PDA

Bekijk Volledige Versie : Namen verdachten bekendmaken? Beetje onzin...



GroteWolf
02-02-05, 09:41
'Namen verdachten openbaar maken'


Uitgegeven: 2 februari 2005 07:31
Laatst gewijzigd: 2 februari 2005 07:59
AMSTERDAM - De afkomst van verdachten van misdrijven moet openbaar gemaakt worden. Dat pleit directeur Hubert Fermina van het Landelijk bureau ter Bestrijding van Rassendiscriminatie woensdag in het Algemeen Dagblad.

Het verzwijgen van de etnische achtergrond heeft volgens Fermina een averechts effect. Fermina beweert dat bij de dood van de tasjesdief in Amsterdam er minder spanningen waren geweest als onmiddellijk was gezegd dat de automobiliste van Surinaamse afkomst was. Veel mensen dachten dat er een autochtone vrouw achter het stuur zat.

Volkert

"In het buitenland -ja, ook op de Antillen, in Marokko en Turkije- wordt met naam en toenaam over verdachten geschreven. Na de moord op Fortuyn zijn problemen voorkomen door niet geheimzinnig te doen over Volkert van der G.", aldus Fermina, zelf Antilliaan.

Hij is niet bang voor stigmatisering. Vooroordelen krijg je volgens hem juist door zaken te verzwijgen. Maar ik hoop dan wel dat bij alle positieve dingen ook de afkomst wordt vermeld, zegt Fermina. "We komen terecht in een wij-zij-situatie. Die begon al voor 11 september 2001 en voor Pim Fortuyn. We moeten die verharding aanpakken", zegt de directeur in het interview.

OM

Het Openbaar Ministerie doet geen mededelingen over de afkomst van verdachten op grond van de Wet Persoonsbescherming. Het CDA en PvdA keuren openbaarmaking niet af.

Ik ben het wel eens over die afkomst, maar een naam, dat is onzin. dan veroordeel je een persoon al voor de rechtszaak. En ik ben het ook niet eens met het voorbeeld van Ali el B. Als je bekend moet maken dat die vrouw Surinaams is om spanningen te voorkomen geef je wel erg toe aan blijkbaar bestaande Nederlanderhaat onder Marokkanen.

Si_Y
02-02-05, 09:51
Tegenwoordig wordt er constant gesproken over de marokkanen oid moeten zich nederlander voelen, willen we dat het integratieproces goed verloopt.
Maar als er een tasje wordt gestolen, en je zegt er bij het was een marokkaan, dan voer je een beleid dat tegenstrijdig is aan het lopende integratieproces.
Misschien moeten al die beleidsmensjes om tafel gaan zitten en samen een beleid maken, en niet iedereen die zijn eigen beleid maakt.

GroteWolf
02-02-05, 10:10
Tegenwoordig wordt er constant gesproken over de marokkanen oid moeten zich nederlander voelen, willen we dat het integratieproces goed verloopt.
Maar als er een tasje wordt gestolen, en je zegt er bij het was een marokkaan, dan voer je een beleid dat tegenstrijdig is aan het lopende integratieproces.
Misschien moeten al die beleidsmensjes om tafel gaan zitten en samen een beleid maken, en niet iedereen die zijn eigen beleid maakt.

Moeten voelen? ik denk dat je dat moeilijk kunt afdwingen. Ze voelen zich (volgens mij) toch vooral marokkaans, anders zouden ze niet voor 90% binnen de eigen cultuur trouwen. Waar is dat anders om? Waarom niet met andere Nederlanders? Omdat die...anders zijn?

Si_Y
02-02-05, 10:19
Geplaatst door GroteWolf
Moeten voelen? ik denk dat je dat moeilijk kunt afdwingen. Ze voelen zich (volgens mij) toch vooral marokkaans, anders zouden ze niet voor 90% binnen de eigen cultuur trouwen. Waar is dat anders om? Waarom niet met andere Nederlanders? Omdat die...anders zijn?

