PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Mentaliteit harder door islamdebatten'. Rotterdamse jongeren zijn het spuugzat.



Zwarte Schaap
09-02-05, 14:28
'Mentaliteit harder door islamdebatten'

In Rotterdam organiseert het gemeentebestuur debatten over de islam. De jongeren zijn er niet enthousiast over. ,,Het lijkt wel of het college op oorlogspad is.''

Door Froukje Santing

Jongeren in Rotterdam zijn ,,spuugzat'' van de islamdebatten die op gezag van het college in hun stad worden georganiseerd. ,,Gecombineerd met de extreme aandacht die er is voor veiligheid, zie je dat de mentaliteit in de stad, ook onder jongeren, hierdoor juist verhardt in plaats van dat bevolkingsgroepen naar elkaar toegroeien'', waarschuwt Brenda Dirkse (22), voorzitter van de Rotterdamse Jongeren Raad en student film- en televisiewetenschappen. ,,Het lijkt wel of het college op oorlogspad is.''

Bestuurslid Casper Geurtz (21), die bestuurskunde studeert: ,,De islamdebatten leiden tot het uitvergroten van de religieuze verschillen tussen allochtonen en autochtonen. Iedereen probeert in een debat zijn eigen gelijk te halen. Wat mensen daarvan bijblijft zijn de extreme uitspraken.''

Sergio Belfor (20), medebestuurslid en student economie, ziet de debatten vooral ook als een manier waarop volwassenen de samenleving ordenen. Jongeren beoordelen hun vrienden en anderen die ze bijvoorbeeld in het uitgaansleven tegenkomen nauwelijks op hun culturele of religieuze achtergrond. Volwassenen doen dat volgens hem wel. ,,En zeker als ze ook nog eens politicus of bestuurder zijn. Het lijkt wel of ze dan met andere ogen naar de samenleving kijken dan in hun jeugd.''

Volgens Brenda Dirkse is de jongerencultuur al divers. ,,Iemand spreekt je aan omdat hij of zij van dezelfde muziek houdt, net als jij heeft genoten van een bepaalde film, je enthousiasme deelt voor een trend of naar dezelfde cafés gaat. Dát zijn de zaken waarop jongeren elkaar vinden en accepteren'', aldus de voorzitter.

De Rotterdamse Jongeren Raad is het officiële adviesorgaan van de gemeente wat betreft het jongerenbeleid. Rotterdam heeft circa 180.000 inwoners in de leeftijd van nul tot 24 jaar. Zeker 40 procent daarvan is afkomstig uit circa 125 verschillende landen. In de raad werken zo'n twintig organisaties samen.

Volgens de jongerenraad is de culturele verscheidenheid in de stad een gegeven. ,,Rotterdam moet juist trots zijn op die identiteit van een stad die culturen bij elkaar brengt'', vindt Brenda Dirkse. ,,Maar het lijkt wel of we alleen maar problemen hebben'', zegt bestuurslid Abdel Laziz. ,,Het is hier de proeftuin van het land wat betreft het nieuwe denken over integratie. Hier worden harde uitspraken gelanceerd over migranten, moskeeën met te hoge minaretten, het sluiten van wijken voor minderbedeelde allochtonen en de islam.'' Abdel Laziz was er tot voor enkele jaren trots op Rotterdammer te zijn. ,,Dat gevoel ben ik nu helemaal kwijt.''

De jongeren zijn bezorgd over de sfeer in de stad. Bij de raad bestaat bijvoorbeeld de indruk, op basis van de klachten die men hierover binnenkrijgt, dat allochtone jongeren vaker door de politie worden gevraagd zich te legitimeren dan autochtone jongeren, sinds de legitimatieplicht op 1 januari van kracht is. ,,Ik heb een Kaapverdiaanse vriend'', vertelt Casper Geurtz, ,,die de afgelopen weken al zeker drie keer is aangehouden.''

Nico Groenenboom (20), ook bestuurslid en student bestuurskunde, pleit voor een nieuwe aanpak door het college. ,,We moeten ophouden met praten. Er is genoeg gedebatteerd over allochtonen versus autochtonen. We moeten dingen samen gaan doen.''

Daarom wil de jongerenraad zelf ,,activiteiten organiseren, die het respect voor andere culturen benadrukken'', zegt Sergio Belfor. ,,Op 21 maart, de dag waarop wereldwijd tegen racisme en discriminatie wordt geageerd, trekken we niet met spandoeken door de stad, maar organiseren we een diversiteitsoptocht. Hiervoor zijn alle scholen in de stad aangeschreven.''


Bron: NRC-Handelsblad 09/02/05

catch28
09-02-05, 16:51
respect,respect, altijd maar dat respect. Je hoeft helemaal geen respect voor andere culturen te hebben. Je moet alleen niet meteen op iemands hoofd gaan timmeren als ie iets zegt wat je niet zint.

Kritiek op beweegredenen, cultuur, godsdienst, meningen, dat brengt de mens verder, niet dat softe gedoe.

Dat met debatteren mensen verder weg van elkaar komen te staan, tsjaa, dat kan nou eenmaal. MIsschien krijg je meer in de smiezen hoe die anderen er echt over denken.

En dat lijkt me helemaal niet slecht.

Eke
09-02-05, 19:05
Geplaatst door catch28


Dat met debatteren mensen verder weg van elkaar komen te staan, tsjaa, dat kan nou eenmaal. MIsschien krijg je meer in de smiezen hoe die anderen er echt over denken.



Als je als maar een bepaald standpunt verdedigt dat wordt aangevallen, ga je er steeds meer in geloven en dus zullen je eigen reakties feller worden..

observer
09-02-05, 20:11
,Gecombineerd met de extreme aandacht die er is voor veiligheid hoe zou dat nu komen

mark61
09-02-05, 23:43
Tis net of een stel schrikachtige autochtone bejaarden met lede ogen aanzien dat 'hun' jongeren gewoon met elkaar en anderen omgaan, zonder met hoogdravende termen als 'cultuur' en 'godsdienst' te smijten die alleen maar dienen als 'nette' omschrijving van hun eigen angst voor alles wat 'vreemd' is.

Denk ik dan, alleen al bij de term 'islamdebat'. Wanneer werd het laatste 'christendebat' ook al weer gevoerd?

salinger
10-02-05, 11:28
Geplaatst door Eke
Als je als maar een bepaald standpunt verdedigt dat wordt aangevallen, ga je er steeds meer in geloven en dus zullen je eigen reakties feller worden..

dat kan, maar dat hoeft niet. Je kan ook de andere kant op beredeneren.

Discussie is een strijd, die kan verbroederen maar ook vijanden kan maken. Maar in ieder geval geeft een discussie meer helderheid.


Ik wil graag horen, onverbloemd, wat iemands mening is, en juist door wat niet-gehoord wordt en verzwegen blijft, ontstaat een onjuist beeld.

Doeschate
10-02-05, 12:06
Geplaatst door mark61
Tis net of een stel schrikachtige autochtone bejaarden met lede ogen aanzien dat 'hun' jongeren gewoon met elkaar en anderen omgaan, zonder met hoogdravende termen als 'cultuur' en 'godsdienst' te smijten die alleen maar dienen als 'nette' omschrijving van hun eigen angst voor alles wat 'vreemd' is.

Denk ik dan, alleen al bij de term 'islamdebat'. Wanneer werd het laatste 'christendebat' ook al weer gevoerd? Er vindt voortdurend een christendebat plaats, vele programma's zoals "spiritus" en dergelijke. Denk aan de debatten omtrent Kuitert de afgelopen halve eeuw. Het is een normale zaak dat er ook debat over de islam is. Helaas is men dat in de islamitische wereld niet gewend, vandaar de onwennigheid.

Dutchess
10-02-05, 12:47
Geplaatst door Zwarte Schaap
Sergio Belfor (20), medebestuurslid en student economie, ziet de debatten vooral ook als een manier waarop volwassenen de samenleving ordenen. Jongeren beoordelen hun vrienden en anderen die ze bijvoorbeeld in het uitgaansleven tegenkomen nauwelijks op hun culturele of religieuze achtergrond. Volwassenen doen dat volgens hem wel. ,,En zeker als ze ook nog eens politicus of bestuurder zijn. Het lijkt wel of ze dan met andere ogen naar de samenleving kijken dan in hun jeugd.''

:lole:

Malika22
10-02-05, 13:01
Geplaatst door Doeschate
Er vindt voortdurend een christendebat plaats, vele programma's zoals "spiritus" en dergelijke. Denk aan de debatten omtrent Kuitert de afgelopen halve eeuw. Het is een normale zaak dat er ook debat over de islam is. Helaas is men dat in de islamitische wereld niet gewend, vandaar de onwennigheid.


De dialoog aangaan MET de moslims. Klinkt als een vooruitgang. Vroeger (nu eigenlijk nog steeds) werd immers alleen over deze groep gesproken. Alleen geloof ik niet in de "goede" bedoelingen die mensen hebben , wanneer zij de dialoog willen aangaan met de moslim.

Geef mij dan liever iemand zoals Michiel Smit , F.de Winter( Vlaams belang)etc, etc. Die gewoon openlijk hun afschuw uitspreken op de Moslimgemeenschap, Allochtone gemeenschap. Liever dat dan de Hypocrisie van de autochtone Hollander, met hun zogenaamde medelijden met de moslimvrouw , onderdrukking en bla bla bla.

mark61
10-02-05, 13:19
Geplaatst door Doeschate
Er vindt voortdurend een christendebat plaats, vele programma's zoals "spiritus" en dergelijke.

Die worden speciaal door de gemeente volksbreed georganiseerd om christenen en niet-christenen nader tot elkaar te brengen? Kom nou!

Dutchess
10-02-05, 13:28
Geplaatst door mark61
Die worden speciaal door de gemeente volksbreed georganiseerd om christenen en niet-christenen nader tot elkaar te brengen? Kom nou!

Jaja.

Ik als neo-christen, volgeling van de radicaalpragmatischvrijzinnige stroming in het vrolijk protestantisme, word voortdurend ter verantwoording geroepen voor de daden van de IRA en Bush. Word er gek van. Echt. Moslims lopen met een grote boog om me heen. Sommige mensen vinden zelfs dat ik mijn kruisje niet meer mag dragen.

Doeschate
10-02-05, 13:31
Geplaatst door mark61
Die worden speciaal door de gemeente volksbreed georganiseerd om christenen en niet-christenen nader tot elkaar te brengen? Kom nou! Er vinden meerdere islamdebatten plaats, kort geleden in Amsterdam bijv. Wellicht is er behoefte aan meer kennis over elkaars cultuur en religie. Uit onderzoek blijkt dat onbekendheid met elkaar een belangrijke oorzaak is van de huidige kloof. Hoe wil je anders iets aan de problematiek doen?

observer
10-02-05, 16:12
Geplaatst door Malika22
De dialoog aangaan MET de moslims. Klinkt als een vooruitgang. Vroeger (nu eigenlijk nog steeds) werd immers alleen over deze groep gesproken. Alleen geloof ik niet in de "goede" bedoelingen die mensen hebben , wanneer zij de dialoog willen aangaan met de moslim.

Geef mij dan liever iemand zoals Michiel Smit , F.de Winter( Vlaams belang)etc, etc. Die gewoon openlijk hun afschuw uitspreken op de Moslimgemeenschap, Allochtone gemeenschap. Liever dat dan de Hypocrisie van de autochtone Hollander, met hun zogenaamde medelijden met de moslimvrouw , onderdrukking en bla bla bla. om precieser te zijn spreken ze niet hun afschuw over de moslimgemeenschap uit maar over de moslims in nederland en belgie

ik geloof niet dat de heren een probleem hebben met moslims ergens anders die geen bedreiging zijn

ach het feit is dat er mensen zijn, moslims die dingen doen die niet door de beugel kunnen

de moslims in het algemeen hebben dat niets mee te maken en niets mee te doen echter veel hulp bij het oplossen van het probleem heb ik ook niet gezien meestal vervalt het in standaard termen als "niet stigmatiseren ed, dat is ook een oorzaak van de generalisering

mischien tijd dat mohammed moslim actief de extremen gaat aanpakken

niemand zit te wachten of een arabische versie van "wir haben es nicht gewust"

mark61
11-02-05, 19:30
Geplaatst door Doeschate
Er vinden meerdere islamdebatten plaats, kort geleden in Amsterdam bijv. Wellicht is er behoefte aan meer kennis over elkaars cultuur en religie. Uit onderzoek blijkt dat onbekendheid met elkaar een belangrijke oorzaak is van de huidige kloof. Hoe wil je anders iets aan de problematiek doen?

Elke burger zou geheel spontaan s kennis kunnen gaan maken met de buren. Over islam hoeft het helemaal niet te gaan. Het absurde is juist dat zulke abstracte termen als godsdienst worden gebruikt waar het in werkelijkheid gaat om onbekend maakt onbemind. Al die termen zijn pompeus en verhullen de simpele waarheid erachter: de spreker/schrijver heeft nog nooit zo'n moslim/Mar/Tur van dichtbij gezien.

mark61
11-02-05, 19:31
Geplaatst door Dutchess
Jaja.

Ik als neo-christen, volgeling van de radicaalpragmatischvrijzinnige stroming in het vrolijk protestantisme, word voortdurend ter verantwoording geroepen voor de daden van de IRA en Bush. Word er gek van. Echt. Moslims lopen met een grote boog om me heen. Sommige mensen vinden zelfs dat ik mijn kruisje niet meer mag dragen.

Precies. Je bent een Bedreiging voor de Verlichting.

~Panthera~
11-02-05, 19:33
Geplaatst door mark61
Elke burger zou geheel spontaan s kennis kunnen gaan maken met de buren. Over islam hoeft het helemaal niet te gaan. Het absurde is juist dat zulke abstracte termen als godsdienst worden gebruikt waar het in werkelijkheid gaat om onbekend maakt onbemind. Al die termen zijn pompeus en verhullen de simpele waarheid erachter: de spreker/schrijver heeft nog nooit zo'n moslim/Mar/Tur van dichtbij gezien.

Godver, ik wel. :stout:
Ist erg ? :moe:

Rabi'ah.
11-02-05, 19:35
Geplaatst door mark61
Tis net of een stel schrikachtige autochtone bejaarden met lede ogen aanzien dat 'hun' jongeren gewoon met elkaar en anderen omgaan, zonder met hoogdravende termen als 'cultuur' en 'godsdienst' te smijten die alleen maar dienen als 'nette' omschrijving van hun eigen angst voor alles wat 'vreemd' is.



Precies. De jeugd heeft de toekomst. :duim:

Maar ff serieus, bij de jeugd gaat het allemaal een stuk beter en hoor ik ook veel minder angstige geluiden.

Veel jongeren in mijn omgeving hebben ook veel vrienden/vriendinnen van diverse afkomsten of een relatie met iemand van een ander geloof/andere cultuur.

Jongeren gaan over het algemeen een stuk relaxter om met de (echte of vermeende) verschillen.

mark61
11-02-05, 19:44
Geplaatst door ~Panthera~
Godver, ik wel. :stout:
Ist erg ? :moe:

Nou, je ziet t. Je mist alle fun van een volwassen massahysterie.

mark61
11-02-05, 19:46
Geplaatst door Rabi'ah.
Precies. De jeugd heeft de toekomst. :duim:

Behalve die breezersletjes natuurlijk, die zijn reddeloos verloren.


Veel jongeren in mijn omgeving hebben ook veel vrienden/vriendinnen van diverse afkomsten of een relatie met iemand van een ander geloof/andere cultuur.

Hè bah. Met wat voor mensen ga jij in Tanri's naam om?


Jongeren gaan over het algemeen een stuk relaxter om met de (echte of vermeende) verschillen.

En als dat niet werk, slaan ze er gewoon op. :duim:

:hihi:

~Panthera~
11-02-05, 19:46
Geplaatst door mark61
Nou, je ziet t. Je mist alle fun van een volwassen massahysterie.


I know.
I'm boring. :moe:

mark61
11-02-05, 19:52
Geplaatst door ~Panthera~
I know.
I'm boring. :moe:

Hè hè, eindelijk is het hoge woord eruit.

We waarderen je oprechtheid.

Dr zit zeker geen breezersletje in jou?

Rabi'ah.
11-02-05, 19:54
Geplaatst door mark61
Behalve die breezersletjes natuurlijk, die zijn reddeloos verloren.

:rolleyes:

*tyuri*



Geplaatst door mark61

Hè bah. Met wat voor mensen ga jij in Tanri's naam om?

Met mensen die even tolerant en ruimdenkend zijn als ik. :ego: :zelfgenoegzamegnuif:

:lekpuh:




Geplaatst door mark61

En als dat niet werk, slaan ze er gewoon op. :duim:


Oja? Vertel? :duivels:

mark61
11-02-05, 19:58
Geplaatst door Rabi'ah.
:rolleyes:

*tyuri*

Meesje ik heb je gezegd, maak geen tyuri voor mij hoor!


Met mensen die even tolerant en ruimdenkend zijn als ik. :ego: :zelfgenoegzamegnuif:

:moe: zo, nou ik s.


Oja? Vertel? :duivels:

ZS is niet van alle diverse uitingen van (jeugd-)cultuur even gecharmeerd. Hij schijnt zich regelmatig al hoeken uitdelend een weg te moeten banen van zijn huis naar de buurtsuper.

Rabi'ah.
11-02-05, 20:00
Geplaatst door mark61
Meesje ik heb je gezegd, maak geen tyuri voor mij hoor!

