PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlanders niet trots op hun eten



bamajob.nl
11-02-05, 15:32
Nederlanders zijn van alle Europeanen het minst trots op hun eigen keuken. Dat blijkt uit een onderzoek van het Britse onderzoeksbureau MORI onder 5500 Europeanen. Italianen zijn juist wel heel chauvinistisch wat betreft hun eten.

89 procent van de Italianen eet het liefst Italiaans. Ook de meeste Spanjaarden (85 procent) en Fransen (76 procent) houden vooral van hun eigen gerechten. De Duitsers en Engelsen volgen, de Nederlanders sluiten de rij.

De Europeanen eten het liefst Italiaans. Daarnaast zijn Chinees en Frans ook populair. Honderd procent van de ondervraagden in Baskenland en de naburige regio Rioja zei de voorkeur te geven aan Spaanse gerechten. In Madrid was dat slechts 62 procent. Slechts een op de vijf Londenaren houdt het meest van Engels voedsel.

---------------------------

De boerenkool, zuurkool, stampot en hutspot. Is dat alles wat Nederlanders hebben aan gerechten?

reason
11-02-05, 15:54
Geplaatst door bamajob.nl
Nederlanders zijn van alle Europeanen het minst trots op hun eigen keuken. Dat blijkt uit een onderzoek van het Britse onderzoeksbureau MORI onder 5500 Europeanen. Italianen zijn juist wel heel chauvinistisch wat betreft hun eten.

89 procent van de Italianen eet het liefst Italiaans. Ook de meeste Spanjaarden (85 procent) en Fransen (76 procent) houden vooral van hun eigen gerechten. De Duitsers en Engelsen volgen, de Nederlanders sluiten de rij.

De Europeanen eten het liefst Italiaans. Daarnaast zijn Chinees en Frans ook populair. Honderd procent van de ondervraagden in Baskenland en de naburige regio Rioja zei de voorkeur te geven aan Spaanse gerechten. In Madrid was dat slechts 62 procent. Slechts een op de vijf Londenaren houdt het meest van Engels voedsel.

---------------------------

De boerenkool, zuurkool, stampot en hutspot. Is dat alles wat Nederlanders hebben aan gerechten?

Tja, echt trots ben ik ook niet op de Nederlandse keuken.
Maar ik schaam me er ook niet voor.

Naast de door jou genoemde stamppotten en zuurkoolgerechten (vaak met verse wordt, rookworst of gehakt),
kun je nog de snert noemen, en bv. diverse varianten van gestoofde vleesgerechten zoals sucadelapjes, stoofvlees (van riblappen of magere runderlappen), hachee. Vaak bestaan er streekvarianten zoals de variant op hachee in Limburg "zoer vleis" (letterlijk zuur vlees; traditioneel van paardevlees, in de praktijk meestal rundvlees).
Er bestaat verder een pannenkoeken- en poffertjescultuur.
Zomaar een paar dingen die me te binnen schieten.

Daarnaast hebben Nederlanders , zeker de laatste tientallen jaren een sterke neiging om allerlei gerechten van over de hele wereld op hun eigen tafel te zetten.

freya
11-02-05, 17:14
Geplaatst door reason

Daarnaast hebben Nederlanders , zeker de laatste tientallen jaren een sterke neiging om allerlei gerechten van over de hele wereld op hun eigen tafel te zetten.

En dat valt dus niet te verwonderen :maf2:

Rabi'ah.
11-02-05, 18:14
Geplaatst door bamajob.nl
Nederlanders zijn van alle Europeanen het minst trots op hun eigen keuken.

Hmz.......Nederlanders hebben wat dit betreft iig wel zelfkennis. :melig:

Ourzazate
11-02-05, 18:20
Geplaatst door bamajob.nl
Nederlanders zijn van alle Europeanen het minst trots op hun eigen keuken. Dat blijkt uit een onderzoek van het Britse onderzoeksbureau MORI onder 5500 Europeanen. Italianen zijn juist wel heel chauvinistisch wat betreft hun eten.

89 procent van de Italianen eet het liefst Italiaans. Ook de meeste Spanjaarden (85 procent) en Fransen (76 procent) houden vooral van hun eigen gerechten. De Duitsers en Engelsen volgen, de Nederlanders sluiten de rij.

De Europeanen eten het liefst Italiaans. Daarnaast zijn Chinees en Frans ook populair. Honderd procent van de ondervraagden in Baskenland en de naburige regio Rioja zei de voorkeur te geven aan Spaanse gerechten. In Madrid was dat slechts 62 procent. Slechts een op de vijf Londenaren houdt het meest van Engels voedsel.

---------------------------

De boerenkool, zuurkool, stampot en hutspot. Is dat alles wat Nederlanders hebben aan gerechten?

Tja, ik zou ook niet trots op mijn eten zijn als er geen echte gerechten worden klaargemaakt door m'n land. Het Nederlandse eten is het minst smakelijke, zeg maar gerust vieste vreten dat ik ooit heb gegeten. Nee, Nederlanders hebben echt geen kookkennis, weten niet wat specerijen zijn en hoe deze proper te gebruiken...:).

Mill
11-02-05, 18:25
Trots zijn op eten...mijn god.

brabiliaan
11-02-05, 18:30
Goh, lekker belangrijk hoor....

Wat maakt het nou uit of je trots bent op je eten of niet? Je eet gewoon wat lekker is, en de rest laat je staan. En of dat nou zuurkool met worst is, of pizza, of babi bangang, dat maakt toch geen ruk uit?!

Vaak weet ik niet eens waar een gerecht oorspronkelijk vandaan komt, alsof me dat wat zou interesseren....

Nieuwswaarde van dit bericht: 0,0001

Alfred J. Kwak
11-02-05, 19:00
Geplaatst door Rabi'ah.
Hmz.......Nederlanders hebben wat dit betreft iig wel zelfkennis. :melig:

zelfkennis is de weg naar wijsheid, arrogantie in deze de weg naar honger...wees nou eens eerlijk, die hollandse pot is toch ook niet te vreten.. :tik:

Bofko
11-02-05, 19:02
Een mens is wat ie eet. :cola:

NIS
11-02-05, 19:05
Jammergenoeg heeft Nederland geen eetcultuur. Soms mis ik de bomvolle lunchcafes, die je rond de middellandse zee vaak ziet.

Wat ik wel vind, is dat Marokkaans eten in Nederland heel erg onderschat wordt. Noem mij eens een goed Marokkaans restaurant in Nederland? Waar zou het door komen? Van de Arabieren hebben we bewezen de beste keuken. Vaak wordt Marokkaans eten tot Oosters gerekend. Want dat is immers positief :hihi:

~Panthera~
11-02-05, 19:09
Geplaatst door Bofko
Een mens is wat ie eet. :cola:

Ich bin ein Hamburger ? :hihi:

Pytaghoras
11-02-05, 19:09
Geplaatst door NIS
Jammergenoeg heeft Nederland geen eetcultuur. Soms mis ik de bomvolle lunchcafes, die je rond de middellandse zee vaak ziet.

Wat ik wel vind, is dat Marokkaans eten in Nederland heel erg onderschat wordt. Noem mij eens een goed Marokkaans restaurant in Nederland? Waar zou het door komen? Van de Arabieren hebben we bewezen de beste keuken. Vaak wordt Marokkaans eten tot Oosters gerekend. Want dat is immers positief :hihi:

Als je in een Marokkaans restaurant wilt eten, moet je veel geld betalen. Ik heb een keer couscous in een Marokkaans restaurant in Utrecht. Die couscous was niet te vreten. Het smaakte heel anders dan wat mijn moeder elke vrijdag maakt.

Wat is arabisch aan Marokkaanse keuken?

Pytaghoras
11-02-05, 19:10
Geplaatst door ~Panthera~
Ich bin ein Hamburger ? :hihi:

Hamburger als naam staat je goed. Ik zie het voor mij mevrouw de Stampot

NIS
11-02-05, 19:18
Geplaatst door Pytaghoras
Als je in een Marokkaans restaurant wilt eten, moet je veel geld betalen. Ik heb een keer couscous in een Marokkaans restaurant in Utrecht. Die couscous was niet te vreten. Het smaakte heel anders dan wat mijn moeder elke vrijdag maakt.

Wat is arabisch aan Marokkaanse keuken?

Ik weet wel, dat je in verschillende restaurants (o.a. met een ster) aardig Marokkaanse invloeden tegenkomt betreft ingredienten. Marokko is op dit moment erg in de mode...

~Panthera~
11-02-05, 19:29
Geplaatst door Pytaghoras
Hamburger als naam staat je goed. Ik zie het voor mij mevrouw de Stampot

Lachen dus, want ik vind Nederlands eten ech niet te vreten. :moe:

:D

Rabi'ah.
11-02-05, 19:36
Geplaatst door ~Panthera~
Lachen dus, want ik vind Nederlands eten ech niet te vreten. :moe:



Ist ook nie. :wink:

~Panthera~
11-02-05, 19:40
Geplaatst door Rabi'ah.
Ist ook nie. :wink:

Zeker weten. :roken:

AdamX
11-02-05, 20:04
Geplaatst door bamajob.nl
Nederlanders zijn van alle Europeanen het minst trots op hun eigen keuken. Dat blijkt uit een onderzoek van het Britse onderzoeksbureau MORI onder 5500 Europeanen. Italianen zijn juist wel heel chauvinistisch wat betreft hun eten.

89 procent van de Italianen eet het liefst Italiaans. Ook de meeste Spanjaarden (85 procent) en Fransen (76 procent) houden vooral van hun eigen gerechten. De Duitsers en Engelsen volgen, de Nederlanders sluiten de rij.

De Europeanen eten het liefst Italiaans. Daarnaast zijn Chinees en Frans ook populair. Honderd procent van de ondervraagden in Baskenland en de naburige regio Rioja zei de voorkeur te geven aan Spaanse gerechten. In Madrid was dat slechts 62 procent. Slechts een op de vijf Londenaren houdt het meest van Engels voedsel.

---------------------------

De boerenkool, zuurkool, stampot en hutspot. Is dat alles wat Nederlanders hebben aan gerechten?

EN DAN DURVEN ZE NOG TE ROEPEN: WEG MET DIE BUITENLANDERS :kwaad:

~Panthera~
11-02-05, 20:06
Geplaatst door AdamX
EN DAN DURVEN ZE NOG TE ROEPEN: WEG MET DIE BUITENLANDERS :kwaad:

Ze roepen toch niet: het vreten moet weg ? :hihi:

:tik:

Rabi'ah.
11-02-05, 20:06
Geplaatst door AdamX
EN DAN DURVEN ZE NOG TE ROEPEN: WEG MET DIE BUITENLANDERS :kwaad:

Neehee, het eten willen ze wel, maar de mensen niet.

Snap dat dan. :rolleyes:

~Panthera~
11-02-05, 20:07
Geplaatst door Rabi'ah.
Neehee, het eten willen ze wel, maar de mensen niet.

Snap dat dan. :rolleyes:

Zie boven. Muts. :haha:

:fpuh:

AdamX
11-02-05, 20:14
Geplaatst door ~Panthera~
Ze roepen toch niet: het vreten moet weg ? :hihi:

:tik:

hahaha das waar, maar nee nisk ervan, als we weg moeten nemen we alles mee, en verweosten we eerst alles wat ond ouders hebben gebouwd :stout:


Nederland lijkt me echt een saai land zonder die verschillende nationalitieten.

~Panthera~
11-02-05, 20:18
Geplaatst door AdamX
hahaha das waar, maar nee nisk ervan, als we weg moeten nemen we alles mee, en verweosten we eerst alles wat ond ouders hebben gebouwd :stout:


Nederland lijkt me echt een saai land zonder die verschillende nationalitieten.

Jij verwoest helemaal niks. :D

Anders is het mijn "burgerplicht" je op je kippennek te springen en je in de dichtstbijzijnde sloot te pleuren. :zweep:

:haha:

Maar t wordt wel saai ja. :hihi:

mark61
11-02-05, 20:19
Geplaatst door NIS
Jammergenoeg heeft Nederland geen eetcultuur. Soms mis ik de bomvolle lunchcafes, die je rond de middellandse zee vaak ziet.

Wat ik wel vind, is dat Marokkaans eten in Nederland heel erg onderschat wordt. Noem mij eens een goed Marokkaans restaurant in Nederland? Waar zou het door komen? Van de Arabieren hebben we bewezen de beste keuken. Vaak wordt Marokkaans eten tot Oosters gerekend. Want dat is immers positief :hihi:

Ik vind Safir, Rotterdam wel aardig. Mamouch in A'dam schijnt ook goed te zijn, maar ken ik niet. Maar inderdaad, weinig Mar restaurants hier. Al was ik in Marokko ook niet onder de indruk van de horeca. Typisch zo'n thuiskookcultuur.

Ow, en er is een fantastisch Marokkaans visrestaurant in de Staatsliedenbuurt zo'n beetje, A'dam dus. Weet ff niet meer hoe het heet. Grootste nadeel is dat je er geen witte wijn bij kan drinken. Die lui timmeren ook niet aan de weg, maken niet echt reclame geloof ik.

rikkie
11-02-05, 20:23
Geplaatst door Ourzazate
Tja, ik zou ook niet trots op mijn eten zijn als er geen echte gerechten worden klaargemaakt door m'n land. Het Nederlandse eten is het minst smakelijke, zeg maar gerust vieste vreten dat ik ooit heb gegeten. Nee, Nederlanders hebben echt geen kookkennis, weten niet wat specerijen zijn en hoe deze proper te gebruiken...:).


wat een onzin..... dat jij het niet lekker vind wil nog niet zeggen dat het 'het minst smakelijke, zeg maar gerust vieste vreten' is.

Met andere woorden: je bent ongenuanceerd.

Rabi'ah.
11-02-05, 20:23
Geplaatst door ~Panthera~
Zie boven. Muts. :haha:

:fpuh:

Snitch! :mad:


:fpuh:

mark61
11-02-05, 20:24
Geplaatst door Mill
Trots zijn op eten...mijn god.

Ik ben Trots op satékroketten.

~Panthera~
11-02-05, 20:26
Geplaatst door mark61
Ik ben Trots op satékroketten.

O ja? , en wat is er Mis met Bamiballen ???? :fplet:

mark61
11-02-05, 20:41
Geplaatst door ~Panthera~
O ja? , en wat is er Mis met Bamiballen ???? :fplet:

Die zijn niet te vreten. :(

~Panthera~
11-02-05, 20:45
Geplaatst door mark61
Die zijn niet te vreten. :(

TROTS moet je op ze zijn. :hihi:
Landverraaier.


Ben ook zo Trots op mijn witte huid. *proest* :hihi:

mark61
11-02-05, 21:23
Geplaatst door ~Panthera~
TROTS moet je op ze zijn. :hihi:
Landverraaier.

Trots, op verkrachte Indonesiërs?


Ben ook zo Trots op mijn witte huid. *proest* :hihi:

Kweenie, dan moek je eerst zien. :hihi:

~Panthera~
11-02-05, 21:40
Geplaatst door mark61


Kweenie, dan moek je eerst zien. :hihi:


Zonnebril meenemen. :hihi: http://members.ams.chello.nl/b.lameris/groen.gif

mark61
11-02-05, 21:50
Geplaatst door ~Panthera~
Zonnebril meenemen. :hihi: http://members.ams.chello.nl/b.lameris/groen.gif

:bril: keej dan.

