PDA

Bekijk Volledige Versie : Top tussen Abbas en Sharon begonnen



nard
08-02-05, 11:55
Top tussen Abbas en Sharon begonnen
De Palestijnse leider Abbas en de Israëlische premier Sharon zijn begonnen aan hun topontmoeting in het Egyptische Sharm-el-Sheikh. Zowel Abbas als Sharon hadden vooraf nog afzonderlijk een gesprek met de Egyptische gastheer, president Mubarak.

Mubarak en de Jordaanse koning Abdullah zijn aangeschoven bij het gesprek. Na afloop van de top, die naar verwachting circa een uur zal duren, zullen Sharon en Abbas beiden aparte verklaringen afleggen.

Staakt-het-vuren
De Palestijnse onderhandelaar Erekat verklaarde gisteren dat Israël en de Palestijnen vanmiddag een staakt-het-vuren zullen afkondigen. Ook diverse Israëlische bronnen hebben laten doorschemeren een staakt-het-vuren in acht te willen nemen.

Een bestand zou een einde maken aan vier jaar van geweld tussen Palestijnse strijders en het Israëlische leger. Zowel Israël als de Palestijnen hebben voorwaarden verbonden aan het bestand.

Zo eisen de Palestijnen dat Israël alle militaire acties in de bezette gebieden beëindigt. Israël wil dat de Palestijnen hun aanslagen op Israëlische doelen staken.

Ook worden er naar verwachting twee commissies in het leven geroepen. Een gaat toezien op de terugtrekking van de Israëlische troepen op de bezette gebieden. De andere gaat regels opstellen voor de vrijlating van Palestijnse gevangenen.

Rice
De aankondiging van het bestand kwam kort na een bezoek van de Amerikaanse minister Rice van Buitenlandse Zaken aan het Midden-Oosten. Rice heeft Abbas en Sharon namens president Bush uitgenodigd voor een top dit voorjaar in het Witte Huis. Sharon en Abbas hebben de invitatie aanvaard.


Na enige inleidende manouvres is men weer genegen om met elkaar om de tafel te gaan. Manouvres vooral bestaand uit verschillende besluiten en openingszetten van Israëlische zijde (die overigens van Palestijnse zijde voor het gemak maar als onvoldoende werden gekwalificeerd.... je moet wat in een vastgelopen vredesoverleg).
Ook de Amerikanen, bij monde van Condy Rice, zetten hun beste beentje voor om de dialoog tussen Jood en Palestijn weer op gang te brengen. Of diplomatiek gezegd om de voorwaarden te creëren om opnieuw met elkaar tot gesprek te komen. Verder wordt 350 milj. dollar in de Palestijnse staat gepompt, waarvan 40 mijl. direct beschikbaar om de voortgang van het maatschappelijk proces te stimuleren.
Abbas en Sharon zijn uitgenodigd in het Witte Huis; beiden worden gezien serieuze partners om vrede weer een spoor leven in te blazen.

De verheugende volgende stap die vandaag mogelijk gezet gaat worden is een staakt-het-vuren. Het stoppen van het doden aan weerszijden.
Met grote belangstelling volg ik dit nieuws.
Ik kijk ook met argusogen naar de keuzen die Hamas gaat maken. Tot nu toe lijken ze mee te hobbelen, maar dat is eerder vertoond. We wachten af.

Noot: Ik noem wat feiten op rij, omdat ik, verbazingwekkend genoeg gezien de interesse die er altijd is voor de Israëlisch-Palestijnse kwestie, nog geen draad hierover heb kunnen ontdekken. Dus het leek mij goed de digitale goegemeente een beetje bij te praten.
't Zou immers kunnen zijn dat jullie het nieuws gemist hebben. Of zo.
En dat zou bij een dergelijke verblijdende ontwikkeling bitter jammer zijn, nietwaar?
Interessante punt is het overigens wel: als er in Israël/Palestina iets gebeurd ten nadele van de Palestijnen dan barst het op dit forum van de draadjes, maar nu de deur naar de kamer genaamd "Vrede" van het slot wordt gehaald blijft het bladstil. En dat is jammer. Een dergelijke kwetsbare ontwikkeling kan immers alle vormen van support gebruiken, toch?

Spoetnik
08-02-05, 11:59
Dat wordt dus uitkijken de komende dagen. :eek:

Julien
08-02-05, 12:03
mee eens.

maar ik kijk wel vooral met argusogen naar Sharon. Ik vind hem een stuk onbetrouwbaarder overkomen dan Abbas. Ik hoop dat Sharon bereid is harde concessies te nemen om ECHTE VREDE te kunnen bereiken. Want het vrijlaten van een paar gevangenen en de terugtrekking uit Gaza stelt natuurlijk niks voor. Sharon moet ook bereid zijn te praten over Jeruzalem en de terugkeer van de Palestijnse vluchtelingen naar Israel.

Spoetnik
08-02-05, 13:30
http://www.haaretz.com/hasite/images/iht_daily/D080205/shake_ap.jpg

Ik hoop dat beiden goed beschermd worden door de veiligheidsdienst.

mark61
08-02-05, 13:47
Geplaatst door Julien
mee eens.

maar ik kijk wel vooral met argusogen naar Sharon. Ik vind hem een stuk onbetrouwbaarder overkomen dan Abbas. Ik hoop dat Sharon bereid is harde concessies te nemen om ECHTE VREDE te kunnen bereiken. Want het vrijlaten van een paar gevangenen en de terugtrekking uit Gaza stelt natuurlijk niks voor. Sharon moet ook bereid zijn te praten over Jeruzalem en de terugkeer van de Palestijnse vluchtelingen naar Israel.

Die terugtrekking uit Gaza wordt nu misschien voorgesteld als concessie aan de Palestijnen, maar niets is minder waar. Het is een uiterst cynische, maar ook praktische afweging over de etnische verhoudingen in Israël en de verdedigbaarheid van zulke buitenposten. Het halve leger moet er een handjevol kolonisten beschermen, het stukje land maakt de grens ter plekke 5 keer zo lang als hij kan zijn.

Ik houd mijn hart vast. Er is er altijd wel één die een aanslag pleegt en Israël is er altijd als de kippen bij om dat als superexcuus te gebruiken.

Ik denk dat vrede nooit dichterbij is geweest; maar wel een opgelegde vrede. Ook wel onderwerping geheten. De Palestijnen zijn moe en Sharon zal geen duimbreed toegeven. Ik schat dat minimaal 20% van de bezette gebieden zal worden gestolen, er geen vluchtelingen terugkeren, en Jeruzalem is onbespreekbaar. Zo ver waren ze in Oslo ook. Soevereiniteit zal ook erg beperkt zijn (luchtruim, grondwater, Jordaan). Brrrrr.

Julien
08-02-05, 22:19
Geplaatst door mark61
Die terugtrekking uit Gaza wordt nu misschien voorgesteld als concessie aan de Palestijnen, maar niets is minder waar. Het is een uiterst cynische, maar ook praktische afweging over de etnische verhoudingen in Israël en de verdedigbaarheid van zulke buitenposten. Het halve leger moet er een handjevol kolonisten beschermen, het stukje land maakt de grens ter plekke 5 keer zo lang als hij kan zijn.

Ik houd mijn hart vast. Er is er altijd wel één die een aanslag pleegt en Israël is er altijd als de kippen bij om dat als superexcuus te gebruiken.

Ik denk dat vrede nooit dichterbij is geweest; maar wel een opgelegde vrede. Ook wel onderwerping geheten. De Palestijnen zijn moe en Sharon zal geen duimbreed toegeven. Ik schat dat minimaal 20% van de bezette gebieden zal worden gestolen, er geen vluchtelingen terugkeren, en Jeruzalem is onbespreekbaar. Zo ver waren ze in Oslo ook. Soevereiniteit zal ook erg beperkt zijn (luchtruim, grondwater, Jordaan). Brrrrr.

Laten we positief blijven :)
En de Palestijnen kunnen nu maar beter geen aanslagen plegen, dat moeten ze toch wel kunnen inzien. Daarmee slaan ze anders hun eigen ruiten in.

Julien
08-02-05, 22:21
wel weer frappant dat dit topic zo weinig reacties heeft.

als het topic zou gaan over een aanslag van Israel op een Palestijns huis ofzo, dan waren er nu zeker 30+ reacties geweest... :boos:

Eke
08-02-05, 22:22
hoopvol

nard
08-02-05, 23:07
Geplaatst door Julien
wel weer frappant dat dit topic zo weinig reacties heeft.

als het topic zou gaan over een aanslag van Israel op een Palestijns huis ofzo, dan waren er nu zeker 30+ reacties geweest... :boos:


't Is natuurlijk ook best wel verwarrend dat er nu een hoopvolle opening lijkt te ontstaan, nietwaar?

freya
08-02-05, 23:15
Geplaatst door nard
't Is natuurlijk ook best wel verwarrend dat er nu een hoopvolle opening lijkt te ontstaan, nietwaar?

:moe: De mensen die zich echt druk maken over Palestina weten dat dit alleen maar een aardig toneelstukje is.

Abbas heeft geen mandaat ( maar 25% van de palestijnen heeft op hem gestemd) en mag alleen komen opdraven om te ondertekenen wat Israel van te voren heeft opgesteld.
Doet hij dat niet, dan zullen ze hem in dezelfde hoek trappen als waar Arafat jarenlang gezeten heeft.
Doet hij het wel dan heeft hij een probleem met minstens 75% van de Palestijnen.
De werkelijke kwesties worden niet aangekaard: recht op terugkeer vluchtelingen, de illegale nederzettingen, de bezetting en de status van Jerusalem.

Ik wordt hier zo ontzettend :moe::moe::moe::moe::moe::moe: van.

Al Sawt
08-02-05, 23:18
Vrede naar Israelische maatstaven! Een verijdelde 'land' dat niets anders is dan een lappemand van townships.

Er is geen vrede mogelijk zolang Israel denkt dat ze vrede kan bereiken zonder; ontmanteling van nederzettingen, militaire steunpunten, ontzegging van legitieme terugkeer van Palestijnse vluchtelingen en teruggave van Oost-Jeruzalem


Maar aan de andere kant zie ik een soort vrede als een rustpauze voor de Palestijnen. Want de echte finale is de totale ontmanteling van de kankergezwel van MO.

Onze Arabische leiders mogen gerust diverse akkoorden tekenen, maar voor de Arabische massa hebben ze geen enkele waarde.


Geplaatst door Julien
Laten we positief blijven :)
En de Palestijnen kunnen nu maar beter geen aanslagen plegen, dat moeten ze toch wel kunnen inzien. Daarmee slaan ze anders hun eigen ruiten in. Heel naief, Julien.

Israel hoeft maar een Palestijnse verzetslied en paar omstanders te liquidieren en de 'vredesonderhandeling' krijgt een terugslag!

freya
08-02-05, 23:24
Geplaatst door Al Sawt
Vrede naar Israelische maatstaven! Een verijdelde 'land' dat niets anders is dan een lappemand van townships.

Er is geen vrede mogelijk zolang Israel denkt dat ze vrede kan bereiken zonder; ontmanteling van nederzettingen, militaire steunpunten, ontzegging van legitieme terugkeer van Palestijnse vluchtelingen en teruggave van Oost-Jeruzalem


Maar aan de andere kant zie ik een soort vrede als een rustpauze voor de Palestijnen. Want de echte finale is de totale ontmanteling van de kankergezwel van MO.

Onze Arabische leiders mogen gerust diverse akkoorden tekenen, maar voor de Arabische massa hebben ze geen enkele waarde.

Heel naief, Julien.

Israel hoeft maar een Palestijnse verzetslied en paar omstanders te liquidieren en de 'vredesonderhandeling' krijgt een terugslag!

Zullen we een poll starten over hoe lang het duurt voordat Israel de eerste Palestijn neerschiet sinds het tekenen van dit bestand?

24 uur?
36 uur?
48 uur?

nard
08-02-05, 23:28
Inderdaad: it's all about Jerusalem and the Jews.

De Gordiaanse knoop van de wereldhistorie.



Teruggaaf van Jeruzalem, Sawt, je probeert me toch niet aan het lachen te brengen, hoop ik .....

nard
08-02-05, 23:30
Geplaatst door freya
Zullen we een poll starten over hoe lang het duurt voordat Israel de eerste Palestijn neerschiet sinds het tekenen van dit bestand?

24 uur?
36 uur?
48 uur?




Telegraaf
Hamas niet gebonden aan bestand
GAZA-STAD - De Palestijnse Hamas-beweging voelt zich niet gebonden aan het staakt-het-vuren met Israël dat de Palestijnse leider Mahmoud Abbas dinsdag aankondigde op een top in Egypte. Dat heeft de radicale islamitische beweging in een reactie laten weten.

De verklaring van Abbas verwoordt alleen het standpunt van de Palestijnse Autoriteit, staat in een verklaring van Hamas-woordvoerder Mushir al-Masri. " Het verwoordt niet het standpunt van de Palestijnse bewegingen". Abbas liet vorige week weten dat hij militante Palestijnse organisaties, waaronder Hamas, ertoe had overgehaald een "periode van kalmte" in acht te nemen.


...................... of Hamas de eerste bom ?

Dat Abbas steun heeft van slechts 25% van het Palestijnse electoraat is niet Israëls probleem maar Abbas'. O ja, en natuurlijk van de kwaliteit van de democratisch proces in het Palestijnse volk. Of ehh, luistert opeens niet zo nauw meer?

freya
08-02-05, 23:33
Geplaatst door nard
...................... of Hamas de eerste bom ?

De geschiedenis leert dat Israel altijd de eerste is om een bestand te schenden. Alleen wordt dat hier in de media nooit zo breed uitgemeten.

Al Sawt
08-02-05, 23:35
Geplaatst door nard




Teruggaaf van Jeruzalem, Sawt, je probeert me toch niet aan het lachen te brengen, hoop ik ..... Vrede tussen Israel en Arabieren, Nard, je probeert me toch niet aan het lachen te brengen?

De Nobele
08-02-05, 23:38
Geplaatst door nard
[B]Inderdaad: it's all about Jerusalem and the Jews.



Wel voor wie erop is gebrand om die verdomde kutjoden eronder te krijgen natuurlijk. Op hen valt en staat de Atlas van de wereld.

't Zal je hobby maar wezen, de neuzen in de spotlights van je bestaan te zetten. Het houdt een mens wel bezig.

nard
08-02-05, 23:42
Geplaatst door freya
De geschiedenis leert dat Israel altijd de eerste is om een bestand te schenden. Alleen wordt dat hier in de media nooit zo breed uitgemeten.

Klinkklare onzin. Voortdurend zijn Israëls daden reactief op aanslagen. Ik zal niet beweren 100%, maar 't komt er wel heel dichtbij.

Maar goed je volgende stap zal zijn om recht te praten dat de Palestijnen niets anders kunnen dan aanslagen plegen en dat dat dus eigenlijk heel legitiem is.
En dat de media bevooroordeeld pro-Israël zijn, waarmee dan gemakshalve gebeurtenissen in de werkelijkheid kunnen worden gekneed die er oorspronkelijk niet waren.
En dan gaan we opnieuw eens beschouwen wie er eerst woonde en in welke aantallen.
O ja, en dan kan kunnen we 't ook altijd nog even gaan hebben over het feit dat de Joden etnisch gezien eigenlijk helemaal geen volk zijn dus ook de naam en de status van natie niet verdienen. De Palestijnen daarentegen uiteraard wel, ja ja......

Enz enz
Bla bla


En het einde van het liedje is dat op basis van inlegkundige draaiingen en onjuistheden de Joden daar eigenlijk helemaal niet thuishoren en een zootje ongeregelde criminelen is.
Nee, maar dan de Palestijnen .........

Het eeuwige kromtrekken van de werkelijkheid en de oneindige discussie. Als je interesse hebt om te weten waar ik moe van word: nou, daarvan.

Kortom: Jeruzalem en de Joden, de Gordiaanse knoop van de wereldgeschiedenis. Geen mens zal'm ontwarren.

nard
08-02-05, 23:44
Geplaatst door Al Sawt
Vrede tussen Israel en Arabieren, Nard, je probeert me toch niet aan het lachen te brengen?

Als het aan jou ligt inderdaad niet. Klopt.

Als het aan mij ligt: zie eerdere reacties van mij in deze draad.

Julien
08-02-05, 23:47
Geplaatst door Al Sawt
Heel naief, Julien.

Israel hoeft maar een Palestijnse verzetslied en paar omstanders te liquidieren en de 'vredesonderhandeling' krijgt een terugslag!

Of het nou Israel is dat het eerste geweld gebruikt, of de Palestijnen.. het zou van beide kanten heel dom zijn!

Het beginnetje is er nu.. dat moeten beide partijen zorgzaam vasthouden, zodat er later ook over de controversiele dingen gepraat kan worden die jij, Al Sawt, al noemde.

En al zou Israel iemand liquideren.. de Palestijnen moeten dan nu ff zo slim zijn om niet gelijk te reageren met geweld. wees de sterkste, door af te zien van oog om oog tand om tand!
En dat geldt ook voor Israel! Plegen de Palestijnen een aanslag? Niet terugslaan, maar doorgaan met de vredebesprekingen!!!

Luister niet naar terreur, en ga weg van het principe "oog om oog, tand om tand".. want dat principe geldt voor onderontwikkelde mensen/ Neanderthalers.. niet voor beschaafde mensen uit de 21e eew!

nard
08-02-05, 23:49
Geplaatst door De Nobele
Wel voor wie erop is gebrand om die verdomde kutjoden eronder te krijgen natuurlijk. Op hen valt en staat de Atlas van de wereld.

't Zal je hobby maar wezen, de neuzen in de spotlights van je bestaan te zetten. Het houdt een mens wel bezig.


Tja, in verhoudingen van hun tijd hebben de meeste grote wereldrijken zich al "onnodig" druk gemaakt over de Joden.
Echt nieuw is het niet, wel?

Al Sawt
08-02-05, 23:58
Geplaatst door De Nobele
Wel voor wie erop is gebrand om die verdomde kutjoden eronder te krijgen natuurlijk. Op hen valt en staat de Atlas van de wereld.

't Zal je hobby maar wezen, de neuzen in de spotlights van je bestaan te zetten. Het houdt een mens wel bezig. Zitten we hier de antisemitische kaart te bespelen?

Laten we weer de slachtoffermechanisme inzetten en hiermee onze vijanden demoniseren als Jodenhaters.

En daarmee daadwerkelijke belichaming van het kwaad(lees: Zionisme), verbloemen en zand in de ogen te strooien van alles en iedereen die onwetend tegenover de daadwerkelijke gebeurtenissen in MO staan en opgevoed is met WO2.

Tuurlijk Nobelientje.

Wij Arabieren zijn jodenhaters en antisemieten pur sang. Treblinka, Auschwitz en Sobibor staan in Midden Oosten en niet in Europa.

Maar vergeet een ding niet: Wij hebben geen boodschap aan de slachteroffergedrag van een verziekte bij elkaar aangeharkte 'volk'. Ontwikkelingen in de Arabische wereld in nabije toekomst, zullen als een zwaard van Damocales hangen boven die surrogaat staat.

Al Sawt
09-02-05, 00:17
Geplaatst door nard
Als het aan jou ligt inderdaad niet. Klopt.

Als het aan mij ligt: zie eerdere reacties van mij in deze draad. Dat klopt! Maar ik moet een verschil benadrukken.

Jij woont in Nederland/Europa en vertegenwoordigd met je mening een bepaalde denkwijze binnen Europa.

Ik woon in Nederland/Europa. Maar mijn mening vertegenwoordigd een wijdverspreide denkwijze in de Arabische wereld. Een denkwijze die door 100en miljoenen gedragen wordt en die massa`s vormen niet alleen de buren van Israel, maar ook nog eens de hoofdrolspelers van alle ontwikkelingen die MO zal meemaken.

Jouw mening wordt gedragen door een klein deel van de bevolking van Nederland en hoogstens wat jullie kunnen waarmaken is een marathon gebedsessie voor de uitverkorenen, om ze te sparen voor de terugkomst van Messias.

Kortom: Mijn mening vormt de belichaming van miljoenen Arabieren en die zal daarom meer gewicht in het schaal zetten voor de toekomst van Israel. En wel in haar nadeel, wel te verstaan!

Al Sawt
09-02-05, 00:25
Geplaatst door De Nobele
Wij Arabieren? Hoezo wij? Jij bent toch een berber?
Val jij in de categorie "if you cannot beat them, join them'? Je moet het zo zien: Als een Rus die geboren en getogen is op de Russische Toendra en pas via zijn (en meestal alleen) stamboom(meestal een valse) zijn Joodse afstamming kan ontdekken en daarmee zichzelf kan bombaderen tot een ToendraSemiet, wie ben jij dan om mijn afstamming aan de kaak te stellen?


Waarom wil jij zo graag bij de Arabieren horen? Vind je dat ze superieur zijn aan de Berbers? Een bepaalde godsdienst bestempelt een bepaalde Semitische 'volk' als uitverkorenen. Maar puur op basis van stomiteit, dacht ik dat het de Arabieren waren.

Ik zit nu naar mijn vermeende Joodse wortels uit mijn streek van herkomst in Marokko uit te graven. Misschien ben ik toch een Semiet!


Heb je dat van de Arabieren overgenomen? Is het een raciale trekje dan?

Al Sawt
09-02-05, 00:28
Geplaatst door De Nobele
Yeah, and we don't give a shit.

Tis wel lachen. Al die tetterende Arabiertjes over Israel, en zeker al die tetterende Marokkaantjes over een bezetting, terwijl ze zelf een bezetting met moord en doodslag en marteling en een muur handhaven in hun achtertuin. De Westelijke Sahara.

So we don't give a shit. Los je eigen teringzooi op, en ga dan pas gillen op elders.
:boogie: Zelfs als Marokko bezet was door Algerije, zou het me koud laten.

Ik zou het dan zien als 1 Arabisch land minder.

Al Sawt
09-02-05, 00:32
Geplaatst door Julien
Of het nou Israel is dat het eerste geweld gebruikt, of de Palestijnen.. het zou van beide kanten heel dom zijn!

Het beginnetje is er nu.. dat moeten beide partijen zorgzaam vasthouden, zodat er later ook over de controversiele dingen gepraat kan worden die jij, Al Sawt, al noemde.

En al zou Israel iemand liquideren.. de Palestijnen moeten dan nu ff zo slim zijn om niet gelijk te reageren met geweld. wees de sterkste, door af te zien van oog om oog tand om tand!
En dat geldt ook voor Israel! Plegen de Palestijnen een aanslag? Niet terugslaan, maar doorgaan met de vredebesprekingen!!!

Luister niet naar terreur, en ga weg van het principe "oog om oog, tand om tand".. want dat principe geldt voor onderontwikkelde mensen/ Neanderthalers.. niet voor beschaafde mensen uit de 21e eew! Helaas Julien,

Beschaafde mensen zijn geen mensen die geloven in terugkeer naar Beloofde land en niet in raciale gelijkheid op basis van een religie en zeker niet dat ze tot een selecte groep mensen behoren die uitverkoren zijn boven alle volkeren.

Wij strijden niet tegen mensen van 21ste eeuw maar tegen mensen die in de Oudheid en met daarmee gepaarde mythes omgeven denkbeelden, zijn blijven steken. Dat zijn onze tegenstanders!

nard
09-02-05, 08:29
Geplaatst door Al Sawt
Dat klopt! Maar ik moet een verschil benadrukken.

Jij woont in Nederland/Europa en vertegenwoordigd met je mening een bepaalde denkwijze binnen Europa.

Ik woon in Nederland/Europa. Maar mijn mening vertegenwoordigd een wijdverspreide denkwijze in de Arabische wereld. Een denkwijze die door 100en miljoenen gedragen wordt en die massa`s vormen niet alleen de buren van Israel, maar ook nog eens de hoofdrolspelers van alle ontwikkelingen die MO zal meemaken.

Jouw mening wordt gedragen door een klein deel van de bevolking van Nederland en hoogstens wat jullie kunnen waarmaken is een marathon gebedsessie voor de uitverkorenen, om ze te sparen voor de terugkomst van Messias.

Kortom: Mijn mening vormt de belichaming van miljoenen Arabieren en die zal daarom meer gewicht in het schaal zetten voor de toekomst van Israel. En wel in haar nadeel, wel te verstaan!

Inderdaad.
Ik heb, meen ik, al eens eerder aangegeven dat ik me kan vinden in deze analyse.
Vergeet ook niet het rijp maken van de geesten, het draaien van alle smoelen dezelfde kant heen, in niet geringe mate door middel van het bevooroordeelde lobbyinstituut genaamd VN. De lijnen beginnen t.a.v. Israël inderdaad aardig parallel te lopen. De speerpunten zijn al aardig goed zichtbaar.
Zo extreem zelfs dat nationale rampen en volkerenmoorden elders op de wereld een bijna neurologisch neglect ontmoeten. Voor de show wordt er aandacht aan besteedt, maar het krijgt in het door de Arabische opinie overschreeuwde VN-beleid geen enkele prioriteit.
In dat opzicht is deze ontwikkeling historisch. En voor wie het geloven wil meta-historisch.

Het enige waar wij over van mening verschillen is de uitkomst: "En wel in haar nadeel, wel te verstaan!"
(Alleen al de haat die uit jouw woorden en houding spreekt t.a.v. Israël, kan nooit een goede basis zijn voor de begeerde beloning ....)

Maar stel je gerust: ik heb nooit zoveel moeite om een minderheidsstandpunt in te nemen, zeker niet in de wetenschap dat kwantiteit en kwaliteit niet synoniem zijn. :)

Noot: de opmerking over die gebedssessie snap ik niet. Waar je dat vandaan hebt weet ik niet, maar komt in ieder geval niet overeen met dat wat christenen in het algemeen bidden omtrent Israël.

observer
09-02-05, 08:37
Geplaatst door Al Sawt
Helaas Julien,

Beschaafde mensen zijn geen mensen die geloven in terugkeer naar Beloofde land en niet in raciale gelijkheid op basis van een religie en zeker niet dat ze tot een selecte groep mensen behoren die uitverkoren zijn boven alle volkeren.

Wij strijden niet tegen mensen van 21ste eeuw maar tegen mensen die in de Oudheid en met daarmee gepaarde mythes omgeven denkbeelden, zijn blijven steken. Dat zijn onze tegenstanders! als moslim en stelig gelovende in een boek van 15 eeuwen oud denk ik dat klagen over mensen die in het verleden zijn blijven hangen wel een beetje pot ketel is

het zou goed zijn als of en hoe er vrede komt wordt bepaald door de israeli en palestijnen

de rest heeft geen recht van spreken

Spoetnik
09-02-05, 17:54
Het bovenstaande verhaal bewijst de selectieve beleid van nederlandse nieuws media. Dat er een Palestijn is dood geschoten wordt niet vermeld.

Palestinian man shot by gunfire coming from Gaza settlement
By News Agencies and Haaretz Service

Gunfire from the Atzmona settlement in the Gaza Strip critically wounded a Palestinian man Wednesday, Palestinian security officials said.

The incident comes just a day after Israelis and Palestinians declared a cease-fire during a summit in Sharm el-Sheikh.

The 22-year-old man was shot in the abdomen while walking near the Atzmona settlement on the border with Egypt, the officials said.

An Israel Defense Forces source said troops, suspecting an infiltration attempt, had fired warning shots when four Palestinians came within 50 meters of a security fence near the Jewish settlement. They said the Palestinians fled.

The body of a Hamas militant, Hassan Alami, was also found Wednesday near the Khan Yunis refugee camp.

Alami's body was discovered with his arms blown off and bad burns on his face and chest, Palestinian doctors said.

Hamas officials said Alami was killed in a "work accident," meaning he was either building a bomb or trying to plant one. They did not provide any further details.

Hamas has said it is waiting to be updated by Palestinian Authority Chairman Mahmoud Abbas on the Sharm el-Sheikh summit before deciding whether to participate in the cease-fire.

Meanwhile Wednesday, an Israeli anti-separation fence protestor was lightly injured by stones during clashes with IDF troops near Modi'in.
http://www.haaretz.com/hasen/spages/538293.html

Julien
09-02-05, 18:00
Geplaatst door Al Sawt
Helaas Julien,

Beschaafde mensen zijn geen mensen die geloven in terugkeer naar Beloofde land en niet in raciale gelijkheid op basis van een religie en zeker niet dat ze tot een selecte groep mensen behoren die uitverkoren zijn boven alle volkeren.

Wij strijden niet tegen mensen van 21ste eeuw maar tegen mensen die in de Oudheid en met daarmee gepaarde mythes omgeven denkbeelden, zijn blijven steken. Dat zijn onze tegenstanders!

wat ik bedoelde te zeggen, is dat ALLE mensen die naar "oog om oog, tand om tand" leven primitief zijn en niet in de 21e eeuw leven. Dus dat geldt net zo goed voor de Zionisten.

Goodnight
09-02-05, 18:18
Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voor de bom weer barst, letterlijk en figuurlijk.
Zie het zelf somber in,heb er helaas weinig vertrouwen in.

@ Nobele, grappig dat je er hoe dan ook altijd weer de Westelijke sahara wilt bij betrekken.
Misschien een idee om daar een aparte topic over te starten?

Verder werp je je telken male op als 'vertegenwoordiger'van de árme onderdrukte verarabiseerde berbers ' op.
Waar jij het vandaan haalt dat berbers zich Arabisch noemen is mij een raadsel.
Ik ben zelf Berberse en als ik naar Marokko ga, Berberland bij uitstek, zie ik daar toch echt heel veel Berbers die zichzelf ook als zodanig zien.Sterker nog de Berbercultuur wordt gepromoot als HET ware Marokko...sla eens een vakantieblaadje open hierover.

Verder is het zo: ook al zouden de berbers zichzelf zien als Arabieren dan nog snap ik niet waar je je zo over opwint...tenzij je natuurlijk naar een stok zoekt om mee te slaan?
In dat geval adviseer ik je om het niet zo ver van huis te zoeken.Werp je dan op als vertegenwoordigster voor de Limburgers en Zeelanders die zich 'slaafs' Nederlanders noemen.

get my point?

Al Sawt
09-02-05, 19:07
Geplaatst door nard
Inderdaad.
Ik heb, meen ik, al eens eerder aangegeven dat ik me kan vinden in deze analyse.
Vergeet ook niet het rijp maken van de geesten, het draaien van alle smoelen dezelfde kant heen, in niet geringe mate door middel van het bevooroordeelde lobbyinstituut genaamd VN. De lijnen beginnen t.a.v. Israël inderdaad aardig parallel te lopen. De speerpunten zijn al aardig goed zichtbaar.
Zo extreem zelfs dat nationale rampen en volkerenmoorden elders op de wereld een bijna neurologisch neglect ontmoeten. Voor de show wordt er aandacht aan besteedt, maar het krijgt in het door de Arabische opinie overschreeuwde VN-beleid geen enkele prioriteit.
In dat opzicht is deze ontwikkeling historisch. En voor wie het geloven wil meta-historisch. Vreemde redenering! Israel heeft tientallen resoluties geschonden en nooit ten straffe van een sanctie. Maar kennelijk kan VN wel sancties treffen tegen Irak. En dat in een door de Arabische opinie overschreeuwde VN-beleid?




Het enige waar wij over van mening verschillen is de uitkomst: "En wel in haar nadeel, wel te verstaan!"
(Alleen al de haat die uit jouw woorden en houding spreekt t.a.v. Israël, kan nooit een goede basis zijn voor de begeerde beloning ....)
Dat is een teken aan de wand dat Israel nooit en te nimmer een normale bestaan kan leiden in Midden Oosten. Voor Israel is in de nabije toekomst gewoonweg geen plaats.



Maar stel je gerust: ik heb nooit zoveel moeite om een minderheidsstandpunt in te nemen, zeker niet in de wetenschap dat kwantiteit en kwaliteit niet synoniem zijn. :) Wie met normale verstand kan beweren dat Palestina een beloofde land is voor Joodse 'volk', is niet wetenschappelijk verantwoord bezig en het getuigt zeker niet kwaliteit.


Noot: de opmerking over die gebedssessie snap ik niet. Waar je dat vandaan hebt weet ik niet, maar komt in ieder geval niet overeen met dat wat christenen in het algemeen bidden omtrent Israël. Tijdje terug was er een bijeenkomst van Christenen voor Israel, met de motto; "Jeruzalem eeuwige hoofdstad van Israel". Gebed was tijdens die bijeenkomst een zeer belangrijke onderdeel van programma.

Al Sawt
09-02-05, 19:12
Geplaatst door De Nobele
Wahahahaa.... Met je gedachtegoed uit de 6de eeuw ben je een goeie tegenstander voor die mensen :jeweetog:

Of bedoel je dat je achter de strijd staat van 21ste-eeuwse westerlingen die tegen de import van mythes uit 6oo n.C. zijn? Mijn godsdienst dateert uit 6e eeuw en kan moeiteloos gecombineerd worden met moderne gedachtegoed.

Mijn godsdienst streeft nergens ter wereld, om een land te veroveren, en een gebedshuis te vernietigen om een tempel uit de kronieken van oudheid te bouwen(wederbouwen voor fantasten onder ons).

Al Sawt
09-02-05, 19:18
Geplaatst door observer
als moslim en stelig gelovende in een boek van 15 eeuwen oud denk ik dat klagen over mensen die in het verleden zijn blijven hangen wel een beetje pot ketel is

het zou goed zijn als of en hoe er vrede komt wordt bepaald door de israeli en palestijnen

de rest heeft geen recht van spreken Het zou pas pot ketel zijn, als mijn godsdienst gelooft om bepaalde religieuze zaken in verleden weer her te beleven. Als moslims streven wij niet naar reconstrueren van 1000en jaren oude myhtes.


Voorts is dit geen geloofskwestie meer! Joodse aanspraken op Palestina zijn van religieuze overtuiging, getransformeerd naar politieke aanspraken.

Daarom heb ik alle recht om die aanspraken aan de kaak te stellen.

echnaton
09-02-05, 19:31
Geplaatst door Al Sawt
Het zou pas pot ketel zijn, als mijn godsdienst gelooft om bepaalde religieuze zaken in verleden weer her te beleven. Als moslims streven wij niet naar reconstrueren van 1000en jaren oude myhtes.


Voorts is dit geen geloofskwestie meer! Joodse aanspraken op Palestina zijn van religieuze overtuiging, getransformeerd naar politieke aanspraken.

Daarom heb ik alle recht om die aanspraken aan de kaak te stellen.

Maar vertel mij nou eens waarom de moslims als enigen denken rechtmatig aanspraak te kunnen maken op Palestina

observer
09-02-05, 20:09
Geplaatst door Al Sawt
Het zou pas pot ketel zijn, als mijn godsdienst gelooft om bepaalde religieuze zaken in verleden weer her te beleven. Als moslims streven wij niet naar reconstrueren van 1000en jaren oude myhtes.


Voorts is dit geen geloofskwestie meer! Joodse aanspraken op Palestina zijn van religieuze overtuiging, getransformeerd naar politieke aanspraken.

Daarom heb ik alle recht om die aanspraken aan de kaak te stellen.

nou nou wie probeert te leven naar de koran leeft volgens gewoonten van 1000 jaar geleden dus

en als het om aanspraken gaat de geschiedenis is heel duidelijk dat de moslims in die streek de indringers waren in 1000 ad

dus dat de israeli het daarna ook doen tja

echnaton
09-02-05, 20:18
Geplaatst door observer
nou nou wie probeert te leven naar de koran leeft volgens gewoonten van 1000 jaar geleden dus

en als het om aanspraken gaat de geschiedenis is heel duidelijk dat de moslims in die streek de indringers waren in 1000 ad

dus dat de israeli het daarna ook doen tja

Het was iets eerder. In 638 werd Jeruzalem voor het eerst door de moslims veroverd, namelijk door kalief Omar.

Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Palestina)

nard
10-02-05, 00:04
Geplaatst door Al Sawt
Vreemde redenering! Israel heeft tientallen resoluties geschonden en nooit ten straffe van een sanctie. Maar kennelijk kan VN wel sancties treffen tegen Irak. En dat in een door de Arabische opinie overschreeuwde VN-beleid?


- De reden waarom in ogen van de Arabieren Israël resoluties schendt, staat in dezelfde zin: Het VN-beleid wordt inderdaad door Arabieren op dit thema overschreeuwd.
Dat brengt mij weer bij mijn eerdere opmerking: het is één grote bak met neglect en eenzijdigheid. Marokko, Soedan, enz enz doen niet ter zake.
- De betreffende resoluties zijn dus dermate bevooroordeeld en subjectief dat het de naam van resolutie niet eens waardig is te dragen.
Daarbij gevoegd nog dat de strekking van een aantal resoluties Israël direct bedreigd in haar veiligheid en voortbestaan. Continuiteit van souvereiniteit gaat altijd voor wat andere landen vinden.
- Dus vaart Israël haar eigen koers en zet eigenhandig stappen in het proces dat nu, gelukkig, weer openingen biedt. Tenminste, als Hamas niet teveel roet in het eten gaat gooien.



Dat is een teken aan de wand dat Israel nooit en te nimmer een normale bestaan kan leiden in Midden Oosten. Voor Israel is in de nabije toekomst gewoonweg geen plaats.


Dat zeg ik.
Israël heeft nooit een normaal bestaan geleid. Al vanaf Abraham niet. En er is weinig reden om aan te nemen dat de Arabische Liga een normaal bestaan voor de Joden als edele missie heeft. Veelvuldige uitspraken en daden op micro en macroniveau bewijzen het forse tegendeel. De gehele (recente) geschiedenis door.
De Arabier gaat het om de ondergang van de Jood. Ismaël lag al in de clinche met Izak. Oud fenomeen.
Maar nogmaals: kwantiteit is geen synoniem van kwaliteit.



Wie met normale verstand kan beweren dat Palestina een beloofde land is voor Joodse 'volk', is niet wetenschappelijk verantwoord bezig en het getuigt zeker niet kwaliteit.


:D Hou toch op man! Deze hele zaak heeft nauwelijks wat met wetenschap te maken. Beide kampen zijn om religieuze, emotionele en overlevings-redenen tot op het bot verdeeld. Wetenschap wordt er aan de oren bijgesleept om het eigen verhaal stevigheid te geven. Van beide zijden.
Als je je geloofwaardigheid wilt bewaren en enige indruk van werkelijkheidszin wil geven, ga dan aub niet beweren dat de Palestijnse en Arabische lobby een objectief geheel is.



Tijdje terug was er een bijeenkomst van Christenen voor Israel, met de motto; "Jeruzalem eeuwige hoofdstad van Israel". Gebed was tijdens die bijeenkomst een zeer belangrijke onderdeel van programma.

Ja en?
Wat heeft dat te maken met "het sparen van het volk Israël voor de terugkomst van de Messias"?

Bofko
10-02-05, 13:47
Geplaatst door nard
De Arabier gaat het om de ondergang van de Jood.

:vreemd: U werkt graag met prototypes ?

nard
10-02-05, 14:31
Geplaatst door Bofko
:vreemd: U werkt graag met prototypes ?

:)
Trek het je niet aan, ik wilde naar Sawt even duidelijk zijn.
Naar jou wil ik het wel nuanceren....

Bofko
10-02-05, 14:40
Geplaatst door nard
:)
Trek het je niet aan, ik wilde naar Sawt even duidelijk zijn.
Naar jou wil ik het wel nuanceren....

Neuh is niet nodig. Ik doelde meer op het enkelvoudig taalgebruik. (De jood, de arabier) Komt op mij redelijk archaisch over.

mark61
11-02-05, 19:38
Geplaatst door Bofko
:vreemd: U werkt graag met prototypes ?

Of was het nou stereo of arche?

nard
11-02-05, 22:58
Geplaatst door mark61
Of was het nou stereo of arche?

Paleo ....


:)

nard
12-02-05, 00:06
Telegraaf
Israël stopt overleg na raketaanval 10-02-'05


Israël heeft een gesprek met Palestijnse onderhandelaars afgezegd na een raketaanval op joodse kolonisten in de Gazastrook. De schermutselingen zijn de eerste sinds de wapenstilstand.

Palestijnse militanten vuurden zeker 56 deels zelfgemaakte granaten af op joodse nederzettingen. Er vielen geen gewonden. Het Israëlische leger beantwoordde het vuur, waarbij twee Palestijnen werden gedood.

Staakt-het-vuren
Israël en de Palestijnen zouden vandaag verder praten over het staakt-het-vuren, dat dinsdag officieel werd afgekondigd.

Op de agenda stonden onder meer gesprekken over de geplande vrijlating van Palestijnse gevangenen in Israël en de terugtrekking door Israël uit de Westelijke Jordaanoever. Het is nog niet bekend wanneer de gesprekken worden hervat.

Nieuwe toezegging
Voor de raketaanval deed premier Sharon in de krant Haaretz nog een belangrijke nieuwe toezegging. Hij zei bereid te zijn grote aantallen Palestijnse gevangenen vrij te laten, ook als ze betrokken waren bij aanslagen op Israëliers, iets dat tot nog toe onbespreekbaar was in Israël.

De Israëlische voorwaarde voor die vrijlating is dat de aanvallen van Palestijnse militanten stoppen als Israël zich deze zomer terugtrekt uit de Gazastrook.


Nieuwe stap.

Destabilisatie.
We blijven het volgen.

nard
13-02-05, 02:44
Telegraaf

Hamas, Jihad: geen permanent bestand 12-02-'05


De radicale Palestijnse Hamas-beweging en de Islamitische Jihad willen voorlopig geen permanent staakt-het-vuren met Israël. De twee groeperingen hebben dat gezegd na overleg met de Palestijnse president Mahmoud Abbas.

Abbas probeerde Hamas en Islamitische Jihad over te halen een langdurig bestand te sluiten , maar de terreurbewegingen willen daar nog over nadenken. Voorlopig houden ze het bij hun mondelinge toezeggingen over een tijdelijk bestand . Zolang Israël geen aanvallen op Palestijnen uitvoert, zullen zij geen aanslagen op Israëliërs plegen.

"Hamas' positie betreffende de rust blijft ongewijzigd en Israël draagt verantwoordelijkheid voor elke nieuwe schending of agressie", verklaarde Ismail Haniyah, een hoge vertegenwoordiger van Hamas na afloop. "Hamas zal nadenken over de woorden van Abu Mazen (Abbas). Daarna zullen we ons definitief besluit maken."

Tegemoetkoming
Het overleg kwam na een belangrijke tegemoetkoming van de Israëlische regering . Die liet eerder vandaag weten dat 56 verbannen Palestijnen mogen terugkeren naar de Westelijke Jordaanoever.

Onder hen zijn 39 mannen die in 2002 wekenlang verschanst zaten in de Geboortekerk in Bethlehem. Hun terugkeer was een belangrijke eis van Hamas voor een permanent bestand met Israël.

Israël had de radicale Palestijnen naar Europa en de Gazastrook verbannen omdat ze betrokken zouden zijn geweest bij terrorisme.



- Abbas lijkt zijn best te doet. Waardering.
- Israël opnieuw een toezegging; zoals het hoort. Willen toenadering.
- Hamas en Jihad houden "de handen vrij", nemen geen verantwoordelijkheid.

echnaton
13-02-05, 11:32
Israël opent grens voor Palestijnse werknemers en laat 500 gevangenen vrij.

ANP

GAZA/ JERUZALEM - In een gebaar van goede wil heeft Israël zondag meer dan tweehonderd Palestijnse werknemers uit de Gazastrook de grens laten passeren. Het is voor het eerst in maanden dat de Palestijnen Israël in mogen .

Het Israëlische kabinet heeft verder zondag officieel goedkeuring gegeven aan de vrijlating van vijfhonderd Palestijnse gevangenen. De al eerder aangekondigde vrijlating volgt op de verklaringen van de Israëlische premier Sharon en de Palestijnse president Abbas vorige week over een staakt-het-vuren. Volgens Palestijnse bronnen is er onder de vrij te laten gevangenen een aantal militante leden van de radicale organisaties Hamas en islamitische Jihad.

