PDA

Bekijk Volledige Versie : Oproep tot chocoladeboycot op Valentijnsdag



freya
12-02-05, 13:44
Oproep tot chocoladeboycot op Valentijnsdag

Uitgegeven: 12 februari 2005 09:11

WASHINGTON - Een lid van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden heeft zijn landgenoten vrijdag opgeroepen om hun geliefden op Valentijnsdag geen chocolade cadeau te doen. Volgens Eliot Engel is de kans groot dat de bruine lekkernij gemaakt is met behulp van kinderarbeid.

"De chocolade die u koopt om op Valentijnsdag aan uw geliefden te geven, is waarschijnlijk gemaakt van cacaobonen die geplukt zijn door kinderslaven in West-Afrika", aldus Engel. De afgevaardigde uit de staat New York riep alle Amerikanen op zijn voorbeeld te volgen en geen chocolade te kopen, om zo de chocolade-industrie een signaal te geven dat zij zich aan de wet moet houden.


Engel stond in 2001 aan de wieg van nieuwe regelgeving die voedselproducenten verplicht om aan te tonen dat aan de vervaardiging van hun producten geen kinderarbeid te pas is gekomen. De chocolade-industrie zei destijds achter de nieuwe richtlijnen te staan, maar houdt zich er volgens Engel nog altijd niet aan.

NU.nl


Ik herinner me een programma op tv waarin iemand zichzelf ging aanklagen, omdat hij als chocoladeconsument slavenarbeid in stand hield.


Waarom is dat spul zo lekker ? :verward:

marlies255
12-02-05, 14:55
in chocola zit een stof die endorfine los maakt in de hersenen. Dat gebeurt ook bij sex. :love2: Het zorgt voor een gelukkig gevoel. Mensen (vaak vrouwen) die ergens de pé over in hebben grijpen graag naar chocola. Daarnaast zit er suiker en cacao in en dat is net als caffeine verslavend. Daarom vinden mensen chocola zo lekker.
Tsja, je kunt besluiten om fair-trade chocola te kopen. Verder is het aan de wereldleiders om tegen kinderarbeid op te treden. Ik heb zojuist een zak paaseitjes gekocht!

Wide-O
12-02-05, 15:07
Geplaatst door Jarir Tabari
Gecopypaaste lap tekst

Sjonge.

Juliette
12-02-05, 15:24
Geplaatst door Wide-O
Sjonge.

En dat allemaal om een topic over chocolade? :verward:

freya
12-02-05, 16:06
Geplaatst door Juliette
En dat allemaal om een topic over chocolade? :verward:

En dan valt onze Bilal over het feit dat we aandacht geven aan een niet-islamitisch feest, terwijl het artikel in feite gaat over kindslaven.

Maar over slavernij geen woord :duivels:

Juliette
12-02-05, 16:10
Geplaatst door freya
En dan valt onze Bilal over het feit dat we aandacht geven aan een niet-islamitisch feest, terwijl het artikel in feite gaat over kindslaven.

Maar over slavernij geen woord :duivels:

Leep. Uitlokking toch? :hihi:

Zwarte Kat
12-02-05, 16:14
Geplaatst door Jarir Tabari
Het is verplicht dat hij/zij begrijpt, zich bewust en gewaar is van het vervallen in dwalingen van degenen waarop Allaah boos is (Joden) en degenen die verdwaald zijn (Christenen) en de immorele mensen die geen angst hebben voor de bestraffing - noch hoop op beloning - van Allaah, en die helemaal geen aandacht schenken aan de Islaam.


God is boos op de joden, de christenen zijn verdwaald en de ongelovigen zijn immoreel.
Toe maar het kan niet op.
Wat is de islam toch een prachtig geloof.....

marlies255
12-02-05, 16:20
Geplaatst door Zwarte Kat
God is boos op de joden, de christenen zijn verdwaald en de ongelovigen zijn immoreel.
Toe maar het kan niet op.
Wat is de islam toch een prachtig geloof.....

:lol:
De islam is vrede, dat weet je toch?

Te quiero
12-02-05, 16:34
Geplaatst door Jarir Tabari
Slavenarij/Dienaarschap behoort toe aan niemand anders dan aan Allaah, en Allaah alleen.
Dit geloof ik, wat Allah/God betreft.
Maar de Koran zegt iets anders. Het is ook door de mens geschreven.
Voor zover ik weet is slavernij in de Koran niet afgewezen.

Te quiero
12-02-05, 16:38
Geplaatst door marlies255
in chocola zit een stof die endorfine los maakt in de hersenen. Dat gebeurt ook bij sex. :love2: Het zorgt voor een gelukkig gevoel. Mensen (vaak vrouwen) die ergens de pé over in hebben grijpen graag naar chocola. Daarnaast zit er suiker en cacao in en dat is net als caffeine verslavend. Daarom vinden mensen chocola zo lekker.
Tsja, je kunt besluiten om fair-trade chocola te kopen. Verder is het aan de wereldleiders om tegen kinderarbeid op te treden. Ik heb zojuist een zak paaseitjes gekocht!
Ik ben het volkomen met jou eens. Als we chocola mijden om reden van kinderarbeid moeten we ook textiel gaan mijden. Dan zullen we naakt moeten rondlopen net als Adam en Eva.

marlies255
12-02-05, 16:47
:student: weer een enorme preek (lees: kopieer en plak en geen eigen werk) van jarir. Word er niet vrolijk van. Ik neem maar weer een paaseitje........ :lachu:

Wide-O
12-02-05, 16:50
Geplaatst door Te quiero
Ik ben het volkomen met jou eens. Als we chocola mijden om reden van kinderarbeid moeten we ook textiel gaan mijden. Dan zullen we naakt moeten rondlopen net als Adam en Eva.

Nah, er groeit bij jongere mensen toch wel een soort bewustzijn over consumeren en ethiek. Allemaal nog een beetje vaag, dat wel, maar er borrelt toch iets op dat gebied. Ergens beginnen we te snappen dat een welvaart die voor een stuk steunt op uitbuiting en handjeklap niet erg solide is. Nog los van hoe je uitbuiting precies definieert natuurlijk...

In 1973 hebben we daar een mooi voorproefje van gekregen, toch ?

Te quiero
12-02-05, 16:53
Geplaatst door Jarir Tabari
De Qor-aan is het letterlijke Woord van Allaah, overgebracht en uitgelegd door Zijn boodschapper, Mohammed, vrede en zegeningen zij met hem.

Slavernij is verboden in de Islaam, behalve in geval van oorlog. Bovendien is het niet de slavernij die men hier in het Westen gewend is. Buiten oorlogen om, is het verboden om iemand die nog geen slaaf is, tot slaaf te maken. Verder behoort het tot de boetedoeningen om slaven vrij te kopen en tot de goede daden. Terug komend op wat ik net zei, over dat het niet de slavernij is waarover men algemeen bekend is, is dat de slaaf/slavin in de Islaam met dezelfde respect behandeld dient te worden als de andere huisgenoten, het is verboden zo'n persoon over te belasten. Enz.

Bron: Qor-aan & Soennah

Alsjeblieft, Jarir, van deze kronkels word je geen gezond mens. Dat vind ik zo jammer want je bent volgens mij een heel goed mens.

freya
12-02-05, 17:28
Geplaatst door Jarir Tabari
De Qor-aan is het letterlijke Woord van Allaah, overgebracht en uitgelegd door Zijn boodschapper, Mohammed, vrede en zegeningen zij met hem.

Slavernij is verboden in de Islaam, behalve in geval van oorlog. Bovendien is het niet de slavernij die men hier in het Westen gewend is. Buiten oorlogen om, is het verboden om iemand die nog geen slaaf is, tot slaaf te maken. Verder behoort het tot de boetedoeningen om slaven vrij te kopen en tot de goede daden. Terug komend op wat ik net zei, over dat het niet de slavernij is waarover men algemeen bekend is, is dat de slaaf/slavin in de Islaam met dezelfde respect behandeld dient te worden als de andere huisgenoten, het is verboden zo'n persoon over te belasten. Enz.

Bron: Qor-aan & Soennah

Bilal, je weet heel goed dat slavernij tot op de dag van vandaag ( in achterlijke uithoeken welliswaar) gebruikelijk is in de islam. De profeet had slaven en slavinnen en heeft nergens gezegd dat dat niet mag volgens de islam. In de koran staan aanbevelingen om je slaven goed te behandelen, er wordt aanbevolen om slaven vrij te laten, maar nergens wordt verboden om nieuwe slaven te maken. Slavernij was volledig geintegreerd in de islamitische maatschappij.

Bespaar me je knip een plak werk, geef je eigen mening of reageer maar liever niet. Ik ben niet geinteresseerd in een discussie met geleerden uit boekjes.

freya
12-02-05, 18:03
Geplaatst door Jarir Tabari
Je blert weer eens uit je nek. Islaam en Moslim zijn twee verschillende dingen madame.

He jakkes, dwing me nou niet om hier ook koranverzen te gaan knippen en plakken.

Heb ik ff geen zin in, heb zo een afspraak :zwaai:


(soms vraag ik me af of jij zelf de koran wel eens gelezen hebt, of dat je alleen maar het commentaar van anderen daarop leest :argwaan: )

Jans Jansos
12-02-05, 20:18
Geplaatst door marlies255
in chocola zit een stof die endorfine los maakt in de hersenen. Dat gebeurt ook bij sex. :love2: Het zorgt voor een gelukkig gevoel. Mensen (vaak vrouwen) die ergens de pé over in hebben grijpen graag naar chocola. Daarnaast zit er suiker en cacao in en dat is net als caffeine verslavend. Daarom vinden mensen chocola zo lekker.
Tsja, je kunt besluiten om fair-trade chocola te kopen. Verder is het aan de wereldleiders om tegen kinderarbeid op te treden. Ik heb zojuist een zak paaseitjes gekocht!

We hebben verdomme allemaal chocola op ons hoofd !

Net als olie, want we zijn allemaal zo voor het milieu, maar ondertussen rent iedereen van hot naar haar in zijn PCtractor op diesel !!!

zum Kotzen !

S@deeQ
13-02-05, 13:40
Geplaatst door freya
He jakkes, dwing me nou niet om hier ook koranverzen te gaan knippen en plakken.

Heb ik ff geen zin in, heb zo een afspraak :zwaai:


(soms vraag ik me af of jij zelf de koran wel eens gelezen hebt, of dat je alleen maar het commentaar van anderen daarop leest :argwaan: )


:giechel: :giechel:

Dat wordt laaang zoeken vrees ik :nerveus:

S@deeQ
13-02-05, 13:41
Geplaatst door marlies255
Ik neem maar weer een paaseitje........ :lachu:

Hopelijke een giftige :lole:

papol
13-02-05, 21:04
Geplaatst door Jarir Tabari
Jihaad

Wat meestal in de Westerse media vertaald wordt met "heilige oorlog", is een zwaar overtroffen misvatting. Er bestaat geen woord in het Arabisch, die de betekenis van "heilige oorlog" zou kunnen dragen. Oorlog is niet heilig in al-Islaam.

............

Bron: http://islamitische.blogspot.com


Jihaad is ook geen Westers woord, het is overgenomen van diegene die het woord Jihaad gebruiken om hun oorlog en geweld tegen het Westen te rechtvaardigen en daarmee zelf de Islamitische verbondenheid weergeven.

Vergelijkbaar met massavernietigingswapens ..... Ook dat woord verenigd mensen om een oorlog te beginnen ......

Gr.P

papol
13-02-05, 21:08
Geplaatst door marlies255
:student: weer een enorme preek (lees: kopieer en plak en geen eigen werk) van jarir. Word er niet vrolijk van. Ik neem maar weer een paaseitje........ :lachu:

En WIE hebben die paaseitjes gezocht ende gevonden??

Kinderen !!!

Jaja, paaseitjes zijn dubbel slecht, kinderen plukken de cacao en rapen de eitjes ...........


gr.P

mark61
13-02-05, 22:38
Geplaatst door freya
En dan valt onze Bilal over het feit dat we aandacht geven aan een niet-islamitisch feest, terwijl het artikel in feite gaat over kindslaven.

Maar over slavernij geen woord :duivels:

Dat is ook belangrijk, hoor. Saoedi-Arabië heeft zojuist de verkoop van rode rozen verboden, uit vrees dat de burgerij zich gaat afgeven met vagelijk christelijke feesten.

Bron: geen zemzem, maar BBC Worldservice.

mark61
13-02-05, 22:45
Geplaatst door Te quiero
Als we chocola mijden om reden van kinderarbeid moeten we ook textiel gaan mijden. Dan zullen we naakt moeten rondlopen net als Adam en Eva.


http://www.kuyichi.com/

http://www.ontmoetdemakers.nl/start_flash.html

Te quiero
14-02-05, 01:41
Geplaatst door mark61
http://www.kuyichi.com/

http://www.ontmoetdemakers.nl/start_flash.html
Hoeveel mensen kunnen zich deze merken veroorloven? Kijk even om je heen.
Kuyichi klinkt Japans. Japans is altijd peperduur, behalve hun auto's.

mark61
14-02-05, 17:29
Geplaatst door Te quiero
Hoeveel mensen kunnen zich deze merken veroorloven? Kijk even om je heen.
Kuyichi klinkt Japans. Japans is altijd peperduur, behalve hun auto's.

Wel ff goed kijken hoor. Kuyichi is een Quechua woord, een taal in Peru. Die broeken komen namelijk Peruaanse boeren en Braziliaanse textielarbeiders ten goede. En het milieu.

Ze kosten ca. 100 euro, dat is anderhalve Levi's. Ik zie iedereen zich van alles veroorloven, dus 1 broek ipv 2, dat moet lukken.

Met Japan heeft het allemaal niks te maken.

Te quiero
14-02-05, 18:09
Geplaatst door mark61
Wel ff goed kijken hoor. Kuyichi is een Quechua woord, een taal in Peru. Die broeken komen namelijk Peruaanse boeren en Braziliaanse textielarbeiders ten goede. En het milieu.

Ze kosten ca. 100 euro, dat is anderhalve Levi's. Ik zie iedereen zich van alles veroorloven, dus 1 broek ipv 2, dat moet lukken.

Met Japan heeft het allemaal niks te maken.
Bedankt voor de informatie.
Japanse namen eindigen vaak met ...ichi.
Maar je weet het nooit. Japanners hebben fabrieken in veel lage lonenlanden net als Philips. De kans is groot dat jouw Philips apparaturen in China zijn gemaakt.

Kathie Lee, een Amerikaanse TV presentatrice, die ook een eigen "clothing-line" had gehad, beweerde ooit dat de kleren die ze in een fabriek in Zuid-Amerika liet maken geen gebruik maakten van kinderarbeid. Ze zouden ook ten goede komen aan de Zuid Amerikaanse boeren. Toen ze in Amerika op TV de werkende kinderen in haar fabriek lieten zien, had ze uit schaamte het fabriek laten sluiten of verkocht (Misschien aan Kuyichi?).

Dus Mark61: "If something sounds too good to be true, it probably is".

mark61
14-02-05, 18:17
Geplaatst door Te quiero
Bedankt voor de informatie.
Japanse namen eindigen vaak met ...ichi.
Maar je weet het nooit. Japanners hebben fabrieken in veel lage lonenlanden net als Philips. De kans is groot dat jouw Philips apparaturen in China zijn gemaakt.

Das in zijn algemeenheid waar. Dit is echter een initiatief van Solidaridad, een dacht ik boven elke twijfel verheven, nou ja, van oorsprong katholiek en linksig?, ideële organisatie.


(Misschien aan Kuyichi?).

Dus Mark61: "If something sounds too good to be true, it probably is".

Vraag het solidaridad.

http://www.solidaridad.nl

Te quiero
14-02-05, 18:23
Geplaatst door mark61
Das in zijn algemeenheid waar. Dit is echter een initiatief van Solidaridad, een dacht ik boven elke twijfel verheven, nou ja, van oorsprong katholiek en linksig?, ideële organisatie.



Vraag het solidaridad.

http://www.solidaridad.nl
Je kunt gelijk hebben, Mark61.

168
15-02-05, 14:38
Meer over chocolade Slaven kun je hier zien.
http://www.rvu.nl/kvw/index.php?i=8&r=30&n=361
http://www.rvu.nl/kvw/index.php?i=8&r=30&n=385