PDA

Bekijk Volledige Versie : Yoehoe Vlegeltje



taouanza
15-02-05, 11:25
Heb je dat boek gelezen: Door het land van lemen torens?

Ik heb het in Marokko gelezen.
Was een interessant boek maar kreeg elke keer een schok bij het woord 'inboorling'.
Verder vond ik dat als je het woord inboorling met allochtoon verwisselt en terrorist met verzetstrijder dat er bar weinig is verandert sinds 1938.
Wat vond jij ervan?

Goodnight
15-02-05, 11:28
Ik reserveer dat boek nu alvast.

wanneer kom je foto's kijken?
Ik heb heel veel lemen torens :haha:

taouanza
15-02-05, 11:31
Geplaatst door Goodnight
Ik reserveer dat boek nu alvast.

wanneer kom je foto's kijken?
Ik heb heel veel lemen torens :haha:


Ik kan na volgende week dus zeg het maar. Dan neem ik dat boek wel voor je mee.

Goodnight
15-02-05, 11:32
Geplaatst door taouanza
Ik kan na volgende week dus zeg het maar. Dan neem ik dat boek wel voor je mee. zaterdag de 26ste?

taouanza
15-02-05, 11:44
Geplaatst door Goodnight
zaterdag de 26ste?

Prima!
Kom jij dan?
Ik wil je mijn collectie laten zienhttp://www.smilieportal.de/img/frech/1/15.gif

Goodnight
15-02-05, 12:05
[QUOTE]Geplaatst door taouanza


Nee, kom jij :D

De collectie ga je toch nog niet verbergen hé? :lachu:

taouanza
15-02-05, 12:15
Geplaatst door Goodnight
[QUOTE]Geplaatst door taouanza


Nee, kom jij :D

De collectie ga je toch nog niet verbergen hé? :lachu:

NEe nog niet maar moet ik wel gauw doen hoor
Ja hallo sta mooi in de krant. Dus kom nu het nog kan.:D

Goodnight
15-02-05, 12:20
Geplaatst door taouanza
NEe nog niet maar moet ik wel gauw doen hoor
Ja hallo sta mooi in de krant. Dus kom nu het nog kan.:D

Neehee...kom jij nou.Ben eh..slecht ter been :D

taouanza
15-02-05, 12:27
Geplaatst door Goodnight
Neehee...kom jij nou.Ben eh..slecht ter been :D

Je hebt een auto.:rolleyes:

Kom nou maar gewoon ik heb tiekourdelas.

Nog steeds geen teken van Vlegeltje.

Goodnight
15-02-05, 12:28
Geplaatst door taouanza
Je hebt een auto.:rolleyes:

Nog steeds geen teken van Vlegeltje.

pfff...kom jij nou maar.
heb je dan geen medelijden met mensen die doordeweeks hard werken?

taouanza
15-02-05, 12:32
Geplaatst door Goodnight
pfff...kom jij nou maar.
heb je dan geen medelijden met mensen die doordeweeks hard werken?

Juist wel als jij komt ga ik voor je koken.:p
Trouwens je mag blij zijn dat je hard werkt van thuis zitten wordt je alleen maar ziek en depri. Count your blessings!:student:

Goodnight
15-02-05, 12:45
Geplaatst door taouanza
Juist wel als jij komt ga ik voor je koken.:p
Trouwens je mag blij zijn dat je hard werkt van thuis zitten wordt je alleen maar ziek en depri. Count your blessings!:student:

Geloof me,ik tel ze iedere dag :hihi:

Ik zit nu thuis en ik verveel me dood :moe:

taouanza
15-02-05, 12:47
Geplaatst door Goodnight
Geloof me,ik tel ze iedere dag :hihi:

Ik zit nu thuis en ik verveel me dood :moe:

Ik ben ook aan het bijkomen van een griepje die ik ter verwelkoming heb gevat.:D

vlegeltje
15-02-05, 13:06
Geplaatst door taouanza
Heb je dat boek gelezen: Door het land van lemen torens?

Ik heb het in Marokko gelezen.
Was een interessant boek maar kreeg elke keer een schok bij het woord 'inboorling'.
Verder vond ik dat als je het woord inboorling met allochtoon verwisselt en terrorist met verzetstrijder dat er bar weinig is verandert sinds 1938.
Wat vond jij ervan?

Ha ha ha, ja, kan ik me voorstellen. Inboorling, wat een woord.

Wat een ouderwets boek he?

Maar erg leuk om te lezen.
A. Den Doolaard schrijft met veel liefde over Marokko.
Hij is ook heel positief, hij gelooft nog in de vooruitgang.

Wat me nog bijstaat van het boekje is dat hij eigenlijk zo blij was om iets te schrijven over een exotisch land. Terwijl toen hier in NL het tromgeroffel van de NSB en de Nazi's aan de gang was en de oorlog aanstaande. Een beetje zoals de sfeer nu weer is.

Wat mij weer doet denken aan het nieuwe boekje van Geert Mak: "Gedoemd tot kwetsbaarheid". Mak is eenzelfde soort schrijver als Den Doolaard. Heel persoonlijk en beeldend. Dit nieuwe boekje is een felle aanklacht tegen de anti-moslim hetze die nu aan de gang is.

Hij vergelijkt de film Submission met de film 'der ewige Jude' van Joseph Goebels. En maakt een vergelijking tussen het nazi-taalgebruik en het huidige anti-moslim taalgebruik.

Terwijl het helemaal 'not done' is om dat soort vergelijkingen te maken doet hij dat juist wel. De overeenkomsten zijn natuurlijk ook frappant.

Heb je zijn boek "De eeuw van mijn vader" gelezen?
Verplichte literatuur voor de inburgeringscursus. ;)

taouanza
15-02-05, 13:14
Geplaatst door vlegeltje
Ha ha ha, ja, kan ik me voorstellen. Inboorling, wat een woord.

Wat een ouderwets boek he?

Maar erg leuk om te lezen.
A. Den Doolaard schrijft met veel liefde over Marokko.
Hij is ook heel positief, hij gelooft nog in de vooruitgang.

Wat me nog bijstaat van het boekje is dat hij eigenlijk zo blij was om iets te schrijven over een exotisch land. Terwijl toen hier in NL het tromgeroffel van de NSB en de Nazi's aan de gang was en de oorlog aanstaande. Een beetje zoals de sfeer nu weer is.

Wat mij weer doet denken aan het nieuwe boekje van Geert Mak: "Gedoemd tot kwetsbaarheid". Mak is eenzelfde soort schrijver als Den Doolaard. Heel persoonlijk en beeldend. Dit nieuwe boekje is een felle aanklacht tegen de anti-moslim hetze die nu aan de gang is.

Hij vergelijkt de film Submission met de film 'der ewige Jude' van Joseph Goebels. En maakt een vergelijking tussen het nazi-taalgebruik en het huidige anti-moslim taalgebruik.

Terwijl het helemaal 'not done' is om dat soort vergelijkingen te maken doet hij dat juist wel. De overeenkomsten zijn natuurlijk ook frappant.

Heb je zijn boek "De eeuw van mijn vader" gelezen?
Verplichte literatuur voor de inburgeringscursus. ;)

Hij gelooft in de vooruitgang van de Franse bezetting.
Heb je gelezen hoe jij over de 'inboorlingen' zelf schreef?:moe:
Het punt was dat ik het helemaal geen ouderwets boek vind.
Zoals ik al schreef als je het woord inboorling verandert in allochtoon dan zie ik weinig verschil over hoe over Marokkanen wordt gesproken.
Hij sprak meer lof uit over het vreemdelingenlegioen die de immer roof en twistzieke berber temde.
De onderwerping van de berberen vond ik het mooiste hoofdstuk.

vlegeltje
15-02-05, 13:43
Geplaatst door taouanza
Hij gelooft in de vooruitgang van de Franse bezetting.
Heb je gelezen hoe jij over de 'inboorlingen' zelf schreef?:moe:
Het punt was dat ik het helemaal geen ouderwets boek vind.
Zoals ik al schreef als je het woord inboorling verandert in allochtoon dan zie ik weinig verschil over hoe over Marokkanen wordt gesproken.
Hij sprak meer lof uit over het vreemdelingenlegioen die de immer roof en twistzieke berber temde.
De onderwerping van de berberen vond ik het mooiste hoofdstuk.

Hij heeft ook kritiek op de koloniale bezetting hoor.

Maar ik snap je punt wel.

Toch is dit boek geschreven voordat de dekolonisatie een issue was.
En in 1938 was er nog geen tv. En gingen mensen niet op vakantie naar 'vreemde landen'. Kennis over 'vreemde landen' was heel beperkt in NL en dat de mensen toen veel vooroordelen hadden is dus wel begrijpelijk.

Het verschil met nu is dat mensen wel kennis hebben van andere culturen en toch nog dat soort vooroordelen willen koesteren. Dat is veel kwaadaardiger.

taouanza
15-02-05, 13:49
Geplaatst door vlegeltje
Hij heeft ook kritiek op de koloniale bezetting hoor.

Maar ik snap je punt wel.

Toch is dit boek geschreven voordat de dekolonisatie een issue was.
En in 1938 was er nog geen tv. En gingen mensen niet op vakantie naar 'vreemde landen'. Kennis over 'vreemde landen' was heel beperkt in NL en dat de mensen toen veel vooroordelen hadden is dus wel begrijpelijk.

.

Jij hij wel kritiek op de koloniale bezetting en de westerse drang naar geweld en verderf maar hij had meer sympathie voor het vreemdelingenlegioen. Hij vond de mannen in pakken die uiteindelijk van de kolonisatie proviteerden laffaards. Hij wou meer eer voor het vreemdelingenlegioen die dat met bloed en tranen had verovert.

Maar het is wel een zeer informatief boek en kan het iedereen aanraden.


Het verschil met nu is dat mensen wel kennis hebben van andere culturen en toch nog dat soort vooroordelen willen koesteren. Dat is veel kwaadaardiger

Het is me inderdaad opgevallen dat mensen tegenwoordig onwetendheid en bekrompenheid koesteren als iets waardevols.:moe:
Hoe meer ze een ander ontmenselijken hoe beter ze zichzelf voelen.

vlegeltje
15-02-05, 14:05
Geplaatst door taouanza
Hij wou meer eer voor het vreemdelingenlegioen die dat met bloed en tranen had verovert.



Den Doolaard:

"evenzoveel honderden [Duitsers] zochten een goed heenkomen om de nazi-terreur te ontlopen, evenals vele Saarlanders na de bekende grote volkstelling. Om al deze redenen is het legioen geen boeven-bende, maar een vergaarbak van uitgeworpenen der kapitalistische maatschappij, uit alle rangen, standen en beroepen."

Het vreemdelingenlegioen is altijd sterk geromantiseerd. In literatuur en hollywood films.

Juliette
15-02-05, 15:37
Geplaatst door vlegeltje
Den Doolaard:

"evenzoveel honderden [Duitsers] zochten een goed heenkomen om de nazi-terreur te ontlopen, evenals vele Saarlanders na de bekende grote volkstelling. Om al deze redenen is het legioen geen boeven-bende, maar een vergaarbak van uitgeworpenen der kapitalistische maatschappij, uit alle rangen, standen en beroepen."

Het vreemdelingenlegioen is altijd sterk geromantiseerd. In literatuur en hollywood films.

Vlegeltje & taouanza,

Weten jullie of dat boek nog ergens te krijgen is? Ik heb er nog niet van gehoord en dacht dat ik zowat alles van hem in huis had. Grappig dat Mak en Den Doolaard hier op maroc.nl samen ter sprake komen vandaag. Heb daar ook altijd vergelijkingen tussen getrokken.

Ik heb Den Doolaard altijd geweldig gevonden. Tikje stoer, romantisch en betweterig maar dat stoort niet.

Juliette

taouanza
16-02-05, 14:43
Geplaatst door Juliette
Vlegeltje & taouanza,

Weten jullie of dat boek nog ergens te krijgen is? Ik heb er nog niet van gehoord en dacht dat ik zowat alles van hem in huis had. Grappig dat Mak en Den Doolaard hier op maroc.nl samen ter sprake komen vandaag. Heb daar ook altijd vergelijkingen tussen getrokken.

Ik heb Den Doolaard altijd geweldig gevonden. Tikje stoer, romantisch en betweterig maar dat stoort niet.

Juliette

Ik heb het via internet gekocht.
Maanden geleden eerste poging gedaan nooit meer wat van gehoord.
Weet ook niet meer waar.
Gewoon ff googlen heb het denk ik 2,60 gekocht.

vlegeltje
16-02-05, 14:56
Geplaatst door Juliette
Vlegeltje & taouanza,

Weten jullie of dat boek nog ergens te krijgen is? Ik heb er nog niet van gehoord en dacht dat ik zowat alles van hem in huis had. Grappig dat Mak en Den Doolaard hier op maroc.nl samen ter sprake komen vandaag. Heb daar ook altijd vergelijkingen tussen getrokken.

Ik heb Den Doolaard altijd geweldig gevonden. Tikje stoer, romantisch en betweterig maar dat stoort niet.

Juliette

Ik heb het in een antiquariaat in Nijmegen gekocht.

3.50 euro

Ik zou wat antiquariaten bellen.