PDA

Bekijk Volledige Versie : 'De toekomst van ontbijtkoek in gevaar.'



ZwYgStErr
02-02-05, 12:48
Peijnenburg weigert koek 'kapot te laten dumpen'

Uitgegeven: 2 februari 2005 10:31

GELDROP - Supermarktketen Albert Heijn en koekfabrikant Peijnenburg zijn in een pijnlijk gevecht verwikkeld rondom de 600 gram-versie van de overbekende ontbijtkoek. Peijnenburg weigert sinds 1 januari de koek nog te leveren aan Albert Heijn omdat het supermarktconcern de duimschroeven te ver wil aandraaien. Albert Heijn probeert via de rechter levering af te dwingen. Het duo ontmoet elkaar woensdag (vandaag) in de rechtbank van Den Bosch.

De problemen tussen de twee hebben alles te maken met de supermarktoorlog die al bijna anderhalf jaar woedt. Volgens Peijnenburg wil Albert Heijn een substantiële verlaging van de consumentenprijs doorvoeren. "De opstelling van Albert Heijn zorgt ervoor dat ons product met fors verlies wordt verkocht", meent directeur Johan Lokhorst van Peijnenburg. "Dat brengt de toekomst van ontbijtkoek in gevaar. Wij werken daar niet aan mee. Ik weiger toe te zien hoe ons Nederlandse product in de prijzenoorlog wordt 'kapotgedumpt'."

www.nu.nl

:haha:

Maar ff serieus. De ontbijtkoek blijft toch wel voortbestaan? Ondanks deze oorlog enzo?

:(

Si_Y
02-02-05, 12:51
Geplaatst door ZwYgStErr
Peijnenburg weigert koek 'kapot te laten dumpen'

Uitgegeven: 2 februari 2005 10:31

GELDROP - Supermarktketen Albert Heijn en koekfabrikant Peijnenburg zijn in een pijnlijk gevecht verwikkeld rondom de 600 gram-versie van de overbekende ontbijtkoek. Peijnenburg weigert sinds 1 januari de koek nog te leveren aan Albert Heijn omdat het supermarktconcern de duimschroeven te ver wil aandraaien. Albert Heijn probeert via de rechter levering af te dwingen. Het duo ontmoet elkaar woensdag (vandaag) in de rechtbank van Den Bosch.

De problemen tussen de twee hebben alles te maken met de supermarktoorlog die al bijna anderhalf jaar woedt. Volgens Peijnenburg wil Albert Heijn een substantiële verlaging van de consumentenprijs doorvoeren. "De opstelling van Albert Heijn zorgt ervoor dat ons product met fors verlies wordt verkocht", meent directeur Johan Lokhorst van Peijnenburg. "Dat brengt de toekomst van ontbijtkoek in gevaar. Wij werken daar niet aan mee. Ik weiger toe te zien hoe ons Nederlandse product in de prijzenoorlog wordt 'kapotgedumpt'."

www.nu.nl

:haha:

Maar ff serieus. De ontbijtkoek blijft toch wel voortbestaan? Ondanks deze oorlog enzo?

:(


haha, gelukig hebben we nog andere ketens!

PS ik vraag het me nu al maanden af, maar waar staat "MPS" voor?

Simon
02-02-05, 12:55
Ik dit soort verhalen ook wel van andere fabrikanten gehoord. De marges moeten wel ergens verdiend worden en die onderhandelingen gaan door de supermarktoorlog KEIHARD. Omdat AH zo'n belangrijk verkoopkanaal is kunnen ze prijsverlagingen aan de fabrikant opleggen want als die nee zegt dan kiezen ze gewoon een andere leverancier van ontbijtkoek.

ZwYgStErr
02-02-05, 12:55
Geplaatst door Si_Y
haha, gelukig hebben we nog andere ketens!

PS ik vraag het me nu al maanden af, maar waar staat "MPS" voor?

Multiple Personality Syndrom. Ofzo. Meerdere persoonlijkheden op internet. Ofzo.

:D

Si_Y
02-02-05, 13:01
Geplaatst door ZwYgStErr
Multiple Personality Syndrom. Ofzo. Meerdere persoonlijkheden op internet. Ofzo.

:D

Ach so....en wie is je tweede ik???

Si_Y
02-02-05, 13:03
Geplaatst door Simon
Ik dit soort verhalen ook wel van andere fabrikanten gehoord. De marges moeten wel ergens verdiend worden en die onderhandelingen gaan door de supermarktoorlog KEIHARD. Omdat AH zo'n belangrijk verkoopkanaal is kunnen ze prijsverlagingen aan de fabrikant opleggen want als die nee zegt dan kiezen ze gewoon een andere leverancier van ontbijtkoek.

Dat vraag ik mij af. Peijnenburg is volgens mij de enige A-merk op het gebied van ontbijtkoeken. En Albert Heijn associeert zichzelf volgens mij met A-merken.

Albert Heijn kan niet opeens komen met een B-merk als hoofdartikel.

ZwYgStErr
02-02-05, 13:08
Geplaatst door Si_Y
Dat vraag ik mij af. Peijnenburg is volgens mij de enige A-merk op het gebied van ontbijtkoeken. En Albert Heijn associeert zichzelf volgens mij met A-merken.

Albert Heijn kan niet opeens komen met een B-merk als hoofdartikel.

Hadden ze volgens mij wel. Iig huismerk en de euroshopper. Maar dat is ook niet echt B-merk.

P.s.: 2e? :haha: Je moest eens weten wie ik allemaal ben.

Si_Y
02-02-05, 13:11
Geplaatst door ZwYgStErr
Hadden ze volgens mij wel. Iig huismerk en de euroshopper. Maar dat is ook niet echt B-merk.

P.s.: 2e? :haha: Je moest eens weten wie ik allemaal ben.

Het huismerk en de Euroshopper zijn volgens mij van AH zelf. En dat zijn B-merken. Heb je ooit reclame gezien op tv van Euroshopper???

PS nieuwsgierigheid gewekt, noem er 2?

Goodnight
02-02-05, 13:13
Heb net als tussendoortje 2 plakjes van die 600 grams Peijnenburg.

Kan het nog altijd halen bij Dirk van den broek hoor. :student:

Bofko
02-02-05, 13:15
Geplaatst door ZwYgStErr
Albert Heijn


Happen naar Peijnenburg ? :kwaad:

wytze
02-02-05, 13:21
Dit is echt serieus slecht nieuws :blowen:
zeer verontrustend. straks verdwijnt zelfs bolletje misschien ook nog??? :fucyc:

ZwYgStErr
02-02-05, 13:31
Geplaatst door Si_Y
Het huismerk en de Euroshopper zijn volgens mij van AH zelf. En dat zijn B-merken. Heb je ooit reclame gezien op tv van Euroshopper???

PS nieuwsgierigheid gewekt, noem er 2?

Shit. Ik d8 ik was slim. Verkeerde forum.

P.s.: Hmmm, Kan niet. Ik ben nu gewoon ZwYgStErr, dus ik denk ook dat ik haar ben. Ik weet nu even niet van mezelf dat ik MPS heb.

Goodnight
02-02-05, 13:52
Geplaatst door Bofko
Happen naar Peijnenburg ? :kwaad:

:hihi:

Bofko
11-02-05, 10:07
DEN BOSCH (ANP) - Peijenburg hoeft de levering van ontbijtkoek aan Albert Heijn niet te hervatten. Dat heeft de kortgedingrechter in Den Bosch donderdag bepaald. De koekfabrikant reageerde tevreden op de uitspraak van de rechtbank.
,,Wij hoeven niet mee te werken aan een neerwaartse spiraal van prijsdalingen, die de toekomst van ontbijtkoek in gevaar brengt'', aldus algemeen directeur J. Lokhorst van Peijnenburg. Het conflict is een direct gevolg van de prijzenslag die de verschillende supermarktketens in Nederland al bijna anderhalf jaar met elkaar voeren.
De prijsverlagingen zorgen er volgens Peijnenburg voor dat de koek van 600 gram, met fors verlies wordt verkocht. Albert Heijn verkoopt er ongeveer 1 miljoen per jaar. Peijnenburg levert nog wel circa twintig andere producten aan de marktleider.

Reactie Albert Heijn
,,Wij laten het er niet bij zitten'', zei een woordvoerder Albert Heijn donderdag. De supermarktketen overweegt naar de mededingingsautoriteit NMa te stappen om via die weg een herziening van het vonnis af te dwingen. Verder komt Albert Heijn met een eigen ontbijtkoek van 600 gram, die de koekvariant van Peijnenburg in de schappen moet vervangen.

Koepel van supermarkten
Adjunct-directeur R. Roorda van de koepel van supermarkten CBL vindt de uitspraak van de rechtbank ,,onbegrijpelijk''. De detailhandel bepaalt de verkoopprijs sinds tientallen jaren zelf en volgens het CBL moet dat ook zo blijven.
Het supermarktconcern Laurus hoopt dat de gerechtelijke uitspraak de antidumpingwetgeving dichterbij brengt. Het supermarktconcern, bekend van ketens als Konmar en Edah, ziet in dergelijke wetgeving een goed instrument om uitwassen in de huidige prijzenslag tegen te gaan.

home.nl

Simon
11-02-05, 11:46
Geplaatst door Si_Y

Albert Heijn kan niet opeens komen met een B-merk als hoofdartikel.

Wel als het hun huismerk is! Maar het gaat AH er vooral om dat zij de prijs willen bepalen van hun producten.
Overigens vind ik de Peijnenburg reclame IRRITANT. En die wordt zo vaak uitgezonden dat je denk dat die koeken voor nog geen dubbeltje te maken zijn. Immers, die reclame laten uitzenden is bepaald niet gratis. Dus als de winstmarge van Peijnenburg in gevaar komt weet ik wel hoe dat komt!