PDA

Bekijk Volledige Versie : Poolse illegalen hier als slaven



Zwarte Schaap
30-01-05, 23:52
'Poolse illegalen hier als slaven'

De problematiek rond Poolse arbeidskrachten, de 'Poolse constructie', moet op de landelijke politieke agenda komen. Dat is de uitkomst van een debat in het Noord-Limburgse Horst aan de Maas tussen Kamerleden, handhavingsinstanties en lokale autoriteiten.

De meeste deelnemers aan het debat vinden dat er vanuit Den Haag te weinig aandacht is voor het probleem.

Volgens CDA-Tweede-Kamerlid H. Bruls zijn in Nederland tussen de 100.000 en 200.000 illegale werknemers actief. Met name in de agrarische sector in Zuidoost Brabant en Noord-Limburg werken veelal Polen volgens de Poolse constructie.

Daarbij verkopen Nederlandse tuinders hun oogst op het land aan een Poolse firma, die de gewassen vervolgens met eigen mensen oogst. Door gebruik te maken van die constructie, hebben de Polen volgens Europese regels geen tewerkstellingsvergunning nodig.

Volgens de arbeidsinspectie moeten de Polen wél zo'n vergunning hebben. Zowel het Poolse bedrijf als de Nederlandse tuinder zijn aan te merken als werkgever, aldus de arbeidsinspectie. Daardoor dienen de Polen op het land te worden gezien als werknemers en moeten er loonbelasting en sociale premies betaald worden.

Omdat dat nu niet gebeurt, loopt de Nederlandse Staat tientallen miljoenen euro's mis. Bovendien zijn de illegalen zo goedkoop dat ze legale werklozen van de arbeidsmarkt verdringen.

Toch is het geld niet het enige probleem rond de constructie, zegt burgemeester L. Frissen van de gemeente Horst aan de Maas. ,,De Polen werken vaak voor een paar euro per uur en worden onder erbarmelijke omstandigheden gehuisvest'', aldus Frissen.

Hij wijst er op dat de Poolse constructie ook in andere sectoren, zoals de bouw, steeds meer in zwang raakt. Volgens Frissen werkt de Poolse constructie mensenhandel en zelfs slavernij in de hand.

Op dit moment wordt onderzocht op welke manier de Poolse constructie kan worden aangepakt. Het Openbaar Ministerie in Den Bosch wilde de werkwijze omschrijven als 'deelname aan een criminele organisatie', maar dat ging de rechtbank in Den Bosch te ver.

Bij de Eerste Kamer ligt een wetsvoorstel ter behandeling waarin de boete per illegale werknemer wordt verhoogd van 900 euro naar maximaal 8000 euro.


Bron: Het Algemeen Dagblad 29/01/05

vlegeltje
31-01-05, 00:11
Geplaatst door Zwarte Schaap

Daarbij verkopen Nederlandse tuinders hun oogst op het land aan een Poolse firma, die de gewassen vervolgens met eigen mensen oogst. Door gebruik te maken van die constructie, hebben de Polen volgens Europese regels geen tewerkstellingsvergunning nodig.


Slim bedacht

Een win-win-dikke vinger situatie.

Polen blij.
Tuinders blij.
Dikke vinger naar de belastingdienst.

Waarom maak jij je hier druk over schaap?

Zwarte Schaap
31-01-05, 00:14
Geplaatst door vlegeltje
Waarom maak jij je hier druk over schaap?

Waaruit leidt jij af dat ik me er druk om zou maken?

Zwarte Schaap
31-01-05, 00:18
Geplaatst door vlegeltje
Slim bedacht

Een win-win-dikke vinger situatie.

Polen blij.
Tuinders blij.
Dikke vinger naar de belastingdienst.



Aangeven concurrent voortaan anoniem

Kliklijn voor ondernemers

door Johna van den Heuvel

AMSTERDAM - Ondernemers kunnen vanaf morgen via een speciaal telefoonnummer (0800-7000) malafide concurrenten 'wegtippen' bij opsporingsdiensten.

Om sociale fraude door het bedrijfsleven harder te kunnen aanpakken, zijn de succesvolle tiplijn 'Meld Misdaad Anoniem' en de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD) een samenwerkingsverband aangegaan. De SIOD - een bijzondere opsporingsdienst van driehonderd rechercheurs van het ministerie van Sociale Zaken - rekent vanaf morgen op tientallen anonieme tips per maand over bedrijven.

Bron: De Telegraaf 30/01/05

vlegeltje
31-01-05, 00:27
Geplaatst door Zwarte Schaap
Waaruit leidt jij af dat ik me er druk om zou maken?

Omdat je dit bericht plaatst.

:verward:

Zwarte Schaap
31-01-05, 00:35
Geplaatst door vlegeltje
Omdat je dit bericht plaatst.

:verward:

Sinds wanneer is het plaatsen van een nieuwsbericht directe aanleiding om aan te nemen dat de plaatser zich er druk om zou maken?

vlegeltje
31-01-05, 00:52
Geplaatst door Zwarte Schaap
Sinds wanneer is het plaatsen van een nieuwsbericht directe aanleiding om aan te nemen dat de plaatser zich er druk om zou maken?

Waarom zou je anders moeite doen om het bericht te plaatsen?

:vreemd:

Maar ff off-topic. Heb jij niet een deel van de "Encyclopaedia of Islam"?
Ik heb namelijk ook een deel gekocht. Volume IV Iran-Kha.

:)

Zwarte Schaap
31-01-05, 00:57
Geplaatst door vlegeltje
Waarom zou je anders moeite doen om het bericht te plaatsen?

:vreemd:

Dit is nieuws van de dag.


Maar ff off-topic. Heb jij niet een deel van de "Encyclopaedia of Islam"?
Ik heb namelijk ook een deel gekocht. Volume IV Iran-Kha.

:)

Nee heb ik niet.

vlegeltje
31-01-05, 01:00
Geplaatst door Zwarte Schaap

Nee heb ik niet.

Oh, er stond me zoiets bij. Zal wel een andere prikker geweest zijn dan. ;)