PDA

Bekijk Volledige Versie : Criminele jongens zijn populair



Zwarte Schaap
11-02-05, 11:03
Criminele jongens zijn populair

Door Peter Groenendijk

Criminele jongens tussen 13 en 15 jaar zijn op de middelbare school populairder dan anderen. Niet-criminele jongens worden vaker gezien als 'doetjes'.

Dat blijkt uit onderzoek onder 1700 leerlingen in het vmbo en havo, uitgevoerd door het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving. Onder de jongens worden klasgenootjes met een licht delinquente achtergrond vaker genoemd als vriend dan anderen.

Zulke 'lichte delinquenten' hebben zich bijvoorbeeld schuldig gemaakt aan vernieling, kleine winkeldiefstal of geweld. Ze zijn vermoedelijk populairder omdat ze meer lef hebben. Ook hebben ze meer vrienden omdat ze dankzij diefstal vaak meer geld of spullen hebben, zo schrijven de onderzoekers.

Niet-criminele jongens worden vaker als 'doetjes' gezien, aldus de Leidse wetenschappers. Daarom zijn ze gemiddeld minder populair. Datzelfde geldt opvallend genoeg voor jongeren die al zware delicten achter hun naam hebben, zoals gewapende overvallen of autodiefstal. Zij blijken volgens het onderzoek voor veel leeftijdsgenoten juist 'te raar of te riskant' om als vriend te hebben.

Onder meisjes blijkt het criminele gedrag weinig uit te maken voor de populariteit. Meisjes die nog nooit een delict hebben gepleegd, zijn ongeveer even populair als meisjes met een strafblad.


Bron: Het Algemeen Dagblad 11/02/05

GroteWolf
11-02-05, 11:20
Daarom zouden juist statusverlagende straffen goed kunnen werken. Zoals in Singapore waar overtreders gewoon een tijdje in een kooi op straat moeten zitten.
Hippe dingen afpakken s ook goed. Spitsroeden lopen lijkt mij ook een hele goede straf.

Bofko
11-02-05, 11:44
De ouderwetse 'draai om de oren' moet terug.

RinC
11-02-05, 11:50
Geplaatst door Bofko
De ouderwetse 'draai om de oren' moet terug.


Dat valt onder kindermishandeling. Donner wil corrigerende tik verbieden.

Kuijk
11-02-05, 11:51
Geplaatst door Bofko
De ouderwetse 'draai om de oren' moet terug.

Laat minister Donner nou net een wetsvoorstel ingediend hebben om de DODO te verbieden.

Zeepaardje
11-02-05, 11:53
Ik pleit voor een combo: statusverhogende speeltjes afpakken én een flinke draai om de oren!

Max Stirner
11-02-05, 12:02
Ik pleit voor het aanpakken van die sl***ies die deze arme jongens dwingen zichzelf `te bewijzen`. Zij zijn de daadwerkelijke oorzaak van het probleem....... :roker:

observer
11-02-05, 12:05
Geplaatst door GroteWolf
Daarom zouden juist statusverlagende straffen goed kunnen werken. Zoals in Singapore waar overtreders gewoon een tijdje in een kooi op straat moeten zitten.
Hippe dingen afpakken s ook goed. Spitsroeden lopen lijkt mij ook een hele goede straf. ik zaq een stuk in de vs over een man die dronken achter het stuur zat moest zijn eigen woonwijk doorlopen met zo'n bord om zijn nek met tekst van ik was dronken en had wel uw kinderen dood kunnen rijden

werkt wel

Simon
11-02-05, 12:08
Ik merkte ook op de middelbare school dat ik populair werd door een grote bek op te zetten. Maar ja ... op een gegeven moment denk je dan wat een onzinnige manier om populair te worden dus daar heb je dan ook snel genoeg van. Dus je wordt misschien wel populair maar niet bij de meest interessante mensen. In bedrijven heb je soms ook zo'n cultuur dat iemand het meest populair wordt die anderen aan het "afzeiken" is.

David
11-02-05, 12:08
Geplaatst door Max Stirner
sl***ies :roker:


The Breezersletjes Are Back!

Bofko
11-02-05, 12:10
Geplaatst door Bofko
De ouderwetse 'draai om de oren' moet terug.


Geplaatst door observer
ik zaq een stuk in de vs over een man die dronken achter het stuur zat moest zijn eigen woonwijk doorlopen met zo'n bord om zijn nek met tekst van ik was dronken en had wel uw kinderen dood kunnen rijden

werkt wel

De heel ouderwetse schandpaal moet terug.

salinger
11-02-05, 12:32
tsjaa, bij apenkolonies heb je ook zoiets, als mannetjes geslachtsrijp worden gaan ze soortgelijke dingen, pesten en treiteren van de ouderen in de groep. Het summum is het gooien van hun eigen uitwerpselen naar de gevestigde orde.

Wordt verklaard door te zeggen dat je met dit soort acties laat zien dat je in de nabije toekomst klaar bent om the leader of the pact te worden. Macho gedrag. Nadrukkelijk vertonen van jezelf en je macht laten zien (hier dus met een grote bek opzetten en jatten).

Volgens mij is het dus altijd al zo geweest, braverikken zijn de sukkels, en de meisjes gaan voor de stoere man, zelfs in grease, althans de mooie meisjes want lelijke meisjes zijn in de film altijd passanten.

Joepie
11-02-05, 14:03
Geplaatst door Max Stirner
Ik pleit voor het aanpakken van die sl***ies die deze arme jongens dwingen zichzelf `te bewijzen`. Zij zijn de daadwerkelijke oorzaak van het probleem....... :roker:

De arme sloebers idd.

sjaen
11-02-05, 14:08
zielige stumpers