PDA

Bekijk Volledige Versie : Kijktip: Het huis van Saoed



vlegeltje
16-02-05, 19:41
Het huis van Saoed (NMO)

23:30 - 00:30 Ned.1

Serie documentaires over de geschiedenis van het Saoedisch koningshuis. De documentaire gaat ook in op de relatie tussen deze geschiedenis en recente actuele gebeurtenissen. Afl.1.

vgeld
16-02-05, 21:44
Geplaatst door vlegeltje
Het huis van Saoed (NMO)

23:30 - 00:30 Ned.1

Serie documentaires over de geschiedenis van het Saoedisch koningshuis. De documentaire gaat ook in op de relatie tussen deze geschiedenis en recente actuele gebeurtenissen. Afl.1.

Waarom moet ik naar die Kut loosers met hun Kut_sikje kijken?
Don't bother me met die eikels

Julien
16-02-05, 21:51
interessant. ik ga zeker kijken. de geschiedenis van het Midden oosten boeit me erg.

vlegeltje
16-02-05, 23:27
Geplaatst door Julien
interessant. ik ga zeker kijken. de geschiedenis van het Midden oosten boeit me erg.

Ja, een interessant ras die arabieren he? :p

barfly
16-02-05, 23:39
Armzalig stelletje woestijn bewoners. Maarja zo'n docu zegt ook niet alles :p

vlegeltje
16-02-05, 23:44
Geplaatst door barfly
Armzalig stelletje woestijn bewoners. Maarja zo'n docu zegt ook niet alles :p

Drie uur naar een testbeeld op tv zitten kijken :wow:

barfly
16-02-05, 23:45
Geplaatst door vlegeltje
Drie uur naar een testbeeld op tv zitten kijken :wow:

D'r zaten wel koran teksten bij dacht ie...

vlegeltje
16-02-05, 23:49
Geplaatst door barfly
D'r zaten wel koran teksten bij dacht ie...

Ja dat zei ie, maar hij zei eerst MUZIEK.

Aargh, haaaraaam.

Toen corrigeerde hij zich en gaf het politiek correcte verhaal ;)

barfly
16-02-05, 23:52
Geplaatst door vlegeltje
Ja dat zei ie, maar hij zei eerst MUZIEK.

Aargh, haaaraaam.

Toen corrigeerde hij zich en gaf het politiek correcte verhaal ;)

Ik ben anders wel onder de indruk van Koning Saud die zijn bed liet ondersteunen tegen doorliggen met kratten whiskey :)

vlegeltje
16-02-05, 23:54
Geplaatst door barfly
Ik ben anders wel onder de indruk van Koning Saud die zijn bed liet ondersteunen tegen doorliggen met kratten whiskey :)

Ik vond die familiefoto wel indrukwekkend.

Jeetje wat een offspring heeft die man :verward:

barfly
16-02-05, 23:57
Geplaatst door vlegeltje
Ik vond die familiefoto wel indrukwekkend.

Jeetje wat een offspring heeft die man :verward:

T is een hechte familie! Tenzij je drinkt want dan kan je al die namen niet onthouden...

Henoch
17-02-05, 07:58
Sleeping with the enemy !

de hoer in de woestijn, het beest van onder de zee en de aarde !
staat er in de bijbel (Openbaringen)

olie !!

CO2 uitstoot, het steunen van "goede" doelen.

ze wisten wel raad met die oliemiljarden, door dood en verderf te zaaien, maar nu komt die dood en dat verderf van hun ''goede'' doelen die ze jaren gesteund hebben, terug op hun eigen bordje !


lache !!!

vlegeltje
23-02-05, 18:15
Het huis van Saoed: deel twee

vanavond op ned. 1
23.30 uur

Don Vito
23-02-05, 19:29
Geplaatst door Henoch

maar nu komt die dood en dat verderf van hun ''goede'' doelen die ze jaren gesteund hebben, terug op hun eigen bordje !


lache !!!

Zo gaat altijd met agressors, Pisrael en de Vs hebben hun eigen lot getekend dus.....

BiL@L
23-02-05, 20:00
Sinds 1924 is het Saudische koningshuis verantwoordelijk voor Mekka en voor het toezicht op de pelgrims. De regerende vorst, koning Fahd, deed in 1986 officieel afstand van zijn koningstitel en noemt zich sindsdien de 'beschermer van de twee heilige steden' (Mekka en Medina).

Bron: Islam Kunst en architectuur, blz. 12


Ps. In bijna iedere familie zitter er rotte appels.

contradictio
23-02-05, 20:09
Geplaatst door BiL@L
Sinds 1924 is het Saudische koningshuis verantwoordelijk voor Mekka en voor het toezicht op de pelgrims. De regerende vorst, koning Fahd, deed in 1986 officieel afstand van zijn koningstitel en noemt zich sindsdien de 'beschermer van de twee heilige steden' (Mekka en Medina).

Bron: Islam Kunst en architectuur, blz. 12


Ps. In bijna iedere familie zitter er rotte appels.



Doet ie ook afstand van zijn geld.. ik bedoel wat houdt dat afstand doen van de titel nou WERKELIJK in... Als dit in de volste betekenis is dan kijk ik uit naar zijn volgende acties/inspiraties.. :duim:

sjaen
24-02-05, 14:12
Geplaatst door istiqama
Moge Allah de tirranieke heersers van het land van de twee Heilige Plaatsen geven wat ze verdienen.


Zij die het land van Mohamed ( vrede zij met hem) hebben gemaakt tot een vertrekplaats van de Amerikaanse leger om de islamitische bevolkingen in Afghanistan en Irak te bombarderen en te boycotten.


En dit gebeurde onder het toeziend oog en zonder enig protest van de pokeraar taghut Fahd.

Uit de reportage heb ik begrepen dat er niets gebeurde zondeer de toestemming van de uma

BiL@L
24-02-05, 15:42
Geplaatst door istiqama
overheidsgeleerden die worden gesalariseerd door de dictatuur zijn niet echt onafhankelijk . De betrouwbare ulama worden in dit soort landen evenals het volk onderdrukt.
Dat lijkt maar zo, omdat de manhadj as-selef, voorschrijft om de onderdrukkende leider te gehoorzamen. Maar ondertussen hebben de criticasters de grootste kritiek op SA terwijl het in hun eigen landen afgrijselijk vele malen erger gesteld is...

---

Vraag:

“Wat is uw advies aan degenen die zeggen dat deze dawlah (staat) oorlog voert tegen de religie en zorgt voor onderdrukking tegenover de doe`aat (uitnodigers)?”

Antwoord:

“De Saoedische Staat heeft vanaf het begin dat het bestond altijd de religie en zijn aanhangers geholpen. En het is niet opgezet, behalve op deze basis. En hoeveel het doet op dit moment aan het uitgeven van materieel bezit om de Moslims te steunen in elke plaats, en zij zetten centra en moskeeen op, sturen doe`aat (naar andere landen), printen boeken - de belangrijkste hiervan is de Edele Qor'aan -, openen centra van studie en faculteiten van kennis, en het oordeelt met de Islaamitische Sharie`ah (Tahkiemoehaa lisjarie`at il-Islaamiyyah), en ook zetten ze een individuele tak op voor het gebieden van het goede en het verbieden van het slechte in elke stad.

Dit alles is een duidelijk en zichtbaar bewijs voor hun hulp aan de Islaam en zijn aanhangers. En dit is een doorn (Sjajiyyoen, onrecht, gevaar) in de kelen van de mensen van hypocrisie (Ahloen-Nifaaq) en de mensen van kwaad en tweedracht (Sjiqaq). En Allaah is de Helper van Zijn religie zelfs als de ongelovigen en de (omgekochte) partizanen ervan walgen.

En we zeggen niet dat deze staat in elk aspect perfect is en dat het geen fouten heeft. Fouten komen voor bij iedere persoon en wij vragen Allaah dat hij deze staat helpt in het verbeteren van zijn fouten. Maar als een persoon (die zo'n bewering doet) naar zichzelf moest kijken, dan zou hij fouten vinden die zijn tong zou weerhouden van het spreken over anderen en zou zich beschaamd voelen voor het kijken naar anderen.”

