PDA

Bekijk Volledige Versie : Oorspronkelijke inwoners van Nederland



LiaCarina
28-01-05, 19:45
Zijn?

Rabi'ah.
28-01-05, 19:46
................er allang niet meer.

Spoetnik
28-01-05, 19:50
Achterdochtige mensen die hun dochter thuis houden als ze wordt nagekeken.

contradictio
28-01-05, 20:17
Geplaatst door Spoetnik
Achterdochtige mensen die hun dochter thuis houden als ze wordt nagekeken.

je bedoelt die hun geit thuis houden als ze wordt nagekeken... :giechel:

LiaCarina
28-01-05, 20:18
Wellicht de piraten?

S@deeQ
28-01-05, 20:33
Geplaatst door EYe_OnNadYa
Zijn?

http://rtl.nl/soaps/flodder/components/images/flodder_210x186.jpg

Rabi'ah.
28-01-05, 20:34
Geplaatst door S@deeQ
http://rtl.nl/soaps/flodder/components/images/flodder_210x186.jpg

:haha:

Word! :haha:

Kuijk
28-01-05, 20:35
Uit Leonard Huizinga's 'Zo schreed de beschaving voort':

"X. De oudste bewoners van Nederland. Een sombere zaak.

De oudste bewoners van de Lage Landen zijn sombere lieden geweest. Omgeven door alle ongemakken van het stenen tijdperk en geplaagd door een klimaat, dat er sindsdien niet beter op geworden is, kenden zij slechts een genoegen in het leven, en wel elkander te begraven. Zij deden dit met grote hartstocht, gebruikten hierbij nog geen hoge hoeden en paraplu's, echter wel grote zwerfstenen, waaruit zij hunnebedden bouwden. Zoals het woord al verraadt, hebben deze niets met bedden te maken, en ook niet met Hunnen. Het zijn grafkoepels, die vooral in Drenthe gevonden worden, waar ook toen reeds de somberste Nederlanders woonden.
Toen de Hunnebed-bouwers elkander wederzijds allen begraven hadden, kwam het vraagstuk van een herbevolking van de Lage Landen aan de orde. Een ingestelde commissie diende na 150 jaar een preadvies in, waarin werd voorgesteld alles bij het oude te laten. Wij weten niet nauwkeurig welke ontwikkeling desondanks geleid heeft tot de vestiging van Keltische stammen in de Lage Landen.
Van hen weten wij echter iets meer dan van de Hunnebed-bouwers. Hoewel ook de Kelten zich nog voornamelijk met begraven ophielden, mogen wij toch aannemen, dat zij van een wat vrolijker aard waren dan hun voorgangers. Een bewijs hiervoor is te vinden in hun opgewekt lijkverbrandingsbedrijf. Somtijds werd de vrouw tegelijk met haar overleden man verbrand. Dit wordt bestreden door Prof. Ubbe Wjubstert van de Vrije Universiteit te Amsterdam, die betoogt, dat onze Keltische voorouders reeds op een voldoende hoge trap van beschaving stonden om te beseffen, dat het weinig zin heeft om zolang met het verbranden van zijn vrouw te wachten tot men er zelf niets meer aan heeft.
Het stenen tijdperk had in de praktijk niet voldaan. "Vooral bij het zitten gaan," zo schrijft Dra Anna Giechel uit Leiden, "bleek het stenen tijdperk erg koud op te trekken aan de bibs." Daarom leefden de Kelten in het bronzen tijdperk, ook wel als "de bronstijd" bekend. Zij hadden de gewoonte om te nauwe boorden en te grote schoenen te dragen. Niemand weet waarom. Zij stonden op een aanmerkelijk hoger trap van beschaving dan de Hunnebed-bouwers en kenden dan ook al het gebruik van verschillende woorden, die wij hier niet herhalen zullen."

Bofko
28-01-05, 21:01
http://www.dvhn.nl/Show_Image/0,5485,2188455,00.jpg

Veenlijk Rode Frans (252 - 388 na Christus). (c) Foto: Niedersachsisches Landesmuseum

http://www.cultuurwijzer.nl/sites/cultuurwijzer.nl/contents/i000515/portret_yde2.jpg

Meisje van Yde . 1e eeuw.

DEMOcraat
28-01-05, 21:35
Geplaatst door Bofko
http://www.dvhn.nl/Show_Image/0,5485,2188455,00.jpg

Veenlijk Rode Frans (252 - 388 na Christus). (c) Foto: Niedersachsisches Landesmuseum

http://www.cultuurwijzer.nl/sites/cultuurwijzer.nl/contents/i000515/portret_yde2.jpg

Meisje van Yde . 1e eeuw.

die blonde haar is niet te verdelgen lijkt onkruid wel....

S@deeQ
28-01-05, 21:45
Geplaatst door DEMOcraat
die blonde haar is niet te verdelgen lijkt onkruid wel....

Te hoge kaas gehalte in :engel:

Marsipulami
28-01-05, 22:01
http://img5.allocine.fr/acmedia/medias/nmedia/18/35/37/82/18386800.jpg

allard
28-01-05, 22:14
Geplaatst door Kuijk
Uit Leonard Huizinga's 'Zo schreed de beschaving voort':

"X. De oudste bewoners van Nederland. Een sombere zaak.

Is deze appocriefe Huizinga nog ergens te koop? :wink:

Wide-O
28-01-05, 22:28
Homo Balkeniendis.

Kuijk
28-01-05, 22:45
Geplaatst door allard
Is deze appocriefe Huizinga nog ergens te koop? :wink:

Deze Huizinga is de zoon van de saaie historicus, en je komt hem nog wel eens tweedehands tegen, maar niet vaak. Het is de schrijver van Adriaan en Olivier (Agent: "Voornaam?" Olivier: "Ja, erg voornaam"). Misschien kan de boekenzoekdienst je helpen. Daar heb ik ook mijn exemplaar van Biels & Co aan te danken, maar dat is een heel ander verhaal.

Prlwytzkofski
28-01-05, 22:50
Geplaatst door Rabi'ah.
................er allang niet meer.

Wat je zegt..


Ook op school werd gestraft: in de hoek staan, de handen op je rug, op de gang staan of, bij ernstige vergrijpen, opgesloten worden in het materiaalhok. Een kind met een bril was een ‘brillejood’, een scheel kind was een ‘schele’ en werd gepest. Er waren kinderen met hazelippen, horrelvoeten en beentjes in akelige beugels. Mongolen bleven veelal bij de ouders, en in elke buurt had je er wel een, want de gezinnen waren kinderrijk.

Vrouwen waren moeder en huisvrouw. Ze deden de was met de hand, op een daartoe bestemde dag in de week. De ramen werden elke week gelapt, en in het voorjaar ging het hele huis ondersteboven voor de grote schoonmaak. De pil bestond niet, echtscheiding kwam niet voor, over homoseksualiteit werd niet gesproken. Er was geen televisie. Een auto was een betrekkelijk zeldzaam bezit, en een kind wiens vader een auto bezat kon daar prat op gaan. De telefoon werd slechts gebruikt om korte mededelingen te doen, het toestel hing dan ook meestal in de gang. Mannen droegen hoeden, die zij beleefd oplichtten als zij een bekende zagen aan de overkant van de straat, zeker als die bekende hoger stond op de maatschappelijke ladder. Vrouwen droegen hoeden als zij uitgingen, en ze zaten om de paar weken bij de kapper onder een droogkap voor een permanent wave, een permanentje, dat bij het naar huis gaan en vervolgens nog enkele dagen met een hoofddoekje tegen de wind werd beschermd.

Op zondag ging men naar de kerk, een dag tevens waarop alom de zondagsrust in acht genomen werd en men zijn nette kleren droeg. Op zondag ging men kuieren, dat is: een wandelingetje maken. Men ging bij elkaar op bezoek en zat dan in de ‘mooie kamer’ thee te drinken op stoelen die door de week niet werden gebruikt. Er werd je geleerd met twee woorden te spreken: dank u wel meneer, alstublieft mevrouw! Je was ‘braaf’ als je dat deed. Kinderen kon het spreken aan tafel verboden worden. Met kinderen werd niet overlegd.

Bofko
29-01-05, 13:43
Geplaatst door Marsipulami
http://img5.allocine.fr/acmedia/medias/nmedia/18/35/37/82/18386800.jpg

Mars wil de ´missing link´ van de menselijke evolutie in Nederland plaatsen.

Dit is volgens mij een fragment uit ´Quest for fire´ waarin een dolende groep mensen het maken van vuur uitvindt en en passant ook de missionarishouding ontdekt . Tot dan toe was men nog niet verder gekomen dan ´op zijn hondjes´.
Het verhaal speelt zich 70.000 jaar geleden af en het lijkt me sterk dat dat in deze moerassige uithoek van Europa zou zijn.

Kuijk
29-01-05, 14:08
Geplaatst door Bofko
Mars wil de ´missink link´ van de menselijke evolutie in Nederland plaatsen.

Dit is volgens mij een fragment uit ´Quest for fire´ waarin een dolende groep mensen het maken van vuur uitvindt en en passant ook de missionarishouding ontdekt . Tot dan toe was men nog niet verder gekomen dan ´op zijn hondjes´.
Het verhaal speelt zich 70.000 jaar geleden af en het lijkt me sterk dat dat in deze moerassige uithoek van Europa zou zijn.

