PDA

Bekijk Volledige Versie : Mohammed Cheppih alweer in opspraak!



nefertiti
14-02-05, 10:33
Vrijdag 11 Februari 2005

'Zelfs het slachtlam was niet geregeld'

Mekka-reis eindigt in vies financieel spel

Door Eefje Oomen

Voor moslims is de hadj, de bedevaart naar Mekka, niet alleen een religieuze plicht maar ook iets waar ze jaren naar uitzien en lang voor sparen. Logisch dat pelgrims Elkebir Mejres en Yamna El Habachi zich afgelopen 1 januari popelend op Schiphol meldden voor de vlucht naar Medina in Saudi-Arabië. Maar in de vertrekhal kregen ze opeens een merkwaardig formulier onder de neus gedrukt. De reis zou nooit meer zo mooi worden als gehoopt.

Rotterdam - De Rotterdamse dochter Rahima Mejres van het stel uit Breda heeft inmiddels een heel dossier aangelegd. Ze gaat deze week aangifte doen en wil van geen wijken weten. ,,Misschien komt het voor mijn ouders nog allemaal voor elkaar, maar ik ga toch naar de politie. Misschien zijn er namelijk nog anderen gedupeerd. Anderen die niet naar de politie durven.''

Ze wil haar verhaal doen om anderen te waarschuwen. ,,Ik hoop dat mensen zich heel goed laten informeren voor ze met een bureau in zee gaan voor een Mekka-reis.'' Dat hebben zij en haar ouders ook proberen te doen maar het heeft niet mogen baten. ,,Het leek een goed bureau, maar dat was het dus niet.''

Wat gebeurde er op Schiphol, die Nieuwjaarsdag? Gids Abdelmajid Khairoun die haar ouders mee op reis zou nemen, vroeg ter plekke opeens om een papier te ondertekenen. De strekking: als hij zijn geld niet zou krijgen van het reisbureau dan moesten zij hem nog een keer het hele reisbedrag te betalen. Het hele reisbedrag: 6350 euro.

Rahima en haar ouders schrokken zich rot. Ze hadden alles toch al betaald bij het Rotterdamse Mekka Services? In november al, in contanten. Ze hadden zelfs nog een bon gekregen. Een bon waar Rahima aan vastklampt 'als bewijsmateriaal'.

De gids was onverbiddelijk. Niet tekenen betekende niet gaan. Daar stonden ze, bepakt en bezakt voor de reis van hun leven. Ze pakten de pen dus maar. Maar niet nadat de dochter nog gebeld had met het reisbureau. Een medewerkster bezwoer dat het allemaal goed zou komen en dat ze maar gewoon moesten tekenen. ,,Geen probleem, zei ze,'' herinnert Rahima zich.

Maar er waren wel problemen. Het verhaal over het formulier lekte uit en Rahima's ouders werden tijdens de trip met de nek aangekeken 'omdat ze niet hadden betaald'. Rahima: ,,Dat was heel erg voor mijn ouders die juist lang hadden gespaard.'' Haar vader is een gepensioneerde frezer en haar moeder zit in de WAO. Ook was niet alles georganiseerd. ,,Zo bleek het slachtlam dat nodig is voor het Offerfeest aan het einde van de hadj voor mijn ouders niet geregeld.'' Dus kwam de dochter die dagelijks mobiel contact met haar ouders had, weer in het geweer. ,,Mijn ouders kregen toen wel een stukje vlees.''

Terug in Breda overheerste eerst de vreugde. De reis was voltooid en familie kwam langs om het echtpaar te feliciteren. Het feest duurde totdat een brief arriveerde. Van gids Khairoun. Hij had nog steeds zijn geld niet en eiste dat het stel hem per ommegaande alsnog 6350 euro zou betalen.

Pogingen

De dochter besluit naar de politie te stappen na tevergeefse pogingen de gids en het Rotterdamse reisbureau te bereiken. De medewerkster die ze eerder gesproken had en waar ze het mobiele nummer van had, weet haar te vertellen dat het bureau failliet was. ,,Ze schold zelf ook op de gids en de eigenaar van het bureau die volgens haar vrienden waren. Volgens haar hadden ze dit wel vaker geflikt.''

Geconfronteerd met haar verhaal laat de eigenaar van het inmiddels opgedoekte Mekka Services, Mohammed Cheppih, weten dat de zaak 'op een misverstand' berust. ,,Het is iets tussen debiteuren en crediteuren: het echtpaar moet zich daar niet mee bezighouden. Ze moeten die gids gewoon niet betalen.'' Failliet is zijn zaak op de Schiedamsedijk niet. ,,Ik heb mijn zaak gesloten, omdat het me teveel tijd kostte.''

De onderneming van de Rotterdammer die bekend is vanwege zijn kandidatuur voor het AEL-voorzitterschap staat inderdaad nog ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. En het slachtlam? ,,We hebben nooit gezegd dat daarvoor zou worden gezorgd.''

Gids Khairoun laat echter weten dat de rekening uit blijft staan. ,,Ik ben op Schiphol heel duidelijk geweest. Als het echtpaar mee zou gaan en ik zou mijn geld niet krijgen van Mekka Services dan moesten ze mij alsnog betalen.'' Hij heeft Mekka Services naar eigen zeggen al sinds december om geld gevraagd maar nog geen cent gezien. ,,Het komt er op neer dat ik voor deze mensen heb voorgeschoten.''

Rahima hoopt dat nog anderen zich melden. ,,Ik kan me niet voorstellen dat alleen mijn ouders de dupe zijn geworden van deze praktijken.''



http://w3s.rotterdamsdagblad.nl/modules/w3s-merge.phtml?w3s_dbms=mysql&w3s_host=w3s.rotterdamsdagblad.nl&w3s_database=rdagblad&w3s_table=artikel&w3s_id=17157&w3s_template=Artikel

Rabi'ah.
14-02-05, 10:44
.

amadeus
14-02-05, 10:52
Jammer dat hij bij de AEL weg is, hij zou samen met Nabil een mooi duo kunnen vormen. :cool:

nefertiti
14-02-05, 11:06
,,Het is iets tussen debiteuren en crediteuren : het echtpaar moet zich daar niet mee bezighouden. Ze moeten die gids gewoon niet betalen.'' Failliet is zijn zaak op de Schiedamsedijk niet. ,,Ik heb mijn zaak gesloten, omdat het me teveel tijd kostte.''

Is dat hetzelfde als: "ik moet je in feite betalen maar ik doe ht lekker niet?"

nl-x
14-02-05, 15:38
Zo zie je maar weer.

Nooit gewoon tekenen omdat je denkt dat het wel losloopt!

Een risicootje lopen?! Laat de persoon die de handtekening vraagt dat maar doen!

En weigert ie mee te gaan?! Een forse schadeclaim! Of op z'n Marokkaans oplossen. (no further comment about that)

amadeus
14-02-05, 15:52
Geplaatst door nl-x
Of op z'n Marokkaans oplossen. (no further comment about that)
En wij maar denken dat dat een vooroordeel is. :haha:

freya
14-02-05, 16:12
getverdemme wat een rot verhaal, zo'n reis moet de de grootste gebeurtenis in je leven zijn voor een moslim en geen gesteggel met rekeningen.

Ergens is een vies spelletje gespeeld, of door die gids of door het reisburo, smerig hoor, heilig boontje spelen maar ondertussen de boel belazeren of op zijn minst een zakelijk geschil over de rug van bedevaartgangers uitvechten :mad:

En dan de medereizigers die anderen met de nek aankeken omdat er financiele problemen zouden zijn, ik dacht dat alle pelgrims gelijk waren tijdens de hadj :kotsen:

Trouwens 6300,- vind ik ook behoorlijk aan de prijs voor een paar dagen Mekka, de meesten overnachten toch in een groot tentenkamp tijdens die dagen, das duur kamperen en dan is nog niet eens alles (slachtlam) goed geregeld. Alleen daarom al daalt de heer Cheppi nog een stuk lager in mijn achting - en ik had hem al niet erg hoog zitten :moe:

bamajob.nl
14-02-05, 16:15
Helaas gebeurt dat vaak. Mensen die een baard dragen van hier tot Tokyo hebben vaak zoiets uitgeflikt.

Simon
14-02-05, 16:24
Ik zou zoiets nooit contant voldoen. Gewoon overmaken dat bedrag dan heb je meer bewijsgrond. Overigens geloof ik niet dat Mekka Services ontkend het bedrag ontvangen te hebben. De gids is neem ik aan ingehuurd door Mekka Services. Dus de claim van de gids op de Mekka gangers lijkt mij dubieus. Die gids moet maar een incasso bureau op Mekka Services afsturen. Daar mogen die mensen verder uiteraard niet de dupe van worden. Ze moeten sowieso uiteraard die gids niet betalen. Ik betwijfel zeer of zo'n document als die gids liet ondertekenen rechtsgeldig is.

mark61
14-02-05, 20:32
6350 ballen is een hele bak geld. Alleen al daarvoor verdien je een plekje in de hemel. Ff rekenen, A'dam-Jeddah v.v...1000 euro, wat busgedoe en een tentje en elke avond een bak rijst plus, goed, nog s duizend euro. En de rest? Overhead?

Hoe diep kan een mens zinken?