PDA

Bekijk Volledige Versie : Open de ogen van Verdonk!!!



Khalid
08-02-05, 01:24
Minister Verdonk van Integratie heeft recentelijk in een interview met dagblad Trouw het volgende gezegd.

"Je hoort in Nederland wel gonzen dat sollicitanten worden geweigerd, alleen maar omdat ze een buitenlandse naam hebben, niemand kan mij tot dusver een geval tonen waarin dit is bewezen."

In samenwerking met een groot opinieweekblad ben ik op zoek naar (duidelijke) gevallen van discriminatie op de arbeidsmarkt.
Er zijn de afgelopen jaren talloze (wetenschappelijke) onderzoeken geweest waar duidelijk uit naar voren is gekomen dat er wel degelijk sprake is van discriminatie op de arbeidsmarkt maar het ontbreekt aan de concrete gevallen.
Dus als jij het gevoel hebt dat je tijdens je sollicitatieperiode afgewezen bent enkel en alleen maar om je Marokkaanse naam of uiterlijk dan is dit het uitgelezen moment om dat kenbaar te maken. We zullen natuurlijk hoor en wederhoor toepassen dus de werkgever zal ook de gelegenheid krijgen zijn of haar visie van het verhaal te geven, een vermoeden van discriminatie is dus onvoldoende er moet wel enige mate van bewijs zijn.


Je kunt je reacties sturen naar [email protected]

Met vriendelijke groet,

Khalid
St. Ben je bang voor mij?

Khalid
08-02-05, 01:27
LBR wijst Verdonk op bewijzen voor discriminatie op arbeidsmarkt

Voorstel om meer praktijktests te doen

In een brief aan minister Verdonk heeft het LBR de minister erop gewezen dat haar in Trouw geciteerde uitspraak over discriminatie op de arbeidsmarkt geen recht doet aan de werkelijkheid. In het citaat in Trouw van 19 januari zegt de minister over ‘het weigeren’ van sollicitanten met een buitenlandse naam: ‘Niemand kan mij tot dusver een geval tonen waarin dit is bewezen’.

In zijn brief wijst het LBR onder meer op verschillende oordelen van de Commissie Gelijke Behandeling en op de bewijzen voor discriminatie in het Katern Arbeidsmarkt van de LBR-rapportage Racisme in Nederland. Stand van zaken.
Verder wijst het LBR de minister op de mogelijkheid praktijktests in te zetten om discriminatie aan te tonen. Het inzetten van praktijktesten is een goed middel om nader inzicht te krijgen in de aard en omvang van de problematiek van het weren van allochtonen op de arbeidsmarkt.

Het LBR is blij met de aandacht die discriminatie van etnische minderheden op de arbeidsmarkt de afgelopen periode krijgt van zowel politici als maatschappelijke organisaties en met het voornemen van minister Verdonk om dit jaar meer aandacht te besteden aan discriminatie op de arbeidsmarkt en daarover in gesprek te gaan met werkgevers.

Zwarte Schaap
08-02-05, 01:30
Geplaatst door Khalid
Minister Verdonk van Integratie heeft recentelijk in een interview met dagblad Trouw het volgende gezegd.

"Je hoort in Nederland wel gonzen dat sollicitanten worden geweigerd, alleen maar omdat ze een buitenlandse naam hebben, niemand kan mij tot dusver een geval tonen waarin dit is bewezen."

In samenwerking met een groot opinieweekblad ben ik op zoek naar (duidelijke) gevallen van discriminatie op de arbeidsmarkt.
Er zijn de afgelopen jaren talloze (wetenschappelijke) onderzoeken geweest waar duidelijk uit naar voren is gekomen dat er wel degelijk sprake is van discriminatie op de arbeidsmarkt maar het ontbreekt aan de concrete gevallen.
Dus als jij het gevoel hebt dat je tijdens je sollicitatieperiode afgewezen bent enkel en alleen maar om je Marokkaanse naam of uiterlijk dan is dit het uitgelezen moment om dat kenbaar. We zullen natuurlijk hoor en wederhoor toepassen dus de werkgever zal ook de gelegenheid krijgen zijn of haar visie van het verhaal te geven, een vermoeden van discriminatie is dus onvoldoende er moet wel enige mate van bewijs zijn.


Je kunt je reacties sturen naar [email protected]

Met vriendelijke groet,

Khalid
St. Ben je bang voor mij?

Volgens mij is er al zo een test een paar jaar geleden gehouden door een Marokkaanse en Nederlandse student. Als ik me niet vergis woonden ze in Utrecht.

Khalid
08-02-05, 11:05
Heb je enig idee wie dat waren en waar ik ze kan bereiken?

Gr. Khalid

Eke
08-02-05, 11:05
Geplaatst door Zwarte Schaap
Volgens mij is er al zo een test een paar jaar geleden gehouden door een Marokkaanse en Nederlandse student. Als ik me niet vergis woonden ze in Utrecht.

Khalid, prima initiatief. Geen woorden maar daden.Je zou inderdaad uit kunnen gaan van onderzoek I en nu in 2005 kunnen kijken hoe de vlag hangt.Bespaart werk.

Eke
08-02-05, 11:28
http://lvadb.nl/kerncijfers2002.pdf heb je al wat links?deze is van de landelijke vereniging van anti-dicriminatieburo's en meldpunten.met ook wat oude cijfers over 'werk'-discriminatie.

GeenKritiek
08-02-05, 11:34
Geplaatst door Khalid
Minister Verdonk van Integratie heeft recentelijk in een interview met dagblad Trouw het volgende gezegd.

"Je hoort in Nederland wel gonzen dat sollicitanten worden geweigerd, alleen maar omdat ze een buitenlandse naam hebben, niemand kan mij tot dusver een geval tonen waarin dit is bewezen."

In samenwerking met een groot opinieweekblad ben ik op zoek naar (duidelijke) gevallen van discriminatie op de arbeidsmarkt.
Er zijn de afgelopen jaren talloze (wetenschappelijke) onderzoeken geweest waar duidelijk uit naar voren is gekomen dat er wel degelijk sprake is van discriminatie op de arbeidsmarkt maar het ontbreekt aan de concrete gevallen.
Dus als jij het gevoel hebt dat je tijdens je sollicitatieperiode afgewezen bent enkel en alleen maar om je Marokkaanse naam of uiterlijk dan is dit het uitgelezen moment om dat kenbaar te maken. We zullen natuurlijk hoor en wederhoor toepassen dus de werkgever zal ook de gelegenheid krijgen zijn of haar visie van het verhaal te geven, een vermoeden van discriminatie is dus onvoldoende er moet wel enige mate van bewijs zijn.


Je kunt je reacties sturen naar [email protected]

Met vriendelijke groet,

Khalid
St. Ben je bang voor mij?


Als "Algerijnse Nederlander" kan ik zeggen dat ik hier nog nooit problemen mee gehad heb. Eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik een hoogopgeleide immigrant die vloeiend Nederlands spreekt en zeker ook een "gladde babbel" heeft die mij zeker geen windeieren legt bij solicitatie gesprekken. Dat wil overigens niet zeggen dat ik het probleem ontken, het zal er heus wel zijn, vooral voor die immigranten die het ABN niet goed onder de knie hebben, maar ik heb het zelf in ieder geval nog niet meegemaakt.
Wat ik wel (vaak) meemaak is geweigerd worden bij discotheken. Dat is zeer irritant en roept ook zeker veel aggressie op. Daar moet Verdonk dan ook zeker iets aan doen.

Eke
08-02-05, 11:40
Zeker irritant om geweigerd te worden.

Ik wil hier trouwens nog even verwijzen naar het topic van Dick.sr (of is het junior ?) :) mijn hoofd wordt soms ook een zeef..van vandaag om 9.30 uur.

~Panthera~
08-02-05, 12:25
Lijkt me ook een beetje "moeilijk" om te bewijzen, als ze je een andere reden opgeven.
Moet je gaan uitzoeken of "de vacature is al bezet" wel echt klopt, en door wie die is ingevuld ?
Onbegonnen werk dus. :moe:

mark61
08-02-05, 12:31
Geplaatst door ~Panthera~
Lijkt me ook een beetje "moeilijk" om te bewijzen, als ze je een andere reden opgeven.
Moet je gaan uitzoeken of "de vacature is al bezet" wel echt klopt, en door wie die is ingevuld ?
Onbegonnen werk dus. :moe:

Ach, die tests met identieke CVs werken prima, denk ik.

