PDA

Bekijk Volledige Versie : Advocaten skinhead zien uitlokking in dodelijke schietpartij



Marsipulami
15-02-05, 08:46
Advocaten skinhead zien uitlokking in dodelijke schietpartij

http://www.standaard.be/assets/images_upload/FBI1_PROCESGORISSSS.MM.jpg

,,Operatie Zielepoot''

Jürgen Goris.
© belga
ANTWERPEN - ,,Ik ben geen neonazi meer. En ook geen skinhead. In de gevangenis heb ik veel Marokkaanse vrienden. Ik wilde zelfs Arabisch leren, maar dat was te moeilijk.'' Jürgen Goris (21), die drie jaar geleden twee jongemannen doodschoot tijdens een scoutsfuif in Onze-Lieve-Vrouw-Waver, wilde zich gisteren aan de jury van zijn beste kant tonen. Zijn advocaten lieten op de eerste procesdag duidelijk in hun kaarten kijken: ,,Jürgen Goris is geen skinhead, maar 'een schrikkepiet'. En misschien hebben de slachtoffers de schietpartij wel uitgelokt?''



HET was een uiterst onopvallende Jürgen Goris die gistermorgen de assisenzaal binnenkwam. Hij had een discreet brilletje op. Zijn haren waren veel langer dan van een skinhead kan worden verwacht. En hij droeg een trui met een keurig wit kraagje en met lange mouwen. Vooral dat laatste was belangrijk, want de tatoeages op de armen zouden wel eens een nadeel kunnen zijn als de jury moet oordelen over de straf.

De jury kreeg de tatoeages gisteren alleen op foto te zien, en dat was al afschrikwekkend genoeg. Een grote swastika op een rode achtergrond op de rechterschouder, het woord SKINHEAD in grote Gotische letters rond zijn navel. En dan nog een grote beeltenis van Hitler zelve, de rechterarm strak geheven. Het pronkstuk van de collectie, een tatoeage waarmee je zelfs in doorgewinterde neonazikringen nog kan opvallen.

'Opvallen', daar was het Goris allemaal om te doen. Zo vertelden zijn advocaten Frank Scheerlinck en Diana Lorenzetti. Hun ,,Akte van Verdediging'' kan nog het best omschreven worden als een ,,Operatie Zielepoot''. ,,Jürgen Goris is geen agressieve, gevaarlijke neonazistische skinhead'', was de boodschap. ,,Hij was een schrikkepiet, een angsthaas, een uitgelachen jongetje, een meeloper, een sukkelaar zonder vrienden, zonder eigen wil. Maar mét schuldgevoel en mét diep berouw.''

De negenkoppige batterij advocaten voor de burgerlijke partijen reageerde onmiddellijk. Uit het dossier diepten ze enkele nogal vervelende verklaringen van Jürgen Goris op om de echtheid van dat schuldgevoel in twijfel te trekken. ,,Wat heeft het voor zin om te janken?'', had hij kort na de dodelijke schietpartij gezegd. ,,Ik kan er toch niets meer aan veranderen. Ik begrijp wel dat de families van de slachtoffers met een probleem zitten. Maar ik ook.'' Een andere keer zei hij tegen een ondervrager: ,,Als ge u daar beter bij voelt, dan zal ik wel eens wenen.''

Ook voorzitter Stephane Bergs had dergelijke uitspraken gelezen. ,,Klopt het dat u na uw aanhouding hebt gezegd: 'Waren het makakken? Want dan is het niets'.'' Jürgen Goris herinnerde zich al die uitspraken niet meer zo goed, wegens ,,toen te veel gedronken''.

Advocaat Scheerlinck waagde zich nog verder door te pleiten dat er in het dossier sprake is van ,,provocatie en uitlokking''. Volgens hem werd Jürgen op de scoutsfuif uitgelachen, vernederd en bedreigd. ,,Jürgen die op dat moment geweld vreesde ten aanzien van zijn persoon, haalde toen zijn pistool te voorschijn. Toen Jürgen het op een lopen zette, werd hij achtervolgd door zijn latere slachtoffers. In die omstandigheden werden dan uiteindelijk door Jürgen in een impulsieve, agressieve reactie de schoten gelost.''

Volgens Scheerlinck is er geen sprake van schuldverschuiving, maar wel van schuldverdeling. Tussen enerzijds Jürgen Goris en anderzijds slachtoffer Tim Tobback, de 23-jarige portier die die avond onder invloed was van cocaïne.

,,Een kaakslag voor de slachtoffers'', noemde advocaat Jef Vermassen die uitspraken. ,,Verbijsterend'', vulde zijn collega Jan De Man aan. ,,Er zijn grenzen aan wat gezegd kan worden tijdens een verdediging.'' Zeker de advocaten van het tweede slachtoffer Jery Derijdt - die ook volgens Goris zelf nooit de minste bedreiging had geuit - schreeuwden hun onbegrip uit. Voorzitter Bergs had ook zo zijn vragen bij de verdediging. Zo was het hem niet duidelijk of Goris nu al dan niet schuldig pleit in verband met de beschuldiging van dubbele doodslag. Volgens zijn advocaten aanvaardt de jongeman de kwalificatie van het openbaar ministerie, die inhoudt dat hij de bedoeling had zijn slachtoffers te doden. ,,Neen'', zei Goris gisteren zelf. ,,Ik schoot niet om te doden, maar om mijn belagers van mij af te schudden.''

(sdb)


15/02/2005 (sdb)

©Copyright De Standaard

Marsipulami
15-02-05, 08:50
Schutter op scoutsfuif is racistische geweldenaar
Jurgen Goris aanstoker van geweld op Egyptenaar, op vooravond Ijzerbedevaart

13/11/2002

BRUSSEL (belga, eigen berichtgeving) -- Jurgen Goris, de jongeman die begin augustus twee jongeren doodschoot op een scoutsfuif in Onze-Lieve-Vrouw-Waver, is volgens de rechtbank in Veurne een racistische geweldenaar. Hij was samen met de 23-jarige Vanessa R. de aanstoker van de molestering van de Egyptenaar El Sayed Abdelhakam.


Volgens de correctionele rechtbank van Veurne was het geweld tegen de Egyptenaar, aan de vooravond van de IJzerbedevaart 2001, duidelijk racistisch geïnspireerd. Goris ontmoette de medeveroordeelden op een bijeenkomst van de extreem-rechtse organisatie Voorpost , in een café in Diksmuide. Op die bijeenkomst gaf Goris luidop te kennen dat hij een raid wilde uitvoeren tegen een pittabar.

Dat voornemen werd uiteindelijk niet uitgevoerd: de vijf veroordeelden ontmoetten op hun weg twee vreemdelingen. Ze vroegen naar hun identiteit en sloegen de Egyptenaar Abdelhakam in elkaar. Terwijl het slachtoffer op de grond lag, schopten de geweldenaars tegen zijn hoofd en lichaam. De man werd zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht. Hij dankt zijn leven aan enkele agenten in burger die getuige waren van het gewelddadige incident en tussenbeide kwamen.

De openbaar aanklager wilde de vijf betrokken meerderjarigen aanvankelijk enkel vervolgen wegens slagen en verwondingen. ,,Maar dankzij de actie van het Centrum voor racismebestrijding is het gerechtelijk onderzoek uitgebreid en bleek na afloop vast te staan dat het geweld racistisch geïnspireerd was'', zegt Koen Dewulf van het Centrum.

De correctionele rechter van Veurne veroordeelde Jurgen Goris tot een jaar gevangenisstraf, waarvan de helft met uitstel -- de rechter hield onder meer rekening met zijn leeftijd en zijn blanco-strafregister.

Hetzelfde lot ondergaat medeaanstookster Vanessa R. (23) en de 42-jarige Eric D. die al een strafblad had. De overige twee kregen een voorwaardelijke celstraf van een jaar. De daders liepen ook een effectieve boete van 200 euro op.

Op het proces vroeg de openbaar aanklager strenge straffen, precies omdat het geweld racistisch was geïnspireerd en de daders ,,er fier op waren dat ze een vreemdeling eens goed hadden aangepakt''.

Vijf minderjarigen die eveneens bij de geweldpleging betrokken waren, staan later voor de jeugdrechter van Dendermonde terecht.

Het Centrum voor racismebestrijding vraagt nog de veroordeling van de daders tot een schadevergoeding van 2.500 euro. De correctionele rechter spreekt zich hierover later uit.

Volgens Koen Dewulf van het Centrum is deze schade-eis symbolisch belangrijk. ,,We willen laten zien dat racistisch geweld niet ongestraft mag blijven. De uitspraak van de rechter in Veurne is van belang, omdat het een registratie vormt van racistisch geïnspireerd geweld in ons land. Misschien komt dit vaker voor dan we vermoeden.''

Het proces tegen Goris werd aandachtig bijgewoond door de ouders van Thierry De Rydt, een van de jongeren op de scoutsfuif die in Onze-Lieve-Vrouw-Waver bij het schietincident het leven verloor. Goris handelde daar voor zover bekend niet uit racistische motieven. Na de uitspraak reageerden ze ontgoocheld op de in hun ogen lage straf. ,,Indien de dader onmiddellijk na die daad van agressie opgesloten was geworden, leefde onze zoon nog.'' (fvg, yng)



©Copyright De Standaard

Marsipulami
15-02-05, 09:02
Francis Goris wil zijn zoon niet laten vallen

,,Hij heeftook tien jaar van mijnleven gepikt''


,,Ik zal het Jürgen nooit helemaal kunnen vergeven. Daarvoor heeft hij te veel schade aangericht.'' Francis Goris, de vader van Jürgen, moest aanvaarden hoe de dodelijke schietpartij van zijn zoon heel zijn leven dooreenschudde. ,,Jürgen roofde zeker tien jaar van mijn leven. Maar ik kan hem toch niet laten vallen.''

Francis Goris hoorde van de dodelijke schietpartij toen de politie die bewuste zondagochtend in augustus 2002 in alle vroegte voor zijn deur stond. ,,Jürgen werd ervan verdacht twee jongens te hebben doodgeschoten. Toen ik dat hoorde, voelde ik de grond onder mijn voeten wegzakken.''

Sinds die dag is Francis op zoek naar het antwoord op één vraag: waarom? ,,Ik kan maar één verklaring vinden: Jürgen moet een soort black-out gehad hebben.''

De eerste weken mocht hij zijn zoon niet zien. ,,Toen ik na drie weken eindelijk op bezoek mocht in de gevangenis, was hij een hoopje ellende. Natuurlijk wilde ik weten waarom hij geschoten had. Jürgen kon - en kan nog altijd - maar één antwoord geven: 'Die gasten hadden nog geleefd als ze mij niet achterna waren gelopen.' Maar ik wil zeker niet goedpraten wat hij gedaan heeft. Hij had dat wapen nooit mee mogen nemen.''

De jongste jaren gaat Francis wekelijks bij zijn zoon op bezoek. ,,We praten over mijn gezondheid, over het leven in de gevangenis, over de actualiteit. Zelden over de feiten zelf.''

Vader Francis is trouwens niet de enige die Jürgen opzoekt. ,,Zijn moeder bezoekt hem ook. En hij heeft nog heel wat vrienden en vriendinnen die hem schrijven en bezoeken. Het verbaast mij niets. Jürgen stond bekend als een vriendelijke, lieve jongen. ''

Die beschrijving verschilt nogal van het beeld dat over zijn zoon is ontstaan na de schietpartij. Ook volgens het strafdossier is Jürgen niet zo'n lieverdje. Hij had zware problemen op school en bekende dat hij als tiener drugs heeft gedeald. Hij is zelfs veroordeeld wegens een gewelddadige racistische aanslag.

Geen nazi

,,Die verhalen over nazisme en racisme zijn allemaal overdreven'', vindt Francis Goris. ,,Jürgen had op zijn werk ook allochtone vrienden. En nazi, wat wil dat zeggen? OK, er stond op zijn arm een tatoeage met het hoofd van Hitler. Maar dat heeft niets te maken met nazisme, hij wilde gewoon iets anders dan de anderen.''

,,Over de problemen op school wist ik niets. Mijn vrouw hield dat allemaal voor mij verborgen. Ik werk als internationaal trucker en ben dus veel van huis. Als ik op vrijdagavond vroeg of er problemen waren, dan zei mijn vrouw altijd dat alles in orde was. Mocht ik het wel geweten hebben, dan had ik zeker ingegrepen. Ik heb er na de arrestatie veel over gediscussieerd met mijn vrouw. Het heeft zelfs tot een scheiding geleid.''

Als het proces vanmorgen start, zal Francis er niet zijn. ,,Jarenlang heb ik rondgelopen met een zware druk op mijn hart. Stress. Ik heb een zware operatie moeten ondergaan en ik heb moeten leren om de problemen van Jürgen van mij af te zetten. Eindelijk lukt het mij. Maar heel dat proces volgen, dat is te moeilijk.'' (SDB)






14/02/2005

~Panthera~
15-02-05, 11:44
De kogel kwam van Rechts.

mark61
15-02-05, 12:37
Tot inkeer gekomen? Fred Perry is een skinheadmerk, of ze dat nou leuk vinden of niet.