PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe leuk zijn Marokkanen????



Te quiero
28-01-05, 15:14
Marokkanen zelfs met prikkelende stunts niet aan de man te brengen
Van onze verslaggever Iñaki Oñorbe Genovesi

AMSTERDAM - Hoe leuk zijn Marokkanen? Deze prikkelende vraag is vanaf eind 2002 de slogan van een landelijke campagne die tot een positiever beeld van de Marokkanen moest leiden. Ruim twee jaar later is hun imago nog altijd belabberd. En heeft communicatiebureau Attacom uit Tilburg (bedenker van de campagne) noodgedwongen de slogan gewijzigd.


Op papier leek het een goed idee: discussieavonden, posters en een vlot boekje moesten Marokkanen (en met name jongeren) eens van een positievere kant laten zien. Maar Marokkanen blijken nauwelijks aan de man te brengen. Gemeenten hebben geen belangstelling of achten een campagne niet opportuun vanwege de negatieve incidenten rond Marokkanen.

Volgens directeur Otto van de Sanden van Attacom werden 42 gemeenten benaderd om mee te doen aan de campagne. Alleen Den Haag, Breda, Gorinchem en de Utrechtse wijk Hoograven hebben gereageerd. Zonder een meetbaar resultaat.


Zo blijven de Marokkanen in de imago-toptien steken op een negende plaats. Nederlanders vinden alleen asielzoekers minder leuk. Dit blijkt uit diverse onderzoeken en enquêtes. Populairder dan de Marokkanen zijn de Noord-Europeanen, joden, Zuid-Europeanen, Chinezen, zigeuners, Surinamers, Antillianen, Molukkers en Turken.

Onderzoeker Louk Hagendoorn van de European Research Centre on Migration and Ethnic Relations (Ercomer) in Utrecht is niet verbaasd. Nederlanders denken al 25 jaar positiever over andere allochtone groepen dan Marokkanen. Waarom? 'Nederlanders hebben een voorkeurslijstje voor allochtonen. En dat is op kleine schommelingen na haast niet uit hun hoofd te praten.'

Een campagne brengt daar niet snel verandering in, zegt hij. 'Nederlanders voelen een sociale afstand tot de Marokkanen. Hun verschil in cultuur en godsdienst maakt hen minder geliefd.'

Natuurlijk, een publiciteitsoffensief met bekende idolen als rapper Ali B kan tijdelijk voor een opleving in populariteit zorgen. 'Maar uiteindelijk redeneren mensen vanuit eigen ervaringen en niet vanuit de mooie woorden van een campagne.'

Toch begint Apeldoorn over enkele weken alsnog met de campagne van Attacom. Over Marokkanen wordt niet meer gerept. Kleurrijke verhalen heet het nu, aldus Rob Granberg van het Platform Duurzaam Dialoog. Omdat Turken, Antillianen en Molukkers ook aandacht voor hun succesverhalen verdienen. Bovendien zou een campagne, louter op Marokkanen gericht, slechts hun imago als probleemgroep benadrukken.

Te quiero
28-01-05, 21:03
Geplaatst door Te quiero
Over Marokkanen wordt niet meer gerept. Kleurrijke verhalen heet het nu, aldus Rob Granberg van het Platform Duurzaam Dialoog. Omdat Turken, Antillianen en Molukkers ook aandacht voor hun succesverhalen verdienen. Bovendien zou een campagne, louter op Marokkanen gericht, slechts hun imago als probleemgroep benadrukken.
Min of meer zegt de schrijver van dit artikel dat de Marokkanen een hopeloze groep is.
Het verbaast mij dat niemand boos is op dit artikel.

Mark
28-01-05, 21:05
Ik zat vanochtend in de wachtkamer van de ggd met een marokkaanse en die was best leuk.

