PDA

Bekijk Volledige Versie : Terrorisme als het ei van Columbus



TonH
11-02-05, 10:20
‘Wie er vreemd uitziet of raar gedrag vertoont, moet zich straks melden op het politiebureau’
Gouden woorden Boris Dittrich

door Gerrit Komrij

De strijd tegen de rooien had nog iets met ideeën te maken. De communist was nu eens een Robin Hood die rijken plunderde om armen te helpen, dan weer een Satan die aasde op de zuurverdiende centen van het nijverste deel der mensheid. Ook toen het communisme niet langer met filantropie werd verward bleef aan de oorlog een moreel tintje kleven. Het was en bleef een ideologische, politieke strijd.

Met de oorlog tegen de terroristen hebben we definitief het terrein van de sciencefiction betreden.

Een onzichtbare vijand heeft geen ideeën.

Tegen explosieven helpt geen overtuiging.

Het terrorisme heeft altijd bestaan. Maar sinds staatslieden de terrorist tot alomtegenwoordige representant van het Kwaad bombardeerden leven we in een gekkenhuis.

Marcus Bakker, keer terug. Willem Klinkenberg, kom weer gezellig jokken en met de revolutie dreigen.

We missen jullie.

Het Gevaar dat politici nu als rechtvaardiging voor hun streven naar almacht hebben uitgedokterd noemen ze een doelgericht gevaar, al is de lanceerbasis onbekend.

Ze noemen het funest, al manifesteert het zich zelden. Ze noemen het fataal, al weet niemand waar het begint en ophoudt.

Slechts weinig mensen hebben met het moderne terrorisme te maken gehad en toch heeft groter gevaar nooit bestaan.

Omdat er een paar hardnekkige zatlappen rondlopen moeten we met z’n miljoenen aan het blaaspijpje. Omdat je een paar bange politici hebt moeten we ons allemaal dag in dag uit laten controleren, fouilleren, bestempelen, perforeren en koeioneren.

Stel de vijand zo bedreigend mogelijk voor en het succes is gegarandeerd. De terrorist is welbeschouwd een idealer vijand dan de communist. Wie nergens is kan overal opduiken, wie zich nooit aankondigt kan te allen tijde toeslaan. Het communisme was de rotte appel in de mand, het terrorisme is het ei van Columbus.

De sleutel die overal op past.

Het succes bleek verbijsterend. Bij welke enquête ook, er valt nauwelijks een burger te vinden die nog bezwaar maakt tegen fenomenen als persoonsbewijzen, irisscanners, nummertatoeages, verklikkers en afluisteraars.
Politici gooien er dus graag nog een schepje bovenop.

De meest recente stap in dit griezelscenario is het voorstel van het kabinet om ‘het verheerlijken of goedpraten’ van een terroristische daad strafbaar te stellen. Er wordt een afzonderlijk delict gecreëerd dat ‘apologie’ gaat heten.

Toen de Baader-Meinhoffgroep nog rondwaarde en af en toe een industrieel of kapitalist doodschoot kwam een Duitse minister op het lumineuze idee om iedereen die daar geen vlammend protest tegen aantekende — in zijn optiek de complete progressieve gemeente — te betichten van klammheimlicher Freude. Prachtuitdrukking was dat. Zich heimelijk verkneukelen.

Leedvermaak.

Die klammheimlicher Freude heet nu apologie.

De regering wenst dat we aan één stuk door nee zeggen, anders zeggen we ja.

Het einde van deze fantastische ontwikkelingen is nog lang niet bereikt.

De angst die smeekt om een mythische, kingsize vijand is oud. Maar leedvermaak is ook heel oud.

~Panthera~
11-02-05, 10:22
:duim:

muha
11-02-05, 10:39
Meer waarheid in 1 stukje tekst is moeilijk te vinden :ninja2:

Max Stirner
11-02-05, 10:52
Leuk stuk, hij kan echt heel erg goed schrijven die Komrij.

Hij heeft ook zeker wel een punt door te wijzen op de heersende paranoia en het feit dat bepaalde personen deze aanwenden voor hun eigen belangen.
Maar het gaat me een beetje ver om te beweren dat terrorisme geen gevaar kan opleveren voor onze maatschappij, nog een paar aanslagjes en de pleuris breekt hier uit.

En dan nog iets: veel mensen doen nu net alsof het communisme nooit daadwerkelijk een gevaar is geweest voor onze vrijheid, dat het een soort kunstmatige vijand was die nooit daadwerkelijk heeft bestaan.

Vraag me af of ze daar in Polen en Tsjechie ook zo over denken. Tzou kunnen van niet.

Bofko
11-02-05, 11:18
Alhoewel thematisch Komrij zeker een punt heeft vind ik het stukje toch te tendentieus om als journalistiek te kunnen dienen


Geplaatst door TonH
Gerrit Komrij

"Omdat je een paar bange politici hebt moeten we ons allemaal dag in dag uit laten controleren, fouilleren, bestempelen, perforeren en koeioneren"

Ik bedoel maar.

salinger
11-02-05, 11:24
Het succes bleek verbijsterend. Bij welke enquête ook, er valt nauwelijks een burger te vinden die nog bezwaar maakt tegen fenomenen als persoonsbewijzen, irisscanners, nummertatoeages, verklikkers en afluisteraars.

Toch vraag ik me af, wat is daar zo erg aan?

Van mijn part mag de regering meekijken waar ik elke dag uithang, irisscannen van me maken, en verklikken wat ze willen verklikken. Ze doen maar. Heb ik daar last van? Net zoals overal camera's?

Ik vind het alleen wel lastig om je altijd te kunnen identificeren, want die pasjes raak je maar kwijt. Geef mij maar een irisscan.

Waarom is 'big brother is watching you' nou zo angstaanjagend?

GiovanniHN
11-02-05, 15:39
Het probleem met terrorisme is hetzelfde als de Dirtybomb. De bom zelf is niet het gevaar, er komt bijna geen straling vrij, maar de paniek die uit zal breken na de aanslag zorgt voor meer doden.

Als een terrorist een aanslag pleegt, dan breekt er paniek uit. Dat is het gevaar. Niet de aanslag zelf, maar de reactie. Dus de angst voor terreur, die er nu is moet ingedamd worden.

Hoe doe je dat? Simpelweg door betere informatievoorziening van de journalistiek, de regering en de AIVD.


Salinger, de angst voor Big Brother is de angst om je vrijheid kwijt te raken. Het beste kan je het boek 1984 lezen, waar het fenomeen Big Brother ook uit komt. En zelfs al vind je het dan nog geen grote inbreuk op je privacy, dan heb je in ieder geval een goed boek gelezen ;)

TonH
12-02-05, 01:02
Geplaatst door Bofko
Alhoewel thematisch Komrij zeker een punt heeft vind ik het stukje toch te tendentieus om als journalistiek te kunnen dienen



Ik bedoel maar.

Was ook niet zo bedoeld. Het is zijn vaste stukkie op de achterpagina. En ik mis hem nu al als dichter des vaderlands...

TonH
12-02-05, 01:08
Geplaatst door GiovanniHN
Het probleem met terrorisme is hetzelfde als de Dirtybomb. De bom zelf is niet het gevaar, er komt bijna geen straling vrij, maar de paniek die uit zal breken na de aanslag zorgt voor meer doden.

Als een terrorist een aanslag pleegt, dan breekt er paniek uit. Dat is het gevaar. Niet de aanslag zelf, maar de reactie. Dus de angst voor terreur, die er nu is moet ingedamd worden.

Hoe doe je dat? Simpelweg door betere informatievoorziening van de journalistiek, de regering en de AIVD.


Salinger, de angst voor Big Brother is de angst om je vrijheid kwijt te raken. Het beste kan je het boek 1984 lezen, waar het fenomeen Big Brother ook uit komt. En zelfs al vind je het dan nog geen grote inbreuk op je privacy, dan heb je in ieder geval een goed boek gelezen ;)

Goede vergelijking met die Dirty bomb. En nog veel betere tip om dat boek eens te lezen. :D