PDA

Bekijk Volledige Versie : Religieus extremisme neemt toe in Nederland



Marsipulami
09-02-05, 11:50
17 Jarige schaatstalent verkiest zondagsrust boven schaatstoernooi

Zondag is de dag om het geloof te belijden

Geplaatst op 7/2 '05 om 16:44u
Door Ton Huitink (Bron: Stentor)


HEINO (RKnieuws.net) - Jesse de Haan had afgelopen weekeinde in Assen kunnen zitten. Daar verzamelden de grootste schaatstalenten van Nederland zich voor het Nederlands kampioenschap voor junioren. Met een persoonlijk record van 2:03,15 op de 1500 meter zou de 17 - jarige schaatser uit Heino in het veld van B - junioren geen gek figuur slaan. Maar De Haan wist voor dit seizoen al dat hij dat NK niet zou rijden.

Het kampioenschap valt, net als de kwalificatiewedstrijden er naartoe, deels op zondag. En die dag is volgens hem niet bedoeld om te schaatsen, maar om zijn geloof te belijden. De Haan, lid van de Stokvisdennen uit Dalfsen, heeft die beslissing zelf genomen. ‘We komen, wat geloof betreft, uit de traditionele hoek’, legt hij uit. ‘In die kringen was het ondenkbaar om op zondag te sporten. Toen ik wat ouder werd ben ik er zelf over na gaan denken. Uit de bijbel maak ik op dat sporten op zondag niet verboden is. Maar ik heb er voor gekozen om die dag voor andere dingen te gebruiken. Naar de kerk gaan, de bijbel lezen en met vrienden praten. Dat is veel belangrijker dan schaatsen.’

Die keuze stond een uitnodiging voor de gewestelijke selectie, zo’n beetje het hoogst haalbare voor elke jonge schaatser, in de weg. ‘Ik won aan het eind van vorig seizoen een talentenwedstrijd van het gewest met drie punten voorsprong. Na die wedstrijd rekenden we eigenlijk wel op een telefoontje. Toen we na een aantal weken nog niets hadden gehoord hebben we zelf maar gebeld. We kregen te horen dat iemand die niet op zondag schaatst niet voor de regioselectie in aanmerking komt. Dat was een tegenvaller.’

Heeft hij op zo’n moment geen spijt van zijn keuze? ‘Nee. Vroeger wel, omdat je toch heel wat mooie wedstrijden mist. Nu kan ik de sport relativeren. Ik heb niet meer het eergevoel om per se te willen winnen, ik wil voor mezelf goed presteren. De scherpe kantjes zijn er daardoor een beetje af. Maar het voordeel is dat ik geen druk voel. Ik ben nu in staat volop te genieten van een prachtige sport.’

Hoewel het niet direct zo overkomt, heeft De Haan wel de ambitie om topschaatser te worden. Hij heeft daarvoor een bijzondere reden. ‘Het zou een mooie kans zijn om veel mensen over God te vertellen. In dat geval kan ik overigens best besluiten om wel op zondag te schaatsen. Want als prof heb je volgens mij genoeg tijd om de dingen die ik nu op zondag doe, op een andere dag te doen. En zoals ik al zei, ik ben ervan overtuigd dat sporten op zondag een eeuwig leven niet in de weg staat.’



--------------------------------------------------------------------------------