PDA

Bekijk Volledige Versie : Het kan nog steeds alle kanten op. Zelfs de goede.



Kuijk
27-01-05, 21:51
(Uit de nieuwssamenvatting van Radio Nederland Wereldomroep)


* Sharon: historische kans op vrede

De Israelische premier Ariel Sharon heeft zich erg optimistisch uitgelaten over de kans op vrede met de Palestijnen. Volgens Sharon is er een situatie ontstaan die een historische doorbraak mogelijk maakt. Als de Palestijnen doorgaan op de huidige weg, door op te treden tegen geweld en extremisme, dan is Israel bereid om het bestaande internationale vredesplan verder uit te voeren, zegt de Israelische premier.
De Palestijnse Autoriteit heeft woensdag een nieuwe maatregel genomen die extremisten de wind uit de zeilen moeten nemen. Voortaan mogen alleen leden van de veiligheidsdienst nog een wapen dragen. Eerder werd het aantal politiecontroles in de Gazastrook al opgevoerd.
Niettemin lijkt een van de militante groeperingen, de Hamas-beweging, in de Gazastrook nog op veel steun onder de bevolking te kunnen rekenen. Bij donderdag gehouden gemeenteraadsverkiezingen komt Hamas volgens peilingen sterk uit de bus. De officiele uitslag wordt later deze week verwacht.

Simon
27-01-05, 22:02
Zou het een mooie lente worden? Nou ja, het zou heel goed zijn voor de regio en je kan ook samen gaan leven zonder haat en misschien maakt het dan op een gegeven moment niet meer uit waar die grenzen lopen. Die Berlijnse muur is immers ook gevallen.

Marsipulami
27-01-05, 22:02
Geplaatst door Kuijk
* Sharon: historische kans op vrede

Ik geloof Sharon niet. Hij en met hem de Israëlische regering heeft Arafat altijd de schuld gegeven van zelfmoordaanslagen terwijl die al een jaar of langer compleet geïsoleerd zat en belegerd in zijn kantoor. Dat maakt Sharon gewoon niet geloofwaardig. De laatste politieke daad van Arafat op een paar dagen voor zijn dood was trouwens het veroordelen van een aanslag vanuit het ziekenhuis in Frankrijk.

Spoetnik
27-01-05, 22:08
IDF reviving psychological warfare unit
By Amos Harel

The Israel Defense Forces is reestablishing its psychological warfare unit, after a lengthy period in which the unit was dormant. It operates mostly in the Palestinian arena.

(....)

The overall intention is to conduct "awareness operations" to influence Palestinian public opinion, mostly through propaganda, psychological warfare and sometimes disinformation.

(...)

http://www.haaretz.com/hasen/spages/531436.html

Met Sjaron aan het hoofd :maf2:

Simon
27-01-05, 22:15
Geplaatst door Marsipulami
Ik geloof Sharon niet. Hij en met hem de Israëlische regering heeft Arafat altijd de schuld gegeven van zelfmoordaanslagen terwijl die al een jaar of langer compleet geïsoleerd zat en belegerd in zijn kantoor. Dat maakt Sharon gewoon niet geloofwaardig. De laatste politieke daad van Arafat op een paar dagen voor zijn dood was trouwens het veroordelen van een aanslag vanuit het ziekenhuis in Frankrijk.

Ja dat soort bewijsvoering zegt toch weinig? Iedereen weet dat die Palestijnse leiding corrupt en onbetrouwbaar is en dat de Israeliers handelen in strijd met iedere beschavingsnorm. Probeer daar maar eens uit te komen. Vrede is zelden gebouwd op goede bedoelingen of geloofwaardigheid. Ik geloof wel dat Sjaron de geschiedenis wil ingaan als de man die dit probleem heeft opgelost. Hij zal dat niet willen voor de Palestijnen maar wellicht wel voor zijn (klein)kinderen. Als Abbas dat ook wil - en dat geloof ik - dan is er een begin. Maar het is de vraag of er daarmee echt een doorbraak komt. Maar laten we het hopen !

Marsipulami
27-01-05, 22:20
Geplaatst door Simon
Ja dat soort bewijsvoering zegt toch weinig? Iedereen weet dat die Palestijnse leiding corrupt en onbetrouwbaar is en dat de Israeliers handelen in strijd met iedere beschavingsnorm. Probeer daar maar eens uit te komen. Vrede is zelden gebouwd op goede bedoelingen of geloofwaardigheid. Ik geloof wel dat Sjaron de geschiedenis wil ingaan als de man die dit probleem heeft opgelost. Hij zal dat niet willen voor de Palestijnen maar wellicht wel voor zijn (klein)kinderen. Als Abbas dat ook wil - en dat geloof ik - dan is er een begin. Maar het is de vraag of er daarmee echt een doorbraak komt. Maar laten we het hopen !

Ik hoop dat ze wachten met een oplossing tot Sharon van de baan is.

Ik heb wel de indruk dat hamas hoe populairder hoe gematigder begint te worden. Dat is wel hoopgevend. Het lijkt een grote organisatie te worden die naar interne evenwichten zoekt en dat is een goede leerschool voor externe evenwichten.