PDA

Bekijk Volledige Versie : Islam & Integratie



Kieeytie
14-02-05, 21:52
http://www.rotterdam.nl/smartsite2011517.dws?MainMenu=267127&Menu=2020151


Essay van wethouder Marianne van den Anker in het kader van het Project Islam & Integratie


1. Inleiding

1. Het debat over de islam mag niet gaan over geloof of religie want dan heb je alle gelovigen tegen je, de islam en het geloof zijn toch een persoonlijke zaak?

2. In het debat over de islam mag het niet gaan over allochtoon of autochtoon want daarmee discrimineer je de allochtoon en scheer je alle allochtonen over een kam

3. In het debat over de islam mag het niet gaan over de onderdrukking van vrouwen, want dat is cultuur en bovendien niet waar.

4. In het debat over de islam mag het niet gaan over de moslims, want de ene moslim is de andere niet.

In het debat over de islam mag het niet gaan over de uitleg van de koran, de hadith of de sharia want er is maar 1 (ware) uitleg mogelijk en als er meerderde uitleggen zijn dan is dat cultuur, bovendien is het oude testament geen haar beter, gebeuren er in Staphorst ook rare dingen, wil Bush het homohuwelijk verbieden en houdt de katholieke kerk pedofiele pastors de hand boven het hoofd.
In het debat over de islam moet je in dialoog gaan met mensen die vanuit hun cultuur, geloof, religie, opvoeding, analfabetisme, gebrekkige integratie, opvoeding, normen en waarden etc. vooral sociaal wenselijke antwoorden geven en het achterste van hun tong niet laten zien.
Why on earth beslist een stadbestuur, dat zich overigens volgens velen, verre zou moeten houden van zo iets persoonlijks als geloof, als Allah, als islam, als religie, als moslimschap om dit debat toch te voeren?



Geloof is (g)een privé-zaak!
Rotterdammers samen tegen angst en onderdrukking


De rest mag je zelf lezen op de site, ik heb in ieder geval nog nooit zoveel onzin aan één stuk door gelezen.
Onderbouwen waarom het onzin is kost me te veel tijd, want dan moet ik onderhand elk punt ter discussie gaan stellen.
Dit is weer een voorbeeld van het kijken naar een massaal probleem vanuit één oogpunt (helaas vanuit een oer-Hollandse).

Dat er problemen zijn binnen de moslimgemeenschap mag niet ontkend worden, maar uit het artikel blijkt wel dat er zeer dringend mensen uit diezelfde gemeenschap op moeten staan om de problemen proberen op te lossen. Het zijn 'onze' problemen en moeten (vind ik) door 'ons' worden opgelost weliswaar in samenwerking met, maar niet alleen door Nederlanders of politiek.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik voorheen niet achter deze gedachtegang stond. Het zijn allemaal individuele problemen en waarom moet ik me daar verantwoordelijk voor voelen, ik heb het toch wél goed gedaan binnen deze maatschappij. Dus klaar, missie voltooit. Veel 'succesvolle' jongeren zullen nog op deze wijze denken.

Maar ik vind het wel onze taak worden als je ziet dat de politiek er een puinhoop van maakt en zich gaat vermengen in zeer persoonlijke situaties. Er wordt straks een maatschappij gecreëerd waar ik m'n kinderen niet in wil opvoeden.

Als we het aan DE 'Nederlander' overlaten krijgen we door de complexiteit van dit probleem én de onbegrip die er heerst een hutspot waarin niemand in wil leven.