Te quiero
28-01-05, 21:10
Geplaatst door Mark
Ik zat vanochtend in de wachtkamer van de ggd met een marokkaanse en die was best leuk.
Alle beetjes helpen.
Maroc.nl is ook leuk

S@deeQ
28-01-05, 21:29
Dat geblaf en gejank van die kut kaaskoppen is de moeite niet waard om te lezen ,laat staan om op te reageren :kotsen:

Te quiero
28-01-05, 21:33
Geplaatst door S@deeQ
Dat geblaf en gejank van die kut kaaskoppen is de moeite niet waard om te lezen ,laat staan om op te reageren :kotsen:
Defensief????
De schrijver is gezien zijn naam een allochtoon.

DEMOcraat
28-01-05, 21:35
Geplaatst door Te quiero
Marokkanen zelfs met prikkelende stunts niet aan de man te brengen
Van onze verslaggever Iñaki Oñorbe Genovesi

AMSTERDAM - Hoe leuk zijn Marokkanen? Deze prikkelende vraag is vanaf eind 2002 de slogan van een landelijke campagne die tot een positiever beeld van de Marokkanen moest leiden. Ruim twee jaar later is hun imago nog altijd belabberd. En heeft communicatiebureau Attacom uit Tilburg (bedenker van de campagne) noodgedwongen de slogan gewijzigd.


Op papier leek het een goed idee: discussieavonden, posters en een vlot boekje moesten Marokkanen (en met name jongeren) eens van een positievere kant laten zien. Maar Marokkanen blijken nauwelijks aan de man te brengen. Gemeenten hebben geen belangstelling of achten een campagne niet opportuun vanwege de negatieve incidenten rond Marokkanen.

Volgens directeur Otto van de Sanden van Attacom werden 42 gemeenten benaderd om mee te doen aan de campagne. Alleen Den Haag, Breda, Gorinchem en de Utrechtse wijk Hoograven hebben gereageerd. Zonder een meetbaar resultaat.


Zo blijven de Marokkanen in de imago-toptien steken op een negende plaats. Nederlanders vinden alleen asielzoekers minder leuk. Dit blijkt uit diverse onderzoeken en enquêtes. Populairder dan de Marokkanen zijn de Noord-Europeanen, joden, Zuid-Europeanen, Chinezen, zigeuners, Surinamers, Antillianen, Molukkers en Turken.

Onderzoeker Louk Hagendoorn van de European Research Centre on Migration and Ethnic Relations (Ercomer) in Utrecht is niet verbaasd. Nederlanders denken al 25 jaar positiever over andere allochtone groepen dan Marokkanen. Waarom? 'Nederlanders hebben een voorkeurslijstje voor allochtonen. En dat is op kleine schommelingen na haast niet uit hun hoofd te praten.'

Een campagne brengt daar niet snel verandering in, zegt hij. 'Nederlanders voelen een sociale afstand tot de Marokkanen. Hun verschil in cultuur en godsdienst maakt hen minder geliefd.'

Natuurlijk, een publiciteitsoffensief met bekende idolen als rapper Ali B kan tijdelijk voor een opleving in populariteit zorgen. 'Maar uiteindelijk redeneren mensen vanuit eigen ervaringen en niet vanuit de mooie woorden van een campagne.'

Toch begint Apeldoorn over enkele weken alsnog met de campagne van Attacom. Over Marokkanen wordt niet meer gerept. Kleurrijke verhalen heet het nu, aldus Rob Granberg van het Platform Duurzaam Dialoog. Omdat Turken, Antillianen en Molukkers ook aandacht voor hun succesverhalen verdienen. Bovendien zou een campagne, louter op Marokkanen gericht, slechts hun imago als probleemgroep benadrukken.

te leuk om over te beginnen...

barneveld
28-01-05, 21:38
Geplaatst door Te quiero
Marokkanen.

Volgens directeur Otto van de Sanden van Attacom werden 42 gemeenten benaderd om mee te doen aan de campagne. Alleen Den Haag, Breda, Gorinchem en de Utrechtse wijk Hoograven hebben gereageerd. Zonder een meetbaar resultaat.

.



ik heb niets van gemerkt

S@deeQ
28-01-05, 21:38
Geplaatst door Te quiero
Defensief????
De schrijver is gezien zijn naam een allochtoon.

Kaaskoppen heb je nou eenmaal in alle maten en soorten.

Dutchguy
28-01-05, 21:42
Geplaatst door Marruecos
Erg blij dat dat concept geflopt is. Dat reclame-bureau dacht ff een slaatje te kunnen slaan.

Iedereen heeft zn eigen imago. Zorg dat die ok is en dan zit het wel snor.

Voor de rest boeit het stukkie, dat 'de Marokkaan' aan een minderwaardigheidscomplex probeert te helpen, totaal niet.

Lijstje? Ik heb ook zo mn lijstje. Waarom komt onze journalist niet ff langs om daar een stukkie over te schrijven.

Artikel is absoluut niet interessant genoeg om op te reageren. Tis dezelfde 'shit', maar dan in een ander doorzichtig jassie. ;)

Kan het me voorstellen. Ik vond het toen ook een onzinnige en vernederende actie. Alsof je als Marokkaan als 'product' aan de man moet worden gebracht. Het floppen van zo'n mallotige actie is alleen maar goed nieuws als je het in dit licht ziet.

Respectbandjes, nog zo'n actie waarvan je hoopt dat ie flopt.

Reina
28-01-05, 21:44
Vroeger waren het de joden, toen de turken, toen de surinamers, toen de antillianen, en nou de marokkanen en daar blijven ze hangen...nederlanders zijn saai, ze moeten met iets nieuws komen
:nijn:

Mark
28-01-05, 21:57
Geplaatst door Marruecos
Ik zei nog zo, blijf van die negerin in Swahili-land af. :lekpuh:

je zei niks over die ene in timboektoe :wat?!:

Te quiero
28-01-05, 22:03
Geplaatst door Reina
Vroeger waren het de joden, toen de turken, toen de surinamers, toen de antillianen, en nou de marokkanen en daar blijven ze hangen...nederlanders zijn saai, ze moeten met iets nieuws komen
:nijn:
Geloof me, de volgende groep zullen Chinezen zijn.

Reina
28-01-05, 22:07
Geplaatst door Te quiero
Geloof me, de volgende groep zullen Chinezen zijn.

nog saaier......... :verward:

Alfred J. Kwak
28-01-05, 22:59
Geplaatst door Te quiero
Geloof me, de volgende groep zullen Chinezen zijn.

neen, die koken te lekkel :blij:

Prlwytzkofski
28-01-05, 23:17
Geplaatst door S@deeQ
Kaaskoppen heb je nou eenmaal in alle maten en soorten.

Onzin, ze zijn allemaal eender. En racist, dat zit in de genen.

Te quiero
29-01-05, 04:20
Geplaatst door Prlwytzkofski
Onzin, ze zijn allemaal eender. En racist, dat zit in de genen.
Racisten heb je in elk volk. (Ook onder de moslims)

Een bom in de trein discrimineert niet, of het door een racist of niet racist wordt gegooid.

Te quiero
29-01-05, 04:22
Geplaatst door Alfred J. Kwak
neen, die koken te lekkel :blij:
Ze zeggen niet lekkel maar lekke als in lekke lekke pinta.

Goodnight
29-01-05, 08:53
Ik heb de eerste regels van het artikel gelezen en toen had ik ff geen zin meer.

Weer zo'n lang stuk wat dan zogenaamd uiteen zet hoe het is gesteld met de Marokkanen.

Je kan zeggen wat je wil,maar al die negativiteit heeft ook een positieve keerzijde:de Marokkanen worden vertegendwoordigd op bijna ieder vlak.Film, tv, media,politiek...name it.

En al die negativiteit heeft tot gevolg dat ( althans in mijn omgeving dan) iedereen opeens op vakantie wil naar Marokko.
Bij mij op het werk wordt er momenteel een groepsreis georganiseerd.Managers, teamleiders doen allemaal mee.

Dat was tot voor kort ondenkbaar geweest.

mark61
29-01-05, 13:12
Geplaatst door Goodnight
Ik heb de eerste regels van het artikel gelezen en toen had ik ff geen zin meer....Dat was tot voor kort ondenkbaar geweest.

Zie je nou wel dat je leuk bent. Zelfs met wollen onderbroek. :haha:

Te quiero
29-01-05, 13:42
Geplaatst door Goodnight
Ik heb de eerste regels van het artikel gelezen en toen had ik ff geen zin meer.

Weer zo'n lang stuk wat dan zogenaamd uiteen zet hoe het is gesteld met de Marokkanen.

Je kan zeggen wat je wil,maar al die negativiteit heeft ook een positieve keerzijde:de Marokkanen worden vertegendwoordigd op bijna ieder vlak.Film, tv, media,politiek...name it.

En al die negativiteit heeft tot gevolg dat ( althans in mijn omgeving dan) iedereen opeens op vakantie wil naar Marokko.
Bij mij op het werk wordt er momenteel een groepsreis georganiseerd.Managers, teamleiders doen allemaal mee.

Dat was tot voor kort ondenkbaar geweest.
Van al die discussies op Maroc.nl heb ik geleerd dat het negatief gedrag van een groepje Marokkanen die zoveel aandacht trekt, niet typisch Marokkaans is. Ook is fundamentalisme niet typisch moslims. Het gaat om een klein groepje. Daarbij werden genoeg voorbeelden genoemd.
Een van de voorbeelden was dat Marokko zo werelds is dat je nauwelijks hoofddoekjes ziet. Relatief gezien, niet zoveel als in Amsterdam-West. Volgens de Marokkaanse fotograaf gaat het in Nederland om mensen uit een bepaald gebied van Marokko, die ook al problemen zouden veroorzaken in hun land. Dit laatste werd betwist door enkele deelnemers aan dit forum.
Dus Goodnight, ik kan mij voorstellen dat het voor Nederlanders leuk is om naar Marokko te gaan, want Marokko is heel anders dan A'dam met al die incidenten.

mark61
29-01-05, 14:39
Geplaatst door Marruecos
True. 'Slechte reclame is ook reclame'. Maareuh, t kan me eerlijk gezegd gestolen worden en dan beloof ik niet achteruit te rijden.

Ik ga nooit meer naar Marokko op vakantie, hoor je! En die bastila, je ziet maar wat je er mee doet! :hihi:

Te quiero
29-01-05, 16:28
Geplaatst door Marruecos
Die fotograaf komt waarschijnlijk uit een gebied waar 'onderdrukking' en sommige Marokkaanse burgers als tweederangs zien heel normaal gevonden wordt. :D
Niet een redelijk argument.


Geplaatst door Marruecos
Stop met te denken dat de hier geboren en getogen generatie ook maar een f*ck van een idee heeft wat er in Marokko gebeurt; laat staan dat de oorzaak daar te vinden is. Tis allemaal home-made in Holland. ;) Zijn de 2de generatie Marokkanen niet opgevoed door de eerste generatie die uit de rif gebieden komen?

Grappig. Het woord f*ck hoor ik zo vaak in Amsterdam. Ze kijken daar teveel Amerikaanse programma's en denken dat het het echte Amerikaans leven voorstelt. Weer zo'n krom beeld overgebracht door de media. Sommige Nederlanders weten niet eens wat f*ck betekent en gebruiken het omdat het niet zo slecht klinkt, maar "cool".
Kijk maar hoe het klinkt als men in Nederland elke keer n**ken, n**ken , n**ken zou zeggen. Nog een hilarisch voorbeeld die ik laatst in de tram hoorde:"De discotheek was f*cking leeg!!!!!" Waarom niet: "De discotheek was al n**kende leeg"??????
Zo zijn er nog meer voorbeelden van ghetto Engels die de jeugd in Nederland gebruikt en dat hebben ze allemaal van tv overgenomen.