~Panthera~
11-02-05, 21:51
Geplaatst door mark61
:bril: keej dan.

En een Satekroket. :ego:




Heet.

mark61
11-02-05, 21:54
Geplaatst door ~Panthera~
En een Satekroket. :ego:




Heet.

Anytime. Twee?

~Panthera~
11-02-05, 22:00
Geplaatst door mark61
Anytime. Twee?

Nee hoor, 1 is genoeg. :blowen:

Juliette
12-02-05, 13:12
Geplaatst door brabiliaan

Nieuwswaarde van dit bericht: 0,0001

Amusementswaarde daarentegen... :)

taouanza
12-02-05, 13:16
Geplaatst door Ourzazate
Tja, ik zou ook niet trots op mijn eten zijn als er geen echte gerechten worden klaargemaakt door m'n land. Het Nederlandse eten is het minst smakelijke, zeg maar gerust vieste vreten dat ik ooit heb gegeten. Nee, Nederlanders hebben echt geen kookkennis, weten niet wat specerijen zijn en hoe deze proper te gebruiken...:).

Das niet waar. MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM wat wordt Hollands pot lekker met de kruidenmix van Silvo.

wytze
12-02-05, 14:49
Het moet me van t hart dat het me pijn aan m'n hart doet om te zien dat de Hollandse keuken zo beschimpt wordt. Zo ongeveer alle tot nu toe genoemde gerechten behoren tot de winterkeuken en daar is overigens niets mis mee.
Spruitjes zijn volgens mij nog niet genoemd maar maken ook deel uit van de winterkeuken.
Er is echter ook een lente- en zomerkeuken maar daar is de hele discussie nog niet over gegaan.
Als het goed is heb ik thuis nog een kookboek liggen uit 1948 oid. Ik zal binnenkort wat recepten daaruit publiceren hier als ik het terug kan vinden.

Mill
12-02-05, 14:54
Mijn tante kookt de Hollandse pot altijd Indonesie-style. Boerenkool met kerry en gebakken uitjes, pittige spruitjes, etc. Goddelijk. De enige die er overigens wat mij betreft trots op mag zijn is zijzelf.

marlies255
12-02-05, 15:17
:student: Dan moet je eens bij Rest Parkheuvel in Rotterdam gaan eten, krijg je heerlijk eten uit de Nederlandse keuken. Maar wel aan de prijs.
Elke keuken uit elk land heeft lekkere en minder lekker gerechten, kwestie van smaak. Het is in Nederland echt niet alleen maar stamppot hoor! Dat de nederlandse keuken zoveel buitenlandse gerechten kent (of het haar eigen heeft gemaakt) komt overigens omdat het al eeuwenlang handelsreizigers zijn. Ze namen overal waar ze kwamen lekkere dingen en specerijen mee. En kennelijk staan Nederlanders open voor andersmans cultuur en eetcultuur. Leuk toch?? :D

wytze
12-02-05, 15:26
quote:
"Dat de nederlandse keuken zoveel buitenlandse gerechten kent (of het haar eigen heeft gemaakt) komt overigens omdat het al eeuwenlang handelsreizigers zijn. Ze namen overal waar ze kwamen lekkere dingen en specerijen mee. En kennelijk staan Nederlanders open voor andersmans cultuur en eetcultuur. Leuk toch??"


Leuk grapje ja. Nog meer geschiedvervalsing in de aanbieding?

marlies255
12-02-05, 15:36
Geplaatst door wytze
quote:
"Dat de nederlandse keuken zoveel buitenlandse gerechten kent (of het haar eigen heeft gemaakt) komt overigens omdat het al eeuwenlang handelsreizigers zijn. Ze namen overal waar ze kwamen lekkere dingen en specerijen mee. En kennelijk staan Nederlanders open voor andersmans cultuur en eetcultuur. Leuk toch??"


Leuk grapje ja. Nog meer geschiedvervalsing in de aanbieding?

:lol: hahahaha, je hebt gelijk. Ik stel het wat rooskleuriger voor dan het was.

reason
13-02-05, 15:37
Geplaatst door ~Panthera~
Lachen dus, want ik vind Nederlands eten ech niet te vreten. :moe:

:D

Gisteren at ik gestoofde riblappen (aanbraden, 2,5 uur sudderen, met stukken ui, mosterd, azijn, selderie, zout en peper, zo nu en dan water toevoegen), met gekookte aardappelen en bloemkool (beide goed koken, vooral niet 'doorkoken').
Vlees met saus een beetje over de aardappelen en een beetje ernaast.
Verrukkelijk, en heel Hollands.

Vrijdag at ik kabeljauwfilet met een tuinkruidensausje, smeuiige aardappelpuree, en gekookte wortel (winterpeen in smalle schijfjes).
Ook heerlijk.

Misschien geldt voor de Hollandse keuken, wat door iemand werd gezegd over de Marokkaanse: vooral een thuiskook-keuken.

Ik wissel het graag af met meer internationale gerechten - pasta's, bami, paella, hmmmm.
Maar het is heerlijk om regelmatig oerhollandse dingen te eten. Mits goed klaargemaakt. :corcky:

Julien
13-02-05, 16:25
Het valt me tegen dat Frankrijk pas op de 3e plaats komt.. na Italianen en Spanjaarden..

maar Nederlands eten is idd niet om te vreten!! En ik ben echt een type die ALLES eet.. maar Nederlandse gerechten kan ik niet door m'n strot krijgen. Ik word depressief van die saaie kleuren van dat eten (groen/ geel) en het heeft geen smaak (geen kruiden). BAH BAH BAH
En wees eens creatief. Altijd die vette aardappelen. In Frankrijk is de aardappel meer tussendoortje bij de rijst en de kip.

Ojah, nog een leuk feitje. Wisten jullie dat de Fransen meer pizza's eten dan de Italianen? :D

Rabi'ah.
13-02-05, 16:27
Gister heb ik roti met chutney en bara gegeten en vandaag eten we nasi. :D

taouanza
13-02-05, 16:27
Geplaatst door Julien
Het valt me tegen dat Frankrijk pas op de 3e plaats komt.. na Italianen en Spanjaarden..

maar Nederlands eten is idd niet om te vreten!! En ik ben echt een type die ALLES eet.. maar Nederlandse gerechten kan ik niet door m'n strot krijgen. Ik word depressief van die saaie kleuren van dat eten (groen/ geel) en het heeft geen smaak (geen kruiden). BAH BAH BAH
En wees eens creatief. Altijd die vette aardappelen. In Frankrijk is de aardappel meer tussendoortje bij de rijst en de kip.

Ojah, nog een leuk feitje. Wisten jullie dat de Fransen meer pizza's eten dan de Italianen? :D

Nou dan moet je mijn Hollandse pot eens komen proeven.:ego:

Julien
13-02-05, 16:34
Geplaatst door taouanza
Nou dan moet je mijn Hollandse pot eens komen proeven.:ego:

hahahh nou het water loopt al uit m'n mond :p

neeh maar de enige ervaring met Nederlands eten die ik heb, is als ik bij Nederlandse vrienden blijf eten. Meestal is m'n bordje dan maar kwart vol :D
Mijn ma heeft 2x aardappelen met wortels en ui gemaakt (hutspot heet dat?) en dat vond ik wel te eten..maar dat was dan met een hele bus peper in de aardappel en 5 teentjes knoflook door de wortels en 10x zoveel uien als Nederlanders doen :D

~Panthera~
13-02-05, 16:38
Geplaatst door Julien
hahahh nou het water loopt al uit m'n mond :p

neeh maar de enige ervaring met Nederlands eten die ik heb, is als ik bij Nederlandse vrienden blijf eten. Meestal is m'n bordje dan maar kwart vol :D
Mijn ma heeft 2x aardappelen met wortels en ui gemaakt (hutspot heet dat?) en dat vond ik wel te eten..maar dat was dan met een hele bus peper in de aardappel en 5 teentjes knoflook door de wortels en 10x zoveel uien als Nederlanders doen :D


het is inderdaad gewoon een feit, dat Nederlanders absoluut geen flauw benul hebben van kruiden.
peper en zout is zowat het maximale.
Dan heb ik het dus over de gewonen huis-tuin en keuken prinses. :D

Wide-O
13-02-05, 16:39
Ik wou net beginnen over stoofvlees met bier, maar besefte net dat dat behoorlijk haraam is :D Ook al is alle alcohol er wel uit na het stoven.

Wat zuiderse landen meer hebben: ingredienten. Italianen kopen geen tomaten die meer op een waterzak met rode plakkaatverf lijken: zij kweken echte tomaten.

Julien, ik daag je uit om nu meteen naar het noorden van Frankrijk te rijden en daar te proeven van de culinaire geneugten. Oh joy Ik ben niet aansprakelijk als je je gal uitkotst :D

Voor zover het over Europa gaat, staan Italianen terecht op nummer 1. Vooral om de liefde & zorgvuldigheid waarmee ze met eten omgaan. Franse keuken is grotendeels een mythe, maar dat zal Julien niet graag horen :D

Je kunt een steen lekker klaarmaken (vooraleer ie door een pinguin wordt geadopteerd natuurlijk), als je maar de juiste ingredienten & kruiden gebruikt.

Nederland is een zwart gat als het gaat om restaurants of eetcultuur. En dat zeg ik als ex-ollander.

~Panthera~
13-02-05, 16:41
Geplaatst door Wide-O
Ik wou net beginnen over stoofvlees met bier, maar besefte net dat dat behoorlijk haraam is :D Ook al is alle alcohol er wel uit na het stoven.

Wat zuiderse landen meer hebben: ingredienten. Italianen kopen geen tomaten die meer op een waterzak met rode plakkatverf lijken: zij kweken echte tomaten.

Julien, ik daag je uit om nu meteen naar het noorden van Frankrijk te rijden en daar te proeven van de culinaire geneugten. Oh joy Ik ben niet aansprakelijk als je je gal uitkotst :D

Voor zover het over Europa gaat, staan Italianen terecht op nummer 1. Vooral om de liefde & zorgvuldigheid waarmee ze met eten omgaan. Franse keuken is grotendeels een mythe, maar dat zal Julien niet graag horen :D

Je kunt een steen lekker klaarmaken (vooraleer ie door een pinguin wordt geadopteerd natuurlijk), als je maar de juiste ingredienten & kruiden gebruikt.

Nederland is een zwart gat als het gaat om restaurants of eetcultuur. En dat zeg ik als ex-ollander.


Die "steen" was toch echt een ander woord. :hihi:

taouanza
13-02-05, 16:44
Geplaatst door Julien
hahahh nou het water loopt al uit m'n mond :p

neeh maar de enige ervaring met Nederlands eten die ik heb, is als ik bij Nederlandse vrienden blijf eten. Meestal is m'n bordje dan maar kwart vol :D
Mijn ma heeft 2x aardappelen met wortels en ui gemaakt (hutspot heet dat?) en dat vond ik wel te eten..maar dat was dan met een hele bus peper in de aardappel en 5 teentjes knoflook door de wortels en 10x zoveel uien als Nederlanders doen :D

Nou ik heb ook bij autochtonen lekker gegeten hoor. Ook hutspot.
Wat is de Franse keuken eigenlijk?

taouanza
13-02-05, 16:56
Draadjesvlees met de kruidenmix van Silvo.
Ik gebruik alles door elkaar.
Want ik koop namelijk haast nooit rundvlees behalve gehakt.
Maar de kruidenmix voor rundvlees vind ik lekker.
Ik weet niet hoe je dat gerecht noemt maar ik braad vlees met uit en extra zwarte peper, een druppel ketjap en maak de jus af met echte boter. Rode kool erbij zo uit het potje, vind ik lekker.
En aardappelen natuurlijk, iets kruimig.
Wat heet dat?
Of met stampot rauwe andijvie
Of bloemkoolstampot en erwtjes of sperziebonen gekook (el dente) in tuinkruidenboullion.
Witlof maak ik ook: Ik snij het in schijven zodat ik er makkelijk al het bittere eruit kan halen. Dan kook ik het (el dente) in tuinkruidenboullion. Uit laten lekken. De boullion bind ik met maizena boter en kaas en extra zwarte peper natuurlijk. Dan dump ik witlof er weer in. Zelfde doe ik met spruitjes.
Lekker en gezond.

Moet ik nog doorgaan?

Julien
13-02-05, 17:10
Geplaatst door Wide-O
Julien, ik daag je uit om nu meteen naar het noorden van Frankrijk te rijden en daar te proeven van de culinaire geneugten. Oh joy Ik ben niet aansprakelijk als je je gal uitkotst :D

Voor zover het over Europa gaat, staan Italianen terecht op nummer 1. Vooral om de liefde & zorgvuldigheid waarmee ze met eten omgaan. Franse keuken is grotendeels een mythe, maar dat zal Julien niet graag horen :D

Je kunt een steen lekker klaarmaken (vooraleer ie door een pinguin wordt geadopteerd natuurlijk), als je maar de juiste ingredienten & kruiden gebruikt.

Nederland is een zwart gat als het gaat om restaurants of eetcultuur. En dat zeg ik als ex-ollander.

hm ik wil niet geassocieerd worden met het uiterste noorden van Frankrijk :D Die mensen eten zelfs koud in de middag! Boterhammen met jam! Echt een stelletje wannabe-Vlamingen zijn het!!
En ze eten s avonds al om 17.30!!
De Fransen maken altijd grapjes over dit gedeelte van Frankrijk. Calais, Roubaix, Lille etc. zijn Germaanse gebieden die geen cultuur kennen!

Ik ben het niet eens met wat je zegt over de Franse keuken. Ga maar een willekeurig restaurant in over de hele wereld. Al die Franse namen die je in de menukaart ziet, zijn een onderdeel van de Franse keuken.

De Franse keuken wordt door specialisten als de BESTE KEUKEN en MEEST VEELZIJDIGE keuken ter wereld genoemd. Italianen hebben hun pasta, Spanjaarden hun paella..maar Fransen hebben honderden specialiteiten!

Julien
13-02-05, 17:13
Geplaatst door taouanza
Nou ik heb ook bij autochtonen lekker gegeten hoor. Ook hutspot.
Wat is de Franse keuken eigenlijk?

De Franse keuken is ongeveer de helft van alles wat ze in sjieke 2-sterren restaurants maken :)

taouanza
13-02-05, 17:15
Geplaatst door Julien
De Franse keuken is ongeveer de helft van alles wat ze in sjieke 2-sterren restaurants maken :)

Alof ik weet wat ze in sjieke 2sterren restaurants eten.
Wat is een sjiek 2sterren restaurant?

S@deeQ
13-02-05, 17:24
Geplaatst door taouanza
Alof ik weet wat ze in sjieke 2sterren restaurants eten.
Wat is een sjiek 2sterren restaurant?

Slakken, geiten- schapen hersenen , darmen en poten....

taouanza
13-02-05, 17:28
Geplaatst door S@deeQ
Slakken, geiten- schapen hersenen , darmen en poten....

Yam Yam Yam
Ta9lia
Kourdas
Houmous kor9ien
Le7emde ras
Het water loopt me in de mond:)

Julien
13-02-05, 17:29
Geplaatst door taouanza
Alof ik weet wat ze in sjieke 2sterren restaurants eten.
Wat is een sjiek 2sterren restaurant?

ik bedoelde eigenlijk de 'wat sjiekere restaurants'. En vooral diegenen met Michelin-sterren bieden voornamelijk de Franse keuken aan.
Maar zelfs Van de Valk-restaurants bieden de Franse keuken aan.

Voorbeelden:
Saumon et anguille fumé avec une salade d’oranges
(huisgerookte zalm en aalfilet met een salade van sinaasappel)

Fumet de caille avec tomates aux fines herbes
(krachtige kwartelbouillon met tomaat en tuinkruiden)

Médaillon de cochon de lait avec une sauce à la moutarde
(speenvarkenmédaillon met een mosterdsaus)

Suprême de canard avec une sauce au Chartreuse
(tamme eendenborst met een saus van Chartreuse likeur)

Fromage de chèvre gratiné au miel sur un lit de salade avec noix et raisins
(met honing gegratineerde geitenkaas op een salade met noten en druiven)

Glace aux noisettes avec une sauce à la mangue
(notenijs met kapsel omwikkeld en een mangosaus)

Magret de canard fumé avec une sauce aux airelles rouges
(gerookte eendenborst met een vossebessensaus)

Consommé avec une juliènne de champignons et au cerfeuil
(krachtige bouillon met reepjes paddestoelen en kervel)

Poche avec gambas et girolles avec une sauce tomate
(een knapperig zakje met reuzegarnalen en paddestoelen en een tomatensaus)

Filet de boeuf enrobé de veau avec une sauce au vin rouge
(ossehaas in kalfsvlees gewikkeld met een rode wijnsaus)

Petit gâteau chaud aux pommes avec une sauce caramel et glace à la vanille
(warm appeltaartje met caramelsaus en vanille-ijs)

Melon glacé au jambon cru et des pignons de pins rôtis
(gekoelde meloen met gedroogde ham en geroosterde pijnboompitten)

Crème de celeri rave avec anguille et poireaux
(romige knolselderiesoep met paling en prei)

Fruits de mer avec une sauce au safran
(zeevruchten met saffraansaus)

Filet de boeuf sauté avec tomates, champignons et une sauce aux truffes
(biefstuk van de haas met tomaat, champignons en een truffelsaus)

Terrinne de bavarois au chocolat brun et blanc avec sauce Grand Marnier
(een terrine van witte en bruine chocoladebavarois met een Grand Marnier-saus)

taouanza
13-02-05, 17:30
Geplaatst door Julien
ik bedoelde eigenlijk de 'wat sjiekere restaurants'. En vooral diegenen met Michelin-sterren bieden voornamelijk de Franse keuken aan.
Maar zelfs Van de Valk-restaurants bieden de Franse keuken aan.

Voorbeelden:
Saumon et anguille fumé avec une salade d’oranges
(huisgerookte zalm en aalfilet met een salade van sinaasappel)

Fumet de caille avec tomates aux fines herbes
(krachtige kwartelbouillon met tomaat en tuinkruiden)

Médaillon de cochon de lait avec une sauce à la moutarde
(speenvarkenmédaillon met een mosterdsaus)

Suprême de canard avec une sauce au Chartreuse
(tamme eendenborst met een saus van Chartreuse likeur)

Fromage de chèvre gratiné au miel sur un lit de salade avec noix et raisins
(met honing gegratineerde geitenkaas op een salade met noten en druiven)

Glace aux noisettes avec une sauce à la mangue
(notenijs met kapsel omwikkeld en een mangosaus)

Magret de canard fumé avec une sauce aux airelles rouges
(gerookte eendenborst met een vossebessensaus)

Consommé avec une juliènne de champignons et au cerfeuil
(krachtige bouillon met reepjes paddestoelen en kervel)

Poche avec gambas et girolles avec une sauce tomate
(een knapperig zakje met reuzegarnalen en paddestoelen en een tomatensaus)

Filet de boeuf enrobé de veau avec une sauce au vin rouge
(ossehaas in kalfsvlees gewikkeld met een rode wijnsaus)

Petit gâteau chaud aux pommes avec une sauce caramel et glace à la vanille
(warm appeltaartje met caramelsaus en vanille-ijs)

Melon glacé au jambon cru et des pignons de pins rôtis
(gekoelde meloen met gedroogde ham en geroosterde pijnboompitten)

Crème de celeri rave avec anguille et poireaux
(romige knolselderiesoep met paling en prei)

Fruits de mer avec une sauce au safran
(zeevruchten met saffraansaus)

Filet de boeuf sauté avec tomates, champignons et une sauce aux truffes
(biefstuk van de haas met tomaat, champignons en een truffelsaus)

Terrinne de bavarois au chocolat brun et blanc avec sauce Grand Marnier
(een terrine van witte en bruine chocoladebavarois met een Grand Marnier-saus)

Maken mensen dat thuis klaar?
Is dat dagelijks kost voor Fransozen?

S@deeQ
13-02-05, 17:31
Geplaatst door taouanza
Yam Yam Yam
Ta9lia
Kourdas
Houmous kor9ien
Le7emde ras
Het water loopt me in de mond:)

De fransen hebben een hoop gestolen uit marokko. ook onze recepten :eek:

Julien
13-02-05, 17:47
Geplaatst door taouanza
Maken mensen dat thuis klaar?
Is dat dagelijks kost voor Fransozen?

nou soms maken FRANSEN sommige van die gerechten wel thuis klaar.. maar de reden waarom de Franse keuken de beste ter wereld is, is o.a. omdat deze gerechten in de beste restaurants ter wereld worden klaargemaakt. Dat kun je niet zeggen van die pizza's, paella's of broodjes shoarma ;)

Maar in de praktijk eten Fransen gewoon rijst met kip of gepofte aardappels met peperbiefstuk, met als aperatief een lekker stukje Brie of Roquefort.. en een salade met tomaten, fetakaas, knoflook en ui.

@ Sadeeq: je hebt NU wel een beetje gelijk. De Marokkaanse/ Algerijnse/ Libanese keukens hebben veel invloed gehad op de Franse keuken.

Ook nu nog. Heel veel autochtone Fransen eten couscous 's avonds.

taouanza
13-02-05, 17:58
Geplaatst door Julien
nou soms maken FRANSEN sommige van die gerechten wel thuis klaar.. maar de reden waarom de Franse keuken de beste ter wereld is, is o.a. omdat deze gerechten in de beste restaurants ter wereld worden klaargemaakt. Dat kun je niet zeggen van die pizza's, paella's of broodjes shoarma ;)

Maar in de praktijk eten Fransen gewoon rijst met kip of gepofte aardappels met peperbiefstuk, met als aperatief een lekker stukje Brie of Roquefort.. en een salade met tomaten, fetakaas, knoflook en ui.

@ Sadeeq: je hebt NU wel een beetje gelijk. De Marokkaanse/ Algerijnse/ Libanese keukens hebben veel invloed gehad op de Franse keuken.

Ook nu nog. Heel veel autochtone Fransen eten couscous 's avonds.

Duh das geen vergelijking. Paella en pizza zijn dagelijks kost. Shoarma is gewoon troep dat staat nergens aangeschreven als culinair hoogtepunt.

reason
13-02-05, 21:38
Geplaatst door Julien
hm ik wil niet geassocieerd worden met het uiterste noorden van Frankrijk :D Die mensen eten zelfs koud in de middag! Boterhammen met jam! Echt een stelletje wannabe-Vlamingen zijn het!!
En ze eten s avonds al om 17.30!!
De Fransen maken altijd grapjes over dit gedeelte van Frankrijk. Calais, Roubaix, Lille etc. zijn Germaanse gebieden die geen cultuur kennen!

Ik ben het niet eens met wat je zegt over de Franse keuken. Ga maar een willekeurig restaurant in over de hele wereld. Al die Franse namen die je in de menukaart ziet, zijn een onderdeel van de Franse keuken.

De Franse keuken wordt door specialisten als de BESTE KEUKEN en MEEST VEELZIJDIGE keuken ter wereld genoemd. Italianen hebben hun pasta, Spanjaarden hun paella..maar Fransen hebben honderden specialiteiten!

Ongetwijfeld waar.
Maar tevens is het waar dat de Franse restaurants gemiddeld helemaal niet zo goed zijn.
Je kunt dan veel beter in België uit eten gaan. De restaurants zijn daar dikwijls erg goed. Dat wordt overal bevestigd. Tevens is die keuken voor een groot deel de Franse keuken. Met wat Vlaamse specialiteiten.
En de Nederlnadse restaurants zijn enorm vooruit gegaan.
Nogmaals: gemiddeld.

Toch jammer dat je geen goede ervaringen hebt met traditioneel Nederlandse gerechten. Die kunnen echt heel lekker zijn; eerder noemde ik er een paar (maar er is veel meer).

papol
13-02-05, 22:31
Wat is er mis met de Nederlandse keuken?

Gewoon lekker, gebaseerd op stevige kost. Het grote voordeel is dat er ook enorm veel ruimte voor andere smaken is ....

vergeet niet de haring !!! (rauwe vis!!) Bijna wereld uniek op Japannners en Inuit na (en Gollem uiteraard .....)


gr.P

wytze
14-02-05, 09:34
Kookboek gevonden.
Het betreft het Electro Kookboek, 12e druk uit 1949.

Nou daar gaan we dan:

Havermoutpap

1liter melk
60 a 80 g havermout
iets zout

Breng de melk tegen de kook aan bij den hoogsten schakelstand, strooi er roerende de havermout in en schakel direct terug naar 1. Laat de pap gedurende 20 minuten zachtjes doorkoken en laat ze daarna nog ongeveer 10 minuten op de uitgeschakelde kookplaat doorkoken. Prsenteer de pap met suiker.
N.B. Snelkokende havermout is reeds in 5 minuten gaar; wanneer deze havermout in de kokende melk is gestrooid, kan dus direct op 0 teruggeschakeld worden. De pap is echter dan nog niet mooi gebonden; hiervoor moet ze wat langer doorkoken.


Gortmoutpap

1 liter melk
60-a 80 g gortmout
iets zout

Bereid de pap geheel als de havermoutpap uit het vorige recept

Eke
14-02-05, 09:40
Geplaatst door wytze
Kookboek gevonden.
Het betreft het Electro Kookboek, 12e druk uit 1949.

Nou daar gaan we dan:

Havermoutpap






O, Wytze, ik hou zo van een kom havermoutpap 's morgens ! FF melk koken, strooi er wat havermout in. Minuutje doorkoken, 3 minuten laten staan en ....MMMMMMM. zonder suiker !Draai ik de hele morgen op. :blij:

wytze
14-02-05, 09:47
Eke,

en dan durven sommigen te beweren dat er geen reden is omtrots te zijn op "onze" Keuken.

Hier:

Pap met vruchtensapsaus
1 liter melk
80 g bindmiddel
3 a 4 dl vruchtensapsaus

Bereid een dikke pap volgens een der bovengenoemde recepten. Presenteer ze met een warme of koude vruchtensapsaus, bv bessen- frambozen- of abrikozensaus.

Eke
14-02-05, 09:48
Ga vanavond hachee eten met kruimige aardappel,wat botersla en komkommer erdoor en gebakken appeltjes gevuld met kaneelrozijnen in de oven met koude vanillevla omringd toe....Echte lekkere Hollandse pot !

En super de luxe is om de appel te vullen met rozijnen en amandelspijs--zelfgemaakte .....mmmmmm

En...fluitje van een cent !

~Panthera~
14-02-05, 09:48
Geplaatst door wytze
Eke,

en dan durven sommigen te beweren dat er geen reden is omtrots te zijn op "onze" Keuken.

Hier:

Pap met vruchtensapsaus
1 liter melk
80 g bindmiddel
3 a 4 dl vruchtensapsaus

Bereid een dikke pap volgens een der bovengenoemde recepten. Presenteer ze met een warme of koude vruchtensapsaus, bv bessen- frambozen- of abrikozensaus.


Ja, ik wordt hier helemaal warm van. :moe:

:D

Eke
14-02-05, 09:50
Geplaatst door wytze
Eke,

en dan durven sommigen te beweren dat er geen reden is omtrots te zijn op "onze" Keuken.

Hier:

Pap met vruchtensapsaus
1 liter melk
80 g bindmiddel
3 a 4 dl vruchtensapsaus

Bereid een dikke pap volgens een der bovengenoemde recepten. Presenteer ze met een warme of koude vruchtensapsaus, bv bessen- frambozen- of abrikozensaus.

:haha: :haha: :haha: wat eten we weer lekker, Wytze !

Bofko
14-02-05, 09:53
Geplaatst door wytze
Eke,

en dan durven sommigen te beweren dat er geen reden is omtrots te zijn op "onze" Keuken.

Hier:

Pap met vruchtensapsaus
1 liter melk
80 g bindmiddel
3 a 4 dl vruchtensapsaus

Bereid een dikke pap volgens een der bovengenoemde recepten. Presenteer ze met een warme of koude vruchtensapsaus, bv bessen- frambozen- of abrikozensaus.

Your middlename is schraalhans ?

wytze
14-02-05, 09:53
ik moet even gaan werken, maar later volgen er meer recepten.

Prlwytzkofski
14-02-05, 09:55
Geplaatst door Wide-O
Voor zover het over Europa gaat, staan Italianen terecht op nummer 1. Vooral om de liefde & zorgvuldigheid waarmee ze met eten omgaan. Franse keuken is grotendeels een mythe, maar dat zal Julien niet graag horen :D



Ye Pow'rs, wha mak mankind your care,
And dish them out their bill o' fare,
Auld Scotland wants nae skinking ware
That jaups in luggies;
But, if ye wish her gratefu' prayer
Gie her a haggis! (http://www.smart.net/~tak/haggis.html#three)



[The Dreaded Haggis (from Delia Smith's Complete Cookery Course)
1 sheep's stomach
1 sheep heart
1 sheep liver
1/2 lb suet, fresh (kidney leaf fat is preferred)
3/4 c oatmeal
1 ts salt
1/2 ts pepper
1/4 ts cayenne
1/2 ts nutmeg
3/4 c stock
Wash stomach well, rub with salt and rinse. Remove membranes and excess fat. Soak in cold salted water for several hours. Turn stomach inside out for stuffing.
Cover heart and liver with cold water, Bring to a boil, reduce heat, cover and simmer for 30 minutes. Chop heart and coarsely grate liver. Toast oatmeal in a skillet on top of the stove, stirring frequently, until golden. Combine all ingredients and mix well. Loosely pack mixture into stomach, about two-thirds full. Remember, oatmeal expands in cooking.
Press any air out of stomach and truss securely. Put into boiling water to cover. Simmer for 3 hours, uncovered, adding more water as needed to maintain water level. Prick stomach several times with a sharp needle when it begins to swell; this keeps the bag from bursting. Place on a hot platter, removing trussing strings. Serve with a spoon.

~Panthera~
14-02-05, 09:57
Geplaatst door Bofko
Your middlename is schraalhans ?


:giechel:

Eke
14-02-05, 09:57
Geplaatst door wytze
bv bessen- frambozen- of abrikozensaus.

door de abrikozensaus klein scheutje mareskino (maresquin) :zwaai:

TonH
14-02-05, 09:58
Komen er ook nog LEKKERE recepten, want dit is natuurlijk bagger. :kwaad:


Probleem: Nederlanders weten niet meer wat hun keuken is. Overal integreerd men de lekkerste recepten in zijn eigen keuken. Kijk eens naar de Mediterane keuken. Een ratjetoe van all over the place en iedereen is trots op hun keuken.
Probleem2: Nederlanders zijn zo eng nationalistisch geworden dat ze alle vreemde smetten niet tot 'hun' keuken rekenen en dan met een Middeleeuws prakkie blijvern zitten.

:student:

~Panthera~
14-02-05, 09:59
LOL@Haggis


http://www.cosgan.de/images/more/bigs/a234.gif

~Panthera~
14-02-05, 10:01
Geplaatst door TonH
Komen er ook nog LEKKERE recepten, want dit is natuurlijk bagger. :kwaad:


Probleem: Nederlanders weten niet meer wat hun keuken is. Overal integreerd men de lekkerste recepten in zijn eigen keuken. Kijk eens naar de Mediterane keuken. Een ratjetoe van all over the place en iedereen is trots op hun keuken.
Probleem2: Nederlanders zijn zo eng nationalistisch geworden dat ze alle vreemde smetten niet tot 'hun' keuken rekenen en dan met een Middeleeuws prakkie blijvern zitten.

:student:


Nou, dat middeleeuwse prakkie, LEES BBQ, was toch nog aardig te vreten, denk ik. :hihi:

Eke
14-02-05, 10:03
Geplaatst door TonH
Komen er ook nog LEKKERE recepten, want dit is natuurlijk bagger. :kwaad:


Probleem: Nederlanders weten niet meer wat hun keuken is. Probleem2: Nederlanders zijn zo eng nationalistisch geworden



:haha: SNERT

Bofko
14-02-05, 10:04
Geplaatst door Prlwytzkofski

haggis!

:hihi: Dit lijkt me meer een recept voor vleesetende hooglanders.

taouanza
14-02-05, 10:06
Geplaatst door TonH
Komen er ook nog LEKKERE recepten, want dit is natuurlijk bagger. :kwaad:


Probleem: Nederlanders weten niet meer wat hun keuken is. Overal integreerd men de lekkerste recepten in zijn eigen keuken. Kijk eens naar de Mediterane keuken. Een ratjetoe van all over the place en iedereen is trots op hun keuken.
Probleem2: Nederlanders zijn zo eng nationalistisch geworden dat ze alle vreemde smetten niet tot 'hun' keuken rekenen en dan met een Middeleeuws prakkie blijvern zitten.

:student:

:ego:

taouanza
14-02-05, 10:08
Hangop heeeeeeeeeeeeeeeerlijk:
Uitgelekte yoghurt met slagroom en fruit erdoorheen.
Yam Yam wordt je ook zo lekker dik van!
Maar ik heb een net zo dikmakend alternatief Turkse yoghurt scheelt een hoop lekwerk.

TonH
14-02-05, 10:10
@ Eke en Taouanza

Ik probeer dit topic op een wat hoger plan te tillen door haar sociologisch, politieke implicaties duidelijk te maken. Dan verwacht ik wel wat diepere reacties dan :ego: en SNERT. :fplet:












:duim:

~Panthera~
14-02-05, 10:10
Geplaatst door taouanza
Hangop heeeeeeeeeeeeeeeerlijk:
Uitgelekte yoghurt met slagroom en fruit erdoorheen.
Yam Yam wordt je ook zo lekker dik van!
Maar ik heb een net zo dikmakend alternatief Turkse yoghurt scheelt een hoop lekwerk.


Alles wat dik maakt is lekker. :ego:

:D

dylan3010
14-02-05, 10:12
Geplaatst door Rabi'ah.
Hmz.......Nederlanders hebben wat dit betreft iig wel zelfkennis. :melig:


Pardon, wie zijn die 'Wij', uit 50:16

Bofko
14-02-05, 10:17
Ik vind dat veel te gemaakt-neerbuigend wordt gedaan over de Hollandsche keuken. Zo van, we hebben ook slechte dingen.

Mits goed klaargemaakt is het heerlijk.
En wat dacht je van onze snack-cultuur, onze lekkerrste toetjes terr wereld en de snel toenemende aantallen Michelin-sterren ?

dylan3010
14-02-05, 10:20
Geplaatst door AdamX
hahaha das waar, maar nee nisk ervan, als we weg moeten nemen we alles mee, en verweosten we eerst alles wat ond ouders hebben gebouwd :stout:


Nederland lijkt me echt een saai land zonder die verschillende nationalitieten.

:confused: Viezerik, met je nationaliTIETEN!!! :gniffel:

Eke
14-02-05, 10:21
Geplaatst door TonH
[B
Ik probeer dit topic op een wat hoger plan te tillen door haar sociologisch, politieke implicaties duidelijk te maken. [/B]

TUTTI FRUTTI :fpetaf:

Prlwytzkofski
14-02-05, 10:25
Geplaatst door Bofko
:hihi: Dit lijkt me meer een recept voor vleesetende hooglanders.

Rif ?

Alfred J. Kwak
14-02-05, 10:28
Geplaatst door Julien
Het valt me tegen dat Frankrijk pas op de 3e plaats komt.. na Italianen en Spanjaarden..


ach, een echte Franse keuken is er eigenlijk ook niet, je hebt - om maar wat te noemen - de normandische keuken, veel appelen, creme fraiche en fruit de mer, de provencaalse keuken, erg italiaans georienteerd, de alsacer keuken, erg duits georienteerd. persoonlijk vind ik de franse keuken prima, soms wat zwaar. de italiaanse keuken is echter in europees perspectief een vreemde eend. op zich erg lekker en gevarieerd maar de invloed van rijst en pasta, ofwel de orient, is groot. ook het gebruik van peper is zeer populair aldaar. de spaanse keuken heeft duidelijk meer arabische/moorse invloeden qua kruiden en is nogal zwaar door veel olijfolie gebruik.

terugkerend naar de nederlandse keuken...tjsa, triest. de beste nederlandse maaltijd is een rijsttafel, een verzameling indische gerechten. iemand riep hier Parkheuvel...dat is dus geen nederlandse keuken maar een internationaal georienteerde keuken met veel mediterrane invloeden op overigens nederlandse manier geinterpreteerd, beetje rijsttafelig dus, gepikt en aangepast. maar wel goed! heel goed.

dylan3010
14-02-05, 10:36
Geplaatst door Julien
ik bedoelde eigenlijk de 'wat sjiekere restaurants'. En vooral diegenen met Michelin-sterren bieden voornamelijk de Franse keuken aan.
Maar zelfs Van de Valk-restaurants bieden de Franse keuken aan.

Voorbeelden:
Saumon et anguille fumé avec une salade d’oranges
(huisgerookte zalm en aalfilet met een salade van sinaasappel)

Fumet de caille avec tomates aux fines herbes
(krachtige kwartelbouillon met tomaat en tuinkruiden)

Médaillon de cochon de lait avec une sauce à la moutarde
(speenvarkenmédaillon met een mosterdsaus)

Suprême de canard avec une sauce au Chartreuse
(tamme eendenborst met een saus van Chartreuse likeur)

Fromage de chèvre gratiné au miel sur un lit de salade avec noix et raisins
(met honing gegratineerde geitenkaas op een salade met noten en druiven)

Glace aux noisettes avec une sauce à la mangue
(notenijs met kapsel omwikkeld en een mangosaus)

Magret de canard fumé avec une sauce aux airelles rouges
(gerookte eendenborst met een vossebessensaus)

Consommé avec une juliènne de champignons et au cerfeuil
(krachtige bouillon met reepjes paddestoelen en kervel)

Poche avec gambas et girolles avec une sauce tomate
(een knapperig zakje met reuzegarnalen en paddestoelen en een tomatensaus)

Filet de boeuf enrobé de veau avec une sauce au vin rouge
(ossehaas in kalfsvlees gewikkeld met een rode wijnsaus)

Petit gâteau chaud aux pommes avec une sauce caramel et glace à la vanille
(warm appeltaartje met caramelsaus en vanille-ijs)

Melon glacé au jambon cru et des pignons de pins rôtis
(gekoelde meloen met gedroogde ham en geroosterde pijnboompitten)

Crème de celeri rave avec anguille et poireaux
(romige knolselderiesoep met paling en prei)

Fruits de mer avec une sauce au safran
(zeevruchten met saffraansaus)

Filet de boeuf sauté avec tomates, champignons et une sauce aux truffes
(biefstuk van de haas met tomaat, champignons en een truffelsaus)

Terrinne de bavarois au chocolat brun et blanc avec sauce Grand Marnier
(een terrine van witte en bruine chocoladebavarois met een Grand Marnier-saus)

Jeetje als ik dat allemaal moet eten :kotsen: tja, sorry hoor, niet zo netjes van mij...
Maar ff wat anders, in het frans klinkt het allemaal fantastisch, je denkt dat je ik weet niet wat op je bord krijgt! Maar als dat bord voor je neus staat valt het vies tegen! Bv. de Escargots, krijg je 6 enorme slakkenhuizen en wat zit er in? Een pietepeuterig klein slakje, zielig om te eten gewoon! :wow:

wytze
14-02-05, 10:37
Winterwortelen (Winterpeen)

1kg winterwortelen
25g boter
peterselie
ca 5g aardappelmeel
zout

Schil de winterwortelen, snijd ze in reepjes of plakjes, wasch ze en zet ze opmet 1/2 cm water boven den panbodem en zout. Breng ze aan de kook bij den hoogsten schakelstand en schakel terug naar 1 zoodra ze koken. Laat de wortelen in ca 1/2 uur gaar koken, stoof ze dan even met de boter en bind zoo noodig het vocht met een weinig aangemengd aardappelmeel. Schud er voor het opdoen de fijn gesneden peterselie door.

Wie riep daar dat de Hollandse keuken geen kruiden kent?

dylan3010
14-02-05, 10:43
Geplaatst door ~Panthera~
Alles wat dik maakt is lekker. :ego:

:D

:aanwal: En alles wat lekker is maakt dik :moeilijk:

Eke
14-02-05, 10:50
Geplaatst door wytze


Wie riep daar dat de Hollandse keuken geen kruiden kent?




Basilicum

Bieslook

Bonekruid

Citroenmelisse

Dille

Dragon

Hysop

Kervel

Komkommerkruid

Koriander

Lievevrouwebedstro

Mierikswortel

Peterselie

Rozemarijn

Salie

Tijm


lava's

roomse kervel

oregano

Alfred J. Kwak
14-02-05, 11:00
Geplaatst door Eke
Basilicum....oregano

en het merendeel groeit niet in nederland behalve in de kas...

taouanza
14-02-05, 11:11
Geplaatst door TonH
@ Eke en Taouanza

Ik probeer dit topic op een wat hoger plan te tillen door haar sociologisch, politieke implicaties duidelijk te maken. Dan verwacht ik wel wat diepere reacties dan :ego: en SNERT. :fplet:












:duim:

Nou ja zeg!
Je hebt het lef om mijn kookkunsten troep te noemen en dan nog commentaar leveren op mijn :ego:
Jij durft!

wytze
14-02-05, 11:14
Veel van de door Eke genoemde kruiden kunnen wel degelijk ook in de volle grond geteeld worden.

Wat wel waar is, is dat heel veel andere kruiden en planten die in principe ook gegeten kunnen worden, niet of nauwelijks meer als voeding worden gebruikt. Brandnetel, duizendblad, zevenblad, paardebloem,en nog veel en veel meer. Worden nu als ONkruid beschouwd :jammer:

TonH
14-02-05, 11:17
Geplaatst door Eke
TUTTI FRUTTI :fpetaf:

Ja probeer je er maar uit te lullen met Italiaans... :fplet:

TonH
14-02-05, 11:20
Geplaatst door taouanza
Nou ja zeg!
Je hebt het lef om mijn kookkunsten troep te noemen en dan nog commentaar leveren op mijn :ego:
Jij durft!

Ja he?! :wohaa:

Was het leuk in Marokko? Goede terugvlucht gehad? Nog lekker Hollands gegeten daar? :zwaai:

taouanza
14-02-05, 11:29
Geplaatst door TonH
Ja he?! :wohaa:


Was het leuk in Marokko? Goede terugvlucht gehad? Nog lekker Hollands gegeten daar? :zwaai:

Het was geweldig. Heerlijk ontbeten op de terugvlucht en stoelen naast me waren leeg. Dus ik kon languit liggen.
Ik begrijp die spookverhalen over RAM niet hoor.
Zo geweldig dat ik terug wil.Heb je al naar buiten gekeken?
Daar wordt een mens toch niet vrolijk van?! :dood:

Met de keuken was het minder.
Het was namelijk Al3aid en ik logeerde veel bij familie dus overal waar je kwam kreeg je massas massa's vlees. Kwam me de keel uit.
Zo nu waren ze ook die massa's vlees zat en dan kreeg je massa's kip.:moe:
Ik heb het lekkerst gegeten als ik niet thuis at maar buiten.
Volgens mijn familie een schande ik vond het heeeeeeeeeeeerlijk.
Kon ik zelf uitkiezen wat ik wil en natuurlijk veel groente erbij.
Heb dus best wel een gezonde eetgewoonte.
Als ik me van Maroc.nl kan plukken schrijf ik nog een verslag.
Want het was zeer indrukwekkend op een positieve manier. :wohaa:

TonH
14-02-05, 11:41
Geplaatst door taouanza
Het was geweldig. Heerlijk ontbeten op de terugvlucht en stoelen naast me waren leeg. Dus ik kon languit liggen.
Ik begrijp die spookverhalen over RAM niet hoor.
Zo geweldig dat ik terug wil.Heb je al naar buiten gekeken?
Daar wordt een mens toch niet vrolijk van?! :dood:

Met de keuken was het minder.
Het was namelijk Al3aid en ik logeerde veel bij familie dus overal waar je kwam kreeg je massas massa's vlees. Kwam me de keel uit.
Zo nu waren ze ook die massa's vlees zat en dan kreeg je massa's kip.:moe:
Ik heb het lekkerst gegeten als ik niet thuis at maar buiten.
Volgens mijn familie een schande ik vond het heeeeeeeeeeeerlijk.
Kon ik zelf uitkiezen wat ik wil en natuurlijk veel groente erbij.
Heb dus best wel een gezonde eetgewoonte.
Als ik me van Maroc.nl kan plukken schrijf ik nog een verslag.
Want het was zeer indrukwekkend op een positieve manier. :wohaa:

Dat lezen we dan nog wel...

Maar al dat vlees... :( Het lijkt wel Nederland. Wel eens naar een Griek hier geweest. Bergen en bergen vlees en verder eigenlijk niks. En dat terwijl de Griekse keuken vooral uit groente bestaat. De meesten eten maar één keer per week een maaltijd met stoofvlees of zoiets. En grill is voor de feestdagen...
Maar nee, de Nederlander moet VLEES en VEEL. :moe:

Bofko
14-02-05, 11:46
Geplaatst door TonH
Maar nee, de Nederlander moet VLEES en VEEL. :moe:

Dat is nooit zo geweest maar is er door culinaire globalisering helaas in geslopen. Met als triest hoogtepunt de vleeswaaier zonder groente.

Ik herinner me nog een Duits restaurant van jaren geleden waar op de menukaart het minimum vleesgewicht erbij werd vermeld (min. 700 gram of zoiets).

Eke
14-02-05, 11:47
Geplaatst door TonH
@ Eke en Taouanza

Ik probeer dit topic op een wat hoger plan te tillen door haar sociologisch, politieke implicaties duidelijk te maken.



Omhelst Tutti Frutti niet alle politieke implicaties : kijk in de schaal en je ziet paarse pruimen, oranje abrikozen en zeer lichtbruine appelplakjes...samen in een licht gebonden saus van geimporteerde maizena of van eigen bodem is het toch een vurrukkelijk gerecht, zeker als je je bezondigt aan de cremig-witte slagroom die alle smaken samenbindt....

Eke
14-02-05, 11:53
Geplaatst door taouanza

Als ik me van Maroc.nl kan plukken schrijf ik nog een verslag.
Want het was zeer indrukwekkend op een positieve manier. :wohaa:

:) ik ben benieuwd, joh !

TonH
14-02-05, 11:54
Geplaatst door Eke
Omhelst Tutti Frutti niet alle politieke implicaties : kijk in de schaal en je ziet paarse pruimen, oranje abrikozen en zeer lichtbruine appelplakjes...samen in een licht gebonden saus van geimporteerde maizena of van eigen bodem is het toch een vurrukkelijk gerecht, zeker als je je bezondigt aan de cremig-witte slagroom die alle smaken samenbindt....

Maar hoeveel mensen in Nederland maken dit nog helemaal zelf. Dus niet uit een potje?! Juist! Die kun je gerust thuis te eten uitnodigen en dan hoef je er niet eens een extra stoel bij te zetten. :p

En daardoor gaat dit land zo tekeer. :moe:

TonH
14-02-05, 11:59
Geplaatst door Bofko
Dat is nooit zo geweest maar is er door culinaire globalisering helaas in geslopen. Met als triest hoogtepunt de vleeswaaier zonder groente.

Ik herinner me nog een Duits restaurant van jaren geleden waar op de menukaart het minimum vleesgewicht erbij werd vermeld (min. 700 gram of zoiets).

Ik heb begrepen dat het ook al het geval was met de komst van de Chinees-Indonesische restaurants: Grote bakke met heel veel voer en dat maakte het zo populair. Dat de originele keukens iets heel anders waren en vele malen lekkerder, maakte niet uit. VEEL, daar ging het om.
Pas de laatste 10 jaar of zo zie je in die restaurants af en toe een verschuiving naar kwaliteit, maar in de provincie heb je nog altijd aan één bak genoeg voor een weeshuis. :)

Dat met dat vleesgewicht heb ik tot in het absurde in Calgary gezien. Daar begonnen ze met Hamburgers van 500 gram en de T-bonesteaks leken uit De Flinstones vandaan te zijn gelopen... :schok:

Eke
14-02-05, 12:01
Geplaatst door TonH
uit een potje?!
En daardoor gaat dit land zo tekeer. :moe:


Een potje ??? Bestaat dat dan ? Stelletje cultuurbarbaren....slikken alles wat de fabrikant hen voor zet..en ...ALTIJD dezelfde smaak...brrrr.Je hebt gelijk en het komt vast door die kleur/geur en -smaakstoffen, worden mensen opgewonden van.

TonH
14-02-05, 12:05
Geplaatst door Eke
Een potje ??? Bestaat dat dan ? Stelletje cultuurbarbaren....slikken alles wat de fabrikant hen voor zet..en ...ALTIJD dezelfde smaak...brrrr.Je hebt gelijk en het komt vast door die kleur/geur en -smaakstoffen, worden mensen opgewonden van.

Yep! :D

Bofko
14-02-05, 12:07
Geplaatst door TonH
Ik heb begrepen dat het ook al het geval was met de komst van de Chinees-Indonesische restaurants: Grote bakke met heel veel voer en dat maakte het zo populair. Dat de originele keukens iets heel anders waren en vele malen lekkerder, maakte niet uit. VEEL, daar ging het om.
Pas de laatste 10 jaar of zo zie je in die restaurants af en toe een verschuiving naar kwaliteit, maar in de provincie heb je nog altijd aan één bak genoeg voor een weeshuis. :)

Veul, ok. De Chinese restaurants hebben goed ingespeeld op de zuinige Hollander.
Maar dat was niet zozeer gericht op het vlees maar op de totale maaltijd-hoeveelheid.In mijn beleving zijn de Nederlanders in het verleden altijd zeer matige vleeseters geweest in vergelijking met de buurlanden.

Zag pas geleden een reportage over de geschiedenis van de hamburger.
Broodje hamburger was in de jaren 70 half zo groot als nu.

wytze
14-02-05, 12:10
dr zit hier om de hoek een Chinees, echt goed.
en veel. Voor 8,50 heb je een maaltijd waar je drie dagen mee doet.

Bofko
14-02-05, 12:18
Geplaatst door wytze
dr zit hier om de hoek een Chinees, echt goed.
en veel. Voor 8,50 heb je een maaltijd waar je drie dagen mee doet.

:verliefd: Woww, dat is 2,83 per dag ! Daar kun je het zelf niet voor klaarmaken en een beetje diepvriesmaal is al gauw 2 keer zo duur.

TonH
14-02-05, 12:25
Geplaatst door Bofko
:verliefd: Woww, dat is 2,83 per dag ! Daar kun je het zelf niet voor klaarmaken en een beetje diepvriesmaal is al gauw 2 keer zo duur.

Vraag of ze het ook per post bezorgen. Kun je vast na 2 dagen nog wel opwarmen. :kotsen:

Bofko
14-02-05, 12:29
Geplaatst door TonH
:kotsen:
Iets verkeerds gegeten ? :nijn:

NIS
14-02-05, 12:31
Geplaatst door marlies255
:student: Dan moet je eens bij Rest Parkheuvel in Rotterdam gaan eten, krijg je heerlijk eten uit de Nederlandse keuken. Maar wel aan de prijs.
Elke keuken uit elk land heeft lekkere en minder lekker gerechten, kwestie van smaak. Het is in Nederland echt niet alleen maar stamppot hoor! Dat de nederlandse keuken zoveel buitenlandse gerechten kent (of het haar eigen heeft gemaakt) komt overigens omdat het al eeuwenlang handelsreizigers zijn. Ze namen overal waar ze kwamen lekkere dingen en specerijen mee. En kennelijk staan Nederlanders open voor andersmans cultuur en eetcultuur. Leuk toch?? :D

Ik heb wel eens in Parkheuvel gegeten.. Je had daar niks Nederlands.. Het eten viel die avond wat tegen moet ik eerlijk bekennen.. Volgens mij was Cees Helder niet in vorm.. Librije vind ik beter.. :D

Wist je trouwens dat er in Parkheuvel ook een Marokkaan kookte. Hij werkte daarna ook nog in Vermeer en La Rive (A'dam).

TonH
14-02-05, 12:33
Geplaatst door Bofko
Iets verkeerds gegeten ? :nijn:

Ja, zo'n drie keer opgewarmt chinees prakkie. Nou goed? :fpuh:

Eke
14-02-05, 12:40
Geplaatst door NIS

Wist je trouwens dat er in Parkheuvel ook een Marokkaan kookte.

Ogenblikkelijk het vuur eronderuithalen en af laten koelen.Wat zijn dat voor praktijken :melig2:

reason
14-02-05, 12:43
Geplaatst door TonH
Maar hoeveel mensen in Nederland maken dit nog helemaal zelf. Dus niet uit een potje?! Juist! Die kun je gerust thuis te eten uitnodigen en dan hoef je er niet eens een extra stoel bij te zetten. :p

En daardoor gaat dit land zo tekeer. :moe:

:confused:
Hoeveel mensen maken nog zelf traditioneel-Nederlands eten ?
Dat zijn er een heleboel hoor!
:blij:
De meesten doen dat niet meer iedere dag, zoals vroeger, maar wel op zijn minst een paar keer per week.
En ook nog heel wat bijna dagelijks.

Niet gek, want hoe heeeeerlijk is de eerder door mij genoemde stoofschotel van riblappen met bv. gekookte winterpeen en aardappelpuree.
Of een lekkere andijviestamppot met stukjes uitgebakken spek er doorheen, en wat zuur erbij.
Een stevige, gevulde snert.
Een onuitputtelijke variatie van combinaties met vlees, groenten en aardappelen. Mijn persoonlijke favorieten o.a. : sucadelapjes, schouderkarbonade (met uien, tijm en dille), gestoofde riblappen/runderlappen (met ui, mosterd, azijn, selderie), bloemkool, witlof uit de oven (met kaas), sperzieboontjes (in de zomer), kruimig gekookte aardappelen (s.v.p. kruimig, nooooit doorgekookt).
:lekpuh:

wytze
14-02-05, 14:38
Bruine Boonensoep van een mergpijp (voor een paar dagen)

een flinke mergpijp of rundersoepbeenderen
41/2 liter water
650 g bruine boonen
4 middelgroote uien
ca. 30 g boter of vet van jus
eenige laurierbladeren
eenige kruidnagelen
zout en peper
desgewenscht een rest jus

Trek bouillon van de mergpijp of soepbeenderen met bv. 3 l water en zout gedurende ca. 4 uur.
Wasch de bruine boonen, week ze een nacht in ca anderhalf l. water en kook ze den volgenden dag in het weekwater gaar gedurende 1 a anderhalf uur. Maak de boonen met een stamper of vork fijn of maal ze door een draaizeef of "moulinette".
Fruit in een stuk boter of vet van jus de gesnipperde uien met de kruiden bruin bij den hoogsten of op een na hoogsten stand, gedurende ca 15 minuten. Schakel dan op den hoogsten stand, , voeg den gezeefden bouillon, het boonenvocht en eventueel verdund bruin van jus toe en breng de soep aan de kook. Schakel op 0 en laat de soep nog ca. 5 minuten doorkoken. Bind de soep zoo noodig bij met wat koud water aangemengde bloem of maizena. Verwijder laurierblad en kruidnagel en maak de soep af met peper (aanmengen met een lepel soep) en aroma.

N.B. Wenscht men bruine boonensoep als volledige maaltijd te gebruiken, dan doet men goed in de soep wat aardappelen of vleesch te verwerken. De aardappelen kan men gedurende het laatste half uur bij de boonen gaar koken. Als vleesch kan men balletjes gehakt nemen, die 10 minuetn in de soep worden meegekookt. Ook kan men nog een stuk vet of boter door de soep doen indien de bouillon door de mergpijp of beenderen niet voldoende vet is geworden.




:D

Bofko
14-02-05, 14:41
Geplaatst door wytze
Bruine Boonensoep van een mergpijp (voor een paar dagen)
:D

Deze soep is het lekkerst na de derde keer opwarmen. :jeweetog:

wytze
14-02-05, 14:49
:hihi:

ja, wordt idd steeds lekkerder, vooral de volleedige maaltijdvariant.

~Panthera~
14-02-05, 14:55
Geplaatst door TonH
Ik heb begrepen dat het ook al het geval was met de komst van de Chinees-Indonesische restaurants: Grote bakke met heel veel voer en dat maakte het zo populair. Dat de originele keukens iets heel anders waren en vele malen lekkerder, maakte niet uit. VEEL, daar ging het om.
Pas de laatste 10 jaar of zo zie je in die restaurants af en toe een verschuiving naar kwaliteit, maar in de provincie heb je nog altijd aan één bak genoeg voor een weeshuis. :)

Dat met dat vleesgewicht heb ik tot in het absurde in Calgary gezien. Daar begonnen ze met Hamburgers van 500 gram en de T-bonesteaks leken uit De Flinstones vandaan te zijn gelopen... :schok:


:zweep: don't fuck with the T-Bonesteaks ! :haha:

TonH
14-02-05, 15:02
Geplaatst door reason
:confused:
Hoeveel mensen maken nog zelf traditioneel-Nederlands eten ?
Dat zijn er een heleboel hoor!
:blij:
De meesten doen dat niet meer iedere dag, zoals vroeger, maar wel op zijn minst een paar keer per week.
En ook nog heel wat bijna dagelijks.
:lekpuh:

Boerenkool snijden en koken met de aardappelen en een (paarde)worst erin? Schorseneren schoonmaken, koken en met een beetje boter.
Krop sla, tomaat, komkommer en een paprika kopen, wassen, snijden en zelf een dressing mengen? Vlees dat meer dan twee uur, het liefst op een petroleumstel moet staan? Spliterwten, knolselderij, stuk vlees, penen etc voor erwtensoep?

OK. Allemaal misschien wat extreem voor de meesten, maar hoeveel koken NIET uit potjes, blikken, pakjes en verzuipen het geheel in sausjes?

TonH
14-02-05, 15:03
Geplaatst door Bofko
Deze soep is het lekkerst na de derde keer opwarmen. :jeweetog:

:D

TonH
14-02-05, 15:04
Geplaatst door ~Panthera~
:zweep: don't fuck with the T-Bonesteaks ! :haha:

Die dingen zijn nu hier toch verboden? Kwa BSE etc.? :moe:

reason
14-02-05, 15:15
Geplaatst door TonH
Boerenkool snijden en koken met de aardappelen en een (paarde)worst erin? Schorseneren schoonmaken, koken en met een beetje boter.
Krop sla, tomaat, komkommer en een paprika kopen, wassen, snijden en zelf een dressing mengen? Vlees dat meer dan twee uur, het liefst op een petroleumstel moet staan? Spliterwten, knolselderij, stuk vlees, penen etc voor erwtensoep?

OK. Allemaal misschien wat extreem voor de meesten, maar hoeveel koken NIET uit potjes, blikken, pakjes en verzuipen het geheel in sausjes?


Tja, natuurlijk gebeurt dat veel, maar daarnaast wordt er ook nog veel gekookt met verse ingedriënten.
Ik gooi ook wel eens een keertje iets kant en klaars in de oven, maar toch niet vaak.
Tuurlijk moet je praktisch zijn; als ik (of mijn vrouw) stamppot of snert maak, of riblappen stoof, dan maak ik een grote hoeveelheid en doe een paar bakken in de vriezer.
(de snert wordt er door het opwarmen alleen lekkerder op).
Doen we trouwens ook met nasi , paella en macaroni-prut.
Maar wel verse ingedriënten. :bril:

TonH
14-02-05, 15:31
Geplaatst door reason
Tja, natuurlijk gebeurt dat veel, maar daarnaast wordt er ook nog veel gekookt met verse ingedriënten.
Ik gooi ook wel eens een keertje iets kant en klaars in de oven, maar toch niet vaak.
Tuurlijk moet je praktisch zijn; als ik (of mijn vrouw) stamppot of snert maak, of riblappen stoof, dan maak ik een grote hoeveelheid en doe een paar bakken in de vriezer.
(de snert wordt er door het opwarmen alleen lekkerder op).
Doen we trouwens ook met nasi , paella en macaroni-prut.
Maar wel verse ingedriënten. :bril:

Ben ik eerst gelukkig wanneer ik aan je reply begin.... Maar "nasi , paella en macaroni-prut" in de vriezer?! :schrik:

Met restjes is niks mis. Ik hou altijd massa's over en maak daar de volgende dag weer wat omheen. Een soort ketenmaaltijd. :D
Nou kook ik vaak dingen die je ook koud kunt eten (een van de grote voordelen van de Griekse keuken), dus dat smerige keer op keer weer opwarmen is er dan niet bij. Na 1x opgewarmt is het echt niet meer gezond. En bakkies bevroren voer uit de vriezer ontdooien in de magnetron vin'k ook barbaars.

http://www.cosgan.org/images/midi/haushalt/d030.gif

~Panthera~
14-02-05, 15:34
Geplaatst door TonH
Die dingen zijn nu hier toch verboden? Kwa BSE etc.? :moe:

Niet meer, mits een bepaalde leeftijd, geloof ik. :D

TonH
14-02-05, 15:41
Geplaatst door ~Panthera~
Niet meer, mits een bepaalde leeftijd, geloof ik. :D

Oh, dus jij met je .... jaar mag het dus wel?! :haha:

~Panthera~
14-02-05, 15:43
Geplaatst door TonH
Oh, dus jij met je .... jaar mag het dus wel?! :haha:


Ja, ja, wrijf het er maar weer in. :moe:

:hihi:

Prlwytzkofski
14-02-05, 15:46
1 ei
· 500 ml melk
· 1 citroen
· 1 appel
· 500 g bloem
· 1 zakje gedroogde gist
· 1 theelepel suiker
· 1 theelepel kaneel
· 1 theelepel zout
· 100 g rozijnen
· 50 g krenten
· 50 g sukade (bakje a 100 g), in stukjes
· poedersuiker uit strooibus
· frituurolie (of vloeibaar frituurvet)

· frituurpan
· ijsbolletjeslepel


Voorbereiden

Ei en melk op kamertemperatuur laten komen. Citroen schoonboenen, schil eraf raspen en vrucht uitpersen. Appels schillen en in blokjes snijden. Besprenkelen met citroensap.
Basisbeslag: Bloem (1 el apart houden) in beslagkom doen en gist, suiker, kaneel en zout erdoor scheppen. Ei loskloppen. In midden van bloem kuiltje maken en ei erin schenken. Melk erbij schenken, al roerend met houten lepel of kloppend met mixer. Blijven roeren of kloppen tot glad beslag ontstaat.

Vulling (optioneel): In kom citroenrasp, appelblokjes, rozijnen, krenten en sukade omschudden met 1 el bloem. Vulling door beslag roeren. Kom afdekken met plasticfolie en oliebollenbeslag op warme, tochtvrije plaats 1 uur laten rijzen, tot volume verdubbeld is.

Bereiden

In frituurpan olie verhitten tot 175 °C. IJsbolletjestang in hete olie dopen en uit gerezen beslag bolletje scheppen. Bolletje in hete frituurolie laten glijden door ijsbolletjestang boven olie in te knijpen. Zo 4-5 oliebollen tegelijk in ca. 5 min. goudbruin en gaar frituren. Halverwege baktijd oliebollen keren, als ze dat niet vanzelf doen.
Oliebollen met schuimspaan uit frituurolie nemen en in vergiet bekleed met keukenpapier laten uitlekken. Frituurolie eerst weer op juiste temperatuur laten komen alvorens volgende serie oliebollen te bakken.
Oliebollen op schaal leggen en royaal bestrooien met poedersuiker. Oliebollen warm serveren.

Tip

Frituurolie: Oliebollen heten niets voor niets oliebollen. Bak ze liever in frituurolie dan in frituurvet, en zeker niet in vast frituurvet. Als de oliebollen wat afkoelen stolt frituurvet namelijk als een dun filmpje rond de oliebollen. Dat geeft een naar mondgevoel, vooral bij koude oliebollen. Frituurolie blijft gewoon vloeibaar en dat zorgt voor lekkere oliebollen, bij elke serveertemperatuur.

TonH
14-02-05, 15:48
Geplaatst door ~Panthera~
Ja, ja, wrijf het er maar weer in. :moe:

:hihi:

Met zout, peper, wat knoflook en citroen... http://www.cosgan.org/images/midi/nahrung/a015.gif

~Panthera~
14-02-05, 15:50
Geplaatst door TonH
Met zout, peper, wat knoflook en citroen... http://www.cosgan.org/images/midi/nahrung/a015.gif

En dan HOP, op de BBQ ! :engel:

reason
14-02-05, 15:56
Geplaatst door TonH
Ben ik eerst gelukkig wanneer ik aan je reply begin.... Maar "nasi , paella en macaroni-prut" in de vriezer?! :schrik:

Met restjes is niks mis. Ik hou altijd massa's over en maak daar de volgende dag weer wat omheen. Een soort ketenmaaltijd. :D
Nou kook ik vaak dingen die je ook koud kunt eten (een van de grote voordelen van de Griekse keuken), dus dat smerige keer op keer weer opwarmen is er dan niet bij. Na 1x opgewarmt is het echt niet meer gezond. En bakkies bevroren voer uit de vriezer ontdooien in de magnetron vin'k ook barbaars.

http://www.cosgan.org/images/midi/haushalt/d030.gif

Wie zegt dat ik keer op keer opwarm ? :wow:
Dat moet je NOOIT doen,
is heel ongezond.
Ook ontdooien in de magnetron doe ik niet.

Mijn standaardprocedure bij het ontdooien is dat ik het uit de vriezer haal voor ik ga slapen en het op het aanrecht zet.
Als ik 's morgens opsta gaat het de koelkast in.
dan is het 's avonds ontdooit en klaar om te worden opgewarmd in de pan of de magnetron.
:chef:

Tuurlijk moet je het dan NIET nog een keer opwarmen!! :kotsen:

Het is het lekkerst als je het na het bereiden opeet. Maar één keer opwarmen gaat met de meeste gerechten best goed. (niet doen met een portie gekookte sperziebonen. Blijven denken! :student: )

TonH
14-02-05, 16:01
Geplaatst door reason
Wie zegt dat ik keer op keer opwarm ? :wow:
Dat moet je NOOIT doen,
is heel ongezond.
Ook ontdooien in de magnetron doe ik niet.

Mijn standaardprocedure bij het ontdooien is dat ik het uit de vriezer haal voor ik ga slapen en het op het aanrecht zet.
Als ik 's morgens opsta gaat het de koelkast in.
dan is het 's avonds ontdooit en klaar om te worden opgewarmd in de pan of de magnetron.
:chef:

Tuurlijk moet je het dan NIET nog een keer opwarmen!! :kotsen:

Het is het lekkerst als je het na het bereiden opeet. Maar één keer opwarmen gaat met de meeste gerechten best goed. (niet doen met een portie gekookte sperziebonen. Blijven denken! :student: )

Vertel dat alsjeblieft even aan Bofko en Wytze. Die gekken warmen zelfs afhaalchinees 3x op... :kotsen:

Verders begin ik je steeds meer te waarderen :duim:

~Panthera~
14-02-05, 16:03
Pilav.

Nodig:
2 uien
1 bol knoflook
2 paprika
1 courgette
1 aubergine
4 tomaten
1 bosje peterselie (vers)
1 bosje selderie (vers)
1 blikje DelMonte tomatenpuree
1 pond lamsvlees, of kip, of schapenvlees
1 pak Lassie toverrijst
boter
olijfolie
zout
peper
kummelpoeder
yoghurt
1 tijgerbrood

Bereiding:

Kook de Lassie rijst alvast apart, zo'n 6 minuten. niet helemaal gaar dus.
Braad eerst het vlees apart in een koekepan met boter. in stukjes van ongeveer 3 bij 3 cm gesneden. alleen peperen.


Snijdt 2 grote uien, 1 bol knoflook, 2 paprika's, 1 courgette, 1 aubergine, 4 tomaten, 1 bosje peterselie, 1 bosje selderij in middelfijne delen.
Dus niet te klein, ook niet te groot. Alles voorsnijden en hakken dus. :)


Zet een wok op hoog vuur,olijfolie erin (flinke scheut) en doe er de uien en knoflook in, fruiten tot het glazig is.
Doe er dan in deze volgorde de gesneden groentes in: eerst de paprika
dan de courgettes, dan de tomaten en de tomatenpuree, aubergine.
2 theelepels kummelpoeder doorheen mengen plus zout en peper. (niet van dat benauwde :)
alles gaar laten worden op vrij hoog vuur.goed blijven omscheppen.
Als laatste de peterselie en selderij erin en het vlees met de boter (niet te veel boter gebruiken)
Dan de rijst er doorheen scheppen en alles goed mengen en weer goed heet laten worden in de wok.
Daarna opscheppen in diepe borden.

2/3 liter yoghurt in een literkan doen, verder aanvullen met ijskoud water en goed mengen.

Tijgerbrood erbij eten (of Turks brood) en de yoghurtdrank erbij drinken.

Vergeet niet de vingers af te likken na afloop !! :)

Eet smakelijk !!


:ego:

En niks opwarmen. :mad:

Chadijja
14-02-05, 16:07
Waar zijn de marokkanen gebleven!?? :gechoquee
(uche.. :hihi: ) Euhhh...nou 't maakt mij niet uit wat ik eet, alles door elkaar, zelfverzonnen toestanden, pasta met roomsaus en spinazie,
om maar 's wat te noeme. maar vlees...nee YAK.

En de nederlandse keuken heeft best lekkere dingen...aardappelpuree b.v. vind ik best lekker en spruitjes ook...soms word ik voor gek verklaard maar goed :verrassin

maar Tajine.....hmmmmmmmmmmmmm lekker dippen met brood, en gezondddd

Chadijja.

TonH
14-02-05, 16:10
Geplaatst door ~Panthera~
Vergeet niet de vingers af te likken na afloop !! :)

Eet smakelijk !!


:ego:

En niks opwarmen. :mad:

Top. Ik ben er zo... http://www.cosgan.org/images/midi/nahrung/a015.gif

En nu nog die Lassietoverrijst vervangen door Pandanrijst (1 kopje rijst op 1,5 kopje water, 18 minuten heel zachtjes laten koken, dan nog 5 minuten van het vuur af zonder de deksel op te tillen, doorroeren en klaar) en neem aub GEEN DelMonte :schok:

~Panthera~
14-02-05, 16:12
Geplaatst door TonH
Top. Ik ben er zo... http://www.cosgan.org/images/midi/nahrung/a015.gif

En nu nog die Lassietoverrijst vervangen door Pandanrijst (1 kopje rijst op 1,5 kopje water, 18 minuten heel zachtjes laten koken, dan nog 5 minuten van het vuur af zonder de deksel op te tillen, doorroeren en klaar) en neem aub GEEN DelMonte :schok:


Ik dek vast. :hihi:

genoteerd :fpetaf:

Maar waarom geen DelMonte ? :schok:

Prlwytzkofski
14-02-05, 16:12
Geplaatst door Julien

maar dat was dan met een hele bus peper in de aardappel en 5 teentjes knoflook door de wortels en 10x zoveel uien als Nederlanders doen :D

Mijn moeders basisrecept:

1 kg aardappels
(Variant: deel van de aardappels ddor witte bonen vervangen.)
1 pond stoofvlees
1 pond wortelen
1 pond uien (gebakken en gekookt in gelijke delen)
veel peper (inderdaad)

10 x 1 pond = 5 kg uien lijkt me niks
Niets tegen knoflook, hier lijkt het me niet op zijn plaats.

TonH
14-02-05, 16:39
Geplaatst door ~Panthera~
Ik dek vast. :hihi:

genoteerd :fpetaf:

Maar waarom geen DelMonte ? :schok:

"De afwezigheid van vakbonden is een van de belangrijke redenen waarom de drie Amerikaanse bananenreuzen Chiquita, Dole en DelMonte het voorbije decennium steeds meer productie naar het Zuid-Amerikaanse land hebben overgebracht. Mede omdat er geen vakbonden zijn die het voor de arbeiders opnemen, zijn de lonen en de werkomstandigheden in de Ecuadoraanse bananenindustrie bij de laagste en de slechtste van Latijns-Amerika."

Om dat nog eens te benadrukken introduceerde het bedrijf zelf jaren geleden 'de man van DelMonte': Witte man komt in helicopter aan op plantage in Midden-Amerika waar iedereen met spanning staat te wachten. Man loopt door de plantage. Kijkt wat sjacherijnig en plukt en voelt hier en daar. Iedereen houdt de adem in. Dan steekt hij zijn duim op en allen jubelen... De spullen zijn dus goed. Mbwana neemt ons spul af en we hebben weer een tijdje te eten!!! Daarop stapt Joe DelMonte weer in de Copter en verdwijnt boven de bomen... :kotsen:

TonH
14-02-05, 16:43
Bananenwerkers in Guatemala

Delmonte wil einde maken aan de vakbond

918 werknemers van het bananenbedrijf Bandegua-Del Monte in Morales in Guatemala worden in september 1999 ontslagen, waarop een staking dreigt. 200 bewapende mannen vallen daarop het vakbondskantoor van de bananenwerkers binnen en gijzelen de bestuursleden gedurende acht uur. De boodschap is dat zij moeten stoppen met hun vakbondsactiviteiten. Vakbondsleiders worden met hun leven bedreigd. Bij een proces tegen de overvallers worden getuigen bedreigd.

CLADEHLT-berichten 176 (november 1999), 195 (april 2001) en 198 (mei 2001).

Het dorp Morales in het noordelijke departement Izabal heeft een brede hoofdstraat. Hier werken op het bananenbedrijf BANAGUA van de multinational Delmonte nog ruim drie duizend arbeiders. In de hoofdstraat staat het trotse kantoor van de bond van bananenwerkers in Izabel, SINTRABI. Vakbondsleider Jesus Martínez vertelt daar wat de bond de laatste jaren allemaal overkomen is.

"Delmonte wil al jaren af van de vakbond in ons bedrijf. In 1995 kregen we hier een nieuwe bedrijfsleider. Die zei openlijk dat hij hierheen gehaald was om een einde te maken aan de vakbond. Wij kregen conflicten en uiteindelijk liep het uit op een staking die 29 dagen duurde. Die bedrijfsleider is er toen uitgegooid en wij konden weer rustig doorgaan met ons vakbondswerk.

In 1999 zijn er opnieuw grote problemen geweest. Het bedrijf had 897 werknemers ontslagen en dat was in strijd met de CAO-afspraken. Wij hebben ons er voor ingezet dat ze weer terug in dienst zouden komen. Wij bereidden een grote protestmanifestatie voor van alle werknemers. Om geen problemen te krijgen met het bedrijf hebben we toen een snipperdag voor alle werknemers aangevraagd om te kunnen demonstreren. Voor het zover was vonden de gebeurtenissen van de 13de oktober plaats. Op die dag drongen 200 gewapende mannen hier met veel geweld het vakbondskantoor binnen. De deuren werden ontzet en knapten uit hun voegen. Je kunt het hier nog zien! Ze sluiten niet helemaal goed meer. Ze hadden pistolen in de hand en dwongen ons allemaal een zaaltje in achterin het gebouw. Daar gijzelden ze ons. Acht uur lang. We moesten in dat zaaltje op stoelen gaan zitten, terwijl ze al die tijd de pistolen op ons gericht hielden. Ze maakten foto’s en video’s. De leden van het bestuur moesten allemaal voor de camera verklaren dat ze ontslag namen bij Banagua en ook weg gingen bij de vakbond. Mij gebeurde dat dus ook. Ze hielden mij een pistool tegen het hoofd. Die video is op de lokale televisie uitgezonden."

Terug naar boven

Angst

"En dan te weten dat honderd meter hier vandaan het politiebureau is en ze lopen daar altijd in en uit. Ze moeten het gemerkt hebben, maar deden acht uur lang helemaal niets.

Wij waren bang. Veertien dagen lang durfde niemand het vakbondskantoor meer in. Daarna zijn de activiteiten daar schoorvoetend weer op gang gekomen.

Het is dat we zoveel steun kregen van nationale organisaties, zoals de organisatie van Pepe Pinzon (de algemeen secretaris van de bij CLAT aangesloten vakcentrale CGTG) en ook uit het buitenland. Anders was de vakbond hier nooit weer van de grond gekomen. De mensen waren bang en velen zijn nog bang. Vele gezinnen zijn naar elders vertrokken, naar de stad en anderen naar het buitenland. Ze waren bang dat er wat met hun man zou gebeuren. De mensen durfden nauwelijks hun huis uit, want de bewapende mannen liepen hier overal rond."

Overgeplaatst

"Uiteindelijk hebben we de zaak aangeklaagd bij justitie. Er zijn na lange tijd 25 overvallers veroordeeld, maar ze lopen hier nog steeds vrij rond. Hoe dat mogelijk is, kunnen ze bij justitie niet verklaren. Twee getuigen van de vakbond werden tijdens het proces voortdurend met de dood bedreigd. Tijdens het proces moesten ze onderduiken. Na het proces zijn beiden naar de Verenigde Staten vertrokken voor hun veiligheid. Hun gezinnen zijn hier achtergebleven.

Later is gebleken dat één van de bedrijfsleiders achter de gijzelingsactie zat. Die was gaan praten met mensen met veel invloed hier in de streek en die hadden de 200 overvallers georganiseerd. Vlak voor dat hij de dagvaarding om voor de rechter te verschijnen zou krijgen, hebben ze die bedrijfsleider gauw overgeplaatst naar een vestiging in Brazilië. Zo probeerde Delmonte problemen met justitie en als gevolg daarvan publiciteit, te voorkomen. Pas een jaar later werden 500 van de ontslagen werknemers weer in dienst genomen"

Verandering nodig

"De arbeiders zijn ons altijd blijven steunen. Van de drieduizend werknemers, die het bedrijf nu heeft, zijn er 2900 lid van onze vakbond. We zijn weer met de werkgever gaan onderhandelen en ondanks een CAO-akkoord zijn er veel problemen. Het bedrijf zegt dat om verder te kunnen werken in de streek van Izabal een verandering in de landbouw plaats moet vinden. Om te overleven moet het bananenbedrijf concurrerend zijn. Volgens hen kan dat alleen door betere kwaliteit en hogere productiviteit van de arbeiders. Daarom willen ze af van de vaste arbeidscontracten. De arbeiders moeten een tijdelijk contract op uurbasis en op stukloonbasis krijgen. Wij als bond zetten in op de stabiliteit van de arbeidsplaats van de werknemers. Wij als arbeiders en als bond worden nu gechanteerd dat als wij niet doen wat zij willen, Delmonte naar het buitenland vertrekt. En zij weten daarbij net als wij dat er hier geen ander werk is dan het werk in de bananen."

Angst blijft

"De angst voor geweld raak je niet zo maar kwijt. Die zit diep bij de mensen en hun (in de) gezinnen. Als ik ’s avonds naar huis ga dan is er elke dag weer die angst. Je gaat alleen naar huis en je weet niet of je iemand tegen komt die je wat zal doen. Ik heb de angst bij die overval van binnen helemaal opnieuw beleefd. Toch ga ik zelf niet weg uit Izabal. Wij zijn er door de steun van buiten weer boven opgekomen. Ik heb twee kinderen en een vrouw en zo lang ik leef zal ik doorgaan met dit werk. Zolang we leven zullen wij doorgaan met de strijd. Het vakbondswerk is een kruis, een uitdaging voor de vakbondsmannen om samen vooruit te komen. Wij moeten sterk zijn en verder gaan.

Dat je hier op bezoek komt om zelf te kijken wat er met ons gebeurt is en hoe het met ons is, dat is erg fijn. Dat is niet alleen solidariteit op papier, in protestbrieven. Maar iemand die komt om te zien hoe het met ons gaat…"

mark61
14-02-05, 17:42
Geplaatst door TonH
[I] Daarop stapt Joe DelMonte weer in de Copter en verdwijnt boven de bomen... :kotsen:

Onvruchtbare en anderzins zieke werknemers achterlatend. In Costa Rica bereidt een groep een aanklacht tegen ik dacht Chiquita voor, omdat de bazen hun personeel een nu verboden bestrijdingsmiddel hadden laten gebruiken zonder beschermende kleding. Onvruchtbaar en nog veel meer.

~Panthera~
14-02-05, 17:47
Crap dus. :moe:
Bye bye DelMonte.

TonH
15-02-05, 01:22
Geplaatst door ~Panthera~
Crap dus. :moe:
Bye bye DelMonte.

http://www.cosgan.org/images/midi/froehlich/k015.gif
Sorry. Van sommige lekkere dingen wordt je dik en sommige dingen voor 15 cent zijn heel erg fout. Maar gelukkig zijn er genoeg alternatieven bij de 'Turkse slager' en zelfs wel bij de Super... :D

TonH
15-02-05, 01:24
Geplaatst door mark61
Onvruchtbare en anderzins zieke werknemers achterlatend. In Costa Rica bereidt een groep een aanklacht tegen ik dacht Chiquita voor, omdat de bazen hun personeel een nu verboden bestrijdingsmiddel hadden laten gebruiken zonder beschermende kleding. Onvruchtbaar en nog veel meer.

Er zijn mensen die dan roepen dat het voor hun eigen bestwil is en dat wanneer je die producten niet meer koopt deze mensen het nog veel slechter zullen hebben. :duim:

~Panthera~
15-02-05, 01:45
Geplaatst door TonH
http://www.cosgan.org/images/midi/froehlich/k015.gif
Sorry. Van sommige lekkere dingen wordt je dik en sommige dingen voor 15 cent zijn heel erg fout. Maar gelukkig zijn er genoeg alternatieven bij de 'Turkse slager' en zelfs wel bij de Super... :D

EN je kunt er ook gewoon wat meer verse tomatos in gooien. :boer:

TonH
15-02-05, 12:43
Geplaatst door ~Panthera~
EN je kunt er ook gewoon wat meer verse tomatos in gooien. :boer:

Dat wilde ik niet zeggen. Vond ik helemaal zo betweterig klinken... Maar je hebt volkomen gelijk. En in de slechte tomatentijd doe je er een mespuntje suiker bij.
http://www.cosgan.net/images/smilie/nahrung/c045.gif

Ourzazate
15-02-05, 16:59
Geplaatst door rikkie
wat een onzin..... dat jij het niet lekker vind wil nog niet zeggen dat het 'het minst smakelijke, zeg maar gerust vieste vreten' is.

Met andere woorden: je bent ongenuanceerd.

Ik zeg toch ook 'dat ik ooit gegeten heb...' Ik ken overigens geen enkele buitenlander die Nederlands voer te vreten vindt, geen enkele...:).

Ourzazate
15-02-05, 17:03
Geplaatst door marlies255
Ze namen overal waar ze kwamen lekkere dingen en specerijen mee.

Ja, alleen jammer dat die Nederlanders de gebruiksaanwijzingen voor al die specerijen zijn vergeten mee te nemen...:).

mark61
15-02-05, 17:08
Geplaatst door Ourzazate
Ik zeg toch ook 'dat ik ooit gegeten heb...' Ik ken overigens geen enkele buitenlander die Nederlands voer te vreten vindt, geen enkele...:).

Ik wel. Taouanza heeft hier recentelijk nog de lof van de NL keuken gezongen. En zo ken ik nog wat volk. Wat een bekrompen mensen ken jij. :hihi:

wytze
15-02-05, 17:10
quote:
"Ik zeg toch ook 'dat ik ooit gegeten heb...' Ik ken overigens geen enkele buitenlander die Nederlands voer te vreten vindt, geen enkele."


Maar hebben die ooit Bruine Boonensoep gegeten?

Ourzazate
15-02-05, 17:19
Geplaatst door mark61
Ik wel. Taouanza heeft hier recentelijk nog de lof van de NL keuken gezongen. En zo ken ik nog wat volk. Wat een bekrompen mensen ken jij. :hihi:

Laat ik het refraseren: ik ken geen enkele buitenlander die kan koken en/of kookkennis heeft die NL voer eetbaar/lekker vindt...:).

Julien
15-02-05, 17:19
Geplaatst door Prlwytzkofski
Mijn moeders basisrecept:

1 kg aardappels
(Variant: deel van de aardappels ddor witte bonen vervangen.)
1 pond stoofvlees
1 pond wortelen
1 pond uien (gebakken en gekookt in gelijke delen)
veel peper (inderdaad)

10 x 1 pond = 5 kg uien lijkt me niks
Niets tegen knoflook, hier lijkt het me niet op zijn plaats.

:hihi: toch vind ik dat jullie veel te weinig kruiden in het eten gooien.. maar das idd een questie van wennen.

Ourzazate
15-02-05, 17:21
Geplaatst door wytze

Maar hebben die ooit Bruine Boonensoep gegeten?

Die uit een blikje van C1000??? Yaghhh...:jammer:.

wytze
15-02-05, 17:36
quote:
"Die uit een blikje van C1000??? Yaghhh."

Nee, die is idd YAGGGHHH

Ik heb hier gisteren een origineel recept uit het Electro kookplaat kookboek uit 1949 geplaatst.
Da's andere soep.

De kritiek op het kruidengebruik, dat van alle kanten komt is grotendeels terecht. Hoewel ik de Fransen wat dat betreft nou ook niet echt geweldig vind.

kzal morgen of zo eens een recept uit de Ayurvedische keuken plaatsen. Daar weten ze hoe je met kruiden moet werken.

Eke
15-02-05, 20:08
Geplaatst door reason


Mijn standaardprocedure bij het ontdooien is dat ik het uit de vriezer haal voor ik ga slapen en het op het aanrecht zet.
Als ik 's morgens opsta gaat het de koelkast in.
dan is het 's avonds ontdooit en klaar om te worden opgewarmd in de pan of de magnetron.
:chef:



Waarom zet je het 's nachts buiten de koelkast en daarna overdag er weer in ?
Zelf zet ik het 's avonds ook uit de vriezer,maar zet het in het koelgedeelte en laat het een nacht en dag aldaar ontdooien. Het voordeel is dat ik de vrijgekomen kou gebruik om mijn koelkast op lage temperatuur te houden. :chef:

reason
16-02-05, 11:24
Geplaatst door Eke
Waarom zet je het 's nachts buiten de koelkast en daarna overdag er weer in ?
Zelf zet ik het 's avonds ook uit de vriezer,maar zet het in het koelgedeelte en laat het een nacht en dag aldaar ontdooien. Het voordeel is dat ik de vrijgekomen kou gebruik om mijn koelkast op lage temperatuur te houden. :chef:

Dat laatste klopt en heb ik ook wel eens gedaan.
Maar vaak is het dan 's avonds nog niet goed ontdooid.
Blijkbaar is het in mijn vrieskist echt heel koud :)

taouanza
16-02-05, 11:33
Geplaatst door Ourzazate
Laat ik het refraseren: ik ken geen enkele buitenlander die kan koken en/of kookkennis heeft die NL voer eetbaar/lekker vindt...:).

Ja duh jij kent mij ook niet.:)

Wide-O
16-02-05, 11:52
Broodschotel:

Pak een schaal en doe er een laag brood in. Vervolgens een laag rabarber. Dan weer brood, en dan weer rabarber. Let op hoe hoog je schotel is.

Zet het 1 uur in de oven. Je kunt het ook 2 uur laten staan, en als jet niet van broodschotel houdt kun je het wé-ken laten staan.

:staart:

Prlwytzkofski
16-02-05, 11:57
Bijgerecht:
Wentelteefjes

8 sneetjes oud brood
2,5 dl melk
2 eieren
1 theelepel kaneel of 0,5 geraspte citroenschil
ca. 20 gr suiker
50 gr boter basterdsuiker
Klop de eieren mer de kaneel of de citroenschil en de suiker; roer er vevolgens de melk door.Verwijder de korstjes van het brood en snijd de sneetjes in tweeen.Laat het brood in de vloeistod weken, tot al het vocht er in opgenomen is, en bak dan met de boter de sneetjes langzaam aan deide kanten lichtbruin.Serveer de wentelteefjes met basterdsuiker.presenteer bij de wentelteefjes eventueel gestoofde vruchten. In plaats van sneetjes brood kunnen ook beschuiten worden gebruikt.

Ourzazate
02-03-05, 01:38
Geplaatst door wytze

Nee, die is idd YAGGGHHH

Ik heb hier gisteren een origineel recept uit het Electro kookplaat kookboek uit 1949 geplaatst.
Da's andere soep.

De kritiek op het kruidengebruik, dat van alle kanten komt is grotendeels terecht. Hoewel ik de Fransen wat dat betreft nou ook niet echt geweldig vind.

kzal morgen of zo eens een recept uit de Ayurvedische keuken plaatsen. Daar weten ze hoe je met kruiden moet werken.

Ik wil niet moeilijk doen, maar zoals Cruchot in de persoon van Louis de Funes tijdens hun tripje in New York tegen Gerber zei: eerst proeven dan geloven...:).

Ourzazate
02-03-05, 01:42
Geplaatst door taouanza
Ja duh jij kent mij ook niet.:)

Dat denk je, Rotterdam is kleiner dan je denkt...:).

taouanza
02-03-05, 08:46
Geplaatst door Ourzazate
Dat denk je, Rotterdam is kleiner dan je denkt...:).

Je kent mijn kookkunsten niet. Yallah!

Ourzazate
03-03-05, 03:01
Geplaatst door taouanza
Je kent mijn kookkunsten niet. Yallah!

Oerta yitsient...:schrik:.

Wortel
03-03-05, 08:38
Weet iemand van jullie een goed recept voor een Marokkaanse ksra?
En kan dat alleen met bloem, of kan het ook met volkorenmeel?

taouanza
03-03-05, 12:16
Geplaatst door Ourzazate
Oerta yitsient...:schrik:.

Wallah emkseng!

Ourzazate
04-03-05, 04:51
Geplaatst door taouanza
Wallah emkseng!

Jij mij niet nee, maar ik jou wel...:).

Orakel
04-03-05, 07:22
Geplaatst door NIS
Noem mij eens een goed Marokkaans restaurant in Nederland?

Ben er zelf niet geweest, maar:

Medina: 9-
Linnaeusstraat 37A, Amsterdam, tel. 020-3624206
Di t/m zo 16-23 uur

Verslavende deegbladeren

JOHANNES VAN DAM

Niet ver van de plek waar Theo van Gogh het leven liet, in de Linnaeusstraat, zit sinds kort een Marokkaans restaurant. Een beetje om te laten zien dat het niet 'de Marokkanen' zijn waar we boos op moeten zijn, maar vooral omdat ik van de Marokkaanse keuken hou, bezochten we Medina.

Op deze plek zat eerst een vrij ongelukkig (Marokkaans) visrestaurant (Atlantic) en daarvoor een bank. De koelte van het geld had zich meegedeeld aan dat visrestaurant. De ambiance, blauw, was nogal ongelukkig, maar nu is de stenen vloer verdwenen onder mooie planken, is het bleke systeemplafond geschilderd in een kleur alsof hier jaren gerookt is, wat het intiemer maakt, en zijn de stoelen en tafels in kleurige stoffen (stoelen) en damast (tafels) ingepakt.

Je zit comfortabel. Boven elke tafel hangt een Marokkaanse lamp, dus het zicht is goed. In het midden een bar, betimmerd op zijn Marokkaans. En de (vrouwelijke) bediening is allercharmantst.

Hier staan de mannen in de keuken, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Paloma Blanca (en Marokko), want het zijn daar traditioneel de vrouwen die koken. Er is duidelijk moeite gedaan het interieur gezelliger te maken, maar het blijft gelukkig wel sober. Er hangt zelfs niets aan de wand. Er klinkt alleen, niet te hard, Arabische muziek. Wel mag er bij de deur nog iets gebeuren: als gasten binnenkomen, slaat de storm naar binnen.

De kaart is niet klein en niet gigantisch, net goed, met onder meer een b'stilla als voorgerecht: een eenpersoons knapperige pastei, die nochtans behoorlijk aan de maat is. Hier heet die 'Marokkaanse kippastei met amandelen' (€ 6,50) en hij is voortreffelijk.

We kunnen het deeg, behalve op de bodem knapperig, niet helemaal thuisbrengen. Het is geen ouarka, filo of yufka en ook geen brickdeeg, wat er ook vaak voor gebruikt wordt. Navraag leert dat ze het zelf maken, waarschijnlijk door dun uitrollen, maar de charmante bediening weet het niet zeker en maakt ook geen aanstalten het te vragen. Dat blijft dus nog even een raadsel.

Er worden ook briwat mee gemaakt, knapperige flapjes (hier 'gevulde deegbladeren' genaamd), gevuld met kip, gehakt en garnalen, zes stuks met saus voor € 7,50. Ook uitstekend. Dat begint al goed.

De harira, de nationale soep die ze nu, tijdens de ramadan, ook als ontbijt eten, is goed gevuld, maar mag van mij met een likje smen (gefermenteerde geklaarde boter) wat voller van smaak gemaakt worden. Hij wordt, heel traditioneel, met citroen en een schoteltje dadels geserveerd. (€ 5,50).

Er is ook een chorba, een zeer goed gevulde groentesoep met kip, die echt naar gare groenten smaakt (€ 5,50).

Als hoofdgerechten zijn er zeven tagines, vijf couscousgerechten, vier vleesgerechten (allemaal spiezen) en vier visgerechten die, op nog een tagine na, niet erg Marokkaans klinken - tongfilet in roomsaus met champignons, (€ 17,50) bijvoorbeeld.

We houden het bij de tagines en de couscous. Ons interesseert vooral de tagine met kip, olijven en ingemaakte citroen (€ 16,50), die mals en aromatisch is en met veel bouillon en brood wordt geserveerd.

Dan is er de Couscous Royale, met lam, kip, merguez en groenten, die ook in een tagine komt (zelfs de briwat en de b'stilla worden in tagines geserveerd), met heel fijne couscous, mooi gaar lamsvlees, kip, een kleine merguez en veel heel gare groenten, met - dus - een volle smaak. Een bakje extra harissa wordt op verzoek geleverd. Misschien was een kommetje bouillon ook een goed idee geweest, maar ik geef toe: ik ben wat verwend door de couscous met smen bij Paloma Blanca.

De bediening is verbaasd dat we na al dit geweld nog desserts willen, maar daar staan zelfgemaakte spullen bij, die geproefd moeten worden.

De crème karamel (op de kaart als vla vertaald, maar dat moet wel degelijk pudding zijn) is stevig en smakelijk (€ 7). En dan is er 'gebakken deegbladeren met room en amandelen' (€ 7), een wonderbaarlijk dessert van een stapel knapperige punten puur korst, overgoten met amandelroom en met de geur van oranjebloesemwater. Verslavend lekker!

Er is een wijnkaart met nogal wat wijnen die niet aanwezig blijken te zijn, geen Marokkaanse trouwens, maar er komt een nieuwe kaart, dus daar zal ik niets over zeggen; er is in elk geval keuze. Wij kiezen een rosé van Torres (Da Casta, € 15,75), die goed is en redelijk geprijsd.

Er is ook goed (Duits) mineraalwater, voor de afwisseling eens niet te duur.

Het is hier kortom goed toeven met uitstekende, authentieke en soms zelfs originele gerechten.


© Het Parool, 13-11-2004

taouanza
04-03-05, 09:01
Geplaatst door Ourzazate
Jij mij niet nee, maar ik jou wel...:).

Iegiela oesemid iebouwn eysta yen.

taouanza
04-03-05, 09:03
Geplaatst door Orakel
Ben er zelf niet geweest, maar:

Medina: 9-
Linnaeusstraat 37A, Amsterdam, tel. 020-3624206
Di t/m zo 16-23 uur

Verslavende deegbladeren

JOHANNES VAN DAM

Niet ver van de plek waar Theo van Gogh het leven liet, in de Linnaeusstraat, zit sinds kort een Marokkaans restaurant. Een beetje om te laten zien dat het niet 'de Marokkanen' zijn waar we boos op moeten zijn, maar vooral omdat ik van de Marokkaanse keuken hou, bezochten we Medina.

Op deze plek zat eerst een vrij ongelukkig (Marokkaans) visrestaurant (Atlantic) en daarvoor een bank. De koelte van het geld had zich meegedeeld aan dat visrestaurant. De ambiance, blauw, was nogal ongelukkig, maar nu is de stenen vloer verdwenen onder mooie planken, is het bleke systeemplafond geschilderd in een kleur alsof hier jaren gerookt is, wat het intiemer maakt, en zijn de stoelen en tafels in kleurige stoffen (stoelen) en damast (tafels) ingepakt.

Je zit comfortabel. Boven elke tafel hangt een Marokkaanse lamp, dus het zicht is goed. In het midden een bar, betimmerd op zijn Marokkaans. En de (vrouwelijke) bediening is allercharmantst.

Hier staan de mannen in de keuken, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Paloma Blanca (en Marokko), want het zijn daar traditioneel de vrouwen die koken. Er is duidelijk moeite gedaan het interieur gezelliger te maken, maar het blijft gelukkig wel sober. Er hangt zelfs niets aan de wand. Er klinkt alleen, niet te hard, Arabische muziek. Wel mag er bij de deur nog iets gebeuren: als gasten binnenkomen, slaat de storm naar binnen.

De kaart is niet klein en niet gigantisch, net goed, met onder meer een b'stilla als voorgerecht: een eenpersoons knapperige pastei, die nochtans behoorlijk aan de maat is. Hier heet die 'Marokkaanse kippastei met amandelen' (€ 6,50) en hij is voortreffelijk.

We kunnen het deeg, behalve op de bodem knapperig, niet helemaal thuisbrengen. Het is geen ouarka, filo of yufka en ook geen brickdeeg, wat er ook vaak voor gebruikt wordt. Navraag leert dat ze het zelf maken, waarschijnlijk door dun uitrollen, maar de charmante bediening weet het niet zeker en maakt ook geen aanstalten het te vragen. Dat blijft dus nog even een raadsel.

Er worden ook briwat mee gemaakt, knapperige flapjes (hier 'gevulde deegbladeren' genaamd), gevuld met kip, gehakt en garnalen, zes stuks met saus voor € 7,50. Ook uitstekend. Dat begint al goed.

De harira, de nationale soep die ze nu, tijdens de ramadan, ook als ontbijt eten, is goed gevuld, maar mag van mij met een likje smen (gefermenteerde geklaarde boter) wat voller van smaak gemaakt worden. Hij wordt, heel traditioneel, met citroen en een schoteltje dadels geserveerd. (€ 5,50).

Er is ook een chorba, een zeer goed gevulde groentesoep met kip, die echt naar gare groenten smaakt (€ 5,50).

Als hoofdgerechten zijn er zeven tagines, vijf couscousgerechten, vier vleesgerechten (allemaal spiezen) en vier visgerechten die, op nog een tagine na, niet erg Marokkaans klinken - tongfilet in roomsaus met champignons, (€ 17,50) bijvoorbeeld.

We houden het bij de tagines en de couscous. Ons interesseert vooral de tagine met kip, olijven en ingemaakte citroen (€ 16,50), die mals en aromatisch is en met veel bouillon en brood wordt geserveerd.

Dan is er de Couscous Royale, met lam, kip, merguez en groenten, die ook in een tagine komt (zelfs de briwat en de b'stilla worden in tagines geserveerd), met heel fijne couscous, mooi gaar lamsvlees, kip, een kleine merguez en veel heel gare groenten, met - dus - een volle smaak. Een bakje extra harissa wordt op verzoek geleverd. Misschien was een kommetje bouillon ook een goed idee geweest, maar ik geef toe: ik ben wat verwend door de couscous met smen bij Paloma Blanca.

De bediening is verbaasd dat we na al dit geweld nog desserts willen, maar daar staan zelfgemaakte spullen bij, die geproefd moeten worden.

De crème karamel (op de kaart als vla vertaald, maar dat moet wel degelijk pudding zijn) is stevig en smakelijk (€ 7). En dan is er 'gebakken deegbladeren met room en amandelen' (€ 7), een wonderbaarlijk dessert van een stapel knapperige punten puur korst, overgoten met amandelroom en met de geur van oranjebloesemwater. Verslavend lekker!

Er is een wijnkaart met nogal wat wijnen die niet aanwezig blijken te zijn, geen Marokkaanse trouwens, maar er komt een nieuwe kaart, dus daar zal ik niets over zeggen; er is in elk geval keuze. Wij kiezen een rosé van Torres (Da Casta, € 15,75), die goed is en redelijk geprijsd.

Er is ook goed (Duits) mineraalwater, voor de afwisseling eens niet te duur.

Het is hier kortom goed toeven met uitstekende, authentieke en soms zelfs originele gerechten.


© Het Parool, 13-11-2004
Iegiela oesemid iebouwn eysta yen.

Eke
04-03-05, 13:14
Voor wie te ver af woont van Medina.....smikkel, smikkel....

Vet eten tegen de kou?

Gepubliceerd op woensdag 02 maart 2005

Heeft ons lichaam meer vet nodig wanneer het koud is? En is alcohol een goed opwarmertje?
In de winter krijgen we meer zin in stevige stampotjes, vette jus en andere zware kost. Maar heeft ons lichaam dat allemaal nodig? Of maken we ons dat graag wijs?

Winterslaap
Voor dieren in Nederland is de winter een lastige tijd om te overleven. Trekvogels vliegen naar warmere oorden, waar voldoende voedsel is om te overwinteren. Een enkel zoogdier zoekt ‘ter plekke’ een beschut plekje en valt in een diepe winterslaap. De lichaamstemperatuur wordt teruggebracht tot wel 8 graden C. De hartslag en bloedsomloop zijn zeer traag, het energieverbruik wordt op een laag pitje gezet en de darmen liggen stil. De uitgebreide vetreserves houden het dier nog enigszins in leven. Wij mensen hoeven niet in een diepe winterslaap: wij hebben voldoende voeding en verwarming voor handen. Wel verbruiken we bij koud weer de nodige energie om ons lichaamstemperatuur op peil te houden. Het lichaam gaat bij koud automatisch rillen en we gaan meer bewegen om het warm te krijgen, waardoor we meer calorieën verbruiken.

Is bij koud weer veel en vet eten nodig?
In de winter verbranden we dus meer calorieën, maar dat wil niet zeggen dat we daarom dubbel zo veel en zo vet moeten eten. Juist in de winter is een uitgebalanceerd dieet nodig om ons te weren tegen allerlei kwalen. Gelukkig zijn er tot en met maart ook veel koolsoorten voor handen. Koolsoorten, zoals boerenkool, rode kool en spruitjes bevatten weinig calorieën en veel vitaminen, zoals vitamine C, mineralen, vezels en polyfenolen. Polyfenolen zijn bio-actieve stoffen, ook wel antioxidanten genoemd. Zij zouden een preventieve werking hebben op kanker en hartkwalen. Koolsoorten zijn niet zwaar, maar worden wel weer zwaar gemaakt door de grote hoeveelheden, boter, vleesjus en worsten die we erbij gebruiken.

Biertje?
Pas op met alcohol in de kou. In de wintersportvakantie wordt er tijdens de après-ski veel drank geschonken, maar warm houden of krijgen met alcohol, vergroot juist de kans op bevriezing. Alcohol verwijdt namelijk de bloedvaten in de huid (denk maar aan de rode blosjes bij mensen die teut zijn), waardoor warmte juist verloren gaat. Beter is een warme kop soep, thee of chocolade om van binnenuit warm te worden. Drink ook in de winter 2,5 liter water.

Bronnen: gezondheid.be

Ourzazate
05-03-05, 00:33
Geplaatst door taouanza
Iegiela oesemid iebouwn eysta yen.

Talaghsha?

Iegiela oesemid our ielie may yufn lubya. Of l3ads, dat is ook goed in de kou. Maar het beste is soep van smeur, zij maakt 'm als geen ander: met stukjes kip, koriander, peterselie, iebrien n tmaziert, awrn n tmaziert, kikkererwten en heerlijke kruiden en specerijen...:).

vlegeltje
05-03-05, 01:15
Geplaatst door Orakel
Ben er zelf niet geweest, maar:

Medina: 9-
Linnaeusstraat 37A, Amsterdam, tel. 020-3624206
Di t/m zo 16-23 uur

Verslavende deegbladeren

JOHANNES VAN DAM

Niet ver van de plek waar Theo van Gogh het leven liet, in de Linnaeusstraat, zit sinds kort een Marokkaans restaurant.

(...)

Het is hier kortom goed toeven met uitstekende, authentieke en soms zelfs originele gerechten.


© Het Parool, 13-11-2004

Kwijl...

Vlegeltje gaat ff kijken of er in de schrank nog iets lekkahs te schransen valt.

taouanza
05-03-05, 09:10
Geplaatst door Ourzazate
Talaghsha?

Iegiela oesemid our ielie may yufn lubya. Of l3ads, dat is ook goed in de kou. Maar het beste is soep van smeur, zij maakt 'm als geen ander: met stukjes kip, koriander, peterselie, iebrien n tmaziert, awrn n tmaziert, kikkererwten en heerlijke kruiden en specerijen...:).

Mietiez abla talagsha?!
Met3na 'zij'?

Rabi'ah.
05-03-05, 09:32
@ Taou: Ik denk dat onze wild boy Ourzazate stiekem getrouwd is. :duivels:

Maar al die tijd hebben jullie Wortel nog steeds dat recept niet gegeven. :(

taouanza
05-03-05, 09:54
Geplaatst door Rabi'ah.
@ Taou: Ik denk dat onze wild boy Ourzazate stiekem getrouwd is. :duivels:

Maar al die tijd hebben jullie Wortel nog steeds dat recept niet gegeven. :(

Welk recept?

Rabi'ah.
05-03-05, 10:02
Geplaatst door taouanza
Welk recept?

Voor ksra.

Maar we zijn er nu dus nog steeds niet achter wie Ourza's mysterieuze "zij" is. Misschien toch zijn moeder? :vreemd:

Ourzazate
07-03-05, 08:09
Geplaatst door taouanza
Mietiez abla talagsha?!
Met3na 'zij'?


Mietiez abla? Dat snap ik niet...:).

T3na labbas adiegm iesaqsa lghier...:).

Ourzazate
07-03-05, 08:12
Geplaatst door Rabi'ah.
Voor ksra.

Maar we zijn er nu dus nog steeds niet achter wie Ourza's mysterieuze "zij" is. Misschien toch zijn moeder? :vreemd:

Ik zeg toch smeur. Weet je niet wat smeur betekent? Smeur, sveur, sbeur, szeur, sneur...:).

Wortel
07-03-05, 08:58
En weet hier iemand wat ksra betekent? En vooral wat de samenstelling is van dit brood?

Nog bedankt voor je kattebelletje hier, Rabi'ah.

Joesoef
07-03-05, 09:22
Bepaalde reply's zouden verboden moeten worden. Het is jullie schuld dat ik nu naar de kantine ren om croissants en chocopasta te halen :boos: