PDA

Bekijk Volledige Versie : Ouders van ’treinjeugd’ aanspreken



delirious
26-01-05, 21:18
Ouders van ’treinjeugd’ aanspreken

Woensdag 26 januari 2005 - BEST – Ouders van jongeren die op vrijdagavonden problemen veroorzaken in de nachttrein tussen Eindhoven en Boxtel moeten aangesproken worden op hun verantwoordelijkheden. Niet alleen over de overlast, maar ook wat de leeftijd van hun kinderen betreft: volgens de politie zitten er in de laatste vrijdagavondtrein dronken jongeren van twaalf, dertien jaar.


Het wangedrag van de jongeren staat deze week hoog op de agenda’s van B en W in Best en van de politie, naar aanleiding van publicaties in deze krant. Jongeren uit Best en Boxtel die uitgaan in Eindhoven vertonen op de terugreis in de trein buitensporig wangedrag. Politiemensen die op de stations en in de trein aanwezig zijn, hebben nauwelijks mogelijkheden om de orde te bewaren. Binnenkort gaan de politieafdelingen Eindhoven-centrum en Best, Oirschot en Son en Breugel en de spoorwegpolitie bespreken hoe ze krachtdadiger kunnen optreden. Daarbij wordt volgens een politiewoordvoerder gedacht aan het naar het politiebureau halen van de ouders van jongeren die worden aangehouden. De gemeente Best zoekt naar mogelijkheden om de ouders op hun verantwoordelijkheid te wijzen. „Het kan niet zo zijn dat ouders geen weet hebben van het gedrag van hun kinderen of er geen boodschap aan hebben“, aldus wethouder L. Bisschops van de gemeente Best.

Hij is zelf een jaar geleden een avond mee op stap geweest om te zien hoe jongeren zich gedragen op een uitgaansavond. Ook toen waren er al problemen, maar die waren niet zo ernstig als ze zich nu aftekenen.

Bisschops wijt een deel van de problemen aan de groepsdruk waaronder jongeren zich anders gedragen dan wanneer ze alleen zijn. „Met alleen repressief optreden lukt het niet om dit probleem op te lossen“, aldus Bisschops, die ook wil bezien of scholen een rol kunnen spelen in het voorkomen van de gesignaleerde uitwassen van alcohol- en drugsgebruik. In welke vorm dat zou kunnen, kan Bisschops nog niet zeggen. Maar in overleg met burgemeester Sakkers van Eindhoven en gedeputeerde Augusteijn (jeugdzorg) van de provincie onderzoekt hij de mogelijkheden. „Geef ons de tijd“, aldus een vastberaden Bisschops.

Bron: Eindhovens Dagblad

Eke
26-01-05, 21:35
Voor jeugd van 12 tot 16 jaar zou voldoende te doen moeten zijn in het eigen dorp of vlakbij het dorp.Goeie muziek, waar ze van houden. En alcoholvrij.

Ladderzatte mannekes zouden niet eens de trein in mogen komen, maar meegenomen moeten worden naar het politieburo, alwaar de ouders hen op kunnen halen...na het voldoen van de rekening (blaastest/opvang)Onder de 18 zijn de ouders nog rechtstreeks verantwoordelijk.

delirious
26-01-05, 21:43
Geplaatst door Eke
Voor jeugd van 12 tot 16 jaar zou voldoende te doen moeten zijn in het eigen dorp of vlakbij het dorp.Goeie muziek, waar ze van houden. En alcoholvrij.

Ladderzatte mannekes zouden niet eens de trein in mogen komen, maar meegenomen moeten worden naar het politieburo, alwaar de ouders hen op kunnen halen...na het voldoen van de rekening (blaastest/opvang)Onder de 18 zijn de ouders nog rechtstreeks verantwoordelijk.

Beste Eke

Deze mannekes willen pillekes eten en naar snoeiharde House luisteren,
denk dat niet dat ze het in het dorpje kunnen vinden. :rolleyes: :rolleyes:

Eke
26-01-05, 21:56
Geplaatst door delirious
Beste Eke

Deze mannekes willen pillekes eten en naar snoeiharde House luisteren,
denk dat niet dat ze het in het dorpje kunnen vinden. :rolleyes: :rolleyes:

Voor snoeiharde house kan gezorgd worden. En smarties kunnen ze krijgen. Met pinda's of chocola.Ik heb het over de 12 tot 15,16jarigen.

Ik vind dat je in gesprek met die kinderen wel degelijk kan uitleggen waarom je iets niet wilt.Laten ze maar nadenken hoe het wel leuk kan worden. Echt, ze komen wel met ideeen.Geef ze de ruimte voor goeie ideeen.En hun eigen muziek.

Of ken ik die Brabantse variant (pre)puber niet ????

barfly
26-01-05, 22:00
Ik zou het niet acceptabel vinden als mijn kinderen of kinderen waar ik invloed op kan uitoefenen, van 12-16 jaar oud. Lazerus in de trein naar een ander dorp zaten etc. Ik vind inderdaad dat je de ouders in kwestie moet aanspreken op onaangepast gedrag.

Overigens ben ik ook een groot voorstander om de volwassen-grens weer terug te brengen naar 21 jaar., kinderen worden niet automatisch volwassen dat kan soms wel duren tot 25 jaar...

delirious
26-01-05, 22:09
Geplaatst door Eke
Voor snoeiharde house kan gezorgd worden. En smarties kunnen ze krijgen. Met pinda's of chocola.Ik heb het over de 12 tot 15,16jarigen.

Ik vind dat je in gesprek met die kinderen wel degelijk kan uitleggen waarom je iets niet wilt.Laten ze maar nadenken hoe het wel leuk kan worden. Echt, ze komen wel met ideeen.Geef ze de ruimte voor goeie ideeen.En hun eigen muziek.

Of ken ik die Brabantse variant (pre)puber niet ????

Mee eens Eke.
Maar het lijkt me naief om te denken dat deze pre-pubers hier maling aan hebben.
En ja, de brabo-puber gaat onder invloed van vrienden liever totaal los.