PDA

Bekijk Volledige Versie : Groen Links: militairen en tanks in de straten van Amsterdam zo gek nog niet?



TonH
10-02-05, 12:33
PvdA: geen legertanks in Amsterdam
Van onze verslaggevers

AMSTERDAM - De PvdA, de grootste partij in de Amsterdamse gemeenteraad, ziet niets in het voorstel van korpschef Bernard Welten om gebouwen in de hoofdstad door het leger te laten beveiligen.

''We zijn niet in oorlog,'' reageert fractievoorzitter Lodewijk Asscher. ''Dus dan wil ik ook geen tanks of groene uniformen op straat zien. Ik vind het een slecht plan. Ik hoop wel dat het effect van dit voorstel is dat minister als de wiedeweerga meer agenten naar de hoofdstad stuurt.''

GroenLinks-fractievoorzitter Maarten van Poelgeest vindt het plan nog 'moeilijk te beoordelen'. ''Intuïtief zeg ik: beter dat de politie het doet.''

Maar als de noodzaak er is, maakt het misschien niet uit of politie of de landmacht een gebouw beschermd, aldus Van Poelgeest. ''Ik wacht het voorstel van Welten eerst maar even af.''

Volgens een woordvoerder van de Amsterdamse politie beveiligt de politie momenteel 125 objecten in de hoofdstad, waaronder ambassades en consulaten.

Die intensievere beveiliging kostte in 2004 ruim honderdduizend manuren, meer dan twee keer zoveel als het jaar ervoor, toen dit nog 41.000 uren bedroeg.

Voor het komende jaar ziet het ernaar uit dat de beveiliging van gebouwen en objecten even intensief blijft of zelfs toeneemt. Om te zorgen dat voldoende agenten overblijven voor het gewone politie werk trekt de korpschef nu aan de bel.

De Raad van Hoofdcommissarissen deelt de zorg van Welten dat de bewaking van bepaalde objecten in de grote steden steeds meer beslag legt op het politiewerk.

De raad heeft nog geen standpunt ingenomen of de krijgsmacht, in dit geval de marechaussee, voor deze taak moet worden ingeschakeld. ''Binnenkort gaan wij met minister Remkes over mogelijke oplossingen praten,'' aldus een woordvoerder van de raad.

De minister is bereid op korte termijn over de kwestie te praten, aldus zijn woordvoerder. Hij wijst erop dat Amsterdam en ook Den Haag al extra politiemensen hebben. Die zijn aangesteld, omdat in Amsterdam en Den Haag veel ambassades, consulaten en andere internationale organisaties gehuisvest zijn. Bovendien worden in deze twee steden vaker demonstraties georganiseerd.

Maar, zegt de woordvoerder van Remkes 'de hoeveelheid agenten in deze steden is de laatste jaren niet aangepast aan de veranderde terreurdreiging'.

De politie in Den Haag kan nog geen commentaar geven op het voorstel van Welten en of dat korps zich aansluit bij het Amsterdamse verzoek. Burgemeester Job Cohen van Amsterdam laat de kwestie over aan Welten.

© Het Parool, 10-02-2005


Op buurtnivo is dit tekort aan agenten heel erg goed te merken. Buurtregiseurs die ingezet worden voor de bewaking van lege gebouwen in plaats van hun werk te kunnen doen in wijken als de Diamantbuurt. Misschien is deze profocerende opmerking van Welten nodig om Den Haag écht wakker te krijgen. Maar ik ben het er hartstochtelijk mee oneens. :moe:

Spoetnik
10-02-05, 12:51
Ik zeg, laten we de standrechtelijke executie weer invoeren. Ga je de fout in, wordt je meteen omgelegd door speciale robots die in de lucht vliegen :duim:

wytze
10-02-05, 12:58
En alle moslims dienen zich elke ochtend om 06.30 uur te melden op het politiebureau voor een diepgaand gesprek over de stand van zaken omtrent hun radicalisering. :roker:

observer
10-02-05, 12:58
Geplaatst door Spoetnik
Ik zeg, laten we de standrechtelijke executie weer invoeren. Ga je de fout in, wordt je meteen omgelegd door speciale robots die in de lucht vliegen :duim: robots kosten geld er zijn vast wel wat radicale jongeren die de taak willen overnemen

Oramus
10-02-05, 13:11
Men loopt achter de feiten aan, wanneer nu gewoon eens alle moslimextremisten worden aangepakt is het niet meer nodig om zoveel geld en manuren in de bewaking van gebouwen te steken.

Dutchess
10-02-05, 13:15
Geplaatst door TonH
Op buurtnivo is dit tekort aan agenten heel erg goed te merken. Buurtregiseurs die ingezet worden voor de bewaking van lege gebouwen in plaats van hun werk te kunnen doen in wijken als de Diamantbuurt. Misschien is deze profocerende opmerking van Welten nodig om Den Haag écht wakker te krijgen. Maar ik ben het er hartstochtelijk mee oneens. :moe:


Ik ook!

Het leger dat zich binnenlands gaat inzetten? Moet niet gekker worden. Nog effe en we krijgen mariniers die huizen gaan invallen. Ze kunnen beter de DKDB uitbreiden.

Ron Haleber
10-02-05, 13:20
Geplaatst door Oramus
Men loopt achter de feiten aan, wanneer nu gewoon eens alle moslimextremisten worden aangepakt is het niet meer nodig om zoveel geld en manuren in de bewaking van gebouwen te steken.

Dat stelde Wilders gisteren in de kamer voor: in de bajes stoppen - plus de hangjongeren erbij...

Onzinnig. Ook geen kamermeerderheid in zicht... Ook niet op dit pb!


Het leger ipv pliesie voor bewaking inzetten vond in de kamer ook wel bijval... lijkt me een alternatief (beter dan dat ze in Irak de heibel gaande houden). :rolleyes:

TonH
10-02-05, 13:22
Geplaatst door Oramus
Men loopt achter de feiten aan, wanneer nu gewoon eens alle moslimextremisten worden aangepakt is het niet meer nodig om zoveel geld en manuren in de bewaking van gebouwen te steken.

Ja hoor. De advocaat van Mo B. wordt bewaakt vanwege bedreigingen en die komen niet van 'moslimextremisten'. De moskeeën die bewaakt worden.... ook allemaal bedreigt door 'moslimextremisten'.

Heb je verder het US-consulaat op het Museumplein al eens gezien? En daar komt de zgn. dreiging van álle kanten. :moe:

GroteWolf
10-02-05, 13:23
Dan geef je ze toch blauwe uniformen? Probleem opgelost.

Dutchess
10-02-05, 13:25
Geplaatst door GroteWolf
Dan geef je ze toch blauwe uniformen? Probleem opgelost.

Opnieuw opleiden lijkt me dan ook nodig. Maar dan zijn het gewoon agenten.

:confused:

GroteWolf
10-02-05, 13:25
Op buurtnivo is dit tekort aan agenten heel erg goed te merken. Buurtregiseurs die ingezet worden voor de bewaking van lege gebouwen in plaats van hun werk te kunnen doen in wijken als de Diamantbuurt. Misschien is deze profocerende opmerking van Welten nodig om Den Haag écht wakker te krijgen. Maar ik ben het er hartstochtelijk mee oneens

Ergo: Liever alle ruimte voor straatterreur en een crimewave dan het leger waar we voor betalen inzetten waar ze zich nuttig kunnen maken. Lekker logsich.

Dat van 'meer agenten in de hoofdstad' is natuurlijk een debiel proefballonnetje van die nonvaleur Asscher. Er is overal een tekort, met name in Limburg. Dat weet ie ook en daarmee gaat ie een echte oplossing blokkeren. Maar wat verwacht je anders van de PvdA.

wytze
10-02-05, 13:26
Ik stel voor de Apache helikopters terug te halen van de buitenlandse missies en in te zetten voor patrouilles boven de grote steden hier ter lande.
24/7

Oramus
10-02-05, 13:27
Geplaatst door TonH
Ja hoor. De advocaat van Mo B. wordt bewaakt vanwege bedreigingen en die komen niet van 'moslimextremisten'. De moskeeën die bewaakt worden.... ook allemaal bedreigt door 'moslimextremisten'.
Dat is allemaal terug te voeren op de moord op Theo van Gogh. Als Mohammed Bouyeri dus tijdens gestopt had kunnen worden, had hij geen advocaat nodig gehad en zouden er ook niet spontaan wraakacties worden uitgevoerd op moskeeën, kerken en religieuze scholen.

Dutchess
10-02-05, 13:30
Geplaatst door Oramus
Dat is allemaal terug te voeren op de moord op Theo van Gogh. Als Mohammed Bouyeri dus tijdens gestopt had kunnen worden, had hij geen advocaat nodig gehad en zouden er ook niet spontaan wraakacties worden uitgevoerd op moskeeën, kerken en religieuze scholen.

Maar dan moet je je ook afvragen wat er vooraf ging aan de radicalisering van Mo_B.

Tenzij je denkt dat hij moordlustig geboren is, maar dan moeten we razendsnel nieuw genonderzoek gaan doen.

Spoetnik
10-02-05, 13:37
Hij groeide een baard.

Als die moslim extremisten nou slim zijn, gaan ze het leger en de politie in.

GroteWolf
10-02-05, 13:38
Maar dan moet je je ook afvragen wat er vooraf ging aan de radicalisering van Mo_B.


Waarom? Er zijn altijd mensen die ontsporen dus je moet altijd mensen hebben om die mensen op/aan te pakken.

TonH
10-02-05, 13:42
Geplaatst door GroteWolf
Dan geef je ze toch blauwe uniformen? Probleem opgelost.

Militairen zijn ten ene male opgeleid met een heel andere geweldsinstructie en handhavingsbesef. Wanneer je hen inzet voor de bewaking van objecten moet je er van uitgaan dat zij ook optreden wanneer iemand in overtreding is. Wanneer je stelt dat het geen verschil maakt of je politie inzet of het leger dan ga je hier aan voorbij.

Dutchess
10-02-05, 13:42
Geplaatst door GroteWolf
Waarom? Er zijn altijd mensen die ontsporen dus je moet altijd mensen hebben om die mensen op/aan te pakken.

Mooi. Kunnen we gelijk stoppen met het debat over de islam, want dat is dan compleet onnodig. Misschien zelfs wel contraproductief, want het kost in ieder geval een hoop tijd. Tijd die je beter kunt besteden aan het nadenken over hoe mensen het effectiefst op te pakken.

TonH
10-02-05, 13:46
Geplaatst door Oramus
Dat is allemaal terug te voeren op de moord op Theo van Gogh. Als Mohammed Bouyeri dus tijdens gestopt had kunnen worden, had hij geen advocaat nodig gehad en zouden er ook niet spontaan wraakacties worden uitgevoerd op moskeeën, kerken en religieuze scholen.

Eventjes proberen ietsje langer terug te denken. Een paar jaartjes maar. Na de moord op Fortuyn liep half Nederland met bewaking en ook deze dreigingen kwamen niet van 'moslimextremisten'.

Verder zijn die honderden objecten die in Amsterdam bewaakt worden voor het grootste deel objecten die al lang voor de moord op Van Gogh om diverse redenen bewaakt moesten worden,

GroteWolf
10-02-05, 15:50
Mooi. Kunnen we gelijk stoppen met het debat over de islam, want dat is dan compleet onnodig. Misschien zelfs wel contraproductief, want het kost in ieder geval een hoop tijd

het debat over de Islam. Hmmm, klinkt interessant. Ik mag toch aannemen dat dat niet alleen terrorisme behelst. BMNL huizen? Emancipatie van de vrouw? Positie tov Israel/USA? Aparte zwemlessen? Importbruiden?