PDA

Bekijk Volledige Versie : Herman Obdeijn en Abdelkader Benali



Tamza_Tirelli
27-01-05, 12:29
Volgens mij hebben meer mensen het flutwerk van Frank van Gemert gelezen dan ik dacht.

Uit een interview met deze twee heren in de Volkskrant:

Herman Obdeijn: Marokko is eigenlijk daadwerkelijk onder het gezag van de sultan gekomen door de Fransen - de Fransen hebben het land gepacificeerd. Ze hebben wegen aangelegd. Dat verklaart waarom die Riffijnen na de onafhanelijkheid terugverlangden naar de oude tijden, naar een hoge mate van zelfstandigheid, los van het centrale gezag in Rabat. Maar de koning greep in: dit gedonder moest zijn afgelopen. De Riffijnen (de meeste Marokkanen in Nederland komen uit de Rif-regio in Noord-Marokko, pd) zijn een anarchistisch volkje; ze moesten vroeger ook niks hebben van de sultans. Toen ze naar Nederland kwamen hadden ze ook zoiets van: die overheid, dat de politie je beste vriend is, dat moet je aan "ons Marokkanen" niet vertellen.
Abdelkader Benali: Het is een typisch bergvolk, teruggetrokken, op zichzelf, afstandelijk en wantrouwig, zelfs ondermijnend. Dan komen ze in zo'n mooi bijeengeharkte samenleving als Nederland, in de jaren zestig. Dat zijn twee werelden die bij elkaar komen.

Hier de rest van het interview:

Hier (http://www.syphax.nl/forum/viewtopic.php?t=1298&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=)

Tamza_Tirelli
27-01-05, 12:30
Een sterke reactie van een lid (VerbalSmaeel) van het amazigh.nl-forum:

Ja onruststokers zijn het. De zoveelste flauwekul die over Riffijnen worden uitgestort. Elsevier probeerde in een recent artikel al de daad van Mohammed Bouyeri en de criminaliteit onder Marokkaanse jongeren hieruit te verklaren. Moeten we nou echt geloven dat we onze problemen te wijten hebben aan onze berg-roots of is het het zoveelste misverstand in het verklaren van maatschappelijke problemen door cultuur of achtergrond?
Herman Obdeyn haalt hier oorzaak en gevolg door elkaar. Riffijnen zijn niet per definitie anarchistisch doordat ze zich altijd verzet hebben tegen het centrale gezag. Het komt voort uit misdragingen van de kolonisator. Ze hadden alle recht om zich te verzetten tegen machten die hun vrijheid wilde ontnemen. Net zoals andere volkeren gevochten hebben om hun soevereiniteit te behouden. Belasting betalen in ruil voor onderdanigheid. Wegen? Yeah right. Ten eerste was het niet Frankrijk die dat armzalige fietspad heeft aangelegd, maar Spanje. Ten tweede is dat ook het enige dat eeuwenlang gekoloniseer heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de Rif. Dat Riffijnen op zichzelf zijn, heeft alles te maken met het feit dat ze altijd alleen op zichzelf konden rekenen. Wantrouwen komt niet voort uit de bergen, maar simpelweg door de vloek die kolonisatie en onderdrukking heet.

ZbaqZbaq
27-01-05, 12:38
heheheheh....

eerst dachten die amazigh-separatisten dat als ze zich zouden distantieren van arabieren ze gevrijwaard zouden worden van verdachtmakingen en stigmatisering.

nu worden ze weer ff vet met hun neus op de feiten gedrukt

Simon
27-01-05, 12:40
Geplaatst door Tamza_Tirelli
Dat Riffijnen op zichzelf zijn, heeft alles te maken met het feit dat ze altijd alleen op zichzelf konden rekenen. Wantrouwen komt niet voort uit de bergen, maar simpelweg door de vloek die kolonisatie en onderdrukking heet. [/i]

Altijd de verantwoordelijkheid bij anderen leggen is een teken van onvolwassenheid. En de slachtofferrol van Marokkanen is bijna spreekwoordelijk aan het worden.

Tamza_Tirelli
27-01-05, 12:51
Geplaatst door Simon
Altijd de verantwoordelijkheid bij anderen leggen is een teken van onvolwassenheid. En de slachtofferrol van Marokkanen is bijna spreekwoordelijk aan het worden.

