PDA

Bekijk Volledige Versie : De ontwortelde Berbers



Afrux
03-02-05, 09:31
'Ik heb altijd gedacht: dit klopt niet'', zegt Mustapha Belaarbi. ,,De taal die ik thuis sprak, sprak ik niet op school. Niet in Marokko en niet in Nederland.'' De 28-jarige Belaarbi uit Utrecht, elektrotechnicus, vraagt zich al een leven lang af hoe het komt dat televisieprogramma's die speciaal voor in Nederland wonende Marokkanen zijn gemaakt, in het Arabisch zijn. Waarom folders voor Marokkanen in een taal geschreven zijn die niet zijn moedertaal is. En waarom kinderen op school Arabisch leren, terwijl ze thuis Berber spreken. ,,Onze moeders verstaan dat niet, onze vaders maar een klein beetje.'' Belaarbi denkt dat Berberjongeren extra gevoelig zijn voor het islamfundamentalisme. En hij is niet de enige.

,,Het is noodzakelijk dat wij aan zelfonderzoek doen'', zegt Abdelghafour Ahalli. Ver van journalisten en camera's organiseerde hij de afgelopen maanden drie bijeenkomsten onder de noemer: 'Wat is er mis met onze cultuur?' Er werd gesproken over de vraag waarom juist Marokkanen gevoelig zijn voor extremisme.

Ahalli is overheidsconsulent in Alphen aan den Rijn. Oorspronkelijk komt hij uit het Rifgebergte, waar Berbers wonen. Tachtig procent van de Marokkanen in Nederland komt ervandaan. Het is de overtuiging van Ahalli dat die afkomst een belangrijke oorzaak is van de ontsporing van Marokkaanse jongeren.

Ahalli somt op: Mohammed B: een Berber. Samir A: een Berber. Die twee jongens uit Eindhoven die naar Pakistan gingen: Berbers. De AIVD-tolk die informatie lekte: afkomstig uit hetzelfde dorp als Ahalli, Berber dus. En dan heeft hij het nog niet over veelplegers, tasjesdieven en de overlastveroorzakers: vaak Berbers.

,,Het zijn ontwortelde jongeren'', zegt Ahalli, en hij doelt er dan niet op dat ze gevangen zitten tussen de cultuur van hun ouders en die van school. Hلdden ze maar de cultuur van hun ouders meegekregen. ,,Toen de Berbers hier kwamen, kregen ze op de Nederlandse scholen onderwijs in eigen taal en cultuur in het Arabisch. Op school spreken ze Nederlands. Thuis spreken ze Berbers. En op zaterdagmiddag gaan ze naar de moskee om koranles in het Arabisch te krijgen. Daardoor is hun identiteitscrisis groter dan bij andere immigranten.''

Daar komt nog bij dat Berbers van de oudere generatie is bijgebracht dat ze een ongeletterd boerenvolkje zijn. Ahalli: ,,Als je geen respect hebt voor je afkomst, dan heb je geen respect voor je toekomst. Als je geen trots hebt, dan ga je bommen leggen, Theo van Gogh vermoorden.'' Hij schetst hoe Berberjongeren nu, op zoek naar een identiteit, met gemak worden gerekruteerd door gelovige Arabieren. ,,Die vertellen: 'Er is geen oost, er is geen west, islam is the best'.''

,,De Berbers moeten tegen die rekruteringspraktijken beschermd worden, maar hoe moet dat?'' Het is een retorische vraag van Ahalli. Hij weet het antwoord: Berbers moeten laten zien dat zij ook wat kunnen. ,,Wij moeten ons meer laten zien in het openbaar bestuur.''

Dat is precies ook de opvatting van Mohamed Talhaoui, voorzitter van het Belgische 'Berberplatform'. Op twee van de drie bijeenkomsten die de afgelopen maanden werden gehouden, hield hij een lezing.
De eerste keer was half december in Utrecht, in een bomvol vergaderzaaltje in Hoog Catharijne. Daar legde Talhaoui, afgestudeerd jurist en econoom, aan jongeren uit dat het van groot belang is dat Berbers zich meer laten zien in de volks- en migrantenvertegenwoordiging. ,,Hoewel tachtig procent van de Marokkanen in Nederland Rifberber is, zitten Arabieren in de vertegenwoordigingszetels. De Berbers uit de Rif vormen daardoor, gefrustreerd en identiteitsloos, gewillige prooien voor het Arabisch-fundamentalistische roofdier.''

In de zaal klonk instemming: GroenLinks-kamerlid Mohamed Rabbae is een Arabier, en over de Amsterdamse wethouder Ahmed Aboutaleb, hoewel zelf Berber, wordt verteld dat hij de Nederlandse regering adviseerde tweede-taalcursussen in het Arabisch te geven.
Volgens Talhaoui komt het daardoor dat Mohammed B. is gaan shoppen naar een identiteit. ,,De normale oplossing, ontwikkeling van een Nederlands-Berberse identiteit, was niet mogelijk. Berbers in Nederland zijn Arabische zombies geworden.''

De organisatoren van de bijeenkomsten willen verandering, en snel. Een begin is er al: om de haverklap is er ergens in Nederland wel een 'Amazigh-feest'. Amazigh is het woord voor Berber in het Tamazight, de taal van Berbers. In Utrecht werd vorige week het Amazigh-nieuwjaar gevierd. Op internet zijn er inmiddels zes Nederlandse websites die zich met de Amazigh bezighouden en in vijf steden zijn er stichtingen die zich inzetten voor de Berbercultuur. En overal zitten mensen als Abdelghafour Ahalli in de avonduren te studeren op het Tifinagh: het schrift dat twee jaar geleden in Marokko werd uitgeroepen tot het officiële Berberschrift. ,,Ik zit dat nu iedere avond samen met mijn zoon te studeren'', zegt Ahalli.

Vooral de erkenning van de taal maakte dat de schaamte van Berbers voor hun afkomst de laatste twee jaar is omgeslagen in trots. ,,Kijk'', zegt Ahalli, ,,de nieuwjaarskaart van het Samenwerkingsverband van Marokkanen en Tunesiërs in Nederland, hét overlegorgaan met de overheid. 'Wij wensen u een goed en gelukkig nieuwjaar'. Het staat er in drie talen op. In het Nederlands, het Arabisch en het Tamazight. Dat was tot voor kort ondenkbaar.''

Maar wat vooral opvallend is, is dat de geëmancipeerde Berbers zich verwanter voelen met de democratie van Nederland dan met de islamitische wetten van de Koran. ,,We moeten het Berberschap aanbieden als alternatief voor het fundamentalisme'', zegt de Haagse Farid Aouled-Lahcen op de bijeenkomst in Utrecht. Hij is alvast begonnen: in zijn kielzog troont hij een tiental jongeren mee. ,,Zo zien ze hoe het ook kan.''

Bron:
(c) Trouw 2005 alle rechten voorbehouden

ZbaqZbaq
03-02-05, 09:40
Hij schetst hoe Berberjongeren nu, op zoek naar een identiteit, met gemak worden gerekruteerd door gelovige Arabieren. ,,Die vertellen: 'Er is geen oost, er is geen west, islam is the best'.'' ...........
..........
....
Maar wat vooral opvallend is, is dat de geëmancipeerde Berbers zich verwanter voelen met de democratie van Nederland dan met de islamitische wetten van de Koran. ,,We moeten het Berberschap aanbieden als alternatief voor het fundamentalisme'', zegt de Haagse Farid Aouled-Lahcen op de bijeenkomst in Utrecht. Hij is alvast begonnen: in zijn kielzog troont hij een tiental jongeren mee. ,,Zo zien ze hoe het ook kan.''




Ik heb het advies van ZS overgenomen en het boek "Imperial Identities" van P. Lorcin gelezen...

Schrikbarende overeenkomsten.

Afrux
03-02-05, 09:50
Geplaatst door ZbaqZbaq
Ik heb het advies van ZS overgenomen en het boek "Imperial Identities" van P. Lorcin gelezen...

Schrikbarende overeenkomsten.


Haha

A yemma! Ik heb achterlijkheid op twee poten zien lopen...


De AEL is een Arabisch Nationalistische organisatie die de Islam en andere bronnen als bron van inspiratie neemt. Een organisatie die radicaal democratisch is en gelooft in absolute scheiding van kerk en staat. Vele leden van de AEL zijn niet -praktiserende moslims laat staan fundamentalist, de overige Moslim leden zijn Moslim democraat. In tegenstelling tot menige politieke partijen in Nederland en elders die extremisten onder hun rangen hebben onder het mom van vrijheid van spreken, hebben wij systematisch fundamentalisten uit onze rangen verwijderd en duidelijk gemaakt dat wij geen ruimte hebben voor mensen die zich niet naar het democratische kader schikken..


Het enige verschil is dat d eamazigh beweging niet nationalist is, vreedzaam is en geen misbruyik maakt van de islam.

ZbaqZbaq
03-02-05, 10:03
Geplaatst door Afrux

Het enige verschil is dat d eamazigh beweging niet nationalist is, vreedzaam is en geen misbruyik maakt van de islam.

jullie zijn inderdaad niet nationalistisch... om nationalistisch te zijn moet je van je natie houden..

jullie zijn separatistisch... gedreven door haat en racisme

wat religie betreft... jullie zijn totaal van god los

Afrux
03-02-05, 10:11
Geplaatst door ZbaqZbaq
jullie zijn inderdaad niet nationalistisch... om nationalistisch te zijn moet je van je natie houden..

jullie zijn separatistisch... gedreven door haat en racisme

wat religie betreft... jullie zijn totaal van god los


Arabisch retoriek noeman we dat. achterhaald en achterlijk.


Wat is sparatisme? Zeggen dat je geen arabier bent< dat zijn we ook niet! De Amazigh beweging eist democratie en gelijke rechten voor iedereen in Marokko! is dat in je achterlijk hoofd a yaghyur separatisme? Separatisme waarvan? Marokko is een Amazigh land, de naam al (marokko - marrakuc = land van god in het berbers). Als iemand moet separiteren dan zijn het de arabieren.

haat! Moet ik van iemand houden die mij mijn identiteit wil ontnemen, wat ben jij achterlijk zeg.

Racisme?? Het zijn de berbers en andere etniciteiten die door de achterlijke nationalistische arabisch regimes worden gediscrimeneerd en niet andersom. De ergste racisten die er zijn. Opkomen voor je rechten is een legitieme recht.

jullie zijn totaal van god los, dit is nog achterlijker. De enige moslim etnische groep die voor 100% bekeerd is zijn Imazighen. Het zijn ook de enige die een stroming aanhangen. Neem de Arabieren bijvoorbeeld, waarvan minder dan 80% moslim en die hebben 100 stromingen, die elkaar soms strijden. Het is wel zo dat de berbers (voordat dieven en junkies zoals jij de volgende dag in een extremist veranderen een zeer liberaal islam kennen die broederschap, tooleratntie aanmoedigt.

We zeggen in Marokko de ergste racisten zijn gearabiseerden en dat bewijst je hier a yaghyur.

Goodnight
03-02-05, 10:16
jeetje Afrux....iemand ezel noemen is inderdaad erg liefdevol. :strik:

Afrux
03-02-05, 10:22
Geplaatst door Goodnight
jeetje Afrux....iemand ezel noemen is inderdaad erg liefdevol. :strik:

je moet het beestje bij d enaam noemen.


iemand die een vreedzame, vrenieuwende, en legitieme beweging die opkomt voor democratie en gelijke rechten in Marokko. Een beweging dat zich inzet voor gelijke rechten en plichten in Marokko voor iedereen ongeacht afkomst, rang, positie separistisch en racistisch noemen is een GROTE AGHYUR.


Maar dat is hij ook, want op de inhoud reageert hij nooit, het enige wat hem drijft is blinde achterlijke arabische nationalisme, haat, racisme en niet te vergeten TAGHYURI

Zwarte Schaap
03-02-05, 14:29
Geplaatst door Afrux
je moet het beestje bij d enaam noemen.


iemand die een vreedzame, vrenieuwende, en legitieme beweging die opkomt voor democratie en gelijke rechten in Marokko. Een beweging dat zich inzet voor gelijke rechten en plichten in Marokko voor iedereen ongeacht afkomst, rang, positie separistisch en racistisch noemen is een GROTE AGHYUR.


Maar dat is hij ook, want op de inhoud reageert hij nooit, het enige wat hem drijft is blinde achterlijke arabische nationalisme, haat, racisme en niet te vergeten TAGHYURI

Mischien moet je je eens gaan afvragen waarom een amazigh zoals ik, die de imazighencultuur een warm hart toedraagt, eerder achter Nabil Marmouche zou gaan staan dan zo een figuur zoals jij. Ik schaam me rot als jij voor mij als amazigh gaat praten. Je hele houding past niet bij een trotse Amazigh met eer. Ik geloof dat jij meer slechts dan goeds doet voor de Imazighen identiteit.

GroteWolf
03-02-05, 14:32
Hoe zit dat eigenljk met Chinezen? Er zijn wel 100 verschillende talen in China en die lijken niet eens op elkaar. Waarin zend de CON (Chinese Omroep Nederland) dan uit? En is dat eerlijk?

Afrux
03-02-05, 15:15
Geplaatst door Zwarte Schaap
Mischien moet je je eens gaan afvragen waarom een amazigh zoals ik, die de imazighencultuur een warm hart toedraagt, eerder achter Nabil Marmouche zou gaan staan dan zo een figuur zoals jij. Ik schaam me rot als jij voor mij als amazigh gaat praten. Je hele houding past niet bij een trotse Amazigh met eer. Ik geloof dat jij meer slechts dan goeds doet voor de Imazighen identiteit.

iemand die een vreedzame, vrenieuwende, en legitieme beweging die opkomt voor democratie en gelijke rechten in Marokko. Een beweging dat zich inzet voor gelijke rechten en plichten in Marokko voor iedereen ongeacht afkomst, rang, positie separistisch en racistisch noemen is een GROTE AGHYUR.

En iemand die hem steunt ook

Zwarte Schaap
03-02-05, 15:39
Geplaatst door Afrux
iemand die een vreedzame, vrenieuwende, en legitieme beweging die opkomt voor democratie en gelijke rechten in Marokko. Een beweging dat zich inzet voor gelijke rechten en plichten in Marokko voor iedereen ongeacht afkomst, rang, positie separistisch en racistisch noemen is een GROTE AGHYUR.

En iemand die hem steunt ook

Je leest niet wat ik je vraag.

Afrux
03-02-05, 16:20
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je leest niet wat ik je vraag.

Een vreedzame, vernieuwende, democratische en legitieme beweging, die opkomt voor democratie en gelijke rechten in Marokko. Een beweging dat zich inzet voor gelijke rechten en plichten voor iedereen in Marokko, ongeacht afkomst, rang, positie.

Om zo een beweging Separatistisch en racistisch te noemen dan ben je een HELE GROTE AGHYUR.


In Marokko al zijn duizenden Amazigh NGO organisaties. De eisen zijn duidelijk. Gelijke culturele en politieke rechten voor iedereen. De ophef van de boycot en de onderdrukking van Imazighen. Democratie en gelijkheid. En de berbers niet meer beschouwen als een tweederangs bevolkinggroep. Ondanks dat ze qua identiteit nog steeds en de meerderheid vormen, meer dan 60%. Qua ras zijn het meer dan 95%.


Ighyar, komen met dit soort aantijgingen. Deze zijn gebaseerd op simplistische statements Zoals: zij zijn separatistisch. Zij worden gesteund door de zionisten. Zij zijn tegen de Arabieren. Zij zijn tegen de islam. En meer van deze onzin. Dat is de erfenis van het doodbloedende Arabische racistische nationalisme, die ZZ aanbidt omdat zijn god (DJJ) dat ook doet.

Separatisme –

Marokko is altijd een Amazigh land gebleven. De islamitische geschiedenis (Niet de Arabische geschiedenis die alles heilig verklaart en begint bij de komst van de Arabieren. Een belangrijke eis is overigens ook de herschrijving van de gearabiseerde geschiedenis van Marokko. Het zijn de Arabieren die separatistisch zijn , kijk maar naar Polisario, die wil De Arabische westelijk Sahara republiek stichten. Deze werd gesteund door Libië en Algerije.
Hetzelfde geldt voor Sudan, later in deze reactie. Er zijn nog veel meer voorbeelden.


Gesteund door de zionisten -

De reporter van aljazeera beschuldigt de leider van de christelijke rebellen in Zuid Sudan van banden met Israël. En dat ze ook wapens daarvandaan krijgen. De Man antwoordde, nee we hebben geen banden met Israël. De Egyptische geheim dienst zou het weten. Het zijn Arabische hoofdsteden waar de Israëlische vlag hangt, niet bij ons. Het zijn Arabische landen die ons van wapens voorzien en dat weet de Egyptische geheimdienst ook weten.

Hetzelfde wordt gedaan met Koerdistan. Geen Arabier die ooit wat van zei toen ze bij bosjes etnisch gezuiverd werden. De Koerdische president was ook duidelijk. Israël is niet hier geweest en zal er ook niet komen. Zij hebben genoeg te doen in Arabische hoofdsteden.

Je hoeft een beetje kritiek te uiten. Of afkeer tegen een racistische en ondemocratisch nationalisten en je bent als een zionist.

Israel is wat dat betreft een geschenk uit de hemel voor de nationalisten (niet waar ZZ?). De clou van het verhaal tegen Israel doen de lafaarden niets. Zij kunnen ook niets. Israel is superieur, zowel op militair, economisch (producerend en niet alleen consumerend dankij olie miljarden) en op alle andere niveaus.


Zij zijn tegen de Arabieren en tegen de islam
Zij zijn tegen het racistische Arabische nationalisme.
De Berbers zijn het enige volk die bijna 100% bekeerd is en over het algemeen een stroming volgt. Dit is ene pertinente leugen.


Twee voobeelden dicht bij huis:

Je moet een ander taal spreken op het consulaat van je eigen land. Ondanks dat Imazighen meer dan 85% van Nederland uitmaken. Amazigh namen worden nog steeds soms geweigerd.

Zwarte Schaap
03-02-05, 16:26
Geplaatst door Afrux
Een vreedzame, vernieuwende, democratische en legitieme beweging, die opkomt voor democratie en gelijke rechten in Marokko. Een beweging dat zich inzet voor gelijke rechten en plichten voor iedereen in Marokko, ongeacht afkomst, rang, positie.

......heel veel letters.............

Je moet een ander taal spreken op het consulaat van je eigen land. Ondanks dat Imazighen meer dan 85% van Nederland uitmaken. Amazigh namen worden nog steeds soms geweigerd.


Wat is er met jou? Kun je niet lezen wat ik je vraag?

Afrux
03-02-05, 16:34
Geplaatst door Zwarte Schaap
Wat is er met jou? Kun je niet lezen wat ik je vraag?

Aghyur in het Tamazight betekent ook DOM en achterlijk. Ik heb het recht iemand zo te neomen, die deze achterlijke en goedkoop (zoals de nationalisten het betaamt) beschuldigen tegen de Imazighen uit.

Als jij daarvoor schaamt, dan is het je probleem.

Zwarte Schaap
03-02-05, 16:38
Geplaatst door Afrux
Aghyur in het Tamazight betekent ook DOM en achterlijk. Ik heb het recht iemand zo te neomen, die deze achterlijke en goedkoop (zoals de nationalisten het betaamt) beschuldigen tegen de Imazighen uit.

Als jij daarvoor schaamt, dan is het je probleem.

Ik zou zeggen blijf maar in je koppigheid steken. Bij Nabil heb ik het gevoel dat hij tenminste naar je luistert en ingaat op de ingebrachte kritiek, althans hij toont de wil daartoe.

ZbaqZbaq
03-02-05, 16:49
Geplaatst door Afrux
Arabisch retoriek noeman we dat. achterhaald en achterlijk.


Wat is sparatisme? Zeggen dat je geen arabier bent< dat zijn we ook niet! De Amazigh beweging eist democratie en gelijke rechten voor iedereen in Marokko! is dat in je achterlijk hoofd a yaghyur separatisme? Separatisme waarvan? Marokko is een Amazigh land, de naam al (marokko - marrakuc = land van god in het berbers). Als iemand moet separiteren dan zijn het de arabieren.

haat! Moet ik van iemand houden die mij mijn identiteit wil ontnemen, wat ben jij achterlijk zeg.

Racisme?? Het zijn de berbers en andere etniciteiten die door de achterlijke nationalistische arabisch regimes worden gediscrimeneerd en niet andersom. De ergste racisten die er zijn. Opkomen voor je rechten is een legitieme recht.

jullie zijn totaal van god los, dit is nog achterlijker. De enige moslim etnische groep die voor 100% bekeerd is zijn Imazighen. Het zijn ook de enige die een stroming aanhangen. Neem de Arabieren bijvoorbeeld, waarvan minder dan 80% moslim en die hebben 100 stromingen, die elkaar soms strijden. Het is wel zo dat de berbers (voordat dieven en junkies zoals jij de volgende dag in een extremist veranderen een zeer liberaal islam kennen die broederschap, tooleratntie aanmoedigt.

We zeggen in Marokko de ergste racisten zijn gearabiseerden en dat bewijst je hier a yaghyur.


Alles wat ik schrijf richt ik tot jou persoonlijk en je mede separatisten, betrek dus niet De Imazighen bij je repliek want die moeten niets van jullie zieke gedachtengang hebben.

Afrux
03-02-05, 17:00
Geplaatst door ZbaqZbaq
Alles wat ik schrijf richt ik tot jou persoonlijk en je mede separatisten, betrek dus niet De Imazighen bij je repliek want die moeten niets van jullie zieke gedachtengang hebben.


Illusie is het gebleken en jij gaat er vandaag nog in geloven. Ga verder met je illusies!

Probeer je racisme tegen Imazighen niet onthullen door ineens tegen afrux persoonlijk te spreken. Lees je eigen berichten.

DEMOcraat
03-02-05, 17:19
Geplaatst door ZbaqZbaq
Alles wat ik schrijf richt ik tot jou persoonlijk en je mede separatisten, betrek dus niet De Imazighen bij je repliek want die moeten niets van jullie zieke gedachtengang hebben.

ik ken heel veel van die la afrux types ze denken dat iedere amazigh hun racistische ideologie steunt en als ze een manifestatie houden dan is de opkomst lager dan 10% en nog begrijpen ze niet vanwaar die lage opkomst..als je zoiets niet kan verklaren dan ben je geen AGHYUR meer erger dan dat.
een aghyur weet na een manifestatie dat er iets niet klopt..

S@deeQ
03-02-05, 17:19
Geplaatst door Zwarte Schaap
Mischien moet je je eens gaan afvragen waarom een amazigh zoals ik, die de imazighencultuur een warm hart toedraagt, eerder achter Nabil Marmouche zou gaan staan dan zo een figuur zoals jij. Ik schaam me rot als jij voor mij als amazigh gaat praten. Je hele houding past niet bij een trotse Amazigh met eer. Ik geloof dat jij meer slechts dan goeds doet voor de Imazighen identiteit.

Onze nazi-berbertje afroexje heeft of te veel hasj gesnoept of is anal genomen door een marokkaanse ezel waardoor zijn hersenen wat letsel hebben opgelopen. vandaar die trauma met ieghayaar die je steeds in zijn posts terug leest. :jumping:

S@deeQ
03-02-05, 17:22
Geplaatst door DEMOcraat
ik ken heel veel van die la afrux types ze denken dat iedere amazigh hun racistische ideologie steunt en als ze een manifestatie houden dan is de opkomst lager dan 10% en nog begrijpen ze niet vanwaar die lage opkomst..als je zoiets niet kan verklaren dan ben je geen AGHYUR meer erger dan dat.
een aghyur weet na een manifestatie dat er iets niet klopt..

:haha: je moet voor de gein een keertje een bijeenkomst van die gasten van tawiza bijwonen :nerd:
na 2 dagen lach je nog steeds :lole:

David
03-02-05, 17:23
Geplaatst door S@deeQ
:haha: je moet voor de gein een keertje een bijeenkomst van die gasten van tawiza bijwonen :nerd:
na 2 dagen lach je nog steeds :lole:


Dag Sadeeq. Hoe is het nou met je?

S@deeQ
03-02-05, 17:26
Geplaatst door David
Dag Sadeeq. Hoe is het nou met je?

geestelijk ?
lichaamlijk ?
financieel ?

:vreemd:

David
03-02-05, 17:27
Geplaatst door S@deeQ
geestelijk ?
lichaamlijk ?
financieel ?

:vreemd:


Gewoon, in het algemeen. Het was aardig bedoeld, hoor.

Afrux
03-02-05, 17:27
Geplaatst door S@deeQ
:haha: je moet voor de gein een keertje een bijeenkomst van die gasten van tawiza bijwonen :nerd:
na 2 dagen lach je nog steeds :lole:

vertel eens wees concreet?


Democraat:

Wat wil je? dat ik de onderdrukking van de racistische nationalistische arabieren moet accepteren en geen kritiek daarover mag geven...


Arme gearabiseerden...

Afrux
03-02-05, 17:29
Geplaatst door Afrux
vertel eens wees concreet?


Democraat:

Wat wil je? dat ik de onderdrukking van de racistische nationalistische arabieren moet accepteren en geen kritiek daarover mag geven...


Arme gearabiseerden...

ROn komt dit bekend voor?

( Chapitre de ma thèse de doctorât d’ةtat – enquête normalement interdit au Maroc – concernant un sujet trop brûlant… ! )

DEMOcraat
03-02-05, 17:30
Geplaatst door S@deeQ
:haha: je moet voor de gein een keertje een bijeenkomst van die gasten van tawiza bijwonen :nerd:
na 2 dagen lach je nog steeds :lole:
om eerlijk te zijn ben ik een keer geweest en dat was ook de laatste keer.

S@deeQ
03-02-05, 17:31
Geplaatst door David
Gewoon, in het algemeen. Het was aardig bedoeld, hoor.



lichaamlijk = gaat uitstekend , gezonde werkpaard.
Geestelijk = gaat prima, al een week geen geit afgemaakt
financieel = een drama , mijn geld is weer eens spoorloos verdwenen zonder dat ik het in de gaten had

en hoe is het met aardige Davidtje :cool:

David
03-02-05, 17:34
Geplaatst door S@deeQ
lichaamlijk = gaat uitstekend , gezonde werkpaard.
Geestelijk = gaat prima, al een week geen geit afgemaakt
financieel = een drama , mijn geld is weer eens spoorloos verdwenen zonder dat ik het in de gaten had

en hoe is het met aardige Davidtje :cool:


Lichamelijk: Prima, werkpaard, goede nachtrust, veel groenvoer.
Geestelijk: Okay, al gebeurd er wat veel qua werk en zit manlief iets té lang op het Rotterdamse Filmfestival.
Fanincieel: Een tragedie. Ruzie met banken, belasting, alles. Maar komt wel weer goed.


Nou, dat weten we dan ook weer! Het ga u goed, ik ga er vandoor!

Rabi'ah.
03-02-05, 19:09
Geplaatst door S@deeQ
Onze nazi-berbertje afroexje heeft of te veel hasj gesnoept of is anal genomen door een marokkaanse ezel waardoor zijn hersenen wat letsel hebben opgelopen. vandaar die trauma met ieghayaar die je steeds in zijn posts terug leest. :jumping:

:haha:

Iwan
03-02-05, 20:08
Geplaatst door Zwarte Schaap
Mischien moet je je eens gaan afvragen waarom een amazigh zoals ik, die de imazighencultuur een warm hart toedraagt, eerder achter Nabil Marmouche zou gaan staan dan zo een figuur zoals jij. Ik schaam me rot als jij voor mij als amazigh gaat praten. Je hele houding past niet bij een trotse Amazigh met eer. Ik geloof dat jij meer slechts dan goeds doet voor de Imazighen identiteit.

Ik ben met je eens :lole:

Al Sawt
03-02-05, 20:14
Geplaatst door GroteWolf
Hoe zit dat eigenljk met Chinezen? Er zijn wel 100 verschillende talen in China en die lijken niet eens op elkaar. Waarin zend de CON (Chinese Omroep Nederland) dan uit? En is dat eerlijk? Uit angst dat Grote Wolf op inhoudelijk gebied door de mand valt, beperkt ie zich tot lyrische reacties.

Al Sawt
03-02-05, 20:18
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Afrux, zomaar een vraag. Wat vind je van verwesterde berbers? Een zeer interessante vraag! Ben benieuwd naar antwoord!

DEMOcraat
03-02-05, 23:45
Geplaatst door Afrux
vertel eens wees concreet?


Democraat:

Wat wil je? dat ik de onderdrukking van de racistische nationalistische arabieren moet accepteren en geen kritiek daarover mag geven...


Arme gearabiseerden...

je moet me niet verkeerd begrijpen afrux niemand heeft het recht om een ander te onderdrukken.maar waar ik me aan erg is dat jij geen onderscheid maakt tussen de arabiesche bevolking en arabische regeringen voor jou zijn het allemaal racisten en achtelijk maar deze kenmerken kom je in elke bevolkingsgroepen tegen...

ik ben niet gearabiseerd ik spreek en schrijf geen arabisch...ben in marokko nooit op school geweest...

Afrux
03-02-05, 23:47
Geplaatst door Al Sawt
Een zeer interessante vraag! Ben benieuwd naar antwoord!

Ten eerste, ik denk dat de berbers juist uitgelachen worden omdat ze conservatief zijn. Amazigh gebieden in marokko zijn minder verwesterd dan de gearabiseerde gebieden. Zij wordne uitgelachen omdat ze zogenaamd niet modern zijn. Ik denk dat de gearabiseerden juist meer vewersterd zijn. Maar er zijn ook Turken, somaliers, indonisiers, chinezen, etc die verwesterd zijn. het zijn dus niet enkel de Berbers.

Wat ik ervan vind! iedereen heeft het recht om zijn eigen weg in het leven vinden. Zolang je anderen geen schade toereikent en je aan de wet houdt. Of het een berber is een bijzaak.

Ik vind ook dat iedereen kritiek mag leveren op wie hij dat ook wil. En daar kunnen jullie tegen.


Nu mijn vraag:

Wat vinden jullie van het achterlijke nationalisme?
Wat vinden jullie van de culturele en taalkundige onderdrukking van de berbers?

Waarom mag iemand daarvoor niet opkomen?

Afrux
04-02-05, 00:14
Geplaatst door DEMOcraat
om eerlijk te zijn ben ik een keer geweest en dat was ook de laatste keer.

dat is het probleem. Ik heb al die vraag gesteld maar die ontwijken jullie. Geef concrete voorbeelden waarom het de laatste keer is?

Al Sawt
04-02-05, 00:42
Geplaatst door Afrux
Ten eerste, ik denk dat de berbers juist uitgelachen worden omdat ze conservatief zijn. Amazigh gebieden in marokko zijn minder verwesterd dan de gearabiseerde gebieden. Zij wordne uitgelachen omdat ze zogenaamd niet modern zijn. Ik denk dat de gearabiseerden juist meer vewersterd zijn. Maar er zijn ook Turken, somaliers, indonisiers, chinezen, etc die verwesterd zijn. het zijn dus niet enkel de Berbers. Goed zo, Afrux. Je begint het te leren. Er zijn geen typische raciale kenmerken. Maar nu moet je ook nuance brengen in jouw ongegronde beschuldigingen over de Arabische wereld.

Want het zijn niet alleen de minderheden, maar ook grotere groepen die overheerst en onderdruk worden. Zeg het maar na, Afrux!

Geplaatst door Afrux
Ik vind ook dat iedereen kritiek mag leveren op wie hij dat ook wil. En daar kunnen jullie tegen.
Kritiek is goed en leerzaam. Maar kritiek die gestoeld is op leugens en vooral verdraaiingen van feiten staat gelijk aan smaad en verkondigen van haat.

Geplaatst door Afrux

Nu mijn vraag:

Wat vinden jullie van het achterlijke nationalisme?Is er in Marokko een vorm van nationalisme? Kennelijk mis ik bepaalde kennis over Marokko!!!!

En ik maar altijd denken dat Marokkaanse monarchie en nationalisme altijd vuur en water was. Denk maar aan Allal el Fasi en Koning Hassan`s wantrouwige bejegenis van Nasser!


Maar goed. Sommige mensen zijn goed in aanpassen van historische feiten voor hun eigen gewin of valselijke ideologie.

Geplaatst door Afrux

Wat vinden jullie van de culturele en taalkundige onderdrukking van de berbers?Tuurlijk lopen de Berbers achteruit en worden ze gemarginaliseerd. Tuurlijk worden de Berbers in bepaalde kringen van regering ervaart als geen etnische goep maar als Marokkanen en waardoor men automatisch hun culturele tradities miskennen.

Maar die situatie verandert. Amazigh is erkend als een taal en wordt landelijk op scholen gedoceert. Er komt stilaan verandering in denkwijze van vele Marokkanen dat Amazigh cultuur een wezenlijke onderdeel vormt van Marokko. Je kan pas spreken van onderdrukking, als Marokko de taal en cultuur op alle manieren probeert weg te moffelen.

Geplaatst door Afrux

Waarom mag iemand daarvoor niet opkomen? Opkomen is een recht. Maar opkomen op basis van een waanidee dat Amazigh Nationalisme heet is niet alleen vals maar ook contraproductief.

Ik heb niets tegen Amazighen, hun cultuur of hun taal, ik zie ze als een wezenlijke onderdeel van Marokko. Maar jouw manier van praten en redeneren maakt ons allemaal tot Berberhaters.

Daarom dien jij en jouw geestverwanten met alle taalkundige middelen worden bestrijden. Jij en je geestverwanten streven naar Balkanisatie van Marokko en rest van Maghreb.

Dus Afrux,

Breng nuance in jouw beleveniswereld in en neem geen rigide stellingname tegen alles wat in jouw ogen gearabiseerd is.
Je zal zien dat jouw opponenten sneller toegeeflijker worden.

Zwarte Kat
04-02-05, 01:28
Geplaatst door Afrux

Waarom mag iemand daarvoor niet opkomen?


Mensen die loud & clear ergens voor opkomen en 200% achter hun zaak staan zullen altijd de wind van voren krijgen.....

Afrux
04-02-05, 09:42
quote:
Geplaatst door Afrux
Ten eerste, ik denk dat de berbers juist uitgelachen worden omdat ze conservatief zijn. Amazigh gebieden in marokko zijn minder verwesterd dan de gearabiseerde gebieden. Zij wordne uitgelachen omdat ze zogenaamd niet modern zijn. Ik denk dat de gearabiseerden juist meer vewersterd zijn. Maar er zijn ook Turken, somaliers, indonisiers, chinezen, etc die verwesterd zijn. het zijn dus niet enkel de Berbers.
Goed zo, Afrux. Je begint het te leren. Er zijn geen typische raciale kenmerken. Maar nu moet je ook nuance brengen in jouw ongegronde beschuldigingen over de Arabische wereld.

Want het zijn niet alleen de minderheden, maar ook grotere groepen die overheerst en onderdruk worden. Zeg het maar na, Afrux!
quote:
Geplaatst door Afrux
Ik vind ook dat iedereen kritiek mag leveren op wie hij dat ook wil. En daar kunnen jullie tegen.

Kritiek is goed en leerzaam. Maar kritiek die gestoeld is op leugens en vooral verdraaiingen van feiten staat gelijk aan smaad en verkondigen van haat.
quote:
Geplaatst door Afrux

Nu mijn vraag:

Wat vinden jullie van het achterlijke nationalisme?
Is er in Marokko een vorm van nationalisme? Kennelijk mis ik bepaalde kennis over Marokko!!!!

En ik maar altijd denken dat Marokkaanse monarchie en nationalisme altijd vuur en water was. Denk maar aan Allal el Fasi en Koning Hassan`s wantrouwige bejegenis van Nasser!


Maar goed. Sommige mensen zijn goed in aanpassen van historische feiten voor hun eigen gewin of valselijke ideologie.
quote:
Geplaatst door Afrux

Wat vinden jullie van de culturele en taalkundige onderdrukking van de berbers?
Tuurlijk lopen de Berbers achteruit en worden ze gemarginaliseerd. Tuurlijk worden de Berbers in bepaalde kringen van regering ervaart als geen etnische goep maar als Marokkanen en waardoor men automatisch hun culturele tradities miskennen.

Maar die situatie verandert. Amazigh is erkend als een taal en wordt landelijk op scholen gedoceert. Er komt stilaan verandering in denkwijze van vele Marokkanen dat Amazigh cultuur een wezenlijke onderdeel vormt van Marokko. Je kan pas spreken van onderdrukking, als Marokko de taal en cultuur op alle manieren probeert weg te moffelen.
quote:
Geplaatst door Afrux

Waarom mag iemand daarvoor niet opkomen?
Opkomen is een recht. Maar opkomen op basis van een waanidee dat Amazigh Nationalisme heet is niet alleen vals maar ook contraproductief.

Ik heb niets tegen Amazighen, hun cultuur of hun taal, ik zie ze als een wezenlijke onderdeel van Marokko. Maar jouw manier van praten en redeneren maakt ons allemaal tot Berberhaters.

Daarom dien jij en jouw geestverwanten met alle taalkundige middelen worden bestrijden. Jij en je geestverwanten streven naar Balkanisatie van Marokko en rest van Maghreb.

Dus Afrux,

Breng nuance in jouw beleveniswereld in en neem geen rigide stellingname tegen alles wat in jouw ogen gearabiseerd is.
Je zal zien dat jouw opponenten sneller toegeeflijker worden.



Jullie weten dondersgoed dat ik het heb over de racistische nationalisten. Ik kan ze wel chinezen noemne, maar het blijven arabieren.

ten tweede er is degelijk een groot verschil tussen de politieke onderdrukking van de hele bevolking. En de culturele, taalkundige en economische onderdrukking van ander etniciteiten. Ik noem het geen minderheden, want in Marokko zijn de berbers in d emeerderheid.

Iedereen die anderen probeert d emond te snoeren omdat ze de achterlijkheid van een systeem aan het licht houdt en niet bij voorbaat alles wat arabisch is heilig verklaart is volgens jullie een racist

DEMOcraat
04-02-05, 13:38
Geplaatst door Afrux
dat is het probleem. Ik heb al die vraag gesteld maar die ontwijken jullie. Geef concrete voorbeelden waarom het de laatste keer is?

er wordt altijd negatieve over alle arabieren gesproken.
en wat mij opvalt is dat de meeste imazighen in nederland die negatieve over de arabieren denken allemaal een studie hebben gehad in marokko hoe verklaar je dat afrux..

Afrux
04-02-05, 15:15
Geplaatst door DEMOcraat
er wordt altijd negatieve over alle arabieren gesproken.
en wat mij opvalt is dat de meeste imazighen in nederland die negatieve over de arabieren denken allemaal een studie hebben gehad in marokko hoe verklaar je dat afrux..

Dit is nieuw voor mij!! Volgens mij ben je niet egweest. De gedachte dat het over bijeenkomsten over Arabieren gaat en hoe slecht ze zijn. Is een fabeltje, netzo als het anti silamisme van de berbers (terwijl ze de enige die 100% bekeerd zijn), net zo als ze door de zionisten gesteund worden terwijl de arabieren zelf ambassades hebebn en zeker geen verbannden is tussen de Amazigh beweging en de zionisten en alle ander achterlijke beschldigingen.


Ik geloof dat bijeenkomsten allemaal een thema hebben. En naar mijn weten gaan de gesprekken daarover.


Kritiek leveren over een achterlijke ideologie die de berbers onderdrukt en hun culturele en taal;kundige rechten ontneemt is geen haat tegen de arabieren maar een legitieme zaak. Je moet dus onderscheid maken...


Dat is generaliseren. Ik ken een paar Marokkanen die in marokko naar schoiol geweest zijn, maar zij zijn de grotste PAN ARabisten die ik ken. Jahjah is een mugje vergeleken met ze. Of is dat misschien omdat ze die onderdrukking meegemaakt heeft?

DEMOcraat
04-02-05, 17:21
Geplaatst door Afrux
Dit is nieuw voor mij!! Volgens mij ben je niet egweest. De gedachte dat het over bijeenkomsten over Arabieren gaat en hoe slecht ze zijn. Is een fabeltje, netzo als het anti silamisme van de berbers (terwijl ze de enige die 100% bekeerd zijn), net zo als ze door de zionisten gesteund worden terwijl de arabieren zelf ambassades hebebn en zeker geen verbannden is tussen de Amazigh beweging en de zionisten en alle ander achterlijke beschldigingen.

het gaat niet altijd over arabieren maar als iemand iets zegt over die bevolkingsgroep dan is het altijd negatieve.
wat ik wel goed vond bij die bijeenkomsten was de amazigh muziek..



[i]Dat is generaliseren. Ik ken een paar Marokkanen die in marokko naar schoiol geweest zijn, maar zij zijn de grotste PAN ARabisten die ik ken. Jahjah is een mugje vergeleken met ze. Of is dat misschien omdat ze die onderdrukking meegemaakt heeft? [/B]
dat is niet waar afrux ik weet zeker dat meer 80% van die studenten voor de amazigh cultuur zijn en daar is niets mis mee alleen weet ik niet hoe het komt dat alleen hun zo vel zijn en niet imazighen die in nederland geboren en getogen zijn.

S@deeQ
04-02-05, 19:21
bijna alle bijeenkomsten worden begonnen met een liedje van ayned:

Tfoe ge wa3raban heet dat liedje dacht ik zo :giechel: :giechel:

magden_david
04-02-05, 23:19
Geplaatst door Al Sawt

Kritiek is goed en leerzaam. Maar kritiek die gestoeld is op leugens en vooral verdraaiingen van feiten staat gelijk aan smaad en verkondigen van haat.



MOEHAHAHAHAHAAA!!!! en dat van een man die er niet vies van is verdraaiingen uit de talmud hier te plaatsten???

mark61
04-02-05, 23:24
Geplaatst door ZbaqZbaq
Ik heb het advies van ZS overgenomen en het boek "Imperial Identities" van P. Lorcin gelezen...

Schrikbarende overeenkomsten.

Je moet me toch nog s uitleggen waarom Arabisch nationalisme fantastisch is en Amazigh nationalisme ernstig foute boel. Vin je het zelf niet een beetje gek, dat meten met 2 maten?

mark61
04-02-05, 23:26
Geplaatst door ZbaqZbaq
jullie zijn inderdaad niet nationalistisch... om nationalistisch te zijn moet je van je natie houden..

Dat zullen die jullie dan wel doen, niet?


jullie zijn separatistisch...

Aha, je bent bang dat ze er met je bergen vandoor gaan?

mark61
04-02-05, 23:39
Geplaatst door Al Sawt
Goed zo, Afrux. Je begint het te leren. Er zijn geen typische raciale kenmerken. Maar nu moet je ook nuance brengen in jouw ongegronde beschuldigingen over de Arabische wereld.

Vergeef me, maar ik begrijp nooit waar het in deze discussies om draait. Jij zegt hier volgens mij niet iets heel anders dan Afrux, alleen op een minder opgewonden toon. Waar gaat deze ruzie nu eigenlijk elke keer echt over? Zijn 'Arabische' Marokkanen bang dat 'Amazigh' Marokkanen zich willen afscheiden? Dat kan ik niet geloven. Dan zijn de Koerden in Turkije toch wel wat verder op dat pad.

Dus wat is nou het probleem? Ik begrijp er geen klap van. De laatste keer dat ik probeerde te begrijpen wat er hier nou echt, onder de oppervlakte, speelt, werd ik er door Taouanza uitgescholden. Die is ff weg geloof ik, dus wil jij het me even rustig uitleggen? Alsjeblieft?

Afrux
04-02-05, 23:42
Geplaatst door S@deeQ
bijna alle bijeenkomsten worden begonnen met een liedje van ayned:

Tfoe ge wa3raban heet dat liedje dacht ik zo :giechel: :giechel:

Overderven is ook een vak. Ik heb 100erden bijeenkomsten bezocht en heb nog nooit AYned horen zingen. Dat lied ken ik, maar je moet goed naar de tekst luisteren. Om het te kunnen begrijpen. Een kunstenaar kan het zich verloorloven om satirisch te zijn.

Afrux
04-02-05, 23:45
Geplaatst door mark61
Vergeef me, maar ik begrijp nooit waar het in deze discussies om draait. Jij zegt hier volgens mij niet iets heel anders dan Afrux, alleen op een minder opgewonden toon. Waar gaat deze ruzie nu eigenlijk elke keer echt over? Zijn 'Arabische' Marokkanen bang dat 'Amazigh' Marokkanen zich willen afscheiden? Dat kan ik niet geloven. Dan zijn de Koerden in Turkije toch wel wat verder op dat pad.

Dus wat is nou het probleem? Ik begrijp er geen klap van. De laatste keer dat ik probeerde te begrijpen wat er hier nou echt, onder de oppervlakte, speelt, werd ik er door Taouanza uitgescholden. Die is ff weg geloof ik, dus wil jij het me even rustig uitleggen? Alsjeblieft?

de Arabieren zijn niet bang dat Imazighen zich afscheiden. Want nog maals waarom zouden ze. Het is hun eigen land. De Arabieren willen alleen daarmee hun arabeserings racistisch politiek rechtvaardigen.

Al Sawt
05-02-05, 02:27
Geplaatst door magden_david
MOEHAHAHAHAHAAA!!!! en dat van een man die er niet vies van is verdraaiingen uit de talmud hier te plaatsten??? Ik kan me niet voor geest halen, dat ik ooit de verdraaiingen uit de Talmud heb geplaatst. Sterker nog, ik heb nooit teksten uit de Talmud gepost.
Dus hou jouw valse beschuldigingen voor je!

Al Sawt
05-02-05, 02:57
Geplaatst door mark61
Vergeef me, maar ik begrijp nooit waar het in deze discussies om draait. Jij zegt hier volgens mij niet iets heel anders dan Afrux, alleen op een minder opgewonden toon. Waar gaat deze ruzie nu eigenlijk elke keer echt over? Zijn 'Arabische' Marokkanen bang dat 'Amazigh' Marokkanen zich willen afscheiden? Dat kan ik niet geloven. Dan zijn de Koerden in Turkije toch wel wat verder op dat pad.

Dus wat is nou het probleem? Ik begrijp er geen klap van. De laatste keer dat ik probeerde te begrijpen wat er hier nou echt, onder de oppervlakte, speelt, werd ik er door Taouanza uitgescholden. Die is ff weg geloof ik,
dus wil jij het me even rustig uitleggen? Alsjeblieft?

Ik geloof niet in afscheiding van berbers. Waar ik echter grondig hekel aan heb, zijn de valse en leugenachtige beschuldigingen van extremisten als Afrux en geestverwanten.


Afrux heeft keer op keer dat de racistische Arabische nationalisten Berbers onderdrukken en achterstellen. Leugenachtig in de zin; Marokko heeft alles behalve een regime die op grondvesten van Arabisch nationalisme is gevestigd. Vals in de zin: In Marokko worden zowel 'Arabieren' als Berbers door de regering achtergesteld als voorgetrokken. Berberstammen in Atlas gebergte zijn zeer loyaal aan hun de Marokkaanse overheid en behoren daarom tot begungstigde groepen in Marokko. Van racisme is geen spraken. Van voortrekken van eigen groep, dat wel. Maar in een land dat gebukt gaat onder sociale ellende en daarmee gepaarde armoede, mag je verwachten dat uitoefenen van vriendjespolitiek een machtig wapen is. Ook bevooroordeeld men zijn eigen groep veel makkelijker dan andere groepen.

Voorts beweert Afrux dat Marokko de Berbers van hun taalkundige en culturele erfgoed berooft.

Een pertinente leugen. Berbercultuur is in Marokko overweldigend en is in alle gelederen van de samenleving doorgedrongen en dat al eeuwen. Integenstelling tot Turkije waar Koerden als bergTurken bekend staan, worden de Berbers in Marokko niet onder de tapijt van assimilatiepolitiek geschoven. Ze konden altijd hun cultuur uitdragen en duizenden dorpen, steden en streken dragen Berbernamen.

Op Taalkundig gebied worden de Berbers wel achtergesteld. Maar dat gaat veranderen. Want alle scholen zijn nu wettelijk verplicht om Tamazight te onderwijzen. Ook op staatstv worden er Journaals in diverse Tamazigh dialecten gegeven en Berber namen zijn veel voorkomend. Dan hebben we het niet eens over de verschillen tussen Berbers onderling. Berbers zijn geen homogene groep en bestaan uit diverse etniciteiten die elk hun eigen dialect en raciale kenmerken bezitten.

En net als een Jebli uit Tetouan Ourobia uit Casablanca discrimineert, discrimineren de Berbers elkaar onderling. Maar daar zal Afrux uiteraard geen woord aan vuil maken. Want hij heeft het liever over racistische Arabieren en wantoestanden in zijn 'eigen' kring bedekt ie het met de mantel van liefde.

Berbergebieden als Souss en Marakkech zijn veel beter ontwikkeld als Arabische gebieden als Tetouan en Doukala.

Afrux beweert totaal iets anders. Het valt me trouwens op dat Afrux`s beweringen vooral uitblinken op gebied van argumentatie of liever gezegd de afwijzigheid van argumenten. Als ik kijk naar medeMarokkaan dan kijk ik niet door een etnische bril. En MedeMarokkanen die dat wel doen, mogen mijn toorn verwachten!

Al Sawt
05-02-05, 03:01
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Doe het zelf. Doe 't, Al Sawt! Als je echt, maar dan ook ECHT de rechtvaardigheidsprincipes begrijpt die het westen je heeft bijgebracht, ga je dan storten op de onhoudbare situatie van de Westelijke Sahara door het Marokkaanse regime. Dat is misdaad, dat mag niet, er worden mensen onderdrukt, gemarteld, vermoord. Door Marokkanen! Zet je in voor de Sahara-zaak, jij als politiek betrokken Marokkaan. Doe 't!

En als je het niet doet, maar je aandacht alleen richt op Israel en alles rondom de W-Sahara verder negeert, dan ben jij een van die povere, achterlijke zielen die zich laat leiden door dat idiote, belachelijke, waardeloze gearabiseerde eergevoel. En snap je geen ene fluit van medemenselijkheid, rechtvaardigheidsgevoel of wat dan ook want dan geef je geen ene flikker om mensen. Denk na. Doe het zelf. Doe 't, 151 Nobelprizes! Als je echt, maar dan ook ECHT de rechtvaardigheidsprincipes begrijpt die het westen je heeft bijgebracht, ga je dan storten op de onhoudbare situatie van de Palestijnen door het Israelische entiteit. Dat is misdaad, dat mag niet, er worden mensen onderdrukt, gemarteld, vermoord. Door Israeliers! Zet je in voor de Palestijnse-zaak, jij als politiek betrokken pro-Israelische. Doe 't!

En als je het niet doet, maar je aandacht alleen richt op Israeliers en alles rondom de Palestijnen verder negeert, dan ben jij een van die povere, achterlijke zielen die zich laat leiden door dat idiote, belachelijke, waardeloze Zionistische slachtoffergevoel. En snap je geen ene fluit van medemenselijkheid, rechtvaardigheidsgevoel of wat dan ook want dan geef je geen ene flikker om mensen. Denk na.

mark61
05-02-05, 09:31
Geplaatst door Al Sawt
Ik geloof niet in afscheiding van berbers. Waar ik echter grondig hekel aan heb, zijn de valse en leugenachtige beschuldigingen van extremisten als Afrux en geestverwanten.
...
En MedeMarokkanen die dat wel doen, mogen mijn toorn verwachten!

Dank je.

Ik geloof wel dat als in Marokko (en Turkije bijvoorbeeld) de taal van een groot deel van de bevolking als officiële taal erkend werd naast de andere officiële taal (talen) het grootste deel van de problemen en klachten opgelost zou zijn. Het lijkt maar een klein onderwerp, maar taal heeft enorme implicaties op elk gebied. Onderwijs bijvoorbeeld, en massacommunicatie. Ik zag in Marokko wel Tamazight programma's op tv, maar maar heel weinig. En dat nieuwe Amazigh-instituut is ook wel erg nieuw. Ik dacht ook niet dat er erg veel Tamazight-talig onderwijs is. Dus dat begint nu allemaal pas.

Ook heb ik de voorzichtige indruk dat de meeste Berbers in arme gebieden wonen, in de bergen. Marrakech is natuurlijk een opvallende uitzondering. Maar ook daar zijn alle officiële opschriften natuurlijk alleen in het Frans en Standaardarabisch. En hoe zat het met die burgemeester (?) die onlangs dacht: oh, Tamazight is toegestaan, en op alle borden Tamazight toevoegde? Dat werd toch de volgende dag weer teruggedraaid?

Ik heb toch het idee dat er nog iets onder zit, als je ziet hoe de gemoederen altijd zo verhit raken.

Rabi'ah.
05-02-05, 09:37
@ Mark61:

Volgens mij is Afrux hier degene die meet met twee maten.
Als het hem zo uitkomt de mond vol over de islam, maar als iemand hem op de islam aanspreekt, is meneer niet thuis.

Roddelen, kwaadspreken en liegen, maar owee als iemand hem daarop aanspreekt.

Imazighen die het niet met hem eens zijn, zijnvolgens hem ezels, maar zelf wel de mond vol over intolerantie en extremisme.

Ik moest helemaal lachen toen hij laatst in een en dezelfde post ZZ uitmaakte voor racist en zelf zei dat de Arabeiren "het vuil van de wereld" zijn. :haha:



:moe:

mark61
05-02-05, 09:47
Geplaatst door Rabi'ah.
@ Mark61:

Volgens mij is Afrux hier degene die meet met twee maten.
Als het hem zo uitkomt de mond vol over de islam, maar als iemand hem op de islam aanspreekt, is meneer niet thuis.

Ik beschuldig niemand van meten met twee maten, als je dat suggereert. Ik dacht eigenlijk dat Afrux gewoon een moderne moslim met ruime opvattingen was, maar laak me er niet mee bemoeien.


Roddelen, kwaadspreken en liegen, maar owee als iemand hem daarop aanspreekt.

Kan ik niet over oordelen.


Imazighen die het niet met hem eens zijn, zijnvolgens hem ezels, maar zelf wel de mond vol over intolerantie en extremisme.

Tsja dat geëzel.


Ik moest helemaal lachen toen hij laatst in een en dezelfde post ZZ uitmaakte voor racist en zelf zei dat de Arabeiren "het vuil van de wereld" zijn. :haha:

Jah das wel boeiend. Maar niet geheel nieuw in de wereld der nationalisten. Ik probeer te begrijpen waar het over gaat, maar ik ben er nog niet achter. Dat Afrux persoonlijk velen irriteert begrijp ik wel, maar hoe die kwestie Ama-Ara nu ligt, begrijp ik niet zo. Tis wel anders dan Turk-Kurd geloof ik. Al zijn er beslist ook overeenkomsten.

Afrux
05-02-05, 09:51
Geplaatst door mark61
Dank je.

Ik geloof wel dat als in Marokko (en Turkije bijvoorbeeld) de taal van een groot deel van de bevolking als officiële taal erkend werd naast de andere officiële taal (talen) het grootste deel van de problemen en klachten opgelost zou zijn. Het lijkt maar een klein onderwerp, maar taal heeft enorme implicaties op elk gebied. Onderwijs bijvoorbeeld, en massacommunicatie. Ik zag in Marokko wel Tamazight programma's op tv, maar maar heel weinig. En dat nieuwe Amazigh-instituut is ook wel erg nieuw. Ik dacht ook niet dat er erg veel Tamazight-talig onderwijs is. Dus dat begint nu allemaal pas.

Ook heb ik de voorzichtige indruk dat de meeste Berbers in arme gebieden wonen, in de bergen. Marrakech is natuurlijk een opvallende uitzondering. Maar ook daar zijn alle officiële opschriften natuurlijk alleen in het Frans en Standaardarabisch. En hoe zat het met die burgemeester (?) die onlangs dacht: oh, Tamazight is toegestaan, en op alle borden Tamazight toevoegde? Dat werd toch de volgende dag weer teruggedraaid?

Ik heb toch het idee dat er nog iets onder zit, als je ziet hoe de gemoederen altijd zo verhit raken.


Dta is de kern van de zaak. Natuurlijk zijn bepaalde zaken veranderd en het gaat de goede kant op met Marokko. Maar er zijn nog veel meer zaken die verandert moeten worden. Imazighen zijn volgens de marokkaanse wet nog steeds tweederangsburgers. Dat is de politiek van een arabisch (racistisch) nationalistisch regime die aan de macht kwam na de onafhankelijkheid.


Het is erg simpel en dat zijn de vbelangrijksre eisen van de Amazigh beweging:

- SCheiding van kerk en staat
- Democratie, gelijke rechten voor alle Marokkanen.
- Ophef van racisme en onderdrukking van Imazighen.



Rabiaa:

Nog maals je weet heel goed tegen wie ik het heb. namelijk tegen ZZ zelf en mensne die zijn achterlijke ideologie aanhangen.


helaas kunnen jullie geen Arabische lezen, anders moet je dit even lezen: Het is een Arabier die het geschreven heeft en die zegt exact hetzelfde wat ik hier zeg over Imazighen, alleen in dit geval over de koerden:

Ik vertaal de eerste regels:
Komt van Ahraq Alawsat van vandaag

Willen jullie de koerden als Irakezen behouden? Stop dan met jullie racisme en minachting en onderdrukking. Willen jullie Koerdistan behouden als onderdeel van Irak. Maak dan onmiddelijk een einde aan de langdurige racistische ideologie tegen de Koerden, tukmenen, ashoren, kelden, christenen, joden, yeziditen. Denk aan ze en beschouw ze als partners in Irak. Met dezelfde rechten als de Arabieren en de moslims in Irak.....

بالأكراد؟
عدنان حسين


هل تريدون ان يبقى الاكراد عراقيين؟.. كفّوا ،إذن، عن تفكيركم العنصري ومشاعركم الحقودة تجاههم.
هل تريدون ان يظل اقليم كردستان جزءا من العراق تعرفونه باسم : شمال العراق؟.. ضعوا حدا في الحال، إذن، للتمييز طويل الامد ضدهم وضد التركمان والآشوريين والكلدان.. ضد المسيحيين واليهود والصابئة والأزيدية. فكّروا بهم وتعاملوا معهم باعتبارهم شركاء في العراق ، لهم الحقوق ذاتها التي لعرب العراق ومسلميه مثلما تريدون منهم ان يؤدوا الواجبات نفسها...كرّسوا هذا في سلوككم اليومي منذ اللحظة وثبّتوه في الدستور الدائم الذي سيصاغ بعد شهور قليلة.
من حيث المبدأ ما من أحد لديه الحق في ان يحظر على الاكراد التطلع الى اقامة كيان سياسي مستقل لأمتهم الكبيرة المجزأة على ارضهم التاريخية التي كانوا فيها قبل ان نصبح جيرانا لهم. وأي انتقاص من هذا الحق هو انتقاص من حقنا نحن العرب في التطلع الى كيان سياسي موحد لدولنا المتفرقة، وهو طعنة في الصميم لشرعية نضال اجدادنا وآبائنا ضد الهيمنة الاستعمارية القديمة، العثمانية والاوروبية، على بلادنا العربية. فما يجوز للعرب يجوز لغيرهم قطعا.
والحملة التي يتعرض لها الاكراد الان (من القوميين العرب في الغالب) ليست فقط تجافي المنطق ومبادئ الحق والعدل والانصاف وحقوق الانسان، بل هي تتعارض كذلك مع الدعوة للابقاء على العراق موحدا. فالوحدة لا تتحقق بالإرغام والقوة، ولا بالكراهية واللؤم.. انها تكون بالحب والوئام والتكافؤ.
انتم لا تستطيعون ان ترغموا ابناءكم ، بعد ان يشبّوا، على العيش معكم في بيوتكم، فبأي حق تريدون إخضاع امة عظيمة وإرغامها على البقاء في بيت طاعتكم رغم أنفها؟
هل تريدون للاكراد ان يبقوا عراقيين واقليمهم جزءا من العراق؟.. اقرّوا لهم اولا بحق الانفصال لكي يتمكنوا من ممارسة حق الوحدة معكم، واعترفوا بهم باعتبارهم بشرا احرارا لكي يختاروا بارادتهم الحرة البقاء شركاء لكم في العراق. فمثل هذا الاختيار ومثل هذه الارادة هما اللذان يصنعان وحدة حقيقية.. قوية وراسخة.
كيف نبقي على الاكراد عراقيين ونحن نستكثر عليهم ان يصبح احدهم رئيسا للدولة العراقية او للحكومة؟.. هم اختاروا الاتحاد (الفيدرالية) معكم وانتم تقابلون هذا الاختيار بالمزيد من الافكار والممارسات الشوفينية المقيتة التي خرّبت البيت العراقي الجميل ودمّرت حياة اجيال متلاحقة من العراقيين.
اذا كنتم تريدون حقا ان يظل الاكراد عراقيين واقليمهم شمالا للعراق اقبلوا ، في الاقل، فكرة ان يكون رئيس العراق القادم او رئيس حكومتها كرديا..واقبلوا أيضا، في المستقبل، أن يكون هذا الرئيس تركمانيا او آشوريا او كلدانيا.. مسيحيا او يهوديا او صابئيا او ازيديا.
[email protected]

Rabi'ah.
05-02-05, 09:55
Geplaatst door mark61
Ik beschuldig niemand van meten met twee maten, als je dat suggereert. Ik dacht eigenlijk dat Afrux gewoon een moderne moslim met ruime opvattingen was, maar laak me er niet mee bemoeien.

Ik bedoelde dit:



Geplaatst door mark61
Je moet me toch nog s uitleggen waarom Arabisch nationalisme fantastisch is en Amazigh nationalisme ernstig foute boel. Vin je het zelf niet een beetje gek, dat meten met 2 maten?



Geplaatst door mark61

Jah das wel boeiend. Maar niet geheel nieuw in de wereld der nationalisten. Ik probeer te begrijpen waar het over gaat, maar ik ben er nog niet achter. Dat Afrux persoonlijk velen irriteert begrijp ik wel, maar hoe die kwestie Ama-Ara nu ligt, begrijp ik niet zo. Tis wel anders dan Turk-Kurd geloof ik. Al zijn er beslist ook overeenkomsten.


Niet boeiend, eerder stuitend hypocriet.

Maargoed, ik ben dan ook geen hardcore nationalist. Hebbik niet nodig. :ego:

En de illusie dat ik ooit iets zal begrijpen van de Imazighen-versus-Arabierenkwestie, heb ik allang opgegeven. :hihi:

Volgens mij gaat het meer om emotie dan om de feitelijke geschiedenis en moet je er toch echt Marokkaan voor zijn om dat te begrijpen. Of Maghrebijn natuurlijk.

mark61
05-02-05, 10:10
Geplaatst door Afrux
Dta is de kern van de zaak. Natuurlijk zijn bepaalde zaken veranderd en het gaat de goede kant op met Marokko. Maar er zijn nog veel meer zaken die verandert moeten worden. Imazighen zijn volgens de marokkaanse wet nog steeds tweederangsburgers. Dat is de politiek van een arabisch (racistisch) nationalistisch regime die aan de macht kwam na de onafhankelijkheid.

Het is erg simpel en dat zijn de vbelangrijksre eisen van de Amazigh beweging:

- SCheiding van kerk en staat
- Democratie, gelijke rechten voor alle Marokkanen.
- Ophef van racisme en onderdrukking van Imazighen.

De eerste twee verlangens zijn natuurlijk universeel, en niet aan etnos of natie gebonden. Racisme is een gevoel of houding of overtuiging van individuen, die kan je net zo min verbieden als dat je de zon kan verbieden op te komen. En ik denk inderdaad dat je onderdrukking niet moet 'monopoliseren'. Ik denk dat zoveel Marokkanen onderdrukt worden, daar hoef je echt geen Amazigh voor te zijn. Niet?

Ik denk ook dat er verschil is tussen Ar. nationalisme zoals van de Baath of Nasser en het 'vanzelfsprekende' Arabocentrisme van de makhzen, als je dat bedoelt. Ik heb niet echt iets gemerkt van doelbewust Arabisch nationalisme. Ik zou eerder zeggen dat de 'officiëelste taal' van Marokko Frans is. Is het hip en modern (mobiele telefoons) dan gaat het in het Frans. Met voor de vorm de Arabische vertaling op de achterkant van de folder, bijvoorbeeld, maar als je goed kijkt staat het vol met Franse woorden.

Tamazight zal ook wel een probleempje hebben met moderne woorden. Dat wordt of leenwoorden of zelf nieuwe woorden maken. Das een hele klus. In veel landen (Noorwegen, Griekenland, Turkije, India, Israël) is dat geprobeerd, maar nooit met 100% succes. Magoed, das een ander verhaal.

Afrux
05-02-05, 10:12
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik bedoelde dit:







Niet boeiend, eerder stuitend hypocriet.

Maargoed, ik ben dan ook geen hardcore nationalist. Hebbik niet nodig. :ego:

En de illusie dat ik ooit iets zal begrijpen van de Imazighen-versus-Arabierenkwestie, heb ik allang opgegeven. :hihi:

Volgens mij gaat het meer om emotie dan om de feitelijke geschiedenis en moet je er toch echt Marokkaan voor zijn om dat te begrijpen. Of Maghrebijn natuurlijk.

het is heel simpel. Je hoeft niet te begrijpen. Het is een westie van twee dingen. de onderdrukker die ieder kreet vopor gelijkheid als Afscheiding en anti arabisch ziet.

En de onderdrukte die eist gelijkheid en democratie voor ee ieder in marokko.


Is het duidelijk? En zolang de Imazighen gezien worden als tweederangsburgers zonder culturele en taalkundige rechten. Zullen d emensne vechten voor hun vrijheid.


Het is erg simpel. Democratie is het antwoord. Een marokko met iedereen met dezelfde rechten.


Nog een keer:

Er is onderscheid tussen nationalisme en opkomen voor je rechten.

mark61
05-02-05, 10:15
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik bedoelde dit:

O ja joh, je hebt gelijk. Excuus. Maar jouw antwoord is dus: hij doet het ook? 2 wrongs don't make a right, dear, ook niet als deze truc nu voor de 100.000ste keer passeert.


Niet boeiend, eerder stuitend hypocriet.

Kwou maar zeggen, dat zie je tot vervelens toe als nationalisten in 'discussie' gaan.


En de illusie dat ik ooit iets zal begrijpen van de Imazighen-versus-Arabierenkwestie, heb ik allang opgegeven. :hihi:

Oho. Oei, als jij dat al niet kan, moek het maar niet proberen.


Volgens mij gaat het meer om emotie dan om de feitelijke geschiedenis en moet je er toch echt Marokkaan voor zijn om dat te begrijpen. Of Maghrebijn natuurlijk.

Jah ik houd dus nooit zo van die beweringen van 'dat kan jij niet begrijpen, daar moet je zelf x voor zijn'. Begrijp je het impliciet racistische van zo'n uitspraak? Sommige mensen hebben dus 'dingen' die niet uitlegbaar of overdraagbaar zijn? Zoals Japanners vaak beweren dat buitenlanders niet echt Japans kunnen leren, alsof je daar een Japans gen voor moet hebben? Als het niet op 1 of andere manier uit te leggen is, bestaat het niet. We zijn toch allemaal mensen?

Rabi'ah.
05-02-05, 10:22
Geplaatst door mark61

Oho. Oei, als jij dat al niet kan, moek het maar niet proberen.

Nou dan.



Geplaatst door mark61

Jah ik houd dus nooit zo van die beweringen van 'dat kan jij niet begrijpen, daar moet je zelf x voor zijn'. Begrijp je het impliciet racistische van zo'n uitspraak? Sommige mensen hebben dus 'dingen' die niet uitlegbaar of overdraagbaar zijn? Zoals Japanners vaak beweren dat buitenlanders niet echt Japans kunnen leren, alsof je daar een Japans gen voor moet hebben? Als het niet op 1 of andere manier uit te leggen is, bestaat het niet. We zijn toch allemaal mensen?


Ik zeg niet dat het in de genen zit......dat maak jij ervan. Het heeft te maken met de omgeving waarin je bent opgegroeid vanaf je vroegste jeugd en hoe je geprogrammeerd bent.

Met mijn talenknobbel zal ik waarschijnlijk wel Japans kunnen leren, maar zogoed als een native speaker zal het me nooit meer lukken.
Als ik in Japan was opgegroeid, dus b.v. geadopteerd door Japanse ouders, dan had ik evengoed Japans gesproken als de Japanners, alhoewel ik niet van Japanse afkomst ben.

Vergeet ook dit niet: Iets in rationeel opzicht kunnen begrijpen is iets totaal anders dan iets in kunnen voelen.

Of, zoals mijn ma weleens zegt: "Je woont in dit land, je bent hier geboren en opgegroeid en toch zul je deze mensen nooit helemaal kunnen begrijpen."

Een waarheid als een koe. :hihi:

mark61
05-02-05, 10:32
Geplaatst door Rabi'ah.
Of, zoals mijn ma weleens zegt: "Je woont in dit land, je bent hier geboren en opgegroeid en toch zul je deze mensen nooit helemaal kunnen begrijpen."

Een waarheid als een koe. :hihi:

Ik denk dat jij 'deze mensen' maar al te goed begrijpt. Of je dat leuk vindt is wat anders.

Rabi'ah.
05-02-05, 10:47
Geplaatst door mark61
Ik denk dat jij 'deze mensen' maar al te goed begrijpt. Of je dat leuk vindt is wat anders.

:D

Wat ken jij mij toch goed. :hihi:

Afrux
05-02-05, 11:35
Geplaatst door mark61
De eerste twee verlangens zijn natuurlijk universeel, en niet aan etnos of natie gebonden. Racisme is een gevoel of houding of overtuiging van individuen, die kan je net zo min verbieden als dat je de zon kan verbieden op te komen. En ik denk inderdaad dat je onderdrukking niet moet 'monopoliseren'. Ik denk dat zoveel Marokkanen onderdrukt worden, daar hoef je echt geen Amazigh voor te zijn. Niet?

Ik denk ook dat er verschil is tussen Ar. nationalisme zoals van de Baath of Nasser en het 'vanzelfsprekende' Arabocentrisme van de makhzen, als je dat bedoelt. Ik heb niet echt iets gemerkt van doelbewust Arabisch nationalisme. Ik zou eerder zeggen dat de 'officiëelste taal' van Marokko Frans is. Is het hip en modern (mobiele telefoons) dan gaat het in het Frans. Met voor de vorm de Arabische vertaling op de achterkant van de folder, bijvoorbeeld, maar als je goed kijkt staat het vol met Franse woorden.

Tamazight zal ook wel een probleempje hebben met moderne woorden. Dat wordt of leenwoorden of zelf nieuwe woorden maken. Das een hele klus. In veel landen (Noorwegen, Griekenland, Turkije, India, Israël) is dat geprobeerd, maar nooit met 100% succes. Magoed, das een ander verhaal.

natuyurlijk woirdt de meerderheid an mMarokko politiek onderdrukt. Dat wil zeggen dat rang, stand en afkomst van belang is. De rechters kijken niet naar de zaak maar naar wie je bent.

Maar de berbers worden daarnaast ook cultureel en taalkundig onderdrukt worden. Ik werd op d ebasis school in elkaar geslagen omdat ik met een mede leerling Berbers sprak. Het was op dat moment d eenige taal die we spraken. wat heb je aan het verbiedne van een taal? Wat heb je aan het arabiseren van namen van plaatsen? Wat heb je aan het vervalsen van de geschiedenis. Wat heb je aan de intentie om een hele cultuur en taal uit te roeien.

natuurlijk zijn het universele mensen rechten eisen. Ide Amazigh beweging is een vreedzame en democratische beweging die democratie en gelijkheid nastreeft. Eeen democratie is automatisch een garantie voor de rechten van een ieder, ongeacht afkomst, rang, etc...


Over de technische kanten van een taal. Zal ik het kort hebben. Leenwoorden komen in ieder taal voor. Het ARabisch zit ook vol, perzzisch, afrikaans, romeins, en zelfs berbers woorden. Zelfs in d etaal van de koran volgens de schrijver van het boek (Gearabiseerde in de koran) docent aan de islamitische universiteit alazhar, zitten rmeins, perzisch, berbers , ethiopiaans woorden etc... Waarom zou Tamzight een probleem vinden met moderne woorden? Ik hoop dat Imazighen geen Fransen zullen woorden, in d ezin van dat ze een woord voor e-mail verzinnen, maar gewoon het woord E-mail gebruiken, zoals de rest van de wereld. Een taal is geen probleem, een taal is een communicatie middel.... Het gaat om de waardigheid in de eerste plaats.

het racisme van de arabische nationalisten staat aan d ebasis van de achterlijkehid waarin deze volkeren zich bevinden. Het ergste is dat ze misbruik maken van de islam.

Iwan
05-02-05, 11:56
Geplaatst door Afrux
Dta is de kern van de zaak. Natuurlijk zijn bepaalde zaken veranderd en het gaat de goede kant op met Marokko. Maar er zijn nog veel meer zaken die verandert moeten worden. Imazighen zijn volgens de marokkaanse wet nog steeds tweederangsburgers. Dat is de politiek van een arabisch (racistisch) nationalistisch regime die aan de macht kwam na de onafhankelijkheid.


Het is erg simpel en dat zijn de vbelangrijksre eisen van de Amazigh beweging:

- SCheiding van kerk en staat
- Democratie, gelijke rechten voor alle Marokkanen.
- Ophef van racisme en onderdrukking van Imazighen.


[email protected]

Ten eerste hebben Imazighen geen kerken maar moskeen.
Wat heef volgens je het scheiden van goddienst en staat met belangen van Imazighen te maken. Je geeft zelf aan dat Imazighen 100% moslims zijn.

mark61
05-02-05, 12:05
Geplaatst door Afrux
natuyurlijk woirdt de meerderheid an mMarokko politiek onderdrukt. Dat wil zeggen dat rang, stand en afkomst van belang is. De rechters kijken niet naar de zaak maar naar wie je bent.

OK.


Wat heb je aan de intentie om een hele cultuur en taal uit te roeien.

Kan je dat hardmaken? Een intentie zit in iemand's hoofd. Ik kan me voorstellen dat de overheid liever talen propageert die internationaal meer verbreid zijn, en die meer ontwikkeld zijn qua woordenschat. Vandaar dat er Frans en Standaardarabisch wordt gebruikt in het onderwijs, terwijl dat niemand's moedertaal in Marokko is. Toch? Of ben ik verkeerd geïnformeerd? Dat heeft dus wel een praktisch belang. Ik denk, maar nu zit ik op glad ijs, dat Marokko toch al een beetje een identiteitsprobleem heeft omdat de meeste mensen zich misschien niet als helemaal Arabisch beschouwen, ook de 'bewuste' Arabieren niet. Ik meen te begrijpen dat de rest van de Arabische wereld Marokko als een niet helemaal Arabisch land ziet, ook al door de gescheiden politieke geschiedenis. Ik kan me vergissen hoor, niemand boos worden, corrigeer me maar.


de Amazigh beweging is een vreedzame en democratische beweging die democratie en gelijkheid nastreeft.

Ik heb inderdaad nog nooit gehoord van Amazighbomaanslagen ergens. Alleen in Algerije gaat het er wel eens ruig aan toe, geloof ik.


Over de technische kanten van een taal. .... Het gaat om de waardigheid in de eerste plaats.

OK, jij bent dus voor practische oplossingen, niet voor radicaal zuivere taal. Dat lijkt me realistisch.


het racisme van de arabische nationalisten staat aan d ebasis van de achterlijkehid waarin deze volkeren zich bevinden. Het ergste is dat ze misbruik maken van de islam.

Ik denk, maar ik weet het niet, dat jij veel dingen ziet als racistisch of nationalistisch geïnspireerd, terwijl de mensen die 'dat doen' zich daar helemaal niet van bewust zijn. Misschien weten ze niet eens wat racisme of nationalisme is. Het Arabische nationalisme als politieke stroming is volgens mij op sterven na dood. Het is nooit zo'n sterk bindmiddel geweest als de islam, dacht ik ook. Maar ik ben geen expert.

Iwan
05-02-05, 13:30
Geplaatst door Al Sawt
Ik geloof niet in afscheiding van berbers. Waar ik echter grondig hekel aan heb, zijn de valse en leugenachtige beschuldigingen van extremisten als Afrux en geestverwanten.


Afrux heeft keer op keer dat de racistische Arabische nationalisten Berbers onderdrukken en achterstellen. Leugenachtig in de zin; Marokko heeft alles behalve een regime die op grondvesten van Arabisch nationalisme is gevestigd. Vals in de zin: In Marokko worden zowel 'Arabieren' als Berbers door de regering achtergesteld als voorgetrokken. Berberstammen in Atlas gebergte zijn zeer loyaal aan hun de Marokkaanse overheid en behoren daarom tot begungstigde groepen in Marokko. Van racisme is geen spraken. Van voortrekken van eigen groep, dat wel. Maar in een land dat gebukt gaat onder sociale ellende en daarmee gepaarde armoede, mag je verwachten dat uitoefenen van vriendjespolitiek een machtig wapen is. Ook bevooroordeeld men zijn eigen groep veel makkelijker dan andere groepen.

Voorts beweert Afrux dat Marokko de Berbers van hun taalkundige en culturele erfgoed berooft.

Een pertinente leugen. Berbercultuur is in Marokko overweldigend en is in alle gelederen van de samenleving doorgedrongen en dat al eeuwen. Integenstelling tot Turkije waar Koerden als bergTurken bekend staan, worden de Berbers in Marokko niet onder de tapijt van assimilatiepolitiek geschoven. Ze konden altijd hun cultuur uitdragen en duizenden dorpen, steden en streken dragen Berbernamen.

Op Taalkundig gebied worden de Berbers wel achtergesteld. Maar dat gaat veranderen. Want alle scholen zijn nu wettelijk verplicht om Tamazight te onderwijzen. Ook op staatstv worden er Journaals in diverse Tamazigh dialecten gegeven en Berber namen zijn veel voorkomend. Dan hebben we het niet eens over de verschillen tussen Berbers onderling. Berbers zijn geen homogene groep en bestaan uit diverse etniciteiten die elk hun eigen dialect en raciale kenmerken bezitten.

En net als een Jebli uit Tetouan Ourobia uit Casablanca discrimineert, discrimineren de Berbers elkaar onderling. Maar daar zal Afrux uiteraard geen woord aan vuil maken. Want hij heeft het liever over racistische Arabieren en wantoestanden in zijn 'eigen' kring bedekt ie het met de mantel van liefde.

Berbergebieden als Souss en Marakkech zijn veel beter ontwikkeld als Arabische gebieden als Tetouan en Doukala.

Afrux beweert totaal iets anders. Het valt me trouwens op dat Afrux`s beweringen vooral uitblinken op gebied van argumentatie of liever gezegd de afwijzigheid van argumenten. Als ik kijk naar medeMarokkaan dan kijk ik niet door een etnische bril. En MedeMarokkanen die dat wel doen, mogen mijn toorn verwachten!
Je ontkent de probleem waar Afrux over heeft. Het is een serieus probleem waar marokkanen vroeg of laat zullen ermee geconfronteerd worden.
Een regime die eigen groep voortrek is op zich een (sub)racistiche regime die op langetermijn ellende zal veroozaken. De marokkaanse regime bestaat uit subgroepen met verschillende rassen en nationaliteiten die alleen aan hun eigen belangen denken en het het onder de duim houden.
Het is een feit dat de marokkaanse regime alles heeft gedaan om de hele marokko te arabiseren. Je noemt bijv. Tetouan een arabische gebied. De werkelijkheid is dat Tetouan een gearabiseerd gebied.
Het is een feit dat de marokkaanse regime gebieden in marokko letterlijk en figuurlijk geisoleerd en onderdrukt. Denk bijv. aan Rif gebied. Het is niet voor niets dat de meeste marokkaanen in Europa uit dat gebied kwamen.
Ik ontken niet dat laatste jaren wat verandering opgaan kwam maar het zijn meer woorden dan daden.
Je hebt gelijk dat op staat tv 5 munniten Journaal in diverse dialecten worden geven incl. Fans en Spans, maar je vergeet te melden dat marokko 3 zender heeft alleen in het Frans en Arabische terwijl dat de meerderheid van bevolking Imazighen zijn.

Afrux
05-02-05, 14:10
Geplaatst door Iwan
Ten eerste hebben Imazighen geen kerken maar moskeen.
Wat heef volgens je het scheiden van goddienst en staat met belangen van Imazighen te maken. Je geeft zelf aan dat Imazighen 100% moslims zijn.

Dat klopt Imazighen zijn allemaal moslims. Scheiding van moskee en staat wil niet zeggen dat je Kafir wordt.

Secularisme is niet tegen geloof of wil het zeggen dat je niet gelooft. Het is een systeem. bewezen is dat de landen die scheiding van kerk en staat hebben ingevoerd de meest democratische landne zijn. Dat wil zeggen dat de overheid niet meer haar eigen interpertaie aan het volk oplegt van een godsdienst. Maar een ieder vrij is om zijn godsdienst (welke dan ook) te belijden in alle vrijheid. Zonder inmenging van d estaat.

Secularisme is niet anti religie of wil religie verbieden. Secularisme (een belangrijke debat in Marokko ik vorspel dus dat het niet lang gaat duren voordat Marokko die weg zal kiezen) geeft de ruimete voor een logische wetgeving, die gevrijwaard van ideologien en interpertaies.

DE islam die bijvoorbeeld in SA opgelegd wordt aan mensen is niet de islam die we kenenn in Marokko. Hoe je het wendt of keert, er blijven grote en essentiele verschillen.

Streker nog ik denk dat secularisme meer vrijheid biedt aan religie dan een religieuze sytseem die wordt bepaald door een paar theologen. Een simpel voorbeeld: Khalil werd gevangen gezet en mag niet meer preken in Marokko. Terwijl hij die vrijheid nog heeft in Nederland.


De zogenaamde islamitische landen zijn trouwens ook alleen moslim op papier en misbruiken de islam enkel als het ze uitkomt. Neem Marokko als voorbeeld. Het is een islamitische land op papier inde werkelijkheid is het een grote kafirs land. Je kunt niet van de mensne gelovigen maken omdat je een systeem in het leven roept. religie is een persoonlijke overtuiging en iederen de vrijheid om te geloven in die overtuiging of niet.

Afrux
05-02-05, 14:15
Een regime die eigen groep voortrek is op zich een (sub)racistiche regime die op langetermijn ellende zal veroozaken. De marokkaanse regime bestaat uit subgroepen met verschillende rassen en nationaliteiten die alleen aan hun eigen belangen denken en het het onder de duim houden


het regime bestaat groetendeels (er zijn boeken hierover verschenen en artikele in karanten) uit een selecte Arabisch Andalusische gezinnen (die andalusia ontvlucht zijn) en in Fes zijn gaan wonen. Er zijn veel interessante boeken die dit onderwerp behandelen, waarin deze families met naam en toenaam genoemd worden. Deze families waren tijdens de bezetting de grootste vrienden van Frankrijk. De meeste van hun hadden ook buitenlandse nationaliteiten (DE berber Dahir de grootste leugen in d emoderne geschiedenis van Marokko). In dit boek staan de namen van deze families, de nationalisteiten die ze slaafjes van de bezitter waren. enzovoorts...


Deze elite spreekt zelf thuis frans en stuurt haar kinderen naar franse en canadese scholen. Maar hebebn mij en de meerderheid van de marokkanen wel een andere taal te leren en nuttigen hun maaltijden met wijn. Met andere woorden alles behalve moslims. (ik heb geen spijt van in het Tamazight zeggen we: ieder taal maakt een mens van je).
En zodra je vraagt waarom je identiteit en taal weggevaagd wordt, ben je een kafir een pro-westen, een zionist en anti arab en anti moslim.

DEMOcraat
05-02-05, 15:29
Geplaatst door S@deeQ
bijna alle bijeenkomsten worden begonnen met een liedje van ayned:

Tfoe ge wa3raban heet dat liedje dacht ik zo :giechel: :giechel:
is dat zo s@deeq ik heb die nooit gehoord..
even kijken of het waar..

Iwan
05-02-05, 18:41
Geplaatst door Afrux
Dat klopt Imazighen zijn allemaal moslims. Scheiding van moskee en staat wil niet zeggen dat je Kafir wordt.

Secularisme is niet tegen geloof of wil het zeggen dat je niet gelooft. Het is een systeem. bewezen is dat de landen die scheiding van kerk en staat hebben ingevoerd de meest democratische landne zijn. Dat wil zeggen dat de overheid niet meer haar eigen interpertaie aan het volk oplegt van een godsdienst. Maar een ieder vrij is om zijn godsdienst (welke dan ook) te belijden in alle vrijheid. Zonder inmenging van d estaat.
Wie heeft bewezen dat landen die scheiding van kerk en staat hebben ingevoerd de meest democratische zijn? Naar mijn weten zijn drie landen die strik deze systeen voeren, te weten: Frankrlijk, Turkij en Tunesie. Voor Frankelijk was het historischwe onvermijdelijk.
Wat betreft Turkij en Tunesie is het van buitenaf opgelegd zoals je soort die graag voor marokko willen doen. Zelf vind ik de systeem van deze landen met name Turkij en Tunesie geen schoonheidprijs verdienen. Vertel me een verhaal hoe Imazighen in Tunesie worden behandelen en of hoe de kurden in Turkij werden behandelt.
Als je echt in democratie systeem geloof, laat dan de marokkanen zelf bepalen wat voor hun nodig is. Wie ben jij om je wensen op de hele marokko op te leggen.

Iwan
05-02-05, 19:12
Geplaatst door Afrux
[I]


het regime bestaat groetendeels (er zijn boeken hierover verschenen en artikele in karanten) uit een selecte Arabisch Andalusische gezinnen (die andalusia ontvlucht zijn) en in Fes zijn gaan wonen. Er zijn veel interessante boeken die dit onderwerp behandelen, waarin deze families met naam en toenaam genoemd worden. Deze families waren tijdens de bezetting de grootste vrienden van Frankrijk. De meeste van hun hadden ook buitenlandse nationaliteiten (DE berber Dahir de grootste leugen in d emoderne geschiedenis van Marokko). In dit boek staan de namen van deze families, de nationalisteiten die ze slaafjes van de bezitter waren. enzovoorts...


Deze elite spreekt zelf thuis frans en stuurt haar kinderen naar franse en canadese scholen. Maar hebebn mij en de meerderheid van de marokkanen wel een andere taal te leren en nuttigen hun maaltijden met wijn. Met andere woorden alles behalve moslims. (ik heb geen spijt van in het Tamazight zeggen we: ieder taal maakt een mens van je).
En zodra je vraagt waarom je identiteit en taal weggevaagd wordt, ben je een kafir een pro-westen, een zionist en anti arab en anti moslim.
Goed morgen, je begint wakker te worden. Ik heb die boek niet gelezen. Wat ik zelf ervan weet is dat de meeste marokkanen die uit Andalus naar marokko gevlucht zijn gevestigd in een aantal steden in marokko onder andere Fes. In deze groep waren veel joden. Is in dat boek ook te vinden dat de meeste moslims in Andalus wonden en naar marokko gevlucht zijn zijn Imazighen. Trouwens Fes was in die tijd hoofdstad van marokko.
Weet waarom deze eliten hun kinderen frans laten leren? Zelf denk ik om economische redrenen. De marokkaanse economie is nog steeds in de handen van Frans bedrijven. ( Frans is marokko een officiele handelstaal).

Afrux
05-02-05, 19:38
Geplaatst door Iwan
Wie heeft bewezen dat landen die scheiding van kerk en staat hebben ingevoerd de meest democratische zijn? Naar mijn weten zijn drie landen die strik deze systeen voeren, te weten: Frankrlijk, Turkij en Tunesie. Voor Frankelijk was het historischwe onvermijdelijk.
Wat betreft Turkij en Tunesie is het van buitenaf opgelegd zoals je soort die graag voor marokko willen doen. Zelf vind ik de systeem van deze landen met name Turkij en Tunesie geen schoonheidprijs verdienen. Vertel me een verhaal hoe Imazighen in Tunesie worden behandelen en of hoe de kurden in Turkij werden behandelt.
Als je echt in democratie systeem geloof, laat dan de marokkanen zelf bepalen wat voor hun nodig is. Wie ben jij om je wensen op de hele marokko op te leggen.

Ik heb het niet over tunisie en Turkije...

Ik heb het over democratische landen. Het probleem met religies,, is dat je wetten moet maken die gebaseerd zijn een religie. Die hemels boeken zijn in een ander tijd en context geschreven. Je kunt dus geen wetgeving erop baseren. Anders kom je veel complexe situatries tegen. denk aan het stenigen tot de dood, handen afhakken, polygamie, etc in de islam. Ik ben ervan overtuigd dat dit soort zaken ook in andere boeken voorkomen, al dan niet identiek.

Daar kan je geen wetgeving op baseren! Bovendien heeft iedereen een ander interpertatie. Zie het hoofdodek verhaal. Dat staat nergens expleciet vermeld in de koran, daarom zijn er geleerden die zeggen dat het niet verplicht is. En veel moslims geloven dat ook. gezien het aantal vrouwen die het niet dragen. Het is mogelijk dat je als moslim in Iran een bepaalde ideologie en stroming voorgeschoteld krijgt en moet volgen. In Landen die niet op religie zijn gebaseerd (niet allemaal dus) zijn de enige landen die je tot nu toe betrekkelijk democratisch kunt noemen.

Iwan
05-02-05, 20:11
Geplaatst door Afrux
Ik heb het niet over tunisie en Turkije...

Ik heb het over democratische landen. Het probleem met religies,, is dat je wetten moet maken die gebaseerd zijn een religie. Die hemels boeken zijn in een ander tijd en context geschreven. Je kunt dus geen wetgeving erop baseren. Anders kom je veel complexe situatries tegen. denk aan het stenigen tot de dood, handen afhakken, polygamie, etc in de islam. Ik ben ervan overtuigd dat dit soort zaken ook in andere boeken voorkomen, al dan niet identiek.

Daar kan je geen wetgeving op baseren! Bovendien heeft iedereen een ander interpertatie. Zie het hoofdodek verhaal. Dat staat nergens expleciet vermeld in de koran, daarom zijn er geleerden die zeggen dat het niet verplicht is. En veel moslims geloven dat ook. gezien het aantal vrouwen die het niet dragen. Het is mogelijk dat je als moslim in Iran een bepaalde ideologie en stroming voorgeschoteld krijgt en moet volgen. In Landen die niet op religie zijn gebaseerd (niet allemaal dus) zijn de enige landen die je tot nu toe betrekkelijk democratisch kunt noemen.
Volgens me dat de meerderheid van marokkanen hebben geen moeite met islamitische noremen en waarden. Er is een kleine minderheid die hiermee moeite heeft, je bent een van. Waarom zouden de meerderheid aan je ideeen moeten zich aansluiten.

Afrux
05-02-05, 21:24
Geplaatst door Jarir Tabari
Hej Afrux ik heb even een vraagje, voor een website die gemaakt wordt in verschillende talen.

Zijn er mensen die alleen maar Tamazight kunnen lezen hier in het Westen?

Nee dat is niet het geval. Zie onderaan het antwoord, maar eeerst wat achtergrond info.

Veel mensen denken dat het Tamazight niet geschreven is/wordt. Dat is niet waar. De eerste inscripties van het Tamazight in Tifinagh dateren rond 600 V. Chr. Een van de verklaringen van het woord is als volgt:
Tif – vind + nagh – van ons > Onze uitvinding.
De berber Taouareg (vooral de vrouwen) gebruiken het nog steeds. Op deze site kan je bewaard gebleven inscripties in tassili, Adrar, enzovoorts vinden: http://ennedi.free.fr/tifin.htm



Er zijn ook veel manuscripten uit de tijd van de Amazigh dynastien (almohads en Almoravids). Een belangrijk overblijfsel zijn ook de monumenten in Spanje en Marokko uit deze tijd. De bekendste zijn het vierkant minaret van de berber moskee. Alleen de universiteit van Leiden heeft al bijna 300. Het is treurig dat het regime, wetenschappers als prof. Stroomer de toegang ontzegt tot andere manuscripten in Marokko. Die achter slot en grendel van bibliotheken staan. Er zijn ook stukjes van de berber koran in westerse musea van Duizend jaar geleden. Toen een docent uit Casa Blanca een paar jaar terug de koran vertaalde naar het Tamazight, werd hij ontvoerd en bedreigd door de islamieten. Waarom? De koran is al naar meer dan 40 talen vertaald. Waar is het Tamazight een probleem. Deze manuscripten zijn bewaard in het Arabisch alfabet. Ibn battuta: Timbuktu is het centrum van (islamitische) beschaving, er is een overvloed aan berber manuscripten op de markten...

Latijn werd voor het eerst gebruikt sinds 1702 (aldus dr. Kossman Universiteit Leiden). En werd ook gebruikt in Marokko en Algerije in het onderwijs voor de onafhankelijkheid en de komst van de nationalisten. Deze kregen de macht voor hun bewezen diensten aan de bezitter.
hetTamzight werd verboden, verbannen uit de scholen en achtergeteld op alle vlakken. De meeste publicaties na deze perioden en over het geheel zijn in het Latijnse alfabet. De meeste studies die over de hele wereld gegeven worden op de universiteiten zijn ook in het Latijn. Er is dus veel onderzoek en expertise gewonnen op deze vlak. Ircam, Het koninklijk instituut voor Tamazight taal en cultuur in Marokko dat sinds een paar jaar is opgericht, heeft onder druk van de regering en de extremisten voor het Tifinagh gekozen. Latijn kreeg de voorkeur van de meeste Imazighen vanwege haar wereld karakter en om praktische redenen. De laatste genoemde vonden het echter pro-westen en anti Arabisch. En beweerden dat er maar een alfabet op aarde is, die van het Arabisch (het Aramees alfabet dus).

Sinds twee jaar wordt het in Marokko op meer dan 300 basisscholen heringevoerd na een uitsluiting van meer dan 40 jaar. Met de opzet om binnen 10 jaar alle scholen en niveaus te bereiken. Met andere woorden ook gearabiseerden zullen op een dag die 2 uurtjes, die niets voorstellen, moeten volgen. Dat vind ik een goede zaak. Ik vind de boekjes wel erg interessant en leuk gedaan voor de kinderen. Je kunt ze kopen in Marokko voor minder dan 1 euro.

In Frankrijk is het al sinds decennia een keuze vak op de middelbare scholen. De laatste jaren is het ook een van de meest gewilde talen. Zo kan je eindexamen doen in het Tarifit bijvoorbeeld. Overal worden cursussen geven en gevolgd.


In Marokko zijn tegenwoordig ook kranten in het Tamazight. Le monde Amazigh (Amadal Amazigh), Tawiza, etc. Er zijn schrijvers, lezers, dichters, etc..




Antwoord:

Nee, Er zijn overal wel Imazighen die het Tamazight kunnen lezen en schrijven . De meeste doen het in Latijn, maar ook in Tifinagh. Denk aan d ekidneren die nu daarin onderwijs krijgen Voor mij en de rest van de afgelopen 40 jaar was het een verboden taal. Het zijn dus er niet veel. Maar een selecte gezelschap, die wel aan aanhang wint. Ten slotte zijn het Imazighen zelf die het moeten doen. Een taal redden die veel andere talen mee heeft gemaakt die al verdwenen zijn, maar zelf nog leeft. Ondanks alle tegenwerking. But they kept the secret of essence zoals Ernest Renan dat zei.

Nog een weetje:

Mali en Niger zijn de enige twee landen waar het Tamazight een officiële taal is.

Guanche (berbers), de oorspronkelijke inwoners van Canaria, zijn hun taal verloren. Maar er is toch een bewustwording aan de gang. Er worden cursussen gegeven. Het is ook het enige land waar een politieke partij eist afscheiding van Spanje.

Alexas
21-02-05, 15:34
Azul (of zo zeggen de Imazighen),

Ik wil een opmerking plaatsen. Tifinagh kan niet uit minder dan 1000 v.C dateren. Maar men onthoudt nog dat tifinagh uit 200 v.C dateert.

Volgens Ahmed Boukous (de huidige directeur van IRCAM die het Tifangh gestandaardiseerd heeft) dateert het Tifinagh uit de periode tussen: 3000 v.C en 1500 v.C.
Er zijn zelfs een paar auteurs die stellen dat Tifinagh de voorvaader van het Latijnse schrift zou zijn.

Alexas
21-02-05, 15:46
De Imazighen houden niet van Arabieren als identiteit, maar als moslims. Een gewone Amazigh denkt dat de Arabier de echte moslim is. Dus als de Imazighen geen culturele erkenning krijgen dan noemen ze zich gewoon Arabieren.
Ik heb zelfs ervaren dat waanneer ik tegen een gewone Amazigh zeg dat de Imazighen geen Arabieren zijn, dan zegt hij/ze " en wat zijn we dan?". Ze denken dat allah twee rassen geschapen heeft: Romeinen (niet moslims) en Arabieren (Moslims).

en dit verklaart waarom de Imazighen hun identiteit minachtig bekijken, en eigenlijk kan men hier ook uit concluderen dat het westers worden een schande dat erger dan het Amazigh zijn, is.

Hoort een blinde graag dat hij blind is? dit is te vergelijken ook met "Jij bent geen Arabier, meneer de Amazigh/Berber"

Groetjes,