PDA

Bekijk Volledige Versie : Mag een moslim de eed afleggen met zijn hand op de koran?



Marsipulami
03-02-05, 21:33
Mag een moslim de eed afleggen met zijn hand op de koran?

Dinsdag 1 februari 2005 - Een getuige die een verklaring aflegt in de rechtszaal kan kiezen tussen de belofte en de eed. Op de vraag of hij de waarheid zal spreken, antwoordt hij bij de belofte met ’Dat beloof ik’. Als hij kiest voor de eed, steekt hij twee vingers van zijn rechterhand in de lucht en zegt ’Zo helpe mij god almachtig’. In Engeland en de Verenigde Staten legt de getuige zijn hand op de bijbel. In Nederland gebeurt dat alleen symbolisch, er komt geen echte bijbel aan te pas.



Volgens de Raad voor de Rechtspraak is in de wet vastgelegd dat een getuige mag zweren op het boek van zijn geloofsovertuiging. Het komt echter slechts bij grote uitzondering voor dat een getuige echt zijn hand op de bijbel, koran of het heilige schrift van een andere geloofsovertuiging wil leggen. Een van deze uitzonderingen deed zich voor bij de zaak rond de drievoudige moord in het Helmondse Brandevoort. Een betrokkene eiste de eed af te leggen met behulp van de koran. Toen het boek na lang zoeken in de bibliotheek bleek uitgeleend, zag hij toch nog af van zijn eis.

De tekst ’Zo helpe mij god almachtig’ is vastgelegd in de Vorm van de Eed uit 1911. Een moslim kan de tekst van de eed dus niet veranderen in ’Zo helpe mij Allah almachtig’.



Vraag ingestuurd door T. Kluijtmans uit Heeze

AdamX
03-02-05, 21:36
in de naam van de Gay koning van Marokko open ik de vergarding/zitting :nerveus:

zogaat dat ind e marokkaanse rechtzaal :D :zegniets:

Kuijk
03-02-05, 21:44
Een veel leukere vraag is: mag iemand de eed afleggen met zijn broek op zijn schoenen?

AdamX
03-02-05, 21:46
Geplaatst door Kuijk
Een veel leukere vraag is: mag iemand de eed afleggen met zijn broek op zijn schoenen?

dat mag alleen in die erotische rechtbank programma, ben de naam even vergeten, kwam volgens mij op SBS6 of veronica!! :stout:

observer
03-02-05, 23:13
god allah allemaal hetzelfde