Ik kan alleen voor mezelf spreken. Als marokkaan zijnde, heb ik nederlandse vriendinnen gehad, en bij iedere relatie heb ik botsingen gehad. Deze botsingen zijn volgens mij voor 90% cultureel. Bijvoorbeeld, ik zat bij een ex thuis met haar ouders tv te kijken, op een gegeven moment werd er gezoend en gesexd, uit gewoonte zap ik weg, terwijl zij het heel normaal vind om met je ouders sex te kijken.

Zo heb je nog meer voorbeelden waarom het allemaal net niet loopt. De cultuurverschillen zijn te groot om een vlekkeloze relatie te hebben met een nederlandse. Niet dat het met een marokkaanse vlekkeloos zou lopen, maar daar heb je de irritatie puntjes niet op het gebied van cultuur.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

GroteWolf
02-02-05, 10:26
Ik kan alleen voor mezelf spreken. Als marokkaan zijnde, heb ik nederlandse vriendinnen gehad, en bij iedere relatie heb ik botsingen gehad. Deze botsingen zijn volgens mij voor 90% cultureel. Bijvoorbeeld, ik zat bij een ex thuis met haar ouders tv te kijken, op een gegeven moment werd er gezoend en gesexd, uit gewoonte zap ik weg, terwijl zij het heel normaal vind om met je ouders sex te kijken.

Zo heb je nog meer voorbeelden waarom het allemaal net niet loopt. De cultuurverschillen zijn te groot om een vlekkeloze relatie te hebben met een nederlandse. Niet dat het met een marokkaanse vlekkeloos zou lopen, maar daar heb je de irritatie puntjes niet op het gebied van cultuur.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk

O, het hoeft geen onwil te zijn. het onderstreept helaas wel dat het ' je Nederlander voelen' nog best een probleem is en dat dat niet alleen komt omdat de maatschappij Marokkanen moeilijk accepteert of als aprte groep behandelt.

Si_Y
02-02-05, 10:32
Geplaatst door GroteWolf
O, het hoeft geen onwil te zijn. het onderstreept helaas wel dat het ' je Nederlander voelen' nog best een probleem is en dat dat niet alleen komt omdat de maatschappij Marokkanen moeilijk accepteert of als aprte groep behandelt.

Iemand kan zich wel nederlander voelen, terwijl hij dit niet is, en daarvoor hoeft hij niet perse een relatie te hebben met een nederlandse. Maar geen enkel, zichzelf respecterende allochtoon zal zich Nederlander voelen als er constant opmerkingen worden gemaakt over zijn achtergrond. Het tegenovergestelde zal dan het geval zijn, men zal zich meer marokkaan oid voelen.

Dus het heeft (deels) wel degelijk te maken met de de acceptatie van de groep. Maar dat concludeerde jij ook al.

mussie77
02-02-05, 14:15
Si_Y

Kan jij mij misschien uit leggen waarom veel marokkaanse jongens en meisje toch kiezen voor een man/vrouw uit Marokko...
Terwijl hier in Nederland ook heel veel leuke jongens/meisje wonen?

Si_Y
02-02-05, 14:22
Geplaatst door mussie77
Si_Y

Kan jij mij misschien uit leggen waarom veel marokkaanse jongens en meisje toch kiezen voor een man/vrouw uit Marokko...
Terwijl hier in Nederland ook heel veel leuke jongens/meisje wonen?

Men denkt dat de vrouwen in Marokko beter luisteren dan de vrouwen hier. De vrouwen hier hebben volgens hen te veel vrijheid. En daarbij willen ze een vrouw hebben die kan koken, en diegenen die hier opgegroeid zijn, kunnen vaak niets wat het huishouden betreft. Ik zelf denk dat men moeite heeft met een meid in Nederland te regelen die een niet al te grote mond heeft. Ze verwachtten dat de vrouw uit Marokko geen eigen mening heeft.

Ik denk dat de vrouwen een man uit Marokko halen omdat ze geen mogelijkheden zien in Nederland een man te vinden. En wijken daardoor uit naar Marokko. Mede omdat ze onzeker zijn over de toekomst.

Maar ik zie om mij heen dat de generatie die hier geboren is, waaronder ik mijzelf schaar, liever een meid van hier heeft. Wat heb je aan een vrouw die nog alles moet leren, en een hele andere manier van kijken heeft op de wereld.

mussie77
02-02-05, 14:35
Hum oke......zoiets dacht ik al......

En hoe oud is van jouw generatie?

Ik ben het trouwens deels met je eens.
Tegenwoordig willen mensen niet meer inversteren in een relatie.

Ik ben half ned/indonesisch en mijn man is een ras echte Marokkaan!! (en moslim)
Wij lopen ook wel tegen wat verschillen op....maar merken dat er toch veeeeeel verschillen bij zijn die NIET cultureel gebonden zijn.
Maar ook gewoon het karakter van iemand is.....

Het Tv kijken wat je beschreef is idd ook iets wat wij hebben meegemaakt......
Alleen, ik zie het gewoon niet meer eens.............en had het niet eens door.....terwijl hij.......snel weg zapt.......

Si_Y
02-02-05, 16:48
Geplaatst door mussie77
Hum oke......zoiets dacht ik al......

En hoe oud is van jouw generatie?

Ik ben het trouwens deels met je eens.
Tegenwoordig willen mensen niet meer inversteren in een relatie.

Ik ben half ned/indonesisch en mijn man is een ras echte Marokkaan!! (en moslim)
Wij lopen ook wel tegen wat verschillen op....maar merken dat er toch veeeeeel verschillen bij zijn die NIET cultureel gebonden zijn.
Maar ook gewoon het karakter van iemand is.....

Het Tv kijken wat je beschreef is idd ook iets wat wij hebben meegemaakt......
Alleen, ik zie het gewoon niet meer eens.............en had het niet eens door.....terwijl hij.......snel weg zapt.......

Ikzelf ben 26, even oud als jou geloof ik. Ach ja, ik weet niet hoe je opgevoed bent. Want als de indonesische kant heeft bij de opvoeding heeft overheersd, dan zullen er denk ik minder culturele botsingen zijn dan bij een Hollander. Mede omdat indonesie toch behoorlijk islamitsch is.

mussie77
02-02-05, 17:31
Jajaja zo denkt men man dus ook!!!!! hahahahaha

Ik heb eerst altijd met het idee gelopen dat ik "Nederlanderse"ben.
Totdat ik naar een cursus "Omgaan met Multiculturele verschillen" ging met diverse andere collega's
en het zwaar aan de stok kreeg met ze..........
Daarna een soort van bezining gehad en eigenlijk gemerkt...
Dat ik helemaal niet zo Nederlands ben als ik toen dacht......ahahahhaa

Dus ik kan me heeeeeeeeel goed verplaatsten in bijvoorbeeld marokkanen.....als het om 2 culturen gaat...

Maar idd ik ben 30..mijn man 28...lol :engel:

Si_Y
02-02-05, 17:36
Geplaatst door mussie77
Jajaja zo denkt men man dus ook!!!!! hahahahaha

Ik heb eerst altijd met het idee gelopen dat ik "Nederlanderse"ben.
Totdat ik naar een cursus "Omgaan met Multiculturele verschillen" ging met diverse andere collega's
en het zwaar aan de stok kreeg met ze..........
Daarna een soort van bezining gehad en eigenlijk gemerkt...
Dat ik helemaal niet zo Nederlands ben als ik toen dacht......ahahahhaa

Dus ik kan me heeeeeeeeel goed verplaatsten in bijvoorbeeld marokkanen.....als het om 2 culturen gaat...

Maar idd ik ben 30..mijn man 28...lol :engel:

hahaha, zelfkennis heb je dus pas opgedaan tijdens de cursus!

Het is dus duidelijk dat er wel degelijk verschillen zijn tussen de volken, en dat een gemengde relatie niet veel kans van slagen heeft, tenzij beiden heel erg veel voor elkaar hebben! En dat is tegenwoordig niet meer het geval zoals jijzelf beweerde.

Maar ik hoop dat jouw relatie eeuwig zal duren!

:)

mussie77
02-02-05, 17:56
Maar niet alleen cultuur maar ook persoonlijk karakter speelt ook een grote rol...

Alleen is cultuur wel heel makkelijk als schuldige aan te wijzen....

Si_Y
02-02-05, 18:20
Geplaatst door mussie77
Maar niet alleen cultuur maar ook persoonlijk karakter speelt ook een grote rol...

Alleen is cultuur wel heel makkelijk als schuldige aan te wijzen....

Karakter speelt altijd mee.

Si_Y
02-02-05, 19:15
Geplaatst door Marruecos
Marokkaanse dames zijn over t algemeen wat aantrekkelijker. Althans, vind ik als Marokkaan zijnde. ;)

en ik vind dat je gelijk hebt, als Marokkaan zijnde :D

Alfred J. Kwak
02-02-05, 20:26
Geplaatst door Si_Y
Tegenwoordig wordt er constant gesproken over de marokkanen oid moeten zich nederlander voelen, willen we dat het integratieproces goed verloopt.
Maar als er een tasje wordt gestolen, en je zegt er bij het was een marokkaan, dan voer je een beleid dat tegenstrijdig is aan het lopende integratieproces.
Misschien moeten al die beleidsmensjes om tafel gaan zitten en samen een beleid maken, en niet iedereen die zijn eigen beleid maakt.

tenzij ze in het Nederlands 11-tal spelen....dan horen ze bij ons :hardlach:

Si_Y
02-02-05, 20:28
Geplaatst door Alfred J. Kwak
tenzij ze in het Nederlands 11-tal spelen....dan horen ze bij ons :hardlach:

:lol: :lol: :lol:

sport maakt broeders, zeggen ze

Julien
02-02-05, 20:59
als ze dat dan bij iedereen doen, dus ook autochtonen, snap ik het probleem niet bij het vermelden van afkomst van de daders.

wat nu gebeurt is juist fout, af en toe staat er met koeieletters in de krant: "Antilianen verkrachten.." of "Marokkanen stelen.." terwijl er nooit staat: "Blanke Nederlanders vermoorden.."

Bovendien zijn er nu vaak onterechte specualaties over de afkomst van de daders, waardoor er spanningen ontstaan. Dat kun je zo ook tegenhouden.

Denk maar aan die Marokkaanse jongeren die gelijk RACISME riepen toen Ali el B was doodgereden. Het bleek dus om een surinaamse vrouw te gaan, maar die jongeren met hun oogklepjes op dachten gelijk aan een blanke Nederlander.

mussie77
03-02-05, 05:42
ben ik helemaal met je eens...............

Of allemaal vermelden of niet........

Alfred J. Kwak
03-02-05, 07:14
Geplaatst door Julien
als ze dat dan bij iedereen doen, dus ook autochtonen, snap ik het probleem niet bij het vermelden van afkomst van de daders.

wat nu gebeurt is juist fout, af en toe staat er met koeieletters in de krant: "Antilianen verkrachten.." of "Marokkanen stelen.." terwijl er nooit staat: "Blanke Nederlanders vermoorden.."

Bovendien zijn er nu vaak onterechte specualaties over de afkomst van de daders, waardoor er spanningen ontstaan. Dat kun je zo ook tegenhouden.

Denk maar aan die Marokkaanse jongeren die gelijk RACISME riepen toen Ali el B was doodgereden. Het bleek dus om een surinaamse vrouw te gaan, maar die jongeren met hun oogklepjes op dachten gelijk aan een blanke Nederlander.

allereerst, als er niks bij staat is het per definitie een autochtone blanke nederlander (tenminste als bij de niet blanke cq niet autochtoon de afkomst wordt vermeld). daarbij zijn blanke autochtone nederlanders zo braaf...die doen nooit wat :melig2: