PDA

Bekijk Volledige Versie : Kinderneurochirurg verbaast zich over legalisering kindereuthanasie



Zwarte Schaap
05-02-05, 01:26
Verbazing over legalisering kindereuthanasie

Binnenlandredactie

ROTTERDAM - Toen hij begon als arts, hoorde hij het al regelmatig: „Het aborteren of laten inslapen van kinderen met een open rug is wellicht voor iedereen het beste. Hun lijden is uitzichtloos en ondraaglijk.” Na tien jaar ervaring kwam kinderneurochirurg drs. Rob de Jong tot een andere slotsom. „Het gaat om een groep vitale mensen, uiteraard in meer of mindere mate gehandicapt, maar in 2005 met een vrijwel normale levensverwachting.”
.
Is het doden van baby’s met een open rug medisch verantwoord? Ja, aldus drie artsen van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Enkele weken geleden traden ze met een onderzoek naar buiten. Daaruit bleek dat justitie de afgelopen zeven jaar alle strafzaken had geseponeerd tegen artsen die zich na het doden van een baby met ernstig aangeboren afwijkingen vrijwillig hadden gemeld. Het ging in totaal om 22 zaken.
.
Volgens de onderzoekers ging het om baby’s met een open rug ter hoogte van de nek. „De nieren werkten niet, het defect was niet te opereren, sowieso zouden in het eerste levensjaar twintig à dertig operaties nodig zijn”, aldus een van hen.
.
Na een opmerkelijke stilte van een week verscheen in de Volkskrant een ingezonden stuk. Daarin schreef een arts: „Gek, kinderen met dit soort aandoeningen ken ik niet uit mijn praktijk en ik twijfel aan de juistheid van de gegevens uit Groningen.”
.
De arts in kwestie, kinderneurochirurg Rob de Jong van het Erasmus MC/Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam, maakt uit het onderzoek op dat het doden van deze kinderen weer een stuk verder is gelegaliseerd. „Ik verbaas me er nog steeds over”, zegt hij desgevraagd, enkele dagen na plaatsing van zijn ingezonden stuk. Hij benadrukt op persoonlijke titel te spreken.
.
Wat is medisch gezien uw oordeel over dergelijke kinderen?
„Het ruggenmerg, vanaf de plaats waar hun rug open is, werkt niet. Dit leidt tot een uitval van neurologische functies. Afhankelijk van de hoogte van de opening is de bewegingsvrijheid van deze kinderen ernstig ingeperkt. Zit de opening laag, dan zijn de voetjes vaak verlamd, terwijl de boven- en onderbenen nog prima functioneren. Bij een hoge opening zie je vaak dat heel het onderlichaam is verlamd. Deze kinderen hebben veelal ook blaasproblemen. Veel van deze patiëntjes worden geboren met een waterhoofd en dat was tot aan de jaren ’60 een belangrijke doodsoorzaak. Inmiddels zijn er diverse operatietechnieken ontwikkeld waarmee een waterhoofd prima kan worden behandeld.”
.
Een kindje dat met een open rug wordt geboren staat aan het begin van een enorme lijdensweg, stellen uw collega’s uit Groningen.
„Dat vind ik té eenzijdig belicht en daarom onjuist. Enkele dagen na publicatie van het rapport sprak ik met enkele artsen die het onderzoeksrapport nog niet kenden. Ik vroeg hun: Als je -als laatste uitweg- zou besluiten een pasgeboren kind te doden, aan wat voor aandoeningen denk je dan? De collega’s zeiden: Aan kinderen met een zeer ernstige onbehandelbare hartafwijking, of aan kinderen met een huidziekte die zo ernstig is dat de huid loslaat als je hen aanraakt. Of aan kinderen met een inoperabele hersentumor. Toen duidelijk werd dat het alleen kinderen met een open rug betrof bij wie het leven zonder strafoplegging door justitie actief was beëindigd, reageerden ze geschokt.”
.
Wat u zegt, geldt ook voor kinderen met een open rug in de ergste vorm?
„Ze leven gewoon! Ze zijn vitaal! Enkele jaren terug is becijferd dat 50 tot 70 procent van deze kinderen een levensverwachting heeft van meer dan twintig jaar. Inmiddels wordt aangenomen dat hun levensverwachting vrijwel gelijk is aan die van ieder ander mens. Ongeveer 70 procent van hen heeft een normale intelligentie en volgt normaal onderwijs. Een kleine 40 procent woont zelfstandig.”
.
U verzet zich tegen het standpunt dat deze kinderen dood beter af zijn. Vanuit welke overtuiging?
„Niet vanuit een religieuze. Wat ik vind, vind ik op basis van mijn ervaring. Deze kinderen drinken, nadat ze geboren zijn gewoon hun flesje. Ze hebben geen intensieve zorg nodig. Moet je die kinderen dan preventief doodmaken omdat je verwacht dat ze ellende krijgen? Dat vind ik onredelijk; ik zie er de logica niet van in.
.
Bovendien, het kind zelf kan geen dankjewel meer zeggen want het is doodgemaakt. Daar doe je het dus niet voor. Volwassenen met een open rug, spina bifida, stellen dat hun leven even volwaardig is als dat van ieder ander. Zij vinden het geen reden voor preventieve abortus. Ook de vraag naar de zin van iemands leven vind ik onjuist; dat kan ik voor niemand bepalen. En het is té beperkt om die zin alleen af te meten aan de fysieke mogelijkheden waar iemand wel of niet over beschikt.”
.
Een massaal protest naar aanleiding van het Groningse onderzoek bleef uit. Hoe verklaart u dat?
„In dit geval gaat het om kinderen met een open ruggetje. Zij hebben een pr-probleem. Vergelijk het eens met veel te vroeg geborenen, voor hen spannen we ons tot het uiterste in. Of met jonge kinderen die een ernstige tumor krijgen. Ook hen behandelen we vrijwel altijd maximaal. Ik zeg niet dat een open rug een onschuldige aandoening is. Natuurlijk hebben deze kinderen hun moeilijke en verdrietige periodes. Hun maatjes gaan voetballen, krijgen een vriendje of vriendinnetje en zij moeten zich vijf keer per dag katheteriseren. Maar ze zitten niet hun hele leven door in één groot zwart gat.”
.
Inmiddels is bekend dat de Groningse artsen niet op het standpunt van De Jong willen reageren. „Ze vinden het geen vruchtbare bijdrage aan de discussie”, zegt De Jong. Vragend: „Maar aan welke discussie?”
.
Rob de Jong benadrukt te hebben gesproken op persoonlijke titel.


Bron: Het Reformatorisch Dagblad 04/02/05

Onno26
05-02-05, 01:45
Bron: Het Reformatorisch Dagblad 04/02/05

(U kent ze nog wel, dit is de krant die claimde dat de Tsunami een straf van G*D was tegen de "goddelozen")

In ieder geval leuk om te zien dat EO-jongeren uit de Veluwe onverwacht steun krijgen van de NMO-jongeren uit de grote steden.

Neem dit artikel vervolgens maar met een korrel zout, deze krant zou Euthanasie ALTIJD afkeuren hoe ondraagbaar en uitzichtsloos het lijden van de betroffene ook is. Het immers niet aan ons onderworpen mensen zelf te beslissen wanneer lijden ondraaglijk is.

Zwarte Schaap
05-02-05, 01:53
Geplaatst door Onno26
(U kent ze nog wel, dit is de krant die claimde dat de Tsunami een straf van G*D was tegen de "goddelozen")

In ieder geval leuk om te zien dat EO-jongeren uit de Veluwe onverwacht steun krijgen van de NMO-jongeren uit de grote steden.

Neem dit artikel vervolgens maar met een korrel zout, deze krant zou Euthanasie ALTIJD afkeuren hoe ondraagbaar en uitzichtsloos het lijden van de betroffene ook is. Het immers niet aan ons onderworpen mensen zelf te beslissen wanneer lijden ondraaglijk is.

Wil je ermee zeggen dat de krant er een hand in heeft gehad dat de kinderneuroloog tot zijn inzichten kwam?

papol
05-02-05, 23:46
Geplaatst door Zwarte Schaap
Verbazing over legalisering kindereuthanasie

kinderneurochirurg drs. Rob de Jong tot een andere slotsom.

Chirurg, handelend optreden, alles wat te snijden en te hechten is. Een beetje openrug is al gauw 30 operaties met de nodige nabehandelingen. brengt toch een paar jaar geld in het laatje .......


U verzet zich tegen het standpunt dat deze kinderen dood beter af zijn. Vanuit welke overtuiging?
„Niet vanuit een religieuze. Wat ik vind, vind ik op basis van mijn ervaring. Deze kinderen drinken , nadat ze geboren zijn gewoon hun flesje. Ze hebben geen intensieve zorg nodig.


Zelfs hersenloos geborenen, drinken hun flesje!! Nee hoor, geen intensieve zorg, kan volledig zelfstandig waarschijnlijk ook neurochirurg worden ....


Bron: Het Reformatorisch Dagblad 04/02/05

Zegt genoeg, als je maar lang genoeg zoekt vind je wel een of andere instemmer.


Gr.P

Eke
07-02-05, 11:11
We zijn hartstikke kundig op medisch gebied in Nederland geworden.Dit betekent dat kinderen "gered" kunnen worden die het in een "natuurlijke" samenleving al eerder of vrij snel niet gehaald zouden hebben.

Heb me door een hoogbejaarde arts laten vertellen dat kinderen die zeer ernstig gehavend geboren werden opzij gelegd werden door de vroedvrouw in een warm dekentje, even uit het zicht van de moeder en geen hulp kregen bij het opgang brengen of in standhouden van hun ademhaling, als die niet vanzelf gebeurde.

Wreed ? Of de natuur van God zijn gang laten gaan ?

Natuurlijk is het diep en diep pijnlijk als je je kindje moet kwijtraken.Maar je kunt je ook heeeel machteloos voelen als je je kindje ZO moet zien 'leven'. Dat is ook slopend als je nog meer kinderen mag verzorgen.

PS. dat deze kinderen geen intensieve zorg nodig hebben is onzin.

Spoetnik
07-02-05, 11:29
A Brave New World.

Ik ben benieuwd wanneer we ouderen op grotere schaal gaan euthanaseren. Zodra ze de samenleving bijvoorbeeld meer kosten dan ze opleveren; Er zijn hier op het forum, die ik graag wil voordragen :)

Canaris
07-02-05, 13:40
Wat eeen treurig bericht.

De Paus heeft ooit gezegd , dat in Nederland een cultuur des doods heerst en hij had gelijker als hij waarschijnlijk zelf voor mogenlijk achtte.

Niet alleen vinden die "artsen" in Groningen het blijkbaar "doodgewoon" dat ze babys een postnatale abortus geven . het wordt de meerheid der Nederlanders ook nog goedgepraat.

Lijden mag niet meer. Het leven moet Leuk en genietbaar zijn , met als meetbaar quefficient de hoeveelheid maandelijks Disco Bezoekjes .

De eendimensionale banaliteit is niet meer te onderbieden.....dacht ik , tot ik hoorde dat men in Groningen kinderen met een open ruggetje liet sterven.

Als God bestaat , huilt hij tranen met tuiten.

Canaris
07-02-05, 13:42
Zelf hersenloos geborenen, drinken hun flesje!! Nee hoor, geen intensieve zorg, kan volledig zelfstandig waarschijnlijk ook neurochirurg worden ....

einde quote

Ik hoop voor jou dat de omdraai logika hier niet toepasbaar is.

Eke
07-02-05, 14:09
Geplaatst door Spoetnik


Ik ben benieuwd wanneer we ouderen op grotere schaal gaan euthanaseren. Zodra ze de samenleving bijvoorbeeld meer kosten dan ze opleveren; Er zijn hier op het forum, die ik graag wil voordragen :)

Spoetnik, ik spreek uit ervaring .
Ben jij wel eens op een zaal geweest waar menselijke "planten"leven ?Dan ben je wel voorlopig heeeel stil...

Als ze er zijn dan verdienen ze alle liefde en aandacht,(die er vaak onvoldoende is--personeelstekort) maar DANKZIJ of DOOR medisch handelen worden nu zieltjes geboren , die het normaal niet zouden redden.

Het is heel tricky, een discussie over deze zaken, maar als je zegt : stop dan alle medische hulp die eventueel kan leiden tot vegetatieve kinderen, dan ontneem je anderen weer een kans.Het is echt niet zwart of wit en het gaat mij hier niet om het kostenplaatje..

Eke
07-02-05, 14:16
Geplaatst door Canaris
[B

Lijden mag niet meer. [/B]


Heb jij wel eens iemand waarvan je heel veel hield totaal kapot zien gaan na maanden en maanden tevergeefs knokken?

En diegene was zelf al geestelijk getraumatiseerd [dat zuigt ook energie]omdat ze dit mee had gemaakt bij haar eigen moeder, bij haar eigen zusjes en broer.

Kom op Canaris, er is een verschil tussen het ene en het andere lijden. Het verschil is : het ene is nog wel draagbaar en het andere lijden niet meer.

PS de paus komt trouwens niet op een overvolle drukke kamer te liggen in het ziekenhuis, waar de zusters overbelast zijn.

Spoetnik
07-02-05, 15:06
Geplaatst door Eke
Spoetnik, ik spreek uit ervaring .
Ben jij wel eens op een zaal geweest waar menselijke "planten"leven ?Dan ben je wel voorlopig heeeel stil...


Ik heb het over 65+ ers die hun economisch nut hebben verloren. Wanneer gaan we die euthanaseren?

En sja dat personeelstekorten he, weet je wat zou helpen, alle taken die niet-verpleegkundigen ook kunnen doen, door de familie te laten doen.

Eke
07-02-05, 15:19
Geplaatst door Spoetnik
1)Ik heb het over 65+ ers die hun economisch nut hebben verloren. Wanneer gaan we die euthanaseren?

2)En sja dat personeelstekorten he, weet je wat zou helpen, alle taken die niet-verpleegkundigen ook kunnen doen, door de familie te laten doen.

hey Spoetnik,1) je gaat een grens over.en lees nou eens precies wat ik beweer.
2)dat is een mooie gedachte. waarom gebeurt dat onvoldoende, denk je ?

Canaris
07-02-05, 15:58
Eke . je maakt eenbeginners fout. Je VERMOED iets en baseert daarop een strategie, niet wetend of jouw vermoeden juist is

Je haalt er emoties bij en probeert doormiddel van emotionele chantage je gelijk te bevestigen

wat gebeurt er wanneer echter de andere kant over dezelfde , of zelfs extremere ervaringen beschikt als jij?

Jouw gebrek aan respect voor lijdenden en hun ziektes of gebreken , laat mij geloven, dat jij weinig tot geen ervaring hebt met dit soort zaken.

geloof mij nu maar , (ja uit ervaring) iemand met een apalisch syndroom bijv, zal door zijn familie niet als "Plantje" worden getituleerd .

Ook het maanden en maanden knokken wordt door een familielid niet omschreven . Believe me.

Er is meer tussen "normaal leven" en dood zijn. Ook in het leed bestaat levensvreugde. Ik heb gezien hoe mensne smeekten te mogen sterven , maar nadat men hun had geholpen (Primair diagnostisch) waren ze dolblij , nog te mogen leven.

In Nederland echter angst voor pijn , depresieve toestanden bij terminale patienten ALTIJD verwart met Doodswens.
HET IS EEN SCHANDE: NIET MEER ; NIET MINDER:

Ik ben blij dat , wat ik heb meegemaakt in een land is gebeurd waar Euthanesie verboden is, en men met barmhartigheid , een uitstekende medische zorg en ruimte voor individuele wensen een stervensprocess van 2 jaar MENSELIJK heeft kunnen maken.

Eke
07-02-05, 16:00
Geplaatst door Canaris


Jouw gebrek aan respect voor lijdenden en hun ziektes of gebreken ,

je gaat te ver Canaris en je leest niet goed.

Canaris
07-02-05, 16:13
Ik lees wel goed en iemand die Apalieker , Plantjes noemt, ist een Mimose wanneer ze beledigd gaat zittend doen

Eke
07-02-05, 16:25
Geplaatst door Canaris
Ik lees wel goed en iemand die Apalieker , Plantjes noemt, ist een Mimose wanneer ze beledigd gaat zittend doen

Apallisch syndroom


Toestand waarbij ten gevolge van hoofdletsel of stagnatie in de bloedvoorziening van de hersenen, bijvoorbeeld bij een hartinfarct, de belangrijkste hersenfuncties verloren zijn gegaan, met intact blijven van de op zichzelf staande autonome of vegetatieve functies.

De patiënt lijkt wakker en heeft de ogen geopend, maar is niet in staat tot enig contact met de omgeving. Er worden dan ook geen zinvolle handelingen verricht en meestal ontstaat een verlamming van armen en benen met blijvende onwillekeurige verkorting of samentrekking van spieren (contracturen). De patiënt kan maanden tot jaren in een dergelijke toestand verkeren tot de dood intreedt.

Heb jij het over een pasgeborene die door zuurstoftekort in deze toestand terecht is gekomen ?

lennart
07-02-05, 16:33
Geplaatst door Eke
hey Spoetnik,1) je gaat een grens over.en lees nou eens precies wat ik beweer.
2)dat is een mooie gedachte. waarom gebeurt dat onvoldoende, denk je ?

1) waarom zou ik te ver gaan? als kinderen doodmaken die een openrug hebben worden geeuthanaseert, waarom dan niet mensen die economische niets meer betekenen
2) Een teveel geloof in de overheid. Nederland heeft haar geloof in God verwisselt met een geloof in de overheid.

Eke
07-02-05, 16:47
Geplaatst door lennart
1) waarom zou ik te ver gaan? als kinderen doodmaken die een openrug hebben worden geeuthanaseert, waarom dan niet mensen die economische niets meer betekenen
2) Een teveel geloof in de overheid. Nederland heeft haar geloof in God verwisselt met een geloof in de overheid.

) lezen s.v.p. dit beweer ik niet.

2)dit antwoord van jou heeft invloed, hoe groot die is weet ik niet,maar denk er eens over na, waarom gbeurt dit nog te weinig ?

papol
07-02-05, 17:12
Geplaatst door Canaris
Eke . je maakt eenbeginners fout. Je VERMOED iets en baseert daarop een strategie, niet wetend of jouw vermoeden juist is
Je haalt er emoties bij en probeert doormiddel van emotionele chantage je gelijk te bevestigen
wat gebeurt er wanneer echter de andere kant over dezelfde , of zelfs extremere ervaringen beschikt als jij?
Jouw gebrek aan respect voor lijdenden en hun ziektes of gebreken , laat mij geloven, dat jij weinig tot geen ervaring hebt met dit soort zaken.
geloof mij nu maar , (ja uit ervaring) iemand met een apalisch syndroom bijv, zal door zijn familie niet als "Plantje" worden getituleerd .
Ook het maanden en maanden knokken wordt door een familielid niet omschreven . Believe me.
Er is meer tussen "normaal leven" en dood zijn. Ook in het leed bestaat levensvreugde. Ik heb gezien hoe mensne smeekten te mogen sterven , maar nadat men hun had geholpen (Primair diagnostisch) waren ze dolblij , nog te mogen leven.
In Nederland echter angst voor pijn , depresieve toestanden bij terminale patienten ALTIJD verwart met Doodswens.
HET IS EEN SCHANDE: NIET MEER ; NIET MINDER:
Ik ben blij dat , wat ik heb meegemaakt in een land is gebeurd waar Euthanesie verboden is, en men met barmhartigheid , een uitstekende medische zorg en ruimte voor individuele wensen een stervensprocess van 2 jaar MENSELIJK heeft kunnen maken.

Jammer dat je je laat leiden door slechts één ervaring, ook dat zijn emotionele argumenten...

laten we het eens omdraaien, ik ken heel veel personen die kozen voor de dood of waarbij verder handelen is gestaakt. Nog geen klachtten gehoord ......

Gelukkig bepaald nooit uitsluitend een tijdelijke, geestelijke toestand van een persoon de keuze.

Gr.P

papol
07-02-05, 17:19
Geplaatst door lennart
1) waarom zou ik te ver gaan? als kinderen doodmaken die een openrug hebben worden geeuthanaseert, waarom dan niet mensen die economische niets meer betekenen
2) Een teveel geloof in de overheid. Nederland heeft haar geloof in God verwisselt met een geloof in de overheid.

Welke overeenkomst hebben een open rug en economisch belang ??

Geloof in overheid, gezondheidszorg of God? Vaak maakt het geen verschil, het resultaat is hetzelfde .....

Gr.P

Canaris
08-02-05, 10:46
Nog geen klachtten gehoord ......,


.....Bizar en als het leuk bedoeld was dan een kleine tip. Ga in de les bij een clownvis. Die weten wat leuk en wat niet-leuk is.

Eke
08-02-05, 10:59
Geplaatst door Canaris
Nog geen klachtten gehoord ......,


.....Bizar en als het leuk bedoeld was dan een kleine tip. Ga in de les bij een clownvis. Die weten wat leuk en wat niet-leuk is.

"Nog geen klachten gehoord " ja, dit zinnetje vind ik nou ook misgeschoten..

Maar Canaris, als jij een kindje hebt verloren die niet bereikbaar is geweest sinds de geboorte en die 2 jaar erna-je noemt het zelf een Apalieker-(wat afschuwelijk voor je is)wil je misschien toch verder mee discussieeren?

Canaris
08-02-05, 12:26
Nee Aka. Ik heb het apallische Syndroom erbij gehaald omdat jij het over "de plantjes" had. Dat is wel de algemeen geaccepteerde belediging voor mensen met een waak-coma.

Wanneer we terug gaan naar de kindjes, komen we authomatisch terecht in de categorie Ethiek. Al of niet religieus gemotiveerd. ( bij mij dus niet)

We moeten in Nederland weg van het idee, dat sterven een medische indicatie is. Het is een Noodzakelijkheid , ..helaas, maar we moeten ophouden de dood als heilmiddel te zien.

Juist doordat wij in Nederland dat hebben gedaan is Nederland op het gebied van de Palliatative Medisch Zorg bijna een ontwikkelingsland geworden.De knieval voor de dood en de Vox Populie heeft van de Nederlandse zorg een moralisch moeras gemaakt.

Kanker = Lijden= wens om te sterven is in de volksmond een logische opeenvolging geworden. Bijna geen mens in Nederland weet dat het al heel lang anders kan.

Toen de Euthanesie discussie in Nederland werd gevoerd ( 80er Jaren) was men nog niet zo ver. Nu hoeft geen mens meer te lijden. Mensen kunnen waardevol sterven zonder dat een ander mens een handje hoeft te helpen.

De dood is onuitwijkbaar. De weg ernaartoe is echter voor de levenden , Niet voor de doodsgravers.

Wanneer we het dan ook nog eens hebben over Kinderen die volgens vele deskundigen wel degenlijk een gewoon leven kunne leiden , dan wordt het al helemaal pervers.

Wanneer men onder een normaal leven echter verstaat dat op zaterdag de auto kan worden gewassen, op zateragavond kan eorden gestapt om dan op zondag te voetballen, dan is er idd geen "Normaal leven " voor dat soort kinderen mogenlijk.

Wanneer we echter dat soort 1-dimensionale banaliteiten links laten liggen en een gesprek aan gaan met Spini Bifida Kinderen/mensen , zul je verstelt staan over de scala aan mogenlijkheden om een "normaal leven" te leiden.

Wanneer je dat doet, dan kan je niet meer anders , als de praktijken in Groningen als pure Moord te bestempellen. Een Moord die zijn begin heeft genomen in de morele degeneratie in Nederland. Lex-Euthanesie