Kuijk
29-01-05, 16:43
Geplaatst door Te quiero
f*ck f*ck n**ken, n**ken , n**ken f*cking n**kend

Is het nou een keer afgelopen met die neukende kutsterretjes, wel shit en donder. Fuck nog aan toe.

Te quiero
29-01-05, 16:48
Geplaatst door Kuijk
Is het nou een keer afgelopen met die neukende kutsterretjes, wel shit en donder. Fuck nog aan toe.
Je hebt er plezier in, he?
Even dat ghetto Engels voor je vertalen.
p**p en donder. N**ken nog aan toe.
Klinkt nu een stuk minder "cool", he?

Kuijk
29-01-05, 16:51
Geplaatst door Te quiero
Je hebt er plezier in, he?
Even dat ghetto Engels voor je vertalen.
p**p en donder. N**ken nog aan toe.

AAAAAAAAAAARGH! Mammie, ze drijven de neukende spot met me. Ik zie er allemaal poepsterretjes van.

Goodnight
29-01-05, 17:21
Geplaatst door Te quiero
Van al die discussies op Maroc.nl heb ik geleerd dat het negatief gedrag van een groepje Marokkanen die zoveel aandacht trekt, niet typisch Marokkaans is. Ook is fundamentalisme niet typisch moslims. Het gaat om een klein groepje. Daarbij werden genoeg voorbeelden genoemd.
Een van de voorbeelden was dat Marokko zo werelds is dat je nauwelijks hoofddoekjes ziet. Relatief gezien, niet zoveel als in Amsterdam-West. Volgens de Marokkaanse fotograaf gaat het in Nederland om mensen uit een bepaald gebied van Marokko, die ook al problemen zouden veroorzaken in hun land. Dit laatste werd betwist door enkele deelnemers aan dit forum.
Dus Goodnight, ik kan mij voorstellen dat het voor Nederlanders leuk is om naar Marokko te gaan, want Marokko is heel anders dan A'dam met al die incidenten.

Onzin....wat betreft die hoofddoekjes.
Je ziet genoeg hoofddoekjes in Marokko en ook genoeg sluiers.

Snap niet wat die fotograaf mensen wijs probeert te maken.
Ja je ziet ze minder in bepaalde 'rijke'' wijken minder omdat de bewoners daar westers georienteerd zijn.

Vraag me af of hij het zelfde zou zeggen over andere delen van Marokko.

Bovendien willen deze collega's niet naar de steden,maar naar de dorpen.

duende
29-01-05, 17:31
Wat ik mij afvraag......
Krijg ik nu een sleutelhanger cadeau als ik een Marrokaan leuk vind.

Goodnight
29-01-05, 17:54
wat betreft die groep uit Marokko die problemen zou veroorzaken.
Ik denk dat er gedoeld wordt op Riffijnen uit het noorden van Marokko.

Dit is de grootste kul die er bestaat.Deze groep heeft in het verleden verzet gepleegd tegen het huidige koningshuis en er is meerdere malen geprobeerd om de koning te onttronen.Deze groep is tot aan de dood van Koning Hassan in een verdomhoekje gezet,letterlijk en figuurlijk.
Veel van hen vertrokken naar Nederland toen de kans zich voor deed.
Dus het is logisch dat ze hier oververtegenwoordigd zijn ten opzichte van de andere groepen uit Marokko.Maar om te zeggen dat zij DE probleem notoire probleem veroorzakers zijn is kortzichtig.

Goodnight
29-01-05, 17:55
Geplaatst door duende
Wat ik mij afvraag......
Krijg ik nu een sleutelhanger cadeau als ik een Marrokaan leuk vind.

Hahaha...nee wel als je een MaroKKaan leuk vindt :blij: