PDA

Bekijk Volledige Versie : Kind slaan wordt straks strafbaar, ook geen pedagogische tik.



Zwarte Schaap
12-02-05, 11:37
Binnenland

Ook geen 'pedagogische tik'

Kind slaan wordt straks strafbaar


Door een onzer redacteuren


DEN HAAG, 12 FEBR. Slaan van kinderen wordt in de toekomst nadrukkelijk strafbaar, evenals kindermishandeling in andere vormen. Ook een 'pedagogische tik' mag niet meer. Dit heeft de ministerraad gisteren besloten.

Ouders zijn verplicht hun kinderen te verzorgen en op te voeden zonder toepassing van geestelijk of lichamelijk geweld. Dat staat in een wijziging van het Burgerlijk Wetboek waaraan de ministerraad, gisteren op zijn wekelijkse vergadering, zijn goedkeuring hecht.

Kindermishandeling, waarvan per jaar in Nederland naar schatting 50.000 à 80.000 kinderen slachtoffer worden, is ook nu al strafbaar. De nieuwe bepaling in het Burgerlijk Wetboek beoogt, volgens het kabinet, bij te dragen tot een verhoogd normbesef bij ouders. Thans stelt de wet mishandeling in het algemeen strafbaar, waarbij het feit dat het slachtoffer een kind is, als verzwarende omstandigheid kan gelden.

Bovendien zal de bepaling het een ouder moeilijker maken om ter verdediging van zijn optreden een beroep te doen op ouderlijk tuchtrecht. ,,Je mag kinderen niet slaan, punt uit'', aldus premier Balkenende na afloop van de ministerraad. De premier meende ook dat de wetgever in dit opzicht geen onderscheid kan maken voor verschillen in culturen van bevolkingsgroepen.

Minister Donner (Justitie, CDA) zei na afloop van de ministerraad dat het niet op de weg van de wetgever ligt om een uitzondering te maken voor de veel voorkomende, zogeheten 'pedagogische tik' van opvoeders. ,,In beginsel moet je zo'n tik niet uitdelen'', aldus Donner, die zei een tegenstander te zijn van ,,eindeloze discussies'' op dit punt, ,,want zo'n tik leidt bij velen tot geweld.''

Minister Donner besloot vorig jaar tot de nieuwe bepaling in het Burgerlijk Wetboek over kindermishandeling, nadat de rechter in een aantal gevallen zeer verschillend had geoordeeld over gevallen van kindermishandeling in relatie tot het ouderlijk tuchtrecht. In enkele andere Europese landen, zoals Zweden, Denemarken, Duitsland en Oostenrijk, waar alle geweld tegen kinderen strafbaar is gesteld, bestaat de indruk dat deze norm inderdaad leidt tot een vermindering van het totaal aantal gevallen van kindermishandeling.

Kindermishandeling leidt per jaar in enkele tientallen gevallen tot het overlijden van kinderen. Wie in zijn omgeving gevallen van kindermishandeling - die meestal in het verborgene plaatsvindt - kent of vermoedt, dient daarvan melding te maken bij provinciale meldpunten. Bij deze meldpunten ontstonden overigens vorig jaar wachtlijsten, waardoor niet alle zaken binnen vijf dagen konden worden onderzocht.


Bron: NRC-Handelsblad 12/02/05

Slaan mag niet voor de opvoeding maar deporteren wel.

Eke
12-02-05, 11:54
Geplaatst door Zwarte Schaap
Binnenland



Slaan mag niet voor de opvoeding maar deporteren wel.


Je hebt het gehoord bij "Rondom tien" : dat Servische gezin (man,vrouw 2 kindertjes)dat 's morgens om 6.30 uur met een flink team van marechaussees uit hun bed werd gelicht en in pyama in een busje werd gezet om uitgezet te gaan worden?

Als dat geen INTIMIDATIE is ?Waarom was dit nodig ????????

O ja, slaan is niet nodig bij een opvoeding. Echt niet.M<aar dit voorstel mag wel door TVspotjes begeleid worden om ouders alternatieven aan te bieden.Meestal voeden ouders op zoals ze zelf opgevoed zijn,ook al willen ze dat niet.

Don Vito
12-02-05, 11:58
mocro die af en toe geen pakki eheeft gekregen, wordt homo.

Marsipulami
12-02-05, 12:35
Niks zo goed voor een degelijke opvoeding als een gezond pak slaag op de juiste tijd.

Simon
12-02-05, 13:49
Een pedagogische tik heb ik eigenlijk ook niks tegen maar ik ken genoeg mensen die dat niet met mij eens zijn en denken dat je het met praten kan oplossen.

wytze
12-02-05, 13:55
een corrigerende tik op de billen heeft mij vroeger geen kwaad gedaan.

maar ik hoorde Donner vertellen dat er jaarlijks tientallen kinderen overlijden in dit land na mishandeling door doorslaande ouders.

maar kabinet lijkt nu ook hier door te slaan, als ze echte een tik voor de billen ook verbieden.

Eke
12-02-05, 14:10
Geplaatst door Don Vito
mocro die af en toe geen pakki eheeft gekregen, wordt homo.

O, word je zo makkelijk homo ?

Men neme een kind van Marokkaanse oorsprong, voedt het op met liefde en af en toe wat straf (GEEN slaan) en voila : het houdt alleen van sexegenoten :boogjes: GRAPPUG!!!

Babyface
12-02-05, 14:18
Sinds mijn schoonzus afgelopen maandag met spoed in het ziekenhuis is opgenomen, moeten wij thuis voor mijn neefje (4j) en nichtje (2j) zorgen. Zo verwend en vervelend als zij zijn, kunnen wij ze hiervoor geen tik geven (al zou ik soms niets anders liever willen doen dan ze helemaal door elkaar rammelen, gek wordt ik van ze). Ik weet in ieder geval hoe ik mijn toekomstige kinderen (inshaAllah) NIET moet opvoeden.

amadeus
12-02-05, 14:22
Ouders die er niet in slagen om hun kinderen op te voeden zonder een pak slaag, zijn geen goede opvoeders. Maar alleen een verbod helpt natuurlijk niet, ik stel voor dat elk aankomend ouderpaar een boek van dr. Spock krijgt.

Babyface
12-02-05, 14:22
Geplaatst door Marsipulami
Niks zo goed voor een degelijke opvoeding als een gezond pak slaag op de juiste tijd.


Ja en vervolgens liefjes troosten of niet? Een gebruiksaanwijzing was makkelijk geweest..

Babyface
12-02-05, 14:31
Geplaatst door amadeus
Ouders die er niet in slagen om hun kinderen op te voeden zonder een pak slaag, zijn geen goede opvoeders. Maar alleen een verbod helpt natuurlijk niet, ik stel voor dat elk aankomend ouderpaar een boek van dr. Spock krijgt.


Ik kreeg t vroeger wel eens met een schoen, maar dan had ik niet zo vervelend moeten zijn. Mijn mams heeft me keurig en wel degelijk goed opgevoed. Alle lof voor haar manier van opvoeden. En wat betreft die boek, alle beetjes helpen.

Vrede
12-02-05, 15:10
Maw de profeet saws was ook voor een tik van tijd tot tijd.

amadeus
12-02-05, 15:43
Geplaatst door Babyface
Ik kreeg t vroeger wel eens met een schoen, maar dan had ik niet zo vervelend moeten zijn. Mijn mams heeft me keurig en wel degelijk goed opgevoed. Alle lof voor haar manier van opvoeden. En wat betreft die boek, alle beetjes helpen.
Ik kreeg ook weleens een pak slaag, maar toch zal ik dat bij mijn eigen kinderen nooit doen. Ik denk dat het meer uit onwetendheid gebeurt.

Julien
12-02-05, 17:42
In Italie is het al heel lang verboden, en het blijkt dat er daar nu ook minder kindermishandeling is.

En Don Vito; wat een bullshit :D wonen er nu opeens allemaal homo's in italie ofzo? :vreemd:

~Panthera~
12-02-05, 17:44
Over de opvoedkundige tik voor de billen bestaat discussie. Maar als slaan een gewoonte wordt, is er zonder twijfel sprake van kindermishandeling. Dan kan het “veilige” gezin een doofpot worden van angst, schuld en schaamte. Per jaar worden naar schatting 50 tot 80 duizend kinderen lichamelijk dan wel geestelijk mishandeld en sterft minstens één kind per week aan de gevolgen ervan.


Ach, wat scheelt het he ? :mad:
Strafbaar stellen die hap.

freya
12-02-05, 18:16
Tsja als je niet mag slaan, ga je merken dat opvoeden niet iets is dat je even tussen neus en lippen er tussendaar doet. Het is iets dat altijd elk moment van de dag doorgaat. De truc zit m in altijd concequent zijn, altijd uitleggen waarom iets niet mag, nooit loze dreigementen uiten en passende straffen weten te bedenken en praten met je kind altijd weer praten.

Eke
12-02-05, 18:32
Geplaatst door freya
Tsja als je niet mag slaan, ga je merken dat opvoeden niet iets is dat je even tussen neus en lippen er tussendaar doet. Het is iets dat altijd elk moment van de dag doorgaat. De truc zit m in altijd concequent zijn, altijd uitleggen waarom iets niet mag, nooit loze dreigementen uiten en passende straffen weten te bedenken en praten met je kind altijd weer praten.

precies...en soms NEE brullen, want er is niet altijd tijd om het uit te leggen bij die kids terwijl er toch een grens is bereikt ...dan kun je er later nog eens over praten. :aftel: :hihi: :hihi:

taouanza
12-02-05, 22:34
Geplaatst door amadeus
Ouders die er niet in slagen om hun kinderen op te voeden zonder een pak slaag, zijn geen goede opvoeders. Maar alleen een verbod helpt natuurlijk niet, ik stel voor dat elk aankomend ouderpaar een boek van dr. Spock krijgt.

kijk dat was nou een voorbeeld vader.:moe:
Hij keek nauwelijks naar zijn kinderen om.

~Panthera~
12-02-05, 23:08
Geplaatst door taouanza
kijk dat was nou een voorbeeld vader.:moe:
Hij keek nauwelijks naar zijn kinderen om.

Sneed 1 x per week het vlees, de griezel. :moe:
Ja, daar moet je het van hebben. :duim:

rja2
12-02-05, 23:09
Het verbod op het slaan van je kinderen vindt ik onzin.

Ik heb ook in m'n jeugd klappen gehad van m'n ouders als ik fout was geweest , ik ben er volgens mij niet slechter van geworden.
.

~Panthera~
12-02-05, 23:23
Geplaatst door rja2

Ik heb ook in m'n jeugd klappen gehad van m'n ouders als ik fout was geweest , ik ben er volgens mij niet slechter van geworden.
.

Fijn voor je, 52 kinderen per jaar overleven de klappen niet. :moe:

Zwarte Schaap
12-02-05, 23:27
Geplaatst door ~Panthera~
Sneed 1 x per week het vlees, de griezel. :moe:
Ja, daar moet je het van hebben. :duim:

Nou dat viel wel mee. Wat ik over hem gelezen heb was dat het een eerlijke naar vreedzaamheid neigende man met tekortkomingen zoals iedereen. Zijn intenties waren goed bedoelt. Hij heeft zich in iedere geval heftig ingespannen voor de wereldvredde en was hij een fervente tegenstander van de atoombom en de angst die mensen en kinderen ontwikkelden door de dreiging. Hij was zelfs ''adviseur'' van Kennedy. Doordat hij een fervente tegenstander was van de oorlog is hij zelfs aangeklaagd voor landverraad.

anyhow zijn tekortkomingen:

Beide zonen klagen de weinig affectievolle houding van hun vader aan. Thuis is hij bijzonder autoritair en wil hij de anderen controleren, in navolging van zijn eigen moeder. De contradictie tussen de kalme teneur van zijn boek en de drukte in zijn persoonlijk leven is opvallend. Hij creëert een emotionele afstand tegenover zijn eigen kinderen (zij moeten hem bijvoorbeeld bij zijn voornaam, Ben, noemen). Er is een grote kloof tussen de extraverte, publieke dr. Spock en de warmteloze en afstandelijke vader. Toch vervullen zijn zonen lang de publieke rol van ‘zonen van dr. Spock’.

Maar in interviews en in een BBC-documentaire praten ze honderduit over hun eigen opvoeding en vooral over het gebrek aan affectie erin. Spock vindt het verschrikkelijk om daarmee geconfronteerd te worden, maar hij ontkent de beschuldigingen niet. Op latere leeftijd ziet hij in dat hij zijn eigen zonen affectief verwaarloosd heeft: “Ik heb hen nooit gekust, maar als ik ze nu zie, sluit ik ze in mijn armen.”

Het beeld van de koude, arrogante vader Spock, die naar de buitenwereld de mythe van het ideale gezin hooghoudt, wordt door de media dankbaar aangegrepen en breed uitgesmeerd. In Vlaanderen verschijnt een artikel in Het Nieuwsblad: zoon John zegt dat zijn vader hem nooit een zoen heeft gegeven, dat hij alleen maar een hand gaf en niet in staat was warmte te geven. Wat bijna nergens vermeld wordt, is dat hij eigenlijk zelf ook maar het product van zijn eigen autoritaire en koude opvoeding was. Wie geen warmte krijgt, kan die ook moeilijk aan anderen geven. Michael vertelde ooit dat Spock met zijn kleinkinderen wél heel erg spontaan, warm en liefdevol omging. Blijkbaar had dr. Spock een generatie langer nodig om zijn genegenheid te tonen. In zijn boek van 1988, is hij zich daar volledig van bewust.


Bron: http://www.ethesis.net/spock/spock_deel_1.htm

amadeus
12-02-05, 23:27
Geplaatst door ~Panthera~
Fijn voor je, 52 kinderen per jaar overleven de klappen niet. :moe:
Duizenden mensen per jaar sterven aan de gevolgen van roken, ook maar afschaffen dan?

~Panthera~
12-02-05, 23:31
Geplaatst door amadeus
Duizenden mensen per jaar sterven aan de gevolgen van roken, ook maar afschaffen dan?

Die kinderen KIEZEN er niet voor.

Die worden KAPOT GESLAGEN.

Even een verschilletje he ? :fuckit2:

amadeus
12-02-05, 23:39
Geplaatst door ~Panthera~
Die kinderen KIEZEN er niet voor.

Die worden KAPOT GESLAGEN.

Even een verschilletje he ? :fuckit2:
Kinderen wier ouders roken en aan de gevolgen van dat meeroken overlijden of ernstig ziek worden kiezen daar wel voor?

~Panthera~
13-02-05, 00:39
Geplaatst door amadeus
Kinderen wier ouders roken en aan de gevolgen van dat meeroken overlijden of ernstig ziek worden kiezen daar wel voor?

Ging de topic daar over dan ?

Marsipulami
13-02-05, 00:50
Spreuken 13, 24: "Wie de roede spaart, is zijn zoon slechtgezind;
als hij hem liefheeft, berispt hij hem vroegtijdig."

Julien
13-02-05, 01:21
Geplaatst door Marsipulami
Spreuken 13, 24: "Wie de roede spaart, is zijn zoon slechtgezind;
als hij hem liefheeft, berispt hij hem vroegtijdig."

ja zoiets schijnt ook in de Koran te staan. Maar ik ben voor de moderne interpretatie van dit soort regels. We hebben het hier over een andere tijd/ cutuur.

Italie, de bakermat van het katholicisme, heeft de corrigerende tik al jarenlang verboden Mars.

Roqaia (a)
13-02-05, 01:26
Geplaatst door Jarir Tabari
Dr. Spock ... Zijn visie was dat kinderen behandeld moesten worden als kleine volwassenen. Je moet de discussie met ze aan gaan, en adviseren, maar niet slaan.

"Leert uw kinderen het gebed wanneer zij zeven zijn en geef ze op de broek op de tienjarige leeftijd." Er zijn beperkingen, daar de Profeet het verbood in het gezicht te slaan, zelfs in geval van dieren.


In godesnaam Jarir!
400 zinnen over o.a hoe geweld tegen vrouwen gerechtvaardigd wordt en
slechts dit stukje gaat over het werkelijke onderwerp hier.
En dan nog zeg je niets .

(Behalve dat ik zo'n klein vermoeden heb wat jij voor je 10de verjaardag gekregen hebt. Het heeft alleen geen moer geholpen.)

rja2
13-02-05, 01:34
Geplaatst door ~Panthera~
Fijn voor je, 52 kinderen per jaar overleven de klappen niet. :moe:
Ik ben niet mishandeld door mijn ouders.

Ik heb alleen een corrigeerde klap gehad, ik zie niet in, wat hier fout aan is.

Zwarte Schaap
13-02-05, 03:37
Opvoedkundige klappen

Kinderen slaan is uit den boze. Toch delen veel ouders af en toe een mep uit. Kan de 'pedagogische tik' eigenlijk kwaad? Vrijwel iedere ouder doet het en vrijwel iedere ouder ontkent het. Je kinderen af en toe een klap geven als het de spuigaten uitloopt. Slaan is een van de best bewaarde gezinsgeheimen geworden sinds het gebruik van straf in de opvoeding zo'n dertig jaar geleden uit de mode raakte.

Liever praten en onderhandelen is uitgangspunt van autoritatieve manier van opvoedenStraffen, en zeker lijfstraffen, horen namelijk bij een autoritaire manier van opvoeden en dat doen we in Nederland niet meer. We voeden onze kinderen 'autoritatief' op. Dat wil zeggen dat we in plaats van botweg de baas te spelen liever met hen praten en onderhandelen. Dat is overigens een succesvolle opvoedingsstijl, waar zowel ouders als kinderen heel tevreden over zijn, zo blijkt uit alle onderzoeken.

Niet voor rede vatbaar
Autoritatief opvoeden veronderstelt dat kinderen net als volwassenen voor rede vatbaar zijn. Helaas is dat niet altijd het geval, vooral niet als ze nog klein zijn. Niets zo onredelijk als een peuter die krijst en bijt om zijn zin te krijgen. Die zijn bord eten van tafel slaat. Die weigert naar bed te gaan. Niets zo tergend als een schoolkind dat zijn moeder 'rotwijf' noemt of dat zo hard de deur dichtsmijt dat de ruit eruit vliegt.

Op zulke momenten maakt de autoritatieve opvoedingsstijl even plaats voor een ouderwetse klap op de billen, tik op de hand of zelfs draai om de oren. Meestal niet uit weloverwogen pedagogische motieven, maar uit frustratie en boosheid. Een primitieve reactie op primitief gedrag.

Effectief
Ouders die zich op deze manier hebben laten gaan, constateren achteraf vaak verbaasd dat de aanpak effectief was. Maar dat is een schrale troost. Meestal overheerst toch een gevoel van spijt en schaamte. Ze vragen zich af in hoeverre ze met hun klap het kinderzieltje blijvende schade hebben berokkend. Immers, een kind is een kwetsbaar wezen en er zijn meer dan genoeg harde bewijzen dat een gewelddadige opvoeding levenslange geestelijke (en soms lichamelijke) verminkingen veroorzaakt.


De neiging om een vervelend kind een draai om zijn oren te geven kan onweerstaanbaar groot zijnValt een incidentele klap ook in de categorie gewelddadige opvoeding of, beter gezegd, kindermishandeling, of is het minder erg? Kinderbeschermers benadrukken dat volgens artikel 11 van de Grondwet iedereen recht heeft op de onaantastbaarheid van zijn lichaam. Dus ook kinderen.

Ouders moeten hun handen thuishouden. Want een ouder mag zijn kind net zo min slaan als een man zijn vrouw. Mishandeling moet wettelijk verboden blijven. Maar af en toe een 'pedagogische tik' uitdelen, hoeft niet bij wet te worden verboden. Want dat kan geen kwaad.

Sociale aanpassing
Uit een Amerikaans onderzoek van de Universiteit van Californië blijkt dat kinderen die op jongere leeftijd (tot een jaar of 9) af en toe een tik krijgen, daar later geen schade van ondervinden in de zin dat ze minder competent en aangepast zijn dan kinderen die nooit worden geslagen.

Het onderzoek leverde juist een kleine aanwijzing op dat kinderen die in de voorschoolse leeftijd (2 tot 6 jaar) nooit een tik krijgen om hun gedrag te reguleren, op latere leeftijd iets minder goed sociaal aangepast zijn. Andere handsfree opvoedingsmethoden (opsluiten, huisarrest, belachelijk maken, vernederen) kunnen immers veel erger zijn.

Nooit een puber slaanSlaan en uitleggen
Maar er zijn wel degelijk grenzen te trekken aan de mate waarin fysiek straffen toelaatbaar is. Want hoe ouder het kind is en hoe schuchterder, hoe kwader de ouder is en hoe pijnlijker de klap, hoe vaker geslagen wordt en hoe minder de klap gevolgd wordt door een goed gesprek, des te groter is de kans dat fysiek straffen wel degelijk negatieve gevolgen heeft voor het welzijn van het kind op latere leeftijd.

Oftewel, ouders moeten zich tot het uiterste proberen te beheersen. Eerst een paar keer waarschuwen. Nooit driftig worden en erop los slaan. Altijd achteraf uitleggen waarom de klap is uitgedeeld. En vooral nooit pubers slaan.

Slaan mag.
Ja: Het is onmogelijk om kinderen goed op te voeden zonder af en toe autoritair te zijn. Daarbij is een 'pedagogische tik' soms onontkoombaar
Nee: Het lichaam van een kind is even onaantastbaar als dat van een volwassene. Geen enkele vorm van geweld jegens kinderen is acceptabel.

Door José van der Sman



Bron: Elsevier 14/01/05

Simon
13-02-05, 08:45
Geplaatst door rja2
Ik ben niet mishandeld door mijn ouders.

Ik heb alleen een corrigeerde klap gehad, ik zie niet in, wat hier fout aan is.

Ja ik ook wel eens. Een "draai om de oren" noemde mijn vader dat. Het aantal keren dat het is voorgekomen is op één hand te tellen. Dus ik heb er geen vervelende gevoelens aan overgehouden. Het was geen gewoonte.

amadeus
13-02-05, 11:11
Geplaatst door ~Panthera~
Ging de topic daar over dan ?
Geen verweer meer?

~Panthera~
13-02-05, 11:38
Geplaatst door amadeus
Geen verweer meer?

Lees de Universele Rechten van het Kind maar.
Wordt je meteen uitgelegd dat "slaan" ook onder mishandeling valt, dus ook een corrigerende tik.
Jammer voor je, maar het mag dus niet.

amadeus
13-02-05, 11:59
Geplaatst door ~Panthera~
Lees de Universele Rechten van het Kind maar.
Wordt je meteen uitgelegd dat "slaan" ook onder mishandeling valt, dus ook een corrigerende tik.
Jammer voor je, maar het mag dus niet.
Das helemaal niet jammer voor me, want zoals ik al eerder schreef ben ik tegenstander van corrigerende tikken.

Echter, als jij werkelijk zo begaan zou zijn met sterfgevallen, vroeg ik me af of je dan bijvoorbeeld ook voor een rookverbod zou zijn. Maar blijkbaar gaat het je dus toch niet om die onnodig beëindigde levens...

Zelf een roker toevallig?

~Panthera~
13-02-05, 12:27
Geplaatst door amadeus
Das helemaal niet jammer voor me, want zoals ik al eerder schreef ben ik tegenstander van corrigerende tikken.

Echter, als jij werkelijk zo begaan zou zijn met sterfgevallen, vroeg ik me af of je dan bijvoorbeeld ook voor een rookverbod zou zijn. Maar blijkbaar gaat het je dus toch niet om die onnodig beëindigde levens...

Zelf een roker toevallig?

Als jij dus ook zo begaan bent, ben je ook op een verbod op auto's ?
De uitlaatgassen van die dingen veroorzaken ook jaarlijks doden, vooral onder kinderen, omdat de hoogte van de buggy's bijna gelijk is aan de uitlaatpijpen van de auto's.
Zeker toch ook niet zo begaan ?

Toevallig een autorijder zeker?

Ja, ik haal er OOK maar even iets bij, waar het NIET over ging.

Julien
13-02-05, 14:00
Geplaatst door Jarir Tabari
Maar Jezus, vrede en zegeningen zij met hem, komt toch niet uit Italië? Volgens mij niet hoor.

:confused:

nee maar Zijn Kerk is wel in Rome gesticht door de eerste Paus, Petrus. En niet te vergeten Paulus, die in Rome gestorven is.
Verder zit het hele land Italie vol met christelijke geschiedenis. Na Israel is Italie het belangrijkste christelijke grondgebied.

amadeus
13-02-05, 15:11
Geplaatst door ~Panthera~
Als jij dus ook zo begaan bent, ben je ook op een verbod op auto's ?
De uitlaatgassen van die dingen veroorzaken ook jaarlijks doden, vooral onder kinderen, omdat de hoogte van de buggy's bijna gelijk is aan de uitlaatpijpen van de auto's.
Zeker toch ook niet zo begaan ?

Toevallig een autorijder zeker?

Verbod op autorijden zou een paar levens sparen, maar nog veel meer levens kosten. Ambulances kunnen dan bijvoorbeeld ook niet meer rijden. De neveneffecten zijn kortom te schadelijk.

Aan een eventueel verbod op roken kleven geen negatieve bij-effecten. Behalve een paar chagrijnige ex-rokers misschien.