De slachtofferrol en misplaatste superioriteitsgevoel van de inheemse Hollander is om te huilen. Kruip eens uit de rollen en misschien, heel misschien, krijg je wel respect van de Marokkaan die je nooit gekregen hebt.

Tamza_Tirelli
28-01-05, 14:15
Beheer, wat is dit voor onzin? Waarom wordt mijn antwoord op die racistische Marmouche verwijderd terwijl zijn leugens nog overeind staan?

Spoetnik
28-01-05, 16:16
Geplaatst door Simon
Altijd de verantwoordelijkheid bij anderen leggen is een teken van onvolwassenheid. En de slachtofferrol van Marokkanen is bijna spreekwoordelijk aan het worden.

De culturele verklaringen die recentelijk te lezen zijn in weekbladen en dagbladen is ronduit rascistisch te noemen en compleet vergelijkbaar met de culturele wetenschap uit de jaren 20 en 30 van waaruit de nazistische rassenideologie groeide.

Marokkanen en Imazigh zouden er dus goed aan doen zelf niet naar culturele verklaringen te zoeken, maar elke culturele verklaringen verre van zich af werpen en de nadruk te leggen dat ieder persoon een ander mens is en dat generalisaties niet van toepassing zijn op Marokkanen en Imazigh.

Verder zou ik hen erop wijzen dat Hollanders al honderden jaren de drang hebben om andere mensen in hokjes in te delen, dit komt voort uit hun culturele drang naar macht. Om deze macht te verkrijgen is alles toegestaan zolang het eigen nest maar niet wordt bevuild. Dat alles is toegestaan blijkt wel uit de protestante culturele achtergrond, waaruit kan worden opgemaakt dat wanneer Jesus wordt geaccepteerd in het leven, elke zonde zal worden vergeven.

Spoetnik
28-01-05, 19:10
Geplaatst door Gerrit Jan
Leuke contradictie. En dat nog wel in één bericht.

Ik beheers het Nederlandse Hegeliaans dialect zeer goed :)

Advies is dus wel om de twee dingen door 2 verschillende personen te laten zeggen.

Afrux
29-01-05, 00:17
Geplaatst door ZbaqZbaq
heheheheh....

eerst dachten die amazigh-separatisten dat als ze zich zouden distantieren van arabieren ze gevrijwaard zouden worden van verdachtmakingen en stigmatisering.

nu worden ze weer ff vet met hun neus op de feiten gedrukt

Dit bevestigt weer je intellegentie... Dit zijn overgines typisch reacties, hebben niets met het onderwerp te maken.


Wat is een Amazigh separatist in je ogen? Doe wel die blinddoek weg om de zon als zon te zien en niet als maan.

Iemand doie de onderdrukking van de Arabische nationalisten aan de kaak stelt? In 21 van de 22 zogenaamde arabische landen wonen andere etniciteiten, nergens hebben ze rechten. Separatisme, waarvan! Marokko is een Amazigh land, Nog steeds beschouwt de meerderheid zich als een Amazigh. In 1965 sprak nog meer dan 90% Tamazight. Zij wonen er al meer dan 18000 jaar, recent heeft een ploeg van de tweede nationale tv een dorp ontdekt van 18000 jaar. Arabieren wonen er minder dan 1300 jar. Wie moet separatiseren dan ...

je moet zaken niet door elkaar halen! Wees een keer objectief! Kritiek over de racistische arabieren (je werd in Marokko al opgepakt voor het schrijven van het Tamazight. In Libia is het spreken van Tamzight in het openbaar verboden, om maar twee voorbeelden te noemen. En als een AMazigh zegt dat hij geen arabier is en dat hij de onderdukking verafschuwt dan is hij separatist. Wat een onzin...

Jouw reactie is dom en oppervlakkig en heeft geen enkel verband met het onderwerp. Wat verdachtmakingen en stigmatisering te maken met het legitieme recht van een volk voor zijn rechten op te komen in zijn eigen land?


Vergeet niet israel een klein landje vernedert ieder dag een hele natie!! Soms denk ik misschien is het wel de enige manier om met deze racistische nationalisten al dan gearabiseerd om te gaan. Geen lafaard die zijn mond open kan doen.

ZbaqZbaq
29-01-05, 01:04
ah, de versterking is uit zijn hol gekropen.

