PDA

Bekijk Volledige Versie : PvdA: Allochtoon wordt gekoppelde Nederlander



ZbaqZbaq
28-01-05, 14:31
PvdA: Allochtoon wordt gekoppelde Nederlander
Uitgegeven op 28 januari 2005 om 15:01 uur

De term 'allochtoon' moet worden vervangen door een aanduiding die het land van herkomst en vervolgens 'Nederlander' in zich draagt. Deze woorden moeten worden verbonden met een koppelteken. Klaas de Vries, Tweede-Kamerlid van PvdA, wil met deze zogenaamde gekoppelde Nederlanders de 'desastreuze aanduiding allochtoon' vervangen door bijvoorbeeld Marokkaanse-Nederlanders en Turkse-Nederlanders.

De Vries diende vrijdagmiddag met collega-Kamerlid Jeroen Dijsselbloem, beiden verantwoordelijk voor het vreemdelingenbeleid binnen de partij, schriftelijke vragen in bij minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie Rita Verdonk. De Kamerleden vinden dat door het gebruik van de etiketten 'allochtoon' en autochtoon', op een 'zeer onnauwkeurige en weinig perspectiefrijke wijze' onderscheid wordt gemaakt tussen de twee groepen.

Hoewel Verdonk woensdag in de Ridderzaal in Den Haag het 'breed initiatief maatschappelijke binding' uitvoerde en in die hoedanigheid sprak met verschillende groepen uit de Nederlandse samenleving, is De Vries hierover niet tevreden. Volgens hem blijft Verdonk, maar ook Nederland, denken in het 'wij-zij'- idee. In de brief aan de minister vragen de PvdA'ers Verdonk na te denken over een alternatief voor de huidige terminologie. "Verdonk moet weten dat in geen enkel ander land soortgelijke termen als allochtoon en autochtoon worden gebruikt."

Het alternatief van PvdA, de gekoppelde Nederlanders, is geïnspireerd op de Amerikaanse aanduiding van Amerikanen die niet uit het land zelf komen. "In Amerika noemen ze Ieren, Irish-Americans. Deze mensen hebben hun eigen feestdag en worden warm welkom geheten door de burgemeester van New York", legt De Vries uit. "Je heet ze dan op een open manier welkom en het is heel gelijk. Tegelijkertijd toon je respect voor hun afkomst."

De PvdA wil het antwoord van Verdonk op de schriftelijke vragen afwachten, alvorens verdere stappen te ondernemen.

-----------------------------------------------------------------

Zoiets als Arabisch Europeaan .... klinkt redelijk

TonH
28-01-05, 14:37
Geplaatst door ZbaqZbaq
PvdA: Allochtoon wordt gekoppelde Nederlander
Uitgegeven op 28 januari 2005 om 15:01 uur

De term 'allochtoon' moet worden vervangen door een aanduiding die het land van herkomst en vervolgens 'Nederlander' in zich draagt. Deze woorden moeten worden verbonden met een koppelteken. Klaas de Vries, Tweede-Kamerlid van PvdA, wil met deze zogenaamde gekoppelde Nederlanders de 'desastreuze aanduiding allochtoon' vervangen door bijvoorbeeld Marokkaanse-Nederlanders en Turkse-Nederlanders.

De Vries diende vrijdagmiddag met collega-Kamerlid Jeroen Dijsselbloem, beiden verantwoordelijk voor het vreemdelingenbeleid binnen de partij, schriftelijke vragen in bij minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie Rita Verdonk. De Kamerleden vinden dat door het gebruik van de etiketten 'allochtoon' en autochtoon', op een 'zeer onnauwkeurige en weinig perspectiefrijke wijze' onderscheid wordt gemaakt tussen de twee groepen.

Hoewel Verdonk woensdag in de Ridderzaal in Den Haag het 'breed initiatief maatschappelijke binding' uitvoerde en in die hoedanigheid sprak met verschillende groepen uit de Nederlandse samenleving, is De Vries hierover niet tevreden. Volgens hem blijft Verdonk, maar ook Nederland, denken in het 'wij-zij'- idee. In de brief aan de minister vragen de PvdA'ers Verdonk na te denken over een alternatief voor de huidige terminologie. "Verdonk moet weten dat in geen enkel ander land soortgelijke termen als allochtoon en autochtoon worden gebruikt."

Het alternatief van PvdA, de gekoppelde Nederlanders, is geïnspireerd op de Amerikaanse aanduiding van Amerikanen die niet uit het land zelf komen. "In Amerika noemen ze Ieren, Irish-Americans. Deze mensen hebben hun eigen feestdag en worden warm welkom geheten door de burgemeester van New York", legt De Vries uit. "Je heet ze dan op een open manier welkom en het is heel gelijk. Tegelijkertijd toon je respect voor hun afkomst."

De PvdA wil het antwoord van Verdonk op de schriftelijke vragen afwachten, alvorens verdere stappen te ondernemen.

-----------------------------------------------------------------

Zoiets als Arabisch Europeaan .... klinkt redelijk

Dan moet het wel Marokkaans-Nederlander en Turks-Nederlander en Duits-Nederlander worden, volgens mij. Dan vind ik het ook redelijk klinken. Zeker met de erkenning eraan vast van de achtergrond van de Nederlander.

ZbaqZbaq
28-01-05, 14:43
Geplaatst door TonH
Dan moet het wel Marokkaans-Nederlander en Turks-Nederlander en Duits-Nederlander worden, volgens mij. Dan vind ik het ook redelijk klinken. Zeker met de erkenning eraan vast van de achtergrond van de Nederlander.

Als Arabisch Nationalist heb ik weinig met de term Marokkaan. Dus Marokkaans-Nederlander kan ik me totaal niet in vinden. Een opsomming van nationaliteiten.

Arabische-Nederlander heb ik meer vrede mee.

Mark
28-01-05, 14:53
Geplaatst door ZbaqZbaq
Als Arabisch Nationalist heb ik weinig met de term Marokkaan. Dus Marokkaans-Nederlander kan ik me totaal niet in vinden. Een opsomming van nationaliteiten.

Arabische-Nederlander heb ik meer vrede mee.

je bent een afrikaans-nederlander :)


ps. waarom nou weer de VS volgen? IEDEREEN daar is allochtoon, behalve indianen dan. Oftewel er is daar niet echt een autochtoon- allochtoon tegenstelling.

Rabi'ah.
28-01-05, 14:57
Geplaatst door Mark
je bent een afrikaans-nederlander :)



En Arabisch en Afrikaans zijn elkaar uitsluitende begrippen volgens jou? :duivels:

ZbaqZbaq
28-01-05, 14:58
Afrikaanse-Nederlander...

een koppeling van continent met nationaliteit... mwah... vin ik niks

Dan nog liever..

couscous-Nederlander
kaas-Nederlander
masala-Nederlander
shoarma-Nederlander
Nasi-Nederlander
pizza-Nederlander

Mill
28-01-05, 15:03
Geplaatst door ZbaqZbaq
Afrikaanse-Nederlander...

een koppeling van continent met nationaliteit... mwah... vin ik niks

Dan nog liever..

couscous-Nederlander
kaas-Nederlander
masala-Nederlander
shoarma-Nederlander
Nasi-Nederlander
pizza-Nederlander

Tja, dan ben ik een nasi-kaas-matze-roti-bratwurst-baquet-Nederlander. :verward:

Sambal bij?

Rabi'ah.
28-01-05, 15:06
Geplaatst door ZbaqZbaq
Afrikaanse-Nederlander...

een koppeling van continent met nationaliteit... mwah... vin ik niks

Dan nog liever..

couscous-Nederlander
kaas-Nederlander
masala-Nederlander
shoarma-Nederlander
Nasi-Nederlander
pizza-Nederlander

En ik sta er niet eens bij. :(

Weer worden de BBmetR-Nederlanders uitgesloten. :fplet:

Abelone
28-01-05, 15:06
Geplaatst door ZbaqZbaq
Arabische-Nederlander heb ik meer vrede mee.

Al is de term Berber-Nederlander voor jou natuurlijk de correcte.

ZbaqZbaq
28-01-05, 15:10
Geplaatst door Abelone
Al is de term Berber-Nederlander voor jou natuurlijk de correcte.

daar mot ik helemaal niets van hebben

dan beter...

Amazigh-Nederlander

ZbaqZbaq
28-01-05, 15:10
Geplaatst door Rabi'ah.
En ik sta er niet eens bij. :(

Weer worden de BBmetR-Nederlanders uitgesloten. :fplet:

nou bedenk eens wat lekkers :D

Abelone
28-01-05, 15:12
Geplaatst door ZbaqZbaq
Amazigh-Nederlander

Dat begrijpt iedereen natuurlijk.

Rabi'ah.
28-01-05, 15:12
Geplaatst door ZbaqZbaq
nou bedenk eens wat lekkers :D

Wil je zeggen dat Bruine bonen met rijst niet lekker zijn? :ego:

:p

Abelone
28-01-05, 15:13
Geplaatst door Rabi'ah.
Wil je zeggen dat Bruine bonen met rijst niet lekker zijn?


'n Roti-Nederlander. Ligt sappig in het gehoor.

Rabi'ah.
28-01-05, 15:15
Geplaatst door Abelone
'n Roti-Nederlander. Ligt sappig in het gehoor.

Dat valt onder massala-nederlander.....Massala en roti zijn Hindoestaans. :student:

Rabi'ah.
28-01-05, 15:16
Overigens vind ik de aanduiding van land van herkomst gecombineerd met "Nederlander" wel beter dan allochtoon.

Allochtoon is gewoon een verzamelnaam voor alles wat niet uit NL komt alsof het allemaal 1 pot nat is......en wordt bovendien bijna altijd alleen amar voor niet-Westerlingen gebruikt. :moe:

ZbaqZbaq
28-01-05, 15:16
Geplaatst door Abelone
Dat begrijpt iedereen natuurlijk.

k heb skeit.... wie wat wel of niet begrijpt. Ik laat me geen namen aanpraten.

Arab Pride !

Mill
28-01-05, 15:18
Geplaatst door ZbaqZbaq
k heb skeit.... wie wat wel of niet begrijpt. Ik laat me geen namen aanpraten.

Arab Pride !

Arabisch-zijn is toch de aangeprate naam bij uitstek?

Imagined communities en invented traditions, wat ik je brom.

Rabi'ah.
28-01-05, 15:18
Geplaatst door Abelone
Dat begrijpt iedereen natuurlijk.

Amazigh is de enige correcte benaming voor Berber, net als Inuit voor Eskimo en Sinti en Roma voor zigeuner.

En als je iets niet begrijpt, kun je altijd nog vragen wat ermee bedoeld wordt.

Abelone
28-01-05, 15:19
Geplaatst door Rabi'ah.
Dat valt onder massala-nederlander.....Massala en roti zijn Hindoestaans. :student:

Kweenie mops: voor mij zijn 't allemaal Nederlanders.
Je hebt alleen een zwik Marokkanen die geen Nederlander wil zijn.
Ik vraag me terdege af of zo'n suf PvdA-initiatief daar verandering in aanbrengt, temeer daar het bedoeld is voor een klein clubje nono's dat op alles hun hakken in het zand zet.

Abelone
28-01-05, 15:21
Geplaatst door ZbaqZbaq
k heb skeit.... wie wat wel of niet begrijpt. Ik laat me geen namen aanpraten.

Arab Pride !

Je doet nou net alsof je van je onderdrukkers afstamt.
Doe niet zo onderdanig, man. Stockholm-syndroom.

Rabi'ah.
28-01-05, 15:22
Geplaatst door Abelone
Kweenie mops: voor mij zijn 't allemaal Nederlanders.


Dat heb ik anders nooit uit je posts kunnen lezen. :rolleyes:

En de meeste Marokkanen willen zowel hun marokkaanse als hun nederlandse identiteit niet opgeven en pikken het dus niet als men verwacht dat zij hun marokkaanszijn verloochenen.

De twee sluiten elkaar nl. niet uit.

Je hebt een vader en een moeder en een linkerhand en een rechterhand.

Abelone
28-01-05, 15:25
Geplaatst door Rabi'ah.
En de meeste Marokkanen willen zowel hun marokkaanse als hun nederlandse identiteit niet opgeven en pikken het dus niet als men verwacht dat zij hun marokkaanszijn verloochenen.

Verloochenen maar liefst :moe:

Alle 'allochtone' mensen (ik beschouw ze niet zo) die ik ken, hebben beslist hun eigen culturele kenmerken. Toch zijn ze Nederlander en voelen zich Nederlander. Ik zeg toch al: het is gewoon een club dwarsliggers die hun hakken in het zand zet en weer moeilijk loopt te doen om niks. Wat een gezeik.

ZbaqZbaq
28-01-05, 15:56
Geplaatst door Abelone
Je doet nou net alsof je van je onderdrukkers afstamt.
Doe niet zo onderdanig, man. Stockholm-syndroom.

Je weet het allemaal zo goed....

vetel me eens uit welke stad ik kom... wie mijn voorvaderen zijn... en tot welke etnische groep zij behoren ?

kom op nep-duitser... shnell

Rabi'ah.
28-01-05, 18:09
Geplaatst door ZbaqZbaq
Je weet het allemaal zo goed....

vetel me eens uit welke stad ik kom... wie mijn voorvaderen zijn... en tot welke etnische groep zij behoren ?

kom op nep-duitser... shnell

Nobelien heeft de Imazighen ontdekt, maar ze weet niet dat ze die Marokkanen die ze altijd zo uit loopt te schelden Imazighen zijn. :rolleyes:

Abelone
28-01-05, 18:15
Geplaatst door ZbaqZbaq
Je weet het allemaal zo goed....

vetel me eens uit welke stad ik kom... wie mijn voorvaderen zijn... en tot welke etnische groep zij behoren ?


Staat in je strafblad: ik zal 't eens opvragen.


kom op nep-duitser... shnell
Nep-duitser? :hihi:

Ik identificeer me minder met m'n voormalige onderdrukkers als jij. Helemaal niet dus.

ZbaqZbaq
28-01-05, 18:22
Geplaatst door Abelone
Staat in je strafblad: ik zal 't eens opvragen.

doe vooral je best.. als als het zover is... laat me dan ff weten :D





Nep-duitser? :hihi:

Ik identificeer me minder met m'n voormalige onderdrukkers als jij. Helemaal niet dus.

toch weet ik zeker dat je achternaam ge-germaaniseerd is.

Abelone
28-01-05, 18:27
Geplaatst door ZbaqZbaq
toch weet ik zeker dat je achternaam ge-germaaniseerd is.

Ik weet eigenlijk niet wat dat is: germaniseren, vergermaniseerd? Krijg ik dan germs?

De Kartoffels hebben het in elk geval niet voor mekaar gekregen om de zooi te verdietsen, voor zover ik weet. Anders had je hier nooit gezeten ;)

ZbaqZbaq
28-01-05, 18:29
Geplaatst door Abelone
Ik weet eigenlijk niet wat dat is: germaniseren, vergermaniseerd? Krijg ik dan germs?

De Kartoffels hebben het in elk geval niet voor mekaar gekregen om de zooi te verdietsen, voor zover ik weet. Anders had je hier nooit gezeten ;)

ik denk dat dat meer geldt voor jou dan voor mij ;)

Abelone
28-01-05, 18:35
Geplaatst door ZbaqZbaq
ik denk dat dat meer geldt voor jou dan voor mij ;)

Haha... Touche, zz.

Ik heb daarom een zwak voor yanks, Canadezen & britten... sorry.

Julien
29-01-05, 16:12
Franse-Italiaanse Nedelander meldt zich :p