PDA

Bekijk Volledige Versie : Kabinet heeft schijt aan uitkomst van referendum Eur. grondwet



Julien
16-02-05, 17:39
Kabinet zal NEE tegen EU grondwet negeren

Wanneer de Nederlandse bevolking bij het referendum over de nieuwe Europese grondwet in meerderheid NEE stemt, zal het kabinet zich daar niets van aantrekken. Volgens staatssecretaris Atzo Nicolaï van Europese Zaken is het referendum een advies van de bevolking aan de Tweede Kamer en niet een advies van de bevolking aan de regering. ''Het kabinet staat voor zijn handtekening onder het verdrag'', aldus de VVD'er.

De Europese grondwet omschrijft onder meer wat de rechten van burgers zijn, hoe het uitgebreide Europa van 25 lidstaten slagvaardiger kan samenwerken en geeft het Europees parlement en de nationale volksvertegenwoordigingen een grotere stem in de besluitvorming.

Van de Tweede Kamer-partijen zullen alleen de SP en Wilders actief campagne gaan voeren om NEE te stemmen tegen de Europese Grondwet. CDA, PvdA, VVD, GroenLinks en D66 zullen aanraden JA te stemmen. De meeste partijen hebben echter al aangegeven de uitslag van het referendum te zullen respecteren. Wanneer de bevolking in meerderheid tegen stemt, sneuvelt het verdrag dus vrijwel zeker in de Kamer. Of dat dan ook tot een regeringscrisis zal leiden zal de tijd leren.

Uit een peiling van Maurice de Hond, in opdracht van de NOS, bleek eerder deze week dat slechts 29% van de Nederlanders voor de Grondwet zal stemmen.

-----

Ik ben het helemaal eens met het Kabinet. Het is van zeer groot belang dat deze grondwet er komt, anders zal de EU onbestuurbaar worden. De gemiddelde Nederlander zal echter stemmen d.m.v. hele andere motieven. Bijv. uit islamofobische angst (Turkije zou zo meer invloed kunnen krijgen volgens Wilders) of omdat ze sowieso anti_europees zijn (zoals SGP of SP)

~Panthera~
16-02-05, 17:45
De Democratie was toch al afgeschaft. :moe:

Dus who the fuck cares ? :zwaai:

barfly
16-02-05, 18:27
Wel fijn dat ze dat van te voren al ff mededelen dan hoef je namelijk niet naar die referendum toe... Ik zou dan zelfs willen adviseren om helemaal geen referendum te houden want dat heeft dan toch geen zin. Overigens is slechts 30% van de Nederlanders voor een grondwet las ik ergens, dus ik snap wel dat de politiek deze uitspraak al van te voren doet en op die manier natuurlijk de uitslag meteen de grond in boort...

Alfred J. Kwak
16-02-05, 18:37
Nicolai is kennelijk vergeten dat voor de ratificatie van een dergelijk stuk regelgeving toch zeker een 2/3 meerderheid in de 2de kamer nodig is...
Ik ben tegen! Europese Unie is geen Europese Ontwikkelings Unie of Europese Aziatische Unie of Europese Noord-Afrikaanse Unie.
EU is voor de economische ontwikkeling van Europa (zelfs bij voorkeur zonder de reeds toegetreden oost Europese ellende).

Spoetnik
16-02-05, 18:58
Ik zeg, weg met de Europese Unie.

De unie is pure fascisme.

Dutchguy
16-02-05, 19:22
Als er een overduidelijk 'nee' uit het referendum komt maakt de politiek zich alleen maar ongeloofwaardiger als ze die uitslag niet over zou nemen. Alle draagvlak en geloof in de politiek is dan in een keer weg.

Maar laat de politiek de burgers maar uitleggen WAAROM we voor Europa zouden moeten stemmen met goede argumenten. Tot nu toe is het op dat vlak doodstil.

Julien
16-02-05, 19:49
Wat een negatievelingen zijn jullie allemaal zeg!

De EU heeft ons zoveel goeds gebracht; zo is Europa erg stabiel geworden sinds de oprichting van de EU, en ook economisch gezien heeft de EU veel voordelen opgeleverd.

Aangezien de EU steeds groter wordt; uitbreidt naar Zuidoost, zijn er nieuwe regels nodig. en die regels staan na lang vergaderen in de Europese grondwet.

Ik hoop niet dat deze vooruitgang belemmerd gaat worden door een aantal xenophobische en/ of anti-Europese burgers. Daarom vind ik dat de regeringen zich niks aan moeten trekken van ewen referendum. Veel domme mensen zullen namelijk met onderbuikgevoelens gaan stemmen. bijv. omdat ze tegen Turkse toetreding zijn, of omdat ze de euro maar niks vinden of omdat ze Brussel te ver weg vinden etc.
En dat heeft niks met de Europese grondwet te maken.

Dutchguy
16-02-05, 19:58
Geplaatst door Julien
Wat een negatievelingen zijn jullie allemaal zeg!

De EU heeft ons zoveel goeds gebracht; zo is Europa erg stabiel geworden sinds de oprichting van de EU, en ook economisch gezien heeft de EU veel voordelen opgeleverd.

Aangezien de EU steeds groter wordt; uitbreidt naar Zuidoost, zijn er nieuwe regels nodig. en die regels staan na lang vergaderen in de Europese grondwet.

Ik hoop niet dat deze vooruitgang belemmerd gaat worden door een aantal xenophobische en/ of anti-Europese burgers. Daarom vind ik dat de regeringen zich niks aan moeten trekken van ewen referendum. Veel domme mensen zullen namelijk met onderbuikgevoelens gaan stemmen. bijv. omdat ze tegen Turkse toetreding zijn, of omdat ze de euro maar niks vinden of omdat ze Brussel te ver weg vinden etc.
En dat heeft niks met de Europese grondwet te maken.

De angst is volgens mij niet zozeer dat Turkije toe zou treden of dat Brussel te ver weg zou zijn. De angst is dat je bevoegdheden inlevert en dat men niet weet wat men er voor terugkrijgt. En aangezien de politiek een lousy job maakt van de voordelen helder uiteenzetten vind ik de argwaan tegenover de EU grondwet niet meer dan terecht.

Alfred J. Kwak
16-02-05, 20:11
Geplaatst door Julien
Wat een negatievelingen zijn jullie allemaal zeg!

De EU heeft ons zoveel goeds gebracht; zo is Europa erg stabiel geworden sinds de oprichting van de EU, en ook economisch gezien heeft de EU veel voordelen opgeleverd.

Aangezien de EU steeds groter wordt; uitbreidt naar Zuidoost, zijn er nieuwe regels nodig. en die regels staan na lang vergaderen in de Europese grondwet.

Ik hoop niet dat deze vooruitgang belemmerd gaat worden door een aantal xenophobische en/ of anti-Europese burgers. Daarom vind ik dat de regeringen zich niks aan moeten trekken van ewen referendum. Veel domme mensen zullen namelijk met onderbuikgevoelens gaan stemmen. bijv. omdat ze tegen Turkse toetreding zijn, of omdat ze de euro maar niks vinden of omdat ze Brussel te ver weg vinden etc.
En dat heeft niks met de Europese grondwet te maken.

waarom nou toch onmiddellijk weer zagen over xenofobie? de eu is voor de ontwikkeling in economische zin van europa en hoe meer landen van bedenkelijk economisch niveau je daar bij gaat betrekken, hoe meer die ellende gaat kosten...daar zitten de inwoners van de vroegere EEG toch niet op te wachten? zij zijn het die al die ongein mogen betalen....

contradictio
16-02-05, 20:21
De Noord-Zuid lijn kwam er toch ook ondanks dat de meerderheid van de Amsterdammers er tegen was?...

DEMOCRATIE = dictatuur van de regenten met toestemming van een slapende meerderheid

TonH
17-02-05, 00:56
Geplaatst door contradictio
De Noord-Zuid lijn kwam er toch ook ondanks dat de meerderheid van de Amsterdammers er tegen was?...

DEMOCRATIE = dictatuur van de regenten met toestemming van een slapende meerderheid

Dat met dat NZ-referendum viel nog wel mee. Er waren duidelijke regels (even los ervan of die regels goed waren) en daar heeft men zich ook aan gehouden. Het referendum, jaren daarvoor rond het parkeer- en autobeleid. Dat was pas een schande. Ik geloof dat men daar echt alleen de kont mee heeft lopen afvegen.

Dat landelijke referendum heeft geen vast omlijnde regels en al helemaal geen status dus laten ze alsjeblieft die kermis niet door laten gaan.

observer
17-02-05, 09:42
de eu heeft ons inderdaad veel gebracht julien maar dat was de europese economische unie niet de politieke unie die nu de overhand heeft

de eu grondwet is op zo veel punten fout
-het is niet eens een grondwet (het is een optelling van alle regels en verdragen in de eu)
-wijziging ervan kan alleen unaniem, dus de opgenomen voordelen zoals de engelse teruggave zullen nooit meer te beeindigen (de hoge nederlandse bijdrage dus ook niet)
-nieuwe beslissingen kunnen met meerderheid genomen worden en op veel gebieden geen veto, een klein land als nederland zal daar de dupe van worden
-het is een fundementele verschuiving van macht waar in het verleden altijd de indivuele landen het laatste woord hadden dmv opt out of veto, wordt dat nu steeds minder en kan men gedwongen worden om mee te doen.
- de eu heeft nooit bewezen effectief en financieel verantwoordelijk te zijn integendeel het laat enorme fouten voortbestaan, zoals de productie van tabak in italie wat gesubsidieerd wordt maar door de lage kwaliteit niet eens gebruikt kan worden. En over de spilzucht aan dure gebouwen ed wil ik het niet eens hebben
- het euro parlement heeft slechts beperkte (en ook onder de nieuwe regels nog steeds minder dan bv 2e kamer) middelen om de "regering" te controleren

het turkije argument is dan nog een foute maar begrijpelijke (de 80 miljoen turken zullen in een gekwantificeerde stemmen veel gewicht in de schaal leggen)

Simon
17-02-05, 10:27
Nederlandse standpunten zullen binnen het geheel van europa geen groot gewicht in de schaal leggen terwijl de besluitvorming wel degelijk invloed zal hebben op ons land. Ik ben echter toch in sterke mate voor. Een sterk europa lijkt mij van groot belang als tegenwicht tegen de aziatische en VS economie. Verder is het van belang voor de europese interne stabiliteit.

TonH
17-02-05, 13:08
Wilders zet niet Turks, maar Nederlands EU-lidmaatschap op het spel
15 februari 2005
Verschenen in: De Volkskrant

Nu ook de Eerste Kamer heeft ingestemd met het referendum over de Europese Grondwet, is het hoog tijd dat voor- en tegenstanders van de Grondwet hun campagne starten. Geert Wilders is daarmee al begonnen. Hij wil het referendum kapen om de toetreding van Turkije tot de Europese Unie tegen te houden. Maar de vraag is niet of Turkije in de EU mag. De vraag is of Nederland eruit moet stappen als Wilders zijn zin krijgt.

Wilders draait zijn aanhangers een rad voor ogen. De Europese Grondwet gaat niet over Turkije. Het woord ‘Turkije’ komt in geen van de 448 artikelen van de Grondwet voor. Een nee-stem bij het komende referendum over de Grondwet houdt de toetreding van Turkije niet tegen.

Om toch een verband te leggen tussen de Europese Grondwet en Turkije, beweert Wilders dat de Grondwet een groot land als Turkije meer invloed geeft op de Europese besluitvorming. Dat argument snijdt op het eerste gezicht hout. Stel dat Turkije rond 2015 toetreedt tot de EU. Het is goed mogelijk dat het land tegen die tijd evenveel inwoners heeft als Duitsland: 82 miljoen. Volgens de huidige stemregels in de Raad van Ministers heeft Turkije dan in ongeveer 7 procent van de gevallen waarin de Raad bij meerderheid besluit de doorslaggevende stem. Volgens de regels van de Grondwet stijgt de ‘stemmacht’ van Turkije naar circa 10 procent. Nog altijd minder dan het Turkse aandeel in de EU-bevolking, dat zo’n 14 procent zou bedragen, maar wel een toename.

De Grondwet brengt echter nog meer wijzigingen aan in de stemprocedure. De drempels voor meerderheidsbesluitvorming worden lager. De wiskundige kans dat een voorstel voldoende steun krijgt in de Raad van Ministers stijgt van 2 tot 12 procent. Deze dramatische toename in de besluitvaardigheid van de Raad versterkt de positie van de andere spelers in het wetgevingsproces: de Europese Commissie en het Europees Parlement. Hun wetsvoorstellen en amendementen zullen minder vaak stuklopen op een blokkerende minderheid in de Raad. De machtstoename van de Commissie werkt allerminst in het voordeel van grote landen als Turkije. Van oudsher beschermt de Commissie de kleinere lidstaten tegen powerplay van de grote. Dat komt mede doordat de lidstaten op voet van gelijkheid vertegenwoordigd zijn in de Commissie. Ook de versterking van het Europees Parlement is geen voordeel voor de grote landen. Zij hebben weliswaar de meeste zetels, maar anders dan in de Raad wordt hun stemmacht versplinterd: europarlementariërs stemmen in veruit de meeste gevallen niet op grond van nationaliteit maar van politieke kleur.

