PDA

Bekijk Volledige Versie : lezing met Tariq Ramadan, Tariq Ali en Ad Verbrugge.



freya
15-02-05, 12:50
Tiende Globaliseringslezing met Tariq Ramadan, Tariq Ali en Ad Verbrugge.


Ooit trokken christelijke missionarissen uit Europa de wereld in om het geloof te brengen. Inmiddels is Europa zelf het doelwit van mondiale zendingsdrang. De laatste jaren maken we kennis met radicaal moslimfundamentalisme afkomstig uit het Arabische Oosten. Tegelijkertijd doen vanuit het Westen de neoconservatives en born again Christians een beroep op onze sympathie. Want wie niet ‘mét ons’ is, is met ‘the terrorists’. Als in naam van (hun) God de religies mondiaal zieltjes proberen te winnen, is dat dan een reactie op globalisering? Of is het een nieuwe vorm van globalisering? Als God aan ‘onze’ zijde staat, is er dan nog leven voor de ongelovigen? En wat betekenen deze ontwikkelingen voor Verlichtingsidealen, vrouwenemancipatie, democratie en rechtsstaat?

Drie schrijvers gaan hierover met elkaar in debat. De Zwitsers-Egyptische filosoof Tariq Ramadan (Western Muslims and the future of Islam) meent dat het westers individualisme voor gelovige moslims in Europa geen obstakel hoeft te zijn. In Frankrijk en de VS geldt Ramadan als wolf in schaapskleren omdat hij publiekelijk geen afstand neemt van radicaal-islamistische opvattingen. De Engels-Pakistaanse schrijver Tariq Ali, als agnost geboren in een moslimwereld, karakteriseeert in zijn boek The clash of fundamentalisms geloof als imperialisme. De Nederlandse cultuurfilosoof Ad Verbrugge (Tijd van onbehagen) vraagt zich af of de geseculariseerde wereld niet iets wezenlijks verloren heeft dat de gelovigen bindt.

Voorafgaand aan de 10e Globaliseringslezing wordt het documentaire tweeluik The Smell of Paradise vertoond.* Daarin gaan de makers op zoek gaan naar de godfathers van de ‘fundamentalistische internationale’. Wat bezielt de Osama’s van deze wereld?


Felix Meritis - Amsterdam
Datum: 22-02-2005
Aanvang: 20:30:00

Toegang: € 12,50 / € 9,50 (Volkskrantbon, CJP/Studentenkaart, 65+ en stadspas)
Reserveren: 020 623 13 11
e-mail: [email protected]

freya
15-02-05, 16:49
Ik vind dat dit nog wel ff op pagina 1 mag :vierkant:

angkor
15-02-05, 18:24
Kijk dan even op agenda op 22 februari :fpetaf:


angkor/beheer

Ron Haleber
15-02-05, 20:50
dubbel: dit zette ik ook al neer op het eerdere topic met nog een interview met tariq ali.
Al herhaal je het 100 keer, niemand leest een boek van TR... Men heeft hier al 1 boek over religie en dat is genoeg! Staphorst idem dito.

Orakel
15-02-05, 22:38
Geplaatst door freya
Tiende Globaliseringslezing met Tariq Ramadan, Tariq Ali en Ad Verbrugge.





Felix Meritis - Amsterdam
Datum: 22-02-2005
Aanvang: 20:30:00



Hmm, jammer dat het op een dinsdag is. Ad Verbrugge vink erg goed, zeker met z'n "Tijd van onbehagen".
Maar op dinsdag moet ik altijd oppassen.
Op andere dagen ook steeds vaker trouwens.

Siah
16-02-05, 02:23
Geplaatst door freya
Ik vind dat dit nog wel ff op pagina 1 mag :vierkant:

:D

Simon
16-02-05, 07:49
Geplaatst door Ron Haleber
dubbel: dit zette ik ook al neer op het eerdere topic met nog een interview met tariq ali.
Al herhaal je het 100 keer, niemand leest een boek van TR... Men heeft hier al 1 boek over religie en dat is genoeg! Staphorst idem dito.

Religie is voor herkauwers ?

freya
16-02-05, 10:54
Geplaatst door angkor
Kijk dan even op agenda op 22 februari :fpetaf:


angkor/beheer

Daar kom ik nooit, ik heb een directe link naar nvdd :ego:

freya
16-02-05, 10:55
Geplaatst door Ron Haleber
dubbel: dit zette ik ook al neer op het eerdere topic met nog een interview met tariq ali.
Al herhaal je het 100 keer, niemand leest een boek van TR... Men heeft hier al 1 boek over religie en dat is genoeg! Staphorst idem dito.

Niks dubbel, jouw aankondiging stond ergens halverwege een duffe discussie, hoeveel mensen lezen het dan nog denk je? :fpuh:

freya
22-02-05, 23:00
Geplaatst door Orakel
Hmm, jammer dat het op een dinsdag is. Ad Verbrugge vink erg goed, zeker met z'n "Tijd van onbehagen".
Maar op dinsdag moet ik altijd oppassen.
Op andere dagen ook steeds vaker trouwens.

Je hebt niks gemist, tis een tenenkrommend slecht spreker :moe:

Zeker in het engels :moe: :moe: :moe:

freya
22-02-05, 23:05
Was leuk om de 'wolf in schaapskleren' Ramadan nu eens zelf te horen spreken voor een meer dan uitverkochte zaal.

Hij pleitte voor burgerschap en de nadruk leggen op gemeenschappelijke waarden, samenwerking met anders- en nietgelovigen. Charmante spreker.

Tariq Ali is een uitstekend spreker, antiglobalist in hart en nieren zo te horen, hij was het als atheist opvallend eens met Ramadan.

En meer vertel ik niet, hadden jullie maar zelf moeten komen :p

mark61
22-02-05, 23:30
Geplaatst door freya
Was leuk om de 'wolf in schaapskleren' Ramadan nu eens zelf te horen spreken voor een meer dan uitverkochte zaal.....

En meer vertel ik niet, hadden jullie maar zelf moeten komen :p

Ik kan die moderne denkers niet meer betalen. :maf2:

freya
22-02-05, 23:40
Geplaatst door mark61
Ik kan die moderne denkers niet meer betalen. :maf2:

Komkom, je kreeg er nog 2 uur film bij kado vandaag.

mark61
23-02-05, 08:00
Geplaatst door freya
Komkom, je kreeg er nog 2 uur film bij kado vandaag.

Wordt het daar goedkoper van? Of kan ik die verpatsen?

Ron Haleber
23-02-05, 08:26
Geplaatst door Simon
Religie is voor herkauwers ?

Idd Simon, je weet dat toch van Bil@l... Hoe vaak zet hij niet hier - zonder er iets nieuws aan toe te voegen - precies dezelfde teksten neer als om de shirq te bestrijden?


En hoe vaak zijn wij beiden niet verplicht dezelfde argumenten op te voeren om begrip te kweken dat we ook qua geloof in de 21e eeuw leven...? :aftel:

Wij moeten onszelf maar zien als versmade runderen - ook Tariq Ramadan deelt hier ons lot - van wie de intellectuele melk hier nog steeds geen markt vindt... :duim: