PDA

Bekijk Volledige Versie : Het valt allemaal wel mee met die terreurdreiging.



GroteWolf
16-02-05, 10:21
Parijs ontkomt aan grote terreuraanslag

Uitgegeven: 16 februari 2005 10:39
Laatst gewijzigd: 16 februari 2005 10:43
PARIJS - Extremisten in Frankrijk hebben plannen gemaakt voor aanslagen op de Eiffeltoren, een prominente modezaak, politiebureaus en Russische en Israëlische doelen in de Franse hoofdstad. Dat is gebleken uit justitieel onderzoek dat al ruim twee jaar loopt, meldde het dagblad Le Parisien woensdag.

Het onderzoek richt zich vooral op extremisten die zich onder meer in het noorden van Georgië hebben laten trainen om aanslagen te plegen. De onderzoekers noemen dat de Tsjetsjeense connectie.

Verdachten

Begin januari hield de Franse politie drie verdachten aan. De drie illegalen, allen uit dezelfde streek in Algerije afkomstig, hebben verklaringen afgelegd die met elkaar in overeenstemming zijn en wijzen op plannen uit 2002 om aanslagen te plegen met chemicaliën. Leden van de groep poogden die in Romainville-La Courneuve bij Parijs en in Vénissieux ten zuiden van Lyon te maken.

Laboratorium

In Vénissieux was daarvoor ook een klein laboratorium ingericht. De politie heeft in de zaak inmiddels meer dan twintig aanhoudingen verricht, de meeste reeds eind 2002 toen het netwerk grotendeels werd opgerold. De verdachten hadden ook banden met in Spanje aangehouden criminelen die met de opbrengst van hun praktijken de strijd van moedjahedien in Tsjetsjenië wilden steunen.

taouanza
16-02-05, 10:31
Ik denk niet dat de Franse autoriteiten erachter zijn gekomen door van alles en nog wat in de media te bleren.

Spoetnik
16-02-05, 10:33
Tja.. diezelfde Tjetsjeense terroristen wordt onderdak verleent in London en Denemarken ondermeer. Hun leiders worden zelfs politiek asiel aangeboden in Europa.

Overigens waar dat "groot" vandaan komt snap ik niet helemaal. Er is alleen maar sprake van plannen. Grote plannen maken kan iedereen, ze uitvoeren is nog heel iets anders.

vlegeltje
16-02-05, 11:13
Geplaatst door GroteWolf
De politie heeft in de zaak inmiddels meer dan twintig aanhoudingen verricht, de meeste reeds eind 2002 toen het netwerk grotendeels werd opgerold.

Je vergeet er eentje Nobelien: deze zaak is drie jaar oud.

Wat is het belang om een drie jaar oude zaak breed in de media te gooien?

Handelaren in angst.

Max Stirner
16-02-05, 11:35
Geplaatst door vlegeltje
Je vergeet er eentje Nobelien: deze zaak is drie jaar oud.

Wat is het belang om een drie jaar oude zaak breed in de media te gooien?

Handelaren in angst.



Begin januari hield de Franse politie drie verdachten aan.

:)

vlegeltje
16-02-05, 11:42
Geplaatst door Max Stirner
:)

Over twee jaar wordt er een vriendinnetje van de Hofstadgroep aangehouden.

Over vier jaar nog een.

Zo hou je de angst er lekker in :)

Max Stirner
16-02-05, 12:00
Geplaatst door vlegeltje
Over twee jaar wordt er een vriendinnetje van de Hofstadgroep aangehouden.

Over vier jaar nog een.

Zo hou je de angst er lekker in :)


Of je laat alle verzetsstrijders gewoon lekker hun gang gaan.......dan verdwijnt de angst vast vanzelf :)

GroteWolf
16-02-05, 12:03
Ik denk niet dat de Franse autoriteiten erachter zijn gekomen door van alles en nog wat in de media te bleren.

Ik weet het niet maar ik heb de indruk dat de Franse geheime dienst goed zijn werk doet. En ik ben het met je eens (als je dat bedoelt) dat dat paniekerige gegil in de tweede kamer nergens toe leidt. Verdubbel de AIVD en geef ze meer armslag en klaar. Meer kun je niet doen. Verder moet een geheime dienst geheim blijven (wat de AIVD volgens mij ook best goed doet).

taouanza
16-02-05, 13:00
Geplaatst door vlegeltje
Over twee jaar wordt er een vriendinnetje van de Hofstadgroep aangehouden.

Over vier jaar nog een.

Zo hou je de angst er lekker in :)

Wie is Hofstad?

GiovanniHN
16-02-05, 13:29
De Hofstadgroep is de groep rond Jason W. etc. Mohammed B. was er ook een onderdeel van, maar werd door de AIVD niet gezien als een van de kernleden.

Het waren een groepje jongens die zijn opgepakt wegens mogelijke plannen voor aanslagen. In hoeverre er echt sprake is van een echt netwerk is onduidelijk. Maar het is wel bekend dat ze elkaar kenden en enkele van hen getraind hebben in Pakistan en misschien ook plannen hadden voor een aanslag.

Pas geleden stond er in de volkskrant een artikel over de vrouwen van enkele leden van de Hofstadgroep. Ze hadden wat bedreigingen geuit tegenover Ayaan Hirshi Ali. Maar uit dat artikel werd ook duidelijk dat het uiterst arrogante en domme wijven zijn. Dus het is de vraag hoe gevaarlijk ze echt zijn.

GroteWolf
16-02-05, 13:34
dat het uiterst arrogante en domme wijven zijn. Dus het is de vraag hoe gevaarlijk ze echt zijn.

Het wemeld in de geschiedenis van onthoofde mannen die je zouden hebben kunnen vertellen hoe gevaarlijk arrogante en domme dames kunnen zijn.

vlegeltje
16-02-05, 13:47
Geplaatst door Max Stirner
Of je laat alle verzetsstrijders gewoon lekker hun gang gaan.......dan verdwijnt de angst vast vanzelf :)

Als we nou eens allemaal ophouden met ons op te winden over een paar godsdienstwaanzinnige pubers, dan zou dat inderdaad de problemen een stuk verminderen.

Ben jij bang voor drugscriminelen?

Er worden meer mensen afgeslacht door de georganiseerde misdaad, dan door godsdienstwaanzinnige pubers. Is ook een veel grotere bedreiging voor de rechtstaat.

taouanza
16-02-05, 13:49
Geplaatst door GiovanniHN
De Hofstadgroep is de groep rond Jason W. etc. Mohammed B. was er ook een onderdeel van, maar werd door de AIVD niet gezien als een van de kernleden.

Het waren een groepje jongens die zijn opgepakt wegens mogelijke plannen voor aanslagen. In hoeverre er echt sprake is van een echt netwerk is onduidelijk. Maar het is wel bekend dat ze elkaar kenden en enkele van hen getraind hebben in Pakistan en misschien ook plannen hadden voor een aanslag.

Pas geleden stond er in de volkskrant een artikel over de vrouwen van enkele leden van de Hofstadgroep. Ze hadden wat bedreigingen geuit tegenover Ayaan Hirshi Ali. Maar uit dat artikel werd ook duidelijk dat het uiterst arrogante en domme wijven zijn. Dus het is de vraag hoe gevaarlijk ze echt zijn.

Zo ver was ik zelf ook wel maar wie is Hofstad?
In hoeverre onduidelijk en mischien heb ik geen boodschap.

Max Stirner
16-02-05, 14:10
Geplaatst door taouanza
Zo ver was ik zelf ook wel maar wie is Hofstad?
In hoeverre onduidelijk en mischien heb ik geen boodschap.


Hofstad is het brein achter deze groep........zijn ware identiteit is in nevelen gehuld. Hij staat ook wel bekend als D.H...... :roker:

kaaskop
16-02-05, 14:12
Geplaatst door vlegeltje
Als we nou eens allemaal ophouden met ons op te winden over een paar godsdienstwaanzinnige pubers, dan zou dat inderdaad de problemen een stuk verminderen.

En dat is, ongewild denk ik, de kern van de zaak. Juist dit slag jongens is een uiterst interessante prooi voor allerlei tuig dat zijn invloed wil laten gelden en een open vrije maatschappij het liefste per direkt ziet veranderen in een repressief bolwerk waar de fundi's de baas zijn. Zo lang het dan 'maar een stel godsdienstwaanzinnige pubers' zijn hebben we iets om ons mee in slaap te sussen, maar juist dit soort jongens zijn voor onze vrijheidsstrijders zo interessant omdat ze door hun beperkte persoonlijkheid erg bereid zijn erg ver te gaan. Ik waardeer je optimisme om dat als incidenten te willen blijven zien, maar het komt allemaal toch uit de hoek die erg duidelijk is over zijn anti-westerse denkbeelden.



Ben jij bang voor drugscriminelen?

De vraag was wel niet aan mij gericht maar ik ben in ieder geval bang voor iedereen die ten koste van anderen zijn wil aan zijn omgeving oplegt, al dan niet met geweld en dan vooral omdat er zo af en toe ook nog eens kinderen moeten opgroeien in een maatschappij. Een veilige jeugd is toch wel het minste dat je voor ze over moet hebben.



Er worden meer mensen afgeslacht door de georganiseerde misdaad, dan door godsdienstwaanzinnige pubers. Is ook een veel grotere bedreiging voor de rechtstaat.

Tsja, van liquidaties kan ik ook niet echt wakker liggen, dat gebeurt doorgaans toch redelijk in het geniep en treft dan vooral de jongens in 'het vak', hadden ze maar ander werk moeten kiezen. Het gaat natuurlijk om de onschuldigen, dan is ieder slachtoffer natuurlijk er één te veel. Evengoed denk ik dat we voorlopig mazzel hebben gehad en dan met name omdat we internationaal niet zo veel voorstellen zodat het terrorisme hier ten lande qua slachtoffergetal er nog vrij netjes bijstaat. Maar noem maar eens een dwarsstraat: Een bomaanslag op de gayparade levert je als cel natuurlijk een geweldig aanzien op en kan daarom een uitstekende toegang zijn naar meer macht en middelen binnen de organisatie. Laten we hopen dat iets dergelijks nooit gebeurt maar het lijkt me evident wat op dat moment de verhoudingen zijn als het gaat om bedreiging vande rechtstaat.

Eke
16-02-05, 14:36
Geplaatst door Max Stirner
Hofstad is het brein achter deze groep........zijn ware identiteit is in nevelen gehuld. Hij staat ook wel bekend als D.H...... :roker:

:hihi: Ah welnee, man. De hofstad is Den Haag. Daar begon die groep.Vandaar die naam die ze gekregen hebben van de ...uh..AIVD ?

vlegeltje
16-02-05, 14:51
Geplaatst door kaaskop
En dat is, ongewild denk ik, de kern van de zaak. Juist dit slag jongens is een uiterst interessante prooi voor allerlei tuig dat zijn invloed wil laten gelden en een open vrije maatschappij het liefste per direkt ziet veranderen in een repressief bolwerk waar de fundi's de baas zijn. Zo lang het dan 'maar een stel godsdienstwaanzinnige pubers' zijn hebben we iets om ons mee in slaap te sussen, maar juist dit soort jongens zijn voor onze vrijheidsstrijders zo interessant omdat ze door hun beperkte persoonlijkheid erg bereid zijn erg ver te gaan. Ik waardeer je optimisme om dat als incidenten te willen blijven zien, maar het komt allemaal toch uit de hoek die erg duidelijk is over zijn anti-westerse denkbeelden.



De vraag was wel niet aan mij gericht maar ik ben in ieder geval bang voor iedereen die ten koste van anderen zijn wil aan zijn omgeving oplegt, al dan niet met geweld en dan vooral omdat er zo af en toe ook nog eens kinderen moeten opgroeien in een maatschappij. Een veilige jeugd is toch wel het minste dat je voor ze over moet hebben.



Tsja, van liquidaties kan ik ook niet echt wakker liggen, dat gebeurt doorgaans toch redelijk in het geniep en treft dan vooral de jongens in 'het vak', hadden ze maar ander werk moeten kiezen. Het gaat natuurlijk om de onschuldigen, dan is ieder slachtoffer natuurlijk er één te veel. Evengoed denk ik dat we voorlopig mazzel hebben gehad en dan met name omdat we internationaal niet zo veel voorstellen zodat het terrorisme hier ten lande qua slachtoffergetal er nog vrij netjes bijstaat. Maar noem maar eens een dwarsstraat: Een bomaanslag op de gayparade levert je als cel natuurlijk een geweldig aanzien op en kan daarom een uitstekende toegang zijn naar meer macht en middelen binnen de organisatie. Laten we hopen dat iets dergelijks nooit gebeurt maar het lijkt me evident wat op dat moment de verhoudingen zijn als het gaat om bedreiging vande rechtstaat.


Ha kaaskop, da's lang geleden. :)

Ik had vroeger ook allemaal anti-westerse denkbeelden. Eigenlijk heb ik die nog steeds wel. Met mij is het toch ook goedgekomen? ;)

Die drugsbaronnen hebben wel een enorm kapitaal opgebouwd inmiddels. En deze criminele cellen zijn inmiddels in de bovenwereld geinfiltreerd. Ze kunnen zelfs een openbaar aanklager als Plooij van baan laten wisselen. Luisteren de politie af. Hebben meer informatie over de politie dan dat de politie info heeft over hun.

Ik lig er ook niet wakker van als ze mekaar voor hun kop schieten. Maar dat ze geen onschuldige slachtoffers maken is natuurlijk niet waar. Drugsgebruikers, prostitutees, hun leven wordt wel verwoest toch?

De destructieve invloed van de georganiseerde criminaliteit op de samenleving is toch vele malen groter dan die van moslim terroristen.

Maar misschien willen politici hun snuifje in het weekend en hun blowjob van een straathoertje niet missen. En leggen ze de prioriteiten ergens anders.

In ieder geval. De totaal doorgeschoten anti-moslim mentaliteit in NL genereerd meer verzetsstrijders dan Bin Laden ooit had kunnen dromen.

vlegeltje
16-02-05, 14:58
Geplaatst door Max Stirner
Hofstad is het brein achter deze groep........zijn ware identiteit is in nevelen gehuld. Hij staat ook wel bekend als D.H...... :roker:

Hofstad is een mol die door de aivd wordt aangestuurd om zogenaamde 'terroristische cellen' op te zetten.

Met het doel om door paniek te zaaien het budget van de aivd op te krikken.

papol
16-02-05, 15:11
Geplaatst door Max Stirner
Hofstad is het brein achter deze groep........zijn ware identiteit is in nevelen gehuld. Hij staat ook wel bekend als D.H...... :roker:

Hofstad, D.H. ?? Mmmm, is dat die pseudoniem voor s'H ? :denk:

Gr.P

papol
16-02-05, 15:24
Geplaatst door vlegeltje
Als we nou eens allemaal ophouden met ons op te winden over een paar godsdienstwaanzinnige pubers, dan zou dat inderdaad de problemen een stuk verminderen.

Ben jij bang voor drugscriminelen?

Er worden meer mensen afgeslacht door de georganiseerde misdaad, dan door godsdienstwaanzinnige pubers. Is ook een veel grotere bedreiging voor de rechtstaat.

En er vallen nog veel meer verkeersslachtoffers, maar wie is er bang voor auto's?

Pure psychologische angst. Ooit zei dit de IRA tegen Thatcher, zij moet 24uur per dag actief allert zijn voor de aanslag die komen gaat, de IRA zelf slaapt rustig verder, zij weten wanneer ......



Gr.P

GiovanniHN
16-02-05, 15:32
Er waren aanwijzingen dat een groep een aanslag in de Hoofdstad wilde plegen. Deze groep werd daarom de Hofstadgroep genoemd.

Het voordeel aan puberende jongeren, met rare denkbeelden is dat het vanzelf weggaat. Vroegere communisten die opriepen tot een revolutie zijn nu ook brave huisvaders en moeders met kinderen, 2 auto's en een wit hekje om de tuin.

Het gevaar is alleen hoe ver ze nu op dit moment willen gaan. Dat is onduidelijk. Jason ging naar Pakistan om te trainen en hij gooide een granaat naar een politieagent. Maar hoe ziet dat met die meisjes? Hebben zij evenveel lef? Iemand vermoorden is niet niks, het is veel makkelijker om te zeggen dat je iemand gaat vermoorden dan het ook echt te doen.

Sowieso is het de vraag wat een groep als de Hofstadgroep eigenlijk wil. Er wordt al snel gezegd dat ze een Islamitische staat willen en alle niet-Moslims willen onderdrukken. Dat beeld is ontstaan door Osama Bin Laden die zijn kans greep na 11 september om de mensen eens goed op te hitsen.
Maar wat ze willen is veel simpeler. De AIVD heeft hier ook al op gewezen. Er zijn groepen extremistische Moslims die zich afzetten tegen de Nederlandse samenleving en hun eigen samenleving willen creëren. Een soort van gemeenschap binnen een land, met hun eigen wetten en hun eigen rechtspraak.

Als je kijkt naar de Hofstadgroep komt dat beeld ook terug. Ze zijn getrouwd, met meisjes die ze al kenden en dat huwelijk werd gesteund door hun geestelijk leider Abu Khaled. En uit die huwelijken komen kinderen, veel kinderen want de mannen hebben ook meerdere vrouwen. Zo bouw je langzaam een gemeenschap op, onder leiding van Abu Khaled. Een kleine samenleving die zich niks aantrekt van de Nederlandse wet en alleen luistert naar de interpretatie van de Islam die hen gegeven is door Abu Khaled.
We hebben dus ook niet te maken met een terreurorganisatie, maar met een sekte.

kaaskop
16-02-05, 16:01
Geplaatst door vlegeltje
Ha kaaskop, da's lang geleden. :)

Hoi Vlegel, dagje vrij :blowen:



Ik had vroeger ook allemaal anti-westerse denkbeelden. Eigenlijk heb ik die nog steeds wel. Met mij is het toch ook goedgekomen? ;)

Nou..... :argwaan:

:knipoog: Nee ik snap je punt, alleen heb ik het idee dat jij vooral het consumptieve/arrogante karakter van de westerse samenleving niet ziet zitten maar dat je de wereld niet verdeelt in gelovigen en ongelovigen. Tot nu toe heb ik nog geen één radicale Moslimfundamentalist hier genuanceerd en begripvol over horen praten. Call me stupid maar volgens mij hebben radicalisme en religie gecombineerd nog nooit iets moois aan de wereld bijgedragen.



Die drugsbaronnen hebben wel een enorm kapitaal opgebouwd inmiddels. En deze criminele cellen zijn inmiddels in de bovenwereld geinfiltreerd. Ze kunnen zelfs een openbaar aanklager als Plooij van baan laten wisselen. Luisteren de politie af. Hebben meer informatie over de politie dan dat de politie info heeft over hun.

Het is zeker zo dat de greep van de onderwereld op justitie constant steviger wordt en dat er wat dat betreft in de dagelijkse gang van zaken van de normale crimineel meer gevaar uitgaat dan van de fundi's. Het is alleen wel zo, vandaar mijn gayparade voorbeeld, dat wat er concreet aan funditerrorisme in Nederland aan de orde is redelijk snel in een daverende lawine kan veranderen omdat het principe van het terrorisme nu juist gebaseerd is op het veroorzaken van massale angst. Criminelen zitten toch voornamelijk justitie en elkaar in de haren maar voor terroristen is juist die jan l*l met de pet het interessantse slachtoffer. Heb je dat eenmaal in huis dan is het een beer van een taak om het onder controle te krijgen laat staan te laten verdwijnen.




Ik lig er ook niet wakker van als ze mekaar voor hun kop schieten. Maar dat ze geen onschuldige slachtoffers maken is natuurlijk niet waar. Drugsgebruikers, prostitutees, hun leven wordt wel verwoest toch?

Sure, wat dat betreft staat Nederland er al jaren slecht voor, helaas.



De destructieve invloed van de georganiseerde criminaliteit op de samenleving is toch vele malen groter dan die van moslim terroristen.

Op dit very moment (nog) wel. Maar terroristen houden van theater, dat hebben 09-11 en Madrid toch ondubbelzinnig aangetoond.




Maar misschien willen politici hun snuifje in het weekend en hun blowjob van een straathoertje niet missen. En leggen ze de prioriteiten ergens anders.

Het zijn ook mensen he :p



In ieder geval. De totaal doorgeschoten anti-moslim mentaliteit in NL genereerd meer verzetsstrijders dan Bin Laden ooit had kunnen dromen.

En dat ben ik met je eens. Er moet natuurlijk gescoord worden door de AIVD maar al die extra publiciteit maakt het voor het terrorisme interessanter hier de zaken toch wat grootser aan te gaan pakken. Een mooie self fulfilling prophecy dus.
Aan de andere kant raad ik de Moslims hier ten lande aan zich af te vragen waarbij ze zich meer op hun gemakt voelen: De anti-Islam argwaan van NL of de radicalen die een ieder die anders denkt als ongelovige of afvallige betitelen met een reeds bewezen dadendrang.

Spoetnik
16-02-05, 17:03
Maar wat ik me nu afvraag. Wanneer gaat de EU nou eindelijk eens die Tjetsjeense terroristen die in Europa onderdak hebben gekregen uitwijzen aan Rusland?

vlegeltje
16-02-05, 18:21
Geplaatst door papol
En er vallen nog veel meer verkeersslachtoffers, maar wie is er bang voor auto's?

Gr.P

Auto-slachtoffers in NL:
1000 dodelijke verkeersslachtoffers per jaar
duizenden gewonden, waarvan velen blijvend gehandicapt
En nog eens 4000 dodelijke slachtoffers ten gevolge van luchtverontreiniging (hoewel ik dit getal een beetje twijfelachtig vind)

Moslim-terrorisme slachtoffers:
Theo van Gogh

Inderdaad, het is maar waar je je druk over maakt :slapen:

vlegeltje
16-02-05, 19:03
Geplaatst door kaaskop
Call me stupid maar volgens mij hebben radicalisme en religie gecombineerd nog nooit iets moois aan de wereld bijgedragen.

Da's waar, maar moslimbashen ook niet.


Het is alleen wel zo, vandaar mijn gayparade voorbeeld, dat wat er concreet aan funditerrorisme in Nederland aan de orde is redelijk snel in een daverende lawine kan veranderen omdat het principe van het terrorisme nu juist gebaseerd is op het veroorzaken van massale angst.
(...)
Maar terroristen houden van theater, dat hebben 09-11 en Madrid toch ondubbelzinnig aangetoond.

Ik zie niet snel een aanslag op de gayparade gebeuren. De bedreigingen gaan toch vooral richting politiek, en vooral die politici die de islam aanvallen. 9-11 is toch wel uniek, maar Madrid en Bali waren grote klappen. Je moet er niet aan denken dat zoiets in NL gebeurd. Maar terrorisme is er altijd geweest. De Molukse gijzelingen en treinkapingen van de jaren 70 remember? Toen kwam er een banenplan en werden al die Molukse jongeren aan een baan geholpen. En dat terreurgolfje heeft niet lang geduurd. Maar wat doet de overheid nu? Terreurwetten aannemen en moslimbashen. Nee dat helpt :moe:


Er moet natuurlijk gescoord worden door de AIVD maar al die extra publiciteit maakt het voor het terrorisme interessanter hier de zaken toch wat grootser aan te gaan pakken. Een mooie self fulfilling prophecy dus.

Ach, je kunt het ook omdraaien. Als van 1 moord op Theo van Gogh het hele land al volkomen hysterisch wordt, waarom zou je dan een grote aanslag plegen. :vreemd:


Aan de andere kant raad ik de Moslims hier ten lande aan zich af te vragen waarbij ze zich meer op hun gemakt voelen: De anti-Islam argwaan van NL of de radicalen die een ieder die anders denkt als ongelovige of afvallige betitelen met een reeds bewezen dadendrang.

Wat een keuze. Between a rock and a hard place. Ik denk dat veel moslims zich niet op hun gemak voelen in het huidige anti-islam klimaat. Als ik voor die keuze gesteld zou worden zou ik ook radicaliseren.

Maar ik ben al radicaal genoeg. :jumping: