PDA

Bekijk Volledige Versie : Groeiend aantal ´Jezus-Moslims´



Marsipulami
06-02-05, 19:18
Groeiend aantal ´Jezus-Moslims´
Moslims die geraakt zijn door het evangelie

Geplaatst op 5/2 '05 om 12:12u
Door Ton Huitink (Bron: Friesch Dagblad)


HILVERSUM (Rknieuws.net) - "Ik ben van mening dat er met Jezus een weg mogelijk is binnen de islam. Uit pastoraal oogpunt kan hiervoor worden gekozen, met het oog op moslims die gegrepen zijn door het evangelie, maar eenvoudig geen ruimte hebben om te breken met hun sociale gemeenschap.’’ Het is het standpunt van Jaap Hansum, werkzaam voor de Gereformeerde Zendingsbond (GZB) in Antwerpen.

Diverse christelijke organisaties in Nederland richten zich op evangelisatie onder moslims. Hansum, sprekend in persoonlijke titel, constateert echter dat dertig jaar evangelisatiewerk onder moslims in België en Nederland niet tot grote aantallen bekeerlingen heeft geleid. Eén van de oorzaken is dat het voor moslims een (te) grote stap is om hun hechte, besloten moslimgemeenschap te verlaten en zich aan te sluiten bij een christelijke gemeente.

Hansum: "Als de weg vanuit de islam naar de christelijke gemeente voor veel moslims niet begaanbaar blijkt te zijn, kan de vraag worden gesteld of dan niet beter de omgekeerde beweging kan worden gemaakt: kan het evangelie van Jezus niet het huis van de islam worden binnengedragen en daar als ‘een zuurdesem het gehele deeg doortrekken’?’’

De zogeheten ‘Jezus-moslims’ zijn al vanaf de jaren zeventig in de evangelicale wereld bekend - in Bangladesh bijvoorbeeld zouden er volgens Amerikaanse evangelicale bronnen wel ettelijke tienduizenden zijn - maar pas de laatste jaren is er meer aandacht voor deze categorie. In het Nederlandse taalgebied is er nog nauwelijks over gepubliceerd. Jaap Hansum werkt in het kader van zijn theologiestudie aan een doctoraalscriptie over ‘Moslims voor Jezus; een (on)mogelijkheid’. Hij verwacht op basis van zijn literatuurstudie van voornamelijk Amerikaanse evangelicale bronnen, dat de beweging van ‘Jezus-moslims’ in de komende tijd sterk zal groeien.

Orakel
06-02-05, 19:21
Geplaatst door Marsipulami
Groeiend aantal ´Jezus-Moslims´
Moslims die geraakt zijn door het evangelie


Zou het echt zo zijn dat ze geraakt zijn door het evangelie of zou het eerder te maken hebben met de wens te ontsnappen aan:


Eén van de oorzaken is dat het voor moslims een (te) grote stap is om hun hechte, besloten moslimgemeenschap te verlaten ?

Si_Y
06-02-05, 19:23
Lijkt me erg sterk

S@deeQ
06-02-05, 19:32
Geplaatst door Si_Y
Lijkt me erg sterk

iemand die niet in jezus gelooft is geen moslims , wat is hier zo nieuw aan ?? :maf3:

Si_Y
06-02-05, 19:37
Geplaatst door S@deeQ
iemand die niet in jezus gelooft is geen moslims , wat is hier zo nieuw aan ?? :maf3:

ewa dat ze het islam op gaan geven om in een kerk te zitten om te bidden voor een standbeeld is niet gezond. En jij vraagt me wat daar vreemd aan is?

Si_Y
06-02-05, 20:31
Geplaatst door Gerrit Jan
Ik heb ook wel eens gehoord dat dat niet gezond is...


In de islam is aanbidding van beelden niet toegestaan, en deze mensen claimen moslim te zijn en in een kerk te willen zitten om Jezus te aanbidden (wat over het algemeen beelden zijn).

Ik wil hiermee niet het Christendom onderuit halen, maar het zijn in feite 2 verschillende geloven op dat gebied.

Si_Y
06-02-05, 20:40
Geplaatst door Gerrit Jan
Ik denk dat je je moet afvragen of het beeld dat je hebt van het christendom wel juist is.

Dat zou heel goed kunnen. Ik heb niet veel christenen om mij heen. Ik ken het voornamlijk van de amerikaanse films.

Si_Y
06-02-05, 20:45
Geplaatst door Gerrit Jan
Of ken je het voornamelijk door wat je geloofsgenoten er over zeggen?

nope, daar hebben we het nauwelijks over. Is alleen maar respect voor hen.

Zwarte Schaap
06-02-05, 20:47
IK heb het 2 dagen geleden al eerder gepost . IK noemde het toen: Pleidooi voor nieuwe trucs om Moslim(jongeren) te bekeren, de Jezus-Moslims.

Pleidooi voor nieuwe visie op benaderen van moslims

Kerkredactie

HILVERSUM - Kun je deel hebben aan het verlossingswerk in Jezus Christus en tegelijk moslim blijven? Ja, zegt Jaap Hansum, werkzaam voor de Gereformeerde Zendingsbond in Antwerpen, vrijdagavond in het EO-programma Kerk in beweging.
.
Hansum, die op persoonlijke titel spreekt, acht uit pastoraal oogpunt de zogenoemde moslims-voor-Jezusbenadering (MVJ-benadering) een legitieme benadering. Hij constateert dat dertig jaar evangelisatiewerk onder moslims in België en Nederland niet tot grote aantallen bekeerlingen heeft geleid. Een van de oorzaken daarvan is volgens hem dat het voor moslims een (te) grote stap is om hun hechte, besloten moslimgemeenschap te verlaten en zich bij een christelijke gemeente aan te sluiten.
.
De, wat Hansum noemt, „Jezus-moslims” zijn in de evangelicale wereld al sinds de jaren zeventig bekend -in Bangladesh bijvoorbeeld zouden er volgens Amerikaanse evangelicale bronnen wel ettelijke tienduizenden zijn- maar pas de laatste jaren is er meer aandacht voor deze categorie. In het Nederlandse taalgebied is er nog nauwelijks over gepubliceerd.
.
Hansum schrijft in het kader van zijn theologiestudie een doctoraalscriptie met de titel ”Moslims voor Jezus; een (on)mogelijkheid”. Hij verwacht op basis van zijn literatuurstudie van voornamelijk Amerikaanse evangelicale bronnen dat de beweging van „Jezus-moslims” de komende tijd sterk zal groeien.
.
Deze moslims „aanvaarden de kern van het Evangelie, inclusief het verzoeningswerk van Christus en Zijn opstanding. Met dat Evangelie blijven ze de plaats in de moslimwereld innemen. Ze participeren in meerdere of mindere mate in de islamitische cultus ten aanzien van kleding en voedsel, maar ook de religieuze gebruiken. Ze blijven de moskee bezoeken, bestuderen de Bijbel, bidden en zingen in de Jezus-moslimgemeenschappen; maar zaken als de doop en het avondmaal zijn in veel gevallen (nog) niet aanwezig. Ze gaan selectief om met teksten in de koran of herinterpreteren die vanuit een meer christelijk perspectief.”
.
De MVJ-beweging is nog betrekkelijk jong en dat maakt een beoordeling er niet eenvoudiger op, aldus Hansum. „Er zitten wel veel haken en ogen aan, zoals de angst voor syncretisme (vermenging van godsdiensten, AdH). Het is verstandig bij een beoordeling ook de ontwikkeling op de langere termijn in ogenschouw te nemen: is het Evangelie bestand tegen de islamitische structuur? Zijn er vruchten van de Geest? Is er levensvernieuwing? Ik ben van mening dat er met Jezus een weg mogelijk is binnen de islam. Over de concrete vormgeving is nadere bezinning nodig, zo ook over de vraag in hoeverre de moslims-voor-Jezus-benadering als een bewuste missionaire strategie kan worden gekozen.”
.
De door Hansum aangesneden thematiek kwam ook aan de orde tijdens het wereldevangelisatiecongres in het Thaise Pattaya, najaar 2004. De gedachte -uiteengezet door een Amerikaanse wetenschapper die actief was in Bangladesh- dat het mogelijk is „Jezus-moslim” te zijn, stuitte toen op beslist verzet van twee Afrikaanse predikanten, onder wie een ex-moslim. „Als christen kún je geen moslim zijn, en andersom kan ook niet.”
.
De stichting Evangelie & Moslims organiseerde deze week een studiedag over de scriptie van Jaap Hansum, zegt Willem van der Deijl, coördinator jongerenwerk bij E&M. Desgevraagd geeft hij aan dat „we onderscheid moeten maken tussen de vraag of we deze benadering principieel en theologisch mogelijk achten en de vraag of zij mogelijkheden zou bieden in de Nederlandse situatie.”
.
Principieel gezien, aldus Van der Deijl, „moeten we opmerken dat de Bijbel ons ruimte biedt voor verschillende accenten. Het gaat in het Evangelie om het Koninkrijk Gods, maar ook om de kerk. Het gaat om zowel een beweging als om een organisatie. De boodschap van Jezus Christus en de apostelen draagt vrucht onder de Samaritanen, zonder dat zij kennelijk afstand moeten doen van hun afwijkende identiteit. Een belangrijk gegeven is ook dat de islam in zijn godsbeeld zo veel continuïteit heeft met het christelijk geloof dat we die niet kunnen gelijkschakelen met heidendom. Principieel gezien lijkt er dan ruimte om een MVJ-benadering te overwegen.”
.
Wel blijven er belangrijke kanttekeningen, zegt hij. „Welke rol spelen in concrete situaties de koran en de islamitische geloofsbelijdenis, inclusief de visie op Mohammed? Accepteren we deze benadering als overgangsfase in de geestelijke groei of als volwaardig christenzijn?”
.
In Nederland hebben we bovendien te maken met een grote diversiteit aan moslims, aldus de coördinator jongerenwerk. „Daarom is het nodig een diversiteit aan benaderingswijzen te hebben. In individuele gevallen moet worden overwogen of de MVJ-benadering ook in pastoraal opzicht een wijze keus zou zijn. Te allen tijde moet voorkomen worden dat ex-moslims nergens meer bij zouden horen.”


Bron: Het Reformatorisch Dagblad 04/02/05

xulia
06-02-05, 20:51
So?

Het ene of het andere geloof.
Maakt het wat uit?

Abelone
06-02-05, 20:53
Geplaatst door xulia
So?

Het ene of het andere geloof.
Maakt het wat uit?

Alleen vindt de ene gelovige dat ie bij de andere lampies in moet komen draaien.

xulia
06-02-05, 21:00
Geplaatst door Abelone
Alleen vindt de ene gelovige dat ie bij de andere lampies in moet komen draaien.

:haha:

(Enneh...My Oyster Is The World too. Ik vinnem leuk.)

BlackWidow
06-02-05, 21:02
Het geloof in God alléén is het beste. Met veel respect voor al zijn boodschappers!

~Panthera~
06-02-05, 21:08
Volgens mij heeft God een morbide gevoel voor humor. :hihi:

AdamX
06-02-05, 21:18
ik houd net zoveel van de profeet jezus vzm als van de profeet Mohammed vzm :regie:

ultimateEnigma
06-02-05, 21:21
Opmerkelijk is dat vaak hoogopgeleide die vaak na studie van de Islam zich bekeren tot de Islam. In mijn kennissenkring is dit zeker het geval. Mensen die zich bekeren tot het christendom zijn volgens mij meestal mensen die weinig weten van de Islam of het Christendom, en verleidt worden met mooie woorden.

Ik heb ook nog nooit gehoord van iemand die bekeerd is tot het Jodendom.....

Zwarte Schaap
06-02-05, 21:24
Geplaatst door AdamX
ik houd net zoveel van de profeet jezus vzm als van de profeet Mohammed vzm :regie:

Precies, het zijn de niet-moslims die problemen hebben met Mohamed vzmh en met allerlei trucages en kunst en vliegwerk ze van hun geloof willen afhouden.

Si_Y
06-02-05, 21:26
Geplaatst door ultimateEnigma
Opmerkelijk is dat vaak hoogopgeleide die vaak na studie van de Islam zich bekeren tot de Islam. In mijn kennissenkring is dit zeker het geval. Mensen die zich bekeren tot het christendom zijn volgens mij meestal mensen die weinig weten van de Islam of het Christendom, en verleidt worden met mooie woorden.

Ik heb ook nog nooit gehoord van iemand die bekeerd is tot het Jodendom.....

Volgens mij is het onmogelijk je tot het Jodendom te bekeren. Volgens mij moet je moeder van origine Joods zijn. Als je moeder dat niet is, ongeacht je vaders achtergrond, kun je geen jood zijn/worden.

Zwarte Schaap
06-02-05, 21:27
Geplaatst door ultimateEnigma
Ik heb ook nog nooit gehoord van iemand die bekeerd is tot het Jodendom.....

Madonna heeft wel eens wat bewegingen die richting gemaakt, daarnaast is het veel moeilijker om bij het Jodendom toe te treden dan bij andere geloven.

BlackWidow
06-02-05, 21:27
Geplaatst door ultimateEnigma
Opmerkelijk is dat vaak hoogopgeleide die vaak na studie van de Islam zich bekeren tot de Islam. In mijn kennissenkring is dit zeker het geval. Mensen die zich bekeren tot het christendom zijn volgens mij meestal mensen die weinig weten van de Islam of het Christendom, en verleidt worden met mooie woorden.

Ik heb ook nog nooit gehoord van iemand die bekeerd is tot het Jodendom.....

Dit kan zo zijn omdat misschien de Koran de laatste openbaring voor alle mensen is geweest. Een openbaring van God zoals al zijn andere openbaringen in de Bijbel en de Thora, maar kiest men liever voor de allerlaatste Boek der Openbaring.

Abelone
06-02-05, 21:28
Geplaatst door Si_Y
Volgens mij is het onmogelijk je tot het Jodendom te bekeren. Volgens mij moet je moeder van origine Joods zijn. Als je moeder dat niet is, ongeacht je vaders achtergrond, kun je geen jood zijn/worden.

Google gioer.

Abelone
06-02-05, 21:30
Geplaatst door Zwarte Schaap
Madonna heeft wel eens wat bewegingen die richting gemaakt, daarnaast is het veel moeilijker om bij het Jodendom toe te treden dan bij andere geloven.

Kabbala is iets anders dan gioer.

Zwarte Schaap
06-02-05, 21:31
Geplaatst door Si_Y
Volgens mij is het onmogelijk je tot het Jodendom te bekeren. Volgens mij moet je moeder van origine Joods zijn. Als je moeder dat niet is, ongeacht je vaders achtergrond, kun je geen jood zijn/worden.

Dat is dacht ik niet de originele opzet van het Jodendom. In het begin kon je jood worden als je de 613 of 614 wetten van de Toraf accepteert en er naar gaat leven. De meerderheid van de huidige Joden (die uit oost europa komen) zijn voornamelijk tot het jodendom bekeerde aan de Turken verwante volk, namelijk de Ghazaren.

Zwarte Schaap
06-02-05, 21:33
Geplaatst door Abelone
Kabbala is iets anders dan gioer. Daarom noemde ik het ook ''bewegingen die richting gemaakt''.

Si_Y
06-02-05, 21:34
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat is dacht ik niet de originele opzet van het Jodendom. In het begin kon je jood worden als je de 613 of 614 wetten van de Toraf accepteert en er naar gaat leven. De meerderheid van de huidige Joden (die uit oost europa komen) zijn voornamelijk tot het joden bekeerde aan de Turken verwante volk, namelijk de Ghazaren.


o, dat is nieuw voor mij.

ik vraag me af hoe ik aan mijn "wijsheid" kom. Dacht het ooit eens van iemand gehoord te hebben.


Sorry voor mijn misplaatste theorie.

Si_Y
06-02-05, 21:37
Geplaatst door Abelone
Google gioer.

Ik begreep hem eerst niet, maar thnx, ik ga het ff uitzoeken.

Zwarte Schaap
06-02-05, 21:37
Geplaatst door Si_Y
o, dat is nieuw voor mij.

ik vraag me af hoe ik aan mijn "wijsheid" kom. Dacht het ooit eens van iemand gehoord te hebben.


Sorry voor mijn misplaatste theorie.

Het klopt wel wat je zegt men heeft het later verandert. Ik dacht dat het nu nog steeds onmogelijk is om als echte jood te worden geaccepteerd. Volgens mij hebben nieuw bekeerden alleen de proselietenstatus. Maar hoe het er tegenwoordig echt aan toe gaat weet ik niet met zekerheid te zeggen.

Abelone
06-02-05, 21:44
Geplaatst door Zwarte Schaap
Daarom noemde ik het ook ''bewegingen die richting gemaakt''.

Bestuderen van kabbala is nog altijd iets anders dan gioer. Voor zover Madonna iets kan bestuderen dan. Na yoga en 't boeddhisme wilde ze weer 's wat anders. Misschien is de islam wel next, wie weet.

Abelone
06-02-05, 21:47
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het klopt wel wat je zegt men heeft het later verandert. Ik dacht dat het nu nog steeds onmogelijk is om als echte jood te worden geaccepteerd. Volgens mij hebben nieuw bekeerden alleen de proselietenstatus. Maar hoe het er tegenwoordig echt aan toe gaat weet ik niet met zekerheid te zeggen.

De joden (netzomin als boeddhisten) hebben ook niet zo'n last van zendelingendrang, in tegenstelling tot andere godsdiensten.

Zwarte Schaap
06-02-05, 21:51
Geplaatst door Abelone
De joden (netzomin als boeddhisten) hebben ook niet zo'n last van zendelingendrang, in tegenstelling tot andere godsdiensten.

Ik weet niet in hoeverre moslims zich bezighouden met zendelingenwerk maar vast staat dat moslims hun geloof niet exclusief willen houden voor een selecte groep.

Abelone
06-02-05, 21:55
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik weet niet in hoeverre moslims zich bezighouden met zendelingenwerk maar vast staat dat moslims hun geloof niet exclusief willen houden voor een selecte groep.

Was laatst bij Andere Tijden nog een imam aan het woord die als ambitie had om minstens 5 miljoen Nederlanders tot de islam te bekeren.

Tis geen kwestie van dat de joden hun geloof exclusief willen houden. Wie jood wil worden, mag dat doen. Maar ze gaan er geen triomf mee kraaien als iemand dat uit eigen beweging doet: dat soort erkenning hebben ze helemaal niet nodig.

Zwarte Schaap
06-02-05, 22:20
Geplaatst door Abelone
Was laatst bij Andere Tijden nog een imam aan het woord die als ambitie had om minstens 5 miljoen Nederlanders tot de islam te bekeren.

Tis geen kwestie van dat de joden hun geloof exclusief willen houden. Wie jood wil worden, mag dat doen. Maar ze gaan er geen triomf mee kraaien als iemand dat uit eigen beweging doet: dat soort erkenning hebben ze helemaal niet nodig.

De Falasha actie en de actie om zogenaamde zuid-amerikaanse indianen joden naar palestina te brengen werden wel degelijk gebruikt als een vorm van triomf.

xulia
06-02-05, 22:37
Andere tijden, Imam´s, Christenen, Joden, Falahsa actie, Zuid-Amerikaanse Indianen Joden, Palestina...


Heb nog steeds geen antwoord gekregen op mijn (dacht ik toch simpele) vraag:

Het éne of het andere geloof.
Maakt het wat uit?

ZbaqZbaq
06-02-05, 22:54
k heb op zondag morgen nog nooit een stel verdwaalde Moslims voor mijn deur gehad die mij een "blijde boodschap" kwamen verkondigen.

Si_Y
06-02-05, 22:55
Geplaatst door ZbaqZbaq
k heb op zondag morgen nog nooit een stel verdwaalde Moslims voor mijn deur gehad die mij een "blijde boodschap" kwamen verkondigen.

:lol:

Simon
06-02-05, 23:02
Geplaatst door Si_Y
In de islam is aanbidding van beelden niet toegestaan, en deze mensen claimen moslim te zijn en in een kerk te willen zitten om Jezus te aanbidden (wat over het algemeen beelden zijn).

Dat is binnen het protestante geloof ook verboden. Nooit gehoord van de beeldenstorm? Maar goed, je vraagt je af wat die christenen nu eigenlijk willen. Jezus is erkend binnen de Islam als profeet. Andersom is dat volgens mij niet het geval. Dus laat de Paus eerst maar eens Mohammed heilig verklaren :hardlach:

sjaen
06-02-05, 23:22
Ik weet het niet hoor, Mohammed met z'n negen vrouwen! Nah, da's mij te se(k)sistisch, brrrr. Ik zou zeggen; daar is de deur vrind, bekijk 't maar!

David
07-02-05, 11:16
Geplaatst door ultimateEnigma

Ik heb ook nog nooit gehoord van iemand die bekeerd is tot het Jodendom.....


Elizabeth Taylor