Het is inderdaad een plaatje uit de heerlijke lachfilm 'Quest for Fire'. Helaas is die film op de site www.moviemistakes.com niet te vinden, dus hoeveel feitelijke en filmtechnische fouten er precies in zaten, weet ik niet. Wel meen ik mij te herinneren dat de sabeltandtijger werd gespeeld door een poema waar ze een paar slagtanden aan vastgebonden hadden. Kan ook een leeuwin geweest zijn, daar wil ik afwezen. Je kon de touwtjes zien zitten, herinner ik mij.

In de zesde editie van Robert Hofman's Speelfilmencyclopedie krijgt deze film drieenhalve ster, wat merkwaardig is, daar de schrijver van de bijbehorende recensie denkt dat het allemaal serieus bedoeld is.

Mill
29-01-05, 14:23
Geplaatst door Bofko
en passant ook de missionarishouding ontdekt . Tot dan toe was men nog niet verder gekomen dan ´op zijn hondjes´

Daarom houd ik niet van nieuwlichterij. :(


Die man op de foto is overigens Ron Perlman, ook wel bekend als Vincent uit de tv-serie Beauty & the Beast, waarin hij de beast was en de beauty werd gespeeld door Linda Hamilton, die weer de hoofdrol speelde in de eerste twee Terminator films en getrouwd is (was?) met de regisseur daarvan, James Cameron, die ook Aliens regisseerde, wat grappig is, want in Alien was John Hurt het eerste slachtoffer van de aliens, en John Hurt speelde weer de mentor en vaderfiguur van Hellboy in de gelijknamige film, en Hellboy werd, zoals bekend, gespeeld door Ron Perlman.

Kuijk
29-01-05, 14:29
Geplaatst door Mill
Daarom houd ik niet van nieuwlichterij. :(


Die man op de foto is overigens Ron Perlman, ook wel bekend als Vincent uit de tv-serie Beauty & the Beast, waarin hij de beast was en de beauty werd gespeeld door Linda Hamilton, die weer de hoofdrol speelde in de eerste twee Terminator films en getrouwd is (was?) met de regisseur daarvan, James Cameron, die ook Aliens regisseerde, wat grappig is, want in Alien was John Hurt het eerste slachtoffer van de aliens, en John Hurt speelde weer de mentor en vaderfiguur van Hellboy in de gelijknamige film, en Hellboy werd, zoals bekend, gespeeld door Ron Perlman.

Six degrees of Kevin Bacon

Bofko
29-01-05, 14:33
Geplaatst door Mill
Daarom houd ik niet van nieuwlichterij. :(

:hihi:



Geplaatst door Mill
Die man op de foto is overigens Ron Perlman, ook wel bekend als Vincent uit de tv-serie Beauty & the Beast, waarin hij de beast was en de beauty werd gespeeld door Linda Hamilton, die weer de hoofdrol speelde in de eerste twee Terminator films en getrouwd is (was?) met de regisseur daarvan, James Cameron, die ook Aliens regisseerde, wat grappig is, want in Alien was John Hurt het eerste slachtoffer van de aliens, en John Hurt speelde weer de mentor en vaderfiguur van Hellboy in de gelijknamige film, en Hellboy werd, zoals bekend, gespeeld door Ron Perlman.
:maf2:


http://entimg.msn.com/i/150/ce/0304/RonPerlman_150x208.jpg Nou dit is-tie dan, onze sympathieke ´missing link´

mark61
29-01-05, 14:43
Geplaatst door Bofko
Nou dit is-tie dan, onze sympathieke ´missing link´

Verbazingwekkend dat deze soort niet is uitgestorven. Soort opossum.

Julien
29-01-05, 16:01
Neanderthalers?

wytze
29-01-05, 19:16
Friezen :roken:

barfly
29-01-05, 19:56
De oorsponkelijke inwoners van Nederland zijn Germanen en Franken en alles wat er tussen ligt. Niet echt een verassing. :jumping:

Eke
29-01-05, 20:11
2a Een woest land vol water

De oudste sporen van mensen in Nederland zijn gevonden in Limburg. Het zijn vuurstenen werktuigen van ongeveer 250.000 jaar geleden.

. Het meeste land stond toen onder water. Alleen de hogere zandgronden, in wat nu Noord-Brabant, Limburg, Twente en de Achterhoek is, staken boven het water uit

Dus daar gaan we nu weer naar toe...met de stijging van de zeespiegel... :cool:

allard
29-01-05, 22:19
Geplaatst door Eke
2a Een woest land vol water

De oudste sporen van mensen in Nederland zijn gevonden in Limburg. Het zijn vuurstenen werktuigen van ongeveer 250.000 jaar geleden.

. Het meeste land stond toen onder water. Alleen de hogere zandgronden, in wat nu Noord-Brabant, Limburg, Twente en de Achterhoek is, staken boven het water uit

Dus daar gaan we nu weer naar toe...met de stijging van de zeespiegel... :cool: Eke je haalt nog al een paar tydperkjes door elkaar, vermoedt dat het met je toekomstvisie ook nogal meevalt.

Eke
29-01-05, 23:21
Geplaatst door allard
Eke je haalt nog al een paar tydperkjes door elkaar, vermoedt dat het met je toekomstvisie ook nogal meevalt.


Dit is de volledige tekst die ik gegoogled heb. Overigens heb ik nog verder gekeken in het zelfde stuk en las dat er daarna beweerd werd dat 60.000 jaar geleden de eerste stenen bijlen werden gevonden.


Overigens baseer ik mijn opmerking over het gedeeltelijk onderlopen van Nederland op een recent topic wat hier geweest is, maar wat ik niet zo snel terug kan vinden.Het ging over een rapport over het opwarmen van de oceanen en de atmosfeer.

PS. ben je leraar, gezien je toontje ? Let dan even op "ik vermoed" in jouw quote ...graag gedaan.

Zwarte Schaap
29-01-05, 23:53
Geplaatst door Eke
Dit is de volledige tekst die ik gegoogled heb. Overigens heb ik nog verder gekeken in het zelfde stuk en las dat er daarna beweerd werd dat 60.000 jaar geleden de eerste stenen bijlen werden gevonden.


Overigens baseer ik mijn opmerking over het gedeeltelijk onderlopen van Nederland op een recent topic wat hier geweest is, maar wat ik niet zo snel terug kan vinden.Het ging over een rapport over het opwarmen van de oceanen en de atmosfeer.

PS. ben je leraar, gezien je toontje ? Let dan even op "ik vermoed" in jouw quote ...graag gedaan.

Je hebt gelijk Eke de oudste sporen die men van de mens in Nederland gevonden heeft zijn +/- 250.000 jaar oud. In de omgeving van Maastricht, in de belvederegroeve zijn speren gevonden van kampen van jageres aan de vroegere van de Maas. De sporen bestonden onder meer uit vuurstenen werktuigen en afval van vuursteenbewerking.

De limburgse jagers leefden in een warm klimaat. Nederland was bedekt met grote loofbossen en hier en daar een open vlakte. Olifanten, oerossen, neushoorns en herten voelden zich hier uitstend op hun gemak.

Daarna heeft Nederland 2 ijstijden gekend die elk weer een ander soort sporen hebben nagelaten.

Mesoliticum: 10.000-5.300 v C.:

Boot van pesse, kano van ongeveer 3 meter lang gemaakt van denneboom. Voorzover bekend is de kano het oudtse vaartuig ter wereld wat ooit is gevonden.

Neoliticum: 5.300-2.100 v.V.:

Vuurstenen werktuigen worden verfijnder en sociaal-econmische verandering. De economie van de jagers en verzamelaars maakt plaats voor de agrarische. De mens slaagt erin zelf voedsel te evrbouwen. Deze technische revolutie was enkele duizenden jaren eerder begonnen in het Midden-oosten en heeft onvoorstelbaar veel invloed gehad op de mensheid.

De bandkeramische cultuur, circa 5300 v.C.:

De eerste boeren vestigen zich in Nederland, zuid Limburg. Waarschijnlijk komen ze uit Hongarije. Deze boeren verbouwden een primitieve soort tarwe - eenkoorn en emmer - en gerst. Ze worden de bandkeramische cultuur genoemd naar de ingekraste lijnversieringen op hun aardwerk. Ze beheersten de techniek van het pottenbakken en weven.

In het Noorden ontwikkelt zich wat we noemen de swifterbantcultuur in het tegenwoordige flevoland en noord-oostpolder. behalve met jacht en visvangst hielden deze mensen zich ook bezig met landbouw en veeteelt.

Bron: Geschiedenis van Nederland, van Prehistorie tot heden.

Eke
30-01-05, 00:06
ZS, ik vind het echt fascinerend !!! 250.000 jaar geleden..dat kun je je niet voorstellen..en dan leven wij NU !

Olifanten in Limburg ! :blij: o-li-fan-ten..dat wist ik niet eens..


nou, ik ga weer verder slapen...

echnaton
30-01-05, 00:16
Geplaatst door Eke
ZS, ik vind het echt fascinerend !!! 250.000 jaar geleden..dat kun je je niet voorstellen..en dan leven wij NU !

Olifanten in Limburg ! :blij: o-li-fan-ten..dat wist ik niet eens..


nou, ik ga weer verder slapen...

Maar er waren ook eekhoorns. En die konden zonder de grond te raken reizen van Maarstricht naar Groningen. Alleen maar door de toppen van de bomen.