PDA

Bekijk Volledige Versie : Scherpe aanval in Senaat VS op Condoleezza Rice



mark61
29-01-05, 14:12
Door onze correspondent NRC 26/01/05

WASHINGTON, 26 JAN. Democraten in de Amerikaanse Senaat hebben Condoleezza Rice, die door president Bush is voorgedragen als minister van Buitenlandse Zaken, verantwoordelijk gesteld voor ,,grootscheepse fouten'' in Irak en ervan beschuldigd te hebben gelogen. De ongebruikelijk harde woorden kwamen in een debat in de plenaire Senaat, nadat de wens van de Republikeinen de huidige Nationale Veiligheidsadviseur al vorige week benoemd te krijgen, mislukte door oppositie van de Democraten.

De Republikeinen hebben een meerderheid in de Senaat (55 van de 100 zetels), maar zij kunnen de benoeming niet doordrukken als Democraten zouden besluiten tot een zogenaamde filibuster, het oneindig blijven praten. Dat verwacht niemand, maar Republikeinen hopen op instemming van zo veel mogelijk Democraten om Rice een goede start te geven.

Vorige week stelden verschillende Democratische senatoren in een hoorzitting van de buitenland-commissie al pittige vragen, maar gisteren mengden zich ook Democraten die niet in die commissie zitten in het debat. Over het algemeen waren de Democraten ontevreden over Rice's antwoorden vorige week. Haar antwoorden werden ,,ontwijkend'' en ,,onvolledig'' genoemd.

Senator Mark Dayton (Minnesota) ging het verst in de kritiek: ,,Ik hou er niet van iemands integriteit in twijfel te trekken, maar ik hou er evenmin van bij herhaling, flagrant en opzettelijk belogen te worden. Liegen tegen het Congres, liegen tegen het Amerikaanse volk, het is ondemocratisch, on-Amerikaans en gevaarlijk. Mijn stem tegen deze benoeming is mijn verklaring aan het adres van de regering dat het liegen moet ophouden, en wel nu.''

Verschillende leidinggevende Republikeinen verzetten zich tegen de barrage van kritiek. Zij noemden Rice ,,uiterst gekwalificeerd'' en deden de Democratische bezwaren af als ,,schieten van de zijlijn'' en uitingen van ,,wraak van slechte verliezers''. ,,Denk er aan, de rest van de wereld kijkt mee'', waarschuwde senator Allen (Virginia).

Enkele Democraten spraken gematigd positief over Rice, maar de meesten voerden de toon op. Zij dreigen ook de benoeming van Alberto Gonzales, de kandidaat minister van Justitie, te vertragen. Hij wordt als huisjurist van de president aansprakelijk gesteld voor het juridisch goedpraten van de martelingen in de Abu Ghraib-gevangenis in Irak.

Een groot aantal Democraten in het Congres hebben ook een front afgesproken tegen de ingrijpende hervorming van de sociale zekerheid en rechtersbenoemingen die zij ultraconservatief achten. Republikeinen in de Senaat overwegen tegen de filibusterplannen voor rechtersbenoeming de zogenaamde 'nucleaire optie' te gebruiken. Dat is een procedurele manier om de praatmarathon met een gewone meerderheid van stemmen te doorbreken.

http://www.nrc.nl/buitenland/artikel/1106722486487.html

Ze zijn net niet allemaal achterlijk.

~Panthera~
29-01-05, 14:17
Ach kom, ze trekt straks even het "boetekleed" aan, glimlacht even lief,en dan mag ze gewoon weer doorgaan. :moe:
Ook weer geregeld.

mark61
29-01-05, 14:22
Geplaatst door ~Panthera~
Ach kom, ze trekt straks even het "boetekleed" aan, glimlacht even lief,en dan mag ze gewoon weer doorgaan. :moe:
Ook weer geregeld.

Ik me altijd afvragen wanneer eindelijk eens een zwarte vrouw s wat te vertellen zou hebben in de VS of NL.

Nu dus. :moe: