PDA

Bekijk Volledige Versie : Eindpunt Racisme



Eke
27-01-05, 19:45
Auschwitz herdenken...NRC.27 januari 2005




Bij dit artikel
• REPORTAGE - Het hele dorp wist wat in Auschwitz gebeurde



Pogingen om uit de industriële vergassing van anderhalf miljoen joden in het Duitse vernietigingskamp Auschwitz-Birkenau concrete lessen te trekken voor de actualiteit, doen gemakkelijk afbreuk aan het gruwelijke karakter van deze gebeurtenissen. In totaal doodden de nazi's tijdens razzia's, in getto's en concentratie- en vernietigingskampen bijna zes miljoen joden. Zij waren de grootste en duidelijkst identificeerbare groep onder de 21 miljoen burgers die buiten de directe krijgsverrichtingen door de staatsmachine van de nazi's zijn omgebracht. Om hun massamoord geheim te houden hadden de Duitsers veel kampen gebouwd op achterafplekken in het bezette Polen, waarvan alleen al drie miljoen joodse en drie miljoen niet-joodse burgers zijn omgebracht.

Ook voor Nederland is de jodenmoord in de Tweede Wereldoorlog van grote betekenis. Nederlanders hebben in de oorlog geleden en toch hebben de meeste niet-joden het overleefd. Van de Nederlandse joden is daarentegen driekwart uitgemoord, 102.000 in totaal. Dat percentage is hoger dan in andere Europese landen waar het antisemitisme dieper was geworteld.

Er zijn historische omstandigheden aangevoerd waarom zoveel Nederlandse joden het leven lieten. De Duitse bezetting in Nederland had een indringend burgerlijk, politiek karakter, terwijl andere bezette landen vaak op grotere afstand door militairen werden bestuurd. Sinds 1815 had Nederland geen buitenlandse bezetting meegemaakt. Veel niet-joden en joden gingen te veel uit van de redelijkheid van de Duitsers. De bevolkingsregistratie was nauwkeuriger dan elders en ambtenaren deden veel te goed hun best om de gegevens aan de bezetter over te reiken. Veel mensen waren bang voor de nazi-terreur. Verzet was niet vanzelfsprekend en vereiste grote moed. Maar behalve burgers die met kleine en grote daden joden hielpen, waren er veel Nederlanders die zich bij de nazi's aansloten en collaboreerden.

De jodenmoord is een dieptepunt in de Nederlandse geschiedenis van de vorige eeuw. De herdenking van de bevrijding van Auschwitz - vandaag 60 jaar geleden - heeft dus niet alleen betekenis voor de directe nabestaanden die hun familie in de jaren veertig in korte tijd uitgeroeid zagen, maar voor alle Nederlanders. Ook immigranten moeten dit zwarte hoofdstuk uit de geschiedenis van hun nieuwe land leren kennen. Dit is des te belangrijker, nu via satelliet-tv en internet onder moslim-burgers antisemitische boodschappen worden verspreid, waarin de jodenmoord zelfs wordt ontkend. Oude nazi-leerstukken worden hergebruikt. De naoorlogse propaganda waarin joden als zondebok worden aangewezen voor problemen van moslims, is alleen al absurd wegens de getalsverhoudingen: 1,2 miljard moslims tegenover hooguit 16 miljoen joden in de wereld. Buiten Israël zijn joden overal sterk in de minderheid.

Minderheden moeten worden beschermd. In Nederland geldt dat gelijkelijk voor moslims en voor joden. Antisemitische uitingen passen nergens, ook niet in het stadion. Het is geen plicht om aan de Auschwitz-plechtigheden mee te doen, maar het minste dat van burgers kan worden verwacht is dat ze de herdenkingen eerbiedigen en dat ze weten waar het over gaat.

Eke
27-01-05, 20:27
Je kunt denken :tweede Wereldoorlog---dat's zoooo lang geleden, wat moet ik met die ouwe info.

Het gekke is dat ik me nu pas realiseer hoe kort geleden het nog maar is dat systematisch zoveel families werden vernietigd....het was niet in de Middeleeuwen, nee, het is nog niet eens een eeuw geleden...

Door mensen die leefden als 'redelijke' geciviliseerde buren van ons.Eigenlijk moet ik zeggen, door ook aanvankelijk nog 'gewone mensen' werd dit uiteindelijk uitgevoerd.

Het lijkt heel onwerkelijk misschien, dat krachten in de maatschappij gecombineerd met een haatzieke leider, tot zulke dingen uitgroeien.

Gelukkig hebben wij hier in Nederland nog veel kansen om spanningen in onze samenleving te doen afnemen..

Laten wij gebruik maken van de kansen en ze eventueel zelf scheppen ..

Dutchguy
27-01-05, 20:59
Geplaatst door Eke


Het lijkt heel onwerkelijk misschien, dat krachten in de maatschappij gecombineerd met een haatzieke leider, tot zulke dingen uitgroeien.



Inderdaad.

Eke
27-01-05, 21:08
http://www.geschiedenisvoorkinderen.nl/eeuw/fotootjes/2e%20wereld/concentratiekamp.jpg

dit kan je niet uit je systeem bannen als je dit te zien krijgt, te horen, te lezen..

toen ik jong was zeiden ze : NOOIT MEER..

ik ben benieuwd of iemand weet wat ie moet zeggen op dit topic...

Si_Y
27-01-05, 21:19
Misschien een kortzichtige antwoord, maar ik denk niet dat het zo een vaart zal lopen in Nederland, en ook niet in de tijden. Als er iets komt met een dergelijke omvang, dan zijn er genoeg instanties die ingrijpen.

Nederland is namelijk is namelijk een deel van al die instanties, en deze zorgen er wel voor dat het westen een eenheidswordt blijft.

Maar ik kan het ofut hebben. momenteel zijn de frustratie gewoon erg hoop, maar dat wel wegebben, als men maar inziet dat de media ook maar het nieuws brengt voor het geld, en daardoor neigt naar sensatie.

Orakel
27-01-05, 21:23
Geplaatst door Eke
dit kan je niet uit je systeem bannen als je dit te zien krijgt, te horen, te lezen..

Nouw, dat zal je verbazen. Hoorde vandaag op de radio dat er stemmen opgaan om uit te scheien met dat herdenken. "Tis al 60 jaar gelee en tis wel genoeg geweest".
Daarbij komt dat de huidige generaties er stoïcijns onder zijn.
Daarenboven herhaalt diezelfde horror zich vandaag de dag nog, maar dan in Rwanda en Congo.
Benieuwd hoelang we die in het geheugen houden of dat ze een minimale voetnoot in de geschiedenisboeken worden.

Eke
28-01-05, 13:04
Geplaatst door Si_Y
Misschien een kortzichtige antwoord, maar ik denk niet dat het zo een vaart zal lopen in Nederland, en ook niet in de tijden. Als er iets komt met een dergelijke omvang, dan zijn er genoeg instanties die ingrijpen.

Nederland is namelijk is namelijk een deel van al die instanties, en deze zorgen er wel voor dat het westen een eenheidswordt blijft.

Maar ik kan het ofut hebben. momenteel zijn de frustratie gewoon erg hoop, maar dat wel wegebben, als men maar inziet dat de media ook maar het nieuws brengt voor het geld, en daardoor neigt naar sensatie.

Si_Y, volgens mij is het voldoende als je je realiseert dat dit soort dingen kunnen gebeuren en daardoor alert bent op signalen.

De Duitsers zaten in een crisis, hadden het slecht en Adolf Hiltler beloofde hen het Groot Germaanse Rijk...
Als mensen met dat soort grote heilige beloftes komen van nieuwe samenlevingen : OPPASSEN.

Hij gebruikte heel slim de Joden als zondebok. Daarvoor gebruikte hij de kranten en de radio en een opgebouwd netwerk van volgelingen.

Vrije media, je noemde het al, zijn essentieel voor een vrije samenleving. Er is veel klop-klop (lucht) op het ogenblik , maar als je selecteert kun je nog wel hele goeie programmaas zien.

Ja, ik hoop ook van harte dat we gezamenlijk tot weer een fijne samenleving komen..en en dat kan hoor ! :)

Eke
28-01-05, 13:09
Geplaatst door Orakel

Daarenboven herhaalt diezelfde horror zich vandaag de dag nog, maar dan in Rwanda en Congo.


Ja, wat kunnen we daar aan doen, joh ?

Hoe kun je dat nou aanpakken. Hoe zie je nou het verschil bv in de Congo tussen de goeien en de slechten bij de soldaten ?.

Je hebt er vast wel eens over nagedacht.

observer
28-01-05, 13:57
Geplaatst door Eke
Si_Y, volgens mij is het voldoende als je je realiseert dat dit soort dingen kunnen gebeuren en daardoor alert bent op signalen.

De Duitsers zaten in een crisis, hadden het slecht en Adolf Hiltler beloofde hen het Groot Germaanse Rijk...
Als mensen met dat soort grote heilige beloftes komen van nieuwe samenlevingen : OPPASSEN.

Hij gebruikte heel slim de Joden als zondebok. Daarvoor gebruikte hij de kranten en de radio en een opgebouwd netwerk van volgelingen.

Vrije media, je noemde het al, zijn essentieel voor een vrije samenleving. Er is veel klop-klop (lucht) op het ogenblik , maar als je selecteert kun je nog wel hele goeie programmaas zien.

Ja, ik hoop ook van harte dat we gezamenlijk tot weer een fijne samenleving komen..en en dat kan hoor ! :) paar kanttekeningen

veel van de media bv radio en biosjournaal waren van de overheid dus makkelijk te controleren, en genoeg van de kranten waren onder controle van mensen die het met hem eens waren

dus makkelijk, met de veel meer gespreide beschikbaarheid van nieuw is zoiets denk ik niet meer zo maar mogelijk

Eke
28-01-05, 15:13
Geplaatst door Gerrit Jan
En... heb je er al over nagedacht hoe we dat moeten aanpakken?

Ja. reaktie komt nog.