Wat wou je ertegen doen dan? :melig:



Geplaatst door mark61

:moe: zo, nou ik s.

Tsja.



Geplaatst door mark61

ZS is niet van alle diverse uitingen van (jeugd-)cultuur even gecharmeerd. Hij schijnt zich regelmatig al hoeken uitdelend een weg te moeten banen van zijn huis naar de buurtsuper.

:moe:

Je bedoelt dat ZS zich weleens heeft moeten verdedigen tegen opdringerige mannen.

~Panthera~
11-02-05, 20:02
Geplaatst door mark61
Hè hè, eindelijk is het hoge woord eruit.

We waarderen je oprechtheid.

Dr zit zeker geen breezersletje in jou?


http://www.cosgan.net/images/smilie/figuren/g025.gif

mark61
11-02-05, 20:11
Geplaatst door Rabi'ah.
Wat wou je ertegen doen dan? :melig:

Ik ga je klappen! :zweep:


Je bedoelt dat ZS zich weleens heeft moeten verdedigen tegen opdringerige mannen.

Mevrouw, hij heeft r s verslag van gedaan. Zijn leven is een ware odyssee, van de voordeur via krantenwijk tot V&D, overal wordt hij belaagd. En maar meppen. Dat ie nog aan wat anders toekomt.

Rabi'ah.
11-02-05, 20:21
Geplaatst door mark61
Ik ga je klappen! :zweep:



Ik zou het maar niet proberen als ik jou was.

No mek' grap nanga uma fu Sranan. :ego:

:duivels:

~Panthera~
11-02-05, 20:25
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik zou het maar niet proberen als ik jou was.

No mek' grap nanga uma fu Sranan. :ego:

:duivels:


Mag ook niet van Broodje Donner. :moe:

:D

Rabi'ah.
11-02-05, 20:34
Geplaatst door ~Panthera~
Mag ook niet van Broodje Donner. :moe:

:D

:hihi:

mark61
11-02-05, 20:39
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik zou het maar niet proberen als ik jou was.

No mek' grap nanga uma fu Sranan. :ego:

:duivels:

Mi gaddo mi jesuuuuus. Moek nou bang worden? Ik heb tr ruim ervaring mee. Kom maar op! :fpuh:

Rabi'ah.
11-02-05, 20:44
Geplaatst door mark61
Mi gaddo mi jesuuuuus. Moek nou bang worden? Ik heb tr ruim ervaring mee. Kom maar op! :fpuh:

:ninja2:

mark61
11-02-05, 21:17
Geplaatst door Rabi'ah.
:ninja2:

You're on lady!

http://www.roots-archives.com/artwork/albums/thumbs/1427.jpg

Ken je die?

Heu, ik kan hem zelf niet zien. Afijn, http://www.roots-archives.com/release/1650

Zwarte Schaap
11-02-05, 21:22
Geplaatst door mark61
Ik ga je klappen! :zweep:

Mevrouw, hij heeft r s verslag van gedaan. Zijn leven is een ware odyssee, van de voordeur via krantenwijk tot V&D, overal wordt hij belaagd. En maar meppen. Dat ie nog aan wat anders toekomt.
Ik was trouwens nog minderjarig dat die flikkers mij wilden aanranden.

Woensdag tijdens die debatten is trouwens op de coolsingel mijn enige bezit van waarde, een mountainbike van Gazelle gestolen. Mijn verzekering was net 2 maanden geleden afgelopen.

mark61
11-02-05, 21:28
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik was trouwens nog minderjarig dat die flikkers mij wilden aanranden.

Woensdag tijdens die debatten is trouwens op de coolsingel mijn enige bezit van waarde, een mountainbike van Gazelle gestolen. Mijn verzekering was net 2 maanden geleden afgelopen.

Dat is zwaar klote. Mijn voorwiel is laatst gestolen. Dat was nog dommer. Loop je als een dwaas met je gehandicapte fiets op je schouder. Te wachten tot een eikel vraagt: hé, waar ga jij met die fiets heen. Dan kon die m zo tussen zijn gebit krijgen. Magoed, persoonlijke frustratie.

PM ff je bank/giro. Doe ik een kleine bijdrage (ik ben tegenwoordig behoeftig) als beginnetje voor een nieuwe. Als elke eikel die hier langs komt nou het zelfde doet, heb je zo weer een nieuwe.

taouanza
12-02-05, 09:30
Geplaatst door Zwarte Schaap
'Mentaliteit harder door islamdebatten'

In Rotterdam organiseert het gemeentebestuur debatten over de islam. De jongeren zijn er niet enthousiast over. ,,Het lijkt wel of het college op oorlogspad is.''

Door Froukje Santing

Jongeren in Rotterdam zijn ,,spuugzat'' van de islamdebatten die op gezag van het college in hun stad worden georganiseerd. ,,Gecombineerd met de extreme aandacht die er is voor veiligheid, zie je dat de mentaliteit in de stad, ook onder jongeren, hierdoor juist verhardt in plaats van dat bevolkingsgroepen naar elkaar toegroeien'', waarschuwt Brenda Dirkse (22), voorzitter van de Rotterdamse Jongeren Raad en student film- en televisiewetenschappen. ,,Het lijkt wel of het college op oorlogspad is.''

Bestuurslid Casper Geurtz (21), die bestuurskunde studeert: ,,De islamdebatten leiden tot het uitvergroten van de religieuze verschillen tussen allochtonen en autochtonen. Iedereen probeert in een debat zijn eigen gelijk te halen. Wat mensen daarvan bijblijft zijn de extreme uitspraken.''

Sergio Belfor (20), medebestuurslid en student economie, ziet de debatten vooral ook als een manier waarop volwassenen de samenleving ordenen. Jongeren beoordelen hun vrienden en anderen die ze bijvoorbeeld in het uitgaansleven tegenkomen nauwelijks op hun culturele of religieuze achtergrond. Volwassenen doen dat volgens hem wel. ,,En zeker als ze ook nog eens politicus of bestuurder zijn. Het lijkt wel of ze dan met andere ogen naar de samenleving kijken dan in hun jeugd.''

Volgens Brenda Dirkse is de jongerencultuur al divers. ,,Iemand spreekt je aan omdat hij of zij van dezelfde muziek houdt, net als jij heeft genoten van een bepaalde film, je enthousiasme deelt voor een trend of naar dezelfde cafés gaat. Dát zijn de zaken waarop jongeren elkaar vinden en accepteren'', aldus de voorzitter.

De Rotterdamse Jongeren Raad is het officiële adviesorgaan van de gemeente wat betreft het jongerenbeleid. Rotterdam heeft circa 180.000 inwoners in de leeftijd van nul tot 24 jaar. Zeker 40 procent daarvan is afkomstig uit circa 125 verschillende landen. In de raad werken zo'n twintig organisaties samen.

Volgens de jongerenraad is de culturele verscheidenheid in de stad een gegeven. ,,Rotterdam moet juist trots zijn op die identiteit van een stad die culturen bij elkaar brengt'', vindt Brenda Dirkse. ,,Maar het lijkt wel of we alleen maar problemen hebben'', zegt bestuurslid Abdel Laziz. ,,Het is hier de proeftuin van het land wat betreft het nieuwe denken over integratie. Hier worden harde uitspraken gelanceerd over migranten, moskeeën met te hoge minaretten, het sluiten van wijken voor minderbedeelde allochtonen en de islam.'' Abdel Laziz was er tot voor enkele jaren trots op Rotterdammer te zijn. ,,Dat gevoel ben ik nu helemaal kwijt.''

De jongeren zijn bezorgd over de sfeer in de stad. Bij de raad bestaat bijvoorbeeld de indruk, op basis van de klachten die men hierover binnenkrijgt, dat allochtone jongeren vaker door de politie worden gevraagd zich te legitimeren dan autochtone jongeren, sinds de legitimatieplicht op 1 januari van kracht is. ,,Ik heb een Kaapverdiaanse vriend'', vertelt Casper Geurtz, ,,die de afgelopen weken al zeker drie keer is aangehouden.''

Nico Groenenboom (20), ook bestuurslid en student bestuurskunde, pleit voor een nieuwe aanpak door het college. ,,We moeten ophouden met praten. Er is genoeg gedebatteerd over allochtonen versus autochtonen. We moeten dingen samen gaan doen.''

Daarom wil de jongerenraad zelf ,,activiteiten organiseren, die het respect voor andere culturen benadrukken'', zegt Sergio Belfor. ,,Op 21 maart, de dag waarop wereldwijd tegen racisme en discriminatie wordt geageerd, trekken we niet met spandoeken door de stad, maar organiseren we een diversiteitsoptocht. Hiervoor zijn alle scholen in de stad aangeschreven.''


Bron: NRC-Handelsblad 09/02/05

Het zijn ook geen debatten het zijn openbare massarechtbanken: Moslims moeten met zijn allen een keertje toegeven dat ze niet deugen.:moe: