PDA

Bekijk Volledige Versie : Khalid Boulahrouz de verrader, Anouar Diba de held



vgeld
14-02-05, 19:41
Ali Boussaboun, Anour Diba, Boukhari, Hamddaoui, Boutahar,..etc hebben allemaal bedankt voor de elftal van de LPF-jes en de Wildertjes en kozen voor de Atlas leeuwen. Bij de naam Khalid Boulahrouz past maar een kwalificatie: VERRADER !

bamajob.nl
14-02-05, 19:58
Geplaatst door vgeld
Ali Boussaboun, Anour Diba, Boukhari, Hamddaoui, Boutahar,..etc hebben allemaal bedankt voor de elftal van de LPF-jes en de Wildertjes en kozen voor de Atlas leeuwen. Bij de naam Khalid Boulahrouz past maar een kwalificatie: VERRADER !

Waarom een verrader?

amadeus
14-02-05, 20:05
Geplaatst door vgeld
Ali Boussaboun, Anour Diba, Boukhari, Hamddaoui, Boutahar,..etc hebben allemaal bedankt voor de elftal van de LPF-jes en de Wildertjes en kozen voor de Atlas leeuwen. Bij de naam Khalid Boulahrouz past maar een kwalificatie: VERRADER !
*zucht* Wie heeft nu weer de deur van het paviljoen open laten staan?

delirious
14-02-05, 20:25
Geplaatst door vgeld
Ali Boussaboun, Anour Diba, Boukhari, Hamddaoui, Boutahar,..etc hebben allemaal bedankt voor de elftal van de LPF-jes en de Wildertjes en kozen voor de Atlas leeuwen. Bij de naam Khalid Boulahrouz past maar een kwalificatie: VERRADER !

Kansloos geratel,(hierboven).
Ajajaaj... zucht.. zucht... :slaap:

Max Stirner
14-02-05, 21:15
Geplaatst door vgeld
Ali Boussaboun, Anour Diba, Boukhari, Hamddaoui, Boutahar,..etc hebben allemaal bedankt voor de elftal van de LPF-jes en de Wildertjes en kozen voor de Atlas leeuwen. Bij de naam Khalid Boulahrouz past maar een kwalificatie: VERRADER !


Boulahrouz wordt over twee jaar wereldkampioen onder leiding van San Marco :)

Die andere gasten weten dat ze gewoon niet goed genoeg zijn voor het NL`s elftal.........dus dan maar Marokko, tegen Burkina Faso of Liberia voetballen is ook best leuk....... :D

vgeld
14-02-05, 21:19
Geplaatst door bamajob.nl
Waarom een verrader?
Waarom?
vragen naar de bekende weg, dat is wat je doet. De ollanders hebben ons de oorlog verklaard en dan gaat een kut eikel van Boulahrouz respekt staan tonen voor de vlag van de wildertjes?

DEMOcraat
14-02-05, 21:23
Geplaatst door vgeld
Waarom?
vragen naar de bekende weg, dat is wat je doet. De ollanders hebben ons de oorlog verklaard en dan gaat een kut eikel van Boulahrouz respekt staan tonen voor de vlag van de wildertjes?
niet te vaak in die termen denken er is geen oorlog gaande in olland.
als je voor het geld gaat moet je zeker voor nederland spelen..

vgeld
14-02-05, 21:35
Geplaatst door DEMOcraat
niet te vaak in die termen denken er is geen oorlog gaande in olland.

De vice-premier zegt van wel en ik ben geneigd om mensen van de hoogste regionen te geloven.
Ik zeg een ding: Overal waar oorlog is, is het de plicht van degenen waartegen de oorlog wordt gevoerd in verzet te gaan.

DEMOcraat
14-02-05, 21:38
Geplaatst door vgeld
De vice-premier zegt van wel en ik ben geneigd om mensen van de hoogste regionen te geloven.
Ik zeg een ding: Overal waar oorlog is, is het de plicht van degenen waartegen de oorlog wordt gevoerd in verzet te gaan.

ik geloof eerder mijn buurman dan al die mensen van de hoogste regionen..het zijn zakkenvullers meer niet.

barfly
14-02-05, 21:49
Wees eens creatief. [Sou.]

bamajob.nl
14-02-05, 21:56
Geplaatst door vgeld
De vice-premier zegt van wel en ik ben geneigd om mensen van de hoogste regionen te geloven.
Ik zeg een ding: Overal waar oorlog is, is het de plicht van degenen waartegen de oorlog wordt gevoerd in verzet te gaan.

Hoeveel heb je er neergeknald? Boulahrouj is hier opgegroeid. Nederland heeft in zijn talent geinvesteerd. Voor hem is Marokko maximum een vakantieland.

Max Stirner
14-02-05, 22:06
Wordt ie niet. We selecteren hem alleen om ervoor te zorgen dat ie later niet meer voor Marokko kan uitkomen.

Je voert oorlog of je voert geen oorlog..... :roker:

vgeld
14-02-05, 22:14
Geplaatst door Max Stirner
Wordt ie niet. We selecteren hem alleen om ervoor te zorgen dat ie later niet meer voor Marokko kan uitkomen.

Je voert oorlog of je voert geen oorlog..... :roker:
Je begrijpt tenminste hoe 'zit

barfly
14-02-05, 22:15
Geplaatst door Max Stirner
Wordt ie niet. We selecteren hem alleen om ervoor te zorgen dat ie later niet meer voor Marokko kan uitkomen.

Je voert oorlog of je voert geen oorlog..... :roker:

Mensen als Boulahrouz en Yildrim zijn door
God uitverkoren om in het Oranje leger te mogen dienen :lole:

vgeld
14-02-05, 22:15
Geplaatst door bamajob.nl
Hoeveel heb je er neergeknald? Boulahrouj is hier opgegroeid. Nederland heeft in zijn talent geinvesteerd. Voor hem is Marokko maximum een vakantieland.
Wordt niets met die bamajob van jou he!

vgeld
14-02-05, 22:20
Geplaatst door barfly
Mensen als Boulahrouz en Yildrim zijn door
God uitverkoren om in het Oranje leger te mogen dienen :lole:
Dit Turk was mij ontgaan !. Die Turk is een schande voor allo's en Turken. Wedden dat hij volgende keer niet meer terugkeert!

rja2
14-02-05, 22:30
Geplaatst door vgeld
Dit Turk was mij ontgaan !. Die Turk is een schande voor allo's en Turken. Wedden dat hij volgende keer niet meer terugkeert!
In Nederland wordt nog steeds geselekteerd op kwaliteit, zo'n slecht voetbal land zijn we niet.

Maar wel minder als vroeger, jammer genoeg.

bamajob.nl
14-02-05, 22:35
Geplaatst door vgeld
Wordt niets met die bamajob van jou he!

Het bevalt je zeker niet omdat je daar overal de kleur oranje ziet. Je zou graag rood als kleur willen zien.

barfly
14-02-05, 22:36
Geplaatst door vgeld
Dit Turk was mij ontgaan !. Die Turk is een schande voor allo's en Turken. Wedden dat hij volgende keer niet meer terugkeert!

Dat zei je ook pver Bouhlarouz. En hij speelt al een aantal wedstrijden voor de Nederlanders. Yildrim heeft grote kansen bij Oranje.

Mooie zakenman ben jij trouwens :p

Ramzi
14-02-05, 23:32
Khalid Boulahrouz…what a buy!




Boulahrouz…class act!


He has been in sparkling form for weeks. He has played some unbelievable football since joining HSV. Khalid Boulahrouz- possibly the best buy for HSV since Thomas Doll (1990). So how did the deal involving HSV’s jewel in the crown come about? And how come such a world class player only cost 1,5 million Euro?


Spying mission in Holland
The interest in Boulahrouz began in November 2003, as HSV increased its scouting activities in Holland: “At some time we heard Khalid’s name mentioned time and time again,” remembers the HSV sport director Dietmar Beiersdorfer: “At that time though, he was playing up front so a proper assessment of his defensive qualities wasn’t easy,” said Didi. HSV began to send more scouts to Waalwijk including Ralf Balzis, Michael Schröder and Bernd Legien, Beiersdorfer and finally the former HSV coach Klaus Toppmöller: “Khalid got wind of our interest,” added Beiersdorfer.

Beiersdorfer: "I want him"
Everything had to happen quickly after that. Tomas Ujfalusi was sold to Florence and apart from Boulahrouz, two other names were on the HSV shopping list: Fabriccio Coloccini (turned HSV down) and the Brazilian Rodolfo. HSV decided on Boulahrouz. After watching the classy defender fort he final time, Beiersdorfer rang the club boss Bernd Hoffmann: "I want him and am not coming back to Hamburg until the deal is done," Beiersdorfer told Hoffmann. The English Premier League side Tottenham Hotspur wanted to sign Boulahrouz during the winter break. HSV reacted quickly and secured the services of one of Europe’s finest defenders at a bargain price.

Hats off to Didi Beiersdorfer and Co.

Bron: =khalid]HSV.de (http://www.hsv.de/index.php?id=11505&no_cache=1&sword_list[)

nlmaroc
15-02-05, 01:21
vgeld:

ik ga ervan uit dat je maroc bent?

hoe dan ook ik als maroc zijnde ben zeerrr trots dat bolarouz in het elftal zit,jij bent een schande voor ons en vele die zo denken als jij.

tfoee


soms schaam ik me voor sommige mensen als jij

ik zie in de toekomst genoeg NL/MAROCS in het nederlandse elftal spelen,want de talenten zetten zich door.



je moet trots zijn man.

TonH
15-02-05, 01:43
Eens even kijken: waar hebben we het hier over? Oh, ik zie het al voetbal. Tja laten we ons daar eens lekker druk over maken en mensen executeren of zo... :moe:

Julien
15-02-05, 17:54
Boulaharouz is toch in NL geboren? Yildirim is sowieso in Nederland geboren. Nou, DAN ZIJN HET TOCH NEDERLANDERS? Ik snap niet waarom ze uberhaupt voor het Marokkaanse of Turkse elftal zouden kunnen uitkomen. Het enige wat ze met die landen hebben is een vakantie-ervaring en de taal die ze met hun ouders spreken.

Als je in Nederland bent geboren, ben je Nederlander. lijkt me duidelijk.

Ik vind overigens dat de Nederlandse Marokkanen een stuk relaxter omgaan met de 'Marokkanen' in het NL elftal dan de Tuken in NL. Jeetje, wat een gefrustreerde mensen zitten daar tussen zeg. Yildirim werd uitgescholden omdat hij een 'verrader' zou zijn :moe: wees toch trots dat er iemand zoals jullie in het Nederlands elftal speelt. Want Nederland wordt steeds multicultureler, en in de toekomst zal het Nederlandse elftal uit veel meer Turken/ Marokkanen bestaan.

Kijk maar naar het Franse of Britse elftal, die hebben het wel begrepen.

vgeld
15-02-05, 18:22
Geplaatst door Julien
Boulaharouz is toch in NL geboren?
Heel veel Marokkanen zijn in NL geboren

Als je in Nederland bent geboren, ben je Nederlander. lijkt me duidelijk.
Ik zou de definitie anders willen formuleren.


Kijk maar naar het Franse of Britse elftal, die hebben het wel begrepen.

Ik had graag gewild dat Boulahrouz voor het Franse of Britse elftal ging spelen. Nu speelt hij voor het land van de WilFjes (= Wildertjes en LPF-jes).

vgeld
15-02-05, 18:22
h

barfly
15-02-05, 20:41
Geplaatst door TonH
Eens even kijken: waar hebben we het hier over? Oh, ik zie het al voetbal. Tja laten we ons daar eens lekker druk over maken en mensen executeren of zo... :moe:

Wanneer ga jij eindelijk eens naar de dokter met die pathetische vorm van weltschmerz waar je aan lijkt te lijden?

mark61
15-02-05, 20:56
Geplaatst door Julien
Als je in Nederland bent geboren, ben je Nederlander. lijkt me duidelijk.

Heb je die schedels al opgemeten dan?

Rabi'ah.
15-02-05, 20:58
Geplaatst door mark61
Heb je die schedels al opgemeten dan?

Jij bent gemeen. :hihi:

rja2
15-02-05, 20:58
Geplaatst door TonH
Eens even kijken: waar hebben we het hier over? Oh, ik zie het al voetbal. Tja laten we ons daar eens lekker druk over maken en mensen executeren of zo... :moe:
En wanneer gaat je foto van je Griekse voetbalsupporter weg ?

Als je niet van voetbal houdt ?

mark61
15-02-05, 21:00
Geplaatst door Rabi'ah.
Jij bent gemeen. :hihi:

Hoezo? We doen hier aan topicschizofrenie?

mark61
15-02-05, 21:01
Geplaatst door rja2
En wanneer gaat je foto van je Griekse voetbalsupporter weg ?

Als je niet van voetbal houdt ?

Hellas boppe. Of het nou over voetbal gaat of wat anders. Maar dat bedoelde hij denk ik niet.

Julien
15-02-05, 21:12
Geplaatst door mark61
Heb je die schedels al opgemeten dan?

nee is niet nodig.. die nederlanders herken je uit duizenden.

mark61
15-02-05, 21:15
Geplaatst door Julien
nee is niet nodig.. die nederlanders herken je uit duizenden.

Ik had het over o.a. Yildirim en Boulahrouz.

observer
16-02-05, 15:53
Geplaatst door vgeld
Ali Boussaboun, Anour Diba, Boukhari, Hamddaoui, Boutahar,..etc hebben allemaal bedankt voor de elftal van de LPF-jes en de Wildertjes en kozen voor de Atlas leeuwen. Bij de naam Khalid Boulahrouz past maar een kwalificatie: VERRADER ! het zal niet geheel toevallig zijn dat het allemaal aanvallers zijn die voor marokko kiezen, leuke spelers maar ze zien ook wel dat met een hele rits spitsen en ook spelers als robben, van persie etc de concurentie erg groot is

boulazrouz is gewoon slim die weet dat met zo'n komiek als khalid sinouh achter je als verdediger daar geen eer te behalen valt , terwijl het nederlands elftal om verdedigers zit te springen

idem met yilderim, heeft in nederland waar ze met buitenspelers spelen concurentie van castelen en mischien vd meijden

in turkije spelen ze niet met buitenspelers dus veel minder kans

wytze
16-02-05, 16:05
quote:
"De vice-premier zegt van wel en ik ben geneigd om mensen van de hoogste regionen te geloven."

Dat is nou het domste wat je kunt doen. Dat zijn nou juist de laatsten die je zomaar moet geloven.

vgeld
16-02-05, 18:28
Geplaatst door wytze


"De vice-premier zegt van wel en ik ben geneigd om mensen van de hoogste regionen te geloven."
Dat is nou het domste wat je kunt doen. Dat zijn nou juist de laatsten die je zomaar moet geloven. [/B]

Ok ! jij luistert dus naar 't kut LPF- en Wilders-volkje maar niet naar de vice-prmier
;)

TonH
17-02-05, 00:42
Geplaatst door barfly
Wanneer ga jij eindelijk eens naar de dokter met die pathetische vorm van weltschmerz waar je aan lijkt te lijden?

Bemoei ik me ook met jouw kapsel?

Het hier door vgeld wel heel grote woorden over tafel strooien rond een spel als voetbal (Verrader en Oorlog) vind ik pas pathetisch. En dat heeft geen reet met Weltscherz te maken.

TonH
17-02-05, 00:44
Geplaatst door rja2
En wanneer gaat je foto van je Griekse voetbalsupporter weg ?

Als je niet van voetbal houdt ?

Bemoei je met je eigen porum en waar haal je in godsnaam dat oordeel vandaan?

Bofko
17-02-05, 09:40
Geplaatst door TonH
Het hier door vgeld wel heel grote woorden over tafel strooien rond een spel als voetbal (Verrader en Oorlog) vind ik pas pathetisch.

Dat is ook zo als je vgeld hierin serieus neemt. En dan zou ik niet doen als ik jou was. Vgeld provoceert. Gewoon om zoveel mogelijk pittige reakties los te krijgen en hij slaagt daar aardig in zie ik.

TonH
17-02-05, 13:01
Geplaatst door Bofko
Dat is ook zo als je vgeld hierin serieus neemt. En dan zou ik niet doen als ik jou was. Vgeld provoceert. Gewoon om zoveel mogelijk pittige reakties los te krijgen en hij slaagt daar aardig in zie ik.

Hij begint me zo zaggies an teveel op Wilders te lijken :moe:

~Panthera~
17-02-05, 13:05
Geplaatst door TonH
Hij begint me zo zaggies an teveel op Wilders te lijken :moe:

Zullen ook wel een paar AIVD'ers zitten om de boel op te ruien, om de commentaren in de gaten te houden, denk ik. :hihi:

:maf:

wytze
17-02-05, 13:08
quote:
"Ok ! jij luistert dus naar 't kut LPF- en Wilders-volkje maar niet naar de vice-prmier"

Nah, naar die kut lpf wilders zooi luister ik al helemaal niet.. :blowen:

sjaen
17-02-05, 13:55
Hoe een balspel het Midden-Oosten kan veranderen


In streng islamitische landen is voetbal een symbool van rebellie. In het stadion worden de autoriteiten uitgedaagd met leuzen en spandoeken. Maar die opstand tegen de islamitische theocratie is niet per definitie goed nieuws voor het Westen. Een reportage over de onverwachte revolutie die het Iranese voetbalelftal ontketende.

Wanneer toekomstige historici de politieke transformatie van het Midden-Oosten bespreken, zullen ze misschien – naast beslissende gebeurtenissen van diplomatieke en militaire aard – de dag benadrukken waarop Iranese vrouwen een voetbalstadion binnendrongen. Net als de Boston Tea Party aan het begin van de Amerikaanse Revolutie, zou de winst van het Iranese voetbalteam in een beslissende kwalificatiewedstrijd voor de wereldkampioenschappen de geschiedenis in kunnen gaan als het moment waarop voor het eerst tot de mensen doordrong dat ze hun tirannieke heersers konden uitdagen.
_Nadat islamitische strijders de sjah ten val hadden gebracht, werd voetbal in Iran als een ‘Westerse’ sport afgekeurd, vooral voor vrouwen. In 1987 vaardigde de geestelijke en politieke dictator van het land, Ayatollah Ruhollah Khomeini, weliswaar het decreet uit dat vrouwen naar voetbal mochten kijken op de televisie – waarop voor de eerste keer sinds de revolutie van 1979 wedstrijden zouden worden uitgezonden – maar hij verbood hen nog steeds wedstrijden bij te wonen.
_Achteraf bezien was het onvermijdelijk dat vrouwen ten slotte de wetten zouden tarten die hen verboden voetbalwedstrijden te bezoeken. Een dergelijke stoutmoedige stap vergde echter niet alleen moed, er was ook een belangrijk historisch moment voor nodig. Het heroïsche optreden van het nationale elftal van Iran in 1997 bood beide.
_De hoop van Iran zich te kwalificeren voor de WK in 1998 in Frankrijk hing af van één enkele beslissende wedstrijd tegen Australië, die in Melbourne moest worden gespeeld. Tijdens het grootste deel van de wedstrijd schopte het Iranese elftal de bal het veld rond alsof het opzettelijk probeerde de wedstrijd te verliezen – geen absurde gedachte, als we bedenken dat de Iranese regering bang was dat het vieren van de overwinning in Teheran gevaarlijk uit de hand zou lopen. Maar tijdens de laatste vijftien minuten van de wedstrijd – uitzinnige, dramatische momenten – scoorde het Iranese elftal zowaar twee magnifieke doelpunten en won de wedstrijd. Voor de eerste keer sinds de terugkeer van Khomeini uit ballingschap, achttien jaar geleden, was Iran op weg naar de wereldcup.

Het Iranese regime, dat een krampachtige drang tot zelfbehoud heeft, zette zich schrap voor een feestelijke nacht waarin uitgelaten supporters uitzinnig genoeg zouden kunnen zijn om de straat op te gaan. Voetbal was al het symbool geworden van het streven naar een nieuw, progressiever Iran. Voor de eerste keer in de geschiedenis van de islamitische republiek werd de ploeg geleid door een buitenlandse coach, Valdeir Vieira uit Brazilië. Als hij langs de lijn op en neer liep, droeg hij een stropdas – een gewoonte die de sjah had bevorderd als symbool van het moderne Iran en die de geestelijken hadden verworpen als iets wat door het Westen was opgelegd. Een groot deel van de spelers van Vieira speelde bij Europese of Aziatische clubs en wekte zo de hoop op een Iran dat kon samenwerken met de rest van de wereld.
_De regering had zich terecht ongerust gemaakt. Na de overwinning op Australië vulden de straten zich met feestvierende mensen. Dansen, drinken en Westerse popmuziek draaien – dingen die je gewoonlijk alleen thuis kon doen – maakten opeens deel uit van het collectieve feestgedruis. Als alleen mannen feest hadden gevierd, was dit misschien door de vingers gezien. Maar in de gegoede buurten sloten vrouwen – vooral jongere – zich bij de festiviteiten aan. Vrouwen! Enkelen gooiden hun sluier af en paradeerden zonder de verplichte hoofdbedekking door de straten. Toen de Bashi, de leden van de religieuze paramilitaire politie, arriveerden om een einde te maken aan de manifestaties, werden velen van hen ertoe overgehaald zelf aan het feest deel te nemen.
_Het was nu nodig op een tactvolle manier de lont uit het kruitvat te halen. Om de zaak enigszins te sussen, vroeg de regering het elftal ruim de tijd te nemen voor de terugkeer uit Australië, met inbegrip van een ontspannen reisonderbreking in Dubai. Via radio-uitzendingen werden de burgers gewaarschuwd tegen wereldse overwinningsfeesten die Allah niet welgevallig waren. Andere berichten deden specifiek een beroep op de vrouwen in het land, onze ‘dierbare zusters’; hun werd dringend verzocht tijdens de festiviteiten bij de terugkeer van het elftal thuis te blijven.
_Toen het team ten slotte drie dagen later terugkeerde, organiseerde de regering het feest in het Azadi-stadion, waar de voetbalhelden per helikopter arriveerden in plaats van in een stoet auto’s die door de straten reed. Duizenden vrouwen onttrokken zich aan het verzoek van de regering en verzamelden zich in de kou – het was drie graden onder nul – bij de toegangspoorten van Azadi.
De politie weigerde hen in het stadion toe te laten, waarop de vrouwen begonnen te zingen: ‘Maken wij geen deel uit van deze natie? Ook wij willen feestvieren! We zijn geen mieren!’ De politie was bang voor de meute, liet drieduizend vrouwen binnen en gaf hun speciale zitplaatsen, gescheiden van de mannen. Een paar duizend andere vrouwen aan wie de toegang werd ontzegd, forceerden de toegangspoort en drongen het stadion binnen. Omdat de politie erop gespitst was een grote rel te vermijden die de heftige emoties van die dag in gevaarlijke banen zou kunnen leiden, had ze geen andere keus dan zich gewonnen te geven.

Deze gebeurtenis in het Azadi-stadion is voor veel mensen uit Iran nog steeds een symbool voor vrijheid, en wel in die mate dat elke volgende kwalificatiewedstrijd voor de WK tot demonstraties heeft geleid. De politieke ondertoon van deze ontboezemingen is steeds explicieter geworden. Bij elke Iranese overwinning in 2002 – op Saoedi-Arabië, op Irak, op de Verenigde Arabische Emiraten – zongen juichende supporters ‘Zindibad azabi’ (Leve de vrijheid) en ‘We love America’.
Zelfs deze uitingen van opstandigheid geven misschien nog niet volledig de betekenis aan van de voetbalrevolutie in Iran, want die zou wel eens op een nieuwe koers kunnen wijzen in een groot deel van het Midden-Oosten. Misschien kunnen we bij voetbalfestiviteiten een glimp van de toekomst in dat gebied opvangen als we graffiti lezen waarin ‘het nobele volk van Iran’ wordt geprezen en supporters horen die de naam van Reza Pahlevi scanderen, de verbannen zoon van de overleden sjah. Dit zou het begin kunnen zijn van een nationalistische opstand tegen de islamitische theocratie.

Geeft deze voetbalrevolutie de toekomst weer die de Westerse machten in dat gebied willen zien? Nog niet zo lang geleden leek het seculiere nationalisme de grote vijand. Dictators als Muammar Kadaffi in Libië en Hafez Assad in Syrië waren de Amerikanen een doorn in het oog, omdat ze het terrorisme steunden. De Arabische nationalisten beleefden uiteindelijk echter moeilijke tijden. Ze konden geen bescherming meer zoeken bij de Sovjet-Unie en uit de eerste Golfoorlog bleek dat Amerika ook de machtigste onder hen, Saddam Hoessein, zonder moeite kon verpletteren. Sinds het hoogtepunt van het Arabische nationalisme in de jaren zestig, gepersonifieerd door Gamal Nasser in Egypte, moest het seculiere nationalisme concurreren met een ontluikende islamitische beweging die op gang was gebracht in Saoedi-Arabië. Nu de nationalisten aan de touwtjes trekken, krijgen radicale islamitische groeperingen als Hamas, Hezbollah en Al-Qa’ida meer invloed op de Arabieren in het hele gebied, evenals de fundamentalistische Wahabi-predikers.

sjaen
17-02-05, 13:56
vervolg:


_De Westerse landen wisten wat ze aan de oude nationalistische dictators hadden, maar ze weten nog steeds niet precies hoe ze moeten reageren op de voortdurende groei van het religieuze fundamentalisme. Eén van de antwoorden is geweest om de invloed van de globalisering in het gebied groter te maken. Dat heeft voorlopig niet gewerkt en is onder de voormalige sjah Mohammed Reza Pahlevi zelfs mislukt. En in landen als Pakistan heeft een toename van vestigingen van Kentucky Fried Chicken en geïmporteerde films het probleem aantoonbaar verergerd. Omdat die de moderne manier van leven etaleren, vestigen ze de aandacht op het vernederende gebrek aan moderniteit van het land zelf. Binnen de islamitische wereld heerst bovendien het wantrouwen dat de Westerse belangstelling voor het gebied – die uit ontwikkelingswerk of uit het militaire ingrijpen in Irak blijkt – meer te maken heeft met het veiligstellen van de olievoorraden dan met humanitaire en maatschappelijke doelstellingen.
_De voetbalrevolutie in Iran doet vermoeden dat het beste medicijn tegen islamitische dictatuur geen nieuwe, glimmende Westerse artikelen zijn, maar iets wat al oud is: een terugkeer naar het seculiere nationalisme. De voetbalrevolutie is een voorteken van een veelbelovend scenario, waarin de mensen de theocratie niet voor altijd zullen blijven aanvaarden. Als ze rebelleren, zullen ze misschien kortstondig pleiten voor Westerse hulp, maar voornamelijk in opstand komen in naam van hun natie. De Westerse landen zullen het waarschijnlijk niet altijd eens zijn met de nieuwe nationalisten – en als deze eenmaal de macht hebben, zullen ze mogelijk retorische schoten op het Westen afvuren – maar zij zouden wel eens het enige haalbare alternatief kunnen zijn voor een totalitaire islamitische heerschappij.

Het islamitische regime in Iran is er in korte tijd in geslaagd de popcultuur vrijwel te elimineren, de popzangers en -zangeressen weg te zuiveren en elke film te verbieden waarin te veel bloot werd getoond. Maar toen deze beperkende maatregelen zich uitstrekten tot voetbal, stuitte het regime op sterke weerstand. De nieuwe regering kwam lijnrecht in aanvaring met een grote hartstocht van het Iranese volk. En het drong al heel snel tot de mullahs door dat het uitbannen van voetbal de politieke prijs ervan niet waard was.
Omdat het regime geen einde kon maken aan de voetbalsport, deden ze water bij de wijn: het probeerde de wedstrijden een islamitisch karakter te geven. Agenten van het regime infiltreerden enige tijd bij de wedstrijden en probeerden spreekkoren aan te heffen waarin Allah werd geloofd. Het regime experimenteerde bovendien met slogans die overal in de stadions werden opgehangen. In plaats van reclame te maken voor Coca-Cola en Toshiba schreeuwden de reclameborden: ‘Weg met de Verenigde Staten!’ en ‘Israël moet vernietigd worden!’ Maar het publiek hoonde de religieuze spreekkoren het stadion uit.
_Het gewiekste Iranese regime zette een nieuwe koers met iets meer realiteitszin uit, waarbij het de nadruk legde op het beperken van de niet-islamitische invloeden die met de sport gepaard konden gaan. Bij sommige wedstrijden stond de regering op een korte vertraging van de uitzending, zodat de censoren de tijd kregen smerige taal van het publiek of politieke boodschappen die op de televisie zouden kunnen worden gehoord, eruit te halen. Bij andere wedstrijden werd het rumoer van het publiek elektronisch verzacht tot nauwelijks hoorbare ruis.
Tijdens het WK van 1998 in Frankrijk waren de mullahs bang voor de invloed van verbannen tegenstanders, vooral voor een groep pseudo-marxisten die de ‘moedjaheddien van het volk’ werden genoemd en die in grote aantallen in het stadion arriveerden met spandoeken en zorgvuldig ingestudeerde leuzen. Om te voorkomen dat ondermijnende en in verlegenheid brengende boodschappen zouden worden uitgezonden, namen de Iranese televisieploegen geen beelden van het publiek op. In plaats daarvan lieten ze archiefbeelden zien en die waren niet bepaald overtuigend. Het op de televisie uitgezonden publiek was in dikke winterjassen gehuld, zeker geen kledij die bij een Franse zomer paste.
_
Wat heeft het islamitische regime van voetbal te vrezen? Veel Iraniërs zijn er blij om dat het internationale voetbal hen in contact brengt met het moderne, welvarende en seculiere Westen. Als de wedstrijden om de wereldbeker worden uitgezonden, moeten de kijkers de reclameborden rondom het veld wel zien waarop reclame wordt gemaakt voor PlayStation, Doritos en Nike – een levenswijze waaraan Iraniërs geen deel mogen hebben. Beeldredacteuren bij de kranten van Iran wissen zelfs de reclame op de shirts van de spelers.
_Maar nogmaals: de controle die de moslimfundamentalisten kunnen uitvoeren, heeft beperkingen. Ze kunnen de reclame wissen, maar de spelers zelf niet. Zo geeft elke foto van David Beckham met steeds weer een ander kapsel – van hanenkam tot paardenstaart – een aanstekelijk symbool van vrijheid weer. De Iranese spelers hebben dit overgenomen. Vrijwel geen enkel lid van het nationale elftal draagt een baard en ze zijn allemaal zorgvuldig gekapt. Ze zijn de lievelingen van iedereen en een groot aantal van hen heeft carrière gemaakt in Duitsland, Engeland, Singapore en andere voorposten van de mondiale economie. Het verschil met het ideaal van vrome mannelijkheid in Iran dat de geestelijken in het thuisland willen uitdragen, zou niet groter kunnen zijn.

Wat moeten we denken van de opkomst van voetbal als symbool van rebellie? Het zou de onvermijdelijke uitdaging van de globalisering ten opzichte van de islam kunnen vertegenwoordigen. Maar dat kan niet het hele verhaal zijn. Voetbal is in een groot deel van de moslimwereld populair zonder het islamitische radicalisme te bedreigen: Hezbollah sponsort een voetbalelftal in Libanon; de fundamentalistische, op Wahabi georiënteerde Golfstaten hebben nog één keer voor veel geld oudere Westerse spelers hun clubs binnengehaald; de Saoedi-Arabiërs hebben vorstelijke stadions gebouwd vol marmer en goud, zoals het indrukwekkende King Fadh International Stadium in Riad in Saoedi-Arabië.
_De voetbalrevolutie in Iran is anders: ze heeft jarenlang nationalistisch vuur gewekt en dat tegen de staat gericht. De roep om een nieuwe, vrije samenleving kan in de overwinningsleuzen worden beluisterd. De Iraniërs zijn diep betrokken bij de islam, maar even diep bij Iran. Onder de jongeren bestaat een aanzienlijk verlangen naar de tijd van de sjah, al hebben ze die zelf niet meegemaakt. Illegaal geproduceerde bandjes van popsterren uit het verleden circuleren alom; de stropdas wint opnieuw terrein. Dat wijst in dezelfde richting als de voetbalsupporters die de naam van de zoon van de sjah scanderen.
_Het Arabische nationalisme is in dat gebied niet vergeten. En al is het in de ogen van de meeste Westerse diplomaten en hulpverleners wellicht niet het optimale alternatief voor de huidige omstandigheden, vooralsnog zullen ze het ermee moeten doen.

[Met toestemming bewerkt en overgenomen van Franklin Foer: How Soccer Explains the World – An Unlikely Theory of Globalization (HarperCollins, 2004, ISBN 0066212340), een toegankelijk boek over de relatie tussen voetbal en de mondiale economie, politiek en cultuur. Franklin Foer is journalist van het Amerikaanse intellectuele opinieblad The New Republic. Naar eigen zeggen is hij een ramp aan de bal.]

GroteWolf
17-02-05, 14:21
Ik begrijp het, Boulahrouz is een Nederlander. Schande!

rja2
17-02-05, 19:52
Geplaatst door TonH
Bemoei je met je eigen porum en waar haal je in godsnaam dat oordeel vandaan?
Je zei :


Geplaatst door TonH
Eens even kijken: waar hebben we het hier over? Oh, ik zie het al voetbal. Tja laten we ons daar eens lekker druk over maken en mensen executeren of zo... :moe:
Dat was waarschijnlijk ironisch bedoeld, maar dan mag je bal terug verwachten.

barfly
17-02-05, 20:41
Geplaatst door TonH
Bemoei ik me ook met jouw kapsel?

Het hier door vgeld wel heel grote woorden over tafel strooien rond een spel als voetbal (Verrader en Oorlog) vind ik pas pathetisch. En dat heeft geen reet met Weltscherz te maken.

Er is niks aan te merken op mijn weelderige haardos! :wijs:

En verder vind ik vgeld een ongelovelijke dombo en dat heb ik meerdere malen uitgesproken, vast met steeds andere bewoording.

En als jij nou ophoudt met alles erg te vinden dan vind ik jou niet meer pathetisch lijden aan weltschmerz :p

vgeld
17-02-05, 22:05
Geplaatst door barfly
En verder vind ik vgeld een ongelovelijke dombo en dat heb ik meerdere malen uitgesproken, vast met steeds andere bewoording.

Complimenten aanvaard !

barfly
17-02-05, 22:44
Geplaatst door vgeld
Complimenten aanvaard !

Als ik je nog ergens mee van dienst kan zijn dan hoor ik 't wel :)

TonH
18-02-05, 00:49
Geplaatst door rja2
Je zei :


Dat was waarschijnlijk ironisch bedoeld, maar dan mag je bal terug verwachten.

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?postid=1421160#post1421160

en nog wat oud huiswerk

http://img179.exs.cx/img179/6206/3ajax1cj.gif

:D

TonH
18-02-05, 00:51
Geplaatst door barfly
Er is niks aan te merken op mijn weelderige haardos! :wijs:

En verder vind ik vgeld een ongelovelijke dombo en dat heb ik meerdere malen uitgesproken, vast met steeds andere bewoording.

En als jij nou ophoudt met alles erg te vinden dan vind ik jou niet meer pathetisch lijden aan weltschmerz :p

:moe:

Op hoeveel topics reageer ik helemaal niet? Kan ik het helpen dat die waarop ik wel reageer allemaal zo erg zijn. :ego:



:D

et_2000nl
18-02-05, 01:20
Geplaatst door vgeld
Ali Boussaboun, Anour Diba, Boukhari, Hamddaoui, Boutahar,..etc hebben allemaal bedankt voor de elftal van de LPF-jes en de Wildertjes en kozen voor de Atlas leeuwen. Bij de naam Khalid Boulahrouz past maar een kwalificatie: VERRADER !

LUL, je draait de stelling om. Boularouz is de held en de rest verraders. Waarom een land dienen die berbers heeft uitgekotst en vermoord. Waarom met een vlag lopen die onderdrukking prefereert boven vrijheid. Ik hou van Marokko om mijn familie en de tradities die ze mij hebben bij gebracht, maar niet om nationalistische gevoelens. Krijg je niet genoeg WW van de nederlandse staat vgeld om je BMW te kunnen betalen. Heb je al werken overwogen om je in je leven te kunnen onderhouden? Je kunt in de utopie van Marokko leven, geen werk geen geld, mag je lekker van je familie leven.... Tot ziens....

vgeld
25-04-05, 21:49
Leest u hier wat ik bedoel: (http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/004560.html#comments)

AARDIG
25-04-05, 23:04
Wil iedereen z'n negatieve opmerkingen bij zich houden! Boulahrouz is geen verrader, VGELD. Hij is een moslim, Marokkaan en een Nederlander. Echt frustrerend vind zijn familie die verotte opmerkingen van onze jaloerse Marokkanen.

Goodnight
26-04-05, 08:46
Boulahrouz doet gewoon waar hij goed in is.

En als Marokkaanse ben ik trots op hem!
Hij presteert tenminste iets inplaats van op straat rond te hangen en mensen het leven zuur te maken.

Mensen hebben ook altijd wat te klagen :moe:

En wat helemaal zielig is, zijn die meiden die hem niet zagen staan voor hij succesvol werd en nu als vliegen om hem heen zwermen.

Klaassie
26-04-05, 08:54
Veel meer Marokkaanse voetballers zouden het liefste voor Oranje uitkomen, maar:

1- De meesten zijn niet goed genoeg.

2- Als ze al goed genoeg zijn, durven ze niet vanwege het gezever dat ze krijgen van gasten zoals hier. :moe:


Erg triest.

Heil Marokko :handbang:


:jammer:

Goodnight
26-04-05, 09:17
Geplaatst door Klaassie
Veel meer Marokkaanse voetballers zouden het liefste voor Oranje uitkomen, maar:

1- De meesten zijn niet goed genoeg.

2- Als ze al goed genoeg zijn, durven ze niet vanwege het gezever dat ze krijgen van gasten zoals hier. :moe:


Erg triest.

Heil Marokko :handbang:


:jammer:

Ik denk dat je eerste punt wel klopt...maar het tweede niet.

geloof me als je goed bent dan laat je je echt niet weerhouden door wie dan ook.Je gaat die miljoenen toch niet laten liggen voor een stel haters?

taouanza
26-04-05, 09:59
Jeetje ik neem de opmerkingen van Vgeld altijd met een korreltje zout.
Ik vind hem erg grappig. Waarom al die starre reacties? Is het zo onvoorstelbaar dat Marokkanen humor hebben?
Vinden jullie nou Vgeld ook al verbitterd?:rolleyes:

RinC
26-04-05, 10:21
Geplaatst door et_2000nl
LUL, je draait de stelling om. Boularouz is de held en de rest verraders. Waarom een land dienen die berbers heeft uitgekotst en vermoord. Waarom met een vlag lopen die onderdrukking prefereert boven vrijheid. Ik hou van Marokko om mijn familie en de tradities die ze mij hebben bij gebracht, maar niet om nationalistische gevoelens. Krijg je niet genoeg WW van de nederlandse staat vgeld om je BMW te kunnen betalen. Heb je al werken overwogen om je in je leven te kunnen onderhouden? Je kunt in de utopie van Marokko leven, geen werk geen geld, mag je lekker van je familie leven.... Tot ziens....


Wat een drogargument. Jij snapt werkelijk geen voetbal van.

Maagoed, ik vind Ut een gemiste kans voor Marokko. Jammer dat de Marokkaanse trainer Zaki pas laat achter kwam dat Boulahrouz goed was/is.

_h4T3D_sE7eN
26-04-05, 15:55
Geplaatst door RinC
Wat een drogargument. Jij snapt werkelijk geen voetbal van.

Maagoed, ik vind Ut een gemiste kans voor Marokko. Jammer dat de Marokkaanse trainer Zaki pas laat achter kwam dat Boulahrouz goed was/is.

Inderdaad, de Marokkaanse bond heeft gewoon zitten slapen. Hoe dan ook, of ie nou voor Nederland of voor Marokko kiest, ben trots op Khalid die het ondanks alle tegenslagen in zijn leven zo ver heeft weten te schoppen. Laat hem maar Nederland naar de wereldtitel leiden wat mij betreft, ik zal iig het hardst juichen.

Ondertussen zit vgeld thuis uitkeringen te trekken en rijdt Khalid hem lachend voorbij in zijn dikke Porsche Cayenne.

_l_ to the haters ... ! :D

vgeld
26-04-05, 20:58
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
...
Ondertussen zit vgeld thuis uitkeringen te trekken en rijdt Khalid hem lachend voorbij in zijn dikke Porsche Cayenne.

_l_ to the haters ... ! :D

De Porsche waar jij het over hebt heeft hij tweedehands gekocht. Raad eens wie de eerste eigenaar was? juist ja! Vgeld.
Ik ging mijn uitkering halen en kwam de ambtenaar van de sociale dienst tegen op de parkeerplaats, terwijl ik mijn porsche aan het inparkeren was. De ambtenaar keek me aan en zei: meneer Vgeld ! Representativiteit is heel belangrijk! Wissel die bak in voor een nieuwe type want je hebt 'm nu al 3 maanden . Enfin, ik reed (na het collecten van mijn uitkering) direct naar de garage. Gelukkig waren ze op dat moment net de nieuwe type porsches aan het uitladen. Ik kon de porsche direct inruilen voor een nieuwe. Zodoende kwam het kneusje Boulahrouz aan zijn 2hands porsche.

Don Vito
26-04-05, 23:38
Voor Marokko spelen en te maken met een beunhaas (Zakki), wanbeleid(heel Marokko) of te maken krijgen met een van de meest gerespecteerde en georganisserde voetbalbonden van de wereld(KNVB) getraind worden door een van de grootste (Marco B) en een titelkandidaat zijn voor de grootde toernooien........ keus makkelijk gemaakt.

rationele kant dan

emotioneel is een ander verhaal.

Als Marokko aan zijn deurheft geklopt dan had ie wle open gedaan , maar dat deden ze niet. Zijn keus en niks mis mee. Ben trots op een Mocro in Oranje.
Ik had hem wel lievergezien in Marokkaans team

vgeld
17-08-05, 20:24
Is een tijdje geleden ! :wink:

barfly
17-08-05, 20:27
Geplaatst door vgeld
Is een tijdje geleden ! :wink:

Hij speelt vanavond alweer voor het Nederlandse elftal. Tijd om je opmerking wellicht terug te nemen? :p

vgeld
17-08-05, 20:34
Geplaatst door barfly
Hij speelt vanavond alweer voor het Nederlandse elftal. Tijd om je opmerking wellicht terug te nemen? :p

Die kut eikel doet het zo goed en laat niets door dat hij het elftal van de LPF-jes en Wildertjes aan een WK gaat helpen. Ik vreet mijn schoenen op. !
Volgens mij staat ook nog verrader nr 2 (Afellay ) in Eindhoven te wachten om zich aan te sluiten bij LPF-jes en Wildertjes elftal

barfly
17-08-05, 20:38
Geplaatst door vgeld
Die kut eikel doet het zo goed en laat niets door dat hij het elftal van de LPF-jes en Wildertjes aan een WK gaat helpen. Ik vreet mijn schoenen op. !
Volgens mij staat ook nog verrader nr 2 (Afellay ) in Eindhoven te wachten om zich aan te sluiten bij LPF-jes en Wildertjes elftal

Boulahrouz heeft het gewoon. Hij is een zeer waardig vervanger van Jaap Stam. Beide zijn super verdedigers. Als Boulahrouz Nederland helpt aan de Wereld titel dan kom ik nog wel eens zeuren bij je. Jammer dat je de waarde van echte mensen niet ziet.

Overigens heeft 't niks met LPF'jes te maken. Wordt eens wakker uit die angstdroom waar je zo graag in zit.

Poesjkin
17-08-05, 22:44
Ik had graag gewild dat Boulahrouz voor het Franse of Britse elftal ging spelen. Nu speelt hij voor het land van de WilFjes (= Wildertjes en LPF-jes). [/B]

Er zijn nog meer Nederlanders dan alleen racisten...
Ik wens niet met Geert "schemerlamp" Wilders of met Joost "Blaatgraag" Eerdmans in één hoek te worden gezet.

ahmed010
14-04-08, 17:03
Waarom?
vragen naar de bekende weg, dat is wat je doet. De ollanders hebben ons de oorlog verklaard en dan gaat een kut eikel van Boulahrouz respekt staan tonen voor de vlag van de wildertjes?

Laat mensen spelen waar ze voor willen spelen en wie zegt dat dit land wordt vertegenwoordigd door wildertjes. Het is zijn eigen keuze om te spelen waar hij wilt en dat behoor je te respecteren. Als je er tegen ben, dan doe je dat, maar niet op een respectloze en negatieve toon, maar kom met argumenten waarom Khalid Bouhlarouz voor Marokko moest kiezen.

Bofko
14-04-08, 18:21
Laat mensen spelen waar ze voor willen spelen en wie zegt dat dit land wordt vertegenwoordigd door wildertjes. Het is zijn eigen keuze om te spelen waar hij wilt en dat behoor je te respecteren. Als je er tegen ben, dan doe je dat, maar niet op een respectloze en negatieve toon, maar kom met argumenten waarom Khalid Bouhlarouz voor Marokko moest kiezen.

:hihi: Heeft wel wat, een discussie van 3 jaar oud gewoon oppakken. Intussen is Idabdelhay de held en wot de fuk heppend to Khalid Bouhlarouz ?

mark61
14-04-08, 20:09
:hihi: Heeft wel wat, een discussie van 3 jaar oud gewoon oppakken. Intussen is Idabdelhay de held en wot de fuk heppend to Khalid Bouhlarouz ?

Gestraft door God voor zijn verraad. Dat jij dat nou nog moet vragen.