De ‘winnaars’ van de Europese Grondwet zijn niet de grote landen zoals Turkije, maar de kleinere landen, waaronder Nederland. De winst komt niet alleen uit de nieuwe stemregels, maar ook uit hun bredere toepassing. De Raad van Ministers gaat over meer onderwerpen bij meerderheid beslissen en het Europarlement krijgt daarbij medebeslissingsrecht. Eén van de beleidsterreinen waarvoor dit geldt is de bestrijding van misdaad en terrorisme. Zelfs een euroscepticus als Wilders kan niet ontkennen dat een grensoverschrijdende aanpak hier geboden is, en dat Europese maatregelen tegen criminelen en terroristen makkelijker van de grond komen als niet langer een vetorecht geldt voor elke nationale regering. Een stem tegen de Grondwet is een stem tegen een besluitvaardig en democratisch Europees justitiebeleid.

De Grondwet stelt wel grenzen aan de misdaad- en terrorismebestrijding. Zij verplicht de EU tot het respecteren van de grondrechten van burgers en vreemdelingen, zoals het recht op persoonlijke vrijheid en het recht op asiel. De vaagste verdenking van terrorisme aangrijpen om mensen voor onbepaalde tijd zonder proces op te sluiten, zoals Wilders bepleit, daaraan mag de EU niet meewerken. Zijn voorstel om de grenzen te sluiten voor alle migranten, inclusief vluchtelingen, is helemaal onuitvoerbaar. Wie de rechtsstaat wil verdedigen door ‘m af te schaffen vindt de Grondwet op zijn weg. Misschien zit daar de werkelijke pijn voor Wilders. Maar laat hij daar dan eerlijk voor uitkomen.

Dat roept wel de vraag op wat de ‘Europese waardengemeenschap’ inhoudt waarop Wilders zich beroept om Turkije af te wijzen. Volgens de Europese Grondwet behoren tot “de waarden waarop de EU berust” onder meer “de rechtsstaat en eerbiediging van de mensenrechten, waaronder de rechten van personen die tot minderheden behoren”. Dit zijn ook de belangrijkste voorwaarden waaraan Turkije moet voldoen om EU-lid te worden. Het lijkt erop dat de hervormers in Turkije de normen en waarden van Europa beter begrijpen dan de Groep-Wilders.

Het referendum zal Wilders dwingen om kleur te bekennen. De vraag is niet of Turkije in de EU mag, maar of Nederland eruit moet stappen. Blijven we een rechtsstaat die Europese grondrechten wil respecteren, of zonderen we ons af van Europa, met alle politieke en economische gevolgen van dien?


Joost Lagendijk (GroenLinks) is voorzitter van de Turkije-delegatie van het Europees Parlement

wytze
17-02-05, 13:20
Het wordt best interessant als een meerderheid tegen stemt, want dan krijg je een leuke botsing tussen parlement en regering. :blowen:

contradictio
17-02-05, 13:22
Er wordt hard gewerkt aan die toren van Babel zo te zien..

nard
17-02-05, 13:41
Geplaatst door wytze
Het wordt best interessant als een meerderheid tegen stemt, want dan krijg je een leuke botsing tussen parlement en regering. :blowen:

Geloof je dat echt?
Dat wordt op regenteske wijze gladgestreken, wat ik je brom. Dat is al tientallen keren aan de orde geweest.
De pers zal een half-om-half-sluitend spekglad verhaal opgedist krijgen met alle escapes die nu al preventief zijn ingebouwd. Partij- en coalitiepolitiek zal weer op volle toeren draaien, parlementariërs dekken "hun" ministers af enz enz. Oppositie op dit thema is er nauwelijks (PvdA en GL zijn ook voor).
En gezien onze vaderlandse pers op dit onderwerp toch niet zal doorvragen, komen regering en parlement er weer's met een sisser vanaf.
Een paar parlementariërs zullen misschien een beetje blaffen en grommen. En dat was het dan.
Bovendien start het kabinet een campagne om met ons belastinggeld onze geesten (jaja...... ;) ) richting "ja" te wringen. Zodra het percentage ja-stemmers maar een stukje omhoog gaat, en door de campagne zal ie dat ook heus wel wat gaan, dan wordt het "grote doordrussen" verkoopbaar.

Het is allemaal al doorgerekend, joh.


Een ding is nu al duidelijk; de grondwet staat als een huis en geen 16 miljoen gepeupel die daar nog iets aan kan veranderen.


Ik ben'm nu aan het doornemen en ik word op een aantal thema's niet blij. Helemaal niet.
Voor de belangstellenden die de link nog niet hebben: Europese Grondwet (http://www.grondweteuropa.nl/)