PDA

Bekijk Volledige Versie : "Wat boer Charel niet mag, mag Achmed ook niet''



Marsipulami
27-01-05, 21:37
"Wat boer Charel niet mag, mag Achmed ook niet''


12:56:42

BRUSSEL - De senatoren Jean-Marie Dedecker (VLD) en Ludwig Vandenhove (SP.A) willen dat dieren bij een rituele slachting bedwelmd of verdoofd worden. Dat kondigden ze vandaag op een persconferentie samen met de dierenrechtenorganisatie Gaia aan. ,,Wat boer Charel zich niet mag permitteren, moet men aan Achmed of Abraham evenmin toestaan'', stelde Dedecker.

De VLD’er diende eerder al een wetsvoorstel in die zin in. Zijn SP.A-collega Vandenhove schaart zich nu achter het voorstel. De senatoren hopen dat hun voorstel snel in de commissie behandeld kan worden. Voor Gaia-voorman Michel Vandenbosch moeten de federale en regionale regeringen van de rituele slachtingen een prioriteit maken. De wet moet worden toegepast en het gedoogbeleid - onder meer met het plaatsen van containers voor slachtafval - moet verdwijnen.

27/01/2005 - belga

Marsipulami
27-01-05, 21:50
Is er een bezwaar vanuit de islamitische leer tegen het verdoven van dieren voor men ze slacht ? Wie heeft daar een antwoord op ?

Marsipulami
27-01-05, 22:04
Ik wil een antwoord. Het mag een fundamentalistisch antwoord zijn. :student:

Spoetnik
27-01-05, 22:10
Ja het mag. :/ Vanuit mijn leer dan.

Marsipulami
27-01-05, 22:11
Geplaatst door Spoetnik
Ja het mag. :/ Vanuit mijn leer dan.

Jouw mening is niet relevant in dezen. :stomp:

Orakel
27-01-05, 22:15
Geplaatst door Marsipulami
Ik wil een antwoord. Het mag een fundamentalistisch antwoord zijn. :student:

Dit is weer een imperialistische en koloniale poging van de ongelovige kaffirs om de hoeders van de moraal, de strijders tegen het moreel nihilisme, de wachters van het paradijs in een kwaad daglicht te stellen en in religieus diskrediet te brengen.
Dat het hellevuur hen in hun niet afbetaalde doorzonwoning mag verzengen, de vuile schuinsmarcheerende satanisten. Dat ze tot in de diepste duisternis van de eeuwigheid mogen dwalen.

Oftewel, maken ze zich ook zo sappel om de bio-industrie, de wijze waarop fois-rass geproduceerd wordt, enz. enz.

~Panthera~
27-01-05, 22:19
Geplaatst door Orakel
Dit is weer een imperialistische en koloniale poging van de ongelovige kaffirs om de hoeders van de moraal, de strijders tegen het moreel nihilisme, de wachters van het paradijs in een kwaad daglicht te stellen en in religieus diskrediet te brengen.
Dat het hellevuur hen in hun niet afbetaalde doorzonwoning mag verzengen, de vuile schuinsmarcheerende satanisten. Dat ze tot in de diepste duisternis van de eeuwigheid mogen dwalen.

Oftewel, maken ze zich ook zo sappel om de bio-industrie, de wijze waarop fois-rass geproduceerd wordt, enz. enz.


Die feu-grass stuffen ze lekker door.
Maar dat brengt ook geld in het laadje. :moe:

Spoetnik
27-01-05, 22:20
Het overdreven groot maken van ganzelevers is heel diervriendelijk :student:

Orakel
27-01-05, 22:25
Geplaatst door ~Panthera~
Die feu-grass stuffen ze lekker door.
Maar dat brengt ook geld in het laadje. :moe:

Zag in ene dat ik fois-rass schreef ipv grass. Maar jij schrijft laadje, dus wat kan het verekken.
Maar ik heb wel een oplossing, misgien dat ze die dieren diezelfde medicijnen en antidepressiva kunnen geven als waar wij mensen onbedoeld ook aan dood gaan.
Hoe heet dat nummer uit de film New Jack City toch ook alweer? Iets met money, money, moneeeey!

Marsipulami
27-01-05, 22:25
Geplaatst door Orakel
Dit is weer een imperialistische en koloniale poging van de ongelovige kaffirs om de hoeders van de moraal, de strijders tegen het moreel nihilisme, de wachters van het paradijs in een kwaad daglicht te stellen en in religieus diskrediet te brengen.
Dat het hellevuur hen in hun niet afbetaalde doorzonwoning mag verzengen, de vuile schuinsmarcheerende satanisten. Dat ze tot in de diepste duisternis van de eeuwigheid mogen dwalen.

Oftewel, maken ze zich ook zo sappel om de bio-industrie, de wijze waarop fois-rass geproduceerd wordt, enz. enz.

Het fundamentalisme gaat jou niet af. Maar ik vind het wel een goed wetsvoorstel, indien verenigbaar met de islamitische opinies terzake zou het meteen de wind uit de zeilen nemen van een pak critici op rituele slachtingen. Dan zijn er nog alleen de vegetariërs die blijven zeuren.

Orakel
27-01-05, 22:26
Geplaatst door Spoetnik
Het overdreven groot maken van ganzelevers is heel diervriendelijk :student:

:tik: Beter een trechter in z'n hoofd dan in z'n hol?

mark61
27-01-05, 22:27
Geplaatst door Orakel

Maar ik heb wel een oplossing, misgien dat ze die dieren diezelfde medicijnen en antidepressiva kunnen geven als waar wij mensen onbedoeld ook aan dood gaan.

Die krijgen ze inderdaad standaard al, bij leven en onwelzijn. Zonder dollen.

Orakel
27-01-05, 22:30
Geplaatst door Marsipulami
Het fundamentalisme gaat jou niet af. Maar ik vind het wel een goed wetsvoorstel, indien verenigbaar met de islamitische opinies terzake zou het meteen de wind uit de zeilen nemen van een pak critici op rituele slachtingen. Dan zijn er nog alleen de vegetariërs die blijven zeuren.

Och, de critici moeten niet drammen. Wat ik ervan begrepen heb, is dat er 'wetenschappelijk' is aangetoond dat een snelle haal van een scherp mes door de aorta minder pijnlijk is dan de machinale onthoofding zoals je die b.v. in kippenslachterijen aantreft.
Daarbij wordt uiteraard uitgegaan van de presumptie (pretentie zo je wil) dat wij weten wat die dieren pijnlijker vinden.
Dus dit geblaat van jullie politici is opportunisme en op z'n best een kwestie van mis-informatie.

~Panthera~
27-01-05, 22:30
Gadverdamme !

K zag een keer dat zo'n ouwe lul met een glas champagne in de hand zei: Tja kerel, ik weet het wel, maar het is zo lekker.
(die feu-graz dus)

Vreet je vrouw dan op, denk ik dan. :moe:

Orakel
27-01-05, 22:32
Geplaatst door mark61
Die krijgen ze inderdaad standaard al, bij leven en onwelzijn. Zonder dollen.

Brrrr.. "Alleen de mens is in staat de beest uit te hangen",
by Jerommeke.

~Panthera~
27-01-05, 22:33
Geplaatst door Orakel
Brrrr.. "Alleen de mens is in staat de beest uit te hangen",
by Jerommeke.


Goor he ? mensen. :moe:

Cub
27-01-05, 22:37
Geplaatst door ~Panthera~
Die feu-grass stuffen ze lekker door.
Maar dat brengt ook geld in het laadje. :moe:

Het produceren van foie grass is in Nederland verboden.

De handel nog niet, maar het is tenminste iets. In Frankrijk mogen ze het wel produceren, helaas.

Ik vind Frankrijk een geweldig land, maar dit soort dingen is erg jammer.

~Panthera~
27-01-05, 22:40
Geplaatst door Cub
Het produceren van foie grass is in Nederland verboden.

De handel nog niet, maar het is tenminste iets. In Frankrijk mogen ze het wel produceren, helaas.

Ik vind Frankrijk een geweldig land, maar dit soort dingen is erg jammer.


Dus produceren ze er in France toch extra op los ?
Golden oppertunity voor ze.

Dit soort praktijken is uit de middeleeuwen, en zou zowiezo gewoon verboden moeten worden.
Maar ja, de dierenbescherming is eerdaags ook een "terroristische organisatie", dus het zal nog wel lang duren.

Marsipulami
27-01-05, 22:45
Geplaatst door Orakel
Och, de critici moeten niet drammen. Wat ik ervan begrepen heb, is dat er 'wetenschappelijk' is aangetoond dat een snelle haal van een scherp mes door de aorta minder pijnlijk is dan de machinale onthoofding zoals je die b.v. in kippenslachterijen aantreft.
Daarbij wordt uiteraard uitgegaan van de presumptie (pretentie zo je wil) dat wij weten wat die dieren pijnlijker vinden.
Dus dit geblaat van jullie politici is opportunisme en op z'n best een kwestie van mis-informatie.

Nou ik geloof wel dat de rituele slachting objectief gezien een relatief pijnloze wijze van slachting is. Maar goed, indien er geen bezwaar is tegen een bijkomende verdoving dan zou deze werkwijze een aantal criticasters wel de mond kunnen snoeren.

Cub
27-01-05, 22:45
Geplaatst door ~Panthera~
Dus produceren ze er in France toch extra op los ?
Golden oppertunity voor ze.

Dit soort praktijken is uit de middeleeuwen, en zou zowiezo gewoon verboden moeten worden.
Maar ja, de dierenbescherming is eerdaags ook een "terroristische organisatie", dus het zal nog wel lang duren.

Klopt helemaal, behalve dat laatste, de dierenbescherming zal niet zo snel een terroristische organisatie genoemd worden in Europa, zoals nu in de VS van Bush.

En die foie grass, dat gaat inderdaad lang duren voordat dat verboden wordt. Frankrijk heeft nou eenmaal bijzonder veel macht in de EU.

Orakel
27-01-05, 22:50
Geplaatst door Marsipulami
Nou ik geloof wel dat de rituele slachting objectief gezien een relatief pijnloze wijze van slachting is. Maar goed, indien er geen bezwaar is tegen een bijkomende verdoving dan zou deze werkwijze een aantal criticasters wel de mond kunnen snoeren.

Kweetniet a shabi, maar ik wel wel es voor je informeren morgen.
Ik vrees echter dat ze me ietwat verbaasd en meewarig aan zullen kijken als ik de vraag stel, maar hey, er is geen schande in de strijd voor de goede zaak.
Maar ik ga de wereld eerst es aan de binnekant van me ogen bekijken.

Trustuh mensheid.

~Panthera~
27-01-05, 22:51
Geplaatst door Cub
Klopt helemaal, behalve dat laatste, de dierenbescherming zal niet zo snel een terroristische organisatie genoemd worden in Europa, zoals nu in de VS van Bush.

En die foie grass, dat gaat inderdaad lang duren voordat dat verboden wordt. Frankrijk heeft nou eenmaal bijzonder veel macht in de EU.


Ligt er maar net aan, in hoeverre Europa achter Bush blijft aantippelen, dus ik houdt mijn adem nog maar even niet in.:D
Dat tweede is inderdaad zo, dus ik zie het voorlopig nog even somber in voor de beesten. :moe:

Orakel
27-01-05, 22:53
Geplaatst door Cub
Klopt helemaal, behalve dat laatste, de dierenbescherming zal niet zo snel een terroristische organisatie genoemd worden in Europa, zoals nu in de VS van Bush.


Guess again. Gister op radio 1 een voorbeeld uit de realiteit waaruit bleek dat 2 dierenrechtenativisten wel onder de anti-terreurwetgeving vielen en dan hebben we het over kinderen van 17 die stickers plakten op pinautomaten van de ABN.
Zal morgen wel ff de uitzending voor je opzoeken.

M3a sallamaa.

~Panthera~
27-01-05, 22:54
Geplaatst door Orakel
Guess again. Gister op radio 1 een voorbeeld uit de realiteit waaruit bleek dat 2 dierenrechtenativisten wel onder de anti-terreurwetgeving vielen en dan hebben we het over kinderen van 17 die stickers plakten op pinautomaten van de ABN.
Zal morgen wel ff de uitzending voor je opzoeken.

M3a sallamaa.

Dat bedoel ik dus. :moe:
T moet niet gekker worden hier.

Dank je, morgen ff kijken. :fpetaf:

slaap lekker Zouf. :hihi:

Cub
27-01-05, 23:01
Geplaatst door ~Panthera~
Ligt er maar net aan, in hoeverre Europa achter Bush blijft aantippelen, dus ik houdt mijn adem nog maar even niet in.:D
Dat tweede is inderdaad zo, dus ik zie het voorlopig nog even somber in voor de beesten. :moe:

Ik vrees het ook. :jammer:

Maar de mooie kant van La Douce France is juist dat ze juist NIET snel achter de VS zullen aanhuppelen. De Franse bevolking heeft andere waarden dan de Amerikaanse: meer economische gelijkheid en veel meer genieten van het leven en kunst & cultuur, ipv werken en alleen maar geld verdienen.

Wat dat betreft ben ik juist weer blij met de grote invloed van de Fransen binnen de EU. Om een voorbeeld te noemen (we dwalen lekker af maar goed): de Franse films vind ik vaak erg goed, Amelie, Place Vendome, Huit Femmes, etc. De Nederlandse filmmakers kopieren alleen maar de Amerikaanse stijl. Franse willen Europese films meer stimuleren, de eigen stijl behouden.

Cub
27-01-05, 23:04
Geplaatst door Orakel
Guess again. Gister op radio 1 een voorbeeld uit de realiteit waaruit bleek dat 2 dierenrechtenativisten wel onder de anti-terreurwetgeving vielen en dan hebben we het over kinderen van 17 die stickers plakten op pinautomaten van de ABN.
Zal morgen wel ff de uitzending voor je opzoeken.

M3a sallamaa.

Dit kan ik niet geloven.... hoop echt dat dit niet klopt.

Maar goed, ik wacht je nadere info af.

Wat betekent 'M3a sallamaa'? Een groet denk ik. Bij deze een goedennacht aan jou. :fpetaf:

Marsipulami
27-01-05, 23:15
Geplaatst door Cub
Dit kan ik niet geloven.... hoop echt dat dit niet klopt.

Maar goed, ik wacht je nadere info af.

Wat betekent 'M3a sallamaa'? Een groet denk ik. Bij deze een goedennacht aan jou. :fpetaf:

Nou je bent blijkbaar slecht geïnformeerd. De laatste terroristische aanslagen in België die ik me herinner kwamen allemaal van dierenrechtenactivisten. Tik even ALF in bij google en je wordt mogelijks alweer wat wijzer over de samenleving om je heen.

Cub
27-01-05, 23:21
Geplaatst door Marsipulami
Nou je bent blijkbaar slecht geïnformeerd. De laatste terroristische aanslagen in België die ik me herinner kwamen allemaal van dierenrechtenactivisten. Tik even ALF in bij google en je wordt mogelijks alweer wat wijzer over de samenleving om je heen.

Daar hadden we het dus niet over. We hadden het juist over onschuldige activiteiten zoals stickers op een verkeerde plek plakken, en over de Dierenbescherming, wat een genommeerde organisatie is, met betalende leden (ik ben er 1 van), een maandblad etc.

Dat er ook terreurorganisaties van dierenbevrijders zijn weet ik ook wel.

Het gaat er juist om dat er volgens sommigen een tendens is om de eerste groep op 1 hoop te gooien met de tweede.

Orakel
28-01-05, 06:52
Geplaatst door Cub
Dit kan ik niet geloven.... hoop echt dat dit niet klopt.

Maar goed, ik wacht je nadere info af.

Mogguh.


UITZENDING 26 januari 2005

Activisme harder aangepakt Het zal je maar gebeuren. Je bestelt een aantal anti-vivisectiestickers en je organiseert een filmavond tegen dierenleed en binnen de kortste keren wordt je e-mail afgetapt en staat de nationale recherche op de stoep...


Dit is mogelijk omdat activisme sinds 1 januari 2005 ook binnen de terrorismewet valt. In de praktijk blijkt dat vooral dierenrechtenactivisten last hebben van deze wijziging. Volgens minister Remkes is er niets aan de hand. Wie niets op zijn geweten heeft, hoeft immers ook nergens bang voor te zijn. Zijn collega Donner van Justitie is het met Remkes eens, maar hij erkent dat de strengere aanpak ten koste gaat van sommige fundamentele rechten van potentiele terroristen. http://1opdemiddag.akn.nl/


Hier te beluisteren (http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/radio1/avro/1opdemiddag/laatste.ra?start=2:30)



Wat betekent 'M3a sallamaa'? Letterlijk: met vrede, een vredesgroet.

observer
28-01-05, 08:07
Geplaatst door Cub
Klopt helemaal, behalve dat laatste, de dierenbescherming zal niet zo snel een terroristische organisatie genoemd worden in Europa, zoals nu in de VS van Bush.

En die foie grass, dat gaat inderdaad lang duren voordat dat verboden wordt. Frankrijk heeft nou eenmaal bijzonder veel macht in de EU. het gebruik van de trechter methode om sneller en voller te krijgen is inmiddels in frankrijk verboden

wil je foie grass produceren (is een beschermd product) moet je je aan die regels houden

90% van de foie grass wordt dus ook zo gemaakt

dat je dat niet hoort is ook een beetje het gevolg van de dogmatische houding van de dierenbeschermers

papol
28-01-05, 08:13
Geplaatst door ~Panthera~
Gadverdamme !

K zag een keer dat zo'n ouwe lul met een glas champagne in de hand zei: Tja kerel, ik weet het wel, maar het is zo lekker.
(die feu-graz dus)

Vreet je vrouw dan op, denk ik dan. :moe:

lees Killing Fields, ook mensenlevers worden gegeten ...

Gr.P

papol
28-01-05, 08:20
Geplaatst door Orakel
Och, de critici moeten niet drammen. Wat ik ervan begrepen heb, is dat er 'wetenschappelijk' is aangetoond dat een snelle haal van een scherp mes door de aorta minder pijnlijk is dan de machinale onthoofding zoals je die b.v. in kippenslachterijen aantreft.
Daarbij wordt uiteraard uitgegaan van de presumptie (pretentie zo je wil) dat wij weten wat die dieren pijnlijker vinden.
Dus dit geblaat van jullie politici is opportunisme en op z'n best een kwestie van mis-informatie.

En waarom is de Guillotine uitgevonden? Overigens is er geen aorta te vinden in het halsgebied.

Hebben dieren echt pijn? Of is het een ongewenste sensatie wat gevoeld word?
Vergelijk met mensen gaat zondermeer mank omdat ook onder mensen de pijngevoeligheid enorm verschillend kan zijn.

Een horrorachtig detail, tot 30-40 jaar geleden werd nog aangenomen dat pijn aangeleerd moest worden, pasgeborenen werden dan ook zonder verdoving geopereerd....


gr.P

Marsipulami
29-01-05, 20:43
Geplaatst door Marsipulami
Is er een bezwaar vanuit de islamitische leer tegen het verdoven van dieren voor men ze slacht ? Wie heeft daar een antwoord op ?

?

Orakel
29-01-05, 22:23
Geplaatst door Marsipulami
?

Heb helaas geen bronnen voor je, want ik neem aan dat je aan
hear say niet zoveel hebt.

Heb wel ff meegezocht en het volgende gevonden:

Die Meinung der Experten:

Unterschiedliche Expertengruppen streiten sich über das Thema "Schächten". Während Tierärzte und Tierschützer sich verstärkt auf die Klärung der Frage konzentrieren, mit welcher Methode die Schlacht- oder Opfertiere, den Bedürfnissen der Gläubigen entsprechend, so schonend wie möglich geschlachtet werden können, bemühen sich Gelehrte, Islamexperten und Religionswissenschaftler um eine möglichst authentische Auslegung der alten, religiösen Schriften, wie z.B. dem Koran.
Ein gutes und verständliches Beispiel hierzu ist, dass die Opfertiere bei der Schächtung zwar ruhig und entspannt sein sollen, aber in den Schriften - die unter anderem aus dem 10. Jh. stammen - keine Betäubungsarten erwähnt werden, weil man die heute bekannten Arten von Betäubung damals noch nicht kannte. Ebenso ist natürlich auch nicht von einem Verbot der Betäubung die Rede.

Verzehr von Fleisch betäubt geschlachteter Tiere.

Von Seiten der in der islamischen Welt hoch angesehenen Al-Azhar-Universität wurde erklärt: "Wenn das Tier durch den elektrischen Schock getötet und dann nach seinem Tode geschlachtet wird, ist das Verzehren seines Fleisches nach der Religion verboten, weil es sich in diesem Fall um ein totes Tier handelt. Wenn aber der elektrische Schock nur zur Betäubung des Tieres führt, dieses sofort geschlachtet wird und von ihm Blut ausfließt, ist das Verzehren seines Fleisches erlaubt." (M. El-Naggar, 1982)
Danach und nach der Meinung der Islamischen Weltliga in Dschidda und dem Präsidium für Religions-Angelegenheiten in Ankara würde dem Verzehr von Fleisch betäubt geschlachteter Tiere, entsprechend den Bestimmungen des Islam, nichts entgegen stehen.
In dem Buch Sahiha werden die Worte Mohammeds von Imam Moslem so wiedergegeben: "Man soll bei jedem Tun sein Bestes tun, und wenn Ihr ein Tier tötet, dann tötet es auf beste Weise. Und wenn Ihr schlachtet, dann sollt Ihr auch gut schlachten; (…) das Tier muss sich bei der Schlachtung in ruhigem Zustand befinden". Sheriatsrichter von Sidon, Sheikh Mohamed Salah Wal Balta aus dem Libanon, schließt aus diesem Wortlaut, dass gegen das Mittel der Betäubung - die die Schmerzen des Tieres während der Schlachtung lindere, aber es nicht tötet - keine Einwände bestehen dürften.

bron (http://www.jagdhunde-in-not.de/forum/showflat.php?Cat=&Number=922&Main=652)

Dr. Naggar, de Wereld Moslim Liga, Presidium van Religieuze Aangelegenheden in Ankara en een Shariageleerde.
Daar kun je mee thuiskomen, ware het niet dat de praktijk thuis wat weerbarstiger is.

Orakel
29-01-05, 22:28
Geplaatst door papol
Overigens is er geen aorta te vinden in het halsgebied.

Helemaal gelijk. Kwas in de war omdat ik altijd in de lengte slacht. Vond al dat ze me altijd zo vreemd aankeken daar vanaf het grasveld.



Een horrorachtig detail, tot 30-40 jaar geleden werd nog aangenomen dat pijn aangeleerd moest worden, pasgeborenen werden dan ook zonder verdoving geopereerd....

gr.P

Brrr, er zijn ook van die arme schapen (op 2 benen) die leven volgens het adagium "pijn is fijn en bloed moet".
Domme meiden, maar hey, zalig zijn de onwetenden.

Gr. O.

Marsipulami
29-01-05, 23:26
Geplaatst door Orakel
Dr. Naggar, de Wereld Moslim Liga, Presidium van Religieuze Aangelegenheden in Ankara en een Shariageleerde.
Daar kun je mee thuiskomen, ware het niet dat de praktijk thuis wat weerbarstiger is.

Ik was ondertussen al een bespreking van de problematiek tegengekomen:

Godsdienstvrijheid en dierenleed. Slachten door middel van de halssnede tussen levensbeschouwelijke tolerantie en ethische verantwoording, Koen Raes, Universiteit Gent.

Gepubliceerd in: Ethiek & Maatschappij, 1.1 (1998), pp. 91-104. De auteur is hoogleraar toegepaste filosofie en ethiek, Vakgroep Grondslagen van het Recht, Universiteit Gent.


Hier: --- > http://www.flwi.ugent.be/cie/CIE/raes1.htm