PDA

Bekijk Volledige Versie : Ontkenningsgedrag Marokkaanse jongeren



Afrux
04-02-05, 10:09
- Dit kwam ik tegen op www.abin.nu
---De Amazigh beweging heeft altijd geprotesteerd tegen deze racistische namen lijst, die door de Marokkaanse overheid aan de gemeentes in Nederland is overhandigd. De lijst bevat alleen Arabische namen, waardoor gemeente ambtenaren soms Berbers namen weigeren in te schrijven. Na veel protesten van de Amazigh beweging in Marokko en daarbuiten, zijn tegenwoordig veel Marokkaanse gemeentes en consulaten die Berbers personen namen accepteren ondanks het bestaan van de lijst.----


- je kunt er ook terecht als het berbers naam van uw kind niet wordt ingeschreven bij d econsulaat.

Ontkenningsgedrag Marokkaanse jongeren

alle rechten voorbehouden (c) Volkskrant 2005

Lianne Kool deed onderzoek naar het ontkenningsgedrag van Marokkaanse criminele jongeren. Ze vergeleek hun gedrag met dat van andere bevolkingsgroepen en kwam tot de conclusie dat Marokkanen zes keer zo vaak ontkennen als andere groepen. Het jongerenprogramma Watnou..?! van de Nederlandse Moslim Omroep (NMO) gaat in op de achtergronden. Is het cultureel bepaald? Is liegen onder autochtonen iets anders dan bij Marokkanen? Of ligt het aan de verkeerde benadering van politie en docenten? CDA-Tweede-Kamerlid Mirjam Sterk wil dat gemeenten niet langer een lijst hanteren met voornamen die ouders van Marokkaanse en Turkse afkomst hun kinderen mogen geven. Het betreft namen die door hun vaderland zijn goedgekeurd. Sterk noemt het te gek voor woorden dat een andere overheid bepaalt welke namen hier in Nederland gegeven mogen worden. Een gemeentejurist reageert op haar plannen. Wat als je als jongere een naam hebt die niet mag volgens de Marokkaanse wet? Wat nou..?! Radio 747AM, 16.00 uur.
Bron:
04 Feb 2005

freya
04-02-05, 10:16
Schaamteloosheid leidt Marokkaanse ontkenners

Het is een veelgehoorde bewering, zowel in justitiële kringen als daarbuiten: Marokkaanse jongens ontkennen vrijwel áltijd hetgeen hen ten laste is gelegd. Hoe overtuigend het bewijs tegen hen ook is, ze houden stug vol dat ze niets hebben gedaan. Dat zou onder meer te maken hebben met de zogenoemde schaamtecultuur die overheerst in mediterrane gebieden en met machogedrag.

Lianne Kool, studente culturele antropologie aan de Universiteit Utrecht, vroeg zich af in hoeverre het waar is dat jonge allochtone verdachten, en dan met name Marokkanen, vaker ontkennen dan autochtone verdachten. En zo ja, wat dan de redenen voor die opstelling zijn en hoe de strafrechtsketen daar vervolgens op reageert.

Een probleem bij het onderzoeken van ontkenning door jonge verdachten is dat er vrijwel geen cijfermateriaal voorhanden is. De weinige kwalitatieve onderzoeken spreken elkaar tegen en komen niet overeen met percepties van strafrechtfunctionarissen, aldus Kool. En kwantitatieve studies geven 'nauwelijks of geen inzicht in verklaringen en motieven voor ontkennend gedrag'. Als die wel worden genoemd, richten die zich vooral op 'de' cultuur van het land van herkomst.

Kool moest dus zelf aan de slag, en deed dat op verschillende manieren. Zo sprak ze onder anderen met politieagenten, kinderrechters en officieren van justitie in Utrecht. En inderdaad, velen van hen stelden dat het vooral de Marokkaanse jongeren zijn die misdrijven, hoe groot het bewijs tegen hen ook is, glashard blijven ontkennen. Zij schatten gemiddeld dat zeventig procent van de Marokkaanse jongeren ontkent.

Daarnaast was ze aanwezig bij 29 kinderstrafzaken op de Utrechtse rechtbank en zag daar dat bijna eenderde van de jeugdige verdachten de feiten ontkende. Van de Marokkaanse verdachten ontkende 58 procent, uit de overige etnische groepen was dat twaalf procent. En: wanneer sprake is van een ontkennende verdachte, is dat meestal een Marokkaan (78 procent).

Conclusie van Kool: ontkenning is etnisch gerelateerd. Máár: er is geen één-op-éénrelatie tussen etniciteit en proceshouding. Want: van alle onderzochte Marokkaanse minderjarigen bekent een forse minderheid wél.

Om de vijf etnische groepen - Nederlanders, Turken, Surinamers, Antillianen en Marokkanen - beter te kunnen vergelijken, deed Kool ook dossieronderzoek. Ze ging door vijftig rechtbankdossiers, tien van elke etnische groep, en daarbij kwam hetzelfde beeld naar voren. In die steekproef van vijftig verdachten, ontkende twintig procent. Bij Marokkanen ontkende echter zestig procent, tegenover tien procent van de overige groepen.

Maar: ''Marokkaanse jongeren ontkennen echter lang niet allemaal en er zijn ook ontkenners met een andere etnische achtergrond.'' Daarom moeten er, stelt Kool, andere factoren zijn, naast etniciteit, die van invloed zijn op de houding van jongeren.

En die vond ze. Ze onderscheidt vier categorieën: persoonlijke, omgevings- en delictafhankelijke en strafprocessuele factoren. Wat die eerste betreft: Kool stelt dat strafrechtelijke ervaring een belangrijke factor is. Tijdens de zittingen die ze meemaakte, ontkenden recidivisten vier keer vaker dan jongeren die zich voor de eerste keer moesten verantwoorden.

De verklaring hiervoor kan zijn dat 'first offenders' nog onder de indruk zijn van de ervaring en 'van schrik' bekennen. De meer doorgewinterden analyseren het bewijs voordat ze iets verklaren. Bovendien bestaat de overtuiging dat ontkennen loont, vooral als er weinig bewijs is. Wat eveneens meetelt, is dat deze jongens vaak geen duidelijke toekomstvisie hebben en weinig te verliezen hebben. Bij de omgevingsfactoren moet worden gedacht aan de druk van de 'groepscultuur'. Veel misdrijven worden gepleegd in een groep, waardoor solidariteit ontstaat. Binnen die groepen bestaan erecodes, zoals 'ontkennen is goud verklaren, bekennen is je dood verklaren'.

Ook de houding van ouders blijkt van belang. Veel ouders gaan mee in de ontkenning; bovendien blijkt dat jongeren minder spraakzaam zijn tijdens zittingen als hun ouders aanwezig zijn - uit angst voor straf .

De aard van het delict heeft ook invloed: hoe zwaarder een misdrijf, hoe vaker wordt ontkend, vanwege de hogere sanctie die erop staat. En een delict gepleegd in groepsverband wordt eerder ontkend, omdat men makkelijker de schuld op een ander kan afschuiven.

Een voorbeeld van de strafprocessuele factoren: een negatieve wisselwerking tussen een functionaris (bijvoorbeeld een agent) en een verdachte leidt eerder tot ontkennen.

Conclusie: ''Niet de schaamtecultuur, maar pure schaamteloosheid lijkt Marokkaanse ontkenners te leiden. Niet de cultuur (...) of een gebrek aan integratie, maar een deviante (afwijkende) straatcultuur van bepaalde jongeren in achterstandswijken en een goede kennis van het Nederlandse strafrechtssysteem zijn van invloed op ontkenning door jeugdige verdachten.''

''Het grootste probleem rondom ontkenning ligt voor veel functionarissen juist in de pedagogische inzet van het jeugdstrafrecht. Jongeren die (deels) ontkennen, tonen vaak geen inzicht in hun schuld en verantwoordelijkheid voor een strafbaar feit en kunnen hier dan ook niet op worden aangesproken(...)''

http://www.parool.nl/nationalescriptieprijs/2004/scriptie-3.html

SalmayaSale
04-02-05, 10:29
Geplaatst door Afrux
- Dit kwam ik tegen op www.abin.nu
---De Amazigh beweging heeft altijd geprotesteerd tegen deze racistische namen lijst, die door de Marokkaanse overheid aan de gemeentes in Nederland is overhandigd. De lijst bevat alleen Arabische namen, waardoor gemeente ambtenaren soms Berbers namen weigeren in te schrijven. Na veel protesten van de Amazigh beweging in Marokko en daarbuiten, zijn tegenwoordig veel Marokkaanse gemeentes en consulaten die Berbers personen namen accepteren ondanks het bestaan van de lijst.----


- je kunt er ook terecht als het berbers naam van uw kind niet wordt ingeschreven bij d econsulaat.

