PDA

Bekijk Volledige Versie : Bush mag, Mohammed B. niet



Te quiero
05-02-05, 18:26
Bush mag, Mohammed B. niet
van onze correspondent
2005-02-05

Het carnaval begint vandaag. Aan politiek en religieus gevoelige thema's waagt de optochtcommissie zich dit jaar liever niet.



Het zal begin jaren zeventig zijn geweest toen uitgelaten carnavalsvierders zich op de knieën lieten vallen, richting een denkbeeldig oosten bogen en luidruchtig Allah en zijn profeet Mohammed begonnen te 'aanbidden'. In een dronken driekwartsmaat. ,,Onbestaanbaar vandaag de dag'', zegt Jan Venmans, voorzitter van de carnavalsstichting in Tilburg. Hij staat daarin niet alleen. Politiek en vooral religieus gevoelige thema's worden gemeden.

Van Bergen op Zoom tot Venlo, van Maastricht tot aan de grote rivieren: Zuid-Nederland staat in de steigers voor vijf dagen carnaval, het van oorsprong katholieke feest dat voorafgaat aan de vastenperiode. Zelfs de bewegwijzering is aangepast: Den Bosch heet even Oeteldonk, Breda Kielegat, Tilburg Kruikenstad. Het gezag levert de stads sleutels symbolisch in bij de narren autoriteiten en gaat tot en met dinsdag in retraite.

De optocht, meestal op zondag, vormt het spektakelstuk van het lokale carnaval. Hoogwaardigheidsbekleders worden op de hak genomen, burgemeesters en hotemetoten afgeserveerd. Wie zoekt naar landelijk maatschappelijk gevoelige thema's komt de laatste jaren bedrogen uit. Werd begin jaren zeventig Allah nog vrolijk op de korrel genomen en Den Uyl als verkerende 'in den olie' bezongen, na de aanslagen in New York in 2001 grepen onder anderen de Udense autoriteiten in en verboden elke persiflage op Osama bin Laden.

,,Het was jarenlang leuk om mensen te kijk te zetten, maar heikele onderwerpen doen we nu niet meer'', zegt Ronald van Santen (47), vier jaar lid van de Raad van Elf in Tilburg. ,,Voordat je het weet heb je een hoop gelazer.'' Toch zijn de optochtreglementen niet veranderd. De interpretatie wel. Jan Venmans: ,,De deelnemers mogen in principe doen wat ze willen, mits het geen politieke demonstratie wordt en ze de regels van de betamelijkheid niet overschrijden. Als iemand Bush als cowboy wil neerzetten, mag dat. Geef je hem een wapen in handen, dan wordt het een ander verhaal.''

Wilders? ,,Geen probleem'', vindt Venmans. Hirsi Ali? ,,Moet kunnen.'' Mohammed B.? ,,Absoluut niet! Wie met een persiflage op Mohammed B. komt, wordt desnoods ter plekke uit de optocht gehaald. Zulke uitdossingen voegen niets toe aan de doelstelling van carnaval.''

Landelijke onderwerpen worden door de optochtcommissie in Breda op voorhand geweerd, ,,behalve als ze rechtstreeks betrekking hebben op Breda'', zegt bouwleider Ron Klasen van carnavalsvereniging De Meikevers. ,,Thema's moeten voor de mensen herkenbaar zijn, dus lokaal.'' In Maastricht wordt politiek sowieso nauwelijks bij carnaval betrokken. ,,En dat is niet uit angst onze vingers eraan te branden'', beweert Frits Jongen, voorlichter van De Tempeleers. De rol van de optocht is in Maastricht bovendien ondergeschikter. ,,In Mestreech staat de individuele beleving voorop.''

barfly
05-02-05, 21:06
Ik constateer maar weer es dat ik altijd al een t*r*ng hekel heb gehad aan carneval...

sjaen
05-02-05, 21:15
Zegt veel over het huidige klimaat in Nederland
Humor kan een geweldig wapen zijn.
Helpt de boel te relativeren.
Ah, vergane glorie

~Panthera~
05-02-05, 21:19
Geplaatst door barfly
Ik constateer maar weer es dat ik altijd al een t*r*ng hekel heb gehad aan carneval...


Wie niet ? :moe:

sjaen
05-02-05, 21:30
Tja, wat de boer niet kent, dat lust hij niet! :D


Vasteloavend same

barfly
05-02-05, 21:33
Geplaatst door ~Panthera~
Wie niet ? :moe:

Voornamelijk Limbabnezen en Brabanners... :moe:

~Panthera~
05-02-05, 22:01
Geplaatst door barfly
Voornamelijk Limbabnezen en Brabanners... :moe:

Achterlijke cultuur. :moe:

barfly
05-02-05, 22:22
Alaaffffffff :maf3:

sjaen
05-02-05, 22:54
Geplaatst door ~Panthera~
Achterlijke cultuur. :moe:

Geweldige bijdrage!
Zo leer je nog eens wat

~Panthera~
05-02-05, 23:09
Geplaatst door sjaen
Geweldige bijdrage!
Zo leer je nog eens wat


Ja. humor. :moe:

Ron Haleber
06-02-05, 01:32
toch sneu voor dat joch - had hij kunnen leren lachen om zichzelf...

das precies wat die gozers ontbreekt en waarom het monsters worden... :jammer:

sjaen
06-02-05, 09:27
Geplaatst door barfly
Ik constateer maar weer es dat ik altijd al een t*r*ng hekel heb gehad aan carneval...


En dat met zo'n Avatar, je kunt zo als 'faatse' meetrekken!

:)