PDA

Bekijk Volledige Versie : Van terrorisme verdachte Marokkaans gezin eist € 100.000 voor inval.



Zwarte Schaap
03-02-05, 16:20
Utrechts gezin eist 100.000 euro voor inval

AMSTERDAM (ANP) - Het Utrechtse gezin M'Barki dat eind september ten onrechte werd gearresteerd wegens betrokkenheid bij terrorisme, eist een vergoeding van 100.000 euro van de Nederlandse Staat. De 3 gezinsleden dienen hun eis in bij de rechtbank in Rotterdam, zei hun advocaat L. Zegveld donderdag.

De politie zocht tijdens de inval naar explosieven maar trof die niet aan. Op de betrokken gezinsleden rust al sinds kort na de aanhouding geen verdenking meer. Ze werden twee dagen na de inval, dinsdag 28 september, vrijgelaten.

Een arrestatieteam viel de woning van het gezin binnen. Daarbij werd onder meer de voordeur geforceerd. Omdat het gezin van terroristische activiteiten werd verdacht, kregen de verdachten een pistool op hun hoofd gericht, toen ze werden opgepakt. Volgens Zegveld lijden vader, moeder en zoon nog steeds aan psychische problemen door de inval in hun huis en de manier waarop ze zijn overmeesterd. Ze worden daar nu medisch voor behandeld.

Schade

Zegveld stelt dat justitie had beloofd om alle materiële schade te vergoeden. Dat is volgens haar niet gebeurd. Justitie wil alleen betalen voor de schade aan de glazen ruit van de voordeur, aan een geluidsbox en aan een bril van vader M'Barki. Volgens Zegveld is onder meer het zeil in de woonkamer kapotgegaan door toedoen van de politie (schade: 2650 euro), is de onderkant van het bankstel opengesneden (schade: 250 euro) en moest een computer worden gerepareerd, omdat die het na teruggave door de politie het niet meer deed (schade: 254 euro). Ook zijn door de inval scheuren in het plafond ontstaan, waarvan herstel op ruim 3500 euro is begroot.


Bron: NRC-Handelsblad 03/02/05

Afrux
03-02-05, 16:24
Ik vind dat ze gewoon moeten betalen! Geen gezeur, gerige Olanders.

Bofko
03-02-05, 16:27
Geplaatst door Afrux
Ik vind dat ze gewoon moeten betalen! Geen gezeur, gerige Olanders.

Mee eens. Maar hoeveel moet er betaald worden ?

Simon
03-02-05, 16:30
Betalen, OK ... maar 100.000 ?

Afrux
03-02-05, 17:06
Geplaatst door Simon
Betalen, OK ... maar 100.000 ?

Ik vind dat ze min of meer financiiel onafhankelijk gesteld moeten worden. Zeg maar op z'n minst een half miljoen

TonH
03-02-05, 17:09
Geplaatst door Simon
Betalen, OK ... maar 100.000 ?

Ik hoor net iets over slaapstoornissen e.d. Dus dan kom je toch al snel op zo´n bedragje voor een gezin, niet?

nl-x
03-02-05, 17:26
100'000 ?! Waarom zo een laag symbolisch bedrag!? Ik vraag me af of ze daarmee de fysieke schade aan het huis mee kunnen betalen. 'k kan me iets herinneren van grond/plafonts dat was opengebroken...

Laat staan de eeuwige smet dat op hun namen zit en het feit dat ze wel kunnen fluiten naar een normale baan en hoe de buren naar ze kijken.

Ik zou er zelf echt een nul bij gooien en de rechter maar laten bepalen hoeveel dr van precies naar mij toekomt. (Uitgaande van ten minste 50%).