~Panthera~
08-02-05, 12:33
Geplaatst door mark61
Ach, die tests met identieke CVs werken prima, denk ik.

:hihi: smoelie. :fplet:

mark61
08-02-05, 12:41
Geplaatst door ~Panthera~
:hihi: smoelie. :fplet:


Kejje nagaan, das nog voor smoelie in beeld. Of solliciteer jij tegenwoordig met pasfoto?

~Panthera~
08-02-05, 14:13
Geplaatst door mark61
Kejje nagaan, das nog voor smoelie in beeld. Of solliciteer jij tegenwoordig met pasfoto?

Wtf is wrong with my photo? :ego:

mark61
08-02-05, 14:47
Geplaatst door ~Panthera~
Wtf is wrong with my photo? :ego:

Niemand gelooft dat jij het bent. Je bent vast Zwart en Moslima en geBurqaad. Geef het maar toe!

GroteWolf
08-02-05, 15:10
Don't pray for a lighter load. Pray for stronger shoulders.

Zwarte Schaap
08-02-05, 23:28
Geplaatst door Khalid
Heb je enig idee wie dat waren en waar ik ze kan bereiken?

Gr. Khalid

Ik weet het niet meer zeker maar ik vermoed dat het onderstaande onderzoek is geweest. Dat was dus in 1994, dat zal nu in 2005 nog slechter zijn denk ik.


Netto discriminatie: 37%

Hoezeer allochtonen worden geweerd, bewees onderzoeker Frank Bovenkerk in 1994 . Een Nederlandse en een Marokkaanse student, beiden accentloos Nederlands sprekend, reageerden op 277 vacatures. In 175 gevallen leverde dit een bruikbare sollicitatie op.

Telefonisch reageren leverde 43 keer de Nederlander wel en de Marokkaan geen gesprek op, 2 keer andersom (n=130).

17 keer kreeg de Nederlander daarop een schriftelijke uitnodiging voor een gesprek en de Marokkaan niet, 2 keer andersom.

8 keer kreeg de Nederlander wel en de Marokkaan niet een baan aangeboden (n=20).

Netto discriminatie: 64 gevallen, oftewel 37 procent.


Bron: http://www.pwnet.nl/rubriek.jsp?art=19448

okky
09-02-05, 01:06
Discriminatie op de arbeidsmarkt is zeer moeilijk te bewijzen, omdat dat nooit als rechtstreekse reden zal worden toegegeven.

Ook in het voorbeeld wat hier gegeven wordt is niet bewezen dat er discriminatie heeft plaatsgevonden, want het is erg subjectief om twee verschillende personen met elkaar te vergelijken.

Het voorbeeld met twee identieke CV's vind ik wel een goede.

Mijn advies is om te blijven proberen als je echt graag een baan wilt; je kan wel 500 keer afgewezen worden maar het hoeft maar 1 keer raak te zijn.

Zwarte Schaap
09-02-05, 01:12
Een onderzoek naar de beeldvorming over jonge allochtone werknemers, dat in 2002 is uitgekomen, bevestigt dat discriminatie een belangrijke rol speelt. Bij dit onderzoek kwamen werkgevers openlijk uit voor het onderscheid dat zij maken, ondanks het feit dat dergelijke antwoorden als niet sociaal wenselijk gelden. Zes procent van de werkgevers gaf aan dat zij een vacature niet zouden opvullen met een allochtoon; 18 procent zei dit alleen te doen als er geen aanbod van autochtonen is. Bijna een kwart van de werkgevers gaf dus aan bij voorkeur geen, of zelfs in geen enkel geval, allochtonen aan te nemen. Deze afwijzende houding tegenover allochtonen wordt, blijkt uit het onderzoek, bepaald door negatieve beeldvorming over allochtone werknemers. Deze negatieve beeldvorming over allochtonen weerspiegelt echter niet de eigen, recente ervaringen die een deel van de werkgevers heeft met jonge allochtone werknemers. Deze ervaringen zijn vrij positief. Desondanks blijft de algehele beeldvorming over de arbeidsprestaties van allochtonen bij deze werkgevers negatief.

Bron: Kruisbergen, E.W. en Veld, Th (2002). Een gekleurd beeld: Over beoordeling en selectie van jonge allochtone werknemers. Assen: 2002


Een artikel in de Volkskrant van 21 mei 2004 illustreerde hoe discriminatie op de arbeidsmarkt te werk kan gaan. In het artikel werd bericht over een Amsterdamse man die bij winkels naar een vacature solliciteerde. Wanneer hij solliciteerde onder de naam Nassiri kreeg hij meestal geen bericht of direct een afwijzing. Indien hij vervolgens solliciteerde onder de naam Verduin werd hij wel uitgenodigd voor een gesprek. In alle gevallen was zijn Curriculum Vitae identiek.
De rol van discriminatie, beeldvorming en koudwatervrees onder werkgevers om werknemers aan te nemen, kwam ook naar voren uit een onderzoek van het Amsterdams onderzoeksbureau Motivaction, in opdracht van F. van Lanschot Bankiers. Volgens de onderzoekers heeft bijna 50% van de bedrijven met twintig of minder personeelsleden geen allochtonen in dienst, en geldt voor middelgrote bedrijven, met twintig tot vijfhonderd medewerkers, dat 38% geen allochtonen in dienst heeft. In een stad als Amsterdam, waarvan de bevolking voor ongeveer 50% een allochtone achtergrond heeft, geldt dit toch ook nog voor 24% van de middelgrote bedrijven. Beeldvorming lijkt hierbij een grotere rol te spelen dan negatieve of positieve ervaringen, want een ruime meerderheid van 85% van de werkgevers geeft aan dat zij vindt dat “de nieuwe Nederlanders even goed functioneren als het autochtone personeel”. Uit het onderzoek, en uit een rondgang van journalisten langs uitzendbureaus, komt verder het beeld naar voren dat werkgevers liever Oost-Europeanen aannemen om vacatures te vervullen dan niet-westerse allochtonen, met name Marokkanen en Turken.

Bron: Couzy, M. (12 oktober 2004). Kleinere bedrijven vaak blank. Het Parool; Nederlands Dagblad (12 oktober 2004) Werkgever heeft liever Pool dan Marokkaan. Nederlands Dagblad; De Gelderlander (15 oktober 2004). Turk moet wijken bij komst Pool. De Gelderlander


De Nederlandse antidiscriminatiebureaus meldden in hun rapportage ‘Kerncijfers’ dat 18 procent, of 634 van de binnengekomen klachten in 2003, te maken had met de arbeidsmarkt. In 2000 was dat 20 procent, in 2001 16% en in 2002 15% van de klachten. De meeste klachten hadden betrekking op bejegening op de werkvloer (255 in 2003) en werving en selectie (148). Verder werd ervaren discriminatie gemeld bij categorieën als ontslag (75) en arbeidsvoorwaarden (65).

Bron: Coenders, M., Silversmith, J. en Visser, J. (2004). Kerncijfers 2003: Jaaroverzicht discriminatieklachten bij Antidiscriminatiebureaus en meldpunten. Amsterdam: Landelijke Vereniging Anti Discriminatie Bureaus


Bij bejegening op de werkvloer moet worden gedacht aan praktijken als het belachelijk maken van collega’s of het uitsluiten en negeren door collega’s. Ook uit ander onderzoek blijkt dat werknemers van buitenlandse afkomst op de werkvloer vaak worden geconfronteerd met collega’s die hen niet accepteren.

Bron: Meerman, M. (1999). Gebroken wit: Over acceptatie van allochtonen in arbeidsorganisaties. Amsterdam: Thela Thesis


In 2003 deed de Commissie Gelijke Behandeling 35 uitspraken die betrekking hadden op rassendiscriminatie op de arbeidsmarkt. De zaken hadden te maken met ongelijke betaling, ongelijke behandeling bij werving en selectie en pesterijen op de werkvloer.

Bron: Zie: www.cgb.nl; en Wolff, D.B. (red) (2004). Gelijke behandeling: oordelen en commentaar 2003. Utrecht: Commissie Gelijke Behandeling (CGB)


Ook op het gebied van salariëring wordt discriminatie geconstateerd. Vooral Marokkaanse mannen en vrouwen worden getroffen door ongelijke behandeling, terwijl andere allochtone groepen hierdoor minder lijken te worden getroffen.

Bron: Zorlu, A. (2002). Absorption of immigrants in European Labour Markets, the Netherlands, United Kingdom and Norway. Amsterdam: Thela Thesis


Algehele bron: http://www.lbr.nl/?node=1678

Julien
09-02-05, 14:48
Ik denk dat het inderdaad een probleem is. Ik heb soms ook wel het gevoel dat ik 2keer meer mijn best moet doen bij sollicitaties dan autochtonen. Maar dat is een gevoel wat veel allochtonen hebben, ik weet niet of het waar is.

We moeten ook oppassen dat, vooral Marokkaanse, jongeren zich tevaak gaan beroepen op racisme. Niet altijd is er natuurlijk sprake van racisme als een Marokkaan wordt afgewezen. Dat moet hen ook duidelijk gemaakt worden.

Nog een keer dat voorbeeld van die leraar op een VMBO-school op TV. Sommige Marokkaanse jongens riepen bij elke keer dat ze de klas uitgestuurd werden "U stuurt me er alleen uit omdat ik Marokkaans ben".. we weten natuurlijk dat dat erg overdreven is.

Dutchess
09-02-05, 14:48
Khalid, bel BNN radio, programma United.
http://www.bnn.nl/view/6132453/1209/1274

Deze zomer (weet niet meer welke maand) was er een Marokkaanse jongen in de uitzending die onder twee namen op 1 functie had gesolliciteerd bij een spuermarkt. Eerst onder zijn eigen naam (antwoord: vacature is al vervuld), vlak daarna onder NL klinkende naam (antwoord: je bent van harte welkom om te komen praten). Datum weet ik niet meer, maar het was dezelfde uitzending waar ook Boris vd Ham (D66 kamerlid) inzat, over zijn prijs voor het helderste taalgebruik, uitgereikt door de gezamenlijke jongerenorganisaties, en Chimene van Oosterhout (over haar leven in het algemeen ofzo).

Ze kunnen je vast wel met hem in contact brengen.

Dutchess
09-02-05, 14:53
En ik kan me een debat herinneren in april 2004, in Felix Merites Amsterdam, mede georganiseerd door Maroc nl (Mo_NL sprak er , over de dating site). Verdonk was nota bene zelf aanwezig. In het publiek zat een Marokkaanse medewerkster van een uitzendbureau, die accentloos Nederlands spreekt. Ze vertelde dat ze vaak over de telefoon van klanten (bedrijven) te horen kreeg dat ze uitzendkrachten zochten, en er dan zonder moeite bij zeiden dat ze geen Marokkanen wilden. Dat die klanten dan niet doorhadden dat ze zelf Marokkaanse was.

Dat meisje heeft dat vanuit het publiek duidelijk tegen Verdonk gezegd, dus of Verdonk heeft geheugenverlies of ze is Oostindisch doof.

Misschien kan het bestuur van Maroc NL je met haar in contact brengen?

wytze
09-02-05, 15:33
Verdonk is Oostindisch doof en blind voor redelijkheid en zal dat blijven ook ben ik bang.

5mei wordt nationale bondagedag.

Hninanl
10-02-05, 14:45
Verdonk is inderdaad Oost-Indisch doof.

Vaak genoeg is dit al aangetoond. Los van alle voorgaande onderzoeken en verslagen van meldpunten discriminatie, alleen al het meest recente actieplan van Rotterdam geeft al aan dat discriminatie op de arbeidsmarkt er wel degelijk is. Mooi is allen wel dat het streven is, dit te verminderen ipv uit te roeien. Dit zegt een (lokale) overheid.

Zoals Dutchess ook al aangaf. Ik ben zelf P&O-adviseur (en van Marokkaanse afkomst), ook in de omgekeerde variant heb ik het regelmatig meegemaakt dat uitzendbureau bij het aanbieden van kandidaten voor een representatieve functie op het cv aangeven dat betrokkene "een hoofddoekje"draagt.

Men gaat er dus al van uit dat werkgevers dit als criterium meewegen in de selectie.

te schandalig voor woorden...

Hninanl
10-02-05, 14:50
In reactie op Julien,

Natuurlijk kan er sprake zijn van afwijzing van "Marokkanen"en/of andere allochtonen/moslim(a)s op gepaste gronden.

Dat wil echter niet zeggen dat hiervan geen sprake is. Discriminatie op de arbeidsmarkt heeft niets te maken met geen ABN spreken, niet de juiste papieren of werkervaring hebben, niet passen in een team/organisatiecultuur, maar individuen en/of groepen uit de samenleving bewust achterstellen.

Mensen worden afgewezen op naam, afkomst en dit heeft alles te maken met vooroordelen.
Het bewijzen hiervan is lastig, omdat P&O-ers ook niet op hun achyerhoofd gevallen zijn en dus altijd naar een juist geformuleerde motivatie zullen zoeken voor afwijzing.
Echter, via het verzenden van gelijke cv's onder afwijkende namen en/of achtergronden, kun je dit wel.

reason
11-02-05, 10:25
Ten behoeve van een genuanceerde en evenwichtige benadering (en dus ten behoeve van een reële benadering) hierna ook enkele wat anders klinkende berichten.

Hoog opgeleide allochtoon heeft goede baan

Uit cijfers die het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) vandaag heeft gepubliceerd blijkt dat niet-westerse allochtonen van de tweede generatie met een hoge opleiding net zo vaak een baan 'op niveau' hebben als autochtonen met dezelfde opleiding. Allochtonen van de eerste generatie hebben bij gelijk opleidingsniveau juist minder vaak een baan dan autochtonen.

Dat de tweede generatie allochtonen het beter doet dan hun ouders heeft vooral te maken met sociale en culturele factoren. Nieuwkomers op de arbeidsmarkt moeten doorgaans eerst de taal leren en een netwerk opbouwen voordat ze aan het werk kunnen. De tweede generatie heeft die problemen niet.

De tweede generatie Turken en Marokkanen zijn beter opgeleid dan hun ouders. Van de eerste generatie heeft 20% procent een middelbare opleiding of hoger, van hun kinderen is dat inmiddels 30%. Dit aandeel is nog stijgende omdat veel van deze kinderen nog op school zitten. Het percentage autochtonen met een middelbaar of hoog opleidingsniveau is 60%; Bij Surinamers en Antillianen is dat 50% (al bij eerste generatie).

maandag 27 december 2004
Bron: ANP
Het CBS-onderzoek.

reason
11-02-05, 10:25
Uit Jobplaza.nl:

Onderzoek arbeidsmarktgedrag allochtonen
Intelligence Group onderzocht op initiatief van TBWA/Job Company in januari 2004 het arbeidsmarktgedrag van bijna 1400 Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen/Arubanen (TMSA-doelgroep). Deze week zijn de resultaten van het onderzoek bekend geworden. Het onderzoek is gevalideerd door de Stichting voor Economisch Onderzoek van de Universiteit van Amsterdam.
De cijfers uit het MinderhedenOnderzoek op de Arbeidsmarkt (MOA) zijn vergeleken met de resultaten van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek, dat Intelligence Group op continue basis uitvoert onder de beroepsbevolking. Momenteel zijn in dat onderzoek 22.000 mensen geënquêteerd. Begin april worden de resultaten van het MOA op een symposium nader toegelicht. Redacties van dagbladen, vakbladen en websites krijgen hiervoor half maart een aparte uitnodiging.