De Israëlische regering publiceert de namen van de gevangenen op internet. Het Israëlische publiek kan bezwaar maken tegen de vrijlating van op de lijst staande gevangenen. De komende maanden worden nog eens vierhonderd gevangenen vrijgelaten. Radicale Palestijnse organisaties vinden dat niet genoeg. Zij eisen dat alle 8000 in Israël vastzittende Palestijnen vrijkomen

De Volkskrant

Don Vito
13-02-05, 12:51
Geplaatst door nard
- De reden waarom in ogen van de Arabieren Israël resoluties schendt, staat in dezelfde zin: Het VN-beleid wordt inderdaad door Arabieren op dit thema overschreeuwd.

Geloof jij nou echt dat Arabische landen enig invloed hebben in de VN? En al zal het, zou het meer macht zijn dan de Amerikaanse Veto die ALTIJD ten gunste van de Zionazistische staat wordt gebruikt?


Geplaatst door nard


- De betreffende resoluties zijn dus dermate bevooroordeeld en subjectief dat het de naam van resolutie niet eens waardig is te dragen.

Bullshit


Geplaatst door nard

Daarbij gevoegd nog dat de strekking van een aantal resoluties Israël direct bedreigd in haar veiligheid en voortbestaan. Continuiteit van souvereiniteit gaat altijd voor wat andere landen vinden.

Hoe zit het met de souveriniteit van de palestijnen? Hebben die daargeen recht op? En worden de Palestijnen nu niet al 50 jaar continuy bedreigd in hun voortbestaan? Waar is hun staat? Waar zij volgens De Universe;le verklaring van de Mens recht op hebben? Of hebben alleen joden recht op een eigen staat? all are equal, but some more then others?


Geplaatst door nard

Dat zeg ik.
Israël heeft nooit een normaal bestaan geleid. Al vanaf Abraham niet. En er is weinig reden om aan te nemen dat de Arabische Liga een normaal bestaan voor de Joden als edele missie heeft. Veelvuldige uitspraken en daden op micro en macroniveau bewijzen het forse tegendeel. De gehele (recente) geschiedenis door.
De Arabier gaat het om de ondergang van de Jood. Ismaël lag al in de clinche met Izak. Oud fenomeen.
Maar nogmaals: kwantiteit is geen synoniem van kwaliteit.

Jij moet ff je geschiednis boekje openen. Het waren niet de Arabieren die de Joden hebben verdreven vanuit hun grondgebied, maar andersom. Of hen de schuld gaven van de pest en beschuldigde van hekserij en op de brandstapels gooiden. zoals al Sawt zei: Sobibor en Auswich stonden niet in een Arabisch land. Hitler heette geen Achmed can zijn voornaam en stalin ook niet denk ik. In steden als Fes en Souira wonen al eeuwen Joden, vanafde middeleuwen al. Duusik weet nietwat jij wilt bereiken metje Geert Wilders immitatie




Ik vind jouw wel echt dom, sorry dat ik hetzeg die uitspraken van jouw raken kantnoch wal.

echnaton
13-02-05, 13:29
Geplaatst door Don Vito
Geloof jij nou echt dat Arabische landen enig invloed hebben in de VN? En al zal het, zou het meer macht zijn dan de Amerikaanse Veto die ALTIJD ten gunste van de Zionazistische staat wordt gebruikt?

Bullshit

In de Algemene Vergadering van de VN vormen de Arabische landen samen met een aantal andere landen een zeer machtig blok. Steeds weer slaagt dit blok erin de aandacht te richten op Israël en zeer eenzijdige resoluties aan te laten nemen. Veto's zijn dan het logische gevolg.


Hoe zit het met de souveriniteit van de palestijnen? Hebben die daargeen recht op? En worden de Palestijnen nu niet al 50 jaar continuy bedreigd in hun voortbestaan? Waar is hun staat? Waar zij volgens De Universe;le verklaring van de Mens recht op hebben? Of hebben alleen joden recht op een eigen staat? all are equal, but some more then others?

Vanaf de Oslo-akkoorden is met behulp van Israël meerdere malen geprobeerd een Palestijnse staat in het leven te roepen. Steeds weer zijn die pogingen op niets uitgelopen doordat het geweld, bijvoorbeeld in de vorm van zelfmoordaanslagen, op cruciale momenten hoog op laaide. Bovendien heeft Arafat meerdere keren ervoor gezorgd dat vredesverdragen niet tot stand konden komen.


Jij moet ff je geschiednis boekje openen. Het waren niet de Arabieren die de Joden hebben verdreven vanuit hun grondgebied, maar andersom.

Lees dan wel de goede geschiedenisboekjes. Dan kom je erachter dat na 1948 bijna een miljoen Joden uit de Arabische landen verdreven zijn naar Israël.

Don Vito
13-02-05, 13:36
Geplaatst door echnaton
In de Algemene Vergadering van de VN vormen de Arabische landen samen met een aantal andere landen een zeer machtig blok. Steeds weer slaagt dit blok erin de aandacht te richten op Israël en zeer eenzijdige resoluties aan te laten nemen. Veto's zijn dan het logische gevolg.

De resoluties zijn tegen de ZioNazistische staat, omdat zij degene zijn die in de fout zijn. Kijk maarna: Wie bouwt er nederzettingen op Palestijns grondgebied? Wie weerhpudt miljoenen vluchtelingen terug te keren naar hun eigen land? Wie geeft de Palestijnen niet het land waarzij recht op hebben?
Tha de Amerikanen vertrouw ik sowiezo helemaal niet. Op hun wordt druk uitgeoefend dioor de Joodse lobby en daarin de regerin zitten alleen maar massamoordenaars.



Geplaatst door echnaton

Vanaf de Oslo-akkoorden is met behulp van Israël meerdere malen geprobeerd een Palestijnse staat in het leven te roepen. Steeds weer zijn die pogingen op niets uitgelopen doordat het geweld, bijvoorbeeld in de vorm van zelfmoordaanslagen, op cruciale momenten hoog op laaide. Bovendien heeft Arafat meerdere keren ervoor gezorgd dat vredesverdragen niet tot stand konden komen.


Dat wordt geroepen, ik heb er nooit bewijs van gezien, namelijk de Palestijnse staat. Tuurlijk krijgt Arafat de schuld, van wie? juist van Sharon. Waarom zouden we Sharon moeten geloven?



Geplaatst door echnaton

Lees dan wel de goede geschiedenisboekjes. Dan kom je erachter dat na 1948 bijna een miljoen Joden uit de Arabische landen verdreven zijn naar Israël.

1000000 verdreven staat in een schril contrast met de 6000000 doden wat beweert wordt.

Julien
13-02-05, 13:41
Geplaatst door echnaton
Israël opent grens voor Palestijnse werknemers en laat 500 gevangenen vrij.

ANP

GAZA/ JERUZALEM - In een gebaar van goede wil heeft Israël zondag meer dan tweehonderd Palestijnse werknemers uit de Gazastrook de grens laten passeren. Het is voor het eerst in maanden dat de Palestijnen Israël in mogen .

Het Israëlische kabinet heeft verder zondag officieel goedkeuring gegeven aan de vrijlating van vijfhonderd Palestijnse gevangenen. De al eerder aangekondigde vrijlating volgt op de verklaringen van de Israëlische premier Sharon en de Palestijnse president Abbas vorige week over een staakt-het-vuren. Volgens Palestijnse bronnen is er onder de vrij te laten gevangenen een aantal militante leden van de radicale organisaties Hamas en islamitische Jihad.

De Israëlische regering publiceert de namen van de gevangenen op internet. Het Israëlische publiek kan bezwaar maken tegen de vrijlating van op de lijst staande gevangenen. De komende maanden worden nog eens vierhonderd gevangenen vrijgelaten. Radicale Palestijnse organisaties vinden dat niet genoeg. Zij eisen dat alle 8000 in Israël vastzittende Palestijnen vrijkomen

De Volkskrant

.

positief blijven!

echnaton
13-02-05, 13:45
Geplaatst door Don Vito
De resoluties zijn tegen de ZioNazistische staat, omdat zij degene zijn die in de fout zijn. Kijk maarna: Wie bouwt er nederzettingen op Palestijns grondgebied? Wie weerhpudt miljoenen vluchtelingen terug te keren naar hun eigen land? Wie geeft de Palestijnen niet het land waarzij recht op hebben?
Tha de Amerikanen vertrouw ik sowiezo helemaal niet. Op hun wordt druk uitgeoefend dioor de Joodse lobby en daarin de regerin zitten alleen maar massamoordenaars.


Meerdere malen is gebleken dat met Israël over de nederzettingen gepraat kan worden. Zie de Sinaï en nu Gaza.


Dat wordt geroepen, ik heb er nooit bewijs van gezien, namelijk de Palestijnse staat. Tuurlijk krijgt Arafat de schuld, van wie? juist van Sharon. Waarom zouden we Sharon moeten geloven?

Kijk maar eens goed hoe de vredesonderhandelingen in het jaar 2000 zijn verlopen. Israël (Barak) heeft toen heel wat concessies gedaan op aandringen van Clinton. Het is allemaal gestuit op het nee van Arafat.


1000000 verdreven staat in een schril contrast met de 6000000 doden wat beweert wordt.

Je kunt deze gevluchte Joden vergelijken met de gevluchte Arabieren uit Israël. Maar er is wel een verschil: Israël heeft ze geïntegreerd in haar eigen bevolking. De Arabische landen hebben de Palestijnse vluchtelingen weggestopt in kampen.

Don Vito
13-02-05, 14:00
Geplaatst door echnaton
Meerdere malen is gebleken dat met Israël over de nederzettingen gepraat kan worden. Zie de Sinaï en nu Gaza.

Daarom zijn ze altijd doorgegaan met de bouw van nog meer nederzettingen.



Geplaatst door echnaton

Kijk maar eens goed hoe de vredesonderhandelingen in het jaar 2000 zijn verlopen. Israël (Barak) heeft toen heel wat concessies gedaan op aandringen van Clinton. Het is allemaal gestuit op het nee van Arafat.

Concessies?
Het ontmantelen van Nederzettingen, het respecteren van de palestijnse mensen rechten en het terug geven van hun grond, zijn dat concessies? Dat is een PLICHT en als ze zich daarniet aan houden is het goed recht van elke Palestijn om voor zijn rechten op te komen, desnoods door geweld.



Geplaatst door echnaton

Je kunt deze gevluchte Joden vergelijken met de gevluchte Arabieren uit Israël.

Leg uit

Spoetnik
13-02-05, 14:29
Abbas en Sjaron worden al bedreigd door de extremisten.

Vorige week werd Netanyahu nog aangevallen door religieuze malloten.

Ben-Eliezer: Far-right extremists will try to kill Sharon
By Yuval Yoaz and Amir Oren, Haaretz Correspondents, and Haaretz Service

Infrastructure Minister Benjamin Ben-Eliezer warned during the weekly cabinet meeting Sunday of the potential for an assassination attempt on Prime Minister Ariel Sharon by right-wing extremists.

"A month before the murder of [slain former prime minister Yitzahk] Rabin I clarified, exactly as I am doing now, the importance of holding an organized discussion of the issue - as we do for every other issue - but Rabin shut my mouth and no one else listened to me," Ben-Eliezer said.

Rabin was shot dead by far-right extremist Yigal Amir during a peace rally in Tel Aviv in 1995. Amir was opposed to Rabin's policies on negotiations with the Palestinians.

Ben-Eliezer, who was born in Iraq, also presented to the cabinet a threatening letter that read: "Arab blood is flowing through your veins, and for this you must leave Israel and return to Iraq to defend Saddam Hussein. You are contemptible. You are a miserable Iraqi with Arab-Nazi blood flowing through your veins."

He said such letters cannot be ignored.

"I am telling you: They will try to kill the prime minister. It starts with attacking soldiers. We are a country of law and we must examine this matter thoroughly," Ben-Eliezer said.

Sharon expressed his outrage at the letters and called for "practical steps" to be taken to counter the phenomenon.

He instructed Justice Minister Tzipi Livni and Attorney General Menachem Mazuz to formulate steps to prevent threats against ministers and elected officials, and said he intends to discuss the issue in the Knesset plenum this week, Israel Radio reported.

Sharon also intends to hold a special meeting on the matter in two weeks with the participation of Mazuz and the head of the Shin Bet security service.

"I was ashamed to read the threatening letters that were sent to you," the prime minister told Ben-Eliezer. "This is an extremely serious situation. It's not an option that such letters are sent and nothing is done about it. I am shocked by this savagery. We need to take practical steps."

"It is not possible that such threatening letter can be sent to ministers and law enforcement bodies ignores the matter," he added to Livni.

Minister without Portfolio Haim Ramon criticized Mazuz, who was not present at the discussion. He argued that the failure of the State Attorney's Office to deal with incitement reminded him of the period preceding Rabin's assassination.

Likud MK Meir Sheetrit said that he had received dozens of letters with threats to his life because of his support for the disengagement plan, but had not publicized the matter because he did not want to worry his family.

Finance Minister Benjamin Netanyahu told about how he had been attacked last week while visiting Kfar Chabad, where he was verbally insulted and had his tires slashed.

"Netanyahu is a friend of Chabad," commented Communications Minister Dalia Itzik (Labor). "If they attack him this way, they will completely tear me apart."

Police Commissioner Moshe Karadi was to convene Sunday an urgent meeting of senior force officials to discuss the increasing threats to government ministers who support the disengagement plan.
http://www.haaretz.com/hasen/spages/539633.html

echnaton
13-02-05, 14:31
Geplaatst door Don Vito
Daarom zijn ze altijd doorgegaan met de bouw van nog meer nederzettingen.

Er zijn ook nederzettingen ontmanteld, zoals ik net zei. Binnenkort zal dat ook in Gaza gebeuren. Ik vind het trouwens wel erg kortzichtig om te stellen dat er geen Joden op de westbank mogen wonen. Eigenlijk is dat racisme. Er wonen wel miljoenen Arabieren in Israël, binnen de grenzen van 1948.


Concessies?
Het ontmantelen van Nederzettingen, het respecteren van de palestijnse mensen rechten en het terug geven van hun grond, zijn dat concessies? Dat is een PLICHT en als ze zich daarniet aan houden is het goed recht van elke Palestijn om voor zijn rechten op te komen, desnoods door geweld.

In de (bijna-) vredesaccoorden van 2000 zijn zeer vergaande voorstellen gedaan om de Palestijnse vluchtelingen te compenseren met land en grote geldbedragen. Doordat dit accoord niet doorging kwam er geen oplossing en bleven de vluchtelingen in hun kampen zitten. Als er niet snel iets gebeurd aan hun toestand zal het probleem zich helaas vanzelf oplossen. Heel weinigen van de vluchtelingen van 1948 zullen over enkele jaren nog in leven zijn.



Leg uit

De aantallen vluchtelingen zijn vergelijkbaar. Na 1948 trok een groot aantal Joden van de Arabische landen naar Israël (gedwongen). Ook zij moesten vaak al hun bezittingen achter laten Een aantal Palestijnen ging naar de Arabische landen en kwam in vluchtelingenkampen. De Arabische landen hebben ervoor gekozen deze mensen niet laten integreren in hun bevolking maar hen te gebruiken als politiek drukmiddel door de kampen in stand te houden. Israël heeft de Arabische Joden geïntegreerd.

Don Vito
13-02-05, 14:42
Geplaatst door echnaton
Er zijn ook nederzettingen ontmanteld, zoals ik zo net zei. Binnenkort zal dat ook in Gaza gebeuren. Ik vind het trouwens wel een beetje kortzichtig om te stellen dat er geen Joden op de westbank mogen wonen. Eigenlijk is dat racisme.

Jij legt mij wpoorden in de mond om de discussie jouw kant op te laten gaan, wel zielig hoor. heb jij mij horen zeggen dat daargeen Joden mogen wonen? Het is eerder andersom niet?
Een Palestijn mag dus ook ff een hele dorp uit de grond ploegen op ZioNastisch grondgebied? De ZioNazisten schenden de souveraniteit van de Palestijnen met die bouw, souveraniteit wat jij zo belangrijk vond dat die neit wordt aangetast bij de Zionasisten. Maar ja, we are all equal and some are just a littlle bit more equal, toch?!



Geplaatst door echnaton

In de (bijna-) vredesaccoorden van 2000 zijn zeer vergaande voorstellen gedaan om de Palestijnse vluchtelingen te compenseren met land en grote geldbedragen. Doordat dit accoord niet doorging kwam er geen oplossing en bleven de vluchtelingen in hun kampen zitten. Als er niet snel iets gebeurd aan hun toestand zal het probleem zicgh helaas vanzelf oplossen. Heel weinigen van de vluchtelingen van 1948 zullen over een aantal jaren nog in leven zijn.

Alle Joden die zijn verdreven van Palestina eeuwen geleden zijn nog springlevend natuurlijk Op religieuze gronden eisen zij land . Religieuze gronden waar een Palestijn niet in gelooft. Waarmaareen paar miljoen op aarden maarin geloven. Waar een Palestijn(moslim) geen boodschap aan heeft. Wta dus nerkomt als het ware dqat de Nazionisten hun geloof opleggen aan de Palestijnen.



Geplaatst door echnaton

De aantallen vluchtelingen zijn vergelijkbaar. Na 1948 trok een groot aantal Joden van de Arabische landen naar Israël (gedwongen). Ook zij moesten vaak al hun bezittingen achter laten Een aantal Palestijnen ging naar de Arabische landen en kwam in vluchtelingenkampen. De Arabische landen hebben ervoor gekozen deze mensen niet laten integreren in hun bevolking maar hen te gebruiken als politiek drukmiddel door de kampen in stand te houden. Israël heeft de Arabische Joden geïntegreerd.

vergelijkbaarheid maakt het niet terecht, van beide kanten. Ik ben sowiezo falicant tegen elke Arabische regering, maar wta mij doet schrikken is dat ermensen zijn, die zich zelf intelligent noemen, niettwijfelen aan de Nazionistische regerin en haar companen. Deze naiviteit is zeerkwalijk te nemen, omdtamen daardoor bepaalde dingen niet ziet.

echnaton
13-02-05, 15:01
Geplaatst door Don Vito
Op religieuze gronden eisen zij land . Religieuze gronden waar een Palestijn niet in gelooft. Waarmaareen paar miljoen op aarden maarin geloven. Waar een Palestijn(moslim) geen boodschap aan heeft.

Weet je niet dat duidelijk in de koran staat dat God het heilige land voor de Israëlieten heeft bestemd?

Don Vito
13-02-05, 15:06
Geplaatst door echnaton
Weet je niet dat duidelijk in de koran staat dat God het heilige land voor de Israëlieten heeft bestemd?

Allah swt heeft nergens staan dat een bepaald stuk land voor die en die groep is, de reinste onzin.

Buiten dat een vraag aan jouw:
Verdienen de Palestijnen nietwaar zij recht op hebben, ja of nee.

echnaton
13-02-05, 15:24
Geplaatst door Don Vito
Allah swt heeft nergens staan dat een bepaald stuk land voor die en die groep is, de reinste onzin.


Soera 5: 20 en 21
20. En toen Mozes tot zijn volk zeide: "O, mijn volk, herinner u God's gunst aan u, toen Hij profeten onder u aanstelde en u koningen aanwees en Hij u gaf, wat Hij aan niemand onder de volkeren heeft gegeven."
21. "O, mijn volk, gaat het heilige land binnen dat God voor u heeft bestemd en keert het niet de rug toe, anders zult gij verliezers worden."



Buiten dat een vraag aan jouw:
Verdienen de Palestijnen nietwaar zij recht op hebben, ja of nee.

Elk mens moet krijgen waar hij recht op heeft, ook de Palestijnen. Helaas is het wel eens zo dat het recht van de een conflicteert met het recht van de ander.

Don Vito
13-02-05, 15:29
Geplaatst door echnaton
Soera 5: 20 en 21
20. En toen Mozes tot zijn volk zeide: "O, mijn volk, herinner u God's gunst aan u, toen Hij profeten onder u aanstelde en u koningen aanwees en Hij u gaf, wat Hij aan niemand onder de volkeren heeft gegeven."
21. "O, mijn volk, gaat het heilige land binnen dat God voor u heeft bestemd en keert het niet de rug toe, anders zult gij verliezers worden."


specifieker: Niet uitsluitend voor....




Geplaatst door echnaton
[I]
Elk mens moet krijgen waar hij recht op heeft, ook de Palestijnen. Helaas is het wel eens zo dat het recht van de een conflicteert met het recht van de ander.

Dus de joodse rechten zijn belangrijker dan de Palestijnse?

echnaton
13-02-05, 15:35
Geplaatst door Don Vito
specifieker: Niet uitsluitend voor....

Makkelijk dat jij de woorden van Allah kun specificeren. Hij mag blij zijn dat hij jou heeft!


Dus de joodse rechten zijn belangrijker dan de Palestijnse?

Nee. In goed overleg moeten er oplossingen worden gevonden. (Zoals Israël al meer dan tien jaar probeert te doen, waartegenover de Palestijnen niets hebben gesteld dan bommen en een intifadah.)

Don Vito
13-02-05, 15:37
Geplaatst door echnaton
Makkelijk dat jij de woorden van Allah kun specificeren. Hij mag blij zijn dat hij jou heeft!


doe ik niet, ik kan er alleen nergens uithalen dat het uitsluitend voor hen was. Maardat kan jij ook niet.


Geplaatst door echnaton

Nee. In goed overleg moeten er oplossingen worden gevonden. (Zoals Israël al meer dan tien jaar probeert te doen, waartegenover de Palestijnen niets hebben gesteld dan bommen en een intifadah.)

Wie bezet wie?

echnaton
13-02-05, 15:44
Geplaatst door Don Vito
doe ik niet, ik kan er alleen nergens uithalen dat het uitsluitend voor hen was. Maardat kan jij ook niet.

In deze tekst worden helemaal geen anderen genoemd, alleen maar de kinderen van Israël. Dus je moet me nog maar eens vertellen waar jij dat 'niet uitsluitend' op baseert.


Wie bezet wie?

Israël bezet na twee verdedigingsoorlogen (1968 en 1972) delen van Jordanië, Egypte en Syrië.

Don Vito
13-02-05, 15:45
Geplaatst door echnaton
Israël bezet na twee verdedigingsoorlogen (1968) delen van Jordanië, Egypte en Syrië.

Vergeet Jordanie, Egypte en Syrie die hebben hun eigen staat en hun eigen domme leiders, het betreft hier de staatloze Palestijnen.Door wie worden die bezet?

echnaton
13-02-05, 15:52
Geplaatst door Don Vito
Vergeet Jordanie, Egypte en Syrie die hebben hun eigen staat en hun eigen domme leiders, het betreft hier de staatloze Palestijnen.Door wie worden die bezet?

Come on, je weet best dat de Westbank tot 1968 Jordaans gebied was.

Don Vito
13-02-05, 16:11
Geplaatst door echnaton
Come on, je weet best dat de Westbank tot 1968 Jordaans gebied was.

mar nu Palestijns. Wie bezet wie? De Palestijnen de nazionisten of andersom?

echnaton
13-02-05, 16:14
Geplaatst door Don Vito
mar nu Palestijns. Wie bezet wie? De Palestijnen de nazionisten of andersom?

Israël bezet geen Palestijnen. Wel een gebied waar Palestijnen wonen, nadat het vanuit dat gebied was aangevallen. Uit veiligheidsoverwegingen dus.

Don Vito
13-02-05, 16:37
Geplaatst door echnaton
Israël bezet geen Palestijnen. Wel een gebied waar Palestijnen wonen, nadat het vanuit dat gebied was aangevallen. Uit veiligheidsoverwegingen dus.

De Palestijnen hebben recht om de nazioisten aan te vallen zoalngzij hun rechten niet krijgen. Logische reactie.

Waar wij nou over verschillen is niet over het punt of er vrede moet komen. Daar zijn wij het beide gelukkig over eens.

Waar wij in verschillen is wie wij de schuldige vinden. Jij geeft Sjaron gelijk en ik zie in hem en zijn regering HET probleem.

Er is een probleem dat opgelost moet worden, wat zijn volgens jou de oplossingen?

echnaton
13-02-05, 19:07
Geplaatst door Don Vito
De Palestijnen hebben recht om de nazioisten aan te vallen zoalngzij hun rechten niet krijgen. Logische reactie.

Waar wij nou over verschillen is niet over het punt of er vrede moet komen. Daar zijn wij het beide gelukkig over eens.

Waar wij in verschillen is wie wij de schuldige vinden. Jij geeft Sjaron gelijk en ik zie in hem en zijn regering HET probleem.

Er is een probleem dat opgelost moet worden, wat zijn volgens jou de oplossingen?

Om te beginnen: stoppen met demoniseren.

nard
13-02-05, 19:20
Echnaton,

Dank je wel voor het oppakken van de discussie achterliggende twee kantjes. Niets aan toe te voegen. Zou'm ook zo gevoerd hebben.

N

Don Vito
13-02-05, 19:33
Geplaatst door echnaton
Om te beginnen: stoppen met demoniseren.

demoniseren van wat?

Zou een eerlijke verdeling van het grond nieteen goede eerste stap zijn?

nard
13-02-05, 21:19
Geplaatst door Don Vito
demoniseren van wat?

Zou een eerlijke verdeling van het grond nieteen goede eerste stap zijn?


En ja..... zo gaat de discussie dan inderdaad weer.

We hebben het gehad over opgang komen van overleg.
We mogen blij zijn dat er wederzijds is afgesproken dat het doden stop is gezet.
We hebben Oslo genoemd, als het gaat om grond.
Er is uitgesproken dat we blij kunnen zijn dat de handel, die vast scheen te zitten, nu weer beetje los lijkt te komen.

En mijnheer begint gewoon weer van voor af aan.

Mag het van jou nog de goeie kant heen gaan? Of heb je daar weerzin tegen?

nard
13-02-05, 22:31
Telegraaf13-02-05
Israël geeft Palestijnen stoffelijke resten
JERUZALEM - Israël zal Palestijnen in de Gazastrook als blijk van goede wil de stoffelijke resten geven van vijftien militante Palestijnen. Dat hebben Israëlische medici en veiligheidsbronnen zondag gezegd.

De lichamen worden maandag overhandigd, een dag nadat het kabinet ook instemde met de vrijlating van vijfhonderd Palestijnse gevangenen. Israël wil met de gebaren naar de Palestijnen hun pas gekozen president Mahmoud Abbas steunen.

Abbas voert besprekingen met islamitische radicale groeperingen over een wapenstilstand. Voor die groeperingen is teruggave van de lichamen van gesneuvelde Palestijnse stijders door Israël een van de voorwaarden om hun aanvallen op Israëlische doelen op te schorten.


- Politieke ruggesteun voor Abbas.
- Een belangrijke voorwaarde voor wapenstilstand van Hamas en Islamitische Jihad is nu voldaan.
- Israël doet opnieuw wat ze moet doen; randvoorwaarden voor wapenstilstand en opening van onderhandelingen worden stap voor stap vormgegeven. Als de overkant nu ook in beweging komt.

Don Vito
14-02-05, 13:29
Geplaatst door nard
En ja..... zo gaat de discussie dan inderdaad weer.

Met discussie \s wordt je wijzer dan van geweld.


Geplaatst door nard


We hebben Oslo genoemd, als het gaat om grond.


Oslo akkoord? Zijn dat goed verdelingen denk je? Schei toch uit!!!!

oppervlakte
Zionasitische beste gebied:20.770 km²
Palestijnse gebieden:5,860 sq km

Is dit een juiste verdeling?


Geplaatst door nard

En mijnheer begint gewoon weer van voor af aan.

Mag het van jou nog de goeie kant heen gaan? Of heb je daar weerzin tegen?

Vrede is belangrijk, twijfel niet aan mijn intentie sen haal het niet in je hoofd om maarte proberen mij te profileren als een aanbidder van geweld. Van uit zionazistische hoek is het niet ongewoon om Arabien en Moslims neer te zetten als bloed dorstige monsters.

Vrede?
Op een voorwaarde: Palestijnse souvereine staat, met het land waarzij recht op hebben. Nieuwe verdeling, nog en eens terug gaan naar de VN verdeling uit 47, want die ws ook niet eerlijk. Daar moet Sjaron aan voldoen voordat hij mag vragen dat de aanslagen stoppen.

Don Vito
14-02-05, 13:31
Geplaatst door nard
- Politieke ruggesteun voor Abbas.
- Een belangrijke voorwaarde voor wapenstilstand van Hamas en Islamitische Jihad is nu voldaan.
- Israël doet opnieuw wat ze moet doen; randvoorwaarden voor wapenstilstand en opening van onderhandelingen worden stap voor stap vormgegeven. Als de overkant nu ook in beweging komt.

Israel doet allemaal "concessies", leuk en aardig. Maar zij hebben pas wat te eisen van de Palestijnen als zij hun staat, vrijheid souvereiniteit en het land waar zij recht op, hebben.

dan pas

nard
14-02-05, 16:01
Geplaatst door Don Vito

Oslo akkoord? Zijn dat goed verdelingen denk je? Schei toch uit!!!!

oppervlakte
Zionasitische beste gebied:20.770 km²
Palestijnse gebieden:5,860 sq km

Is dit een juiste verdeling?


Dat was een verdeling die toen door beide partijen en supervisors akkoord is bevonden.
Israël deed toen concessies ter grootte van 97% van de claim. Slechts door trainage aan de zijde van de Palestijnen (o.m. Arafat die "zijn" Hamas niet onder controle had. Zogenaamd.) is die hele zaak toen vastgelopen.
Dat was niet nodig geweest.



Vrede is belangrijk, twijfel niet aan mijn intentie sen haal het niet in je hoofd om maarte proberen mij te profileren als een aanbidder van geweld. Van uit zionazistische hoek is het niet ongewoon om Arabien en Moslims neer te zetten als bloed dorstige monsters.


"wat ben jij dom ....."
"haal het niet in je hoofd....."
"zionazistische hoek....."

Je toonzetting en woordkeus logenstraft je zelfverdediging, maar goed, ik kritiseerde slechts je inconsistente wijze van discussievoeren. Er is niet op te leunen.
Niet meer en niets minder.



Vrede?
Op een voorwaarde: Palestijnse souvereine staat, met het land waarzij recht op hebben. Nieuwe verdeling, nog en eens terug gaan naar de VN verdeling uit 47, want die ws ook niet eerlijk. Daar moet Sjaron aan voldoen voordat hij mag vragen dat de aanslagen stoppen. [/B]

Dat is jouw mening. De werkelijkheid was anders (Oslo) en moest zonodig van Arabische en Palestijnse zijde zwaar getraineerd worden.
Zoals ik het nu ook een hoge voorspellende waarde durf te geven dat ook deze onderhandeling weinig kans zullen maken om dezelfde redenen als alle anderen ook zijn vastgelopen.

Verder heeft, zoals Echnaton allang heeft gezegd en jij hoogstwaarschijnlijk per ongeluk overheen hebt gelezen, Israël verschillende verdedigingsoorlogen moeten voeren. De aanval kwam van drie kanten en onder meer dat heeft geleid tot de defensieve houding van Israël nu.
Israël formuleert inderdaad haar eigen randvoorwaarden en vertrouwt niet meer op toezeggingen van Arabische zijde. Bouwen op arabische garanties is meermalen geen werkelijke steun gebleken maar leunen op een rietstaf, die door de hand steekt.

Een interessante concessie die Hamas en Islamitische Jihad zouden kunnen doen is de magazijnen voorlopig uit hun geweren halen. En de onstekers van hun bommen halen.
De arabische wereld zou inderdaad, wederom Echnaton, eens de keuze kunnen maken te stoppen met haatzaaien (de politiek, de media en de moskeen; alles is ervan doordrenkt), waardoor velen geestelijk rijp worden gemaakt zelfmoord te plegen om de Joden (liefs definitief) van hun plek te krijgen.
Als ze werkelijk toewillen naar een onafhankelijk Palestina dan is dat politiek en realistisch de enige optie. Als ze dat daarentegen niet doen, laten ze zich in de kaart kijken. De vraag wordt dan bijzonder interessant of men wel vrede in het Midden-Oosten en een onafhankelijk Palestina wil .

Dus nogmaals: tijd voor de overkant om in beweging te komen. Anders staat Abbas er alleen voor.

En nogmaals: we blijven de ontwikkelingen met grote belangstelling volgen. Aan Sharon en Abbas ligt het tot nu toe niet.

nard
14-02-05, 16:04
Geplaatst door Don Vito
Israel doet allemaal "concessies", leuk en aardig. Maar zij hebben pas wat te eisen van de Palestijnen als zij hun staat, vrijheid souvereiniteit en het land waar zij recht op, hebben.

dan pas


Juistem.
Precies met deze houding, die ook ongelofelijk veel voorkomt in de arabische wereld, kom je dus overal, behalve bij vrede en een onafhankelijk Palestina.

Ik hoop dat je deze opmerking uit onwetendheid hebt gemaakt, anders heb ik er een zwaar hoofd in.

Don Vito
14-02-05, 16:43
Geplaatst door nard
Juistem.
Precies met deze houding, die ook ongelofelijk veel voorkomt in de arabische wereld, kom je dus overal, behalve bij vrede en een onafhankelijk Palestina.

Ik hoop dat je deze opmerking uit onwetendheid hebt gemaakt, anders heb ik er een zwaar hoofd in.

je moet vraag tekens zetten bij je eigen denkwijze. Is het zo vreemd om te eisen waar je recht op hebt? Om te vechten voor waar je recht op hebt?

Don Vito
14-02-05, 17:00
Geplaatst door nard
Dat was een verdeling die toen door beide partijen en supervisors akkoord is bevonden.

Israël deed toen concessies ter grootte van 97% van de claim. Slechts door trainage aan de zijde van de Palestijnen (o.m. Arafat die "zijn" Hamas niet onder controle had. Zogenaamd.) is die hele zaak toen vastgelopen.
Dat was niet nodig geweest.


97% moet honderd zijn. Wasd jij bij de onderhandelingen? Omdat de nazionisten zeggen dat het Arafat zijn schuld was moet ik hetdan geloven? Ze zeggen ook dat zij geen agressors zijn, dus hoe geloofwaardig zijn zei nou?


Geplaatst door nard


wat ben jij dom .....
haal het niet in je hoofd.....
zionazistische hoek.....

Je toonzetting en woordkeus logenstraft je zelfverdediging, maar goed, ik kritiseerde slechts je inconsistente wijze van discussievoeren. Er is niet op te leunen.
Niet meer en niets minder.

Mij als dom bestempelen terwijl je druipt van de naiviteit. Naiviteit, das pas dom. zionisten zijn nazi's vandaar die leuke combinatie. Een nieuwe naam voor een nieuwe soort facisme. Maarja Calimero kan niet anders dan naaranderen wijzen.



Geplaatst door nard

Dat is jouw mening. De werkelijkheid was anders (Oslo) en moest zonodig van Arabische en Palestijnse zijde zwaar getraineerd worden.
Zoals ik het nu ook een hoge voorspellende waarde durf te geven dat ook deze onderhandeling weinig kans zullen maken om dezelfde redenen als alle anderen ook zijn vastgelopen.

Een nazionist geloven op zijn woord? ik doe dat niet. Of jij bent weer naief.



Geplaatst door nard

Verder heeft, zoals Echnaton allang heeft gezegd en jij hoogstwaarschijnlijk per ongeluk overheen hebt gelezen, Israël verschillende verdedigingsoorlogen moeten voeren. De aanval kwam van drie kanten en onder meer dat heeft geleid tot de defensieve houding van Israël nu.
Israël formuleert inderdaad haar eigen randvoorwaarden en vertrouwt niet meer op toezeggingen van Arabische zijde. Bouwen op arabische garanties is meermalen geen werkelijke steun gebleken maar leunen op een rietstaf, die door de hand steekt.


Waar jij dan ook overhebt gelezen dat ik hetniet wil hebben overEgypte, Syrie etc etc. We hebben het over de Palestijnen en die hebben de staat Israel toen niet aangevallen.

betrouwbaarheid? dat vind ik eng in combinatie methetwoord zionisme. regering sjaron profilert zich als een democratie waar het een feite een facistische appartheidsregime is.


Een interessante concessie die Hamas en Islamitische Jihad zouden kunnen doen is de magazijnen voorlopig uit hun geweren halen. En de onstekers van hun bommen halen.


Geplaatst door nard

De arabische wereld zou inderdaad, wederom Echnaton, eens de keuze kunnen maken te stoppen met haatzaaien (de politiek, de media en de moskeen; alles is ervan doordrenkt), waardoor velen geestelijk rijp worden gemaakt zelfmoord te plegen om de Joden (liefs definitief) van hun plek te krijgen.
Als ze werkelijk toewillen naar een onafhankelijk Palestina dan is dat politiek en realistisch de enige optie. Als ze dat daarentegen niet doen, laten ze zich in de kaart kijken. De vraag wordt dan bijzonder interessant of men wel vrede in het Midden-Oosten en een onafhankelijk Palestina wil .

What the about the zionistische propaganda? Die heeft iedereen laten geloven dat ALLE Arabieren ALLE joden haatten. Je denkt het zelf namelijk ook, maar ja je bent naief.


Geplaatst door nard

Dus nogmaals: tijd voor de overkant om in beweging te komen. Anders staat Abbas er alleen voor.



de beztter is degene die de eerste stappen moet zetten. herverdeling van het land naar de juiste verhoudingen, maar dat is te veel gevraagd. Want de Jood is meerwaard dan een palestijn en dus heeft de Jood meer rechten.

nard
14-02-05, 17:44
Geplaatst door Don Vito
Mij als dom bestempelen terwijl je druipt van de naiviteit. Naiviteit, das pas dom. zionisten zijn nazi's vandaar die leuke combinatie. Een nieuwe naam voor een nieuwe soort facisme. Maarja Calimero kan niet anders dan naaranderen wijzen.


Nogmaals goed lezen.

Ik bestempel jou niet als dom, maar jij mij. Ik citeer je drie keer, uit eerdere berichten, waarvan deze er één is.
Je gaat dus zonder reden op me zitten schelden.

Voor de rest; de naald blijft hangen.

echnaton
14-02-05, 22:42
Abbas Declares War With Israel Effectively Over

By STEVEN ERLANGER, New York Times.
Published: February 14, 2005

GAZA CITY, Feb. 13 - The new Palestinian leader, Mahmoud Abbas, said in an interview this weekend that the war with the Israelis is effectively over and that the Israeli prime minister, Ariel Sharon, is speaking "a different language" to the Palestinians. Mr. Sharon's commitment to withdraw from Gaza and dismantle all Israeli settlements there and four in the West Bank, despite "how much pressure is on him from the Israeli Likud rightists," Mr. Abbas said, "is a good sign to start with" on the road to real peace.

"And now he has a partner," Mr. Abbas said.

In a 40-minute interview in his Gaza office late on Saturday night, Mr. Abbas spoke with pride about persuading the radical groups Hamas and Islamic Jihad to respect the mutual declaration of a truce that he and Mr. Sharon announced last Tuesday at their first meeting, in Sharm el Sheik, Egypt, which was the highest-level meeting between Israelis and Palestinians in four years.

Mr. Abbas said the war with the Israelis would be over "when the Israelis declare that they will comply with the agreement I made in Sharm el Sheik, and today our comrades in Hamas and Jihad said they are committed to the truce, the cooling down of the whole situation, and I believe we will start a new era."

In the interview with The New York Times, his first with a Western news organization since he was elected president of the Palestinian Authority five weeks ago, on Jan. 9, Mr. Abbas spoke with confidence and humor in nearly fluent English. He also spoke of several developments.

Hamas had made a commitment to him to run in the July elections for the Palestinian legislature, continuing the group's "conversion into a political party";

He had fired nine senior police and national security officials in Gaza and was prepared to fire more if they did not get "the first message" that they are to enforce his cease-fire;

He had set the release of Palestinian prisoners as his first priority, and it would be a measure of how much tensions ease in the West Bank and Gaza;

He would reject any idea of a sovereign Palestinian state in temporary borders before a final settlement;

The Americans were talking to him "in a very helpful way," and that he hoped the Bush administration would deliver on its promises of political and economic aid;

At nearly 70, he expected to retire after one, five-year term.

Mr. Abbas wants progress to continue so that the two sides can move quickly to political discussions about the road map, a diplomatic process meant to lead to tackling the most difficult issues that have deeply stymied both sides: questions of final borders, refugees, Jerusalem and now, "President Bush's initiative about a democratic Palestinian state," Mr. Abbas said.

While he is happy to coordinate Israel's withdrawal from Gaza with Mr. Sharon, he says, the Palestinians need a political horizon looking toward a real state. At their meeting in Sharm el Sheik, Mr. Sharon had made many positive commitments, Mr. Abbas said, offering to form a joint committee to discuss releasing the 200 or so Palestinian prisoners held since before the 1993 Oslo accords, and the pullback of the Israeli military in the West Bank and the reopening of Gaza's seaport. Israel acted further on Sunday to improve relations by agreeing to release 500 prisoners.

Mr. Sharon also spoke "about the Palestinian independent democratic state" and "about the occupation, never to be an occupier anymore," Mr. Abbas said. "So on all these things he was positive, but what we want to know is the implementation on the ground."

Asked about his first priority, Mr. Abbas was quick and explicit. "Prisoners, prisoners are our priority, and we told everyone about it," he said, from the American secretary of state, Condoleezza Rice, to President Hosni Mubarak of Egypt. "The situation will be stabilized and will cool down in Gaza and the West Bank" to the degree that Mr. Sharon "helps us to release the prisoners," Mr. Abbas said. The Palestinian Authority says Israel holds nearly 8,000 Palestinians, but the Israeli government has had fierce debates about whether to release Palestinians held for attacks against Israelis, with Mr. Sharon expressing public understanding of Mr. Abbas's need to show Palestinians quick benefits from the new quiet.

But Mr. Abbas then wants to move quickly to political discussions with Mr. Sharon about carrying out the the road map. He said he would be happy to coordinate Israel's withdrawal from Gaza with Mr. Sharon, but that the Palestinians need a political horizon looking toward a real state.

Although the road map mentions the option of declaring a sovereign "Palestinian state within provisional borders" while talks continue about a final settlement, Mr. Abbas said, "If it is up to me, I will reject it." Palestinians will see an interim solution as a trap, replacing a final settlement, and "peace will not prevail anymore in the region," he said.

"So it's better for us and for the Israelis to go directly to final status," he said. "I told Mr. Sharon that it's better for both sides to establish this back channel to deal with final status and go in parallel with the stages of the road map."

What did Mr. Sharon say, Mr. Abbas was asked. He laughed. "He didn't respond," he said. "But we'll talk more about it. Maybe he didn't like it. We have to repeat it more and more in our ongoing negotiations."

Less than a month after he took office on Jan. 15, Mr. Abbas spoke with surprising optimism. The Israelis say he started slowly and timidly, and then has done better, showing more courage when challenged. Mr. Abbas contends much has been accomplished, given the deterioration of the Palestinian Authority under Yasir Arafat, "but we can't negotiate everything in 10 days."

With his upbeat mood, he may be trying to instill hope in the Palestinians, who, as he says, "are observing, and they see progress, and they are happy with it, but they want more."

"They want job creation, they want to eat, and they want security," he said.

But Mr. Abbas will undoubtedly face serious challenges from Hamas and other radicals, whose support may be tactical, and some of whom want him dead.

Mr. Abbas said he was surprised that the armed militants, many wanted by Israel, embraced his candidacy. "All the fugitives came to me from all factions and said: 'We are for you. You were with us, and we want you to solve our problems,' " he said. They wanted real jobs in the security forces of the Palestinian Authority "and to be secure from Israeli assassination and attacks," he said. "I promised them, and now it is realized."

Was the armed intifada of the last four and a half years a mistake? "We cannot say it was a mistake," he said. "But any war will have an end. And what is the end? To sit around the table and talk. And they realize that this is the time to come to the table and talk and negotiate."

Asked if Hamas and Islamic Jihad, which are labeled terrorist organizations by the United States, want what he wants, he laughed and said: "No, of course they don't want what I want! They want to come to power if they can. For that they ran in municipal elections and after that they will go" to the legislative elections. "And if they win, of course they want power. And it is their right. It is the competition" of democracy.

Asked about Hamas's recent victories in local elections in 7 of the 10 cities and villages in Gaza, Mr. Abbas said: "This is democracy. We have to congratulate Hamas and say, 'O.K., you won.' Why not?" His own mainstream Fatah faction made many mistakes, he said. The vote "is a good lesson for Fatah to realize its position toward this and that and prepare themselves for the coming elections" for Parliament on July 17.

Fatah is already working to renew itself and bring in a younger generation "in parallel" with preparations for the elections, Mr. Abbas said, including work to form a new government, expected within the next week. Some in Fatah worry that Hamas could win more a substantial share of the vote, and Mr. Abbas is negotiating a new law with Hamas about how much proportional representation, which Hamas favors, will be used to elect legislators.

Mr. Abbas argued that democracy would help tame the radicals. "Of course they should be converted into a political party," he said. "It's good for us. We're talking about national unity."

He said he was not bothered that Hamas could construe the acceptance of Israel merely as a stage toward a Palestinian state, to be followed by a renewed desire to eliminate Israel. "Whether they consider it a stage or not, they will accept an Israeli state within the 1967 borders and they declare it," he said. "For me it is not a stage; for them it is a stage - O.K."

The Israeli foreign minister, Silvan Shalom, speaking for the right, has said that a cease-fire is not enough, and is just a "ticking bomb" until Mr. Abbas confronts and dismantles Hamas and Islamic Jihad.

Mr. Abbas rejected the argument, but not entirely, saying: "If he will put preconditions, it will not work. It will not start. We say, 'We are now in a truce. Let's strengthen it, let us work to stabilize the whole situation.' Now Hamas and Jihad are running for the elections, and what does it mean? It means that they will be converted in time into political parties."

Mr. Abbas, who will be 70 on March 26, is a refugee, and says he will insist on the right of Palestinian refugees, under United Nations Resolution 194 of 1948, "to return back or to be compensated." But he says he is willing to negotiate this, as all other matters, with the Israelis.

"I don't think the Israelis have the right to say, 'No, we won't discuss it,' " he said. "We will ask them to discuss this resolution, and when we come to an agreement, on anything, of course we will accept it."

Mr. Abbas was born in Safed, in what was then British Mandate Palestine. He was 13 in 1948, during the Arab-Israeli war that followed Israel's establishment as a state. "I remember everything," he said. "It was 1948 when we have been deported from Safed to the Golan Heights to Damascus, and I remember every specific point," he said. "There was a war. We had to leave the city. The Israelis invaded the city, the Haganah at the time. We left our country."

With Safed in Israeli hands, Mr. Abbas said, he could not return until 1995, after the leaders of the Palestine Liberation Organization were allowed to return to the territories after the 1993 Oslo accords. He wanted to go sooner, but the mayor of Safed organized demonstrations against the visit, he said.But in 1995, "I did go back, but secretly," he said. "The Israeli ministry of interior helped me to go discreetly there." He stopped, his face suddenly softer. "I was there for 5 or 10 minutes only," he said. "I was very, very sad. I was very sad."

He looked off toward the far wall, then continued, "Every place, every quarter, every building I remember. I saw my house. But I didn't go inside."

echnaton
14-02-05, 23:03
Korte samenvatting van het bovenstaande interview met president Mahmoud Abbas:

Abbas zegt dat de oorlog tussen Israël en de Palestijnen nu echt voorbij is. Hij vindt dat het nu tijd is om rondom de tafel te gaan zitten en te gaan onderhandelen. Sharons plan om terug te trekken uit de Gazastrook en alle nederzettingen daar te ontmantelen, plus vier nederzettingen op de westoever, is een goed begin, vindt hij. Abbas is er trots op dat hij Hamas en Islamitische Jihad heeft overgehaald het bestand te respecteren. Hij wil deze bewegingen op den duur omvormen tot politieke partijen.

Volgens Abbas heeft Sharon tegen hem onder andere het voornemen geuit dat Israël in de toekomst nooit meer een bezettende macht wil zijn.

De kwestie van de gevangenen is volgens Abbas heel belangrijk. De toestand zal zich meer stabiliseren naarmate Israël meer Palestijnse gevangenen laat gaan.

Abbas zegt ook dat wat hem betreft de staat Israël geaccepteerd moet worden binnen de grenzen van 1967.

Voor wat betreft de vluchtelingen van 1948 vindt hij dat ze het recht moeten krijgen om terug te keren of dat ze compensatie moeten krijgen. Dit is in overeenstemming met VN-resolutie 194 (1948).

nard
16-02-05, 23:03
Telegraaf
Knesset akkoord met kosten Gazaplan 16-02-'05

Het Israëlisch parlement heeft een belangrijke stap gezet in het vredesproces door akkoord te gaan met de compensatieregeling van het Gazaplan. De Knesset ging met 59 stemmen tegen 40 akkoord.

Aan de stemming gingen twee dagen van hevig debat vooraf. De compensatieregeling is bedoeld voor de Israëlische kolonisten die de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever moeten verlaten. Dat zijn er ongeveer 8000.

De terugtrekking moet stapsgewijs tussen julie en september plaatsvinden.

Startsein
De regeling kost de Israëlische regering ongeveer 755 miljoen euro, meer dan de helft van het bedrag waar de regering aanvankelijk van was uitgegaan. De compensatie is verhoogd om de terugkeer soepeler te laten verlopen. Voor elke familie is nu een paar ton uitgetrokken.

Zondag wordt gestemd over het afgeven van het startsein voor de evacuaties. Belangrijker nog is voor Sharon een meerderheid in de Knesset te vinden voor zijn begroting over 2005. Die moet voor 31 maart zijn goedgekeurd, anders valt zijn kabinet automatisch.

Een deel van zijn eigen Likud-partij en enkele religieuze partijen die tegen het gazaplan zijn gekant, sturen aan op nieuwe verkiezingen.

Negev-woestijn
Een ander probleem voor de regering is mogelijk dat veel kolonisten die moeten verhuizen, zich niet in onderontwikkelde regio's als de Negev-woestijn willen vestigen, zoals de regering wil.

Het kabinet heeft al aangegeven dat het niet kan voorkomen dat kolonisten uit Gaza aansluiting zoeken bij joodse nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Veel Palestijnen vrezen dat de ontmanteling van nederzettingen daardoor leidt tot een steviger grip van Israël op de Palestijnse gebieden.

nard
18-02-05, 13:44
Telegraaf
Eerste Palestijnen terug naar huis 18-02-'05


Israël laat vandaag zestien Palestijnen terugkeren naar de Strook van Gaza. Ze waren om veiligheidsredenen naar de Westelijke Jordaanoever verbannen.

Het is voor het eerst sinds het begin van de Palesijnse opstand in 2000 dat verbannen Palestijnen mogen terugkeren.

Daarover is vorige week een akkoord bereikt tijdens een topontmoeting tussen de Israelische premier Sharon en de Palestijnse leider Abbas in het Egyptische Sharm-el-Sheikh.

Als Israël over een paar weken het gezag over Bethlehem overdraagt aan de Palestijnen, mogen naar die stad ook twintig mannen terugkeren. Deze Palestijnen zitten nu in Europa.



In voorgaande lijn..........

nard
21-02-05, 10:32
Telegraaf
Regering Israël stemt in met terugtrekkingsplan
JERUZALEM - De Israëlische regering heeft zondag met grote meerderheid ingestemd met de evacuatie van alle 21 nederzettingen op de Gazastrook en vier nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Ook is het kabinet akkoord gegaan met een nieuwe route van de zogeheten veiligheidsbarrière tussen Israël en de Westelijke Jordaanoever.

Zeventien ministers stemden voor het terugtrekkingsplan van premier Sharon, vijf ministers stemden tegen, meldde de Israëlische radio. Met de nieuwe route van de veiligheidsbarrière gingen twintig ministers akkoord.

De verhuizing van de joodse kolonisten wordt door de Palestijnse Autoriteit gezien als een positieve stap op weg naar vrede tussen Israël en de Palestijnen. Maar de Palestijnse toponderhandelaar Saeb Erakat heeft zondag na de stemming laten weten dat het plan voor de veiligheidsbarrière het vredesproces juist ondermijnt.

Door het veiligheidshek komt 7 procent van de Westoever aan de Israëlische zijde van de scheiding komt te liggen. In het oorspronkelijke plan was dat 16 procent. Het traject van het veiligheidshek moest worden omgelegd op last van de hoogste rechterlijke instantie van Israël.

De Israëlische regering denkt met de barrière een eind te maken aan Palestijnse aanslagen in Israël. Het Internationaal Gerechtshof in Den Haag bepaalde vorig jaar dat het hek- en muurwerk in strijd met het volkenrecht is.

Met het terugtrekkingsplan geeft Israël voor het eerst in zijn geschiedenis het groene licht voor de sluiting van nederzettingen in de bezette Palestijnse gebieden. De ontruiming begint deze zomer en zal in vier fasen worden voltooid.

Het Israëlische parlement stemde woensdag in met een compensatieregeling voor de ruim 8000 kolonisten die de Gazastrook en het noorden van de Westelijke Jordaanoever moeten verlaten. De financiële vergoeding voor ondernemingen en individuen die het bezette Palestijnse gebied moeten verlaten, kost de regering 755 miljoen euro.

De terugtrekking uit de Gazastrook en de ontmanteling van vier van de 120 nederzettingen op de Westoever liggen uiterst gevoelig. Veel orthodoxe kolonisten zijn fel tegen evenals hun religieuze vertegenwoordigers in de politiek. De kwestie is ook binnen de rechtse Likudpartij van Sharon een twistappel. De vijf ministers die zondag tegen stemden, zijn allemaal van Likud. Onder hen was minister van Financiën en voormalig premier Netanyahu, de aartsrivaal van Sharon.


- De Israëlische regering heeft met ruime meerderheid besloten met het ontruimingsplan van de Gaza-strook en enkele nederzettingen op de Westoever.
- Bovendien heeft de rechter de regering teruggefloten in de loop van het veiligheidshek. Ook daarin is verandering gebracht, zoals 't in een
goede trias p. (de enige van het Midden-Oosten) hoort te gaan.
- Er is een stap gezet in ontruiming van de West-Bank. De voortgang daarvan hangt uiteraard af van de verdere houding van de Palestijnen. En vooral van Hamas en Isl. Jihad; en van deze mensen hoor ik nog altijd niks positiefs.

Maar een rechtgeaard moslimstrijder kan vrede met Israël natuurlijk niet passief aanzien. Ik verwacht daarom wel een goedgetimede en goedgeplaatste bom op een cruciaal moment. Succes verzekerd ......

nard
21-02-05, 10:49
NOS
Israël laat 500 Palestijnen vrij 21-02-'05


Israël heeft 500 Palestijnse gevangenen vrijgelaten. Het is de grootste groep in bijna tien jaar tijd. In 1996 werden 800 Palestijnse gevangenen vrijgelaten.

De vrijlating van vandaag is een gebaar van Israël jegens de Palestijnse leider Mahmoud Abbas. Hij heeft de massale vrijlating nodig om radicale Palestijnen over te halen tot een staakt-het-vuren met Israël.

Handboeien
Met de handboeien nog om verliet vanochtend vroeg de eerste groep van 150 gevangenen in bussen het complex van de Ketziot-gevangenis, in het zuiden van Israël.

Na overbrenging naar de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever werd de groep overgedragen aan het Palestijnse gezag. Een paar uur later werden ook de overige gevangenen overgedragen aan de Palestijnse Autoriteit.

Aanvallen op Israëliërs
Geen van de vrijgelaten Palestijnen is ooit schuldig bevonden aan aanvallen op Israëliërs. De meesten hebben het grootste deel van hun celstraf uitgezeten.

De komende drie maanden zal Israël nog eens 400 Palestijnen vrijlaten. In totaal zitten meer dan 8000 Palestijnen in Israelische gevangenissen



Wat me blijft verwonderen is de doodse stilte over dit onderwerp op het forum.............

:)

mark61
21-02-05, 11:48
Geplaatst door nard
Wat me blijft verwonderen is de doodse stilte over dit onderwerp op het forum.............

:)

Iedereen houdt zijn adem in. Seeing is believing. Voorlopig moet de eerste Gazakolonist nog vertrekken, en lijkt het er meer op dat één van hen Sharon gaat vermoorden.

nard
21-02-05, 12:07
Geplaatst door mark61
Iedereen houdt zijn adem in. Seeing is believing. Voorlopig moet de eerste Gazakolonist nog vertrekken, en lijkt het er meer op dat één van hen Sharon gaat vermoorden.

Iedereen lijkt me een stevige vorm van overdrijving ....
Je kan van mening zijn dat Israël nog tot de tiende macht meer stappen moet zetten dan 't nu doet, maar de richting van het proces is goed. Verdient toch enige voorzichtige support, niet? Of enige uiting van voorzichtige positiviteit? (Tenminste beschouwd in verhouding tot de massale betrokkenheid en agitatie die hier wordt aangetroffen wanneer er bijv. een terrorist door Israël wordt omgelegd).
Bovendien is adem inhouden niet echt een wezenskenmerk van de gemiddelde Marokkaan hier op t forum ......
Dat is wat ik mis.
Je zou de indruk krijgen dat t niet met voorzichtigheid en "je-hart-vasthouden" te maken heeft, maar diepere wilsoorzaken heeft ("ik zie een Israëli graag in't prikkeldraad hangen....") Eufemistischer kan ik het even niet zeggen......

Aanslag op Sharon: ja, hij loopt heel groot risico, maar als je het hebt over persoonsbeveiliging dan hebben ze daar het summum.

sjo
21-02-05, 12:43
Geplaatst door nard
Iedereen lijkt me een stevige vorm van overdrijving ....
Je kan van mening zijn dat Israël nog tot de tiende macht meer stappen moet zetten dan 't nu doet, maar de richting van het proces is goed. Verdient toch enige voorzichtige support, niet? Of enige uiting van voorzichtige positiviteit? (Tenminste beschouwd in verhouding tot de massale betrokkenheid en agitatie die hier wordt aangetroffen wanneer er bijv. een terrorist door Israël wordt omgelegd).
Bovendien is adem inhouden niet echt een wezenskenmerk van de gemiddelde Marokkaan hier op t forum ......
Dat is wat ik mis.
Je zou de indruk krijgen dat t niet met voorzichtigheid en "je-hart-vasthouden" te maken heeft, maar diepere wilsoorzaken heeft. Eufemistischer kan ik het even niet zeggen......

Aanslag op Sharon: ja, hij loopt heel groot risico, maar als je het hebt over persoonsbeveiliging dan hebben ze daar het summum.


Prima, die richting van het proces. Ik ben echter doodziek van al het tijd- bloed-en energieverlies veroorzaakt door Arafat.
Meneer de Nobelprijswinnaar had dit, en nog veel meer allang kunnen bereiken.

gr.
sjo

nard
21-02-05, 14:49
Geplaatst door sjo
Prima, die richting van het proces. Ik ben echter doodziek van al het tijd- bloed-en energieverlies veroorzaakt door Arafat.
Meneer de Nobelprijswinnaar had dit, en nog veel meer allang kunnen bereiken.

gr.
sjo

Ja.
Arafat doet niet meer ter zake. Abbas zet tot nu toe fors zoden aan de dijk, vergeleken met zijn illustere voorganger.
Het zal mij wel benieuwen in hoeverre hij meer grip krijgt op Hamas enzo.

nard
25-02-05, 23:27
Geplaatst door nard
Ja.
Arafat doet niet meer ter zake. Abbas zet tot nu toe fors zoden aan de dijk, vergeleken met zijn illustere voorganger.
Het zal mij wel benieuwen in hoeverre hij meer grip krijgt op Hamas enzo.


Nog niet zo erg heb ik de indruk .................




Telegraaf
Doden en gewonden door explosie in Tel Aviv
TEL AVIV - Drie mensen zijn gedood door een zelfmoordaanslag vrijdag bij een discotheek in het noorden van Tel Aviv in Israël. De politie repte van een zelfmoordenaar die een explosie veroorzaakte bij de discotheek Stage, waar een groep mensen in de rij stond om naar binnen te gaan. Zeker 24 mensen raakten gewond.


De militante Palestijnse bewegingen Islamitische Jihad en de al-Aqsa Martelaren Brigades hebben de verantwoordelijkheid voor de aanslag opgeëist. In een verklaring stelde een woordvoerder van de Islamitische Jihad dat de groepering zich niet gebonden acht aan het staakt-het-vuren dat de Palestijnse president Abbas begin februari aankondigde. De woordvoerder zei tegen het Britse persbureau Reuters dat zolang "Israël doorgaat met het vermoorden en arresteren van Palestijnen" geen sprake van een bestand kan zijn.

De terreuractie had plaats in een uitgaansgebied waar vrijdagavond veel mensen samenkomen. De Israëlische politie heeft het gebied afgesloten.

De Palestijnse onderhandelaar Erekat liet weten dat de Palestijnse Autoriteit de aanslag veroordeelt.

micha4
25-02-05, 23:47
Nu 4 doden en 38 gewonde jongeren bij de aanslag op de Stage club aan het strand in Tel Aviv. We zijn verplicht achter de Islamitische Jihad aan te gaan en de schuldigen te doden. Voorlopig hebben wij onze handen weer vol.
Op deze wijze worden al jaren alle vredespogingen om zeep geholpen.

Micha

nard
26-02-05, 00:26
Geplaatst door micha4
Nu 4 doden en 38 gewonde jongeren bij de aanslag op de Stage club aan het strand in Tel Aviv. We zijn verplicht achter de Islamitische Jihad aan te gaan en de schuldigen te doden. Voorlopig hebben wij onze handen weer vol.
Op deze wijze worden al jaren alle vredespogingen om zeep geholpen.

Micha


Ja, vreselijk. Ik begrijp je opvatting over plicht en voel dat zelf ook zo.
Toch lijkt t me, Israël zijnd, beter om nu niet met militaire middelen te reageren, Micha.
Een extra volgende stap en geste van Israël zou in het proces en de onderhandelingen met Abbas alleen maar meer duidelijkheid geven; wij laten ons op dit moment niet regeren door bomaanslagen, maar door diplomatie en onderhandelingen. Overigens dit punt wel bovenaan de agenda zetten met Abbas.
a. Daarmee hem onder druk zettend: zorg als de wiedeweerga dan Hamas en Isl. Jihad worden .Wordt ook direct duidelijk wat de werkelijke kracht en invloed is van Abbas.
b. Daarmee, mocht t wederom finaal fout lopen, de tegenstanders het mes uit handen slaand, dat opnieuw Israël de schuld is van de ontsporing.
Diplomatie op dit moment volhouden tot gekwordens toe. Mocht t vredesproces opnieuw moedwillig door Hamas, Isl. Jihad en achterliggende de arabische wereld, de vernieling in geholpen worden, dan heeft t aan Israël niet gelegen. Zoals ook de andere keren niet, alleen wordt t dan helderder aantoonbaar en geeft t Israël gereedschap om ook daadwerkelijk militair haar eigen agenda rucksichtlos uit te voern.
c. het eerste signaal is iig duidelijk: Isl. Jihad wil dus geen vrede. Gewoon per definitie niet.

micha4
26-02-05, 10:05
[QUOTE]Geplaatst door nard
[B]Ja, vreselijk. Ik begrijp je opvatting over plicht en voel dat zelf ook zo.
Toch lijkt t me, Israël zijnd, beter om nu niet met militaire middelen te reageren, Micha.


Nard,

Logisch geredeneerd heb je gelijk. Met twee kanttekeningen:
Je kunt je 1 x permitteren Abbas de kans te geven om ze zelf te straffen. Maar zijn coalitie is zwak en verdeeld. Hij kan niet veel. Als wij niet zelf onze verdediging en vergelding regelen, is dat een teken van zwakte dat in het Midden Oosten verkeerd begrepen wordt.
Deze aanslag komt uit de hoek van Isl. Jihad, Al Aksa brigade en Hezbolla. Deze drie groepen worden op het nieuws genoemd. Ik denk dat wij er niet aan ontkomen om op te treden. Abbas heeft de kracht niet.
Een tweede reden om op te treden, is emotioneel en politiek. De getroffenen en hun nabestaanden hebben recht op wraak, hoe moeilijk je dat misschien ook als Nederlander kunt accepteren. Er is bloed gevloeid en dat moet worden vereffend. De meerderheid van de Joodse bevolking komt uit het midden oosten en wat dat betreft, reageren wij net als de Arabische buren.
Ook bij ons is de coalitieregering instabiel. Hard optreden geeft paradoxaal politieke rust.

Ik denk wel dat wij anders en gerichter moeten optreden dan voorheen. Het regime van afschrikking en vernedering dat wij tijdens de tweede intifada in de bezette gebieden hebben geintroduceerd is uitsluitend negatief, voor iedereen.

Maar beperking van de bewegingsvrijheid is onontkoombaar. Deze mannen zijn vanuit een dorp vlak ten oosten van het scheidingshek bij Tulkarm via Jeroesjalajim naar Tel Aviv gereisd. Zolang de afscheiding niet is gesloten, moeten wij dit vrije verkeer verhinderen. Deze aanslag op jonge uitgaanders is zo laag. Zo laag.

Wij hebben nu 4 maanden geen grote aanslagen gehad. Onze politiek is daardoor daadwerkelijk aan het veranderen, al is nu nog meer verbaal dan in daden. Maar ik zie om mij heen, dat men net als ikzelf vertrouwen heeft in Sharon om de scheiding van de gebieden te regelen, ondanks alle oppositie van de rechtervleugel. Maar het is wankel. Bovendien is Sharon een oude man van 77 (net jarig) die ook nog eens vermoord kan worden.


Micha

nard
26-02-05, 12:19
Geplaatst door micha4

Geplaatst door nard
Ja, vreselijk. Ik begrijp je opvatting over plicht en voel dat zelf ook zo. Toch lijkt t me, Israël zijnd, beter om nu niet met militaire middelen te reageren, Micha.



Nard,

Logisch geredeneerd heb je gelijk. Met twee kanttekeningen:
Je kunt je 1 x permitteren Abbas de kans te geven om ze zelf te straffen. Maar zijn coalitie is zwak en verdeeld. Hij kan niet veel. Als wij niet zelf onze verdediging en vergelding regelen, is dat een teken van zwakte dat in het Midden Oosten verkeerd begrepen wordt.

Deze aanslag komt uit de hoek van Isl. Jihad, Al Aksa brigade en Hezbolla. Deze drie groepen worden op het nieuws genoemd. Ik denk dat wij er niet aan ontkomen om op te treden. Abbas heeft de kracht niet.


Dat Abbas (nog) niet sterk staat, besef ik. Maar geef 'm steun, tijd en gereedschap (binnen de mogelijkheden) om kracht op te bouwen. Op dit moment puur politiek en diplomatiek.
En claim hem vervolgens ook om die steun die je hem geeft o.m. te gebruiken om Hamas, Islam. Jihad enz te breken.

Ik ben me bewust dat het inhouden van je kracht en recht op zelfverdediging en vergelding verkeerd wordt uitgelegd in de arabische wereld. Maar koester je geen illusie; alles wat Israël doet wordt verkeerd uitgelegd in de regio.

Bovendien; er bestaat toch ook zoiets als krediet, positief en negatief. Deze bomaanslag komt op negatief krediet te staan. Dat moet ook gecommuniceerd worden. Heel goed zelfs, dat de hele wereld er niet omheen kan.
Noem het uitgestelde vergelding waarvan iedereen op de hoogte is gesteld.
Loopt het alsnog helemaal fout, hetgeen gezien de visie van de arabische wereld helemaal niet denkbeeldig is, heb je hier aanknopingspunt om concreet te worden.

Ik bedoel deze handelswijze juist vanuit het belang van Israël zélf. Het is in hun eigen voordeel: a. je kunt er nu mee winst mee boeken, b. als het uiteindelijk niets wordt, heeft Israël militaire en inlichtingenkracht genoeg om in één keer de verlies- en winstrekening gericht glad te strijken.



Een tweede reden om op te treden, is emotioneel en politiek. De getroffenen en hun nabestaanden hebben recht op wraak, hoe moeilijk je dat misschien ook als Nederlander kunt accepteren. Er is bloed gevloeid en dat moet worden vereffend. De meerderheid van de Joodse bevolking komt uit het midden oosten en wat dat betreft, reageren wij net als de Arabische buren.
Ook bij ons is de coalitieregering instabiel. Hard optreden geeft paradoxaal politieke rust.


Is dit niet uit te leggen aan de mensen in het land?



Ik denk wel dat wij anders en gerichter moeten optreden dan voorheen. Het regime van afschrikking en vernedering dat wij tijdens de tweede intifada in de bezette gebieden hebben geintroduceerd is uitsluitend negatief, voor iedereen.


Hoe dan wel?



Maar beperking van de bewegingsvrijheid is onontkoombaar. Deze mannen zijn vanuit een dorp vlak ten oosten van het scheidingshek bij Tulkarm via Jeroesjalajim naar Tel Aviv gereisd. Zolang de afscheiding niet is gesloten, moeten wij dit vrije verkeer verhinderen. Deze aanslag op jonge uitgaanders is zo laag. Zo laag.


Ja, klopt. En koester wederom geen illusie: dit doelwit is niet voor niets uitgekozen. Dat wordt het nooit. Winkelcentra, uitgaansgelegenheden, restaurants, enz. zijn ideale doelwitten; verstoring en angst.
Daarom worden heel zelden militaire doelwitten gepakt.
Er is een fors aantal krachten aan het werk, moreel en financieel gesteund door de arabische wereld, die er alle blijk van geven geen vrede te willen met Israël. Nooit.
Ook op dit forum zijn er mensen die daarover geen misverstand laten bestaan.



Wij hebben nu 4 maanden geen grote aanslagen gehad. Onze politiek is daardoor daadwerkelijk aan het veranderen, al is nu nog meer verbaal dan in daden. Maar ik zie om mij heen, dat men net als ikzelf vertrouwen heeft in Sharon om de scheiding van de gebieden te regelen, ondanks alle oppositie van de rechtervleugel. Maar het is wankel. Bovendien is Sharon een oude man van 78 die ook nog eens vermoord kan worden.
Micha

Dat Sharon uitgeschakeld kan worden is duidelijk, maar dat kan iedere politicus of bekende persoon. Inmiddels heeft ook Nederland van deze wrange vrucht mogen proeven. Daar zal je je veiligheidsmaatregelen op af moeten stemmen. Maar dat heeft verder niets te maken met de politieke koers die gevaren wordt. Het blijft, hoe beroerd ook, een omstandigheid.

nard
26-02-05, 12:25
NOS Nieuws 26 februari 2005 (http://www.nos.nl/nieuws/artikelen/2005/2/26/dodenbijzelfmoordaanslagtelaviv.html)

Gerichte arrestaties.
Abbas doet wat hij moet doen.

micha4
26-02-05, 12:44
Geplaatst door nard
Nard,




Dat Abbas (nog) niet sterk staat, besef ik. Maar geef 'm steun, tijd en gereedschap (binnen de mogelijkheden) om kracht op te bouwen. Op dit moment puur politiek en diplomatiek.
En claim hem vervolgens ook om die steun die je hem geeft o.m. te gebruiken om Hamas, Islam. Jihad enz te breken.

Ik ben me bewust dat het inhouden van je kracht en recht op zelfverdediging en vergelding verkeerd wordt uitgelegd in de arabische wereld. Maar koester je geen illusie; alles wat Israël doet wordt verkeerd uitgelegd in de regio.


Bovendien; er bestaat toch ook zoiets als krediet, positief en negatief. Deze bomaanslag komt op negatief krediet te staan. Dat moet ook gecommuniceerd worden. Heel goed zelfs, dat de hele wereld er niet omheen kan.
Noem het uitgestelde vergelding waarvan iedereen op de hoogte is gesteld.
Loopt het alsnog helemaal fout, hetgeen gezien de visie van de arabische wereld helemaal niet denkbeeldig is, heb je hier aanknopingspunt om concreet te worden.k bedoel deze handelswijze juist vanuit het belang van Israël zélf. Het is in hun eigen voordeel: a. je kunt er nu mee winst mee boeken, b. als het uiteindelijk niets wordt, heeft Israël militaire en inlichtingenkracht genoeg om in één keer de verlies- en winstrekening gericht glad te strijken.

Nard,
Hier heb je wel gelijk in. Maar veel mensen denken anders. Shabak (binnenlandse veiligheidsdient) meldde deze week al dat binnen de PA de voorbereiidngen voor aanslagen doorgaan en dat ze per direct konden worden uitgevoerd. De shabak wil de liquidaties hervatten.
Het is een dilemma: de PA is verdeeld, net als wij overigens.




Is dit niet uit te leggen aan de mensen in het land?

Ja, maar wraak is geen politiek correct item waar openlijk over wordt gediscussiieerd. Politici voelen de stemming in het land aan en moeten optreden om hun politieke lijf te redden. Als de mensen bloed willen zien, moet dat vloeien. het kan wel worden uitgesteld. Ik merk het ook aan mijzelf. Vaak ben ik na aanslagen zo woest geweest, dat ik vergelding emotioneel bevredigend vind.



Hoe dan wel?

Minder algemene maatregelen die de bevolking treffen. Meer liquidaties of arrestaties van vijanden.

De liquidatiepolitiek is omstreden en heeft als nadeel dat het de geweldsspiraal verhevigt. Anderzijds heeft het wel gewerkt. Door het opppakken of liquideren van onze gevaarlijkste tegenstanders hebben wij hun slagkracht verminderd. Een wapenstilstand doet ons dat tactische voordeel verliezen. Dat militaire verlies neem je uitsluitend als de tegenpartij duidelijk wenst te onderhandelen. Dat is bij de Isl. Jihad niet het geval. Door individuen er meedogenloos uit te halen, hoef je minder algemene maatrehelen te nemen die de bevolking verstikt.
Wij zijn ook gestopt met het opblazen van huizen van familieleden van terroristen. Creeerde veel haat en had in de praktijk geen afschrikwekkend effect meer.


Ja, klopt. En koester wederom geen illusie: dit doelwit is niet voor niets uitgekozen. Dat wordt het nooit. Winkelcentra, uitgaansgelegenheden, restaurants, enz. zijn ideale doelwitten; verstoring en angst.
Daarom worden heel zelden militaire doelwitten gepakt.
Er is een fors aantal krachten aan het werk, moreel en financieel gesteund door de arabische wereld, die er alle blijk van geven geen vrede te willen met Israël. Nooit.
Ook op dit forum zijn er mensen die daarover geen misverstand laten bestaan.




Dat Sharon uitgeschakeld kan worden is duidelijk, maar dat kan iedere politicus of bekende persoon. Inmiddels heeft ook Nederland van deze wrange vrucht mogen proeven. Daar zal je je veiligheidsmaatregelen op af moeten stemmen. Maar dat heeft verder niets te maken met de politieke koers die gevaren wordt. Het blijft, hoe beroerd ook, een omstandigheid

Mee eens.

micha4
26-02-05, 12:45
Nard,
Dat werkt zo niet. Mijn commentaar staat niet opgelicht in je tekst.

Micha

nard
26-02-05, 13:09
Geplaatst door micha4
Nard,
Dat werkt zo niet. Mijn commentaar staat niet opgelicht in je tekst.

Micha

Kan je vrij gemakkelijk wijzigen, Micha.

- Bericht wijzingen
- alle tekstdelen die je wilt citeren beginnen met [quote] en eindigen met [ /quote]

Dan gaat ie goed.

nard
28-02-05, 08:14
Geplaatst door micha4
[B]Nard,
Hier heb je wel gelijk in. Maar veel mensen denken anders. Shabak (binnenlandse veiligheidsdient) meldde deze week al dat binnen de PA .........
..................
....................
........ uit te halen, hoef je minder algemene maatrehelen te nemen die de bevolking verstikt.
Wij zijn ook gestopt met het opblazen van huizen van familieleden van terroristen. Creeerde veel haat en had in de praktijk geen afschrikwekkend effect meer.

Mee eens.


Actuele situatie:
- Verdachten worden opgepakt door de Palestijnse politie en zijn Palestijnen
- Er tekent zich een duidelijk verband af met Syrië, dus dit land wordt door Israël de wacht aangezegd
- Abbas wordt onder druk gezet om de verzetsgroepen onder controle te houden
- Israël vertraagt zijn stappenplan, concreet; wacht nog even met het vrijlaten van de rest van de 900 Palestijnen waarvan er vorige week al 400 of 500 zijn vrijgelaten. En stelt de overdracht van Westbank-steden uit.
(- Op hoofdlijn komt het nog overeen met mijn voorkeur, hoewel ik liever zou zien dat de politieke consequentie beperkt was gebleven tot 1 punt, bijv. uitstel van vrijlating. En dat de gang naar overdracht van de WB-steden onvertraagd zou doorgaan.)

Vind jij dat deze koers ver genoeg gaat? Of moeten de jets en heli's de lucht in?

micha4
28-02-05, 10:45
Geplaatst door nard
[
Vind jij dat deze koers ver genoeg gaat? Of moeten de jets en heli's de lucht in? [/B]

Dag Nard,
Nee geen militair ingrijpen anders dan nodig is om op kleine schaal de gevaarlijkste vijanden op te pakken. En dan is het nog beter om de Palestijnse troepen zo veel mogelijk het vuile werk te laten doen.
Dat is beter voor hun en voor ons. Het versterkt de alliantie tussen Abbas en Sharon.

Eerst kijken wat Abbas voor successen behaalt en of hij alles uit de kast haalt. Het einde van de huidige vredespogingen komt vanzelf als er geen doorslaggevende militaire successen op de Isl. Jihad en Chazbolla worden geboekt. Ze hollen dan de wapenstilstand uit.

En er moet natuurlijk aan een politieke oplossing worden gewerkt. De contouren van die oplossing zijn duidelijk. Nu nog wel even doen.

Micha

nard
07-03-05, 07:55
Telegraaf
Buitenland

zo 6 mrt 2005, 22:09
'Israël draagt eerste stad op Westoever dinsdag over'
RAMALLAH - Israël heeft toegezegd dinsdag de eerste van vijf steden op de bezette Westelijke Jordaanoever te zullen overdragen aan de Palestijnen. Dat heeft een hooggeplaatste Palestijnse veiligheidsfunctionaris zondag verklaard tegen het Britse persbureau Reuters.

"We zullen dinsdag onze veiligheidstaken op ons nemen in Tulkarem" , aldus de functionaris. Israëlische veiligheidsfunctionarissen bevestigden dat de overdracht van Tulkarem wordt beproken, maar zeiden dat daar pas een datum voor zal worden vastgelegd na de aankomende ontmoeting van minister van Defensie Shaul Mofaz met de Palestijnse leider Mahmoud Abbas.

Israël heeft beloofd vijf steden op de Westelijke Jordaanoever, die zij vier jaar lang opnieuw bezet hebben gehouden, over te dragen aan de Palestijnen. Het deed die belofte tijdens de top tussen premier Ariel Sharon en Abbas, op 8 februari in het Egyptische Sharm el-Sheikh. Jeruzalem stelde de overdracht echter uit na de dodelijke zelfmoordaanslag vorige week vrijdag in Tel Aviv.


Nog geen vergelding voor achterliggende aanslag, maar doorgaan met de politieke agenda.

Coolassprov MC
07-03-05, 08:44
Geplaatst door micha4
Nee geen militair ingrijpen anders dan nodig is om op kleine schaal de gevaarlijkste vijanden op te pakken. En dan is het nog beter om de Palestijnse troepen zo veel mogelijk het vuile werk te laten doen.
Dat is beter voor hun en voor ons. Het versterkt de alliantie tussen Abbas en Sharon.

Eerst kijken wat Abbas voor successen behaalt en of hij alles uit de kast haalt. Het einde van de huidige vredespogingen komt vanzelf als er geen doorslaggevende militaire successen op de Isl. Jihad en Chazbolla worden geboekt. Ze hollen dan de wapenstilstand uit.

En er moet natuurlijk aan een politieke oplossing worden gewerkt(...)

:kotsen2:

Om te kunnen begrijpen wat er in de Arabische en Islamitische wereld gebeurd, moet je kunnen begrijpen wat de actuele verhoudingen in de wereld zijn.

Op dit moment zijn het namelijk de Amerikanen die een imperium hebben; met meer dan 500 legerbases verspreid over meer dan 200 landen.

Toen Rumsfeld beloofde dat de Britse en Amerikaanse legers, na de (illegale) invasie, snel weer uit Irak zouden verdwijnen, moest ik denken aan het feit dat de VS zelfs 60 jaar na WO-II nog grote militaire bases in Duitsland en andere Europese landen hebben; zelfs nucleaire kernkoppen en andere strategische wapens, radar- en satelliet detectiesystemen worden tot op de dag van vandaag onderhouden op Europees grondgebied. Niet lang geleden werd er toegegeven dat de VS 500 tot 600 nucleaire raketten op Europees grondgebied heeft geïnstalleerd.

De VS heeft een lange geschiedenis van militaire interventies die ze geërfd hebben van de voormalige koloniale grootmachten Frankrijk en Engeland; die hebben een nog langere empirische geschiedenis; voornamelijk in het Midden Oosten en de rest van de islamitische wereld. Alleen Engeland heeft er iets van overgehouden; schoothond van de Big Brother ; Luitenant Waakhond.

De VS heeft ook de modellen van controle over de streek geërfd van de Britten.
Die zijn simpelweg zo opgebouwd, gebaseerd op twee niveau’s van rebellerend geweld;

1. De olieproducerende en grondstofbezittende landen in het Noorden van Afrika en het Midden-Oosten moeten geregeerd worden door pseudo-regeringen; een façade die zwak genoeg is om te luisteren naar de VS/UK, maar niet te zwak; want de inwoners van die landen begrijpen niet dat het Amerikaanse/Britse/Westerse grondstoffen zijn die toevalligerwijs in hun grond zitten.

Daarom moet de façade hard kunnen optreden en aan de macht kunnen blijven tegen ‘radicaal nationalisme’ dat een stukje van de taart wil (voor de inwoners van dat land); dit model wordt 'dankbaar' toegepast in Zuidoost Azië, Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en vele andere gebieden;

2. Verder is in de regio een periferieënbeleid geïnstalleerd van locale politiemachten die, prefereerbaar, non-Arabieren moeten zijn; omdat zij beter zouden zijn in het doden van Arabieren (?).

Denk hierbij aan Iran (tijdens de sjah), Turkije, Pakistan en Israël; hun doel is om orde in de tent te houden ter plaatse.

3. Als alle bovenstaande niet werkt zijn er altijd nog de Amerikaanse en Britse spieren die kunnen ingrijpen.

Met legerbases van Guam tot de Azuren; zelfs in de Indische Oceaan; waar de Britten zo behulpzaam waren om de bevolking weg te drijven om plaats te maken voor de militaire spieren.

reason
07-03-05, 09:46
Geplaatst door Coolassprov MC
:kotsen2:
Om te kunnen begrijpen wat er in de Arabische en Islamitische wereld gebeurd, moet je kunnen begrijpen wat de actuele verhoudingen in de wereld zijn.
Op dit moment zijn het namelijk de Amerikanen die een imperium hebben; met meer dan 500 legerbases verspreid over meer dan 200 landen.
Toen Rumsfeld beloofde dat de Britse en Amerikaanse legers, na de (illegale) invasie, snel weer uit Irak zouden verdwijnen, moest ik denken aan het feit dat de VS zelfs 60 jaar na WO-II nog grote militaire bases in Duitsland en andere Europese landen hebben; zelfs nucleaire kernkoppen en andere strategische wapens, radar- en satelliet detectiesystemen worden tot op de dag van vandaag onderhouden op Europees grondgebied. Niet lang geleden werd er toegegeven dat de VS 500 tot 600 nucleaire raketten op Europees grondgebied heeft geïnstalleerd.

Die Amerikaanse militaire aanwezigheid in Europa is héél erg gewenst door de Europeanen!
Geloof maar dat anders de ouwe communistische rotten van de Sovjet-Unie de boel onder hun knoet hadden gebracht, net als in Oost-Europa.
En dat er her en der nucleaire wapens liggen, is ook iets dat al lang bekend is, en geaccepteerd binnen het NAVO-veiligheidsbeleid.

Wat Irak betreft: de rebellen zorgen er voor dat de buitenlandse militairen langer moeten blijven. Het is immers duidelijk dat het nieuwe Iraakse leger nog niet tegen zijn taak is opgewassen.
De combinatie van getrouwen van het moorddadige Saddambewind en van buitenlandse islamisten, berokkenen de Iraakse burgers heel wat ellende. Zij bieden geen enkel zicht op een oplossing en streven slechts naar bloedvergieten, haat en oorlog.


[i]De VS heeft een lange geschiedenis van militaire interventies die ze geërfd hebben van de voormalige koloniale grootmachten Frankrijk en Engeland; die hebben een nog langere empirische geschiedenis; voornamelijk in het Midden Oosten en de rest van de islamitische wereld. Alleen Engeland heeft er iets van overgehouden; schoothond van de Big Brother ; Luitenant Waakhond. [/B]

Alle supermachten in de geschiedenis kennen hun interventies, en alle supermachten oefenen per definitie veel invloed uit op andere landen. Dat kan niet anders.
De Amerikanen zijn wat dat betreft niet heilig, maar in mijn ogen wel heel wat beter dan andere landen die in het verleden een vergelijkbare machtspositie hadden.
Verder is het onzin om te stellen dat interventies voornamelijk in de islamitsiche wereld plaatsvonden. Een bezetting door koloniale landen is toch wel de ultieme interventie dacht ik zo. En juist die landen zijn in mindere mate gekoloniseerd.
Overigens kun je de ottomaans-Turkse overheersing van tal van landen net zo goed een koloniale politiek noemen.


[i]De VS heeft ook de modellen van controle over de streek geërfd van de Britten.
Die zijn simpelweg zo opgebouwd, gebaseerd op twee niveau’s van rebellerend geweld;

1. De olieproducerende en grondstofbezittende landen in het Noorden van Afrika en het Midden-Oosten moeten geregeerd worden door pseudo-regeringen; een façade die zwak genoeg is om te luisteren naar de VS/UK, maar niet te zwak; want de inwoners van die landen begrijpen niet dat het Amerikaanse/Britse/Westerse grondstoffen zijn die toevalligerwijs in hun grond zitten.
Daarom moet de façade hard kunnen optreden en aan de macht kunnen blijven tegen ‘radicaal nationalisme’ dat een stukje van de taart wil (voor de inwoners van dat land); dit model wordt 'dankbaar' toegepast in Zuidoost Azië, Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en vele andere gebieden; [/B]

Juist olieproducerende landen hebben ontzaglijk veel geld verdiend met de verkoop van olie aan geïndustrialiseerde landen. De VS verhinderen niet dat die landen dat geld op een goede manier besteden voor hun bevolking. Dat is een keuze van die landen zelf.
Het is belachelijk om de verantwoordelijkheid af te schuiven op de koper van de olie.


[i]2. Verder is in de regio een periferieënbeleid geïnstalleerd van locale politiemachten die, prefereerbaar, non-Arabieren moeten zijn; omdat zij beter zouden zijn in het doden van Arabieren (?).
Denk hierbij aan Iran (tijdens de sjah), Turkije, Pakistan en Israël; hun doel is om orde in de tent te houden ter plaatse.

3. Als alle bovenstaande niet werkt zijn er altijd nog de Amerikaanse en Britse spieren die kunnen ingrijpen.
Met legerbases van Guam tot de Azuren; zelfs in de Indische Oceaan; waar de Britten zo behulpzaam waren om de bevolking weg te drijven om plaats te maken voor de militaire spieren. [/B]

Wat een verhaal is dit weer.
Iran tijdens de sjah, Turkije, Pakistan en Israel. Tja, natuurlijk proberen de VS zoveel mogelijk staten te vriend te houden. Zeker als die strategisch zijn gelegen.
Maar vertel eens waar en wanneer de Iraniërs, de Turken of de Pakistani er op uit zijn gestuurd om Arabieren te doden in het belang van de Amerikanen? (Israel is een verhaal apart. Dat gaat bovendien alleen over dat piepkleine stuke grondgebied tussen Egypte, Jordanië, Syrië en Libanon).

Coolassprov MC
07-03-05, 10:02
Geplaatst door reason
[B]Die Amerikaanse militaire aanwezigheid in Europa is héél erg gewenst door de Europeanen!

Ten eerste is dat niet de discussie die ik voer en zeker niet die context!; ten tweede mag je, als je zo een uitspraak doet, wel een referendumuitslag overleggen waar dat uit zou blijken; of ben jij de stem van alle Europeanen?

Israel hoeft niet te gaan praten over vrede; laat Israel paten over gerechtigheid. Laat Israel haar plichten nakomen als bezetter onder de Geneefse Conventies en laat Israel de VN-Veiligheidsraadresoluties naleven; dezelfde VN-Veiligheidsraadresoluties die als smoes gebruikt zijn om Iraks verleden, heden en toekomst plat te bombarderen.

nard
07-03-05, 11:24
Geplaatst door Coolassprov MC
Ten eerste is dat niet de discussie die ik voer en zeker niet die context!; ten tweede mag je, als je zo een uitspraak doet, wel een referendumuitslag overleggen waar dat uit zou blijken; of ben jij de stem van alle Europeanen?

Israel hoeft niet te gaan praten over vrede; laat Israel paten over gerechtigheid. Laat Israel haar plichten nakomen als bezetter onder de Geneefse Conventies en laat Israel de VN-Veiligheidsraadresoluties naleven; dezelfde VN-Veiligheidsraadresoluties die als smoes gebruikt zijn om Iraks verleden, heden en toekomst plat te bombarderen.

1. je voorgaande reactie ging in het kader van deze draad helemaal nergens over.
2. naleven van resoluties die op een ongelofelijk onevenwichtige wijze tot stand zijn gekomen met name onder druk van een kudde gillende arabieren?
Onevenwichtig gezien het aantal onredelijke resoluties in verhouding tot de omstandigheden en Israel irt haar omgeving.
Onevenwichtig door de absurde nadruk waarmee Israel iedere keer te grazen wordt genomen terwijl een aantal arabische of daaraan gerelateerde regimes zelf ook met het grootste gemak land bezet houden of bevolkingsgroepen segregeren, vervolgen en ordinaire schijt hebben aan humanitaire afspraken zoals we die internationaal hebben gemaakt.
Onevenwichtig gezien de visie die de arabische wereld koestert tav van Israel. Media, moskeeen en in de politiek zijn duidelijk; de joden moeten de Mediterranean in.
Onevenwichtig gezien de massale financiering van terreurgroepen door arabische regimes.

Raar he, dat Israël dan prioriteit geeft aan haar eigen veiligheid voordat ze daadwerkelijk iets gaat doen met die fake-resoluties?

Wees blij dat Israël op dit moment niet ad-hoc praat over gerechtigheid. Dan had Syrië en Isl. Jihad op dit huidige moment grof in de problemen gezeten.

Probeer wat meer in-balans te denken......

reason
07-03-05, 11:56
Geplaatst door Coolassprov MC
Ten eerste is dat niet de discussie die ik voer en zeker niet die context!;

Jawel, JIJ bent die discussie begonnen door te stellen
".. moest ik denken aan het feit dat de VS zelfs 60 jaar na WO-II nog grote militaire bases in Duitsland en andere Europese landen hebben; zelfs nucleaire kernkoppen en andere strategische wapens, radar- en satelliet detectiesystemen worden tot op de dag van vandaag onderhouden op Europees grondgebied. Niet lang geleden werd er toegegeven dat de VS 500 tot 600 nucleaire raketten op Europees grondgebied heeft geïnstalleerd."
JIJ brengt dat als argument in, en wel in de context dat de VS zogenaamd niet meer weg te branden zijn, als ze eenmaal ergens zitten met militairen. Daar reageer ik op.


[i]
ten tweede mag je, als je zo een uitspraak doet, wel een referendumuitslag overleggen waar dat uit zou blijken; of ben jij de stem van alle Europeanen?
[/B]

De democratisch gekozen regeringen van de Westeuropese landen hebben daar steeds mee ingestemd.
We hebben (gelukkig) geen referendum-democratie, maar een parlementaire democratie zoals je hopelijk weet.

Coolassprov MC
07-03-05, 12:10
Geplaatst door nard
Raar he, dat Israël dan prioriteit geeft aan haar eigen veiligheid voordat ze daadwerkelijk iets gaat doen met die fake-resoluties?

Als Zionisten zich in 1947 wat hadden aangetrokken van de VN of het Internationale Recht zou Israël niet bestaan.

reason
07-03-05, 12:18
Geplaatst door Coolassprov MC
Als Zionisten zich in 1947 wat hadden aangetrokken van de VN of het Internationale Recht zou Israël niet bestaan.

??
De VN hebben in 1947 juist het bestaansrecht van Israel erkend!
:rolleyes:

Coolassprov MC
07-03-05, 12:30
Geplaatst door reason
??
De VN hebben in 1947 juist het bestaansrecht van Israel erkend!
:rolleyes:

Wat gebeurde er daarna?

Dat de VN het bestaansrecht van de Zionistische staat 'erkende' is dus wel 'evenwichtig' van de VN?

In de praktijk is Israel in het geheel niet gesticht volgens de richtlijnen van de VN; allesbehalve dat!

Waarom niet? Ach, hadden die kudde Arabieren het verdeelplan maar moeten accepteren!

Een stukje geschiedenis:


It is a cruel twist of fate that a country that today finds itself at the mercy of fanatics and extremists was itself born from the fires of terrorism. The bombing of the King David hotel in 1946 by Jewish nationalists was the first truly international terrorist event, being broadcast on the new medium of television to homes across the western world. The blast brought worldwide attention to the Zionist calls of a Jewish homeland in Palestine, and ultimately helped bring the case before the United Nations. The blast itself killed 91 people and injured 45, but this needn't have happened.

Although the British long denied they had any warning, it later emerged that terrorist group Irgun made several phone calls to the French embassy, The Palestine Post and the King David hotel itself; the British apparently laughed them off. Although Jewish extremists were instrumental to the birth of the Jewish nation, they were later to be cast to the fringes of society. However they remained a spectre which would forever haunt the land of Israel, relentlessly pursuing their destructive visions and consistently inflaming an already delicate situation.

On November 1947 Palestinian Arabs rejected a UN partition plan to create separate Jewish and Arab states in Palestine. To demonstrate their opposition they launched attacks on the Yishuv Jewish settlements that had been established throughout Palestine in the late 19th century. The situation soon spiralled out of control and soon descended into full scale civil war. Responding to Arab violence, Jewish terrorist groups Lehi and Irgun perpetrated an atrocious massacre in the city of Deir Yassin, just south of Jerusalem, where it is estimated that over 200 were killed, half of them women and children. As the conflict escalated the Jewish militia forces eventually gained the upper hand conquering Negev, Galilee and West Jerusalem, and on 14th May 1948 the state of Israel was declared for the first time in over two millennia.

British forces left on 15th May and control of the country was handed over to the newly formed Israeli army (comprised largely of Lehi and Irgun militias) who had seized control of Jerusalem and other major cities. To Israeli's this date is known as Independence Day, to Palestinians it is known as al-Nakba, "the Catastrophe". In retaliation neighbouring Egypt, Syria, Jordan and Iraq sent troops into Palestine to assist the Arab communities, and on May 28th, Jerusalem's Old City was recaptured by Jordanian Troops, denying religious Zionists their theological prize of the Temple Mount. The Arab armies as well as marching into Jewish territory also absorbed Palestinian land into their own countries, with Egypt occupying the Gaza strip and Jordan the West Bank.

On July 12, 1948 Jewish forces under orders from Lt. Col. Yitzhak Rabin moved into Lydda and Ramle just south of Tel Aviv, their mission was essentially that of ethnic cleansing. In the space of two days nearly 60,000 Arab inhabitants were expelled from the cities into the West Bank, Gaza Strip and neighbouring Egypt and Jordan, leaving behind their homes and farms, which were often destroyed. This was known to Zionist intellectuals as "transfer", a process required in order to create living space for Jewish immigrants and simultaneously remove troublesome Arab opposition to Israel. "Transfer" though was never official Zionist policy, but thanks to nearly 400 operations such as those in Lydda and Ramle and general exodus due to war, over three quarters of a million Palestinians were exiled from their homeland. This was justified by the Zionists as necessary in order to create a demographically viable Jewish State.

On July 17th, just as a UN ceasefire was to come into effect, David Shaltiel, commander of the Israeli forces, decided to have one last grasp at securing the Old Town and Temple Mount. So confident was he of success that he prepared his victory speech in advance, and some reports even claim he had a lamb ready for sacrifice on Mount Moriah (although his secular leanings cast doubt on this assertion). As eager as he was to recapture Jerusalem, it is unlikely he would have crossed David Ben-Gurion's orders not to damage any Muslim shrines, especially the al-Asqa Mosque. Jerusalem's Lehi commander Yehoshua Zetler had fewer qualms with doing this, since Lehi were not under Ben-Gurion's command and operated in a semi autonomous manner. Had Shaltiel been successful in taking the Old City, Zetler planned to obliterate all of the Muslim shrines with TNT. The refusal of the 1947 UN plan must have stirred regrets in at least some Palestinians, as when the Armistice lines were signed in 1949 they were left with s considerably less territory, and even that was occupied by other Arab nations.

De huidige Israëlische vesting is het meest recente voorbeeld van een staat dat haar geboorte kent in terrorisme. Het werd opgericht met Joodse terreur groepen, waarvan de meest beruchte de Stern Gang van de uit Polen afkomstige Avraham Stern ("Yair") was.

The Bombing Of The King David Hotel

July 22, 1946

The King David Hotel explosion of July 22, 1946 (Palestine), which resulted in the deaths of 92 Britons, Arabs and Jews, and in the wounding of 58, was not just an act of “Jewish extremists,” but a premeditated massacre conducted by the Irgun in agreement with the highest Jewish political authorities in Palestine-- the Jewish Agency and its head David-Ben-Gurion. According to Yitshaq Ben-Ami, a Palestinian Jew who spent 30 years in exile after the establishment of Israel investigating the crimes of the “ruthless clique heading the internal Zionist movement,” The Irgun had conceived a plan for the King David attack early in 1946, but the green light was given only on July first. According to Dr. Sneh, the operation was personally approved by Ben-Gurion, from his self-exile in Europe. Sadeh, the operations officer of the Haganah, and Giddy Paglin, the head of the Irgun operation under Menachem Begin agreed that thirty-five minutes advance notice would give the British time enough to evacuate the wing, without enabling them to disarm the explosion. The Jewish Agency’s motive was to destroy all evidence the British had gathered proving that the terrorist crime waves in Palestine were not merely the actions of “fringe” groups such as the Irgun and Stern Gang, but were committed in collusion with the Haganah and Palmach groups and under the direction of the highest political body of the Zionist establishment itself, namely the Jewish Agency. That so many innocent civilian lives were lost in the King David massacre is a normal part of the pattern of the history of Zionist outrages: A criminal act is committed, allegedly by an isolated group, but actually under the direct authorization of the highest Zionist authorities, whether of the Jewish Agency during the Palestine Mandate or of the Government of Israel thereafter.

The following is a statement made in the House of Commons by then British Prime Minister Clement Attlee: On July 22, 1946, one of the most dastardly and cowardly crimes in recorded history took place. We refer to the blowing up of the King David Hotel in Jerusalem. Ninety-two persons lost their lives in that stealthy attack, 45 were injured, among whom there were many high officials, junior officers and office personnel, both men and women. The King David Hotel was used as an office housing the Secretariat of the Palestine Government and British Army Headquarters. The attack was made on 22 July at about 12 o’clock noon when offices are usually in full swing. The attackers, disguised as milkmen, carried the explosives in milk containers, placed them in the basement of the Hotel and ran away.

The Chief Secretary for the Government of Palestine, Sir John Shaw, declared in a broadcast: “As head of the Secretariat, the majority of the dead and wounded were my own staff, many of whom I have known personally for eleven years. They are more than official colleagues. British, Arabs, Jews, Greeks, Armenians; senior officers, police, my orderly, my chauffeur, messengers, guards, men and women-- young and old-- they were my friends.

“No man could wish to be served by a more industrious, loyal and honest group of ordinary decent people. Their only crime was their devoted, unselfish and impartial service to Palestine and its people. For this they have been rewarded by cold-blooded mass murder.”

Although members of the Irgun Z’vai Leumi took responsibility for this crime, yet they also made it public later that they obtained the consent and approval of the Haganah Command, and it follows, that of the Jewish Agency.

The King David Hotel massacre shocked the conscience of the civilizedworld. On July 23, Anthony Eden, leader of the British opposition Conservative Party, posed a question in the House of Commons to Prime Minister Atlee of the Labor Party, asking “the Prime Minister whether he has any statement to make on the bomb outrage at the British Headquarters in Jerusalem.” The Prime Minister responded: “…It appears that, after exploding a small bomb in the street, presumably as a diversionary measure-- this did virtually no damage-- a lorry drove up to the tradesmen’s entrance of the King David Hotel and the occupants, after holding up the staff at pistol point, entered the kitchen premises carrying a number of milk cans. At some stage of the proceedings, they shot and seriously wounded a British soldier who attempted to interfere with them. All available information so far is to the effect that they were Jews. Somewhere in the basement of the hotel they planted bombs which went off shortly afterwards. They appear to have made good their escape. “Every effort is being made to identify and arrest the perpetrators of this outrage. The work of rescue in the debris, which was immediately organized, still continues. The next-of-kin of casualties are being notified by telegram as soon as accurate information is available. The House will wish to express their profound sympathy with the relatives of the killed and with those injured in this dastardly outrage.”

Coolassprov MC
07-03-05, 12:51
Geplaatst door reason
Jawel, JIJ bent die discussie begonnen door te stellen (...)

Als ik de discussie wil, zal ik het niet gaan ontkennen; lees maar even terug waar ik op reageerde.


Geplaatst door reason
JIJ brengt dat als argument in, en wel in de context dat de VS zogenaamd niet meer weg te branden zijn, als ze eenmaal ergens zitten met militairen. Daar reageer ik op.

Noem een land waar geen Amerikaanse militaire bases staan; los van de vijandelijke landen als Iran, Syrië en China; zelfs als er geen bases staan, zijn ze wel omsingeld door landen waar ze wel staan.

Ik wil ook wel een weddenschap met je aangaan; doen we het eerlijk; mag jij een datum noemen wanneer ze weg zullen zijn uit Irak; zonder legerbases achter te laten!


Geplaatst door reason
De democratisch gekozen regeringen van de Westeuropese landen hebben daar steeds mee ingestemd.

Ik weet zeker dat het electoraat van de 'democratisch gekozen regeringen van de Westeuropese landen' met dit argument genoegen nemen!

Subliem argument!

Ter informatie: Voordat de illegale invasie van Irak door Washington een feit was, liet een internationale Gallup poll zien dat de populaire steun voor deze illegale invasie in geen Europees land hoger was dan 11%.

Op 15 februari 2003; enkele weken voor de illegale invasie; op deze dag marcheerden tientallen miljoenen mensen verspreid over alle continenten tegen deze illegale oorlog. En toch besloten deze 'democratisch gekozen regeringen van de Westeuropese landen' om de oorlog te steunen.


Geplaatst door reason
We hebben (gelukkig) geen referendum-democratie, maar een parlementaire democratie zoals je hopelijk weet.

Echt waar?

reason
07-03-05, 13:58
Geplaatst door Coolassprov MC

Ik weet zeker dat het electoraat van de 'democratisch gekozen regeringen van de Westeuropese landen' met dit argument genoegen nemen!
Subliem argument!

Dankje.

Als je na kon denken, zou je begrijpen dat het inderdaad een subliem argument is.
Want de parlementaire democratie is een van de grootste verworvenheden in de geschiedenis van de mensheid.

In combinatie met de rechtsstaat en het vastleggen van grondrechten, is dat de weg die een hoopvol perspectief biedt voor de mensheid.

Met alle onzekerheden en risico’s ; een andere weg die tot een betere wereld kan leiden, is er niet.
Zeer de moeite waard dus om dat systeem te verdedigen!


[i]
Ter informatie: Voordat de illegale invasie van Irak door Washington een feit was, liet een internationale Gallup poll zien dat de populaire steun voor deze illegale invasie in geen Europees land hoger was dan 11%.
Op 15 februari 2003; enkele weken voor de illegale invasie; op deze dag marcheerden tientallen miljoenen mensen verspreid over alle continenten tegen deze illegale oorlog. En toch besloten deze 'democratisch gekozen regeringen van de Westeuropese landen' om de oorlog te steunen.
[/B]


Zoals ik al zei, een parlementaire democratie is géén referendum-democratie.
Je verhaal klopt trouwens niet; sommige westeuropese democratisch gekozen regeringen waren tegen de invasie.

Coolassprov MC
07-03-05, 14:16
Geplaatst door reason
Als je na kon denken, zou je begrijpen dat het inderdaad een subliem argument is.
Want de parlementaire democratie is een van de grootste verworvenheden in de geschiedenis van de mensheid.

In combinatie met de rechtsstaat en het vastleggen van grondrechten, is dat de weg die een hoopvol perspectief biedt voor de mensheid.

Met alle onzekerheden en risico’s ; een andere weg die tot een betere wereld kan leiden, is er niet.
Zeer de moeite waard dus om dat systeem te verdedigen!

Als jij het werkelijk een 'subliem argument' vind voor 'mensen die kunnen nadenken', moet je ook consequent zijn en toegeven dat je het eens bent met Osama Bin Laden als hij zegt dat iedere burger van een democratisch land hetzelfde is als die democratische regering en derhalve dezelfde verantwoordelijkheid draagt; een zieke en irrealistische gedachte!

Probeer je te focussen op de context en wt ik werkelijk schrijf in plaats van insinuaties te maken. Zoals je ik je al op www.terdiscussie.nl meedeelde:

1. Leer te lezen;
2. Leer te schrijven;
3. Leer te praten;
4. Leer te lopen;
5. Verstap je niet.


Geplaatst door reason
Zoals ik al zei, een parlementaire democratie is géén referendum-democratie.

‘Zoals ik al zei’; Zal me één dikke spreekwoordelijke worst wezen. Wat jij schrijft komt op mij over als 1 keer in de 4 jaar een nieuwe dictator mogen kiezen.


Geplaatst door reason
Je verhaal klopt trouwens niet; sommige westeuropese democratisch gekozen regeringen waren tegen de invasie.

Welke van die ‘sommige westeuropese democratisch gekozen regeringen waren tegen de invasie’?

Spanje is wel geen ‘westeuropese democratisch gekozen regering’ maar daar ging voormalig president Aznar zelfs met minder dan 10% van de populaire steun tussen de billen van Bush staan.

reason
07-03-05, 15:50
Geplaatst door Coolassprov MC
Als jij het werkelijk een 'subliem argument' vind voor 'mensen die kunnen nadenken', moet je ook consequent zijn en toegeven dat je het eens bent met Osama Bin Laden als hij zegt dat iedere burger van een democratisch land hetzelfde is als die democratische regering en derhalve dezelfde verantwoordelijkheid draagt; een zieke en irrealistische gedachte!

Inderdaad, dat is een onzinnige gedachte. Typisch iets voor een verblinde extremist als Bin Laden.

Maar het is HELEMAAL NIET CONSEQUENT voor mij om dat dan ook te vinden.
Waar slaat dat op?
Het is helemaaaaaaal niet logisch om, als je voorstander van een parlementaire democratie bent, dan ook te stellen dat iedere burger van een land verantwoordelijk is voor iedere daad van de regering.
Die regering is verantwoordelijk, en de regering – en dus de staat - kan daarop worden aangesproken , niet iedere individuele burger.
Misschien sturen die burgers de regering bj de volgende verkiezingen weer weg. Zie Spanje/ Aznar.


[i]
Probeer je te focussen op de context en wt ik werkelijk schrijf in plaats van insinuaties te maken. Zoals je ik je al op www.terdiscussie.nl meedeelde:
1. Leer te lezen;
2. Leer te schrijven;
3. Leer te praten;
4. Leer te lopen;
5. Verstap je niet.
[/B]

Die website ken ik niet en heb ik nooit bezocht.
Overigens maak ik geen enkele insinuatie;
Ik reageer inhoudelijk op jouw uitspraken.


[i]
‘Zoals ik al zei’; Zal me één dikke spreekwoordelijke worst wezen. Wat jij schrijft komt op mij over als 1 keer in de 4 jaar een nieuwe dictator mogen kiezen.
[/B]

Bullshit.
Onze democratie omvat heel wat meer dan dat.
Als je dat niet ziet of niet wilt zien, is dat jouw keuze.
Maar ieder redelijk denkend mens moet het verschil zien tussen een functionerende parlementaire democratie en een dictatuur.
Als jij dat over één kam scheert, plaats je jezelf zo goed als buiten de discussie. Want dat doe je, als je bewust buiten de realiteit gaat staan.


[i]
Welke van die ‘sommige westeuropese democratisch gekozen regeringen waren tegen de invasie’?
Spanje is wel geen ‘westeuropese democratisch gekozen regering’ maar daar ging voormalig president Aznar zelfs met minder dan 10% van de populaire steun tussen de billen van Bush staan. [/B]

In ieder geval Frankrijk, Duitsland, België. Misschien meer regeringen, ik ken niet van ieder land het standpunt.

nard
08-03-05, 00:03
Geplaatst door Coolassprov MC
[B]Wat gebeurde er daarna?

Dat de VN het bestaansrecht van de Zionistische staat 'erkende' is dus wel 'evenwichtig' van de VN?

In de praktijk is Israel in het geheel niet gesticht volgens de richtlijnen van de VN; allesbehalve dat!

Waarom niet? Ach, hadden die kudde Arabieren het verdeelplan maar moeten accepteren!

Een stukje geschiedenis:
......................
......................


Of dat evenwichtig was hangt af van het perspectief van de aanschouwer.
De holocaust heeft tenslotte ook niet plaatsgevonden volgens een door de Volkenbond opgesteld en goedgekeurd draaiboek.
De hele wereld wist welk een catastrophe zich in Auschwitz en Treblinka voltrok.
Men wist. In meer of mindere mate, meestal meer. Vroeger of later, vaak al vroeg.
De Engelsen, de Amerikanen, de Nederlanders, de Fransen, de Russen. De hele reut. En niemand handelde ernaar. Ook niet de landen die daartoe nog macht en mogelijkheid hadden.

En dan ga jij zitten mauwen over een restje volk dat na de professionele, niets in de weg gelegde volkerenmoord nog maar één drang in zich had: a.s.a.p. souvereiniteit op een paar km2 grond regelen uit puur lijfsbehoud.
Na zes miljoen doden had de rest wel andere zorgen aan z'n kop dan zich druk te maken over legitimatie van hun bestaansrecht als volk. En nog wel door een instituut waardoor ze koud een paar jaar eerder om politieke redenen verraden waren.

Werkelijkheidszin, Cool........ it's all about werkelijkheidszin :rolleyes:

En voor de rest: lappen tekst plakken kan ik ook. En dan nog wel geschiedschrijving waar ik op mijn beurt weer achter kan staan. Honderden pagina's, zonder moeite. Maar ga liever in op de punten die in deze discussie worden gemaakt.
En toon enige vreugde over de stappen tot nu toe. Misschien had je dat nog over het hoofd gezien. Ook jouw instemming kan helpen.

Coolassprov MC
08-03-05, 12:01
Geplaatst door nard
Of dat evenwichtig was hangt af van het perspectief van de aanschouwer.
De holocaust heeft tenslotte ook niet plaatsgevonden volgens een door de Volkenbond opgesteld en goedgekeurd draaiboek.
De hele wereld wist welk een catastrophe zich in Auschwitz en Treblinka voltrok.
Men wist. In meer of mindere mate, meestal meer. Vroeger of later, vaak al vroeg.
De Engelsen, de Amerikanen, de Nederlanders, de Fransen, de Russen. De hele reut. En niemand handelde ernaar. Ook niet de landen die daartoe nog macht en mogelijkheid hadden.

En dan ga jij zitten mauwen over een restje volk dat na de professionele, niets in de weg gelegde volkerenmoord nog maar één drang in zich had: a.s.a.p. souvereiniteit op een paar km2 grond regelen uit puur lijfsbehoud.
Na zes miljoen doden had de rest wel andere zorgen aan z'n kop dan zich druk te maken over legitimatie van hun bestaansrecht als volk. En nog wel door een instituut waardoor ze koud een paar jaar eerder om politieke redenen verraden waren.


Dat maakt alles goed, jongen, alles.

Coolassprov MC
08-03-05, 12:02
Geplaatst door reason
Inderdaad, dat is een onzinnige gedachte. Typisch iets voor een verblinde extremist als Bin Laden.

Maar het is HELEMAAL NIET CONSEQUENT voor mij om dat dan ook te vinden.
Waar slaat dat op?
Het is helemaaaaaaal niet logisch om, als je voorstander van een parlementaire democratie bent, dan ook te stellen dat iedere burger van een land verantwoordelijk is voor iedere daad van de regering.
Die regering is verantwoordelijk, en de regering – en dus de staat - kan daarop worden aangesproken , niet iedere individuele burger.
Misschien sturen die burgers de regering bj de volgende verkiezingen weer weg. Zie Spanje/ Aznar.



Die website ken ik niet en heb ik nooit bezocht.
Overigens maak ik geen enkele insinuatie;
Ik reageer inhoudelijk op jouw uitspraken.



Bullshit.
Onze democratie omvat heel wat meer dan dat.
Als je dat niet ziet of niet wilt zien, is dat jouw keuze.
Maar ieder redelijk denkend mens moet het verschil zien tussen een functionerende parlementaire democratie en een dictatuur.
Als jij dat over één kam scheert, plaats je jezelf zo goed als buiten de discussie. Want dat doe je, als je bewust buiten de realiteit gaat staan.



In ieder geval Frankrijk, Duitsland, België. Misschien meer regeringen, ik ken niet van ieder land het standpunt.


Geplaatst door Coolassprov MC
‘Zoals ik al zei’; Zal me één dikke spreekwoordelijke worst wezen.

nard
08-03-05, 12:37
Geplaatst door Coolassprov MC
Dat maakt alles goed, jongen, alles.

Nee, dat maakt niet alles goed, jongen. Lang niet alles.

Maar wat het wél doet is de uitgangspositie en omstandigheden van Israël in een wat ander licht plaatsen dan jij doet. En de houding van de arabische wereld. En de houding van de toenmalige volkenbond. En de selectieve houding van de VN nu. En de houding van Engeland destijds. En de houding van de vrije wereld in WO2. En.. En.. En..

Het maakt niet alles goed, maar verklaart wel héél veel, nietwaar?
Dat begrijp jij natuurlijk best wel goed. Alleen moet ik het wat beter uitleggen.
En ga ook even in op het thema van deze draad. Spreek je blijdschap uit over de huidige ontwikkeling en probeer weer enige hoop te koesteren dat er het e.e.a. goed gaat komen.
Stel dat er onverhoeds de conclusie zou worden getrokken dat je niet zo geinteresseerd bent in vrede voor Israël en Palestina.
Ook niet leuk, wel? Of zal dat jou ook een dikke spreekwoordelijke worst wezen?

Coolassprov MC
08-03-05, 13:00
Geplaatst door nard
Stel dat er onverhoeds de conclusie zou worden getrokken dat je niet zo geinteresseerd bent in vrede voor Israël en Palestina.

Eerst gerechtigheid dan vrede; de rest zal me de idd dikke worst wezen.

micha4
08-03-05, 15:59
Geplaatst door Coolassprov MC

Israel hoeft niet te gaan praten over vrede; laat Israel paten over gerechtigheid. Laat Israel haar plichten nakomen als bezetter onder de Geneefse Conventies en laat Israel de VN-Veiligheidsraadresoluties naleven; dezelfde VN-Veiligheidsraadresoluties die als smoes gebruikt zijn om Iraks verleden, heden en toekomst plat te bombarderen.

- natuurlijk moeten wij wel over vrede denken. Wij hebben 1 van de 2 sleutels tot vrede in handen.

-inderdaad moeten wij in de bezette gebieden de geneefse conventie gaan naleven. dat doen wij nu niet, of niet geheel. De veiligheidsresoluties leven wij na. De belangrijkste is 242 (Engelse vertaling wel. Franse niet).

-Irak is in tweede instantie onze business.

Micha

Coolassprov MC
08-03-05, 18:17
Geplaatst door micha4
natuurlijk moeten wij wel over vrede denken.

Zonder onafhangklijke gerechtigheid?


Geplaatst door micha4
-inderdaad moeten wij in de bezette gebieden de geneefse conventie gaan naleven. dat doen wij nu niet, of niet geheel. De veiligheidsresoluties leven wij na. De belangrijkste is 242 (Engelse vertaling wel. Franse niet).

'Jullie' onderhouden een illegale en de meest brutale en langste bezetting uit de moderne geschiedenis met totale impuniteit en toestemming en goedkeuring van de machtigste legermacht uit de geschiedenis na Israel zelf.

Israel schend meer VN-VeiligheidsRaadresoluties dan alle andere landen BIJelkaar; en dan tellen we niet de gevetode mee.


Geplaatst door micha4
-Irak is in tweede instantie onze business.

Israel is het land dat een groot aandeel heeft in de chaos die Irak vandaag de dag is; maar dit zal tegen haar gaan werken als de anti-bezettingskrachten succesvol blijken tegen de Amerikanen.


Geplaatst door micha4
Micha

Dat had ik na 1 keer al door; je post immers onder dezelfde pseudoniem, niet?

nard
08-03-05, 21:29
Geplaatst door Coolassprov MC
[B]Zonder onafhangklijke gerechtigheid?


Hoewel dit antwoord niet aan mij is gericht, toch maar mijn reactie.
Je selectieve en eenzijdige visie op deze hele zaak geeft aan jouw idee van gerechtigheid ook direct een raar luchtje.
Hoogstwaarschijnlijk zal er in jouw optiek pas gerechtigheid geschied zijn als de grote conglomeraties met Joden in Israël in ashopen zijn veranderd.



'Jullie' onderhouden een illegale en de meest brutale en langste bezetting uit de moderne geschiedenis met totale impuniteit en toestemming en goedkeuring van de machtigste legermacht uit de geschiedenis na Israel zelf.

Israel schend meer VN-VeiligheidsRaadresoluties dan alle andere landen BIJelkaar; en dan tellen we niet de gevetode mee.


.......het al ettelijke malen langsgekomen en al even vaak weerlegde thema. Maar goed, toch maar tegen beter weten in door blijven gillen. Dat zet echt zoden aan de dijk, ja....

a. illegaal is de vraag nog maar: VN-resoluties zijn geen wet. Bovendien waren de verschillende oorlogen sinds '47 tegen Israël ook illegaal. Illegaal of niet, als ze waren gewonnen had er nu geen Jood meer in Israël geleefd.
b. meest brutale en langste bezetting; die eer komt een aantal andere regimes toe, waaronder verschillende arabische. Dit is gewoon een aperte al vele malen weerlegde, typisch arabische leugen.
c. het totaal aan geschonden resoluties: is hierboven al aan de orde geweest. De VN heeft in de achterliggende 3 a 4 decennia weinig anders gedaan dan haar oren laten hangen naar het gehuil van de arabische wolven in het bos. Met als gevolg kruiwagenladingen met resoluties, die gek genoeg nooit op een gelijk wijze zijn geproduceerd tov van de vele, vele andere regimes die zich aan soortgelijke daden hebben schuldig gemaakt. Vaak ook nog aangevuld met genocide.
Tja, hoe wil je dan nog serieus genomen worden als je zelf niet eens tot een evenwichtige visie op gerechtigheid kunt komen?
d. Dus wat gaat voor? De onevenwichtige en bevooroordeelde mening van een overschreeuwd instituut of je eigen souvereiniteit en veiligheid? Geen moeilijke vraag.....



Israel is het land dat een groot aandeel heeft in de chaos die Irak vandaag de dag is; maar dit zal tegen haar gaan werken als de anti-bezettingskrachten succesvol blijken tegen de Amerikanen.


Ehh, moet hierop nog gereageerd worden?

Stop nou eens een keer zonder argumenten steeds maar dezelfde mening te blijven gillen, man. Maak jezelf niet belachelijk.

micha4
09-03-05, 23:17
Geplaatst door Coolassprov MC
[B]Zonder onafhangklijke gerechtigheid?]

Wel onafhankelijk, maar met militaire afspraken. Gerechtigheid is wat wij als onderhandelingsresultaat hebben. Zoveel mogelijk win-win voor beide partijen is gerechtigheid.



'Jullie' onderhouden een illegale en de meest brutale en langste bezetting uit de moderne geschiedenis met totale impuniteit en toestemming en goedkeuring van de machtigste legermacht uit de geschiedenis na Israel zelf.]

Er zijn langere bezettingen. Maar het is inderdaad te lang. Daar hebben de Arabieren met hun 3 x nee in Khartoum ook schuld aan. Anderzijds stinkt onze nederzettingenpolitiek.


schend meer VN-VeiligheidsRaadresoluties dan alle andere landen BIJelkaar; en dan tellen we niet de gevetode mee.]

Demagogie. Inderdaad de VS blokkeert resoluties die hen niet bevallen.



Israel is het land dat een groot aandeel heeft in de chaos die Irak vandaag de dag is; maar dit zal tegen haar gaan werken als de anti-bezettingskrachten succesvol blijken tegen de Amerikanen.]

Deze opmerking is van het kaliber "het is de schuld van de Joden en de fietsen". De rotzooi in Irak komt door Saddam en Bush. Maak ons niet groter dan wij zijn.


Micha

The_Reporter
14-03-05, 06:28
Geplaatst door micha4
Maak ons niet groter dan wij zijn.

Micha
Inderdaad. Hierover ben ik het helemaal met je eens.

Een Moslim zou moeten weten dat Allaah het Bestuur heeft over alle zaken. Niet de schepsels... :rolleyes:

nard
14-03-05, 18:07
Ontruiming eerste serie WestBank nederzettingen (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?threadid=132948)

En opnieuw......

nard
15-03-05, 09:45
NOS vandaag
Israël morgen weg uit Jericho
Israël draagt de stad Jericho morgen over aan de Palestijnen. Dat heeft de Israëlische minister Shaul Mofaz van Defensie gezegd na lang onderhandelen met de Palestijnen.

Begin volgende week is Tulkarem aan de beurt, gevolgd door Kalkilya.

Begin februari beloofde Israël dat het zich zou terugtrekken uit vijf Palestijnse steden op de Westelijke Jordaanoever. Na een Palestijnse aanslag in Tel Aviv werd de terugtrekking opgeschort.

Blokkades
Nieuw overleg liep vast door de eis van de Palestijnen dat Israël ook blokkades buiten Jericho opheft. Uiteindelijk zijn de Palestijnen akkoord gegaan met enkele controleposten net buiten de relatief rustige stad.

Israël heeft toegezegd de positie van de zogeheten roadblocks binnen een maand te heroverwegen.

micha4
15-03-05, 10:16
Geplaatst door nard


Nard,
Het is een vooruitgang, maar een kleine.

Sommige roadblocks (zoals een grote ten noorden van Jeroesjalajin) kunnen wij om veiligheidsredenen niet opheffen, ook al maakt het het leven van de Palestijnse bevolking ongelofelijk ingewikkeld.

Maar veel dagelijkse problemen kunnen worden voorkomen als de openingstijden in het veiligeidshek ruimer worden, als er meer doorlaatposten komen. Verder worden de kolonisten nog steeds niet aangepakt als zij de bevolking terroriseren, bijvoorbeeld waar zij het oogsten of het het gebruik van wegen onmogelijk maken. De landroof gaat ook nog door, meestal geholpen overigens door Palestijnse maffiose tussenpersonen die met valse papieren of dreiging met geweld van de eigenaars land afhandig maken (zonder betaling of tegen tegen afbraakprijzen) en dit land verkopen aan Joodse landhandelaren.

Er is dan wel enige vooruitgang maar omdat alles op alles gezet wordt om de scheiding in Aza te regelen, kunnen de extremisten en landrovers in Jehoeda en Shomron (= Westoever) hun gang nog gaan. Rondom Jeroesjalajin gaat de landroof via een wettelijke maatregel ook nog door, alhoewel de hoogste juridische autoriteit die praktijk ontoelaatbaar heeft verklaard.

De extremistische krachten zijn in dit land even sterk als bij de Palestijnen. Als er geen vaart achter het proces wordt gezet, is het binnen 3 maanden terug bij af.

Er komt hier geen burgeroorlog omdat Joden uiteindelijk niet op grote schaal op Joden zullen schieten. Maar de tegenstellingen zijn zo groot dat stilstand en daardoor verslechtering van de situatie al jaren doorgaat. En zo kom je dan bij een situatie uit die sterk op fascisme gaat lijken.

Micha

nard
15-03-05, 10:20
Dank je wel voor deze aanvulling.

Het is, neem ik aan, nu dus wachten op maatregelen van de regering tegen joodse extremisten.

micha4
17-03-05, 10:03
Nard,

ja, maar Sharon heeft nog geen meerderheid voor de begrotingsbehandeling. Als hij die niet krijgt, moeten er verkiezingen komen. Dan staat alles stil.

Om dat te voorkomen, laat hij de extremisten hun gang gaan. Hij hoopt daarmee een meerderheid te krijgen.

Micha

Coolassprov MC
19-03-05, 10:26
Geplaatst door micha4
Demagogie. (Inderdaad de VS blokkeert resoluties die hen niet bevallen.)

Of statistiek?

Deze discussie (evenals de zogenaamde top tussen Abbas en Sharon) zal nergens toe leiden omdat men de werkelijke issues blijft vermijden en blijft volharden in het dicteren aan de ander wat hun lijkt goed te dunken.

Coolassprov MC
19-03-05, 10:58
Geplaatst door nard
Je selectieve en eenzijdige visie op deze hele zaak geeft aan jouw idee van gerechtigheid ook direct een raar luchtje.

Hoogstwaarschijnlijk zal er in jouw optiek pas gerechtigheid geschied zijn als de grote conglomeraties met Joden in Israël in ashopen zijn veranderd.

Waar het verstand tekort schiet, schiet de verbeelding bij?

Citaten!?


Geplaatst door nard
Stop nou eens een keer zonder argumenten steeds maar dezelfde mening te blijven gillen, man. Maak jezelf niet belachelijk.

De ware issues, feiten en argumenten proberen te overbluffen door op arrogante wijze te volharden in achterhaalde bullshit en
de suggestie wekken dat je een argument zou herkennen als er 1tje gebracht zou worden;
dat zouden zaken zijn die ik ‘belachelijk’ acht!


Geplaatst door Coolassprov MC
Deze discussie (evenals de zogenaamde top tussen Abbas en Sharon) zal nergens toe leiden omdat men de werkelijke issues blijft vermijden en blijft volharden in het dicteren aan de ander wat hun lijkt goed te dunken.

Gerechtigheid is het uitbesteden van deze term en taak aan een onafhankelijk en internationaal erkend instituut.

Gerechtigheid is het langs juridische weg vereffenen van oude en actuele rekeningen.

Dus niet:


Geplaatst door micha4
Gerechtigheid is wat wij als onderhandelingsresultaat hebben. Zoveel mogelijk win-win voor beide partijen is.

Vrede is niet de afwezigheid van spanningen en geweld maar de aanwezig van gerechtigheid.


Geplaatst door micha4
Er zijn langere bezettingen. Maar het is inderdaad te lang.

Ik schreef:

De langste uit de moderne geschiedenis en de meest brutaal onderhouden bezetting uit de gehele geschiedenis.

Gedurende de eerste 3 weken van de huidige Intifada schoot het Israëlische aanvalsleger, volgens eigen zeggen, meer dan 1.000.000 kogels af op Palestijnse burgers.


Geplaatst door micha4
Er zijn langere bezettingen. (...)Daar hebben de Arabieren met hun 3 x nee in Khartoum ook schuld aan. (...)Deze opmerking is van het kaliber "het is de schuld van de Joden en de fietsen". De rotzooi in Irak komt door Saddam en Bush. (....)

Deze opmerking is van het kaliber "de schuld van de Zionistische Joden bestaat niet zolang er meerdere mensen en partijen rondlopen die op 1 of andere manier ook schuldig aan iets zijn".


Geplaatst door micha4
Maak ons niet groter dan wij zijn.

‘Jullie’ hebben al lang niet meer de reputatie van een natie van hardwerkende en progressieve verschoppelingen; ‘jullie’ zijn degene die het terrorisme (Haganna, Irgun en Sterngang) en massavernietigingswapens (chemische, biologische, nucleaire) in het Midden-Oosten geïntroduceerd hebben.


Geplaatst door micha4
Micha

Nogmaals en wederom aangenaam!

nard
10-04-05, 19:34
Telegraaf
Buitenland
Zo 10 apr 2005, 16:32
Spanningen rond Tempelberg lopen op
AMSTERDAM - Meer dan drieduizend Israëlische agenten hebben zondag de Oude Stad van Jeruzalem afgesloten, om ultranationalisten weg te houden van de Tempelberg, waar zich een aantal islamitische heiligdommen bevindt.

De ultranationalisten hadden voor zondag een grote demonstratie op de Tempelberg aangekondigd tegen de voorgenomen Israëlische terugtrekking uit de Gazastrook. Hoewel er slechts enkele tientallen demonstranten kwamen opdagen gaf de politie toe dat de actievoerders toch hun doel hadden bereikt. Zestien demonstranten werden opgepakt.

De organisatoren, de ultrarechtse actiegroep Revava, beschouwden de demonstratie van zondag als een oefening voor komende zomer. Dan willen ze de ontruiming van de joodse nederzettingen in de Gazastrook bemoeilijken door de politie op andere plaatsen, bijvoorbeeld op de Tempelberg, zoveel mogelijk werk te bezorgen. Vier rechtse Israëlische parlementsleden die de Tempelberg wilden bezoeken werden door de politie tegengehouden.

Bij de muur rond de Oude Stad kwam het tot schermutselingen tussen de politie en honderden jonge Palestijnse tegendemonstranten. Twee Palestijnen raakten daarbij gewond. Op de Westoever demonstreerden duizenden Palestijnen tegen de aangekondigde actie van de Israëlische ultranationalisten op de Tempelberg.

Coolassprov MC
11-04-05, 18:17
Israeli occupation forces raid Nablus


Monday 11 April 2005, 14:22 Makka Time, 11:22 GMT


Ashraf Musa, 15, was one of three youths killed by Israeli fire

Israeli occupation troops have made an incursion into the centre of Nablus in northern West Bank.



Early on Monday, the soldiers, who arrived in about 20 military vehicles backed by a helicopter, surrounded several buildings and called on their residents to get out, apparently looking for wanted Palestinian activists, witnesses said.

The troops have begun to demolish a house, a Palestinian official told Aljazeera. The troops also told reporters to leave the area.




Violent clashes erupted in central Nablus city, causing injuries, Aljazeera's correspondent in Palestine, Hasan al-Titi, reported.



Al-Titi said the Israeli military operation was still under way, particularly in the northern mountainous area in Baikar Street, adding that forces had imposed a curfew on Huwara, a town in the south of Nablus.



Looking for activists



Israeli forces said earlier they were seeking "wanted activists" but had not yet apprehended anyone.



Israeli forces were using police sniffer dogs to search through adjacent buildings while two Israeli Apache aircraft were seen hovering over the city, the correspondent added.



The raid led to a fierce clash in central Nablus between stone-throwing Palestinian youths and Israeli forces, injuring tens of Palestinians. Some suffered injuries due to tear gas while others were hit by rubber bullets, he added.



A military spokeswoman confirmed that the army had moved into Nablus "for a routine operation".



Aljazeera reported the Israeli forces had arrested at least five members of the Fatah-affiliated al-Aqsa Martyrs Brigades as well as activists of al-Awda Brigades.



One of them is Firas al-Tanbur, a member of al-Awda Brigades in Nablus, who is one of Israel's most wanted Palestinian resistance activists.



Settlers shelled



The raid came a few hours after Palestinian resistance groups fired dozens of mortar shells at Israeli settlers and troop positions in the Gaza Strip.



Resistance groups said the mortar fire was in response to the killing of three Palestinian youths by Israeli soldiers in the southern Gaza town of Rafah on Saturday.



Military sources said on Sunday that 25 mortar shells had been fired at Jewish settlements, causing damage to three houses but no injuries.



Hamas, Islamic Jihad, al-Aqsa Martyrs Brigades, Ahmad Abu al-Rish Brigades and the Democratic Front for the Liberation of Palestine all have confirmed they had shelled settlements in the Gaza Strip in retaliation for the Israeli "crime".