PDA

Bekijk Volledige Versie : Zeven ingrepen op eerste dag besnijdeniscentrum



Marsipulami
15-02-05, 22:06
Zeven ingrepen op eerste dag besnijdeniscentrum

van onze medewerkster sonja bikkel
zaandam-De tweejarige Muhammed Bilal ligt op de behandeltafel en kijkt nieuwsgierig om zich heen. Het is een bijzondere dag voor hem, want hij wordt in bijzijn van zijn vader, broer en zus besneden. Sinds afgelopen zaterdag heeft Zaandam een besnijdeniscentrum. Op deze eerste dag werden zeven jongetjes, in de leeftijd van anderhalve maand tot negen jaar, besneden.

Veel in Nederland wonende moslims, joden en christenen laten hun zonen op jonge leeftijd besnijden om culturele of religieuze reden. Huisarts F. Neek van de Huisartsenpraktijk Zaandam-Oost werkte zaterdags al bij het Besnijdenis Centrum Amsterdam. Op zijn voornemen is zaterdag een dependance geopend in de huisartsenpraktijk aan de Nieuwendamstraat in de wijk Westerwatering in Zaandam.

Directeur L. Klein van het BCA: ,,Aanvankelijk zou het centrum in de Huisartsenpraktijk in het Zaans Medisch Centrum worden gevestigd, maar dat gaf problemen met het ziekenhuis. Daardoor moeten we nu vanuit de praktijk in Westerwatering werken.'' Deze eerste dag worden dus zeven kinderen besneden. Afhankelijk van het aanbod zal het Zaandamse centrum eens in de twee weken op zaterdag geopend zijn.

In de wachtkamer is het inmiddels een komen en gaan van mensen. Een Somalische familie met drie jongetjes in de leeftijd van een, twee en vier jaar verlaten de praktijk. De in Zaandam wonende Turkse familie Eren wacht in spanning tot de tweejarige Muhammed Bilal naar binnen geroepen wordt. Zijn ouders, zus Sümeyye (18) en broer Abdurrahman (16) hebben Bilal duidelijk uitgelegd wat er gaat gebeuren.

Plaatselijk verdoofd
Bilal is wat stil, maar gaat rustig met de dokter mee. Het jongetje is plaatselijk verdoofd en terwijl zijn vader zachte woordjes spreekt verricht huisarts Neek in een ontspannen sfeer de handeling. Nadat gecontroleerd is of de verdoving goed werkt wordt vervolgens de voorhuid losgemaakt van de eikel en weggeknipt. De overgebleven huid wordt met enkele oplosbare hechtingen vastgenaaid vlak onder de rand van de eikel. Bilal praat een beetje met zijn vader. Als de familie naar huis gaat, wacht een West-Afrikaans gezin met hun zoontje van anderhalve maand.

Op de vraag welke leeftijd het meeste geschikt is, vertellen de artsen: ,,Hoe jonger hoe beter. Een zuigeling van enkele weken merkt weinig van de besnijdenis. En het genezingsproces is dan optimaal. Toch laten ook oudere mensen zich besnijden.

Klein: ,,Mijn oudste patiënt was 76 jaar, die tot de Messias belijdende Joodse gemeenschap toetrad. Ook heb ik eens een rasechte Amsterdammer van 67 jaar bij me gehad. De reden voor besnijdenis was, dat hij kennis had gekregen aan een Joodse vrouw en vertelde hij: ze wil het alleen met me doen als ik me laat helpen. Eenmaal op de behandeltafel keek hij naar zijn geslachtsdeel en zei: ,,Ja jongen, ik heb altijd gedacht dat we samen oud zouden worden. Maar, dat heb nie so moge sijn.''

Voor informatie: www.besnijdeniscentrum.nl of telefoon: 020-6909712

Eke
15-02-05, 22:30
Geplaatst door Marsipulami
[SIZE=4] ,,Hoe jonger hoe beter. Een zuigeling van enkele weken merkt weinig van de besnijdenis.

Een zuigeling heeft wel degelijk gevoel voor pijn !

Goodnight
16-02-05, 09:56
Ja jongen, ik heb altijd gedacht dat we samen oud zouden worden. Maar, dat heb nie so moge sijn.'' :hihi:

taouanza
16-02-05, 10:35
Geplaatst door Goodnight
:hihi:


:hihi:

bamajob.nl
16-02-05, 15:32
Die artsen daar zijn de hele dag bezig met snijden van lulletjes.
Wat doet u voor werk meneer? Lulletjes knippen :maf2:

DEMOcraat
16-02-05, 15:38
Geplaatst door bamajob.nl
Die artsen daar zijn de hele dag bezig met snijden van lulletjes.
Wat doet u voor werk meneer? Lulletjes knippen :maf2:
dat kun je van monteurs op schiphol ook zeggen..
wat voor werk doe je? VLIEG-TUIG onderhouden :hihi:

Vrede
16-02-05, 15:40
Mijn neefje is vier en nog steeds niet besneden.. :verward:

bamajob.nl
16-02-05, 16:08
Geplaatst door DEMOcraat
dat kun je van monteurs op schiphol ook zeggen..
wat voor werk doe je? VLIEG-TUIG onderhouden :hihi:

Of mensen die met een poepzuiger werken bij de gemeente.

Wat doet u voor werk meneer? Poepzuigen.