PDA

Bekijk Volledige Versie : Yehiyaayyash vulde web met dreigementen



vlegeltje
30-01-05, 23:16
Terrorisme / Scholier vulde web met dreigementen

door Kustaw Bessems

Trouw

2005-01-31

Yehya K. dropte zijn dreigementen op elk internetforum dat hij bezocht. Het OM gelooft dat de 18-jarige scholier uit Zeeland een bomaanslag wilde plegen. Vandaag komt hij voor de kinderrechter.


MIDDELBURG - Zomer 2004 regent het al een tijd bedreigingen tegen VVD-kamerlid Ayaan Hirsi Ali. Toch ziet een internetrechercheur van de landelijke politie-unit terrorismebestrijding iets bijzonders in de teksten die een zekere 'AIVD-doder' op internet zet. Dit staat in een brief die justitieminister Donner kort na de moord op Theo van Gogh naar de Tweede Kamer stuurt. Op 30 juni schrijft AIVD-doder op marokko.nl: ,,Als ik die vervloekte Hirsi Ali tegenkom snijd ik haar strot door. (...) Het moet gewoonte worden om personen als Pim, Hirsi en Wilders te doden.''

De terreurbestrijders sturen een tip naar de politie in Zeeland, waar de vermoedelijke auteur woont. Het is de dan 17-jarige atheneumscholier Yehya K. uit Sas van Gent. Hij geldt als goede leerling. In 2002 heeft hij zijn school nog vertegenwoordigd in een nagespeeld Europees Parlement.

De avond van 28 augustus 2004 schrijft K.: ,,Broeders en zusters, doodt deze vijanden van de Islam, God heeft ons het recht gegeven om dit soort personen te doden.'' Hij doelt op Hirsi Ali en Theo van Gogh. ,,In Nederland geldt de Nederlandse wet en ik weet wat de gevolgen van een moord op Hirsi kunnen zijn. Dat interesseert mij niet. (...) Mohammed heeft opdracht gegeven tot de executie van personen die hem en de Islam beledigen. (...)'' Bloedvergieten hoort nu eenmaal bij de islam, vindt K.

Deze uitlatingen zijn, samen met een heleboel andere bedreigingen, reden voor de beveiliging die Hirsi Ali en Wilders krijgen. K. houdt het niet bij bedreigingen. Op grond van chatsessies op internet ontstaat het vermoeden dat hij voorbereidingen treft voor een bomaanslag, meldt Donner.

Ten overstaan van zijn klasgenoten wordt K. op 27 september op school aangehouden. Bij K. thuis wordt informatie over het maken van bommen in beslag genomen, net als plattegronden van onder meer de Haagse binnenstad en adressen van ambassades. De kamerleden Geert Wilders en Hirsi Ali doen aangifte tegen K.

K. zegt tegen de politie dat hij twee keer, overigens zonder veel succes, heeft geëxperimenteerd met explosieven. Volgens minister Donner lijkt K. geen deel uit te maken van een netwerk.

De citaten die Donner geeft uit het internet-oeuvre van Yehya K., zijn een topje van de ijsberg. K. was actief op een groot aantal Marokkaanse of islamitische fora, onder namen als Strijder Yehya of Yehiyaayyash. Hij ondertekende wel eens met het bekende citaat van de Palestijn Abdullah Azzam, mede-oprichter van Al-Kaida: ,,Djihad en het geweer alleen.''

Uit sommige bijdragen blijkt dat Yehya de takfir aanhangt, 'verkettering'. Dat is ook de ideologie van de Hofstadgroep, het vermoedelijke terreurnetwerk achter de moordenaar van Theo van Gogh. Zo beschouwt K. zelfs zeer puriteinse moslims als onwaarachtig wanneer zij 'zeer slap' zijn in de djihad. En hij verwerpt het Nederlandse rechtssysteem omdat het niet op de Koran is gebaseerd.

Door andere deelnemers aan discussiefora werd hij lang niet altijd serieus genomen. 'Yehi', noemden ze hem half-spottend, half-liefkozend. Op maroc.nl plaatste hij altijd een fotootje van de radicale, Londense preker Abu Hamza naast zijn bijdragen -een Afghanistanveteraan met een lap voor zijn oog en een haak in plaats van een rechterhand.

Yehya K. is psychologisch en psychiatrisch onderzocht. Volgens zijn advocaat H. Dunsbergen wil de rechtbank weten of geen sprake is van een uit de hand gelopen grap. Dat zal vandaag moeten worden bekeken. Zijn schoolonderzoeken heeft K. intussen gemist. Een medewerkster van zijn school laat weten dat medeleerlingen wel opschrokken door de arrestatie destijds, maar dat nu de rust is weergekeerd. De familie K. heeft eerder gezegd niet te weten hoe Yehya aan zijn radicale ideeën zou zijn gekomen. ,,Nu zeggen we liever helemaal niets meer over de zaak'', aldus broer Halim.

Op de internetfora gaat het nog wel eens over Yehya K. Iemand schampert op maroc.nl dat in een discussie over Irak pas na een hele tijd het zionisme erbij wordt gesleept. ,,Vroeger in de hoogtijdagen van Yehi was dit nooit gebeurd.''
=====================

:(

mark61
30-01-05, 23:28
Man man leef jij nog? Dacht dat je ook al was afgevoerd.

boestjra
30-01-05, 23:34
Toch wel typisch maroc.nl om hem zo lang zijn gang te hebben laten gaan.

TonH
30-01-05, 23:35
Ha Vlegeltje, leuke vakantie? of zo? :)

Ik wist niet dat Yehi zo diep in de str*nt zat. Ik ben nog altijd uitgeput van zijn laatste MPSje... :p

mark61
30-01-05, 23:39
Geplaatst door boestjra
Toch wel typisch maroc.nl om hem zo lang zijn gang te hebben laten gaan.

Hij werd achterelkaar geband. Een draaideurprikker.

vlegeltje
30-01-05, 23:40
Ach ja, beetje winterslaap gehouden.
Maar de winters zijn niet meer zoals vroeger...

Ik vond Yehi altijd een leuke gast om mee te discussieren.
Ze hadden 'm in het jongerenlagerhuis moeten zetten ipv oppakken. :)

boestjra
30-01-05, 23:41
Geplaatst door mark61
Hij werd achterelkaar geband. Een draaideurprikker.
2004 misschien, maar daarvoor niet.

mark61
30-01-05, 23:42
Geplaatst door vlegeltje
Ach ja, beetje winterslaap gehouden.
Maar de winters zijn niet meer zoals vroeger...

Ik vond Yehi altijd een leuke gast om mee te discussieren.
Ze hadden 'm in het jongerenlagerhuis moeten zetten ipv oppakken. :)

Tsja, hij had zichzelf moeten aanmelden. Dat gepriegel thuis in je eentje, daar wordt je zo radicaal van, denk ik.

Zwarte Kat
31-01-05, 01:22
Geplaatst door vlegeltje
Iemand schampert op maroc.nl dat in een discussie over Irak pas na een hele tijd het zionisme erbij wordt gesleept. ,,Vroeger in de hoogtijdagen van Yehi was dit nooit gebeurd.''


:hihi:

Maroc.nl is mild geworden
Laat ze marokko.nl eens onder de loep nemen. Daar zitten gewoon racistische autochtonen hun jodenhaat te botvieren en te flirten met nazi-stuff.

Simon
31-01-05, 09:10
Geplaatst door boestjra
Toch wel typisch maroc.nl om hem zo lang zijn gang te hebben laten gaan.

Nou ik ben er ook wel voor om met extreme types in gesprek te blijven. Zeker als ze zo jong zijn dan roepen ze vaak maar wat en is het goed daar je eigen argumenten tegenover te stellen. Maar dat hij nu voor de rechter staat verbaasd mij nu ook weer niet.

Bar
31-01-05, 10:03
Geplaatst door Zwarte Kat
:hihi:

Maroc.nl is mild geworden
Laat ze marokko.nl eens onder de loep nemen. Daar zitten gewoon racistische autochtonen hun jodenhaat te botvieren en te flirten met nazi-stuff.

En niet te vergeten de marokkaantjes die in de nazi-trend volop meegaan. Auschwitz...vakantiekamp. Holocaust.....aanstellerij, verzonnen, holocash etc.

GroteWolf
31-01-05, 12:10
En waar zijn Ahmedmaskin, Victory, Spiderman en nog wat van die andere extremisten gebleven? Met hun was het wel aardig discussiëren al waren ze zo gek als een deur.

Mill
31-01-05, 12:17
Geplaatst door GroteWolf
En waar zijn Ahmedmaskin, Victory, Spiderman en nog wat van die andere extremisten gebleven?

Als zelfs zo'n simpelmans als Yehi al daadwerkelijk met explosieven en plattegronden aan het hobbyen is, vrees je het ergste met die jongens. :watte?:

Arvid
31-01-05, 15:41
Toen ik me net aanmeldde voor deze site (2001) had je een ene Achmedmaskin, die was behoorlijk slim maar ook 100% pro-Taliban.
Vraag me af wat er met die gast is gebeurd.

Julien
31-01-05, 15:53
zo radicaal, maar wel achter een westers medium zitten met een glas cola in de hand kijkend naar MTV :moe:

GroteWolf
31-01-05, 15:54
Een stel 9-11 kapers zat de avond te voren nog in Miami met whisky in een stripjoint. Op te scheppen zelfs.

magden_david
31-01-05, 15:55
yehiya, ik vroeg me al af wat er van hem geworden was. En was ahmedmaskin niet dezelfde alleen eerder?
Ben benieuwd wat er van splijtstof moet worden.
voel me wel een beetje een loser aangezien ik bij lange na niet in de aivd schijnwerpers sta. Dus bij deze een halve poging: beste parkeerwachter die mij 45 euro boete gaf voor een lullig pakeerovertredingkje, als ik je tegen kom jongen dan ga ik je keihard op je voet stampen!. HAHAHAA daar hebben ze niet van terug.

Zwarte Kat
31-01-05, 16:24
Geplaatst door GroteWolf
Een stel 9-11 kapers zat de avond te voren nog in Miami met whisky in een stripjoint. Op te scheppen zelfs.

Gun die fundies hun pleziertje zo vlak voor hun heilige missie.
God knijpt in zulke situaties een oogje dicht

alief
31-01-05, 17:22
Jeugd-tbs geëist voor bedreiging Ali en Wilders

Gepubliceerd op maandag 31 januari 2005

MIDDELBURG (ANP) - Het OM in Middelburg heeft maandag tegen een 18-jarige jongeman uit Sas van Gent in een besloten zitting vier maanden jeugddetentie en jeugd-tbs geëist. Justitie verdenkt hem onder meer van opruiing en bedreiging via het internet van Tweede-Kamerleden Hirsi Ali (VVD) en Wilders.

Bovendien wordt de scholier verdacht van het verzamelen van voorwerpen waarmee een aanslag gepleegd zou kunnen worden. Hij zou hiervoor grondstoffen voor explosieven in huis hebben gehad. Volgens het OM is niet gebleken dat de jongeman contacten had met terroristische groeperingen.

De verdachte werd vorig jaar september op zijn school aangehouden en zit sindsdien in voorarrest. De zaak wordt achter gesloten deuren behandeld omdat hij op het moment dat hij werd aangehouden nog minderjarig was. Uitspraak volgt over twee weken.

Lach er maar om. Hij heeft voor zijn hersenspinsels wel echte straf gekregen. En Wilders kan er weer een op zijn lijstje zetten waarmee hij gelijk denkt te krijgen. Dat is het ergste nog, dat dat soort knullen zo iemand als Wilders kruit geven om mee te schieten. Laatst stond er nog een artikel op het ANP: Wilders gaat omhoog in de peilingen als hij in de aandacht staat.

Negeren is dus dodelijker dan bedreigen :D

(Disclaimer: alles wat hier boven staat is puur in overdrachtelijke zin bedoeld en is geenszins een plan voor de realiteit.)

alief
31-01-05, 18:09
Trouwens: ik vind wel dat er erg met twee maten gemeten wordt. De Yahya Ayyash would be wordt opgepakt, als terrorist bestempeld en hem wordt ten laste gelegd dat hij materiaal verzamelde om aanslagen mee te plegen.

Een poosje geleden werd er van de brabo's die een moskee in brand staken gezegd dat er geen extremistische motieven aan ten grondslag lagen. Dat de pubers wraak wilden nemen op de dood van Theo van Gogh door een moskee in de fik te steken en dat was blijkbaar niet extreem. Zo ook de brabo's (ze komen wel vaak daar vandaan he?) die de islamitische school in brand staken. Nee, gebrek aan bewijs. Maar van extremisme was ook geen sprake. het was ook allemaal niet georganiseerd ofzo.

Nou breek dus mijn klomp. "Yahya Ayyash" is alleen, dat wordt erkend door de politie. Hij wilde iets doen, maar deed het (nog?) niet. het is niet gezegd dat hij het ooit zou doen. Hij was vooral buitengewoon verbaal agressief. Dat is het. Niets in de fik. Geen groepje waarmee hij het deed. Niets van dat alles.

Maar Yehya is een terrorist en de brabo-pubers zijn gewoon "onze jongens". Yehya krijgt echte straf, terwijl hij alleen verbaal agressief was. En de brabo's mogen naar huis, naar pa en ma die het vast allemaal wel goedpraten.

BAH

Orakel
31-01-05, 21:53
Jeugd-tbs geëist voor bedreiging Ali en Wilders
ANP

MIDDELBURG - Het Openbaar Ministerie (OM) in Middelburg heeft maandag tegen een 18-jarige jongeman uit Sas van Gent in een besloten zitting vier maanden jeugddetentie en jeugd-tbs geëist. Justitie verdenkt hem onder meer van opruiing en bedreiging via het internet van Tweede-Kamerleden Hirsi Ali (VVD) en Wilders.

Bovendien wordt de scholier verdacht van het verzamelen van voorwerpen waarmee een aanslag gepleegd zou kunnen worden. Hij zou hiervoor grondstoffen voor explosieven in huis hebben gehad. Volgens het OM is niet gebleken dat de jongeman contacten had met terroristische groeperingen.

De verdachte werd vorig jaar september op zijn school aangehouden en zit sindsdien in voorarrest. De zaak wordt achter gesloten deuren behandeld omdat hij op het moment dat hij werd aangehouden nog minderjarig was. Uitspraak volgt over twee weken.

Ik vraag me dus af of die jeugd TBS voorwaardelijk is geëist. Anders is dit een schoolvoorbeeld van klassejustitie en symboolpolitiek.
Ik ken zaken waarbij overvallen op tankstations en het molesteren van iemand bij de pinautomaat nog geen jeugd-tbs heeft opgeleverd. Bah.

barfly
31-01-05, 22:15
Ik denk dat het inderdaad klassejustitie is ja. Puur om jelui de oren te wassen.. Naar zaakje :)

magden_david
01-02-05, 00:22
Geplaatst door alief


Zo ook de brabo's (ze komen wel vaak daar vandaan he?) die de islamitische school in brand staken. Nee, gebrek aan bewijs. Maar van extremisme was ook geen sprake. het was ook allemaal niet georganiseerd ofzo.



bron?



Nou breek dus mijn klomp. "Yahya Ayyash" is alleen, dat wordt erkend door de politie. Hij wilde iets doen, maar deed het (nog?) niet. het is niet gezegd dat hij het ooit zou doen. Hij was vooral buitengewoon verbaal agressief. Dat is het.



lees: voorbereidingshandeling heet dat in den juridsche wereld. indien er een voorbereidingshandeling is gebeurd (dreigementen in combinatie met blauwdrukken, plattegronden, chemicalieen, geexperimenteer met explosieven) dan kan er reeds sprake zijn van poging tot ... en dat is strafbaar.



Maar Yehya is een terrorist en de brabo-pubers zijn gewoon "onze jongens". Yehya krijgt echte straf, terwijl hij alleen verbaal agressief was. En de brabo's mogen naar huis, naar pa en ma die het vast allemaal wel goedpraten.



wederom ben ik benieuwd naar de werkelijke afloop van die 2 zaken en de juridisch relevante feiten daaromtrent.
Denk je nu echt dat een rechter commissaris is zo'n publiek geval steken laat vallen? En de mensen die hem op de vingers kijken? en de advocaat van de betrokken slachtoffers/stichtingen??