Shaych Saalih al-Fawzaan


Bron: al-Adjwibah al-Moefiedah blz. 117

Don Vito
24-02-05, 16:30
Je moest eens naar Marbella gaan, kijken hoe Islamtische die Saoeds zijn.

Afrux
24-02-05, 16:43
Geplaatst door Julien
interessant. ik ga zeker kijken. de geschiedenis van het Midden oosten boeit me erg.

Het zal zeker interessant zijn. Ik ga vanuit dat het geen Arabische officiële reportage is, waarin de demente koning aangekondigd wordt als de hoeder van de twee heiligste plaatsen en andere retorische namen, zoals deze overal in de Arabische dictatoriale regimes bedacht worden. Maar ingegaan zal worden op de feiten. Maar de schandalen, drugsgebruik, gokverslaafdheid, vrouwen die vreemd gaan omdat hun mannen miljoenen betalen om bijvoorbeeld een nacht door te brengen met de ex van SLY. Over de onderdrukking, achterlijkheid, machtmisbruik, gebruik en financieren van de primitieve stroming; het wahhabisme. Dit laatste was nodig om aan de macht te blijven. Over de armoede ondanks miljarden oliedollars. Over de schending van mensenrechten, in het bijzonder vrouwen. Zij mogen niet stemmen, omdat hun aanwezigheid in het openbaar de mannelijke lusten opwekt. Zij mogen geen auto rijden en nog veel meer van deze achterlijke elementen.

Afrux
24-02-05, 16:53
Geplaatst door Don Vito
Je moest eens naar Marbella gaan, kijken hoe Islamtische die Saoeds zijn.

De demente koning van SA, die volgens een eerdere reportage (volgens mij dezelfde als deze) heel de dag tekenfilms aan het bekijken is, heeft het witte huis in Marbella binnen zijn paleis laten nabouwen. In een maand tijd gaf hij meer dan 100 miljoen uit. Hij heeft voor het gemak ook een berg neergezet in zijn landgoed. Bij het bestellen van een pizza van 20euro betalen zij met 1000. Dit en veel meer zijn natuurlijk rare tafarelen.

Maar waar het omgaat is de onderdrukking van deze gokverslaafden, een clan die meer dan 30.000 prinsen kent (als ik me niet vergis, maar veel zal het niet schelen) en wekelijks komen er meer bij. Die automatische een forse salaris krijgen bij de geboorte. Over de ongelijkheid, racisme, neer kijken op broeder moslims uit andere landen. Die haast als slaaven worden behandeld en geen wettelijke bescherming beschikken. Als ze hun eigen moslims broeder al zo behandelen?? Wat moet je van dit soort verwachten?


Als het hetzelfde reporatge is, dan zullen jullie zeker een idee krijgen over de systemen die de zogenaamde Arabische landen beheersen.

Ooh ja! Hij heeft de onderzoeker naar zijn stam de orders gegeven om het direct te wijzigen, toen bleek dat hij niet van Mohammed afstamt.

BiL@L
24-02-05, 16:56
Zeg Afrux, ken je Shaykh Ahmad Baabaa at-Timbuktee (rahimahoellaah)? Hij is één van die zogenaamde 'Wahhabi' geleerden zoals jij ze noemt. Alleen is hij wel van Amazigh afkomst. :D

Hij heeft van 1556 tot 1627 geleefd.

Zwarte Kat
24-02-05, 17:39
Geplaatst door sjaen
Uit de reportage heb ik begrepen dat er niets gebeurde zondeer de toestemming van de uma

Ik begreep uit de reportage dat die vooral met de wind van het koningshuis meewaaide.
Fatwaatje hier, fatwaatje daar........en het koningshuis had weer vrij spel.....

Afrux
24-02-05, 17:40
Geplaatst door BiL@L
Zeg Afrux, ken je Shaykh Ahmad Baabaa at-Timbuktee (rahimahoellaah)? Hij is één van die zogenaamde 'Wahhabi' geleerden zoals jij ze noemt. Alleen is hij wel van Amazigh afkomst. :D

Hij heeft van 1556 tot 1627 geleefd.


Nee die kan ik niet! Maar dat is goed mogelijk. Er zijn meer belangrijke Imazighen die een belangrijke plaats nemen in de moslim geschiedenis en andere religies. met andere woorden, alles was gebaseerd op islam. Denk om te beginnen aan Tarik die spanje veroverde (Gibraltar is naar hem genoemd). Of Tarif zijn generaal waarnaar Tarifa is genoemd. Aan mehdi ibn Tumart, die zich zelf zag als de messias en verlichter. Zijn dynastie goeide uit tot een van de belangrijkste islamitische staten. Dat geldt ook de Moravids, die marrakech (land van goed in het berbers) uitvonden en de meeste moskee monumenten in Marokko en Spanje. De Barghwata hebben een eigen islam gehad met een vertaalde koran nar het Tamazight (meer dan 1000 jaar geleden). Er zijn hiervan documenten overgebleven in westerse musea. Imazighen waren ook van de de eersten die massaal de Kharaij stroming hebben aangehangen. Abd elkrim, uitvinder van de Rif republiek, dat ook door de islamitische Liga erkend werd, is de oprichter van de moderne islamitische staat.

Sint Augustinus wordt vandaag nog gezien als de belangrijkste denker in het westerse christendom. De jodin Kahena is een van de meeste bekendste vrouwelijke warriors in de geschiedenis. Om een paar voorbeelden te noemen van andere religies gebaserde ideologie van Amazigh persoonlijkheden.

Imam van Timbuktu, een stad waar ibn Battuta het volgende over zei: Het is het toonbeeld van de islamitische beschaving en er is een overvloed aan berber manuscripten op de markt. Deze man heeft het recht om een stroming aan te hangen. Het is niet alleen in marokko dat stromingen zijn ontstaan maar overal in de islamitische wereld. Dit kom je tegen overal in de "zogenoemde" Moslim wereld. Van Indoenisia tot Marokko.

Ik vind het wahhabisme, met of zonder Amazigh aanhangers, een stroming die een ideologie nastreeft dat onmogelijk is.

Julien
24-02-05, 17:43
Geplaatst door istiqama
Moge Allah de tirranieke heersers van het land van de twee Heilige Plaatsen geven wat ze verdienen.
Zij die het land van Mohamed ( vrede zij met hem) hebben gemaakt tot een vertrekplaats van de Amerikaanse leger om de islamitische bevolking in Irak te bombarderen en te boycotten.


Osame Ben Laden hielp ook mee met oorlogvoeren in Afghanistan. Vind je dat dan ook erg?

En de golfoorlog tegen Sadam Hoessein vond ik ook meer dan logisch. Sadam Hoessein is ook geen lieverdje en hij was begonnen door Koeweit binnen te vallen!

mark61
25-02-05, 16:34
Geplaatst door contradictio
Doet ie ook afstand van zijn geld.. ik bedoel wat houdt dat afstand doen van de titel nou WERKELIJK in... Als dit in de volste betekenis is dan kijk ik uit naar zijn volgende acties/inspiraties.. :duim:

Fahd kreeg in dacht ik '84 een beroerte en is niet meer in staat tot regeren. Vertelde diezelfde docu. Tis zijn halfbroer Abdallah die de macht heeft, begreep ik.

mark61
25-02-05, 16:38
Geplaatst door BiL@L
printen boeken - de belangrijkste hiervan is de Edele Qor'aan -, openen centra van studie en faculteiten van kennis,

Hey Bil@l even een feitelijk vraagje: sinds wanneer is in SA het drukken van boeken toegestaan, en waarom eerst niet en later wel? Als het ooit verboden was, dan. TV was toch ook eerst verboden?

Dit vraag ik omdat in het Osmaanse rijk het voor moslims tot 1728 verboden was boeken te drukken. Verbod van de `oelema. In dat jaar kreeg een bekeerde Hongaar voor het eerst toestemming een boekje te drukken. Weet niet meer of het een religieus geschrift was.

mark61
25-02-05, 16:39
Even tussendoor, vond het erg boeiend om te horen dat OBL nog had aangeboden om met 'zijn' mujahedien ff Koeweit te bevrijden van de Iraqi's. Een aanbod dat nog even overwogen werd ook, voordat het werd afgewezen. Enfin, impliciet dan.

mark61
25-02-05, 16:41
Geplaatst door istiqama
Moge Allah de tirranieke heersers van het land van de twee Heilige Plaatsen geven wat ze verdienen.

Dat heb je subtiel geformuleerd. :duim:


Zij die het land van Mohamed ( vrede zij met hem) hebben gemaakt tot een vertrekplaats van de Amerikaanse leger om de islamitische bevolkingen in Afghanistan en Irak te bombarderen en te boycotten.

Zelfverdediging gaat vóór alle andere overwegingen, vonden blijkbaar ook de `oelema. Je kan zelf wel bedenken wat er met hen zou gebeuren als Saddam SA had veroverd. Of niet?

BiL@L
25-02-05, 16:50
Geplaatst door istiqama
De hulp zoeken van een globale terrorist ( amerika ) die op de olierijkdommen uit is tegen een regionale terrorist ( Saddam), is een onlogische en domme keuze.


Die overheidsulama neem ik niet zoveel kwalijk , onder de druk van de dictators zijn velen gezwicht in de Arabische landen.


p.s: Het is nooit bewezen dat Saddam de intentie had om het land van de Twee Heilige Plaatsen aan te vallen.
Saddam wilde de oliebronnen van SA met wapens veroveren. De globale terrorist daarentegen niet. Dat zijn feiten, want Saddam heeft bepaalde streken in SA gebombardeerd. Zoek maar op. Het beschermen van de oliebronnen in SA garandeert de veiligheid van degenen die in dat land wonen, of dat land (willen) bezoeken. Waar was jouw held (OBL) toen? Had hij belangrijkere dingen te doen?

mark61
25-02-05, 17:00
Geplaatst door istiqama
Die overheidsulama neem ik niet zoveel kwalijk , onder de druk van de dictators zijn velen gezwicht in de Arabische landen.

Ik begreep dat het koningshuis toch echt wel rekening met hen moet houden. Volgens die docu dan.


p.s: Het is nooit bewezen dat Saddam de intentie had om het land van de Twee Heilige Plaatsen aan te vallen.

Tsja, zowel Fahd als de oelema waren blijkbaar overtuigd door Schwarzkopf met zijn foto's van Iraakse troepen aan de Koeweits-SA-grens. Alweer volgens die docu dan. Ikzelf heb gelukkig een keer geen mening.


p.p.s: In de islam is het verboden om steun te zoeken van de ongelovigen tegen andere moslimlanden ( zelfs in geval van zelfverdediging).

Nood breekt wetten, vonden de oelema?

mark61
25-02-05, 17:02
Geplaatst door BiL@L
Waar was jouw held (OBL) toen? Had hij belangrijkere dingen te doen?

Lees hierboven. Volgens die docu had hij zijn diensten nog aangeboden.

Magoed, laat ik me er niet mee bemoeien. Ik heb het toch maar van een tv-programma.

BiL@L
25-02-05, 17:03
Geplaatst door istiqama
Heb jij bewijzen dat Saddam dat wilde?

Saddam has a declared ambition to become the leader of the Arab world, another Saladin. He has already tried to invade Iran and Kuwait, and attacked Saudi Arabia and Israel.

If a nuclear Saddam attacked Kuwait or Saudi Arabia again, the West would be paralysed and he would have his hand on our energy windpipe.
http://www.melaniephillips.com/articles/archives/000717.html


Prince Saud said that Saudi Arabia had suffered at the hands of Saddam in the past, Agence France-Presse (AFP) reported.

“He attacked Saudi Arabia with Scud missiles. One of them exploded right on top of my home in Riyadh. So the threat was very real,” he said.
http://www.islam-online.net/English/News/2002-08/29/article27.shtml


Iraq has already attacked Saudi Arabia, Kuwait, and Iran, which has to make some of the other nearby countries uneasy.
http://www.intellectualconservative.com/article2042.html


In the Gulf War, he attacked Saudi Arabia and Israel as well as Kuwait, and will do so again unless stopped.
http://www.c-r.org/ccts/ccts17/might.htm


This is a tyrant who has, it should be recalled, invaded Iran and Kuwait and attacked Saudi Arabia and Israel; and one who signed weapons-non-proliferation treaties but then broke them.
http://www.belt.es/articulos/articulo.asp?id=726

Enz. enz. enz...

Julien
25-02-05, 17:04
Geplaatst door istiqama
p.p.s: In de islam is het verboden om steun te zoeken van de ongelovigen tegen andere moslimlanden ( zelfs in geval van zelfverdediging).

als dat echt zo is, dan vind ik dat gewoon racistisch!!

BiL@L
25-02-05, 17:05
Geplaatst door mark61
Nood breekt wetten, vonden de oelema?
De oelema hebben volgens de Qor-aan en Soennah gehandeld. Er is een hadieth die zegt dat de Godsdienst zal worden bijgestaan door een zware zondaar.

mark61
25-02-05, 17:07
Geplaatst door BiL@L
De oelema hebben volgens de Qor-aan en Soennah gehandeld. Er is een hadieth die zegt dat de Godsdienst zal worden bijgestaan door een zware zondaar.

Gelukkig maar. Altijd een toepasselijke hadith voor alle gelegenheden.

Hoe zit het nou met dat boekdrukken?

vlegeltje
25-02-05, 17:18
Geplaatst door mark61
Dit vraag ik omdat in het Osmaanse rijk het voor moslims tot 1728 verboden was boeken te drukken. Verbod van de `oelema. In dat jaar kreeg een bekeerde Hongaar voor het eerst toestemming een boekje te drukken. Weet niet meer of het een religieus geschrift was.

Heb ik toevallig net gelezen in Bernard Lewis, Het Midden Oosten

De bekeerde hongaar heette Ibrahim Mutteferrika. Er is eerst om een fatwa gevraagd aan de moefti. En die gaf toestemming, maar de koran, boeken over tafsir, hadith, theologie en sharia waren verboden om te drukken.


Lewis: Naderhand werden er persen en letters uit Europa geimporteerd, vooral uit Leiden en Parijs, die beide reeds Arabische drukpersen bezaten. Het eerste boek , een dictionaire in twee delen, werd in 1729 gedrukt.

vlegeltje
25-02-05, 17:21
Geplaatst door Afrux
De jodin Kahena is een van de meeste bekendste vrouwelijke warriors in de geschiedenis.

Was zij een jodin?

Dat wist ik niet.

BiL@L
25-02-05, 17:21
Geplaatst door mark61
Lees hierboven. Volgens die docu had hij zijn diensten nog aangeboden.

Magoed, laat ik me er niet mee bemoeien. Ik heb het toch maar van een tv-programma.
OBL is mede om zijn ideologie verbannen uit SA.

De bestrijding van degenen die in gholoe (extremiteiten) zijn vervallen gaat boven de bestrijding van ongelovigen die de Islaam aanvallen. Dus het lijkt mij omgekeerd hetzelfde, hulp van een ongelovige wordt aanvaard boven de hulp van een extremist.

Geplaatst door mark61
Gelukkig maar. Altijd een toepasselijke hadith voor alle gelegenheden.

Hoe zit het nou met dat boekdrukken?
Weet ik niet.

mark61
25-02-05, 17:22
Geplaatst door vlegeltje
Heb ik toevallig net gelezen in Bernard Lewis, Het Midden Oosten

De bekeerde hongaar heette Ibrahim Mutteferrika. Er is eerst om een fatwa gevraagd aan de moefti. En die gaf toestemming, maar de koran, boeken over tafsir, hadith, theologie en sharia waren verboden om te drukken.

Hé wat leuk. Al is het verontrustend dat ik niet eens meer een jaartal kan onthouden. Enfin, misschien is er een geruststellende verklaring voor het verschil.

Lewis' oudere boeken zijn zo gek niet. Hij is zelf nog in het OR geboren, dacht ik. Nu is hij totaal het spoor bijster.

vlegeltje
25-02-05, 17:27
Geplaatst door Julien
als dat echt zo is, dan vind ik dat gewoon racistisch!!

Says who? :p

mark61
25-02-05, 17:29
Geplaatst door vlegeltje
Says who? :p

Says Calimero the skull-mesurer.

Julien
25-02-05, 17:29
Geplaatst door vlegeltje
Says who? :p

istiqama :)

Julien
25-02-05, 17:30
Geplaatst door mark61
Says Calimero the skull-mesurer.

wat betekent skull-mesurer??

mark61
25-02-05, 17:31
Geplaatst door Julien
wat betekent skull-mesurer??

Mésurier de crânes? Schedelmeter, à votre service. :)

Julien
25-02-05, 17:35
Geplaatst door mark61
Mésurier de crânes? Schedelmeter, à votre service. :)

wheheheh jij bent echt een wandelende vertaalmachine zeg! :hihi: ik zou het echt niet weten wat het betekende.. mais d'accord je vous remercie, cher monsieur qui le sait toujours mieux (ej dat rijmt)

mark61
25-02-05, 17:39
Geplaatst door Julien
wheheheh jij bent echt een wandelende vertaalmachine zeg! :hihi: ik zou het echt niet weten wat het betekende.. mais d'accord je vous remercie, cher monsieur qui le sait toujours mieux (ej dat rijmt)

qui le savais. Aujourd'hui je ne suis plus tellement sûr.

vlegeltje
25-02-05, 17:40
Geplaatst door mark61
Hé wat leuk. Al is het verontrustend dat ik niet eens meer een jaartal kan onthouden. Enfin, misschien is er een geruststellende verklaring voor het verschil.

Lewis' oudere boeken zijn zo gek niet. Hij is zelf nog in het OR geboren, dacht ik. Nu is hij totaal het spoor bijster.

Dat jaartal heb je toch wel goed hoor.

Lewis: Op 5 juli 1727 gaf een officiele ferman ten slotte toestemming voor de installatie van een Turkse pers en het drukken van Turkse boeken..."

Hij heeft het over Turkse en Arabische drukpersen. Die dictionaire is het eerste arabische boek. Onduidelijk in het verhaal van Lewis is of er nou eerder al een boek in het Turks is gedrukt.

Maar de kafir in Leiden hadden dus al een arabische drukpers en drukten arabischtalige bijbels voor de christenen in het MO.

Lewis heeft ook meegewerkt aan de Encyclopaedia of Islam.

Ik heb die latere boekjes van hem nog niet gelezen.

vlegeltje
25-02-05, 17:42
Geplaatst door mark61
Says Calimero the skull-mesurer.

Hahaha, hij heeft dat topic dus niet meer gelezen waarin we hem lekker belachelijk zaten te maken hehehe :)

Julien
25-02-05, 17:46
Geplaatst door vlegeltje
Hahaha, hij heeft dat topic dus niet meer gelezen waarin we hem lekker belachelijk zaten te maken hehehe :)

:eek: :boos: welk topic?

vlegeltje
25-02-05, 17:51
Geplaatst door Julien
:eek: :boos: welk topic?

:schok: Solly, ben ik vergeten :p

GroteWolf
04-03-05, 15:16
Een vraag aan de broeder Bilal was Saddam ook een gevaar in deze golfoorlog voor het Heilige land?


Ik weet het nog goed, die Iraanse moeders die huilend keken naar de foto's van hun gevallen zonen op hun graven. Ze waren gevallen in de strijd tegen het Irak van Saddam. Zoals honderdduizenden.

Ze noemden hun zonen Martelaren!

Ha! Jij en ik weten dat het maar Sjiieten waren die natuurlijk nooit naar de hemel gaan. Maar die moeders dachten van wel. Dommerds toch...

Rabi'ah.
04-03-05, 17:47
Geplaatst door istiqama
vele irakeze strijdkrachten die tegen de Iranezen vochten waren zelf ook sjieet.

Duh.

Grootste gedeelte van de Irakezen is sji'iet.