PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat vinden jullie............



IbnRushd
02-02-05, 13:40
Wat vinden jullie (niet-moslims) van de moslims in Nederland?

En wat vinden jullie (moslims) van de niet-moslims in Nederland?

Zal ik maar eens beginnen:

Ik heb een vermoeden dat velen vinden dat moslims zo min mogelijk de ruimte moeten krijgen om islamitisch te zijn en dat, voor zover manifestaties van de islam onvermijdelijk zijn, uitsluitend de termen gelden die de Nederlandse samenleving stelt.
De meeste kiezen dus toch voor de assimilationistische ideologie dan de pluralistische.

Vissea
02-02-05, 13:52
Geplaatst door IbnRushd
Wat vinden jullie (niet-moslims) van de moslims in Nederland?

En wat vinden jullie (moslims) van de niet-moslims in Nederland?

Zal ik maar eens beginnen:

Ik heb een vermoeden dat velen vinden dat moslims zo min mogelijk de ruimte moeten krijgen om islamitisch te zijn en dat, voor zover manifestaties van de islam onvermijdelijk zijn, uitsluitend de termen gelden die de Nederlandse samenleving stelt.
De meeste kiezen dus toch voor de assimilationistische ideologie dan de pluralistische.

Ik vind niet zoveel van DE moslims in Nederland. Net zomin vind ik iets van DE bouwvakkers, DE christenen, DE negers, DE chinezen, DE nederlanders, DE vrouwen, etc.. Ik heb wel algemene gedachten over het al dan niet belijden van een godsdienst, het hebben van een bepaalde levensovertuiging en het gedrag van mensen.
Leven en laten leven en respect voor andere wezens. Wil je met een doek op je hoofd rondlopen, prima! Wil je in een roze auto rondrijden, ga je gang. Wil je je affectie tonen voor je geliefde, veel plezier.

Hoe kom je bij jouw stelling dat moslims zo min mogelijk ruimte moeten krijgen? Volgens mij is Nederland juist uniek in mogelijkheden qua geloofsbelijdenis en wordt er pas ingegrepen als er wetten worden overtreden. Sinds er moslims in Nederland zijn, zijn er toch moskeeën gebouwd, is er Islamitisch onderwijs toegestaan, wordt er zelfs gesproken over vrije invulling van feestdagen omdat er nu eenmaal andere vrije dagen zijn binnen de islam (toch?).

Wat mij zeer tegenstaat van godsdienstigen is hun superioriteitsgevoel. Ons geloof is de enige, de beste en de rest van de mensen zijn ongelovigen en daardoor minder. Zo ervaar ik dat bij vrijwel alle godsdiensten. Zie jezelf (en anderen) eerst eens als mens en daarna pas als aanhanger van welke levensovertuiging dan ook, zou een hoop ellende en gezeur kunnen besparen!

contradictio
02-02-05, 13:55
Geplaatst door IbnRushd
Wat vinden jullie (niet-moslims) van de moslims in Nederland?

En wat vinden jullie (moslims) van de niet-moslims in Nederland?

Zal ik maar eens beginnen:

Ik heb een vermoeden dat velen vinden dat moslims zo min mogelijk de ruimte moeten krijgen om islamitisch te zijn en dat, voor zover manifestaties van de islam onvermijdelijk zijn, uitsluitend de termen gelden die de Nederlandse samenleving stelt.
De meeste kiezen dus toch voor de assimilationistische ideologie dan de pluralistische.


Ik denk dat heel veel niet moslims beinvloed en bevooroordeeld is (via vnl de media) over wat de Islam werkelijk is waardoor ze nog liever doodgaan dan dat hier de meerderheid ooit moslims zullen worden...
verder is Nederland een land met een kolonialistisch verleden waarin men niet ECHT gewend was om andere gebruiken en culturen te respecteren (veelal gepaard gaande met een geveinsde bewondering "ooh watt leuk... watt eeenigh" waarbij men toch wel weer erg gelukkig was als men weer naar de "normale" eigen situatie terug keerde) laat staan vreemde gewoonten over te nemen (behalve het eten dan). Dat superioriteits gevoel straalt de gemiddelde Nederlander nog steeds uit (wel eens Nederlanders op vakantie meegemaakt?) met daarbovenop het motto "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg"... Je ziet langzamerhand zeker onder de jongeren en met name in de grote steden een bewustwording (ook door contact op school).. de ouders zitten echter nog vastgeroest en opgesloten in de ivoren torens met dezelfde Kolonialistische mentaliteit. De Marokkaanse moslim ouderen voelen zich ook niet geroepen om zich te begeven onder de niet moslims (ook mede door de grote verschillen, wantrouwen (terecht gezien het eerder genoemde) en een ander soort superioriteits gevoel van gelovige vs ongelovige of in ieder geval niet op de juiste manier gelovige)...

Ik denk dat vele Moslims/Marokkanen in Nederland geen idee heeft over wat de Koran zegt en al helemaal niet over wat er in de ahadieth staat... en dus niet eens kunnen uitleggen aan de Niet moslim wat Islam precies inhoudt... deze mensen verwarren ook daardoor regelmatig culturele gebruiken met Islam...

Aan dit zwart-wit beeld ontspringen ook weer een behoorlijk aantal, en dan heb je nog de mensen die nooit in contact komen met andere culturen/Marokkanen/moslims (platteland, dorpen).. vooral deze mensen zijn afhankelijk van wat de media hun voorschotelt... "islam is gelazer" dus....

David
02-02-05, 14:31
Geplaatst door IbnRushd
manifestaties van de islam


Aan welke manifestaties moeten we dan zo al denken?

Umarvlie
02-02-05, 14:38
Ik vind als Nederlandse moslims van de moslims in Nederland dat veelal cultuur/land eerst komt, nog voor de Islam en dat is jammer, en ik vind als moslims van de niet-moslims dat zij te weinig kennis van zake hebben over de Islam en (mede) daardoor een fout beeld hebben gekregen van de Islam ... wat iets anders is dan het beeld wat men heeft van de Moslims (somige groepen moslims) overigens (zie mijn eerste observatie).

Julien
02-02-05, 15:38
ik heb veel respect voor moslims.. maar ook voor joden, protestantn, hindoe's etc. Ook al zijn dit niet mijn religies.

ik heb alleen geen respect voor intolerante mensen. Zoals imams die zeggen dat je je vrouw mag slaan, of jongeren die moorden/ aanslagen goedpraten, of websites die zeggen dat homo's gedood moeten worden.

deze uitwassen van de islam moet in een liberale staat verbannen worden. En dat geldt ook voor uitwassen van het christendom en het jodendom als die er zijn.

maar gelukkig heb ik in de praktijk totaal geen last van deze uitwassen. Moslims zijn net zo goed burgers in dit land, als autochtonen en andere allochtonen.

Joepie
02-02-05, 16:29
ik probeer alleen individuen te beoordelen op hun gedrag.

Olive Yao
02-02-05, 18:13
Geplaatst door IbnRushd
Wat vinden jullie (niet-moslims) van de moslims in Nederland?

En wat vinden jullie (moslims) van de niet-moslims in Nederland?

Zal ik maar eens beginnen:

Ik heb een vermoeden dat velen vinden dat moslims zo min mogelijk de ruimte moeten krijgen om islamitisch te zijn en dat, voor zover manifestaties van de islam onvermijdelijk zijn, uitsluitend de termen gelden die de Nederlandse samenleving stelt.
De meeste kiezen dus toch voor de assimilationistische ideologie dan de pluralistische.
Juist in een pluriforme samenleving is de plaats en de onderlinge verhouding van levens- en wereldbeschouwingen een onvermijdelijk thema. Daar hebben alle europese landen (incl. Turkije) bepaalde ideeen en regels over, die in de loop van de afgelopen eeuwen ontwikkeld zijn. Die ideeen en regels zijn niet in alle europese landen hetzelfde, maar vertonen wel overal bepaalde overeenkomsten. Volgens mij zijn er sterke redenen voor.

Het is niet zo dat moslims zo weinig mogelijk ruimte moeten krijgen. Maar ze moeten niet verwachten dat ze net zoveel ruimte voor hun godsdienst zullen krijgen als in vanouds moslimse landen.

Een van de ideeen is, dat ook als een levensbeschouwing of ideologie bepaalde manifestaties voorschrijft - of als aanhangers dat doen - een samenleving die nog niet onder alle omstandigheden hoeft te aanvaarden. Eenvoudig gezegd, de regels van een samenleving gaan voor de voorschriften van een afzonderlijke levensbeschouwing.

Volgens mij is dit een van de wezenlijke punten van meningsverschil tussen Europa en sommige moslims.

Europeanen zoals ik verwachten inderdaad van moslims dat ze zich op dit punt assimileren. Maar die assimilatie dient juist pluralisme.
Vanouds moslimse landen zijn minder pluralistisch dan Europa.
Landen waar de moslimse godsdienst zoveel ruimte heeft als sommige moslims willen, zijn niet pluralistisch.

Abelone
02-02-05, 18:29
Ik vind dat de moslims zo weinig van de islam afweten.

Julien
02-02-05, 19:09
Geplaatst door Olive Yao
Juist in een pluriforme samenleving is de plaats en de onderlinge verhouding van levens- en wereldbeschouwingen een onvermijdelijk thema. Daar hebben alle europese landen (incl. Turkije) bepaalde ideeen en regels over, die in de loop van de afgelopen eeuwen ontwikkeld zijn. Die ideeen en regels zijn niet in alle europese landen hetzelfde, maar vertonen wel overal bepaalde overeenkomsten. Volgens mij zijn er sterke redenen voor.

Het is niet zo dat moslims zo weinig mogelijk ruimte moeten krijgen. Maar ze moeten niet verwachten dat ze net zoveel ruimte voor hun godsdienst zullen krijgen als in vanouds moslimse landen.

Een van de ideeen is, dat ook als een levensbeschouwing of ideologie bepaalde manifestaties voorschrijft - of als aanhangers dat doen - een samenleving die nog niet onder alle omstandigheden hoeft te aanvaarden. Eenvoudig gezegd, de regels van een samenleving gaan voor de voorschriften van een afzonderlijke levensbeschouwing.

Volgens mij is dit een van de wezenlijke punten van meningsverschil tussen Europa en sommige moslims.

Europeanen zoals ik verwachten inderdaad van moslims dat ze zich op dit punt assimileren. Maar die assimilatie dient juist pluralisme.
Vanouds moslimse landen zijn minder pluralistisch dan Europa.
Landen waar de moslimse godsdienst zoveel ruimte heeft als sommige moslims willen, zijn niet pluralistisch.

:duim:

S@deeQ
02-02-05, 19:09
Geplaatst door Abelone
Ik vind dat de moslims zo weinig van de islam afweten.

En ik vind dat jij weinig weet van moslims :zwaai:

contradictio
02-02-05, 19:35
Geplaatst door S@deeQ
En ik vind dat jij weinig weet van moslims :zwaai:

kom op zeg... dit meen je niet... ik bedoel, ik wil best geloven dat ze in jouw familie er wel veel vanaf weten... maarruh...... ach, laat ook maar...

xulia
02-02-05, 20:19
Geplaatst door IbnRushd

De meeste kiezen dus toch voor de assimilationistische ideologie dan de pluralistische.

Dus?

Te quiero
02-02-05, 20:20
Geplaatst door Vissea
Hoe kom je bij jouw stelling dat moslims zo min mogelijk ruimte moeten krijgen? Volgens mij is Nederland juist uniek in mogelijkheden qua geloofsbelijdenis en wordt er pas ingegrepen als er wetten worden overtreden. Sinds er moslims in Nederland zijn, zijn er toch moskeeën gebouwd, is er Islamitisch onderwijs toegestaan, wordt er zelfs gesproken over vrije invulling van feestdagen omdat er nu eenmaal andere vrije dagen zijn binnen de islam (toch?).

Nederland is een van de weinige niet-moslimlanden die opleidingen van imams en islamitische scholen subsidieert en nog vele andere hulp biedt, zoals gedumpte vrouwen uit Marokko terug halen.
In de meeste landen waaronder Amerika wordt dit allemaal particulier betaald.

xulia
02-02-05, 20:32
Geplaatst door IbnRushd

De meeste kiezen dus toch voor de assimilationistische ideologie dan de pluralistische.

Binnen de muren van -sec- de eigen moslimcultuur (moslims onder elkaar) verkiest men eveneens de assimilationistische ideologie boven de pluralitstiche.


Toch nog begrip dus. Chapeau.

(Ik ben het overigens helemaal eens met Olive Yao.)

Te quiero
02-02-05, 20:35
Geplaatst door contradictio
Ik denk dat heel veel niet moslims beinvloed en bevooroordeeld is (via vnl de media) over wat de Islam werkelijk is waardoor ze nog liever doodgaan dan dat hier de meerderheid ooit moslims zullen worden...
Is dit onbegrijpelijk?

Geplaatst door contradictio
verder is Nederland een land met een kolonialistisch verleden waarin men niet ECHT gewend was om andere gebruiken en culturen te respecteren (veelal gepaard gaande met een geveinsde bewondering "ooh watt leuk... watt eeenigh" waarbij men toch wel weer erg gelukkig was als men weer naar de "normale" eigen situatie terug keerde) laat staan vreemde gewoonten over te nemen (behalve het eten dan). Dat superioriteits gevoel straalt de gemiddelde Nederlander nog steeds uit (wel eens Nederlanders op vakantie meegemaakt?) met daarbovenop het motto "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg"... Je ziet langzamerhand zeker onder de jongeren en met name in de grote steden een bewustwording (ook door contact op school).. de ouders zitten echter nog vastgeroest en opgesloten in de ivoren torens met dezelfde Kolonialistische mentaliteit.
Is dit minder in Marokko? Noem een land een volk die niet trots is op zijn eigen gewoonte?


Geplaatst door contradictio
De Marokkaanse moslim ouderen voelen zich ook niet geroepen om zich te begeven onder de niet moslims (ook mede door de grote verschillen, wantrouwen (terecht gezien het eerder genoemde) en een ander soort superioriteits gevoel van gelovige vs ongelovige of in ieder geval niet op de juiste manier gelovige)...
Ik denk dat het meer gemakzucht is van de Marokkaanse ouderen om niet hard genoeg hun best te doen de cultuur van het gastland te kennen of zich wat meer aan te passen. Ik zie het bij mijn ouders en hun vrienden. Je ziet het ook bij de andere allochtonen in Nederland. Ook in Amerika zie je dat. Al die culturen leven samen maar toch apart
Ik kan uit ervaring praten. Niet alleen ben ik in een multiculturele omgeving opgegroeid, maar ik beweeg me er nog steeds in.



Geplaatst door contradictio
Ik denk dat vele Moslims/Marokkanen in Nederland geen idee heeft over wat de Koran zegt en al helemaal niet over wat er in de ahadieth staat... en dus niet eens kunnen uitleggen aan de Niet moslim wat Islam precies inhoudt... deze mensen verwarren ook daardoor regelmatig culturele gebruiken met Islam...

Aan dit zwart-wit beeld ontspringen ook weer een behoorlijk aantal, en dan heb je nog de mensen die nooit in contact komen met andere culturen/Marokkanen/moslims (platteland, dorpen).. vooral deze mensen zijn afhankelijk van wat de media hun voorschotelt... "islam is gelazer" dus....
Inderdaad, het is gebrek aan opvoeding en aandacht die deze jongens crimineel maken en niet het geloof islam. Je moet toegeven dat het soms moeilijk is om dat onderscheid te maken als iemand als Mohammed B versen uit de Koran haalt voor zijn misdaad.

Olive Yao
02-02-05, 20:36
Geplaatst door Julien
:duim:
Niet moeilijk tussen de regels te lezen waar we aan denken, nietwaar?


Geplaatst door David
Aan welke manifestaties moeten we dan zo al denken?
Waar denk jij aan?

S@deeQ
02-02-05, 20:51
Geplaatst door contradictio
kom op zeg... dit meen je niet... ik bedoel, ik wil best geloven dat ze in jouw familie er wel veel vanaf weten... maarruh...... ach, laat ook maar...

Waarom zou je alles moeten weten? niemand weet alles, daar heb je nou juist boeken en geleerden voor :lekpuh:

Olive Yao
02-02-05, 21:28
Geplaatst door S@deeQ
Waarom zou je alles moeten weten? niemand weet alles, daar heb je nou juist boeken en geleerden voor :lekpuh:
Wat ben je serieus.

S@deeQ
02-02-05, 21:53
Geplaatst door Olive Yao
Wat ben je serieus.

Dank je ,Ik doe mijn uiterste best :fucyc:

Wat is er nu weer niet zo serieus aan mijn antwoord ??

Olive Yao
02-02-05, 21:59
Geplaatst door S@deeQ
Dank je ,Ik doe mijn uiterste best :fucyc:

Wat is er nu weer niet zo serieus aan mijn antwoord ??
Het is serieus! De waarde die je aan boeken en geleerden hecht.

S@deeQ
02-02-05, 22:22
Geplaatst door Olive Yao
Het is serieus! De waarde die je aan boeken en geleerden hecht.

:ego:
het gaat erom dat als je iets wil weten, het wel te weten komt.mijn zeer beperkte opslagruimte is overvol en die ga ik niet belasten met miljoenen regeltjes waar ik nooit van mijn leven iets aan zal hebben.
:auw2:

mark61
02-02-05, 22:39
Geplaatst door IbnRushd
Wat vinden jullie (niet-moslims) van de moslims in Nederland?

En wat vinden jullie (moslims) van de niet-moslims in Nederland?

Zal ik maar eens beginnen:

Ik heb een vermoeden dat velen vinden dat moslims zo min mogelijk de ruimte moeten krijgen om islamitisch te zijn en dat, voor zover manifestaties van de islam onvermijdelijk zijn, uitsluitend de termen gelden die de Nederlandse samenleving stelt.
De meeste kiezen dus toch voor de assimilationistische ideologie dan de pluralistische.

Ik vind niks van de moslims. Ik vind jou persoonlijk een beetje dom.

Er is geen land op de wereld waar moslims zoveel ruimte krijgen om moslim volgens hun eigen idee te zijn. Denkt u hier even over na alstublieft. En nog eens, voordat je weer prikt.

Verder heerst er in NL een hysterie over nieuwe Nederlanders. Das ff schrikken. Maar dat gaat wel weer over.

mark61
02-02-05, 22:43
Geplaatst door S@deeQ
En ik vind dat jij weinig weet van moslims :zwaai:

Ik weet daarentegen geen klap van geiten, behalve dat ze lekker smaken als saté kambing en op Lesbos. Kan je me wat tips aan de hand doen?

mark61
02-02-05, 22:43
Geplaatst door David
Aan welke manifestaties moeten we dan zo al denken?

O jee, zn djinn is weer bezig.

mark61
02-02-05, 22:46
O, ik heb er nog eentje: de moslims in NL hebben veel meer respect en begrip voor niet-moslims dan voor andere moslims.

Met dank aan Xulia.

Wide-O
02-02-05, 23:51
Ik "vind" niks over moslims wat ik ook niet vind over andere religieus geinspireerde mensen. Of over andere mensen tout court.

Ik heb toch respect voor de Islam, misschien wel meer dan voor het Christendom. Er zit meer nuance in...

Verder heb ik een hekel aan racisme of kortzichtigheid.

Grappig dat jij, één van de minst tolerante mensen op dit BBS - op dat gebied hoop ik dat autochtonen niks meer van je hoeven te leren - deze "poll" wou beginnen.

Dank u geen dank. :vreemd:

magden_david
02-02-05, 23:57
Geplaatst door IbnRushd

Ik heb een vermoeden dat velen vinden dat moslims zo min mogelijk de ruimte moeten krijgen om islamitisch te zijn en dat, voor zover manifestaties van de islam onvermijdelijk zijn, uitsluitend de termen gelden die de Nederlandse samenleving stelt.
De meeste kiezen dus toch voor de assimilationistische ideologie dan de pluralistische.

Als dat zo zou zijn, dan hadden 'we' 'de' moslims wel als Dhimmis behandeld. Aangezien 'de' moslims gewoon moskeeen mogen bouwen lijkt mij dat dus niet het geval en is hun positie hier beter dan die van christenen in stel iran, egypte, turkije.

Zolang de Islam niet strijdig is met de grondvesten van de Nederlandse samenleving heb ik er geen probleem mee. Dus kortgezegd, ja je kan hier gewoon moslim zijn binnen de grenzen van de nederlandse samenleving.

Te quiero
03-02-05, 04:46
Geplaatst door Wide-O

Ik heb toch respect voor de Islam, misschien wel meer dan voor het Christendom. Er zit meer nuance in...

Ik geloof dat in beide boeken(Koran en Bijbel) even veel onzin staan. Het is aan de gelovigen wat ze uit die boeken willen halen.

Alfred J. Kwak
03-02-05, 06:22
Geplaatst door IbnRushd
Wat vinden jullie (niet-moslims) van de moslims in Nederland?

En wat vinden jullie (moslims) van de niet-moslims in Nederland?

Zal ik maar eens beginnen:

Ik heb een vermoeden dat velen vinden dat moslims zo min mogelijk de ruimte moeten krijgen om islamitisch te zijn en dat, voor zover manifestaties van de islam onvermijdelijk zijn, uitsluitend de termen gelden die de Nederlandse samenleving stelt.
De meeste kiezen dus toch voor de assimilationistische ideologie dan de pluralistische.

hele gevaarlijk en polariserende stelling. zal hem ff onschadelijk maken ;)
1. ik ben geen christen, moslim, hindoe, boeddist, shitoist, taoist of zo, ik ben gewoon atheist.
2. het zal me jeuken wat voor geloof iemand aanhangt, slechts 2 voorwaarden:
* hij/zij moet me niet proberen te bekeren
* hij/zij moet dus ook mijn niet gelovigheid respecteren.

Moslims zijn, voor zover ik dat de laatste keer controleerde, gewoon mensen die bezwaar hebben tegen alcohol, sigaretten en varkensvlees.
Persoonlijk vind ik een glas wijn op zijn tijd bij een lekkere varkenshaas niet te versmaden, maar goed ieder zijn eigen vrijheid niet? Onder moslims heb je, net eender als onder al die andere mensen, hele aardige mensen, hele mooie mensen, hele lelijke mensen, ouwe mensen, jonge mensen, domme mensen, slimme mensen, klootzakken etc. kortom het zijn zowaar net zulke gewone mensen als niet moslims.

Dus ja wat vind ik van moslims? geen idee, tot welke ondersoort (aardig, klootzak etc.) behoort die? Want van moslims sec vind ik helemaal niks, zijn gewoon mensen.

stevie
03-02-05, 06:56
Geplaatst door Julien
ik heb veel respect voor moslims.. maar ook voor joden, protestantn, hindoe's etc. Ook al zijn dit niet mijn religies.

ik heb alleen geen respect voor intolerante mensen. Zoals imams die zeggen dat je je vrouw mag slaan, of jongeren die moorden/ aanslagen goedpraten, of websites die zeggen dat homo's gedood moeten worden.

deze uitwassen van de islam moet in een liberale staat verbannen worden. En dat geldt ook voor uitwassen van het christendom en het jodendom als die er zijn.

maar gelukkig heb ik in de praktijk totaal geen last van deze uitwassen. Moslims zijn net zo goed burgers in dit land, als autochtonen en andere allochtonen.

Dit is mijn mening die ik ook heb ,

Leven en Laten leven zolang je andere mensen maar geen geen schade aanbrengt.

Als iedere moslim vrouw met een hoofdoek behoort te lopen , affijn dat is hun keuze. Het doet mij geen pijn. Als ze straks voorschrijven dat je moet gaan kruipen in plaats gaan lopen, mij een zorg. Als dat jouw geloof dat voorschrijft en jij daar mee in wilt gaan, prima dat is dan jouw keuze. Maar aub leg mij die keuze niet op.

Net zo evenmin dat ongelovigen gedood moeten worden.

Maar dat ik geen relatie mag aangaan met iemand van mijn eigen geslacht vind ik pure onzin.

Ik ben gelukkig , mijn partner is gelukkig. Maar ja het geloof is niet gelukkig ( Moslim of Christen). Want ik kan immers geen nazaaten kweken. Zolang wij ons in de het openbaar normaal gedragen dan vind ik dat daar geen mens over te oordelen heeft.

IbnRushd
03-02-05, 09:09
Geplaatst door Julien
ik heb veel respect voor moslims.. maar ook voor joden, protestantn, hindoe's etc. Ook al zijn dit niet mijn religies.

ik heb alleen geen respect voor intolerante mensen. Zoals imams die zeggen dat je je vrouw mag slaan, of jongeren die moorden/ aanslagen goedpraten, of websites die zeggen dat homo's gedood moeten worden.

deze uitwassen van de islam moet in een liberale staat verbannen worden. En dat geldt ook voor uitwassen van het christendom en het jodendom als die er zijn.

maar gelukkig heb ik in de praktijk totaal geen last van deze uitwassen. Moslims zijn net zo goed burgers in dit land, als autochtonen en andere allochtonen.

Daar ben ik volkomen met je eens. Imams die haat preken zoals moord en aanslag is niets iets van de islam en doet moet in zekere zin gestreden worden.

Maar wat vind je van de regelgeving dat men (meestal het bestuur van een moskee) een imam uit het herkomstige land mag halen zonder dat de imam geen enkel recht kan uitoefenen op bijstand en andere uitkeringen?

IbnRushd
03-02-05, 09:24
Geplaatst door Te quiero
Nederland is een van de weinige niet-moslimlanden die opleidingen van imams en islamitische scholen subsidieert en nog vele andere hulp biedt, zoals gedumpte vrouwen uit Marokko terug halen.
In de meeste landen waaronder Amerika wordt dit allemaal particulier betaald.

Daar heb je gelijk in. Alleen het verschil is dat in België de imams met financiële steun van de overheid worden aangesteld voor de geestelijke verzorging in penitentiaire instelling. In Nederland ken ik dat echter niet.
Maar in totaliteit is Nederland wat dat betreft toch de meest tolerante land in Europa.
Vergeet niet dat de de Raad van Kerken en Wilde Ganzen-actie de institutionalisering flink mee hebben geholpen. Zo heeft de Wilde Ganzen-actie een geldinzameling gehouden voor de bouw van een moskee (vroeger).

IbnRushd
03-02-05, 09:35
Geplaatst door mark61

Er is geen land op de wereld waar moslims zoveel ruimte krijgen om moslim volgens hun eigen idee te zijn. Denkt u hier even over na alstublieft. En nog eens, voordat je weer prikt.

Verder heerst er in NL een hysterie over nieuwe Nederlanders. Das ff schrikken. Maar dat gaat wel weer over.

Ik denk dat je wat meer boeken moet lezen. Zoals de islamitische institutionalisering in België. Er zijn duidelijk verschillen omtrent de erkenning en het financiëren van imams.
Vervolgens moet je wat meer verdiepen wat er gaande was in Bradford in Engeland.
Ten slotte heeft jouw tekst geen bijdragen geleverd

Maar ik vergeef je wel :blij:

IbnRushd
03-02-05, 09:41
Geplaatst door Alfred J. Kwak
hele gevaarlijk en polariserende stelling. zal hem ff onschadelijk maken ;)
1. ik ben geen christen, moslim, hindoe, boeddist, shitoist, taoist of zo, ik ben gewoon atheist.
2. het zal me jeuken wat voor geloof iemand aanhangt, slechts 2 voorwaarden:
* hij/zij moet me niet proberen te bekeren
* hij/zij moet dus ook mijn niet gelovigheid respecteren.

Moslims zijn, voor zover ik dat de laatste keer controleerde, gewoon mensen die bezwaar hebben tegen alcohol, sigaretten en varkensvlees.
Persoonlijk vind ik een glas wijn op zijn tijd bij een lekkere varkenshaas niet te versmaden, maar goed ieder zijn eigen vrijheid niet? Onder moslims heb je, net eender als onder al die andere mensen, hele aardige mensen, hele mooie mensen, hele lelijke mensen, ouwe mensen, jonge mensen, domme mensen, slimme mensen, klootzakken etc. kortom het zijn zowaar net zulke gewone mensen als niet moslims.

Dus ja wat vind ik van moslims? geen idee, tot welke ondersoort (aardig, klootzak etc.) behoort die? Want van moslims sec vind ik helemaal niks, zijn gewoon mensen.

Oke. Ik maak van 'velen' sommigen van. Tevreden?
(ps: uit het onderzoek is het wel gebleken, sommige dan! Zie: Nederland en zijn Islam)

mark61
03-02-05, 17:55
Geplaatst door IbnRushd
Ik denk dat je wat meer boeken moet lezen. Zoals de islamitische institutionalisering in België. Er zijn duidelijk verschillen omtrent de erkenning en het financiëren van imams.
Vervolgens moet je wat meer verdiepen wat er gaande was in Bradford in Engeland.
Ten slotte heeft jouw tekst geen bijdragen geleverd

Maar ik vergeef je wel :blij:

Ligt Bradford in Nederland? Ligt België in Nederland? Godsdienstvrijheid en subsidie hebben niets met elkaar te maken. Of dacht je dat je zonder geld geen goed moslim kan zijn?

Jouw teksten leveren werkelijk nooit een bijdrage aan wat dan ook.

Rabi'ah.
03-02-05, 19:18
Geplaatst door mark61


Er is geen land op de wereld waar moslims zoveel ruimte krijgen om moslim volgens hun eigen idee te zijn. .

Maar als het aan heel veel mensen ligt, is dat straks afgelopen. :moe:


Geplaatst door mark61

Verder heerst er in NL een hysterie over nieuwe Nederlanders. Das ff schrikken. Maar dat gaat wel weer over.

Het verbaast me hoe relativerend en bagatelliserend jij hier praat over de racistische hetze van de afgelopen paar jaar.

Rabi'ah.
03-02-05, 19:19
Oja en @ IbnRushd: Helaas kan ik geen algemene mening geven over alle niet-moslims..........ze zijn namelijk niet allemaal hetzelfde. :rolleyes:

mark61
03-02-05, 22:07
Geplaatst door Rabi'ah.
Maar als het aan heel veel mensen ligt, is dat straks afgelopen. :moe:


Waaruit blijkt dat? Ik zie alleen maar geschreeuw; concreet worden er alleen hysterische 'anti-terrorisme'-maatregelen genomen. Ik maak me op de lange duur veel meer zorgen over de intolerantie van moslims onderling, zoals keer op keer blijkt als ze dreigen te moeten samenwerken. Het belang van één front vormen gaat volledig aan ze voorbij, lijkt het wel.


Het verbaast me hoe relativerend en bagatelliserend jij hier praat over de racistische hetze van de afgelopen paar jaar.

Ach, racistisch, dat is zo'n sterk woord. Vroeger heette het gewoon 'ausländerfeindlichkeit', en dat is dan nog grotendeels gebaseerd op ongefundeerde angst. Als er 1 miljoen Chinezen in NL waren, dan zou je nog s racisme zien. Dat het volledig onsmakelijk en onbeschaafd is, die taferelen, dat wel. Maar ik vind wat je hier ziet toch een heel verschil met hoe in de VS nog steeds tegen Afro-Amerikanen wordt aangekeken.

Vissea
03-02-05, 23:07
Geplaatst door IbnRushd
Maar wat vind je van de regelgeving dat men (meestal het bestuur van een moskee) een imam uit het herkomstige land mag halen zonder dat de imam geen enkel recht kan uitoefenen op bijstand en andere uitkeringen?
Misschien omdat het recht op iets voortvloeit uit bepaalde plichten? Een uitkering/bijstand en andere uitkeringen die ons ooit zo mooie sociale stelsel kent, zijn erop gebaseerd dat iemand die werkloos wordt, jarenlang premies heeft afgedragen waar je (tijdelijk) gebruik van kan maken tot je weer werk hebt.

Al Sawt
04-02-05, 01:13
Geplaatst door magden_david
Als dat zo zou zijn, dan hadden 'we' 'de' moslims wel als Dhimmis behandeld. Aangezien 'de' moslims gewoon moskeeen mogen bouwen lijkt mij dat dus niet het geval en is hun positie hier beter dan die van christenen in stel iran, egypte, turkije. Begin je weer met je klaagzang over Dhimmies?

Echte dhimmies zijn de Palestijnen binnen Israel, die een marginale positie hebben binnen de Israelische samenleving. Puur omdat ze niet tot de uitverkoren behoren.

Kortom Maagden bespaar me jouw misplaatste en vooral hypocriete klaagzang over Dhimmies.

En realiseer dat de Joden en Christenen in Islamitische wereld door de eeuwen heen hun geloof konden praktiseren en geen strobreed in de weg werden gelegd. Wat we niet konden zeggen over Moslims, Joden en 'dissidente' Christenen in Europa door de eeuwen heen.



Zolang de Islam niet strijdig is met de grondvesten van de Nederlandse samenleving heb ik er geen probleem mee. Dus kortgezegd, ja je kan hier gewoon moslim zijn binnen de grenzen van de nederlandse samenleving.

Islam moet haar plaats verwerven in Nederland en dat gaat altijd met vallen en opstaan gepaard. Men moet aan beide kanten realiseren dat Islam pas in Nederland is en een hele andere proces zal doormaken dan de Islam die door Marokkaanse en Turkse gastarbeiders in Nederland is geintroduceerd.

Proces is een kwestie van tijd en Ned. Moslims hebben tijd nodig om zich in Nederland te postitioneren.

Julien
04-02-05, 04:02
Geplaatst door IbnRushd
Maar wat vind je van de regelgeving dat men (meestal het bestuur van een moskee) een imam uit het herkomstige land mag halen zonder dat de imam geen enkel recht kan uitoefenen op bijstand en andere uitkeringen?

Ik wist niet dat dat zo was. Misschien hebben ze deze regel om te bevorderen dat moskkeeën meer imams uit Nederland halen i.p.v. het buitenland. Daar ben ik het wel mee eens.

Maar het niet geven van uitkeringen aan buitenlandse imams vind ik een belachelijke discriminerende regel. Jammer genoeg glijdt NL steeds meer weg naar een discriminerende politiek.

Rabi'ah.
04-02-05, 12:59
Geplaatst door mark61
Waaruit blijkt dat? Ik zie alleen maar geschreeuw; concreet worden er alleen hysterische 'anti-terrorisme'-maatregelen genomen. Ik maak me op de lange duur veel meer zorgen over de intolerantie van moslims onderling, zoals keer op keer blijkt als ze dreigen te moeten samenwerken. Het belang van één front vormen gaat volledig aan ze voorbij, lijkt het wel.

Die hysterische antiterorrismemaatregelen komen wel aan de fundamenten van de rechtsstaat. :moe:

En dat moslims kampioen fitna zijn, is oud nieuws.



Geplaatst door mark61

Ach, racistisch, dat is zo'n sterk woord. Vroeger heette het gewoon 'ausländerfeindlichkeit', en dat is dan nog grotendeels gebaseerd op ongefundeerde angst. Als er 1 miljoen Chinezen in NL waren, dan zou je nog s racisme zien. Dat het volledig onsmakelijk en onbeschaafd is, die taferelen, dat wel. Maar ik vind wat je hier ziet toch een heel verschil met hoe in de VS nog steeds tegen Afro-Amerikanen wordt aangekeken.

Sorry, maar de vooroordelen tegen Marokkanen zijn wel degelijk van racistische aard, aangezien er een verband wordt gezien tussen hun afkomst en bepaald gedrag.

Hoe dan ook deugt het niet. Het meest merkwaardige vind ik nog wel dat hoe minder mensen met Marokkanen in contact komen. hoe banger ze worden.

Dus het verhaaltje dat racistische vooroordelen zouden voortkomen uit negatieve ervaringen met Marokkanen, gaat ook niet op.

En dat het hier minder erg is dan in de V.S., betekent niet dat het hier niet erg is.

mark61
04-02-05, 18:29
Geplaatst door Julien
Ik wist niet dat dat zo was. Misschien hebben ze deze regel om te bevorderen dat moskkeeën meer imams uit Nederland halen i.p.v. het buitenland. Daar ben ik het wel mee eens.

Maar het niet geven van uitkeringen aan buitenlandse imams vind ik een belachelijke discriminerende regel. Jammer genoeg glijdt NL steeds meer weg naar een discriminerende politiek.

Ik denk dat het halen van imams een bijzondere vorm van arbeid importeren is. Daar zijn speciale regels voor, ik denk dat je het moet vergelijken met werkvergunningen voor buitenlandse voetballers. Strikt genomen zijn er in NL voetballers genoeg, maar een club wil een 'speciale', iets wat de overheid verder niet kan beoordelen. Romario zou hier ook geen uitkering hebben gekregen, denk ik. Dat er geen imams zijn is geen argument; een geloofsgemeenschap moet zelf maar zien hoe hij aan zijn voorgangers komt. In een niet-theocratie, laat staan in een seculier land, gaat dat de overheid niets aan.

Ik zou zeggen, imams van NL bodem, volledige uitkeringsrechten (als ie al geen NL-nationaliteit heeft, natuurlijk).

mark61
04-02-05, 18:36
Geplaatst door Rabi'ah.
Die hysterische antiterorrismemaatregelen komen wel aan de fundamenten van de rechtsstaat. :moe:

Inderdaad. Maar dat het Marokkanen of moslims raakt is 'toeval'. Als de IRA hier of in Europa meer aanslagen had gepleegd was elke Ier ook de gebeten hond. Iets met aantallen aanwezigen en aantallen aanslagen en aantallen slachtoffers. Ten slotte hebben Ieren 'ook' een achterlijke cultuur, 15-jarige verkrachtingsslachtoffers een abortus ontzeggen bijvoorbeeld.


Sorry, maar de vooroordelen tegen Marokkanen zijn wel degelijk van racistische aard, aangezien er een verband wordt gezien tussen hun afkomst en bepaald gedrag.

Nou, die 'intellectuele' gedachte komt uit de Elsevier en Frank vG was misschien wegbereider, maar ik denk dat de doorsnee-NL'er nog nooit van de Rif heeft gehoord.


Hoe dan ook deugt het niet. Het meest merkwaardige vind ik nog wel dat hoe minder mensen met Marokkanen in contact komen. hoe banger ze worden.

Mensen die nooit slachtoffer worden van een misdaad voelen zich ook het onveiligst.


Dus het verhaaltje dat racistische vooroordelen zouden voortkomen uit negatieve ervaringen met Marokkanen, gaat ook niet op.


Nee, das het moslim = terroristverhaal.


En dat het hier minder erg is dan in de V.S., betekent niet dat het hier niet erg is.

Inderdaad. Erg is het sowieso.

Rabi'ah.
04-02-05, 18:45
Geplaatst door mark61
Inderdaad. Maar dat het Marokkanen of moslims raakt is 'toeval'. Als de IRA hier of in Europa meer aanslagen had gepleegd was elke Ier ook de gebeten hond. Iets met aantallen aanwezigen en aantallen aanslagen en aantallen slachtoffers. Ten slotte hebben Ieren 'ook' een achterlijke cultuur, 15-jarige verkrachtingsslachtoffers een abortus ontzeggen bijvoorbeeld.

Als de Ieren slachtoffer waren geweest van een hetze, had ik het net zo erg gevonden.

En de Ieren "ook" een achterlijke cultuur? Wat bedoel je daarmee? Wie zijn die anderen dan?



Geplaatst door mark61

Nou, die 'intellectuele' gedachte komt uit de Elsevier en Frank vG was misschien wegbereider, maar ik denk dat de doorsnee-NL'er nog nooit van de Rif heeft gehoord.

Ach, de Frank van Gemerts vertalen de vooroordelen gewoon in een quasi-wetenschappelijk jargon. That don't impress me much.



Geplaatst door mark61

Mensen die nooit slachtoffer worden van een misdaad voelen zich ook het onveiligst.

Tsja. Kennelijk zeiken mensen het graagst over dingen waar ze niets vanaf weten en geen ervaring mee hebben.

Ik moest vroegr altidj lachen om vriendjes en vriendinnetkjes uit Amstelveen die bang waren voor de Bijlmer terwijl ik er al mijn hele leven woon en nooit echt bang ben geweest.

Jeweettog, achter iedere boom een neger met een mes enzo. Schijnen veel mensen tegenwoordig ook van A'dam-West te denken. Maar dan met Marokkanen.


Geplaatst door mark61

Nee, das het moslim = terroristverhaal..

Het is een bizar mengsel van anti-islamisme en anti-Marokkanisme. Het gaat over de "islam" maar over Turken en Hindoestanen hoor je vreemd genoeg gene hond.

Terwijl die er ook wat van kunnen. Alleen zijn zij zo slim om de vuile was binnenshuis te houden en kennelijk ehbben ook autochtoen last van "wat je niet ziet, is er niet".


Geplaatst door mark61

Inderdaad. Erg is het sowieso.

Gelukkig zijn we t daar over eens.

mark61
04-02-05, 20:18
Geplaatst door Rabi'ah.
Als de Ieren slachtoffer waren geweest van een hetze, had ik het net zo erg gevonden.

En de Ieren "ook" een achterlijke cultuur? Wat bedoel je daarmee? Wie zijn die anderen dan?

Toe Ra, daarom staan er aanhalingstekens omheen.


Ach, de Frank van Gemerts vertalen de vooroordelen gewoon in een quasi-wetenschappelijk jargon. That don't impress me much.

Mij ook niet. t Ging om de meute.


Ik moest vroegr altidj lachen om vriendjes en vriendinnetkjes uit Amstelveen die bang waren voor de Bijlmer terwijl ik er al mijn hele leven woon en nooit echt bang ben geweest.

Jeweettog, achter iedere boom een neger met een mes enzo. Schijnen veel mensen tegenwoordig ook van A'dam-West te denken. Maar dan met Marokkanen.

Ik ken Ghanezen in de Bijlmer die als de dood zijn voor de Antillianen daar.


Het is een bizar mengsel van anti-islamisme en anti-Marokkanisme. Het gaat over de "islam" maar over Turken en Hindoestanen hoor je vreemd genoeg gene hond.

Marokkanen zijn het oertype moslim geworden. Exposure.


Terwijl die er ook wat van kunnen. Alleen zijn zij zo slim om de vuile was binnenshuis te houden en kennelijk hebben ook autochtoen last van "wat je niet ziet, is er niet".

Zo is dat. Auto's zijn net mensen.


Gelukkig zijn we t daar over eens.

Meestal wel. :hihi:

Wide-O
05-02-05, 07:58
Ik moest vroegr altidj lachen om vriendjes en vriendinnetkjes uit Amstelveen die bang waren voor de Bijlmer terwijl ik er al mijn hele leven woon en nooit echt bang ben geweest.


Ja & nee. Het is soms erg complex. Ik heb 4 jaar in Brussel gewoond tussen alleen maar "allos". Matongé heette die wijk, met een mix van Congolezen (grootste aantal), Pakistanen, Marokkanen, noem maar op. Nooit last gehad, nooit iets gestolen, niks inbraken, overvloed aan "exotische" restaurants waar het heerlijk eten was. Prachtige tijd.

Mensen snapten niet dat ik het daar niet "gevaarlijk" vond. Maar het was er niet gevaarlijker dan in een dure villawijk met alleen maar rijke Belgen.

20 jaar later is die wijk de gevaarlijkste van Brussel. Gangs die zich inspireren op de VS. Groepsverkrachtingen, drive by shootings, clangevechten. Sommige clanleden zijn ex-kindsoldaten die uit Congo kwamen, die dus op hun 12e al hadden geleerd hoe je best een hoofd afhakt en zo ... De laatste jaren is het iets rustiger, omdat de politie nu beter weet hoe ze er mee moeten omgaan. De meeste feiten worden gepleegd tegen de andere allos bijdeweg.

Wat is er veranderd ? Ik weet het niet, ik weet het echt niet. De aantallen zijn niet veranderd, de wijk is nog steeds "gezellig" qua gebouwen, pleintjes, horeca... en toch is de pleuris er uitgebroken.

Vreemd.

Rabi'ah.
05-02-05, 09:29
Geplaatst door mark61
Toe Ra, daarom staan er aanhalingstekens omheen.

Ok. Kdaggal. :vreemd:



Geplaatst door mark61

Mij ook niet. t Ging om de meute.

De meute die zich kennelijk liever met de nieuwe jurk van prinses Máxima en de zoveelste vakantie naar Zuid-Frankrijk bezighoudt dan wat er gebeurt in de samenleving en dan vervolgens wel meteen een oordeeltje klaar over een ander. :rolleyes:



Geplaatst door mark61

Ik ken Ghanezen in de Bijlmer die als de dood zijn voor de Antillianen daar.

Ach, in iedere mand heb je een paar rotte appels.
Bij Antillianen ligt het percentage soms misschien íets hoger. :hihi:

Maar de meeste mensen die in de Bijlmer wonen, hoor ik niet klagen.
Integendeel, het grootste gedeelte van de koophuizen die er nu bijgebouwd zijn, wordt bewoond door mensne uit de Bijlmer die graag een groter huis wilden, maar voor geen goud hier weg wilden.

De Bijlmer rules! :ego: :lole: :strik:



Geplaatst door mark61

Marokkanen zijn het oertype moslim geworden. Exposure.

En dat terwijl de overlast veroorzakende Marokkanen zich met alles bezighouden, maar zeer zeker niet met de islam. :rolleyes:



Geplaatst door mark61

Zo is dat. Auto's zijn net mensen .

En dus net zo goed hypocriet. Not in my backyard, jaja. :moe:


Geplaatst door mark61

Meestal wel. :hihi:

Da's waar. :strik: