PDA

Bekijk Volledige Versie : Moskee gaat gelovigen met lichtsignalen oproepen



IbnRushd
16-02-05, 10:42
Moskee gaat gelovigen met lichtsignalen oproepen

Uitgegeven: 16 februari 2005 11:20

HOOFDDORP - De moskee Ar-Rahman in Hoofddorp gaat de gelovigen met lichtsignalen oproepen tot gebed, in plaats van met elektronisch versterkt gezang. Volgens moskeebestuurder D. Karamat Ali is hiervoor gekozen "om de lieve vrede met onze buren te bewaren".

De moskee wordt binnenkort ingrijpend verbouwd. Voor het eerst komt er ook een minaret bij het gebedshuis. Het had voor de hand gelegen als gelovigen met een luidspreker dan zouden worden opgeroepen voor gebed. Maar het moskeebestuur heeft daarvan afgezien.


Volgens Karamat Ali is de sfeer in Nederland er op dit moment niet naar om mensen tegen de schenen te schoppen. "We zitten al vijftien jaar in een woonwijk en hebben nooit last gehad. Maar als je een geluidsinstallatie gaat gebruiken is dat koren op de molen van mensen die Geert Wilders en Ayaan Hirsi Ali steunen."

De moskeebestuurder verwacht dat de verbouwing van de moskee anderhalf jaar gaat duren. Daarna beginnen de oproepen via lichtsignalen. Dat gebeurt dan vijfmaal per dag met een signaal in het puntje van de minaret. Volgens Karamat Ali ondervinden omwonenden hier geen hinder van. "Het is spijtig dat we onze gelovigen niet via een luidspreker kunnen bereiken, maar het is niet anders."

www.nu.nl

Bofko
16-02-05, 11:00
Hebben ze deze aktie wel afgestemd met de vuurtorenwachters ?

IbnRushd
16-02-05, 11:19
Geplaatst door Bofko
Hebben ze deze aktie wel afgestemd met de vuurtorenwachters ?

Dat vraag ik me ook af. Vraag me nochtans af hoe zij de lichtsignalen gebruiken tijdens de klaarlichte dag: bijvoorbeeld salaat duhr (13:00)

Bofko
16-02-05, 11:23
Geplaatst door IbnRushd
Dat vraag ik me ook af. Vraag me nochtans af hoe zij de lichtsignalen gebruiken tijdens de klaarlichte dag: bijvoorbeeld salaat duhr (13:00)

Je moet inderdaad echt naar de lichtbron kijken.

5 maal per dag een SMSje lijkt me een stuk handiger.

IbnRushd
16-02-05, 11:26
Geplaatst door Bofko
Je moet inderdaad echt naar de lichtbron kijken.

5 maal per dag een SMSje lijkt me een stuk handiger.

hmm niet iedereen heeft een gsm :cheefbek:

Simon
16-02-05, 11:26
Hoofddorp is vlak bij Schiphol. Ben benieuwd hoe die vliegtuigen reageren op die lichtsignalen. Maar ik zou ook niet zitten te wachten op 5 maal daags oproep tot gebed als ik daar in de buurt zou wonen. Echter, doen andere moskeeën dat dan wel in Nederland ? Ik heb het eigenlijk voor het eerst gehoord toen ik in Istanbul op vakantie was. Daar hoorde je het in de hele stad.

Eke
16-02-05, 11:32
Geplaatst door Bofko
Je moet inderdaad echt naar de lichtbron kijken.

5 maal per dag een SMSje lijkt me een stuk handiger.

De buurt krijgt in ieder geval geen migraine van die lichtflitsen :corcky:

Ik vind het toch wel super, die aanpassing. Want als er in mijn buurt oproep tot gebed zou komen ( hoe belangrijk ik ook gebed vind) zou ik daar niet blij mee zijn. Ik baal al van carnavalsoptochtgegier en soort luid getoeter 1 keer in het jaar...Wij hebben helemaal geen katholiek dorp.

Een SmSje ...mmm.. geen slecht idee. Zou dat geautomatiseerd kunnen worden --op vaste tijden ? Vast wel. Goed idee Bofko !

ieniemienie
16-02-05, 12:07
Vanwaar die oproep tot gebed? Iedereen heeft tegenwoordig toch een horloge?? Dat ze dat in vroeger tijden deden kan ik me voorstellen. Maar in deze moderne tijd is dat helemaal niet meer nodig. Als ik naar mijn werk moet klinkt er toch ook geen akoestisch signaal ? (behalve dat van mijn wekker)

Als ik iets persé niet mag vergeten zet ik gewoon het wekkertje op mijn gsm, desnoods 5x per dag. :knipoog:

Abelone
16-02-05, 12:11
Ze kunnen misschien de lichtinstallatie van discotheek Escape op het Rembrandtplein afhuren.
Zo krijgt de moskee wel een hippe glossy uitstraling.

PS: En wat gestrande toeristen die een avondje willen dansen.

bamajob.nl
16-02-05, 12:24
Geplaatst door Abelone
Ze kunnen misschien de lichtinstallatie van discotheek Escape op het Rembrandtplein afhuren.
Zo krijgt de moskee wel een hippe glossy uitstraling.

PS: En wat gestrande toeristen die een avondje willen dansen.

Het licht moet wel rood zijn als je meer toeristen wilt aantrekken.

SportFreak
16-02-05, 12:28
Tijd om te bidden :D

http://img89.exs.cx/img89/1390/164848su.gif

bamajob.nl
16-02-05, 12:30
Licht in combinatie met wat geluiden zou mooi zijn.

Marsipulami
16-02-05, 12:49
Kerkklokken in de minaret, dan durft er niemand zeuren in de buurt.

mark61
16-02-05, 13:19
Geplaatst door Simon
Hoofddorp is vlak bij Schiphol. Ben benieuwd hoe die vliegtuigen reageren op die lichtsignalen. Maar ik zou ook niet zitten te wachten op 5 maal daags oproep tot gebed als ik daar in de buurt zou wonen. Echter, doen andere moskeeën dat dan wel in Nederland ?

Nee, die doen dat hoogstens 1 keer in de week, nl. op vrijdagmiddag.

GTV
16-02-05, 13:26
Geplaatst door Marsipulami
Kerkklokken in de minaret, dan durft er niemand zeuren in de buurt.
Kerkklokken zijn net zo goed irri.

:zwaai:

Eke
16-02-05, 13:59
Geplaatst door SportFreak
Tijd om te bidden :D

http://img89.exs.cx/img89/1390/164848su.gif :hihi: moeten de koppies niet afgewisseld worden door achterwerkjes ? anders is het wel een Goddeloze vertoning, hoor!

Joesoef
16-02-05, 14:42
5x per dag een kerkklok lenen......

Alfred J. Kwak
16-02-05, 15:03
5 keer per dag een reli-lasershow....kicken :)