PDA

Bekijk Volledige Versie : Het recht op verschillen moet bevochten worden



TonH
11-02-05, 10:00
Mijn beste vriend gaat terug naar Istanbul
Serdar Manavoglu
NRC, 11022005

Mijn beste vriend is weg.

Voorgoed teruggegaan naar Turkije. Vijf jaar geleden, op 1 februari, kwam hij naar Nederland. We hebben nu samen zijn enkeltje Istanbul gekocht. De baliemedewerkster vroeg hem voor de grap: "Komt u niet meer terug?” Waarop mijn vriend reageerde met een dol enthousiast: "Nee, ik heb het gehad.” Hij moest er zelf wel om lachen, de baliemedewerkster voelde zich ongemakkelijk, ik deed alsof ik het nèt niet hoorde.

Ik wist dat hij het hier niet (meer) naar zijn zin had. Ik wist dat hij er moeite mee had dat de rest van zijn familie in Turkije zat en dat hij zich vanaf het begin al ontheemd voelde. Dit alles klinkt als een logische reden om terug te verlangen naar waar hij vandaan kwam. Heimwee hebben al mijn vrienden en familie, en zelfs ik wel eens; terwijl ik hier ben geboren en getogen.

Het recente klimaat in Nederland, waarin onderlinge verschillen volgens sommigen zijn verworden tot potentiële problemen, waarin keuzes en uitingen van mensen van verschillende groepen en culturen constant worden getoetst aan de maatstaven van het containerbegrip integratie, een klimaat waarin alles wordt gecontroleerd op loyaliteit en herkenbaarheid, lijkt de druppel te worden die de emmer doet overlopen.

Sommigen vallen buiten de uitkomsten van deze discussie. Sommigen kiezen ervoor om aan deze discussie deel te nemen. Anderen kiezen ervoor om zich eraan te onttrekken.

Voor mijn beste vriend was dit klimaat de laatste druppel. Bij het kijken naar het nieuws kon hij zich behoorlijk kwaad maken, omdat hij vond dat sprake was van selectieve verbazing en stigmatisering van hele bevolkingsgroepen.

Hij maakte zich kwaad over de nadruk die op verkeerde factoren werd gelegd als zogenaamde oorzaak van de problemen in het zogeheten debat over de multiculturele samenleving. Hij was geen praktiserende moslim en hij identificeerde zich niet met Marokkanen.
Niet islam of etnische afkomst waren volgens hem oorzaken van het probleem, maar sociopolitieke en economische factoren.

Alles wordt op één hoop gegooid.

En daar voelde hij zich steeds minder gemakkelijk bij. Hij vond het respectloos hoe over mensen werd gepraat. Klinisch, hoe bijvoorbeeld over verwijdering, uitzetting en denationalisering werd gepraat. Het toch al aanwezige gevoel van ‘er niet helemaal bij horen’ werd hierdoor volgens hem steeds sterker. Zelfs zo dat de verwachting van een betere opleiding en een baan en de tijd die hij met zijn vrienden deelde, niet meer opwoog tegen het ontheemde gevoel van ‘er niet bij horen’.

Daar komt bij dat Turkije het in de beeldvorming van Turkse jongeren steeds beter doet. Het aantal banen groeit, evenals de vraag naar geschoolde arbeidskrachten.

En de zon schijnt er vaker dan hier. "Ik kan daar veel meer doen en betekenen, ik heb daar veel meer kansen en mijn familie is daar. Het is mijn land en mijn taal, daar voel ik me thuis. Ik hoef daar ook niet constant in discussie over wie je nou wel/niet bent en waar je loyaliteit ligt”, is een veelgehoorde opmerking in mijn Turkse vrienden en kennissenkring. Zelfs ik denk er wel eens aan om misschien toch mijn kansen elders te zoeken.

Vooral ook wegens de uitdaging.

Maar ‘mijn thuis’-gevoel, dat is in Nederland, hoe ongezellig en onvriendelijk het hier op dit moment ook is.

Het verschil tussen mijn beste vriend en mij is misschien dat ik me er zodanig veel bij hoor voelen dat ik voor mijzelf niet alleen het recht maar ook de plicht voel een positieve bijdrage te leveren aan de verbetering van het klimaat.

Misschien komt dat omdat ik hier geboren en getogen ben. Mijn beste vriend kwam hier op zijn drieëntwintigste naar toe. Maar ook hier geboren en getogen Nederturken als ik schijnen steeds meer de keuze te maken om het in hun moederland te proberen. Missen zij dat gevoel dan? Die binding?

Misschien wel. Of dat geheel aan henzelf te wijten is? Dat denk ik niet.

Dat zou namelijk betekenen dat we van nieuwkomers verwachten dat ze bij binnenkomst al gelijke startposities hebben en dat we van onze samenleving, de mensen in het geheel, instellingen en bedrijven denken dat zij aan iedereen gelijke kansen bieden en iedereen als gelijken behandelen. Verder verkijken we ons dan totaal op de psychologie van migratie. Heimwee, het verschil in culturen, het gebrek aan waardering, het ongeduld dat heerst wat betreft ‘de aanpassing van de vreemdeling’.

Dit alles leidt tot isolement. Allerlei mogelijke persoonlijke problemen worden afgedaan met ‘gewoon aanpassen’.

De tijd dat verscheidenheid positief werd gewaardeerd lijkt ver te zoeken. Bij een geconstateerd verschil (wat dat dan ook moge zijn) is er tegenwoordig sprake van een individuele opdracht om het wél gemeenschappelijke te moeten bewijzen.
Zo niet, dan ontstaan twijfels over zaken als loyaliteit, waardering van democratie, burgerrechten etc. Verschillen lijken te moeten worden gelegitimeerd.

Het recht op verschillen moet bijna bevochten worden.

Mijn beste vriend ken ik als een ontzettend intelligente jongen die het Nederlands in één jaar tijd op een zodanig hoog niveau heeft geleerd dat mensen zich verbaasden toen zij merkten dat hij Turks en dus allochtoon bleek te zijn. Hij werd dan meteen omgedoopt tot uitzondering en voorbeeld. Hij was één van de betere studenten, was sociaal, met vrienden van allerlei herkomst, inclusief Nederlandse.

Hij had een baan, werkte hard. Hij was iemand die de gecompliceerdheid van een relatie met een Turkse vrouw had verruild voor een open mind tegenover alle dames; die de eenzijdigheid van sommige Turkse muziekstijlen aanvulde met jazz en een potje schaken; nooit naar de Turkse zender op de kabel keek en met het grootste gemak homofeesten bezocht, als het maar gezellig was en omdat zijn vrienden daar graag naartoe wilden. Oh ja, hij las zowel de Volkskrant, als NRC Handelsblad, maar ook het Turkse dagblad Hurriyet. Kortom, naar de maatstaven van de integratieprofeten in Nederland: een superallochtoon.

Maar wel één die de waardering miste voor wat hem gemaakt had tot wie hij nu is. Vandaar dat enkeltje Istanbul.

Serdar Manavoglu is beleidsmedewerker bij de Universiteit van Amsterdam.

~Panthera~
11-02-05, 10:04
Precies.:duim: Nederland anno 2005. :moe:

Juliette
11-02-05, 14:22
Geplaatst door ~Panthera~
Precies.:duim: Nederland anno 2005. :moe:

Triest verhaal. Maar België is geen haar beter hoor. :( Hoe hier allochtonen (maro's en turken vooral) bekeken worden.. dat is op het criminele af.

TonH
12-02-05, 01:17
Geplaatst door Juliette
Triest verhaal. Maar België is geen haar beter hoor. :( Hoe hier allochtonen (maro's en turken vooral) bekeken worden.. dat is op het criminele af.

De lage landen hebben dus een groot probleem en vooral een ander probleem dan dat de meerderheid ons wil doen geloven.

~Panthera~
12-02-05, 01:20
Geplaatst door TonH
De lage landen hebben dus een groot probleem en vooral een ander probleem dan dat de meerderheid ons wil doen geloven.


Vat je um ? :stout:

Ben je de enige ongeveer. :moe:

TonH
12-02-05, 01:37
Geplaatst door ~Panthera~
Vat je um ? :stout:

Ben je de enige ongeveer. :moe:

Ik word een beetje optimistischer wanneer ik die stukken in de NRC lees en eindelijk in de buurt, stad en zelf de politiek eindelijk stemmen begin te horen die het steeds harder kunnen duidelijk maken. :moe:

~Panthera~
12-02-05, 01:46
Geplaatst door TonH
Ik word een beetje optimistischer wanneer ik die stukken in de NRC lees en eindelijk in de buurt, stad en zelf de politiek eindelijk stemmen begin te horen die het steeds harder kunnen duidelijk maken. :moe:

Ja fijn he ? Geeft zo'n goed gevoel ook. :moe:

mark61
12-02-05, 10:44
Geplaatst door ~Panthera~
Ja fijn he ? Geeft zo'n goed gevoel ook. :moe:

Volgens mij was ie niet sarcastisch. :)

~Panthera~
12-02-05, 10:46
Geplaatst door mark61
Volgens mij was ie niet sarcastisch. :)

Ik zag het ook nu pas ja.
Zijksijs. :fplet:

mark61
12-02-05, 11:16
Geplaatst door TonH
Ik wist dat hij het hier niet (meer) naar zijn zin had. Ik wist dat hij er moeite mee had dat de rest van zijn familie in Turkije zat en dat hij zich vanaf het begin al ontheemd voelde. Dit alles klinkt als een logische reden om terug te verlangen naar waar hij vandaan kwam. Heimwee hebben al mijn vrienden en familie, en zelfs ik wel eens; terwijl ik hier ben geboren en getogen.

Heimwee hebben naar een land waar je niet vandaan komt is een deel van het probleem. Zolang je weigert te erkennen dat je geëmigreerd bent kan je je nooit thuis voelen in een ander land. Dat is de essentie van de helft van het verhaal. Vooral als die weigering van generatie op generatie wordt doorgegeven.


Het recente klimaat in Nederland, waarin onderlinge verschillen volgens sommigen zijn verworden tot potentiële problemen, waarin keuzes en uitingen van mensen van verschillende groepen en culturen constant worden getoetst aan de maatstaven van het containerbegrip integratie, een klimaat waarin alles wordt gecontroleerd op loyaliteit en herkenbaarheid, lijkt de druppel te worden die de emmer doet overlopen.

(...)

Mijn beste vriend ken ik als een ontzettend intelligente jongen die het Nederlands in één jaar tijd op een zodanig hoog niveau heeft geleerd dat mensen zich verbaasden toen zij merkten dat hij Turks en dus allochtoon bleek te zijn. Hij werd dan meteen omgedoopt tot uitzondering en voorbeeld.

Dat is zo. Maar die hysterische uitvergroting is ook een gevolg van de hierboven genoemde weigering. Als een groep hardnekkig weigert op enige manier deel te nemen aan de samenleving kan je zulke repercussies verwachten. Zonder ze op enige manier te willen goedpraten. Het zal vriend vast niet ontgaan zijn dat hij weliswaar in één jaar Nederlands heeft geleerd, maar het gros van zijn etnogenoten in de tweede generatie nog niet eens fatsoenlijk Nederlands spreekt. Vandaar de verbazing van de omgeving. Hij is ook een uitzondering en een voorbeeld. (?)


Voor mijn beste vriend was dit klimaat de laatste druppel. Bij het kijken naar het nieuws kon hij zich behoorlijk kwaad maken, omdat hij vond dat sprake was van selectieve verbazing en stigmatisering van hele bevolkingsgroepen.

Nee, dat doen ze in Turkije nou nooooit. :moe: Moet je s gaan kijken op NL-Turkse sites, naar de racistisch-hysterische praat die daar voorbijkomt, over Koerden, Armeniërs en Hollanders (en Marokkanen overigens)


Hij maakte zich kwaad over de nadruk die op verkeerde factoren werd gelegd als zogenaamde oorzaak van de problemen in het zogeheten debat over de multiculturele samenleving. Hij was geen praktiserende moslim en hij identificeerde zich niet met Marokkanen.
Niet islam of etnische afkomst waren volgens hem oorzaken van het probleem, maar sociopolitieke en economische factoren.

Wat is socio-politiek? Moslims brengen zelf 'islam' in stelling om van alles goed te praten, dus dan krijg je dat. Hij laat maar even de verbazing weg die zijn vriend ongetwijfeld bekroop toen hij dat Staphorstgebeuren onder zijn 'landgenoten' zag.


En daar voelde hij zich steeds minder gemakkelijk bij. Hij vond het respectloos hoe over mensen werd gepraat. Klinisch, hoe bijvoorbeeld over verwijdering, uitzetting en denationalisering werd gepraat. Het toch al aanwezige gevoel van ‘er niet helemaal bij horen’ werd hierdoor volgens hem steeds sterker. Zelfs zo dat de verwachting van een betere opleiding en een baan en de tijd die hij met zijn vrienden deelde, niet meer opwoog tegen het ontheemde gevoel van ‘er niet bij horen’.

Hij moest s wat vaker Turkse kranten lezen en s met een paar Koerden gaan praten. Die horen er helemaaal niet bij, in Turkije.


Daar komt bij dat Turkije het in de beeldvorming van Turkse jongeren steeds beter doet. Het aantal banen groeit, evenals de vraag naar geschoolde arbeidskrachten.

In de beeldvorming, ja. En met de nadruk op geschoold.


Ik hoef daar ook niet constant in discussie over wie je nou wel/niet bent en waar je loyaliteit ligt”,

Verwarring over identiteit en loyaliteit zijn inherent aan emigratie. Dan moet je niet emigreren. Maar aangezien die beslissing nooit genomen is, zit de 2e generatie 40 jaar later nog steeds met dezelfde problemen. Die zit hier ook 'tijdelijk', gevoelsmatig. Das op zich niet de schuld van NL. Ik heb wel s een interessant gesprek gehad met een Turk die die houding terugvoert op het nomadische verleden van de Turken. Eigenlijk zijn ze nergens thuis, dus hoeven ze zich ook niet in te spannen voor hun (fysieke, bijvoorbeeld, > milieu) omgeving. :hihi:


Maar ‘mijn thuis’-gevoel, dat is in Nederland, hoe ongezellig en onvriendelijk het hier op dit moment ook is.

Het verschil tussen mijn beste vriend en mij is misschien dat ik me er zodanig veel bij hoor voelen dat ik voor mijzelf niet alleen het recht maar ook de plicht voel een positieve bijdrage te leveren aan de verbetering van het klimaat.

Dan moet je niet met heimwee aan komen zetten naar een land waar je niet vandaan komt en dat je niet kent.


Missen zij dat gevoel dan? Die binding?

Ja.


Misschien wel. Of dat geheel aan henzelf te wijten is? Dat denk ik niet.

Niet geheel, nee. Maar zeker gedeeltelijk.


Dat zou namelijk betekenen ...

Nee, dat verwacht niemand. Het is duidelijk dat een immigrant altijd onderaan begint, onvermijdelijk. Maar het gebrek aan inspanning er iets van te maken is wel conspicuous.


Verder verkijken we ons dan totaal op de psychologie van migratie.

Waarna hij begint over Nederlanders. Het typerende van dit newspeak is het weglaten van 'e-' dan wel 'im-' voor 'migratie', wat op zich een nietszeggende term is.


Dit alles leidt tot isolement.

Een grotendeels zelfgekozen isolement, in het geval van de Turken.


De tijd dat verscheidenheid positief werd gewaardeerd lijkt ver te zoeken.

Verscheidenheid is sowieso nooit positief gewaardeerd, ook 'intern' niet. De verscheidenheid der NL-Turken bestaat vnl. uit de afwijkende opvattingen over vrouwen en politiek (Wilders is in het Turkse politieke spectrum nog redelijk links). Wie zit daar nou op te wachten? Het 'komische' is natuurlijk wel dat de NL-ers die daarover klagen het zelf natuurlijk ook geen fuck interesseert.


Het recht op verschillen moet bijna bevochten worden.

Het hangt ervanaf waar het over gaat, denk ik. Laat m s een voorbeeld noemen.


Hij was iemand die de gecompliceerdheid van een relatie met een Turkse vrouw had verruild voor een open mind tegenover alle dames; die de eenzijdigheid van sommige Turkse muziekstijlen aanvulde met jazz en een potje schaken;

??? Hij vindt die vrouwen te geëmancipeerd? Ze luisteren niet naar hem? Of bedoelt hij de Staphorster sociale controle en het geroddel waardoor hij niet vrolijk ongetrouwd relaties aan kan gaan?
Jazz is altijd erg populair geweest onder Turkse intello's; die spelen nog steeds Parijsje '68. Voor dit soort mensen is de grootste schok dat ze opeens op één hoop worden gegooid met hun ongeletterde landgenoten, een groep die ze in TR zelf zorgvuldig negeren. Met dichtgeknepen, hooggeheven neus stappen ze over het plebs heen.


nooit naar de Turkse zender op de kabel keek en met het grootste gemak homofeesten bezocht, als het maar gezellig was en omdat zijn vrienden daar graag naartoe wilden. Oh ja, hij las zowel de Volkskrant, als NRC Handelsblad, maar ook het Turkse dagblad Hurriyet. Kortom, naar de maatstaven van de integratieprofeten in Nederland: een superallochtoon.

Precies. Want hoeveel van deze homo-vriendelijke, NRC-lezende, niet-schotelbezittende Turken kennen we nog meer? 1 of anderhalf?


Maar wel één die de waardering miste voor wat hem gemaakt had tot wie hij nu is. Vandaar dat enkeltje Istanbul.

Hij bedoelt, waar hij vandaan komt behoort hij tot de elite. Hier is hij gewoon just another Turk.

TonH
12-02-05, 15:53
Geplaatst door ~Panthera~
Ik zag het ook nu pas ja.
Zijksijs. :fplet:

:hihi:

't Was wel de verkeerde smilie, dat geef ik toe

Olive Yao
12-02-05, 17:36
Mark61 is de Picasso van Maroc - niet te stuiten creatieve productiviteit.

~Panthera~
12-02-05, 17:52
Geplaatst door TonH
:hihi:

't Was wel de verkeerde smilie, dat geef ik toe

Wil je in t vervolg WEL even OPLETTEN ? :mad: het smiley'tje steekt heel nauw. :hihi: