PDA

Bekijk Volledige Versie : Vierde artikel over Marokkanen in Parool



angkor
03-02-05, 11:45
'Maar ik voel me helemaal geen gast!'


ARTHUR VAN AMERONGEN en LOES DE FAUWE



De jiddische mama's zijn, spreekwoordelijk, altijd maar bezig met en bezorgd over hun kinderen. In Marokkaanse gezinnen heeft de moeder net zo'n centrale rol.

Trouwens, Marokkanen kunnen helemaal familieziek zijn. Twee keer per maand eten met de hele familie, twintig, dertig man, is vrij normaal. Vraag Marokkanen wat er nog leuk is aan Marokkaans zijn en ze noemen allemaal meteen die hechte familieband. ''Die feestdagen met de hele familie, de warmte van de ramadan, 's nachts opstaan, om half vijf, en dan samen eten. Dan heb je de prachtigste gesprekken,'' zegt Khalid Kasem. ''Daar denk ik nog wel eens met weemoed aan terug, het is iets wat ik later mijn kinderen zeker wil meegeven, die gezelligheid.''

Khalid (26) studeert rechten aan de UvA en is medeorganisator van de manifestatie Ben je bang voor mij? die voor het eerst werd gehouden op 22 september 2002 en morgen wordt herhaald, evenals de eerste keer in Paradiso.

Khalid is geboren in Nieuwegein. ''Wij waren daar het eerste Marokkaanse gezin. Mijn vader, in Marokko douanier, kwam naar Nederland om te werken in een zeepfabriek. Ik herinner mij mijn jeugd als heerlijk. We woonden in een galerijflat, waar bij iedereen altijd de deuren openstonden.''

''Mijn moeder en de buurvrouw communiceerden aanvankelijk met handen en voeten. In het begin is mijn moeder diep ongelukkig geweest, maar met die buurvrouw was ze erg blij. We werden daar opgenomen in de buurt. Wij waren hoogstens een beetje exotisch, met andere kleren, ander eten, andere feestdagen, maar we vierden wel kerst met de buurvrouw. Het was een fantastische tijd. Als ik oude buren spreek, zijn die contacten heel warm. Dat is een schril contrast met nu. Maar met de tolerantie die ik toen heb geproefd, sta ik nu in het leven.''

Khalids moeder overleed in 1987, zijn vader is vijf jaar geleden geremigreerd. Zijn moeder had, net als die andere moeders, in huis een centrale rol. ''De moeder is grotendeels met de kinderen bezig. Zij is ook verantwoordelijk voor de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. Zij zorgt ervoor dat alles klaar staat. Jongens hoeven niet te helpen in het huishouden. Mijn Nederlandse vrienden moesten helpen met afruimen. Daar hing een lijst aan de koelkastdeur met afwasbeurten. Dat mijn vriendje moest afwassen, vond ik erg grappig.''

Vaders, zegt Khalid, verkeerden meestal op de achtergrond. ''De vader geeft één keer in de week een preek, dat je goed je best moet doen. Heel wat van die vaders waren gefrustreerd, werden depressief en moeilijk benaderbaar voor de kinderen. Dus als ze al met hun vader spraken, ging het over school, of over het geloof, maar zeker niet over seks. Je moet gewoon je best doen, meer niet.''

Er ging nog wel meer anders in Nederlands gezinnen, merkte hij. ''Ik had verkering met een Nederlands meisje. We liepen hand in hand, zoenden en ze nam mij gewoon mee naar huis. Na een paar maanden gaf haar vader ons, vriendelijk en met een grapje, condooms! Ik heb mij nog nooit zo ongemakkelijk gevoeld. Dat daar zo open over werd gedaan, was bij ons ondenkbaar.''

Hij kan er nu hartelijk om lachen. En met nostalgie terugkijken op de jaarlijkse vakantie naar Marokko: ''Die reis, met het bekende busje, met gordijntjes, vol troep, verzameld op Koninginnedag, met alles wat bruikbaar was, van stofzuigers en wasmachines tot fietsen, dat werd er allemaal in gepropt, en en het was ongelooflijk gezellig. Die ervaring zal mij altijd bijblijven: die lange reis, helemaal door België, door Frankrijk, door Spanje, zo anders dan wanneer je nu gaat, met het vliegtuig.''

''En dan de aankomst daar, zo hartelijk: je werd gezoend en geknuffeld door mensen die je amper kende, grootouders, tantes, neven en nichtjes. En het was altijd twee weken leuk, en dan miste je Nederland weer: het voetballen op het groene gras, een patatje speciaal. Maar die vakanties duurden en duurden maar, ze waren ongelooflijk lang, de volle zes of zeven weken bleven we daar, want mijn ouders vonden het natuurlijk heerlijk.''

Khalid, die strafrechtadvocaat wil worden, is nu even heel druk met politieke activiteiten, de organisatie van de manifestatie morgen in Paradiso. ''Op enig moment, na de moord op Theo van Gogh, zei PvdA-leider Wouter Bos: 'Nederland is niet meer hetzelfde'. Ik dacht: dat is voor veel Marokkanen al niet meer het geval sinds 11 september 2001. Toen was er een omslag.''

''Ik ben hier geboren en getogen, heb mij altijd een gewone Nederlander gevoeld en opeens, na de aanslagen, moest ik mij verantwoorden voor daden van totaal vreemden, ergens ver weg van hier, met wie ik als enige overeenkomst heb dat we dezelfde god hebben. Daar kwam Pim Fortuyn bij en dat alles heeft bij heel veel Marokkanen de reactie gegeven van: je zegt maar wat je wilt, ik verantwoord mij niet voor daden van vreemden, ik distantieer mij, zoek het maar uit.''

'De moord op Van Gogh is voor heel veel Nederlanders dichtbij, dichterbij dan de aanslag in Spanje. De aanslag in Casablanca (16 mei 2003, 44 doden - red. ) was voor de gemiddelde Marokkaan het dichtstbij, daar waren de meeste slachtoffers Marokkanen. Maar toen was hier niet het algemene gevoelen: het is een strijd van ons allen tegen terreur. Hier, in Nederland, zijn Marokkanen de zondebok. En dat leefde nog meer toen Theo van Gogh werd vermoord. Iedereen vindt het verschrikkelijk, maar Marokkanen hebben er geen zin in zich te verantwoorden voor wat deze Mohammed B. heeft gedaan.''

Als reactie op de spanningen vonden via internet autochtone en

allochtone jongeren elkaar in een gemeenschappelijke angst voor vervreemding. Die contacten mondden uit in de manifestatie Ben je bang voor mij? Theo van Gogh zat die bijeenkomst voor.

Khalid: ''We deden dat vanuit het gevoel dat de samenleving van ons allen was, dat we onduidelijkheden uit de wereld moesten helpen. Aan de eerste 'Ben je bang' heeft Theo nog meegewerkt. En nu is Theo vermoord in Amsterdam-Oost, dat is wel erg dichtbij. Dus reken maar dat jongeren een doom-scenario zien. Vandaar dat we nu zondag een nieuwe 'Ben je bang ' houden.

In de week na de moord op Theo Van Gogh belde Khalids vader opeens op. ''Hij sprak mij nooit aan op situaties in Nederland, maar nu had hij op tv gezien dat Van Gogh was vermoord, dat er brand was gesticht in moskeeën en scholen. Hij zei: 'Hoe gaat het? Wat is er aan de hand?' En na mijn uitleg zei hij: 'Zorg ervoor dat je je nergens mee bemoeit, ga naar school en dan meteen naar huis'. En hij zei ook: 'Vergeet nooit dat wij gasten zijn en dat we geen problemen moeten veroorzaken'. Maar ik voel mij helemaal geen gast!

'Niemand wil meer praten'



ARTHUR VAN AMERONGEN en LOES DE FAUWE



Mimoun Ouad Radi (26) is een snelle jongen. Met zijn ronde gezicht dat altijd op lachen staat, sociaal vaardig tot in zijn tenen, altijd babbels, kun je hem rustig laten gaan. Hij heeft zijn hbo-diploma commerciële economie op zak, hij speelde in de speelfilm Shouf Shouf Habibi!, weinig staat zijn geluk in de weg. Behalve een baan, hij zegt het meteen, want die heeft hij nog niet.

Hij is niet de enige Marokkaan met een goed diploma die alleen al vanwege zijn naam ondervindt dat de wereld om hem heen niet zo makkelijk meer is.

Die tweede 'Shouf Shouf' gaat er komen. Mimoun weet het zeker. Maar eerst gaan ze een serieuze film maken. Er zijn heel veel Nederlanders die, zelfs als ze naast Marokkanen wonen, nooit contact met ze hebben. Die kennen Marokkanen alleen van de draaideurcriminelen en van Mohammed B. En dat bepaalt hun idee over Marokkanen en daar wil Mimoun, samen met de andere Shouf Shouf-acteurs en regisseur Albert ter Heerd wat aan doen.

Mimoun Ouad Radi, zegt hij, is niet, zoals anderen, uitgescholden of negatief bejegend sinds de moord op Theo van Gogh. Mocht het toch gebeuren: ''Ik scheld gewoon terug. Ik ben natuurlijk niet verantwoordelijk voor wat Mohammed B. heeft gedaan. Jullie zijn toch ook niet met z'n allen verantwoordelijk voor wat Volkert van der G. heeft gedaan? Ik haat racisme. Op straat zijn het de sukkels die roepen dat de moord op Theo zijn eigen schuld was.''

Hij proeft de sfeer, ziet 'dat iedereen zich terugtrekt, dat niemand meer wil praten'. Hij wel: ''Ik ben voor negentig procent een Nederlander, een moslim-Nederlander. Ik voel en ik denk Nederlands en die tien procent, dat is uiterlijk. De grootste charme van mijn Marokkaanse roots is mijn eerlijkheid.''

Mimoun is gek op zijn familie. ''Mijn moeder deed bij ons de opvoeding. De hele familie studeert, gelukkig. Mijn beide ouders zijn analfabeet, ze hebben geen idee wat we leren, maar ze vinden het geweldig. Ze zeiden altijd: 'Als wij het opnieuw konden doen, zouden we ook gaan leren. Zij komen uit dorpen waar het water nog uit de put komt en waar alleen de jongste kinderen doorleren.'

Mimoun is tweede generatie. Zijn vader ging, zoals al die mannen, als pionier naar Nederland. Een baan zoeken, een huis, en dan de familie over laten komen. Hij heeft 25 jaar gewerkt bij, toen nog, Hoogovens in IJmuiden. Zevenenzestig is hij nu.

Zijn zoon is zo Amsterdams als wat. Zijn vrienden, zegt hij, heeft hij in alle etnische groepen: Nederlanders, Surinamers, Nigerianen, Antillianen en Turken.

Mimoun, dat spreekt voor hem vanzelf, is trots op zijn afkomst en weet precies wat hij mooi vindt aan het Arabische leven. Dat zijn de keuken, het kleurrijke en de hechte familiebanden, met ouders, broers en zussen. Hij kan zich bijvoorbeeld echt niet voorstellen dat zij, de kinderen, hun ouders in een bejaardenhuis zouden stoppen. ''Dan komen ze maar bij mij wonen. Het heeft te maken met voor elkaar zorgen.''

Voor Mimoun is het gezin de hoeksteen van de samenleving. Niet dat hij daar nu aan bouwt, daar is het leven nog net even te leuk voor, maar dat komt wel. Hij heeft al getrouwde vrienden en dan word je rustig, zegt hij. Die vrienden waren 'vroeger', net als hij nu, wild, maar sinds hun huwelijk niet meer: ''Een vrouw maakt je rustig, dan ga je meer aan geloof doen, je rookt en drinkt niet meer, je wordt serieus. Dan ga je ook niet meer uit, je kunt moeilijk je vrouw alleen thuis laten zitten.''

Volgens Mimoun verwacht negentig procent van de jongens te trouwen met een maagd. Hij waarschijnlijk ook, alhoewel: ''Je wordt natuurlijk gewoon verliefd en dan maakt het mij niet uit of ze Marokkaans is of Nederlands. Ik ken zoveel jongens die gemengd getrouwd zijn.'' Maar zijn bruid moet wel weten dat hij een jaloerse jongen is, die liever niet ziet dat zij straks bijvoorbeeld met collega's op stap gaat.

Er zijn dus zo een paar regels waarover ze afspraken gaan maken: ''Ze moet kiezen voor mij.'' Dat zit, zegt hij, 'in ons': ''Hoe modern wij ook worden op vrouwengebied, we blijven ouderwets.''



© Het Parool, 29-01-2005

Commeilfaut
03-02-05, 12:57
Kots kots kots kots kots en nog eens kots. Mimoun is op en top Nederlands maar o wee als zijn vrouw een keer op stap zal gaan met collega's. Dan zwaait er wat voor haar!!!! Las ook al een artikel over hem in het Parool. Naast talentloos acteur is het ook nog een onbehoorlijk domme jongen die alleen maar wat flauwe grappen uit die stomme bek van hem kan krijgen. Vraag mij echt af waarom dit soort debielen ook maar een minuutje media-aandacht krijgen. Zelfs Ali B is niet zo dom. Nou ja, ik heb Ali B nog nooit op een zinnige uitspraak kunnen betrappen maar het lijkt mij dat mocht een van de twee ooit per ongeluk iets zinnigs kunnen zeggen, dan lijkt mij dat veel eerder het geval bij Ali B. :motorzaag :motorzaag

xulia
03-02-05, 14:15
''Een vrouw maakt je rustig, dan ga je meer aan geloof doen, je rookt en drinkt niet meer, je wordt serieus. Dan ga je ook niet meer uit, je kunt moeilijk je vrouw alleen thuis laten zitten.''

Volgens Mimoun verwacht negentig procent van de jongens te trouwen met een maagd. Hij waarschijnlijk ook.

Maar zijn bruid moet wel weten dat hij een jaloerse jongen is, die liever niet ziet dat zij straks bijvoorbeeld met collega's op stap gaat.

Er zijn dus zo een paar regels waarover ze afspraken gaan maken: ''Ze moet kiezen voor mij.'' Dat zit, zegt hij, 'in ons ': ''Hoe modern wij ook worden op vrouwengebied, we blijven ouderwets.''




''Ik ben voor negentig procent een Nederlander, een moslim-Nederlander. Ik voel en ik denk Nederlands en die tien procent, dat is uiterlijk.

Hmm.

Bofko
03-02-05, 15:00
Geplaatst door xulia
Hmm.

Tsjah , in dit soort bespiegelingen worden be's en wanna-be's snel door elkaar gehaald.
Of hoe kijk ik naar mezelf en hoe kijken anderen naar mij ?
Of misschien moet de interviewer gepleased worden met een politiek bijna correct verhaal ?

xulia
03-02-05, 15:34
Ik vermoed dat laatste:



"De grootste charme van mijn Marokkaanse roots is mijn eerlijkheid.''


(Sja, ontwapenend.)

Te quiero
04-02-05, 00:38
Geplaatst door Bofko
Tsjah , in dit soort bespiegelingen worden be's en wanna-be's snel door elkaar gehaald.
Of hoe kijk ik naar mezelf en hoe kijken anderen naar mij ?
Of misschien moet de interviewer gepleased worden met een politiek bijna correct verhaal ?
Had je liever hatelijke woorden gelezen om vervolgens te gaan roepen dat de media haat zaait?

Ik vind het een mooie stuk.

Bofko
04-02-05, 09:57
Geplaatst door Te quiero
Had je liever hatelijke woorden gelezen om vervolgens te gaan roepen dat de media haat zaait?

Juist niet.
De 2 bovenstaande artikelen beschrijven alleen. Er wordt niet in 'geanalyseerd' en ze kunnen dus daardoor niet haatzaaiend zijn. Beschrijvende artikelen laten de interpretatie aan de lezer over. Die kan zich een duidelijk beeld vormen van de geinterviewden. Het beeld dat ik krijg van de geinterviewde personages is dat Khalid integer overkomt en Mimoun niet.


Geplaatst door Te quiero
Ik vind het een mooie stuk.
Ik dus ook.

Francesco Totti
04-02-05, 11:37
Waarom hebben ''jullie'' zo'n hekel aan Mimoun.
Hij is gewoon eerlijk. Of kan dat tegenwoordig niet meer???

Ik vind het namelijk wel een mooi stuk :)

Zwarte Schaap
04-02-05, 20:22
Geplaatst door Francesco Totti
Waarom hebben ''jullie'' zo'n hekel aan Mimoun.
Hij is gewoon eerlijk. Of kan dat tegenwoordig niet meer???

Ik vind het namelijk wel een mooi stuk :)

IK mag mimoun niet omdat het een leugenachtige ego- en geldwolf is die ten koste van anderen de vooroordelen inzake de Marokkanen bevestigd met zijn domme geitenkop. Tfoe wat een walgelijk vies mannetje.

Dutchess
05-02-05, 05:03
Geplaatst door Commeilfaut
Kots kots kots kots kots en nog eens kots. Mimoun is op en top Nederlands maar o wee als zijn vrouw een keer op stap zal gaan met collega's. Dan zwaait er wat voor haar!!!! Las ook al een artikel over hem in het Parool. Naast talentloos acteur is het ook nog een onbehoorlijk domme jongen die alleen maar wat flauwe grappen uit die stomme bek van hem kan krijgen. Vraag mij echt af waarom dit soort debielen ook maar een minuutje media-aandacht krijgen. Zelfs Ali B is niet zo dom. Nou ja, ik heb Ali B nog nooit op een zinnige uitspraak kunnen betrappen maar het lijkt mij dat mocht een van de twee ooit per ongeluk iets zinnigs kunnen zeggen, dan lijkt mij dat veel eerder het geval bij Ali B. :motorzaag :motorzaag

Naar aanleiding van deze 'contactadvertentie' gewoon geen relatie met die jongen beginnen dus. Als vrouw dan. Of man. Weet ik veel. Hij is in ieder geval eerlijk. Bij de meeste kerels kom je er pas na tijden achter wat een jaloerse eikels het eigenlijk zijn. :koppel:

mark61
05-02-05, 09:43
Geplaatst door angkor
je kunt moeilijk je vrouw alleen thuis laten zitten.''

Hmm. Het concept 'met vrouw lol maken buitenshuis' is geloof ik nog niet doorgedrongen. Vrouwen zijn niet Leuk buiten?

Wide-O
05-02-05, 09:55
Geplaatst door mark61
Hmm. Het concept 'met vrouw lol maken buitenshuis' is geloof ik nog niet doorgedrongen. Vrouwen zijn niet Leuk buiten?

Jawel, maar hun ketting is vast niet lang genoeg denkt ie :hihi:

Mijn vader was behoorlijk conservatief, maar als ie naar de kroeg ging dan ging moeders gewoon mee. Trappisten drinken. Samen naar huis waggelen & liedjes zingen :love2:

Rabi'ah.
05-02-05, 10:04
Geplaatst door mark61
Hmm. Het concept 'met vrouw lol maken buitenshuis' is geloof ik nog niet doorgedrongen. Vrouwen zijn niet Leuk buiten?

Tsja. Veel mannen zitten nogal aan hun vrienden vastgeplakt. En vrouwlief vindt dat meestal niet zo gezellig. Denk ik.

mark61
05-02-05, 10:26
Geplaatst door Rabi'ah.
Tsja. Veel mannen zitten nogal aan hun vrienden vastgeplakt. En vrouwlief vindt dat meestal niet zo gezellig. Denk ik.

Tenzij ze haar vriendinnen tegenkomt. Praten met vrienden van man is ook uit den boze? Wat is dat toch voor segregatie? Elk contact tussen man en vrouw, indien niet getrouwd, kan alleen tot heibel leiden?

Rabi'ah.
05-02-05, 10:56
Geplaatst door mark61
Tenzij ze haar vriendinnen tegenkomt. Praten met vrienden van man is ook uit den boze? Wat is dat toch voor segregatie? Elk contact tussen man en vrouw, indien niet getrouwd, kan alleen tot heibel leiden?

Tsja, ik weet het ook niet hoor.

Maar ik ken ook vrouwen die er zelf voor kiezen om niet mee te gaan als hun man uitgaat met vrienden, gewoon omdat ze niet zo dol zijn op zijn vrienden en de sfeer die er hangt als "de mannen" uitgaan.

Ik denk persoonlijk dat het heel goed mogelijk moet zijn om een relatie te hebben en een vriendenkring, die bestaat uit zowel mannen als vrouwen.

En dat je als je getrouwd bent heel goed samen (binnen- of buitenshuis) lol kunt hebben en ook met vrienden (binnen- of buitenshuis).

Maarja, vooralsnog ben ik niet getrouwd. Spreek je wel weer tegen die tijd. :hihi:

mark61
05-02-05, 11:12
Geplaatst door Rabi'ah.
Maar ik ken ook vrouwen die er zelf voor kiezen om niet mee te gaan als hun man uitgaat met vrienden, gewoon omdat ze niet zo dol zijn op zijn vrienden en de sfeer die er hangt als "de mannen" uitgaan.

Das dan een integraal deel van 's mans persoonlijkheid, dat ie die vrienden en sfeer opzoekt. Wat zegt dat over de geschiktheid van die huwelijkspartner?


Maarja, vooralsnog ben ik niet getrouwd. Spreek je wel weer tegen die tijd. :hihi:

Ben bang dat dat nog even kan duren. :hihi:

xulia
05-02-05, 11:27
Geplaatst door Dutchess
Hij is in ieder geval eerlijk. Bij de meeste kerels kom je er pas na tijden achter wat een jaloerse eikels het eigenlijk zijn.

Ach, "eerlijk"...
De "jaloerse eikels" stellen hun vrouwen tenminste nog in de gelegenheid hun jaloezie te prikkelen.

Minoun legt zijn jaloezie aan banden....door zijn vrouw aan banden te leggen:


zijn bruid moet wel weten dat hij een jaloerse jongen is, die liever niet ziet dat zij straks bijvoorbeeld met collega's op stap gaat.
en:



"...je vrouw alleen thuis laten zitten.''

Nix eerlijks an.

Bovendien, als je aangeeft jaloers te zijn, zonder nog te weten om wie die jaloezie gaat draaien, geef je toe zélf een probleem te hebben.
De jaloezie zegt immers niets over de toekomstige bruid, maar álles over Mimoun.
Toch wordt zijn jaloezieprobleem afsgeschoven op zijn aanstaande.
Dus wil hij er geen last van krijgen, moet zij thuisblijven en mag niet op stap, vanwege man's probleem dus. Hem ontzien. Niet opdat het probleem verdwijnt, maar opdat hij er geen last van heeft.
En er zélf niets aan doen uiteraard.

Deze zwakte verhult hij door er een trotse macho draai aan te geven: "Zo zijn wij".
Tuurlijk.

Ga eens lekker in therapie, zou ik zeggen.

Maar goed, ook dát zal wel de taak van de toekomstige bruid zijn, die na 20 jaar huwelijk, koters baren en strakgehouden binnenzitten zélf toe is aan therapie.

Rabi'ah.
05-02-05, 12:20
Geplaatst door mark61
Das dan een integraal deel van 's mans persoonlijkheid, dat ie die vrienden en sfeer opzoekt. Wat zegt dat over de geschiktheid van die huwelijkspartner?

Ach, ideaal kun je 't nooit hebben.



Geplaatst door mark61

Ben bang dat dat nog even kan duren. :hihi:

De mens wikt, maar God beschikt. :student:
















(Maar hopelijk dat Hij het zo beschikt dat het tussen nu en 6 jaar is, de hormonen doen ook hier hun werk) :hihi:

mark61
05-02-05, 12:24
Geplaatst door xulia
Bovendien, als je aangeeft jaloers te zijn, zonder nog te weten om wie die jaloezie gaat draaien, geef je toe zélf een probleem te hebben.
De jaloezie zegt immers niets over de toekomstige bruid, maar álles over Mimoun.

In sommige kringen geldt jaloezie als het hoogste bewijs van liefde. Hollandse mannen bijv. zijn dan niet jaloers (genoeg), dus ze houden niet van je. Ik zou de vrouwen niet te eten willen geven die er zo over denken.

xulia
05-02-05, 12:25
Geplaatst door Rabi'ah.
Ach, ideaal kun je 't nooit hebben.

Zo'n uitgangspunt is ook niet ideaal.

Je zou er naar moeten willen streven.

xulia
05-02-05, 12:34
Geplaatst door mark61
In sommige kringen geldt jaloezie als het hoogste bewijs van liefde. Hollandse mannen bijv. zijn dan niet jaloers (genoeg), dus ze houden niet van je. Ik zou de vrouwen niet te eten willen geven die er zo over denken.
Precies. Helemaal mee eens.

Mimoun (en hoeveel meer) zijn al jaloers nog vóór de liefde zich heeft aangediend. Het bewijs dat jaloezie totaal niets met liefde te maken heeft.

Maar alles met hun eigen onzekerheid.

En bovendien, je vrouw aan de ketting leggen omdat je anders bang bent dat ze vreemd gaat, is een hele groffe belediging.

Niet-jaloerse mannen doen niet aan deze vorm van beledigen om hun liefde te bewijzen.

mark61
05-02-05, 12:46
Geplaatst door xulia
Precies. Helemaal mee eens.

Mimoun (en hoeveel meer) zijn al jaloers nog vóór de liefde zich heeft aangediend. Het bewijs dat jaloezie totaal niets met liefde te maken heeft.

Maar alles met hun eigen onzekerheid.

Er zijn zelfs vrouwen die beweren dat een goede man hen af en toe slaat. Dat bewijst namelijk zijn liefde. Doet hij het niet, dan is hij 'dus' onverschillig over je. Zie Joris Luyendijk.

Mimoun kan zich ook goed hebben voorbereid op de te verwachten mentaliteit van zijn toekomstige gade, je weet maar nooit.

Die onzekerheid is misschien gebaseerd op het feit dat er geen duidelijke persoonlijke, emotionele redenen waren om met een bepaald persoon te trouwen in the first place. Dan is enige bewijsvoering achteraf wel gewenst.

xulia
05-02-05, 13:22
Geplaatst door mark61
Er zijn zelfs vrouwen die beweren dat een goede man hen af en toe slaat. Dat bewijst namelijk zijn liefde. Doet hij het niet, dan is hij 'dus' onverschillig over je. Zie Joris Luyendijk.

Mimoun kan zich ook goed hebben voorbereid op de te verwachten mentaliteit van zijn toekomstige gade, je weet maar nooit.

Ja inderdaad zeg, zo is het vast. Mimoun en de rest van "zo zijn wij" en dus ook de vrouwen hebben dit beeld van 'echte liefde' van huisuit ervaren en meegekregen.
Anders presenteer je collectieve jaloezie niet zo trots in een intervieuw.


''Je wordt natuurlijk gewoon verliefd en dan maakt het mij niet uit of ze Marokkaans is of Nederlands.en

''Hoe modern wij ook worden op vrouwengebied, we blijven ouderwets.''

Doe toch maar die Marokkaanse dan. Die begrijpt tenminste dat jaloezie "echte liefde" betekent.
Met die Nederlandse wordt het hommeles. Die wil romantiek, passie en een bruisend leven, i.p.v. jaloezie en thuiszitten. Dat wordt 3x niks.


Geplaatst door mark61

Die onzekerheid is misschien gebaseerd op het feit dat er geen duidelijke persoonlijke, emotionele redenen waren om met een bepaald persoon te trouwen in the first place.
Dan is enige bewijsvoering achteraf wel gewenst.
:haha:

xulia
05-02-05, 13:47
.