PDA

Bekijk Volledige Versie : Slachtoffer Marokkaanse terreur: 'Ik was blij dat ik kon vluchten'



amadeus
14-02-05, 22:24
Ik was blij dat ik kon vluchten' Utrechts Nieuwsblad 14 Feb 2005

UTRECHT - Stenen door de ruiten, een brandende auto tegen de voorgevel en een dubbele poging tot brandstichting. Een huis aan het Zuilense Nijenrodeplantsoen staat na deze incidenten sinds september leeg. De laatste bewoonster ( 34) vluchtte met haar twee kinderen de stad uit. In haar nieuwe woning, in een klein dorp ver van Zuilen, vertelt ze nu haar verhaal.

Ik ben nu nog steeds bang, loop nog altijd zenuwachtig door mijn huis. En ik ben boos. Ik voel me in de steek gelaten. Waarom is er niet naar me geluisterd?

In 1999 kwam ik er wonen. De man die er voor mij zat, is voor zijn deur neergestoken. Dat moest ik van de buren horen. Mitros en de politie hebben het me niet verteld. Als je weet wat daar gebeurd is, zet je toch geen alleenstaande moeder met twee kinderen in dat huis? Het eerste jaar was vrij rustig. Er stond wel eens een groep Marokkaanse jongens voor mijn deur.

Soms waren het er vijf, soms twintig, maar ik kon goed met ze praten. Als mijn kinderen gingen slapen, gingen zij een stukje verderop staan. Het ging mis toen de groep na een jaar van samenstelling veranderde. De ouderen vertrokken, er kwamen jonge jochies voor in de plaats.

Het begon met schelden. Ik werd voor de meest verschrikkelijke dingen uitgemaakt. Daarna vandalisme. Modder, later eieren tegen de ramen. Met oud en nieuw vuurwerk door de brievenbus. Vanaf de galerij werden vuilniszakken in mijn tuin gegooid. Soms stonden ze met z’n tienen tegelijk tegen mijn schutting aan te hengsten. En veel diefstal. Mijn video, portemonnee en een fiets ben ik kwijt. Voor mijn kinderen, nu 9 en 14, was het verschrikkelijk. Ze hadden er geen vriendjes, werden uitgescholden, geschopt, geslagen. Ze kregen stenen naar hun hoofd gegooid en hun fietsen werden vernield. Uit de speeltuin in de buurt werden ze weggetreiterd. Ik kon mijn kinderen geen veiligheid bieden. Zelfs niet in mijn eigen huis. Dat is voor een moeder heel erg.

Later veranderden de eieren in stenen. Die gingen wél door de ruit heen. Ook als ik zelf thuis was. Ik heb zo’n kleine etter een keer in zijn nek gepakt. Kreeg ik meteen klappen van een oudere jongen. Heb hem toen maar laten lopen, had geen zin om helemaal in elkaar geslagen te worden. Het werd een hetze, alleen tegen mij gericht. Waarom? Als ik ze sprak, zeiden ze dat ze een clubhuis wilden. Mijn huis was daar blijkbaar erg geschikt voor. Misschien moesten ze mij hebben omdat ik - in tegenstelling tot de buren - wél aangifte deed van vandalisme en inbraken.

Ze zagen de agenten bij mij aan de deur en kwamen verhaal halen. Ik heb geprobeerd de ouders van die jochies aan te spreken. Had via via wat adressen gekregen en ben daarmee langs de deur gegaan. Maar dán verstaan die ouders ineens heel slecht Nederlands.

Met oud en nieuw, twee jaar geleden, werd het te gek. Ze reden een auto tegen mijn pui en staken die in de fik. Mijn kinderen lagen aan de andere kant van de muur te slapen. Vijf ruiten gingen aan diggelen. Stenen erdoorheen.

Afgelopen zomer liep het helemaal uit de hand. Een gordijntje dat naar buiten hing, werd in de fik gestoken. Ik was toen al aan het verhuizen, kon het niet meer aan. Later gooiden ze een molotovcocktail aan de achterkant naar binnen. Mijn geluk was dat de vloerbedekking en meubels al weg waren. Anders was de boel in vlammen opgegaan.

Natuurlijk, ik ben naar de politie gegaan, heb aangifte gedaan. Maar er gebeurde niks. Je zit uren op het bureau, vervolgens wordt er niets mee gedaan. Mitros heeft volgens mij de meeste steken laten vallen. Ik heb aangegeven snel te willen verhuizen, maar volgens de politie en Mitros was mijn situatie aanvankelijk niet ernstig genoeg. Een gesprek met wethouder Spekman veranderde daar niets aan. In augustus werd me eindelijk deze woning aangeboden. Binnen een minuut was ik verkocht. Ik ben geboren in Utrecht, maar was blij dat ik kon vluchten. Ik ben opgelucht over de nieuwe kans die ik hier nu krijg, in een rustige buurt met normale mensen als buren. Als ik terugkom in Utrecht en ik zie bekende gezichten, duik ik weg. Ik waarschuw mijn kinderen voor groepen Marokkaanse jongeren. Als ik ze zelf zie, loop ik om.

Ik probeer niet te discrimineren. Dat is moeilijk, maar het gaat me redelijk af. Ik heb hier hele lieve Marokkaanse bovenburen. Je kunt ze niet allemaal over één kam scheren. Ik vertel dit verhaal ook voor mijn oude buren in Zuilen. Die zitten nog steeds in de shit daar. Ze zijn bang. En ik weet zeker dat er in andere wijken mensen in dezelfde situatie zitten. Ik ben bang dat ik niet de enige ben. Nee, ik weet het zeker.’’

Om privacyredenen is de naam van de gevluchte bewoonster weggelaten. Haar naam en verblijfplaats zijn bij de redactie bekend

Joesoef
14-02-05, 23:12
Leuke kop. Een Maroc.nl virus losgebroken, via de Telegraaf opgelopen of zo......

rja2
14-02-05, 23:22
Geplaatst door Joesoef
Leuke kop. Een Maroc.nl virus losgebroken, via de Telegraaf opgelopen of zo......
Zal die wel van Zwart Schaap hebben geleerd.

amadeus
14-02-05, 23:27
Geplaatst door rja2
Zal die wel van Zwart Schaap hebben geleerd.
Idd, gek genoeg heb ik Joesoef daar nog nooit commentaar op zien leveren. Enfin, het zal wel de inhoud van het artikel zijn die hem niet zint, want daar hoor ik 'm niet over.

bamajob.nl
14-02-05, 23:32
Geplaatst door amadeus
Idd, gek genoeg heb ik Joesoef daar nog nooit commentaar op zien leveren. Enfin, het zal wel de inhoud van het artikel zijn die hem niet zint, want daar hoor ik 'm niet over.

Alle slecht nieuws over Marokkanen is goed nieuws. De media geilt op zulke berichten. De Marokkanen uitermate zwart maken. Er is nooit meer genoeg.

Wat wil de media met deze berichten bereiken? Meer haait zaaien?

amadeus
14-02-05, 23:35
Geplaatst door bamajob.nl
Alle slecht nieuws over Marokkanen is goed nieuws. De media geilt op zulke berichten. De Marokkanen uitermate zwart maken. Er is nooit meer genoeg.

Wat wil de media met deze berichten bereiken? Meer haait zaaien?
Misschien dat het je nooit is opgevallen, maar dit principe geldt niet alleen voor Marokkanen maar voor al het nieuws. Alleen slagen Marokkanen er steeds weer in om voor uitzonderlijk negatief nieuws te zorgen. Dit is bijvoorbeeld al het zoveelste gezin dat uit huis is verjaagd. Herinner je de diamantbuurt nog?

Sou
14-02-05, 23:50
Geplaatst door amadeus
Misschien dat het je nooit is opgevallen, maar dit principe geldt niet alleen voor Marokkanen maar voor al het nieuws. Alleen slagen Marokkanen er steeds weer in om voor uitzonderlijk negatief nieuws te zorgen. Dit is bijvoorbeeld al het zoveelste gezin dat uit huis is verjaagd. Herinner je de diamantbuurt nog?

Tut tut tut, toontje lager Amadeusje.

Btw, ter bevordering van het integratieproces stel ik voor dat de Nederlandse Marokkanen als Nederlanders worden neergezet in de krant, negatief of positief.

Dan zullen de journalisten wel minder selectief te werk gaan.





Thalla,
Sou

amadeus
14-02-05, 23:54
Geplaatst door Sou
Btw, ter bevordering van het integratieproces stel ik voor dat de Nederlandse Marokkanen als Nederlanders worden neergezet in de krant, negatief of positief.

Dan zullen de journalisten wel minder selectief te werk gaan.
Die meneer van het discriminatiebureau stelde laatst juist het tegenovergestelde voor. Is het trouwens nooit bij je opgekomen dat er ook in 1 keer een einde komt aan die negatieve berichtgeving als Marokkanen zelf hun gedrag eens zouden aanpassen? Of geloof je werkelijk dat die journalisten alles uit hun duim zuigen en dat zij het probleem zijn?

Sou
14-02-05, 23:59
Geplaatst door amadeus
Die meneer van het discriminatiebureau stelde laatst juist het tegenovergestelde voor. Is het trouwens nooit bij je opgekomen dat er ook in 1 keer een einde komt aan die negatieve berichtgeving als Marokkanen zelf hun gedrag eens zouden aanpassen? Of geloof je werkelijk dat die journalisten alles uit hun duim zuigen en dat zij het probleem zijn?

Ik ben het niet eens met hem. Bij acceptatie komt er wel meer bij kijken dan enkel respect voor elkaar tonen. Juist door deze manier van berichtgeving worden veel mensen over één kam geschoren, leeft men met oogkleppen op en kan het zijn/haar wijzende vingertje niet in bedwang houden.

Is het nooit bij jou opgekomen dat een perfecte wereld niet bestaat? Is het nooit bij jou opgekomen dat je kleine kinderen niet mag misbruiken, in stukjes haken om ze vervolgens in containers te dumpen? Doe niet alsof de volbloed Hollanders heiliger zijn dan Maria.

Nooit gezegd dat de journalisten uit hun duim zuigen enkel dat ze selectief te werk gaan.






Thalla,
Sou

Joesoef
15-02-05, 07:57
Geplaatst door amadeus
Idd, gek genoeg heb ik Joesoef daar nog nooit commentaar op zien leveren. Enfin, het zal wel de inhoud van het artikel zijn die hem niet zint, want daar hoor ik 'm niet over.

Dan moet je die poep eens uit je ogen halen. Regelmatig tik ik ZS op zijn vingers.
En de inhoud, wat maakt de nationaliteit uit. Tukkers, Fijnoorders, Utrechtenaren, Tokkies...... Overal is tuig, onder de Marokkanen ook. Een probleem, als een Marokkaan tasjes jat dan heeft niemand problemen met stigmatiseren.

Alfred J. Kwak
15-02-05, 11:51
Geplaatst door Sou
Tut tut tut, toontje lager Amadeusje.

Btw, ter bevordering van het integratieproces stel ik voor dat de Nederlandse Marokkanen als Nederlanders worden neergezet in de krant, negatief of positief.

Dan zullen de journalisten wel minder selectief te werk gaan.
Thalla,
Sou

Wat een onzin, ik ben een brave nederlander en wens niet te worden gestigmatiseerd door een zootje ongeregeld tuig met dubbel paspoort, of ze nu marokkaans of weet ik wat zijn. :haha:
feit is dat dergelijke misstanden nu eenmaal erg vaak door opgeschoten tuig van marokkaans origine zijn. dan is het logisch dat die groep met naam genoemd wordt. signaleringsfunctie ook naar de politiek toe, zo van lieden doe er iets aan. de nationaliteit verzwijgen of verdoezelen maakt het probleem niet minder alleen minder bekend. overlast van wie dan ook moet worden beperkt of verwijderd. en nu zijn het vooral jonge marokkanen die dergelijke overlast bezorgen....daar moet dus tegen worden opgetreden.

GroteWolf
15-02-05, 12:26
Deze jongens moeten snel naar Irak.

GroteWolf
15-02-05, 12:28
Btw, ter bevordering van het integratieproces stel ik voor dat de Nederlandse Marokkanen als Nederlanders worden neergezet in de krant, negatief of positief.


De waarheid verdoezelen, dat heeft inderdaad de afgelopen 30 jaar goed gewerkt.

TonH
15-02-05, 14:09
Geplaatst door amadeus
Misschien dat het je nooit is opgevallen, maar dit principe geldt niet alleen voor Marokkanen maar voor al het nieuws. Alleen slagen Marokkanen er steeds weer in om voor uitzonderlijk negatief nieuws te zorgen. Dit is bijvoorbeeld al het zoveelste gezin dat uit huis is verjaagd. Herinner je de diamantbuurt nog?

Yep. En ik raad je aan die topics nog eens door te lezen. Niks gezin, niks engeltjes, niks ´Marokkaanse terreur´, heel veel hype. :moe:

Dus hoop ik dat dit verhaal vele malen beter onderbouwd is, want anders heb je nog gelijk met je vergelijking ook.

GroteWolf
15-02-05, 14:19
Het is allemaal een hetze. En we zijn ook niet op de maan geweest.