PDA

Bekijk Volledige Versie : Waarom theocratie en godsdienstvrijheid niet samengaan



Olive Yao
03-02-05, 21:09
WAAOM THEOCRATIE EN GODSDIENSTVRIJHEID NIET SAMENGAAN

1. Stel, een god staat godsdienstvrijheid toe. Die godsdienstvrijheid kan meebrengen dat iemand niet in die god gelooft, en dus ook zijn wetten niet aanneemt. Deze wetten gelden dus niet algemeen. In de samenleving gelden dan voor verschillende groepen verschillende wetten.
De theocratie heft zichzelf dan op voor andersdenkenden.

In die zin gaan theocratie en godsdienstvrijheid dan niet samen: waar mensen hun godsdienstvrijheid uitoefenen heerst de god niet.

2. Maar de theocratie heft zich hier niet volledig op. Er is hier godsdienstvrijheid omdat de god in kwestie dat toestaat. De wil van de god is dus nog steeds bepalend. “Complete” godsdienstvrijheid omvat dat godsdienstvrijheid daar niet van afhangt. Je hebt godsdienstvrijheid, ook als een god dat niet toestaat.
Ook in die zin gaan theocratie en godsdienstvrijheid niet samen.

In een theocratie is de wil van een god bepalend, bij godsdienstvrijheid is hij niet bepalend, dus gaan ze niet samen - dat is zo te zien het verhaal in een notedop.

Theocratie en godsdienstvrijheid zijn met elkaar in tegenspraak: als er godsdienstvrijheid is, is er dus geen theocratie.

Dus moslims die zich uitspreken voor godsdienstvrijheid en tegen dwang in godsdienst, spreken zich uit tegen theocratie.

Jarir Tabari spreekt zich in zijn topic uit voor theocratie, en even later tegen dwang in godsdienst. Hij spreekt zichzelf dus tegen.

Kuijk
03-02-05, 21:49
Geplaatst door Jarir Tabari
2000 jaar geleden zei éne Juvenalis het volgende:

"Wie bewaakt de bewakers?"

Achterlijk hé.

Juvenalis sprak geen Nederlands. Je doelt vermoedelijk op zijn 'Quis custodiet ipsos custodes?' (Satirae 6, 347).

Wat je er precies mee wilt zeggen ontgaat me even.

Olive Yao
03-02-05, 21:49
Geplaatst door Jarir Tabari
2000 jaar geleden zei éne Juvenalis het volgende:

"Wie bewaakt de bewakers?"

Achterlijk hé.
We zijn allemaal bewakers, en we bewaken onszelf en elkaar.

Kuijk
03-02-05, 21:58
Geplaatst door Olive Yao
We zijn allemaal bewakers, en we bewaken onszelf en elkaar.

Doet een beetje denken aan die scene in 'Monty Python and the Holy Grail', waarin in de bewaker even denkt dat hij opdracht heeft de andere bewaker te bewaken, in plaats van de prins.

Olive Yao
12-02-05, 15:35
Dit doet niet af aan mijn stelling dat theocratie en godsdienstvrijheid niet samengaan.

nefertiti
12-02-05, 16:15
Uw stelling is natuurlijk correct.

Zelfs indien mensen die de sharia willen invoeren en tegelijk beweren dat islam voor vrijheid van godsdienst staat omwille van "voor jou jouw godsdienst, en voor mij de mijne", dan nog bestaat onder de sharia geen vrijheid van godsdienst, vermits "afgodendienaars" (??? wie zijn dat) of "ongelovigen" niet getolereerd worden.

Zelfs indien de sharia "for muslims only" zou aanvaard worden, dan nog heb je discrepantie vermits niet-moslims volgens de sharia niet tegen moslims kunnen getuigen.
Dus als een niet-moslim door een moslim wordt vermoord terwijl er enkel niet-moslim getuigen zijn, zou dat niet hoeven bestraft te worden. Je ziet wel naar welke situatie men dan zou gaan: dit wordt een totaal rechteloze situatie.

Olive Yao
12-02-05, 16:52
Geplaatst door Jarir Tabari
Maak je maar geen zorgen, ondanks dat ik dit betoogje voor zoete koek neem, zal ik de laatste zijn die roept voor de invoering van de shari'a onder een bevolking die deze niet wenst. Dat op zich is namelijk al een overschreiding, van de vrijheid van godsdienst.
Ik weet wel dat je wel o. k. bent.


Maar we zijn niet onfeilbaar
Tuurlijk niet. Het is juist gevaarlijk om mensen of welk menselijk bedenksel of ingeving dan ook als onfeilbaar te beschouwen.