PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkanen en Surinamers slechter betaald



Te quiero
07-02-05, 13:57
Marokkanen en Surinamers slechter betaald

Uitgegeven: 7 februari 2005 11:25
Laatst gewijzigd: 7 februari 2005 13:49

VOORBURG - Marokkaanse en Surinaamse werknemers verdienen gemiddeld circa 5 procent minder per uur dan autochtonen en Turkse en Antilliaanse werknemers. De verschillen zijn vooral te vinden tussen mannelijke werknemers.

Dat blijkt uit een maandag gepubliceerd onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).


Het CBS heeft de uurlonen uit 2002 naast elkaar gelegd en deze gecorrigeerd voor verschillen in leeftijd, opleiding en beroep. Als dat niet wordt gedaan, zijn de inkomensachterstanden bij niet-westerse allochtonen ten opzichte van autochtonen groter. Dit varieerde van 17 procent bij Surinamers tot circa 30 procent bij Turken, Marokkanen en overige niet-westerse allochtonen.

Volgens het statistisch bureau zijn autochtone werknemers gemiddeld ouder, waardoor hun salaris hoger ligt. Bovendien doen allochtonen vaker laaggeschoolde arbeid.

Het CBS constateert dat de verschillen kleiner worden. Zo kende de tweede generatie allochtonen vrijwel geen loonachterstand op de autochtone werknemers. Alleen Marokkaanse werknemers verdienden enkele procenten minder. "De tweede generatie allochtonen is in Nederland geboren, waardoor hun positie op de arbeidsmarkt veel meer lijkt op die van autochtonen."

Bij vrouwen zijn de verschillen veel minder groot. Alleen de Marokkaanse werkneemsters en die uit kleinere niet-westerse herkomstgroepen verdienden na correctie voor leeftijd, beroeps- en opleidingsniveau ongeveer 5 procent minder dan de rest.

nl-x
07-02-05, 14:11
Nogmaals. Als Verdonk zegt dat dit niet bestaat, bestaat dit niet. Dus ga nou weg met je lasterlijke onderzoeken.

Mill
07-02-05, 14:14
De Turks/Antilliaanse lobby heeft de touwtjes stevig in handen. :(

Zwarte Schaap
07-02-05, 15:29
Geplaatst door Mill
De Turks/Antilliaanse lobby heeft de touwtjes stevig in handen. :(

Ik zou eerder zeggen de autochtone lobby.

DEMOcraat
07-02-05, 15:40
Geplaatst door Te quiero
Marokkanen en Surinamers slechter betaald

Uitgegeven: 7 februari 2005 11:25
Laatst gewijzigd: 7 februari 2005 13:49

VOORBURG - Marokkaanse en Surinaamse werknemers verdienen gemiddeld circa 5 procent minder per uur dan autochtonen en Turkse en Antilliaanse werknemers. De verschillen zijn vooral te vinden tussen mannelijke werknemers.

Dat blijkt uit een maandag gepubliceerd onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).


Het CBS heeft de uurlonen uit 2002 naast elkaar gelegd en deze gecorrigeerd voor verschillen in leeftijd, opleiding en beroep. Als dat niet wordt gedaan, zijn de inkomensachterstanden bij niet-westerse allochtonen ten opzichte van autochtonen groter. Dit varieerde van 17 procent bij Surinamers tot circa 30 procent bij Turken, Marokkanen en overige niet-westerse allochtonen.

Volgens het statistisch bureau zijn autochtone werknemers gemiddeld ouder, waardoor hun salaris hoger ligt. Bovendien doen allochtonen vaker laaggeschoolde arbeid.

Het CBS constateert dat de verschillen kleiner worden. Zo kende de tweede generatie allochtonen vrijwel geen loonachterstand op de autochtone werknemers. Alleen Marokkaanse werknemers verdienden enkele procenten minder. "De tweede generatie allochtonen is in Nederland geboren, waardoor hun positie op de arbeidsmarkt veel meer lijkt op die van autochtonen."

Bij vrouwen zijn de verschillen veel minder groot. Alleen de Marokkaanse werkneemsters en die uit kleinere niet-westerse herkomstgroepen verdienden na correctie voor leeftijd, beroeps- en opleidingsniveau ongeveer 5 procent minder dan de rest.
daarom heb ik lang geleden al beslist niet te gaan werken..

Zwarte Kat
07-02-05, 15:54
Geplaatst door DEMOcraat
daarom heb ik lang geleden al beslist niet te gaan werken..

Zodat jouw allochtone broeders & zusters van hun karige loon daar belasting voor moeten dokken...........

Abelone
07-02-05, 16:01
Geplaatst door DEMOcraat
daarom heb ik lang geleden al beslist niet te gaan werken..

Jij werkt niet omdat je een luilak bent die schaamteloos op andermans zak teert.

DEMOcraat
07-02-05, 17:04
Geplaatst door Zwarte Kat
Zodat jouw allochtone broeders & zusters van hun karige loon daar belasting voor moeten dokken...........

nee die werken voor mij en ik betaal die belastingen voor hun..

DEMOcraat
07-02-05, 17:07
Geplaatst door Abelone
Jij werkt niet omdat je een luilak bent die schaamteloos op andermans zak teert.
dat is weer zo'n een schaamteloos autochtoon die niet eens de moeite neemt om te vragen waar ik van leef...

Si_Y
07-02-05, 17:08
Geplaatst door DEMOcraat
dat is weer zo'n een schaamteloos autochtoon die niet eens de moeite neemt om te vragen waar ik van leef...

Waar leef je van? :wink:

DEMOcraat
07-02-05, 17:10
Geplaatst door Si_Y
Waar leef je van? :wink:

pc's verkopen mocht je eentje nodige hebben laat me dat weten..

Si_Y
07-02-05, 17:11
Geplaatst door DEMOcraat
pc's verkopen mocht je eentje nodige hebben laat me dat weten..

Heb je ook laptops? Met basis en al?

DEMOcraat
07-02-05, 17:14
Geplaatst door Si_Y
Heb je ook laptops? Met basis en al?
nee alleen pc onderdelen of complete pc's..

Si_Y
07-02-05, 17:15
Geplaatst door DEMOcraat
nee alleen pc onderdelen of complete pc's..

Dan weet ik je te vinden indien ik wat nodig heb,

Thalla

Abelone
07-02-05, 17:32
Geplaatst door DEMOcraat
pc's verkopen

:confused:

Handelen in PC(-onderdelen) = werken. Waarom zeg je dan dat je niet werkt?

Te quiero
07-02-05, 18:14
Geplaatst door Abelone
:confused:

Handelen in PC(-onderdelen) = werken. Waarom zeg je dan dat je niet werkt?
Omdat hij de pc's eerst moet stelen.

DEMOcraat
07-02-05, 21:12
Geplaatst door Abelone
:confused:

Handelen in PC(-onderdelen) = werken. Waarom zeg je dan dat je niet werkt?
ik werk daar ook niet heb iemand die voor mij werkt..

DEMOcraat
07-02-05, 21:14
Geplaatst door Te quiero
Omdat hij de pc's eerst moet stelen.
:haha: je wilt zeker van die gestolen pc's af dan ben je bij het verkeerde adres,zoek maar verder zou ik zeggen..

S@deeQ
07-02-05, 21:25
Geplaatst door DEMOcraat
nee alleen pc onderdelen of complete pc's..


:bril: heyy pc handelaartje , heb je wat leuks staan ?
gr
sadeeQ

DEMOcraat
07-02-05, 21:31
Geplaatst door S@deeQ
:bril: heyy pc handelaartje , heb je wat leuks staan ?
gr
sadeeQ
het ligt eraan wat je nodige hebt,voor de maroc leden geldt speciale prijs.