PDA

Bekijk Volledige Versie : De Nederlandse consument lijkt steeds vaker zijn verzekeraar op te lichten



Zwarte Schaap
27-01-05, 14:46
Forse stijging fraude met verzekeringen

DEN HAAG - De Nederlandse consument lijkt steeds vaker zijn verzekeraar op te lichten. Vorig jaar bedroeg het aantal gevallen van verzekeringsfraude 2130, circa 45 procent meer dan in 2003.

Het Verbond van Verzekeraars meldde donderdag de toename in zijn blad Verzekerd. De brancheorganisatie schat de financiële schade van de onjuiste claims op ongeveer 500 miljoen euro.

Het verbond durft zelf nog niet de stelling aan dat polishouders zich ontpoppen tot notoire fraudeurs. "Dat er sprake is van een toename komt ook omdat verzekeraars er steeds meer op letten", licht een woordvoerder toe.

Misschien lag enkele jaren geleden het werkelijke aantal fraudegevallen hoger, maar kwam dat niet aan het licht. Zo is het aantal van 2130 fraudemeldingen gebaseerd op gegevens van de helft van alle verzekeraars die het fraudeprotocol hebben ondertekend. De deelnemers geven hun meldingen door aan het zogenoemde Fraudeloket Verzekeringsbedrijf. Dat speelt de meldingen weer door naar justitie. Het Openbaar Ministerie kan zo nodig tot vervolging van de fraudeur overgaan. Vorig jaar was dat bij 49 meldingen het geval.

De cijfers die het verbond naar buiten brengt, laten wel al enkele jaren een steil opwaartse lijn zien. Bedroeg het aantal fraudemeldingen in 2002 827, in 2003 was dat al opgelopen naar 1466. Vorig jaar werd de grens van 2000 ruimschoots gepasseerd.

Vooral auto- en motoreigenaren zijn goed voor veel onterechte claims. Volgens het verbond waren er vorig jaar 509 meldingen van fraude, tegen 323 in 2003. Vaak stellen de klanten dat schade aan hun voertuig door een ongeluk is ontstaan, terwijl ze in werkelijkheid zelf de kras of deuk hebben veroorzaakt.

Het vervalsen van declaraties voor medicijnen en doktersbehandelingen is ook populair. Daardoor steeg het aantal fraudemeldingen met ziektekosten van 290 naar 433.

De consument is uiteindelijk de dupe van het groeiende aantal fraudegevallen. De verzekeraars zullen de geleden schade verrekenen met de premies. "Die zijn op dit moment hoger dan ze zouden kunnen zijn", aldus de woordvoerder.


Bron: De Telegraaf 27/01/05

Abelone
27-01-05, 14:51
Sjonge, die goudeerlijke verzekeringsmaatschappijen, zomaar slachtoffer van oplichting :huil:

Ik kan me goed voorstellen dat dit je aan het hart gaat, ZS.

Simon
27-01-05, 14:54
Geplaatst door Abelone
Sjonge, die goudeerlijke verzekeringsmaatschappijen, zomaar slachtoffer van oplichting :huil:

Ik kan me goed voorstellen dat dit je aan het hart gaat, ZS.

Nou die maatschappijen berekenen het allemaal door aan de verzekerden dus mij gaat het best aan het hart. Die premies stijgen ieder jaar weer fors.