PDA

Bekijk Volledige Versie : Europees onderzoek: Aantal racistische misdrijven gestegen.



Juliette
16-02-05, 20:51
BRUSSEL / W E N E N Eigen berichtgeving Fabian Lefevere

België scoort niet goed als het over de integratie van vreemdelingen gaat. Het aantal misdaden tegen vreemdelingen steeg in de periode tussen 2001 en 2003 met 15 procent. Dat blijkt uit onderzoek van het Europees Waarnemingscentrum voor Racisme en Vreemdelingenhaat. ‘Het probleem van België is dat van de rest van Europa’, zegt directrice Beate Winkler in een gesprek met De Morgen. ‘Er moet een duidelijkere integratie- en immigratiepolitiek komen.’

Het EUMC, een officieel EU-agentschap, is niet de enige die met de vaststelling komt dat België slecht scoort als het over integratie gaat.

Uit nieuw onderzoek aan de Universiteit van Tilburg blijkt dat België zelfs opvallend slecht presteert: immigranten spreken al te vaak bouwvallig Nederlands of Frans en zijn meer dan normaal werkloos. Heet het daar dat dit waarschijnlijk te maken heeft met de vijandige houding tegenover migranten, dan wordt die hypothese min of meer bevestigd door het onderzoek van het in Wenen gevestigde EUMC. Het aantal misdaden tegen allochtonen zit namelijk in de lift.

De gegevens voor België werden verzameld door het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding. “Daaruit blijkt dat in de periode 2001 tot 2003 het aantal racistische, antisemitische en anti-islamitische misdrijven met 15 procent gestegen is”, zegt Winkler. België nestelt zich op die manier comfortabel in het koppeloton, met Groot-Brittannië, Frankrijk, Denemarken en Nederland.

En allicht ligt het werkelijke cijfer nog hoger. “Angst belet de slachtoffers vaak een misdrijf aan te geven.” Gevraagd naar verklaringen hoedt Winkler zich voor zoiets als een “vijandige houding tegenover migranten”. Ze heeft het liever over de Europese context en weigert een “hitlijst” van meest racistische landen op te maken, ook al omdat de gegevens overal op een andere manier verzameld worden. België staat hoe dan ook niet alleen met het probleem: in Frankrijk bijvoorbeeld, zo blijkt uit een recent rapport van Binnenlandse Zaken, is het aantal antisemitische gewelddaden in een jaar tijd haast verdubbeld: van 112 in 2003 naar 194 vorig jaar. “Veel heeft te maken met het gewijzigde internationale context”, zegt Winkler. “Na 11 september is een klimaat van angst ontstaan.

En de situatie in het Midden-Oosten heeft het de joodse gemeenschap in Europa een pak moeilijker gemaakt.” Winkler is op haar hoede om deze of gene regering de zwartepiet door te schuiven. Ze heeft het over een “amalgaam van factoren”, over “het positieve en het negatieve” maar over mogelijke oplossingen is ze minder vaag: de Europese regeringen, ook de Bel gische, moeten werk maken van een duidelijker integratie- en im migratiebeleid. Ter verdediging van de Belgische regering: ze is met de Italiaanse de enige die de Europese antidiscriminatierichtlijnen onverwijld in haar wetgeving inschreef.

Winkler: “Het is belangrijk dat er duidelijkheid bestaat, dat de politieke leiders een helder antwoord bieden. Uit onderzoek van ons centrum naar antisemitisme merk je bijvoorbeeld dat dat daalt als duidelijk gemaakt wordt dat antisemitisme fout is. België heeft niet eens zo’n slechte aanpak op dat vlak. Ik denk dat het cordon sanitaire rond het Vlaams Belang een goede aanpak is van extreemrechts.

Maar het mes snijdt inderdaad aan twee kanten: je moet opletten dat je de andere partij niet in de slachtofferrol duwt.” Een beetje paradoxaal is de Oostenrijk, het land van Haiders Freiheitlichen, een voorbeeld voor de rest van Europa. De Oostenrijkse regering pleegt systematisch overleg met de islamitische gemeenschap, voorziet in islamitisch godsdienstonderwijs en leidt al jarenlang zelf Duitstalige imams op. Ook voor België pleit Winkler voor een inclusieve aanpak als deze. “Het probleem is dat er nog altijd in termen van goed en slecht, van wij en zij gedacht wordt. Het debat raakte van het begin ook misvormd: de ene geloofden in een utopie, de anderen gaven zich over aan hysterie. Europa zou overspoeld worden door vluchtelingen.

Niet dus, en volgens Winkler komt het erop aan om te leren omgaan met de realiteit van immigranten en dat kan alleen door de gemengde samenleving te aanvaarden.

Een “inclusieve aanpak”, noemt ze het, “zonder dat daarbij de problemen ontkend worden”. “Scholen en woonwijken moet meer gemengd zijn, en er moet werk gemaakt worden van een zo volledig mogelijke tewerkstelling van migranten. Niet onbelangrijk is dat ook de media meer migranten in dienst moeten nemen om dat beeld van een gemengde samenleving te verspreiden. Uiteindelijk moeten we in Europa proberen te vermijden dat de verschillende gemeenschappen parallelle levens leiden.”

‘Het probleem is dat er nog altijd in termen van goed en slecht, van wij en zij gedacht wordt’

Copyright De Morgen

Olive Yao
16-02-05, 21:08
In Le Novel Observateur van december vorig jaar stond een artikel van een gezamelijke moslimse - joodse campagne tegen racisme, onderlinge vijandigheid enz. Maakte wel een overtuigende indruk. Hoop dat ze volhouden.

(Ik heb het niet electronisch, en ik vind vertalen zo saai).

Simon
16-02-05, 21:13
Geplaatst door Juliette
Ik denk dat het cordon sanitaire rond het Vlaams Belang een goede aanpak is van extreemrechts.


Vandaar dat het Vlaams Belang alleen maar gegroeid is ? Volgens mij is de aanpak door middel van het cordon sanitaire helemaal fout.

Juliette
16-02-05, 21:25
Geplaatst door Simon
Vandaar dat het Vlaams Belang alleen maar gegroeid is ? Volgens mij is de aanpak door middel van het cordon sanitaire helemaal fout.

Niet mijn uitspraak. Ik heb het artikel integraal gepost.

Ik zou ook niet weten hoe je het VB aanpakt. Ze komen altijd met simpele verklaringen voor complexe problemen. Dat maakt het heel moeilijk om met hen te argumenteren. Ze bieden natuurlijk comfortabele oplossingen. (dit zonder de problemen waar ze het over hebben te minimaliseren). Alles wat fout gaat in de SL ligt aan een ander. Migranten, politici, linksen, intellectuelen, Europa etc... Lekker makkelijk. Moet niemand die voor het VB stemt zichzelf in vraag stellen.

En ethisch is er ook niks op aan te merken dat je niet samen met hun wil regeren. Strategisch misschien wel. Maar welke partij durft dat nu nog aan? Hun programma, zelfs opgekuist, is zo haatdragend als de pest. Om het over de 'off record' uitspraken en gedragingen van hun verkozenen maar niet te hebben. :confused:

Doodzwijgen? Mee regeren? Ik geloof dat niemand het hier nog weet.

Groet,

Juliette

barfly
16-02-05, 21:32
Geplaatst door Simon
Vandaar dat het Vlaams Belang alleen maar gegroeid is ? Volgens mij is de aanpak door middel van het cordon sanitaire helemaal fout.

Mee eens.

Ik heb het idee dat het cordon sanitaire juist mensen meer laat neigen naar extremere opvattingen en we hebben het wat betreft VB niet over een paar mensen maar een substantieel gedeelte van de Belgen. Laat het VB maar eens meeregeren en zie dan of de meningen in België omslaan. Waarschijnlijk wel want het VB heeft niet alle antwoorden kant en klaar op de plank liggen.