Ontkenningsgedrag Marokkaanse jongeren

alle rechten voorbehouden (c) Volkskrant 2005

Lianne Kool deed onderzoek naar het ontkenningsgedrag van Marokkaanse criminele jongeren. Ze vergeleek hun gedrag met dat van andere bevolkingsgroepen en kwam tot de conclusie dat Marokkanen zes keer zo vaak ontkennen als andere groepen. Het jongerenprogramma Watnou..?! van de Nederlandse Moslim Omroep (NMO) gaat in op de achtergronden. Is het cultureel bepaald? Is liegen onder autochtonen iets anders dan bij Marokkanen? Of ligt het aan de verkeerde benadering van politie en docenten? CDA-Tweede-Kamerlid Mirjam Sterk wil dat gemeenten niet langer een lijst hanteren met voornamen die ouders van Marokkaanse en Turkse afkomst hun kinderen mogen geven. Het betreft namen die door hun vaderland zijn goedgekeurd. Sterk noemt het te gek voor woorden dat een andere overheid bepaalt welke namen hier in Nederland gegeven mogen worden. Een gemeentejurist reageert op haar plannen. Wat als je als jongere een naam hebt die niet mag volgens de Marokkaanse wet? Wat nou..?! Radio 747AM, 16.00 uur.
Bron:
04 Feb 2005


Wat heeft ontkenningsgedrag met namen te maken???????????? :rolleyes:

Goodnight
04-02-05, 10:36
Geplaatst door SalmayaSale
Wat heeft ontkenningsgedrag met namen te maken???????????? :rolleyes:

hahahaha....dat was precies hetzelfde wat ik dacht.

dat zijn 2 artikelen die Afruxje heeft samengevoegd:

Een ging over een onderzoek naar ontkenningsgedrag bij Marokkaanse jongeren.

En het andere ging over namen, dit allemaal naar aanleiding van de naam Jihad die geweigerd werd door het Marokkaanse consulaat.


Wat een grap :zegniets:

Afrux
04-02-05, 10:37
Geplaatst door SalmayaSale
Wat heeft ontkenningsgedrag met namen te maken???????????? :rolleyes:

In het artikel staat ook een stukje over die racistische namenlijst van de Marokkaanse overheid. VANDAAR


Natuurlijk misbruiken de nationalisten de islam weer om hun zieke ideologie te rechtvaardigen en te beweren dat het islamitische namen zijn. Deze bestaan namelijk niet. Het enige wat islam zegt over namen is dat het ene goede betekenis moet hebben. Dat komt omdat de ARabieren toen juist slechte namen gaven aan hun kinderen. Om ze te behoeden voor de duivels. Terwijl hun slaven bijvoorbeeld alleemaal goede namen kregen, zodat ze het gezin voor de toorn van de duivelss moesten behoeden en zelf de toorn over zich heen krijgen. De Moeder van Mohammed heette ook van achternaam Beni Kilaab (Zonen van honden). dit soort namen gebruikten ze.


Bovendien waren arabische namen (die ze moslim claimen) er al voor komst de islam. De meeste moslims dragen ook geen arabisch naam.
Op lijst komen ook deze namen voor:

Abla : zij met grote borst
Nihad ; Zij met grote kont

wat heeft dit met islam te maken?

Wat heeft een naam als Jawad, fahd, qamar,etc (Paard, panter, maan) met islam te maken?

Waarom mag Qamar wel en Taziri niet (terwijl ze allebei maan betekenen in het ARabisch en Tamazight)...

toorn van het gezin zullen treffen

Afrux
04-02-05, 10:41
Geplaatst door Goodnight
hahahaha....dat was precies hetzelfde wat ik dacht.

dat zijn 2 artikelen die Afruxje heeft samengevoegd:

Een ging over een onderzoek naar ontkenningsgedrag bij Marokkaanse jongeren.

En het andere ging over namen, dit allemaal naar aanleiding van de naam Jihad die geweigerd werd door het Marokkaanse consulaat.


Wat een grap :zegniets:

Naar mijn weten zijn verschillende beleidmakers in Nederland over de namenlijst bij de gemeentes op d ehoogte gebracht door de berber verebnigenen. De reacties waren positief, in de zin van dat het te gek voor woorden is. Dat ik als een Amazigh van een nederlandse gemeente ambtenaar krijg te horen dat ik mijn zoon geen Masin mag noemen omdat het een berberse naam is.

Dat is in het verleden gebeurt. Die vriend van mij wilde die ambtenaar voor de rechter uitdagen. Hij vond dat hij vrij was om als nederlanders zijn zoon de naam wilde geven die hij wil.

Zowel Marokko als Nederland hebben het internationale verdrag voor het kind getekend. En daarin staat dat de ouders het recht hebben om een naam te kiezen voor hun kind. Natuurlijk moet het geen rare en gekke naam zijn. Maar dat is duidelijk.

freya
04-02-05, 10:53
En wat is nou het verband tussen die namenkwestie en de topic titel? :confused:

GroteWolf
04-02-05, 13:41
En wat is nou het verband tussen die namenkwestie en de topic titel

Als de politie vraagt hoe ze heten ontkennen ze dat ze een naam hebben.

Daar staat tegenwoordig een boete op.

Te quiero
04-02-05, 13:45
Geplaatst door freya
Conclusie: ''Niet de schaamtecultuur, maar pure schaamteloosheid lijkt Marokkaanse ontkenners te leiden. Niet de cultuur (...) of een gebrek aan integratie, maar een deviante (afwijkende) straatcultuur van bepaalde jongeren in achterstandswijken en een goede kennis van het Nederlandse strafrechtssysteem zijn van invloed op ontkenning door jeugdige verdachten.''

''Het grootste probleem rondom ontkenning ligt voor veel functionarissen juist in de pedagogische inzet van het jeugdstrafrecht. Jongeren die (deels) ontkennen, tonen vaak geen inzicht in hun schuld en verantwoordelijkheid voor een strafbaar feit en kunnen hier dan ook niet op worden aangesproken(...)''

http://www.parool.nl/nationalescriptieprijs/2004/scriptie-3.html
Inderdaad, volkomen eens met de conclusie.
Het is straatcultuur en gebrek aan goede opvoeding thuis. Zeker niet typisch Marokkaans, want als ik hoor hoe de jongeren zich over het algemeen in Marokko gedragen dan is het een tegenpool van al die negatieve berichten over de Marokkaanse jeugd in Ned.

Afrux
04-02-05, 15:22
Geplaatst door freya
En wat is nou het verband tussen die namenkwestie en de topic titel? :confused:

Ik zou het niet weten. Ik kwam het artikel tegen op abin,nu en zag dat ze daar een stukje over die omstreden namelijst stond.

Ik las het artikel en zag dat er in het artikel gesproken wordt over die namenlijst.

Ik heb dus hier geprobeerd uit te leggen hoe dat zit met de namenlijst wat bterft Marokko.


Voor mij was het een mogelijkheid om uit te leggen aan de mensne hier de gedachte achter d enamenlijst. Hoe de onderrukking van de berbers zich voltrekt. Trouwens niet alleen personen namen waren en zijn bij sommige gemeentes en consulaten verboden, maar ook de helft van de marokkaanse plaats namen is vervangen door een ARabische. Dat is wat we noemen Arabiseringspolitiek.

Dit zijn maar twee voorbeelden van de arabeseringspolitiek... er zijn nog duizend te noemen.


Het is goed voor de marokkanen en niet marokkanen om een idee te krijgen over deze racistisceh namenlijst en wat dat inhoudt.

freya
04-02-05, 16:29
Geplaatst door Afrux
Ik zou het niet weten.

Ja halloooooo!

Dan had je toch zelf wel ff een andere titel kunnen intypen :duizelig:

S@deeQ
04-02-05, 16:37
Die vent spoort echt voor geen cm :auw2:

Wide-O
04-02-05, 16:40
Conclusie van Kool: ontkenning is etnisch gerelateerd.


Is toch wel erg kort door de bocht nee ? Ik heb het hele onderzoek niet gelezen, maar elk gedrag wordt bepaald door meerdere factoren.

Misschien denken die lui allemaal wel "ja, tief maar op met je maatschappij, ik krijg toch op m'n donder, ik ben toch al schuldig voor ik schuldig ben bevonden" en zijn ze door scha en schande wijs geworden. Is ook een nattevingerverklaring, maar minstens even gefundeerd.

Het eerste wat een westers advokaat je overigens zal adviseren is te ontkennen, ook al ben je zo schuldig als wat. Hebben advokaten andere genen ?

Misschien is het wel een combinatie van trots, gekrenktheid, gevoel vogelvrij te zijn, economische situatie, onmacht, boosheid, tussen twee culturen vallen, verwardheid ... ?

Etnisch gerelateerd, hallo, ho maar even. Zullen vast allemaal geen lieverdjes zijn, dat hoor je mij niet zeggen, maar waarom dit soort pseudo-wetenschap ?

freya
04-02-05, 16:43
Geplaatst door Wide-O
maar waarom dit soort pseudo-wetenschap ?

Niet zo naar de bekende weg vragen lieverd :staart:

Afrux
04-02-05, 16:44
Geplaatst door freya
Ja halloooooo!

Dan had je toch zelf wel ff een andere titel kunnen intypen :duizelig:

Ik verzin meetsal geen titel.

Ik post het artikel met zijn eigen titel en deze keer was er ook een aanvulling bij.

ik dacht dat je ging vragen hoe het zit met die turkse namenlijst dan.

Nou dat weet ik niet, zij hebben zeker een reden. Turken zijn ook nationalistisch en dat is het probleem van de moslims.

Zij kunnen pas ene front vormen als ze alkaar erkennen.

freya
04-02-05, 16:48
Geplaatst door Afrux
Ik verzin meetsal geen titel.

Ik post het artikel met zijn eigen titel en deze keer was er ook een aanvulling bij.

ik dacht dat je ging vragen hoe het zit met die turkse namenlijst dan.

Nou dat weet ik niet, zij hebben zeker een reden. Turken zijn ook nationalistisch en dat is het probleem van de moslims.

Zij kunnen pas ene front vormen als ze alkaar erkennen.

Hou nou eens een keer op over die namenlijsten! :fplet:



:p

Wide-O
04-02-05, 16:49
Geplaatst door freya
Niet zo naar de bekende weg vragen lieverd :staart:

Hysterie ? Collectieve depressie ? Gewoon tijd voor dit soort dingen ?

Hoe kunnen wij - of onze maatschappij - een voorbeeld stellen als we elke keer weer compleet door ons dak gaan, over schurkenstaten, etnieën etc spreken ? 60 jaar na een ander niet zo'n mooie periode uit onze Europese geschiedenis ?

<gaat hoofdschuddend af>

Afrux
04-02-05, 16:54
Geplaatst door freya
Hou nou eens een keer op over die namenlijsten! :fplet:



:p

Even serieus:

wat vind jij ervan dat AMazigh kinderen in Libya niet naar school mogen. Er zijn hiervan bewijs documenten ook bij mensenrechten organisaties.

Wat vind je ervan dat er een wet bestaat die het spreken ervan verbiedt in het openbaar. (deze kan ik je toesturen?

Wat vind je ervan dat Numidya in Alhucema 6 jaar later en na veel rechtzaken mocht ingeschreven worden bij de bevolkingsregister.

Een naam iswie je bent, NIET WAAR Freya?

Ik ben hier op het forum toch ook Afrux!!! En soms hou ik ervan om te proveceren!

freya
04-02-05, 16:57
Geplaatst door Afrux
Even serieus:

wat vind jij ervan dat AMazigh kinderen in Libya niet naar school mogen. Er zijn hiervan bewijs documenten ook bij mensenrechten organisaties.

Wat vind je ervan dat er een wet bestaat die het spreken ervan verbiedt in het openbaar. (deze kan ik je toesturen?

Wat vind je ervan dat Numidya in Alhucema 6 jaar later en na veel rechtzaken mocht ingeschreven worden bij de bevolkingsregister.

Een naam iswie je bent, NIET WAAR Freya?

Ik ben hier op het forum toch ook Afrux!!! En soms hou ik ervan om te proveceren!


:maf: :maf: :maf: :maf: :maf: :maf: :maf: :maf: :maf: :maf:














:stomp:

Rabi'ah.
04-02-05, 17:03
Geplaatst door Afrux

Zij kunnen pas ene front vormen als ze alkaar erkennen.

Het zou fijn zijn als jij dit vervolgens ook in de praktijk zou brengen.

Afrux
04-02-05, 17:25
Geplaatst door Rabi'ah.
Het zou fijn zijn als jij dit vervolgens ook in de praktijk zou brengen.

Kritiek over extremisme en bepaalde gedachten die niet horen bij de tijd is mijn recht. Voor de duidelijkheid ik heb erger kritiek over de Amerikanen en Israel enzovoorts. Het is dus geen campange maar mijn persoonlijke overtuiging. En ik denk dat meeste moslims hetzelfde denken.


Als dat voor jou in de praktijk brengen betekent. Dan heeft dus niets met fijn zijn te maken. Met andere woorden: Ik haat de moslism niet (dat is je conclusie), de arabieren ook niet sterker nog ik heb ze als vrienden.(ik lieg niet als ik zeg dat ik weiger langer te werekn met een Amerikaan omdat hij teveel onzin vertelet over de Arabieren). Maar daarom zal ik niet zwijgen over e achterlijkheid van ideologie (bewezen) en het Arabische racisme.


Dus ik breng niets verkeerd in de praktijk.


Freya:
Marokko - Moroccoo - Marueos - MARAKUCH - Mar + akuc = land van god (in het berbers).

Het is ook een naam.

Afrux
04-02-05, 17:26
Geplaatst door Afrux
Kritiek over extremisme en bepaalde gedachten die niet horen bij de tijd is mijn recht. Voor de duidelijkheid ik heb erger kritiek over de Amerikanen en Israel enzovoorts. Het is dus geen campange maar mijn persoonlijke overtuiging. En ik denk dat meeste moslims hetzelfde denken.


Als dat voor jou in de praktijk brengen betekent. Dan heeft dus niets met fijn zijn te maken. Met andere woorden: Ik haat de moslism niet (dat is je conclusie), de arabieren ook niet sterker nog ik heb ze als vrienden.(ik lieg niet als ik zeg dat ik weiger langer te werekn met een Amerikaan omdat hij teveel onzin vertelet over de Arabieren). Maar daarom zal ik niet zwijgen over e achterlijkheid van ideologie (bewezen) en het Arabische racisme.


Dus ik breng niets verkeerd in de praktijk.


Freya:
Marokko - Morocco - Marruecos - MARAKUCH - Mar + akuc = land van god (in het berbers).

Het is ook een naam.

freya
04-02-05, 17:27
Geplaatst door Afrux



Freya:
Marokko - Moroccoo - Marueos - MARAKUCH - Mar + akuc = land van god (in het berbers).

Het is ook een naam.

*zit met vingers in de oren*

:fpuh:

Wide-O
04-02-05, 17:29
Nomen est Omen.

Rabi'ah.
04-02-05, 17:56
Geplaatst door Afrux

Als dat voor jou in de praktijk brengen betekent. Dan heeft dus niets met fijn zijn te maken. Met andere woorden: Ik haat de moslism niet (dat is je conclusie), de arabieren ook niet sterker nog ik heb ze als vrienden.

Je haat de Arabieren niet, maar produceert wel deze tekst:


Geplaatst door Afrux
De Arabieren het vuil van de wereld. Stel je voor een wereld zonder Arabieren! Dan waren er al 95% minder problemen op aarde.

En dan durf jij nog het woord racisme in de mond te nemen. :rolleyes:

Afrux
04-02-05, 18:29
Geplaatst door Rabi'ah.
Je haat de Arabieren niet, maar produceert wel deze tekst:



En dan durf jij nog het woord racisme in de mond te nemen. :rolleyes:

Ja dat is ook zo. En jullie weten best wel dat ik die Arabieren bedoel. Ik heb niets tegen een persoon, een indivudi. Of hij arabier is of niet makat niets uit. Maar ik heb wel iets tegen een systeem die nationalistisch (racistisch) arabisch nationalisme heet. En ik ben ook tegen de personen die die ideologie vertegenwoordigen. het zijn Arabieren en zo noemen ze zichzelf ook. Die vraag werd me ooit gesteld. Het antwoord was: Nee liever leven onder een Arabische democraat dan een dictatoriale Amazigh.

S@deeQ
04-02-05, 19:10
Geplaatst door Afrux
Ja dat is ook zo. En jullie weten best wel dat ik die Arabieren bedoel. Ik heb niets tegen een persoon, een indivudi. Of hij arabier is of niet makat niets uit. Maar ik heb wel iets tegen een systeem die nationalistisch (racistisch) arabisch nationalisme heet. En ik ben ook tegen de personen die die ideologie vertegenwoordigen. het zijn Arabieren en zo noemen ze zichzelf ook. Die vraag werd me ooit gesteld. Het antwoord was: Nee liever leven onder een Arabische democraat dan een dictatoriale Amazigh.

:auw2: wat een walgelijk smerige rat vol haat die je bent

een smerige extremistische rat die loopt te janken dat er extremisten zijn , wat een idioot :hihi:

stik in je kanker haat , zul je jezelf en de imazighen een grote dienst bewezen :hihi:

Afrux
04-02-05, 23:51
Geplaatst door S@deeQ
:auw2: wat een walgelijk smerige rat vol haat die je bent

een smerige extremistische rat die loopt te janken dat er extremisten zijn , wat een idioot :hihi:

stik in je kanker haat , zul je jezelf en de imazighen een grote dienst bewezen :hihi:

Je bent de meeste achterlijke die ik hier heb horen praten. Gedreven door je onvoorwaardelijke steun voor een haat en racistische ideologie. Stik in je eigen ellende.

freya
04-02-05, 23:54
Heh gezellig weer hier.

Heb ik net een stel islamofoben op een ander forum de oren gewassen, zitten hier de moslims elkaar weer voor rotte vis uit te schelden.

Wat is het toch een fijne wereld :duim:

Te quiero
05-02-05, 03:30
Geplaatst door freya
Heh gezellig weer hier.

Heb ik net een stel islamofoben op een ander forum de oren gewassen, zitten hier de moslims elkaar weer voor rotte vis uit te schelden.

Wat is het toch een fijne wereld :duim:
Blijf ze de oren wassen, Freya, of ze Moslims zijn of niet.

Dutchess
05-02-05, 06:29
Geplaatst door freya
De meer doorgewinterden analyseren het bewijs voordat ze iets verklaren. Bovendien bestaat de overtuiging dat ontkennen loont, vooral als er weinig bewijs is. Wat eveneens meetelt, is dat deze jongens vaak geen duidelijke toekomstvisie hebben en weinig te verliezen hebben. Bij de omgevingsfactoren moet worden gedacht aan de druk van de 'groepscultuur'. Veel misdrijven worden gepleegd in een groep, waardoor solidariteit ontstaat. Binnen die groepen bestaan erecodes, zoals 'ontkennen is goud verklaren, bekennen is je dood verklaren'.


Conclusie: praktische realisten, die marokkaanse criminelen. Als er weinig bewijs is loont het inderdaad om te ontkennen. Meteen bekennen is in ieder geval niet slim. Waarom zou je? Dat over groepscultuur is een beetje over de top. Als je met z'n drieen een bank berooft, hoef je geen Marokkaan te zijn om te beseffen dat je wat afspraken moet maken over wat te doen als je gepakt wordt. Allemaal ontkennen dus, want als er een dader bekent is de rest er automatisch ook bij. Wat dat met erecodes te maken heeft weet ik niet. Het zijn gewoon doorgewinterde criminelen met kennis van 'het systeem'. En ze hebben inderdaad weinig te verliezen, behalve hun criminele handeltjes dan.

Zegt dit nou iets over de 'slechtheid' van marokkaanse draaideurcriminelen of over de 'domheid' van de rest?

Vage scriptie. Duidelijk niet vanuit crimineel oogpunt geschreven ;)

mark61
05-02-05, 11:29
Geplaatst door Afrux
Freya:
Marokko - Moroccoo - Marueos - MARAKUCH - Mar + akuc = land van god (in het berbers).

Het is een taalkundig algemeen geaccepteerd feit dat Marokko van Marrakech komt. Of dit spoort met jouw etymologie weet ik niet.

Afrux
05-02-05, 14:00
Geplaatst door mark61
Het is een taalkundig algemeen geaccepteerd feit dat Marokko van Marrakech komt. Of dit spoort met jouw etymologie weet ik niet.

Dat klopt. En Marrakech wordt in Marokko nog steeds uitgesproken en geschreven (in het ARabische n berbers) als Marrakouch (berbers Marakuc). en dat betekent in het berbers Land van God.