Conclusies
Het arbeidsmarktgedrag van de allochtonen uit de onderzochte groepen lijkt sterk op dat van de autochtone bevolking. Opvallend is dat allochtonen in hun oriëntatiegedrag ongeveer hetzelfde doen als Nederlanders die één opleidingsniveau lager zitten. Allochtone hbo ers gebruiken de oriëntatiekanalen van autochtone mbo ers, enz. Veel vaker dan autochtonen richten allochtonen zich op officiële kanalen, zoals het CWI. Ook hoger opgeleide allochtonen beschouwen het voormalige arbeidsbureau als een belangrijk kanaal om werk te vinden, in tegenstelling tot hoog opgeleide autochtonen, die voornamelijk dagbladen, vakbladen en internetsites gebruiken. Als allochtonen op zoek gaan naar een baan spelen de multiculturele media geen enkele rol. Ook veelgelezen bladen als Spits en Metro worden weinig gebruikt door mensen die zich actief oriënteren op de arbeidsmarkt.

Eenderde van de allochtonen zegt zich gewoon Nederlander te voelen. Ruim de helft voelt zich zowel Nederlander als allochtoon, een klein deel (13 procent) voelt zich (vooral) allochtoon. Of allochtonen het op prijs stellen dat bedrijven een diversiteitsbeleid hebben, is niet onderzocht. Wel is gevraagd wat hun reactie is als er in een personeelsadvertentie uitdrukkelijk staat dat allochtonen worden gevraagd om te solliciteren of dat de organisatie een diversiteitsbeleid voert. Dit soort mededelingen is voor een kleine groep reden om inderdaad te gaan solliciteren (20 procent), maar voor een veel grotere groep (40 procent) juist reden om NIET te solliciteren. De rest (40 procent) reageert neutraal. Als er in de advertentie staat dat het bedrijf een gebedsruimte heeft, dan spreekt dat 40 procent van de allochtonen NIET aan. Voor een kwart van de Turken en de helft van de Marokkanen is de aanwezigheid van een gebedsruimte juist wel een reden om voor een werkgever te kiezen. Veertig procent zou verplichte vrije (christelijke) feestdagen willen kunnen omruilen voor andere vrije dagen. 62 procent stelt het op prijs om in een multicultureel samengestelde organisatie werkzaam te zijn.

Allochtonen hebben in meerderheid NIET het gevoel dat ze worden gediscrimineerd op de Nederlandse arbeidsmarkt. Uit de antwoorden op de vraag of ze gediscrimineerd worden en op de open vraag of ze het gevoel hebben dat ze een eerlijke kans krijgen op de Nederlandse arbeidsmarkt, antwoorden de allochtonen in overgrote meerderheid dat ze op dat punt weinig problemen tegenkomen. Toch is het percentage werklozen onder allochtonen substantieel hoger dan dat onder de Nederlanders. De werkzame allochtonen maken gemiddeld meer uren dan de werkzame Nederlanders. Meer dan de helft van de werkzame allochtonen werkt langer dan veertig uur per week.

Uit het onderzoek komt naar voren dat de allochtonen op de arbeidsmarkt meer zekerheden in een baan zoeken dan de gemiddelde Nederlander. Het grootste verschil is dat allochtonen de hoogte van het salaris als belangrijkste reden noemen om voor een werkgever te kiezen, terwijl het bij autochtonen vooral om de werksfeer, parttime werken en flexibele werktijden gaat. Zaken als een vast contract en doorgroeimogelijkheden zijn voor allochtonen belangrijker dan voor de gemiddelde beroepsbevolking. In vergelijking met de autochtonen zijn allochtonen ambitieuzer: ze willen hogerop komen en zijn graag bereid daarvoor extra opleidingen te volgen. In het algemeen zijn allochtonen meer gericht op de verwerving van kennis en kwalificaties en de autochtonen meer op competenties.

Binnen de allochtone groep zijn er uiteraard forse verschillen tussen Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen/Arubanen. Marokkanen hebben een grote voorkeur voor een baan bij de overheid, bijvoorbeeld bij de sociale dienst. Ze hebben daarnaast meer interesse om in de retail en bij Radio/TV te werken. Turken willen graag werken bij de overheid, in het onderwijs of zelfstandig ondernemer worden. Surinamers en Antillianen zijn daarentegen meer gericht op werk in de zorg en de horeca.

Allochtonen zijn actiever op de arbeidsmarkt dan autochtonen. Bijna een kwart van hen is op zoek naar een andere baan (Nederlandse beroepsbevolking: 14 procent). De tijd dat allochtonen bereid zijn van en naar hun werk te reizen is langer dan de maximaal acceptabele reistijd voor autochtonen. Allochtonen verhuizen makkelijker voor hun werk dan Nederlanders en ze zijn ook vaker geïnteresseerd in werk in het buitenland. Als woon- en werkprovincie zijn de Randstadprovincies onder allochtonen nog meer in trek dan onder autochtonen.

ABN AMRO is de meest populaire werkgever onder allochtonen. Alleen onder Marokkanen staat KPN nummer 1. In de top tien van populaire werkgevers komen ongeveer dezelfde bedrijven voor als bij Nederlanders: Shell, Philips en KLM. Opmerkelijk is de plaats van de Politie (vierde), Endemol productions (zevende) en het beveiligingsbedrijf Falck op de tiende plaats.

Het Minderheden Onderzoek op de Arbeidsmarkt MOA is uitgevoerd door Intelligence Group en opgezet in samenwerking met TBWA/Job Company en enkele partners.

waega
11-02-05, 12:43
Wat iedereen altijd vrolijk over het hoofd ziet, dat is dat al in 1991 een onderzoek heeft aangetoond dat er wel degelijk gediscrimineerd wordt op de arbesmarkt. Een verslag ervan staat in Socialisme en democratie, 1991/5, p. 214-222. het stuk is geschreven door Chan Choenni. Het is mede gebaseerd op onderzoek verricht in opdracht van de Sociaal Economische Raad!!!

Alfred J. Kwak
11-02-05, 14:26
Geplaatst door waega
Wat iedereen altijd vrolijk over het hoofd ziet, dat is dat al in 1991 een onderzoek heeft aangetoond dat er wel degelijk gediscrimineerd wordt op de arbesmarkt. Een verslag ervan staat in Socialisme en democratie, 1991/5, p. 214-222. het stuk is geschreven door Chan Choenni. Het is mede gebaseerd op onderzoek verricht in opdracht van de Sociaal Economische Raad!!!

in 14 jaar kan er wel iets veranderen...vroegah hadden we ook nog slavernij ...is toch echt veranderd....

Dutchess
12-02-05, 06:02
Geplaatst door reason
Ten behoeve van een genuanceerde en evenwichtige benadering (en dus ten behoeve van een reële benadering) hierna ook enkele wat anders klinkende berichten.

Djeezz....

Hoe kun je discriminatie nou evenwichtig benaderen?
En waarom is het nodig om in een topic waar opgeroepen wordt gevallen van duidelijke discriminatie te melden, als bijdrage te plaatsen dat er ook Marokkanen zijn die niet gediscrimineerd zijn op de arbeidsmarkt?

In een topic over mannen die hun vrouw mishandelen plaats je toch hopelijk ook geen nuancerend stuk over mannen die hun vrouw niet mishandelen?

Waarom is het zo moeilijk om te erkennen dat er ook Nederlanders zijn die daadwerkelijk discrimineren in plaats van terechte kritiek leveren?

taouanza
12-02-05, 14:11
Verdonk weet het wel maar het interesseert haar niet. Je ziet in haar hele houding hoe ze over allochtonen praat.Alsof het stoute kinderen zijn die nu een pak rammel moeten krijgen. Tja dan heeft ze geen zin te horen dat ze te hard slaat. Had je maar niet stout moeten zijn.Allochtonen hebben geen problemen ze zijn problemen.
minister van segregatie.

amadeus
12-02-05, 16:17
Geplaatst door taouanza
Verdonk weet het wel maar het interesseert haar niet. Je ziet in haar hele houding hoe ze over allochtonen praat.Alsof het stoute kinderen zijn die nu een pak rammel moeten krijgen. Tja dan heeft ze geen zin te horen dat ze te hard slaat. Had je maar niet stout moeten zijn.Allochtonen hebben geen problemen ze zijn problemen.
minister van segregatie.
Veel problemen van allochtonen worden hier ontkend of gebagataliseerd, dus je zou dat haast gaan denken ja.