PDA

Bekijk Volledige Versie : Enige democratie in het MiddenOosten boos op de VS



Spoetnik
31-01-05, 13:28
Turkey slams US over Iraqi Kurds

Turkish Prime Minister Tayyip Erdogan has criticised the US for failing to halt what he called Kurdish efforts to dominate the oil-rich city of Kirkuk in northern Iraq.

Turkey believes Iraqi Kurds, who voted in large numbers in Sunday's election, are trying to wrest control of Kirkuk at the expense of local Arabs and Turkish-speaking Turkmen.

Ankara fears this could herald a concerted drive to build an independent Kurdish state in northern Iraq, which might in turn reignite separatism among the Kurds of southeastern Turkey.

"Some people are looking the other way while mass migration [of Kurds to Kirkuk] takes place," the Wall Street Journal on Monday quoted Erdogan as saying in an interview given on the sidelines of the World Economic Forum in Davos, Switzerland.

Major difficulties

"This is going to create major difficulties in the future," Erdogan said.

He added that US President George Bush had assured him he would look into the matter, but had done nothing so far.

Many Arabs and Turkmens in Kirkuk appeared to boycott Sunday's Iraqi elections in protest at what they saw as voting rules favouring the Kurds.

Erdogan, who gave his interview before the Iraqi election, said Turkey was taking its own precautions over Kirkuk, but declined to give details.

Turkish Foreign Minister Abdullah Gul said Turkey could not stand passively by if Kurds took control of Kirkuk, although he stopped short of saying Ankara would send troops into Iraq.

"Our borders are clear. We have no territorial designs," he told the English-language newspaper Turkish Daily News. But he added: Sometimes you may not wish to embark on a road but developments force you to take certain actions ... In democratic countries, governments don't have the luxury of ignoring public sentiment."

American excuse blasted

Erdogan also took the US to task for failing to crack down on an estimated 5000 Turkish Kurdish fighters holed up in the mountains of northern Iraq.

"Their excuse is that they are overwhelmed [in Iraq] but they accept that our demands are just demands and have promised they will deal with it. We have not yet seen action," said Erdogan.

Ankara blames fighters of the Kurdistan Workers Party (PKK) for the deaths of more than 30,000 people during a 20-year armed struggle to carve out a Kurdish state in southeastern Turkey.

Both Kirkuk and the PKK are expected to feature high on the
agenda in Ankara on Monday in talks between Turkish officials
and the Pentagon's outgoing undersecretary of defence for policy, Douglas Feith, a key architect of the Iraq war.
Reuters
http://english.aljazeera.net/NR/exeres/56D687A0-22C2-4F95-94B4-FF07F41D2EE9.htm

Si_Y
31-01-05, 13:46
Geplaatst door Spoetnik
[BMany Arabs and Turkmens in Kirkuk appeared to boycott Sunday's Iraqi elections in protest at what they saw as voting rules favouring the Kurds.
[/B]

Je zou denken dat ze juist gaan stemmen om te voorkomen dat...

observer
31-01-05, 15:03
Enige democratie in het MiddenOosten ik dacht dat turkije een europees land was :schok:

Spoetnik
31-01-05, 16:38
Geplaatst door Si_Y
Je zou denken dat ze juist gaan stemmen om te voorkomen dat...

De Koerden hadden een hoop mensen uit de naburige streken laten stemmen in de Kirkuk provincie om zo de uitkomst van de verkiezingen te beinvloeden.

Overigens heeft een van de leiders van de grootste Shia partij onlangs laten weten graag Turkse troepen toe te laten in Iraq om de veiligheid te garanderen.

Messenjah
31-01-05, 19:19
Geplaatst door observer
ik dacht dat turkije een europees land was :schok:

En ik dacht dat Israel ook een democratische staat is

observer
01-02-05, 00:09
Geplaatst door Messenjah
En ik dacht dat Israel ook een democratische staat is euh dit is maroc.nl

hier bestaat israel niet :schok: :schok: :schok: tenminste niet zolang ze zich niet onder de voeten laten lopen

mark61
01-02-05, 02:42
Geplaatst door Spoetnik
Overigens heeft een van de leiders van de grootste Shia partij onlangs laten weten graag Turkse troepen toe te laten in Iraq om de veiligheid te garanderen.

Moeten ze doen! :duim: Die olie zien ze nooit meer terug.

Al Sawt
01-02-05, 03:05
Hoewel Turkije niet te vetrouwen is, kunnen we toch vaststellen dat de strategische belangen van Turkije parallel lopen met alles en iedereen die de verstoorde machtbalans van MO verafschuwen.

mark61
01-02-05, 03:09
Geplaatst door Al Sawt
Hoewel Turkije niet te vetrouwen is, kunnen we toch vaststellen dat de strategische belangen van Turkije parallel lopen met alles en iedereen die de verstoorde machtbalans van MO verafschuwen.

Behalve dan dat ze net iets te gezellig met Israël omgaan.

Al Sawt
01-02-05, 04:11
Geplaatst door mark61
Behalve dan dat ze net iets te gezellig met Israël omgaan. Dat klopt!
Maar een ding moet je niet vergeten: MO is een wespenest waar individuele belangen kris kras door elkaar lopen of tegen elkaar botsen.

Hoe amiabel Turkije is met Israel, is voor mij geen punt. In mijn ogen zijn de Arabische leiders daar de oorzaak van en dienen daarom zo snel mogelijk door een monsterverbond in gedrang te worden gebracht. Helaas zijn de relaties tussen Turkije en Israel te licht voor.

mark61
01-02-05, 12:15
Geplaatst door Al Sawt
Dat klopt!
Maar een ding moet je niet vergeten: MO is een wespenest waar individuele belangen kris kras door elkaar lopen of tegen elkaar botsen.

Hoe amiabel Turkije is met Israel, is voor mij geen punt. In mijn ogen zijn de Arabische leiders daar de oorzaak van en dienen daarom zo snel mogelijk door een monsterverbond in gedrang te worden gebracht. Helaas zijn de relaties tussen Turkije en Israel te licht voor.

Nou, Syrië en ook Irak zitten aardig in het nauw met Turkije's waterpolitiek. In feite is het enige lichtpuntje dat de diefstal van Palestijns water misschien een beetje afgeremd wordt, al heb ik weinig illusies.