De Maghreb is Arabisch. De Meeste Marokkanen zien zichzelf als deel van de arabische wereld... zowel imazighen als arabieren. Die paar racisten aan zowel Arabische als aan Amazigh kant moeten met wortel en tak uitgeroeid worden.

Nog meer separatisme en reactive houdingen van groepjes marginalen die te huichelachtig en laf zijn om tegen de echte problemen te vechten, zullen nooit voet aan de grond krijgen.

Er zijn 3 problemen in Marokko... de machthebbers die de belangen van hun bankrekening en de VS/FR nastreven... de amazigh racisten zoals jou die i.p.v. voor eenheid strijden racisme verspreiden om zo hun mini-staatje te creeren.. en de islamo-facisten die er niet voor terug deinzen om onschuldigen te vermoorden en te streven naar een obscurantistische staat.

Tamza_Tirelli
29-01-05, 01:11
Geplaatst door ZbaqZbaq
ah, de versterking is uit zijn hol gekropen.

De Maghreb is Arabisch. De Meeste Marokkanen zien zichzelf als deel van de arabische wereld... zowel imazighen als arabieren. Die paar racisten aan zowel Arabische als aan Amazigh kant moeten met wortel en tak uitgeroeid worden.

Nog meer separatisme en reactive houdingen van groepjes marginalen die te huichelachtig en laf zijn om tegen de echte problemen te vechten, zullen nooit voet aan de grond krijgen.

Er zijn 3 problemen in Marokko... de machthebbers die de belangen van hun bankrekening en de VS/FR nastreven... de amazigh racisten zoals jou die i.p.v. voor eenheid strijden racisme verspreiden om zo hun mini-staatje te creeren.. en de islamo-facisten die er niet voor terug deinzen om onschuldigen te vermoorden en te streven naar een obscurantistische staat.

Er is enkel 1 gevaar en dat is domheid. Vooral als die domheid zich manifesteert in een arabisch-nationalistische Zbaq-hoofd die zich zelfs niet met leugens kan redden. En dat gevaar komt ook nog eens voor je eigen rekening. Je bent even goor als een nazi. Echt goor. Vies. Bah.

Simon
29-01-05, 08:15
Geplaatst door Tamza_Tirelli
De slachtofferrol en misplaatste superioriteitsgevoel van de inheemse Hollander is om te huilen. Kruip eens uit de rollen en misschien, heel misschien, krijg je wel respect van de Marokkaan die je nooit gekregen hebt.

Ik heb helemaal geen behoefte aan respect van "de" Marokkaan. Maar dat gezeur over het koloniale verleden als verklaring voor onaangepast gedrag - terwijl Marokko de westelijke Sahara koloniseert in onderonsjes met de USA - hangt mij de strot uit. Dan denk ik: gedraag je toch eens als volwaardig deelnemer van deze maatschappij met alle rechten en plichten die dat met zich meebrengt.

Simon
29-01-05, 08:20
Geplaatst door Spoetnik
De culturele verklaringen die recentelijk te lezen zijn in weekbladen en dagbladen is ronduit rascistisch te noemen en compleet vergelijkbaar met de culturele wetenschap uit de jaren 20 en 30 van waaruit de nazistische rassenideologie groeide.

Marokkanen en Imazigh zouden er dus goed aan doen zelf niet naar culturele verklaringen te zoeken, maar elke culturele verklaringen verre van zich af werpen en de nadruk te leggen dat ieder persoon een ander mens is en dat generalisaties niet van toepassing zijn op Marokkanen en Imazigh.

Verder zou ik hen erop wijzen dat Hollanders al honderden jaren de drang hebben om andere mensen in hokjes in te delen, dit komt voort uit hun culturele drang naar macht. Om deze macht te verkrijgen is alles toegestaan zolang het eigen nest maar niet wordt bevuild. Dat alles is toegestaan blijkt wel uit de protestante culturele achtergrond, waaruit kan worden opgemaakt dat wanneer Jesus wordt geaccepteerd in het leven, elke zonde zal worden vergeven.

Je begon zo goed maar je laatste alinea lijkt mij een grove generalisatie en produkt van een hokjesgeest die je juist in de eerste alinea's zo lijkt af te wijzen.

Coolassprov MC
29-01-05, 08:20
Geplaatst door ZbaqZbaq
Er zijn 3 problemen in Marokko...:
1. de machthebbers die de belangen van hun bankrekening en de VS/FR nastreven...
2. de amazigh racisten zoals jou die i.p.v. voor eenheid strijden racisme verspreiden om zo hun mini-staatje te creeren..
3. en de islamo-facisten die er niet voor terug deinzen om onschuldigen te vermoorden en te streven naar een obscurantistische staat.

Zoals Frau Verdonk zei:

Vergeet niet waarom mevrouw besloot de ingewanden uit de buikholte van deze tasjesdief te verhuizen naar het oppervlak van de gemeentelijke trottoirtegels; en de waarheid is gesproken.

Als we deze analogie van oorzaak en gevolg toepassen op het zogenaamde 'gastarbeiderbeleid' heeft Nederland het aan zichzelf te danken dat zij systematisch kozen voor mensen die zouden zakken voor iedere test buiten de gezondheidstest, de hard-werken-niet-zeiken-test en tot slot de achterlijkheidstest.

Men wilde achterlijke en hardwerkende mensen die niet zouden kletsen maar werken, in bijvoorbeeld de mijnen van Limburg.

Mede door deze geplande systematiek zijn velen van de eerste generatie, na trouwe dienst voor hun meesters, tussen wal en schip geraakt, en hebben ook velen onder de latere generaties kant noch wal geraakt.

En nu zou, wat we op fora's neerkalken, onsin een later stadium kunnen voorzien van de twijfelachtige eer de televisie te halen.

Om te begrijpen wat er in de Arabische en Islamitische wereld gebeurd, moet je begrijpen wat de verhoudingen zijn in de wereld. ‘Zij’ die een empirisch Rijk hebben te onderhouden net zoals de Romeinen hadden in de Oudheid, moeten zich houden aan ‘randvoorwaarden’ die dit Rijk in stand houden. Op dit moment zijn het de Amerikanen die een Rijk hebben; met legerbases in meer dan 200 landen over de hele wereld .
Toen ze zeiden dat ze snel weer uit Irak zouden verdwijnen moest ik hard lachen, want ruim 50 jaar na WO-II hebben ze nog grote bases in Duitsland en andere Europese landen.
Zij hebben dus een lange geschiedenis van militaire interventies die ze hebben overgenomen van Frankrijk en Engeland; die een nog langere empirische geschiedenis hebben; voornamelijk in het Midden Oosten en de rest van de islamitische wereld . Engeland heeft er iets van overgehouden; schoothond van de Big Brother ; Luitenant Waakhond.
De VS heeft ook de modellen van controle over de streek geërfd van de Britten.
Die zijn simpelweg zo opgebouwd, gebaseerd op twee niveau’s van rebellerend geweld;

1. De olieproducerende en grondstofbezittende landen in het Noorden van Afrika en het Midden-Oosten moeten geregeerd worden door pseudo-regeringen; een façade die zwak genoeg is om te luisteren naar de VS/UK, maar niet te zwak; want de domme inwoners van die landen begrijpen niet dat het Amerikaanse/Britse/Westerse grondstoffen zijn, die toevallig in hun grond zitten. Daarom moet de façade hard kunnen optreden en aan de macht kunnen blijven tegen radicaal nationalisme dat een stukje van de taart wil voor de inwoners van dat land; dit model wordt 'dankbaar' toegepast in Zuidoost Azië, Zuid-Amerika, Midden-Oosten en andere plekken;
2. Verder is in de regio ‘periferieënbeleid’ geïnstalleerd van locale politiemachten , die prefereerbaar non-Arabieren moeten zijn, zij zouden beter zijn in het doden van Arabieren, denk hierbij aan Iran (tijdens de sjah), Turkije, Pakistan, Israël; hun doel is om orde in de tent te houden ter plaatse.
3. Als bovenstaande niet werkt is er altijd nog de Amerikaanse en Britse spieren die kunnen ingrijpen. Met legerbases van Guam tot de Azuren; zelfs in de Indische Oceaan, waar de Britten zo behulpzaam waren om de bevolking weg te drijven om plaats te maken voor de militaire spieren van de VS.

In de Arabische wereld wordt er bericht gegeven over de 'as van het kwaad '. Alleen wordt daar de VS, Israel en Turkije meebedoeld. Of deze kwaad wilt noemen of niet; ze vorm een as en werken samen waar het kan. Dit geldt niet voor bijvoorbeeld Irak en Iran die een 8-jarige bloedig oorlog tegen elkaar hebben gevochten. Noord-Korea is ertussen gegooid om het geen oorlog tegen de Islam te laten lijken. Van een as kan men alleen spreken als men;

a. Zo racistisch is te denken dat iedere moslim dezelfde moslim is;
b. Zodanig geindoctrineerd om de onzin te slikken.

Lees verder op http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=98418&pagenumber=1

Coolassprov MC
29-01-05, 08:33
Geplaatst door Simon
Ik heb helemaal geen behoefte aan respect van "de" Marokkaan. Maar dat gezeur over het koloniale verleden als verklaring voor onaangepast gedrag - terwijl Marokko de westelijke Sahara koloniseert in onderonsjes met de USA - hangt mij de strot uit. Dan denk ik: gedraag je toch eens als volwaardig deelnemer van deze maatschappij met alle rechten en plichten die dat met zich meebrengt.

Misschien moet je eerst maar eens het verschil gaan uitvinden tussen 'de Marokkaan' en een dictatoriaal geregeerd land dat een vazaalstaat van de VS is.

In de top 3 van meest disrespectvolle landen jegens VN-veiligheidsraadresoluties:

1. Israel;
2. Turkije;
3. Marokko.

Huiswerkvraag:

Hoeveel VN-Veiligheidsraadresoluties zou de VS schenden als ze niet bij machte was ze te veto-en uit de VN-Veiligheidsraad en uit de geschiedenis?

Simon
29-01-05, 10:40
Geplaatst door Coolassprov MC
Misschien moet je eerst maar eens het verschil gaan uitvinden tussen 'de Marokkaan' en een dictatoriaal geregeerd land dat een vazaalstaat van de VS is.


Volgens mij dwaal je een beetje af. We hadden het hier toch over de verklaring voor bepaald gedrag ?

Afrux
29-01-05, 11:25
Geplaatst door ZbaqZbaq
ah, de versterking is uit zijn hol gekropen.

De Maghreb is Arabisch. De Meeste Marokkanen zien zichzelf als deel van de arabische wereld... zowel imazighen als arabieren. Die paar racisten aan zowel Arabische als aan Amazigh kant moeten met wortel en tak uitgeroeid worden.

Nog meer separatisme en reactive houdingen van groepjes marginalen die te huichelachtig en laf zijn om tegen de echte problemen te vechten, zullen nooit voet aan de grond krijgen.

Er zijn 3 problemen in Marokko... de machthebbers die de belangen van hun bankrekening en de VS/FR nastreven... de amazigh racisten zoals jou die i.p.v. voor eenheid strijden racisme verspreiden om zo hun mini-staatje te creeren.. en de islamo-facisten die er niet voor terug deinzen om onschuldigen te vermoorden en te streven naar een obscurantistische staat.

wat een analyse???


De Amazigh ebweging, een vreedzame beweging, die opkomt voor de legitieme rechten van een onderdrukte volk, zijn volgens jou racisten. Dat is typisch voor de racistische nationalisten. Laat me je neuken en als je weigert dan ben je racist en anti moslim.


Over welke Arabisch wereld heb je he? Laat me niet lachen? Misschien in je dromen! Om te beginnen met onze buren ALgerije (qua identiteit is hetzelfde als in Marokko), Ik geloof dat Marokko en ALgerije in oorlogs met elkaar leven. En ga zo door. Welke wereld heb je het over a yaghyur? Drrom maar lekker van een ARabische wereld, dat in wijze niet bestaat en nooit zal bestaan zolang de mensne dezelfde achterlijke gedachten nahoudt zoals jij. Kijk naar de feiten a achterlijk racist. De Arabieren het vuil van de wereld. Stel je voor een wereld zonder Arabieren! Dan waren er al 95% minder problemen op aarde. De Arabieren die ieder dag vernederd worden en het wordt alleen maar erger. Kijk naar OIsrael, kijk naar Abu gHraib en Basra. Kijk naar de situaties waarin ze leven.


IK moet telkens weer lachen als ik ighyar hoor praten over de Arabische wereld. Vooral mImazighen of gearabiseerden die hier opgegroeid zijn en helemaal niets weten van wat een arabier is en hier komen p[raten over de arabische wereld.


Hoe kom je aan je onderzoeken over wie en wat mensne in Marokko zich beschouwen?

ZbaqZbaq
29-01-05, 11:34
Geplaatst door Afrux
De Arabieren het vuil van de wereld. Stel je voor een wereld zonder Arabieren! Dan waren er al 95% minder problemen op aarde.


Mooi zo... laat je ware gezicht zien.

Zoals ik al zei... jou soort moet met wortel en tak uitgeroeid worden om de vreedzame Arabieren en Imazighen te beschermen. Jullie zijn de noord-afrikaanse SS'ers

Afrux
29-01-05, 11:54
Geplaatst door ZbaqZbaq
Mooi zo... laat je ware gezicht zien.

Zoals ik al zei... jou soort moet met wortel en tak uitgeroeid worden om de vreedzame Arabieren en Imazighen te beschermen. Jullie zijn de noord-afrikaanse SS'ers


De waarheid is hard.

Met jouw soort mensen is het ook de enige weg.

lees eens je reacties. Nog nooit heb je op het onderwerp gereageerd, maar enkel een overschot aan onzin. Maar dat verbaast me niet meer.

Ooh ja, ik haat de racistische nationalisten!!! Dat is hier al bekend denk ik.


Door jou achterlijke soort heb ik de neiging om soms israel te begrijpen. Al heb ik vorig week nog een verzoek ingediend bij mijn werkgever om niet meer te werekn met een Amerikaan. Omdat ik heb te pakken heb gehad vanwege zijn racistische houding tegen over de ARabieren. Hij heeft me aangeklaagd bij de baas omdat toen hij over de moordende nde arabieren sprak. Ik zei dat de enige mordennaars Amerikanen zijn en dat ze het uitschot van de wreld zijn. En dat het niet voor niets is dat de meerderheid van de mensheid ze ziet als een gevaar voor de wreld. Het is niet zo zwart wit als jij denkt.


Maar om een vreedzame beweging die voor haar legitieme rechten opkomt van racisme te beschuldigen, bewijst je achterlijkheid. Nee ik ben geen Arabier en niemand kan me verplicchten om het te zijn of bij te horen. Simpel weg omdat ik het niet ben en omdat god me als een amazigh heeft geschapen. OOh nee ik hoor ook niet bij de Arabische wereld. Verder dan Oujda ben ik nooit gekomen. Ik weet niet eens wat dat inhoudt. Bestaat het eingelijk! Nee want anders waren ze in een ander positie. En er is een grote verschil tussen horen bij de arabieren en horen bvij de moslims. Ik heb niets met de 15 miljoen Arabische kopten in egypte en de andere miljoenen christenen, nationalisten, joden, atheisten,...... Open your eyes. Wotrd wakker voordat het te laat is... of is het al het geval...Racist

ZbaqZbaq
29-01-05, 12:11
denk maar niet dat je zielige verhaaltje over je werkgever indruk maakt. Je bent ontmaskerd. Een racist eerste klas.

Je kan mij wel een racist noemen.. maar je hebt geen enkel argument omdat te onderbouwen. Ik daarintegen heb wel een ijzer sterke case om jou te typeren als een met haat en racisme doordrenkte amazigh-separatist.

Ik ben een arabisch-nationalist... een pan-arabist... en geloof in gelijkheid en democratie voor iedereen die leeft in een natie die strekt van Rabat tot Basra.

http://www.abdelkarim.nl/images/fotos/ak7.jpg

http://ndd.svarog.org/slike/naser.jpg

Rabi'ah.
03-02-05, 20:33
Geplaatst door Afrux
De Arabieren het vuil van de wereld. Stel je voor een wereld zonder Arabieren! Dan waren er al 95% minder problemen op aarde.

Een interessant stuk tekst voor iemand die zich profileert als anti-racist die strijdt voor de rechten van zijn volk. :rolleyes:

Ik ben van jou inmiddels toch heel wat gewend, waaronder roddelen, mensen verrot schelden en persoonlijk aanvallen, draaien en hypocrisie, maar een impliciet pleidooi voor massamoord had ik zelfs van jou niet verwacht.

Ik zou dit bericht aan kunnen melden, maar dat doe ik niet, zodat iedereen kan lezen hoe jij werkelijk denkt. :moe: